| Indhold |
Nye veje til Konkurrencefordele
16 virksomheder fortæller om markedet for miljøvenlige produkter
Indholdsfortegnelse
Forord - Nye muligheder for
vækst og innovation
Gode råd om produkter,
marked og miljø
Aarhus Olie - Fra teknik til marketing
ISS - Rengøring skal være billig
Danapak WP - En branche har flyttet sig
Bambo - Slipper for mange spørgsmål
Ericsson Diax - Design og sund fornuft
Södahl Design - Mærkevarer
skal bare være i orden
Midt-Nord Turisme/Copenhagen Strand -
Forventninger til dansk miljø
Sjørring Maskinfabrik - Tør ikke lade være
IKEA - Miljøinformation til kunderne
TripleNine Fish Protein - Der kommer
krav til hele kæden
Dansk Supermarked/COOP Danmark - Her virker
miljømærker
Robert & Kjær -
Miljøvenlig opfindelse bag ny virksomhed
Jesper Office - Svanen - en del af
oplevelsen
Grundfos - Stiller krav til
leverandørerne
Skanska Danmark - Samarbejde i
produktkæden
Få mere at vide...
Miljørådet for Renere Produkter
Miljørådet for Renere Produkter fremmer brugen af produkter, der
belaster miljøet mindre ved produktion, brug og bortskaffelse. Rådet administrerer
tilskudsprogrammet for renere produkter i samarbejde med Miljøstyrelsen. Rådet har tyve
medlemmer og er bredt sammensat af eksperter, myndigheder, interesseorganisationer mv.
Ved redaktionen af denne pjece har følgende fra rådet deltaget:
Dansk Industri, Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk Handel & Service,
Landbrugsraadet, professor Arne Remmen fra Aalborg Universitet samt Miljøstyrelsen som
sekretariat for rådet.
Læs mere på Miljøstyrelsens hjemmeside: www.mst.dk |
"Miljøet er gået fra at være et spørgsmål om teknik til at være et
spørgsmål om marketing - selvom teknikken selvfølgelig fortsat skal være i
orden".
Sådan formuleres det hos Aarhus Olie. Aarhus Olie er en af de virksomheder, der i
denne pjece fortæller om deres erfaringer med markedet for miljøvenlige produkter - og
om de konkurrencefordele, de har fået eller forventer at få.
I dag handler miljø både om at begrænse virksomhedernes forurening og om at afsætte
renere produkter på markedet - og dermed om udvikling, vækst og innovation.
For nogle handler det om at tænke langsigtet og være på forkant med udviklingen,
mens det for andre handler om at kunne leve op til umiddelbare kundekrav. Nogle
virksomheder kan tydeligt se, at satsningerne betaler sig, mens andre endnu venter på, at
markedet i større grad efterspørger miljøvenlige produkter.
Det er regeringens mål, at en grøn markedsøkonomi skal understøtte en bæredygtig
udvikling. Miljørådet for Renere Produkter bidrager til dette gennem tilskud til
udvikling af viden og værktøjer - og ved at motivere de parter, der har indflydelse på
udvikling, produktion og indkøb af produkter.
I de senere år er der kommet flere klare miljøkrav fra især internationale kunder.
Det kan flere virksomheder berette om her i pjecen. Samtidig vil dialog og samarbejde om
miljøforhold i varekæderne komme til at omfatte flere og flere virksomheder. Fokus på
produkternes miljøbelastning fra vugge til grav betyder nemlig, at alle aktører skal
involveres.
Vi håber, at pjecen både kan inspirere virksomhederne og de rådgivere, konsulenter,
brancheforeninger, politikere og andre, der interesserer sig for miljøet og for
udviklingen af dansk erhvervsliv.
Miljøminister
Hans Chr. Schmidt
|
Formand for Miljørådet for Renere
Produkter
Anna Lise Mortensen |
Hans Chr. Schmidt |
Anna Lise Mortensen |
I denne pjece sættes der fokus på virksomheder, der har erfaring med at udvikle,
producere og sælge renere produkter.
Nogle af disse virksomheder har lavet grønne regnskaber, indført miljøledelse eller
fået miljømærket virksomhedens produkter. Det er en fordel, fordi disse værktøjer
systematiserer og dokumenterer miljøindsatsen.
Virksomheder, der står over for at styrke miljøindsatsen, kan sagtens starte i det
små. De kan begynde med at fastsætte synlige og realistiske mål på afgrænsede
områder. Det giver erfaringer, der kan bygges videre på, og tiden må så vise, hvor
langt virksomheden ønsker at gå.
Derfor handler det om at komme i gang!
Hos Skanska Danmark, der er en af de virksomheder, der omtales i denne pjece, siger de,
at miljøarbejde er som at spise en elefant - man skal gøre det i små bidder. Man kan
tilføje, at det er en god idé at undersøge, hvad der står på menuen, inden man går i
gang - og det er i øvrigt slet ikke sikkert, at man skal spise hele elefanten.
Der findes mange erfaringer, råd og værktøjer for virksomheder, der vil i gang med
miljøarbejdet. Dem kan man læse om på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.
Virksomheder kan ønske at styrke miljøarbejdet af mange forskellige grunde: F.eks.
forventningen om at spare ressourcer - og dermed penge, for at spare miljøafgifter, for
at klare nuværende og kommende krav fra myndighederne, for at undgå dyre forsikringer,
hensynet til medarbejdere og arbejdsmiljø, og ønsket om at skaffe kapital. Og så er der
denne pjeces tema: Markedet, kunderne og virksomhedens image.
Temaet er relevant for alle virksomheder - også de små og mellemstore. Uanset
størrelse og branche er det nemlig fornuftigt at vurdere, hvilken rolle virksomheden vil
spille på markedet for miljøvenlige produkter.
Til brug for denne pjece er der udarbejdet en række råd med fokus på netop markedet
og miljøet. 40 virksomheder er blevet interviewet, og det er virksomhedernes egne
erfaringer med markedet og miljøet, der gives videre i en kort og koncentreret form.
10 gode råd om marked og miljø
En aktiv miljøindsats skal ses som en langsigtet investering i
virksomhedens og produkternes image - og i en række tilfælde får virksomhederne
konkrete markedsfordele.
Dokumentation af virksomhedens miljøpræstation signalerer
troværdighed og ansvarlighed til forbrugere, professionelle indkøbere,
offentligheden mv.
Miljømærker og anden miljøinformation gør kommunikationen med
forbrugerne lettere og giver i nogle sammenhænge øget salg.
Miljøledelse og grønne regnskaber kan primært anvendes i markedsføringen
over for professionelle kunder, hvor de er vigtige værktøjer.
Vær opmærksom på, at en dokumenteret miljøindsats i stigende grad
er et krav i produktkæden på nationale og især internationale markeder.
Gå derfor i åben dialog og samarbejde med leverandører og
professionelle kunder.Ved at udveksle erfaringer og systematiserede informationer kan
I sammen finde miljørigtige løsninger for hele produktkæden. Det giver en stærk
markedsposition.
Miljøvenlige løsninger kan være løsninger, der umiddelbart koster
mere for kunderne. Derfor skal virksomheden, når det er muligt, sætte fokus på
begreber som kvalitet, holdbarhed, totalomkostninger og levetidsomkostninger.
Brug miljøindsatsen aktivt i virksomhedens markedsføring og
eksterne og interne kommunikation. Vær kreativ og fortæl historier om produkterne og
virksomheden - husk, at forbrugerne ikke nødvendigvis skal høre om et helt
miljøledelsessystem.
Hvis virksomhedens marked forventes at efterspørge miljøvenlige
produkter om 2-3 år, er det en god idé at komme i gang med miljøarbejdet.
Vær opmærksom på, om de nuværende kunder måske allerede i dag
forventer, at virksomhedens produkter har en høj miljøstandard. Vær derfor på
forkant med udviklingen!
Aarhus Olie oplever meget kontant, hvordan miljøforholdene påvirker
markedsmulighederne. Virksomheden har flere store internationale kunder, der kritisk
følger Aarhus Olie. Aarhus Olie leverer vegetabilske olier til bl.a. fødevareindustrien.
En gang årligt kommer de såkaldte auditører og gennemgår virksomheden. Auditørerne
giver point for miljø, hygiejne, sikkerhed, kvalitetskontrol mv. Maksimal score er 100
point, og hvis virksomheden ikke nærmer sig 85 point, kan Aarhus Olie godt regne med at
blive strøget af leverandørlisten. Når miljøet kan give op til ti point, skal der ikke
megen fantasi til at forestille sig, hvor vigtigt det er, at Aarhus Olie også scorer
højt her.
Standard-of-the-world
- Hvis de store kunder stiller nye krav, skal forholdene opgraderes - også selvom man
synes, at kravene skyder over målet. Tit vil kravene gå længere end dansk lovgivning,
men det forventes, at vi kan leve op til "standard-of-the-world", siger
miljøchef Tom Christiansen og fortsætter:
- Vores store internationale kunder kan ikke acceptere dårlig omtale. Hvis det bliver
internationalt kendt, at deres underleverandører er useriøse, smitter det af på dem.
Derfor dækker de sig ind. Miljøet er gået fra at være et spørgsmål om teknik til at
være et spørgsmål om marketing - selvom teknikken selvfølgelig fortsat skal være i
orden.
- Færre og færre virksomheder køber et produkt alene. De køber en løsning, hvor
også social ansvarlighed - herunder hensynet til miljø og sikkerhed - er væsentlig.
Forbrugerne bliver mere og mere bevidste om de produkter, de køber, og det kan
producenterne og detailkæderne ikke sidde overhørig. De stiller større krav til sig
selv og dermed også til en leverandør som Aarhus Olie. Kæden hænger sammen, siger
marketingchef Lars Gravholt.
- Vi stiller krav til kæden, så på den måde breder det sig som ringe i vandet.
Derfor mener jeg også, at det er vigtigt, at virksomheder skaber stærke netværk med
andre virksomheder, siger Tom Christensen, som ikke er i tvivl om, at der på længere
sigt vil blive flere og flere krav til miljødokumentationen i den internationale handel.
Aarhus Oliefabrik A/S, Århus, 500 medarbejdere.
Rengøring er et produkt, som kunderne forventer er billigt. Derfor er det sin sag at
arbejde med grønne ydelser på et marked, hvor prisen ofte er udslagsgivende. I
servicevirksomheden ISS forsøger man at håndtere det dilemma ved at kombinere arbejdet
med arbejdsmiljø, kvalitet, økonomi og miljø.
- I 1960'erne fik ISS sat rengøring i system gennem f.eks. tidsstudier og ensartede
metoder. Det var grundlaget for vores vækst. Siden har vi løbende arbejdet på udvikling
af vores metoder, siger Jesper Møller, Executive Vice President i ISS.
ISS har undersøgt arbejdsmiljø, kvalitet, økonomi og miljø i en lang række
rengøringsmetoder. På den måde fandt de blandt andet en gulvmoppe, som både er
effektiv og økonomisk og skånsom over for miljø og arbejdsmiljø. En af moppens fordele
er, at den ikke bruger så meget vand. Det skåner miljøet og giver et bedre
arbejdsmiljø, fordi der ikke skal løftes så meget. Det er også en stor fordel for
arbejdsmiljøet, at de nye mopper og klude giver mindre modstand, når man bruger dem.
Når ISS undersøger rengøringsmetoderne, er det ikke nok, at et produkt klarer sig
rigtigt godt på et af de fire områder. Der er minimumskrav til alle fire. Den nye
gulvmoppe er en succes, og planen er, at den skal bruges i flere og flere lande, hvor ISS
arbejder.
Store kunder anerkender
- Vi tror, at særligt de større internationale kunder vil anerkende, at vi arbejder
seriøst med miljøet. Vi kan mærke en efterspørgsel på miljøet fra større
organisationer, som har professionelle indkøbere ansat. Det gælder f.eks. i
hospitalssektoren. Men vi ved også, at prisen er meget i fokus. Derfor har vi en blandet
approach, hvor det handler om at tilgodese både kunder, medarbejdere, investorer og alle
andre stakeholdere.Vi går efter langsigtede holdbare løsninger, siger Jesper Møller.
Hos ISS Danmark byder virksomheden kun på rengøringsopgaver, hvor kvalitet indgår
som en parameter i udbuddet. Dermed kommer der også fokus på miljø og arbejdsmiljø.
ISS anvender så vidt muligt Svanemærkede vaskemidler og samarbejder med de faste
leverandører om at få de Svanemærkede produkter distribueret til lande uden for Norden.
Men for de professionelle indkøbere vejer det tungere, om der er dokumentation for et
ordentligt miljøstyringssystem.
ISS Danmark A/S, København, 15.000 medarbejdere.
Den grafiske branche har gennem flere år gennemført et systematisk miljøarbejde. I
flere år var branchen et godt stykke foran kunderne, men nu er kunderne også kommet op i
omdrejninger, og nogle begynder at stille nye krav.
Finn Westergaard er både medejer af Danapak WP og formand for Grafisk
Arbejdsgiverforening. Han fortæller om udviklingen i den grafiske branche:
- Jeg tror ikke, at der er noget entydigt svar på, hvorfor branchen har udviklet sig,
som den har. Det har været en flertrinsraket. Det begyndte med, at Grafisk
Arbejdsgiverforening og Grafisk Forbund tog hinanden i hånden omkring 1990. Der var
problemer med arbejdsmiljøet for de medarbejdere, der arbejdede med afvaskemidler. Dem
fik vi løst, og så byggede mange virksomheder videre på arbejdsmiljøet og tog derefter
fat på miljøarbejdet.
Først en skuffelse
Finn Westergaards egen virksomhed er både trykkeri og producent af emballage. I midten
af 90'erne undersøgte virksomheden, hvilke faktorer kunderne prioriterede højest. Til
stor overraskelse kom miljøet ind på en førsteplads. I stedet for at blive
kvalitetscertificeret valgte virksomheden derfor at blive miljøcertificeret.
1. januar 2002 havde omkring 800
danske virksomheder et certificeret miljøledelsessystem - enten ISO 14001 eller en
EMASregistrering.
Kilde: Miljøstyrelsen. |
- Kunderne sagde, at de satte miljøet højt. Det hørte den grafiske branche, og så
halsede vi bagefter. Det er vi utroligt glade for i dag, selvom kunderne alligevel ikke
var interesserede i starten. Det skuffede os temmeligt meget. Men så begyndte
medicinalvirksomhederne at vise interesse for idéen. I dag er det et must at være
miljøcertificeret eller Svanemærket, siger Finn Westergaard og fortsætter:
- For mange kunder er det et krav, at virksomhederne har styr på miljøet. Men Finn
Westergaard peger også på, at miljøindsatsen har givet fordele for arbejdsmiljøet, og
at virksomhederne sparer ressourcer ved miljøindsatsen.
En række virksomheder i den grafiske branche har gennem årene modtaget tilskud til
miljøarbejdet fra Miljøstyrelsen.
Danapak WP, emballage- og trykkerivirksomhed i Greve, 50 medarbejdere.
De offentlige kunder stille flere og flere miljøkrav. Det har Bambo, producent af
blandt andet bleer og hygiejneprodukter, erfaret.
- Vi havde miljømærkede bleer allerede i midten af 90'erne, men dengang var de
offentlige kunder ikke interesserede. I licitationer i dag bliver vi spurgt, om produktet
er miljømærket, eller om virksomheden er miljøcertificeret. Hvis vi kan sige
"Ja", slipper vi for at svare på 148 spørgsmål, siger kvalitets og miljøchef
Jørgen Nellemose.
Miljøet er generelt betydningsfuldt på det offentlige marked, men der er fortsat
situationer, hvor det mest virker, som om miljøkravene bare er et fast afsnit i
udbudsmaterialet.
40% af leverandørerne til
offentlige kunder skal altid eller ofte forholde sig til miljøspørgsmål ved offentlige
udbud. Det viste en undersøgelse i 2000 blandt 90 leverandører til det offentlige
marked.
Kilde: "Mens vi venter på de grønne indkøbere", 2001,
CASA. |
Kræver innovation
Bambo sælger også til det private marked i Danmark og i udlandet. På de markeder
mærker virksomheden også en stigende interesse for produkternes miljøegenskaber.
- I dag forventer de fleste kunder, at der er styr på miljøet. Vi har været på
forkant med udviklingen, men investeringerne kommer helt sikkert hjem. Det må ikke blive
et nødvendigt onde at arbejde med miljøet. Man skal brænde for det, ellers bliver det
luret, siger Jørgen Nellemose.
Jørgen Nellemose peger på, at man skal være innovativ for at få markedets
interesse. Derfor skal produkter og materialer løbende forbedres, og man skal lytte til
markedet. Her er det en fordel, at Bambo er en forholdsvist lille familieejet virksomhed.
Det er let at træffe hurtige beslutninger og prøve nye ting.
Bambo deltager eksempelvis i et produktkædesamarbejde, hvor virksomheden har indgået
et forpligtende samarbejde med Stora Enso, der producerer fluff - et papirprodukt - til
bleerne. Virksomhederne samarbejder om miljørigtig produktudvikling.
Bambo A/S, Aabenraa, 250 medarbejdere.
Ericsson Diax arbejder målrettet med miljørigtig udvikling og design af produkter til
telesektoren.
- Noget af det er helt banalt. Vores samarbejde med skrotvirksomheden Elektromiljø har
for eksempel vist, at det ikke altid er smart, når vi skruer delene sammen. Hvis vi
bruger klips, kan man med et let slag med en hammer få adskilt produktet i plastdele og
printplader, som så kan genbruges. Man kan få værdifulde metaller ud af printpladerne,
hvis de behandles rigtigt, siger kvalitets- og miljøchef Jens Villadsen.
De små skridt
Virksomheden blev oprindeligt skabt af B&O, men blev i 1999 solgt til Ericsson. Den
har ingen produktion, men arbejder alene med udvikling og design. I 2000 indførte
Ericsson Diax ISO 14001, og det har givet et godt overblik over de miljøpåvirkninger,
virksomhedens aktiviteter medfører. Jens Villadsen mener dog, at man kan komme meget
langt med små, lette skridt.
- Meget af det handler om sund fornuft, hvor vi tænker os bedre om tidligt i
udviklingsfasen. Inden for Ericsson anvender vi en liste med stoffer, som vi skal undgå
at anvende, fordi de er ulovlige eller uønskede, og vi arbejder meget på at reducere
produkternes energiforbrug. En stor del af det koster faktisk ikke ekstra. Det handler
mere om, at vi husker at tænke det med, siger Jens Villadsen.
Ericsson Diax samarbejder af samme årsag med de virksomheder, der behandler brugt
elektronikskrot, for at sikre, at produkterne designes mest hensigtsmæssigt.
Virksomhedens underleverandører mærker også interessen for miljøet. De har f.eks.
fået en liste, så de kan se, hvad de skal undgå at komme i produkterne, fordi det i
sidste ende vil gøre produkterne besværlige at bortskaffe og vanskeliggøre genbrug af
værdifulde materialer.
Japan og Skandinavien
- Vi vil være på forkant med udviklingen, og vi vil gerne kunne fortælle en god
historie om vores produkter. Derfor har vores salgssupportere materiale med ud til
kunderne, som fortæller om vores arbejde med miljøet. For medarbejderne er det også
meget motiverende at arbejde med forbedring af produkternes miljøegenskaber. Det er
positivt, og det giver en god stemning, siger Jens Villadsen.
Jens Villadsen mener ikke, at man endnu kan tale om en grøn bølge. I USA er der ikke
megen interesse for mere miljørigtige teleprodukter. Men i Skandinavien og især i Japan
begynder teleselskaberne nu at interessere sig for miljøforholdene. F.eks. forlanger
Telia, at produkterne ikke indeholder en række kemiske stoffer. På sigt forventer
Ericsson derfor, at der er forretningsmæssige muligheder i udvikling og design af renere
elektronikprodukter.
Ericsson Diax har tre gange modtaget tilskud fra Renere produkttilskudsordningen.
Tilskuddene er givet til udvikling af et miljøledelsessystem, til miljørigtigt
produktdesign og til at erstatte uønskede materialer og stoffer i produkterne.
- Tilskuddene har betydet, at vi har fået dækket en del af omkostningerne ved disse
projekter, og så har det betydet, at vi har følt en vis anerkendelse af arbejdet - og
dermed en øget motivation til at fortsætte, siger Jens Villadsen.
Ericsson Diax A/S, Struer, 230 medarbejdere.
EMAS
EMAS står for "Eco-Management and Audit Scheme" og er EU's
miljøledelsesordning, der er frivillig og henvender sig til alle typer virksomheder.
Ordningen blev vedtaget af EU-Kommissionen i 1993. To år senere blev de første danske
virksomheder registreret. Oprindeligt var EMAS målrettet industrivirksomheder, men siden
er ordningen blevet revideret, så den nu er åben for alle. Det betyder, at også
servicevirksomheder og offentlige virksomheder kan EMASregistreres.
Miljøledelse efter EMAS indebærer, at virksomheden:
 | Gennemfører en indledende miljøgennemgang
|
 | Løbende forbedrer miljøindsatsen, ud over hvad loven kræver
|
 | Fastsætter en miljøpolitik og målsætninger for miljøarbejdet
|
 | Offentliggør en årlig miljøredegørelse
|
 | Aktivt inddrager medarbejderne i miljøarbejdet.
|
ISO 14001
Den internationale standard for miljøledelse - ISO 14001 - blev
lanceret i 1996. Standarden er nu den dominerende miljøledelsesstandard i verden.
Et miljøledelsessystem efter ISO 14001 tager afsæt i virksomheden,
dens processer og aktiviteter. Med ISO 14001 fordeles ansvar og kompetencer, og
miljøopgaver i hverdagen beskrives.
ISO 14001 stiller krav inden for følgende områder:
 | Miljøpolitik
|
 | Planlægning
|
 | Iværksættelse og drift
|
 | Kontrol og korrigerende handlinger
|
 | Ledelsens gennemgang af systemet.
|
ISO 14001 minder meget om EMAS, men er ikke helt så omfattende i sine
krav.
Læs mere på www.mst.dk |
Södahl Design er en dansk tekstilvirksomhed, der har arbejdet med miljø gennem en
årrække. Virksomheden er miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EU's
miljøledelsesordning, EMAS. En række af deres produkter er også mærket med EU's
miljømærke, Blomsten.
- Vi arbejder med miljøledelse som internt styringsinstrument, og det har været
naturligt for os at bygge videre med miljømærket. Når vi siger EMAS, så ser de fleste
lidt desorienterede ud, mens miljømærkerne er lettere at kommunikere ud. Nu kan vi
fortælle om det enkelte produkt, siger miljøkoordinator Laila Pedersen.
Vi er rustede
COOP Danmark stiller krav og spørger til miljøet, men ellers har virksomheden endnu
ikke mærket den store efterspørgsel fra detailhandlen.
- Vi håber, at der kommer en større efterspørgsel fra den danske detailhandel. Vores
produkter er mærkevarer, og så forventer folk bare, at tingene er i orden. Derfor skal
vi være sikre på, at vi har et godt produkt, når vi går ud til vores kunder. Det
skaber tryghed og sikkerhed for sælgerne, siger Laila Pedersen.
- Et af problemerne har været de mange forskellige mærkninger og certificeringer.
Hverken detailbutikkerne eller forbrugerne kan overskue dem og dermed heller ikke bevidst
styre deres indkøb efter dem. Med miljømærket Blomsten har vi én samlet,
internationalt godkendt certificering for flere produktkategorier og brancher. Dermed kan
alle ressourcer anvendes målrettet til at skabe kendskab og bevidsthed omkring
miljømærkede produkter. Potentialet for Blomstmærket sengetøj er anseeligt, og derfor
har alle nye dessiner denne mærkning, supplerer salgschef Lars Jespersen.
En analyse af 330 danske
virksomheder viser, at 60% af virksomhederne oplever det som et krav fra kunderne, at de
opfylder miljøstandarder.
Kilde: "Global ansvarlighed - Fremtidens krav til danske
leverandører", 2001, Dansk Industri. |
En lang produktkæde
Södahl Design køber råvarer på verdensmarkedet, og det kan ofte være svært at få
alle informationer om, hvor produkterne kommer fra, og hvordan de er produceret og
behandlet. Virksomheden har ikke en størrelse, så den kan kræve, at leverandører skal
kunne fortælle om alle forhold.
- Jo længere væk fra huset vi kommer, desto sværere bliver det for os. Derfor
kræver det, at aktører i forsyningskæden er villige til at samarbejde med os. Det er
der nogen, der har været, og derfor har vi i dag produkter med Blomsten. Men det er vores
erfaring, at det kræver stor vedholdenhed, når man ikke har en kort produktkæde, siger
Laila Pedersen.
Södahl Design A/S, Brande, 75 medarbejdere.
I turistbranchen ønsker en del virksomheder at være på forkant. De regner ikke med,
at det umiddelbart vil give flere kunder, men de har oplevet, at en række gæster
forventer, at miljøet er i orden i Danmark.
- Turistvirksomhederne regner ikke med, at kunderne vil betale ekstra for miljøet, men
de regner alligevel med, at det vil komme til at få kommerciel betydning. De vil ikke
risikere at blive fravalgt, fordi de ikke har lavet en dokumenteret miljøindsats, og de
vil ikke skuffe gæsterne, så de undlader at komme igen, siger Jørgen Hansen, der er
direktør i Midt-Nord Turisme - det regionale markedsførings og udviklingsselskab. I Midt
Nords regi har 35 virksomheder startet et miljøsamarbejde.
Særligt hos tyske gæster er der en stigende forventning om, at der passes på
miljøet. Tyskerne undrer sig f.eks. over, at de bare skal smide alt affald i en
affaldspose, når de hjemme skal sortere det i mange fraktioner.
Den Grønne Nøgle
Læs mere på www.dengroennenoegle.dk |
Brug for markedsføring
Hotel Copenhagen Strand ligger i et gammelt pakhus i København. Allerede da hotellet
blev bygget, blev det besluttet at indrette hotellet, så det kunne leve op til kravene i
Den Grønne Nøgle. Forskere fra Århus har undersøgt, hvad gæsterne mener om, at
hotellet er et grønt hotel.
- Undersøgelsen viser, at det ikke er en væsentlig parameter for valg af hotel.
Alligevel tager specielt udenlandske gæster det nærmest som en selvfølge, at
skandinaviske hoteller er grønne og arbejder aktivt på at reducere miljøbelastningen,
siger lektor på Handelshøjskolen i Århus,Winnie Johansen.
- Vi ville være på forkant med en udvikling, som vi tror er på vej. Derfor valgte vi
at lave hotellet, så vi kunne få Den Grønne Nøgle. Det er både lettere og billigere
at lave miljørigtige løsninger, når der bygges nyt. Og når miljøtiltagene først er
blevet indført, kræver det ikke det store arbejde, siger hotellets direktør, Anne
Louise Poulsen.
Medarbejderne synes, at det er positivt, og hotellet sparer også ressourcer. Men det
er svært at vurdere, om kunderne ser Nøglen som et aktiv.
- Desværre har vi ikke mærket nogen stor interesse fra kunderne. Næsten ingen
virksomheder kender Nøglen, og derfor spørger de ikke efter den - der er brug for mere
markedsføring, siger Anne Louise Poulsen.
Hotel Copenhagen Strand, København, 25-30 medarbejdere.
Sjørring Maskinfabrik har ikke altid jublet over de mange nye miljøkrav fra store
kunder som Volvo og Scania.
- Jeg var selv lidt negativ i starten og tænkte, at det vil koste en masse penge,
siger direktør Mogens Nielsen.
Vil lege med de store
Virksomheden fremstiller blandt andet frontskovle til lastmaskiner og chassisrammer til
busser. Hvis Sjørring Maskinfabrik fortsat vil levere til Volvo og Scania, skal
virksomheden miljøcertificeres efter ISO 14001.
- Vi oplever miljøcertificering som et definitivt krav, så vi tør ikke lade være.
Hvis vi ikke bliver certificeret, ryger vi af listen over potentielle leverandører, siger
Mogens Nielsen, der dog ikke længere ser så negativt på kravene.
- Når vi vælger at bruge det positivt, ligger der mange gode ting i en
miljøcertificering. Det er godt at få tingene struktureret og effektiviseret, og vi kan
fortælle om det, når vi taler med mulige kunder, siger Mogens Nielsen.
Sjørring Maskinfabrik får rådgivning fra konsulenter hos BST og
Energiforum.Virksomheden har ikke selv de nødvendige miljøkompetencer, og Mogens Nielsen
har været glad for samarbejdet med konsulenterne.
- Det er vigtigt, at man gør op med sig selv, om man vil lege med de store drenge,
eller om man ikke vil. Ellers risikerer man at komme til at spilde en masse penge. Når
kravene kommer, kan man ligeså godt tage fat på dem, ellers bliver man bare overhalet,
siger Mogens Nielsen.
En analyse af 330 danske
virksomheder viser, at jo mere virksomhederne eksporterer, desto mere vurderer de, at
deres omdømme har betydning for afsætningen.
Kilde: "Global ansvarlighed - Fremtidens krav til danske
leverandører", 2001, Dansk Industri. |
Videre til de små
Sjørring Maskinfabrik bruger selv underleverandører. Det er typisk lokale
virksomheder, hvoraf nogle kun har 10-15 mand ansat.
- Vi stiller endnu ikke krav til vores underleverandører. Men en dag bliver vi nok
nødt til det. Så bliver miljøkravene også virkelighed for de helt små virksomheder.
Det vil heller ikke komme bag på mig, hvis alle store virksomheder en dag stiller krav
både til miljøforholdene og arbejdsmiljøet hos deres leverandører, siger Mogens
Nielsen.
Sjørring Maskinfabrik A/S, Thisted, 200 medarbejdere.
På en tur rundt i IKEA's danske butikker støder man stadigt oftere på
miljøinformationer. Internationalt arbejder IKEA nemlig på at samle miljøinformationer
om de enkelte produkter. Nogle af informationerne skal kunderne kunne finde på
prisskiltene, mens de mere detaljerede produktinformationer skal være på IKEA's
hjemmeside.
I Danmark er IKEA også gået i gang med at styrke miljøindsatsen og med at fortælle
kunderne om arbejdet.
Virksomheden er gået meget praktisk til opgaven og har ikke indført miljøledelse
efter ISO 14001 eller EMAS.
Først har IKEA givet sig i kast med affaldet. Arbejdet foregår sideløbende på fire
niveauer: Hvilke systemer og procedurer skal indføres? Hvordan skal det implementeres
helt konkret ude i butikkerne? Hvordan kan vi kommunikere det til vores kunder? Hvad kan
kunderne selv gøre for at begrænse affaldet?
Tidligt ud
- Jeg tror godt, at man kan gå tidligt ud at fortælle om arbejdet uden at miste
seriøsiteten. Vi fortæller små historier til kunderne - både om, hvad IKEA gør, og
hvad vores kunder selv kan gøre. Vi starter i varehuset i Gentofte, og så breder vi det
ud til hele landet, siger Sinnet Bødewadt, miljøkoordinator hos IKEA Danmark.
Selvom IKEA Danmark ikke er certificeret, tager arbejdet udgangspunkt i metoderne i ISO
14001. IKEA arbejder med visuel miljøledelse, hvor der anvendes grafiske symboler og
billeder i kommunikationen til både kunder og medarbejdere.
Informationen kan handle om, hvordan kunderne kommer af med brugte energisparepærer,
hvordan IKEA sparer på belysningen, eller hvordan kunderne kan komme til og fra butikken
med offentlige transportmidler.
Hos IKEA Danmark kan man se, at kunderne stiller flere og flere spørgsmål til
miljøet. Alle salgsmedarbejdere har fået en enkelt A4-side med svar på de hyppigste
spørgsmål og med oplysninger om, hvor kunderne kan få mere information.
- For IKEA er miljøkommunikation en langsigtet strategi. Det skal understøtte de
enkelte salgsområder i det daglige arbejde, og det skal vise, at vi som virksomhed tager
et socialt ansvar, siger Sinnet Bødewadt.
IKEA Danmark, Tåstrup, 750 medarbejdere.
TripleNine Fish Protein producerer fiskemel og fiskeolie på de to fabrikker i Esbjerg
og Thyborøn. Virksomheden har oplevet, hvordan arbejdet med miljøet har forandret sig
markant gennem de sidste 20 år.
Som andre fiskefabrikker havde virksomheden betydelige problemer med lugt, som generede
naboerne til virksomheden. Det var et meget konkret problem, som dengang skulle løses.
I dag handler det derimod om virksomhedens samlede belastning af miljøet, om
miljøledelse - og det handler om, hvordan virksomhedens produkter indgår i en kæde,
hvor der begynder at komme krav om bæredygtighed, og om at produkternes forhistorie skal
kunne spores.
Danmark var i august 2002 blandt
de tre lande i EU, der havde flest EMASregistrerede virksomheder pr. indbygger.
Kilde: Miljøstyrelsen. |
Nytter ikke at vente
- Flere kunder spørger i dag til miljøet. F.eks. har vi kunder, der vil være sikre
på, at fiskene kommer fra bæredygtigt fiskeri, fordi de skal bruge vores produkter til
foder i dambrug. På den måde er vi med i starten af en kæde, der ender hos
slutforbrugerne ude i supermarkederne, siger vicedirektør Nils Christian Jensen.
TripleNine har i flere år lavet grønne regnskaber og er nu certificeret efter ISO
14001 og registreret under EMAS-ordningen. Det er der flere grunde til.
- Det har betydet noget, at vi har et eksternt pres fra myndighederne, der stiller krav
til en industri som vores. Miljøarbejdet betyder, at vi kan spare penge, fordi vi sparer
på ressourcer og hjælpestoffer, og når vi er EMAS-registrerede, falder myndighedernes
kontrol. Økonomisk er der ingen tvivl om, at miljøarbejdet giver et nettobidrag til os,
siger Nils Christian Jensen og fortsætter:
- Når TripleNine har valgt at lade sig miljøcertificere, er en af grundene også, at
der er sket en afbureaukratisering, så man i dag kan have kvalitet og miljø i samme
ISOsystem. Det er lettere for virksomheden.
- Samtidig er miljøarbejdet et signal til markedet. Vi mærker allerede nu stigende
interesse fra kunderne, og hvis markedet virkeligt efterspørger miljøhensyn om tre år,
så nytter det ikke noget, at vi først skal i gang.
TripleNine Fish Protein a.m.b.a., Esbjerg og Thyborøn, 250 medarbejdere.
Detailhandlen spiller en stor rolle for udviklingen af markedet for miljørigtige
produkter. Her er den direkte kontakt til kunderne, og her beslutter man, om der skal
sættes fokus på de miljørigtige produkter i markedsføringen, og hvilken placering
produkterne skal have i butikkerne.
Hos både Dansk Supermarked og COOP Danmark er de miljømærkede vaskemidler blevet
store salgssucceser. Dansk Supermarked sælger Grøn Linie i Føtex og Bilka og Netop i
Netto.Vaskemidlerne er mærket med Blomsten.
- Grøn Linie blev verdens første vaskepulver med EU's miljøblomst, og vi har bestemt
ikke fortrudt, at vi brugte tid og penge på at udvikle produktet sammen med Linds
Fabrikker. Da vi havde vundet Forbrugerinformationens test for hvidvaskemidler i 2001,
steg salget af Grøn Linie til det tredobbelte, og i Netto er Netop i dag det bedst
sælgende vaskepulver, siger Mogens Jensen, direktør i Dansk Supermarked Indkøb. Han
fortsætter:
- I forhold til de to mest solgte mærkevarer inden for vaskemidler sælger vi
henholdsvis dobbelt så mange og fire gange så mange pakker Netop. I dag er vaskepulveret
lokomotiv for hele Grøn Linie-serien. Vi har nu fået EU-blomsten på toiletpapir,
køkkenruller og opvasketabs, og mere vil følge efter.Vi tror på, at man bedst øger
kundernes kendskab til miljømærker ved at sætte dem på produkter, de har i hånden
hver dag.
Troværdig hjælp
Hos COOP Danmark er vaskemidlet Bluecare mærket med det nordiske miljømærke, Svanen.
Niels Munck, tørvaredirektør i COOP Danmark, siger:
- Brugen af et miljømærke på COOP Danmarks Bluecare-vaskemidler har gjort Bluecare
til det mest solgte vaskemiddel i vores butikker.Vigtigst for succesen var
Forbrugerstyrelsens test i 1999, samt at både pris, kvalitet og miljødelen har været i
orden. Miljømærker er i sig selv ikke nok, men de er en troværdig hjælp for
forbrugerne til at finde de miljørigtige varer.
- Salget blev tidoblet, da Forbrugerstyrelsens undersøgelse viste, at Bluecare Colour
lå i top, både hvad angik miljøvurdering og vaskeevne, og samtidig var billigst.
Succesen gjorde det muligt at presse de multinationale mærkevarer til at fjerne det
miljøbelastende stof LAS og til at begynde at tænke mere på miljømærker, siger Niels
Munck.
Dansk Supermarked A/S, Århus, ca. 19.000 medarbejdere, og COOP Danmark A/S,
Albertslund, ca. 22.000 medarbejdere.
Somme tider skaber miljørigtige produkter helt nye virksomheder - Robert & Kjær
er en sådan virksomhed.
Robert & Kjær producerer et nyt materiale, der kan bruges til inddækning ved
skorstene og ventilationsrør. Det nye produkt er et miljøvenligt alternativ til bly, som
bliver forbudt at anvende fra december 2002.
Produktet er udviklet af Poul Meier, der arbejder som opfinder. Han udviklede produktet
i 2000, da han selv havde inddækket en skorsten på et sommerhus ved hjælp af bly. Det
kunne gøres bedre, tænkte Poul Meier, og efter et stort arbejde lykkedes det ham at
opfinde et alternativt materiale, som han i dag har patent på.
Anders Kjær Jørgensen og Jess Robert syntes så godt om alternativet, at de købte
licensen til at producere opfindelsen. Det blev starten på en ny virksomhed.
Tror på produktet
- Jeg tænkte, at "det er godt med dig", da jeg første gang hørte om
produktet, men da jeg lærte det at kende, vidste jeg, at det var det bedste alternativ
til bly, siger Anders Kjær Jørgensen, der som VVS'er har arbejdet med bly i mange år.
- Og så er vi sådan nogle ildsjæle, der bare vil prøve det her. Vi har et produkt,
der ikke bare er godt for miljøet, men også er let og fleksibelt. Og fordi vi tror, at
der er et stort marked for vores produkt, har vi brugt oceaner af tid på at få skabt en
masseproduktion. Det tager lang tid, og det skal man være indstillet på.
For Robert & Kjær har den største udfordring netop været at få bygget et
produktionsapparat op. I sagens natur er der stor forskel på at skabe en velfungerende
prototype og på at etablere en virksomhed, der kan masseproducere det nye produkt.
I den fase har virksomheden ikke alene nydt godt af samarbejdet med opfinderen af
produktet. Robert & Kjær har samtidig haft stor opbakning fra leverandører,
samarbejdspartnere og den øvrige VVS-branche. For eksempel har professionelle montører
hjulpet med at teste, hvordan produktet virker i praksis.
Både Poul Meier og senere Robert & Kjær har fået støtte fra tilskudsordningen
for renere produkter. Robert & Kjær har bl.a. fået støtte til at udvikle et
prøveanlæg, der har givet erfaringer med, hvordan produktet laves bedst og billigst.
- Som en lille og nystartet virksomhed er et effektivt og velfungerende samarbejde med
omverdenen afgørende, siger Anders Kjær Jørgensen. Han fortryder dog, at virksomheden
ikke i endnu højere grad søgte hjælp hos eksterne teknikere. Det kunne have sparet
Robert & Kjær for megen tid.
Internt i virksomheden har medarbejderne lagt et enormt engagement i arbejdet, og
Robert & Kjær har ligefrem oplevet, at nye medarbejdere er søgt til virksomheden for
selv at kunne deltage i udviklingen af det nye, miljørigtige produkt.
En analyse af 330 danske
virksomheder viser, at 80% af virksomhederne vurderer, at virksomhedens omdømme har
betydning for afsætningen.
Kilde: "Global ansvarlighed - Fremtidens krav til danske
leverandører", 2001, Dansk Industri. |
Udlandet på spring
Anders Kjær Jørgensen lægger ikke skjul på, at det var forbuddet mod brug af bly
til inddækninger, der lagde fundamentet til den nye virksomhed.
De nye regler betyder, at Robert & Kjær lettere kan bide sig fast hos de danske
virksomheder, som er interesserede i produktet. Også i udlandet er der dog stor interesse
for produktet på trods af, at det her fortsat er tilladt at anvende bly.
Robert & Kjær ApS, Juelsminde, 8 medarbejdere.
Programmet for renere
produkter
Miljøstyrelsens "Program for renere produkter m.v." er et
tilskudsprogram, der skal styrke udvikling og afsætning af renere produkter. Programmet
yder tilskud til projekter, der forebygger miljøbelastningen fra alle dele af
produkternes livscyklus. Produktbegrebet er bredt defineret og omfatter også
serviceydelser.
Programmet skal også styrke udviklingen af systemer, der kan forbedre
håndteringen af det affald, der opstår gennem produkternes livscyklus - herunder
genanvendelse.
I de årlige prioriteringsplaner fastlægger Miljørådet for Renere
Produkter, hvilke områder der vil blive givet tilskud til.
Læs mere på www.mst.dk |
Jesper Office var den første danske møbelproducent, der sendte Svanemærkede møbler
på markedet. Virksomheden producerer kontormøbler til såvel Danmark som udlandet.
Det var ikke forventningen om at få flere kunder, der fik Jesper Office til at
investere i miljømærkning.
- I dag er der næppe ret mange kunder, der vælger møbler, alene fordi producenten er
Svanemærket, siger Bjarne Schmidt, der er administrerende direktør i Jesper Office.
Bliver en betingelse
Bjarne Schmidt er alligevel glad for, at virksomheden har valgt at bruge tid, kræfter
og penge på miljømærkningen.
Dels er det et spørgsmål om virksomhedens etik. De vil lave noget, som de kan stå
inde for, og som også betyder noget for medarbejderne. Dels er det et spørgsmål om at
fokusere på noget, som udviklingen arbejder for. Og dels er det med til at give kunderne
en god oplevelse.
- Hvis man vil udvikle en rentabel forretning med loyale kunder, er det helt oplagt, at
overvejelser om miljø også spiller en rolle på ledelsesniveau. Sammen med design,
kvalitet, leveringssikkerhed og meget andet er det med til at give kunderne en god
oplevelse. De skal føle, at vi har tænkt over tingene, og man vælger ikke møbler på
et enkeltstående argument, siger Bjarne Schmidt.
Bjarne Schmidt tror ikke, at en høj miljøprofil bliver ved med at være en valgfri
mulighed for møbelproducenterne - han tror, at det en dag bliver en betingelse.
Jesper Office A/S, Ulfborg, 175 medarbejdere.
Blomsten og Svanen
Blomsten er EU's miljømærke, og det blev oprettet i 1992. Det
nordiske miljømærke, Svanen, har eksisteret siden 1989. Ingen varer er fri for at
belaste miljøet, og belastningen sker gennem hele varens livsforløb, fra den produceres,
til den engang ender som affald. En vare mærket med Blomsten eller Svanen lever op til en
række miljøkrav, samtidig med at varens kvalitet ikke er dårligere end tilsvarende
varers.
Der er over 2000 varer med Svanen eller Blomsten på det danske
marked. Antallet af varer og varegrupper med miljømærkerne bliver fortsat større.
Læs mere på Miljømærkesekretariatets hjemmeside: www.ecolabel.dk |
Omkring 20% af verdens elforbrug anvendes af pumper. Pumperne bruges eksempelvis i
varmeanlæg, til vandboringer og i industrivirksomheder, hvor væsker skal flyttes rundt.
Grundfos er en af verdens største producenter af pumper. Med afsæt i
livscyklusvurderinger har de arbejdet målrettet på at lave mere miljørigtige produkter.
Mellem 90 og 99% af pumperne kan genanvendes i dag. Derfor har Grundfos lavet en
tilbagetagningsordning, hvor udtjente pumper returneres til virksomheden. Det er også
lykkedes Grundfos at udvikle pumper, der kun bruger omkring halvt så meget energi.
- Hvis alle pumper i EU-landene blev udskiftet med de nye pumper, ville det betyde, at
der kunne lukkes syv kulfyrede kraftværker - og EU ville kunne opfylde 9% af EUkravet i
Kyotoprotokollen, siger kommunikationsdirektør Sune SallingMortensen.
Krav går videre
Hos Grundfos har miljøarbejdet givet umiddelbare besparelser på kemikalier, vand, el
og varme. Hvert år værdisættes besparelserne, og omkostningerne ved miljøarbejdet
bliver så rigeligt dækket ind. Det er dog ikke den eneste grund til, at virksomheden har
valgt at prioritere miljøet.
- Det er en del af vores værdigrundlag, at vi skal være en ansvarlig virksomhed. Og
så betyder det noget for vores markeder, hvor der i stigende grad kommer miljøkrav fra
kunderne. Det gælder særligt i Vesteuropa og USA.Vi stiller så kravene bagud til vores
leverandører. De fleste leverandører stiller sig positive og seriøse, og dem der ikke
gør, har vi det udmærket med at fravælge, siger Sune SallingMortensen.
Grundfos stiller krav både til danske og udenlandske leverandører. Det er lettere at
holde styr på, hvad der foregår i danske virksomheder, men indkøbsafdelingen arbejder
systematisk på at sikre, at leverandører overalt i verden lever op til kravene.
De miljøvenlige pumper er dyrere end de gamle pumper. Derfor sættes der nu fokus på
"levetidsomkostningerne", hvor man ser, hvad produktet koster kunden samlet set.
Med det reducerede elforbrug er pumperne ikke dyrere i det lange løb - tværtimod, og det
er et stærkt argument i markedsføringen.
Grundfos Management A/S, Bjerringbro, 11.000 medarbejdere - heraf ca. halvdelen i
Danmark.
Flere leverandører oplever at blive præsenteret for en række miljøkrav, som de skal
leve op til, hvis de fortsat vil levere til en stor kunde. Men der er også flere
eksempler på, at virksomheder i en produktkæde af frivillighedens vej finder sammen om
at gøre slutproduktet mere miljørigtigt.
Byggevirksomheden Skanska Danmark er med i flere produktkædesamarbejder. Og det er
efter virksomhedens opfattelse en konstruktiv vej.
Tillid skaber innovation
Sammen med bl.a. BPB Gyproc og Danogips, der producerer gipsplader, har Skanska Danmark
forøget genanvendelsen af affald fra gipsplader.
- For Skanskas vedkommende har det betydet, at vi har opstillet særlige containere til
gipsaffaldet, og vi har lavet transportaftaler, så transportudgifterne ikke overstiger
besparelsen ved genanvendelse frem for deponering, siger René Amini, projektleder for
forretningsudvikling i Skanska Danmark. Han kalder samarbejdet for "en logisk
aftale". Der genbruges lidt mere, og der spares lidt penge. Og når alle parter i
kæden har en interesse i samarbejdet, er det lettere at få gennemført konstruktive og
ofte enkle løsninger.
Skanska Danmark deltager også i et større produktkædesamarbejde, hvor virksomheden
samarbejder med andre entreprenører og med leverandører. Samarbejdet skal skabe overblik
over de kemiske produkter i byggeriet. Samtidig danner det grundlag for at lave og
håndhæve kemikaliepolitikker i entreprenørvirksomhederne. Et synligt resultat af
samarbejdet er en kemidatabase, som giver entreprenørerne hurtig og let adgang til viden
om kemikalierne og dermed bedre forudsætninger for at skabe mere miljørigtigt byggeri.
- Et godt produktkædesamarbejde er baseret på tillid og imødekommenhed. Den rette
kemi mellem parterne giver også gode muligheder for innovation, siger René Amini.
- Vi bruger også kemidatabasen til at differentiere os fra vores konkurrenter. Skanska
Danmark håndhæver nu en kemikaliepolitik, hvor vi inddeler kemikalierne i tre grupper:
De tilladte, de accepterede og de ikketilladte. Så er vi med til at vurdere kemikalierne
og tage stilling til, hvilke kemikalier vi ønsker at anvende, og hvilke vi i sidste ende
gerne vil af med, siger René Amini.
Skanska Danmark har oplevet, at miljøindsatsen skaber større tillid hos flere af de
kontrollerende myndigheder. Virksomheden, som er ISO 14001-certificeret, bruger
miljøarbejdet i markedsføringen og har dertil konstateret, at miljøindsatsen er af stor
betydning for større private investorer.
Når der skal bygges skoler, plejehjem og andre kommunale projekter, er der også
interesse for miljøarbejdet, men i mindre omfang. Skanska Danmark mærker for alvor
interessen ved store offentlige projekter, der for eksempel gennemføres af
Vejdirektoratet eller Banestyrelsen.
Totaløkonomi synlig
- Kunderne skal kunne se, hvad de får for pengene, når de vælger miljørigtige
løsninger. Vi skal eksempelvis være i stand til at vise kunderne, hvad det betyder for
totaløkonomien, når man vælger kemikalier, der ikke er så kradse. Så kan der spares
udgifter i driftsfasen, og man kan undgå dårligt indeklima, siger René Amini og
fortsætter:
- Polyuretanskum bruges til at fæste og tætne vinduer. Det udmærker sig ved at være
hurtigt og nemt at bruge, men der er en reel risiko for, at det med tiden vil suge og
binde vand og give skimmel- og svampeangreb. Ud over de økonomiske udgifter til at
erstatte vinduer er en mere alvorlig problemstilling, at svampesporerne kan give dårligt
indeklima og i værste fald allergi. Derfor vil den traditionelle fæstning med mørtel
nok være at foretrække, selvom det typisk er lidt dyrere i udførelsen.
I byggefasen er løsningen med den laveste udgift til materialer heller ikke
nødvendigvis den bedste totalløsning. Brugen af materialet og bortskaffelse af eventuelt
affald spiller en væsentlig rolle i regnestykket.
Grønne regnskaber
Fra 2003 laver omkring 1000 virksomheder i Danmark hvert år et grønt
regnskab. Omkring 15% gør det frivilligt, mens de øvrige virksomheder har pligt til at
lave et grønt regnskab.
Læs mere på www.mst.dk og
www.publi-com.dk |
- Ofte kan det kradse produkt i et udbudsmateriale lige så godt erstattes med et andet
produkt med samme tekniske egenskaber. Selvom materialeudgiften til det alternative
produkt er højere, viser det sig ofte, at den samlede udgift ved indkøb og anvendelse er
lavere end for det foreskrevne produkt. Man glemmer ofte, at udgifterne til supplerende
sikkerhedsudstyr, eventuel begrænsning af den tid, man må arbejde med produktet, og
øget deponeringsafgift kan få regnestykket til at tippe over i det mindre kradse
produkts favør. Argumentationen er primært relateret til arbejdsmiljøet, men det er
vores erfaring, at hensyn til arbejdsmiljøet ofte også resulterer i positive effekter
for miljøet, påpeger René Amini.
Skanska Danmark A/S, Ballerup, 2000 medarbejdere.
Læs mere:
Kom godt i gang med livscyklustankegangen. Arne Remmen og Marie Münster.
Miljønyt nr. 65, Miljøstyrelsen 2002.
Fra tanke til handling - 5 nye værktøjer. Miljøstyrelsen 2001.
Lever din virksomhed og dine produkter op til fremtidens miljøkrav? TIC 2001.
www.tic.dk/miljo
Håndbog i produktorienteret miljøarbejde. Kirsten Schmidt m.fl. Miljønyt nr.
53, Miljøstyrelsen 2000.
Håndbog i miljøvurdering af produkter - en enkel metode. Kirsten Pommer m.fl.
Miljønyt nr. 58, Miljøstyrelsen 2001.
Håndbog i miljødialog. Dansk Industri 2001.
Miljøledelse i produktkæder. Birgitte Ettrup og Bjørn Bauer. Miljøstyrelsen
2002.
Miljøledelse i produktkæder - eksempelsamling. Birgitte Ettrup og Bjørn
Bauer. Miljøstyrelsen 2002.
Oplysning og vejledning:
Miljøstyrelsen
Tlf. 32 66 01 00 - www.mst.dk
Dansk Industri
Tlf. 33 77 33 77 - www.di.dk
Handel,Transport og Serviceerhvervene
Tlf. 70 13 12 00 - www.hts.dk
Dansk Handel & Service
Tlf. 33 74 60 00 - www.dhs.dk
Landbrugsraadet
Tlf. 33 39 40 00 - www. landbrugsraadet.dk
Miljømærkesekretariatet
Tlf. 39 69 35 36 - www.ecolabel.dk
Pjecen er gratis og fås i Miljøbutikken:
Tlf: 33 95 40 00, butik@mim.dk, www.mim.dk/butik
|