| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Nye veje til Konkurrencefordele
Aarhus Olie oplever meget kontant, hvordan miljøforholdene påvirker
markedsmulighederne. Virksomheden har flere store internationale kunder, der kritisk
følger Aarhus Olie. Aarhus Olie leverer vegetabilske olier til bl.a. fødevareindustrien.
En gang årligt kommer de såkaldte auditører og gennemgår virksomheden. Auditørerne
giver point for miljø, hygiejne, sikkerhed, kvalitetskontrol mv. Maksimal score er 100
point, og hvis virksomheden ikke nærmer sig 85 point, kan Aarhus Olie godt regne med at
blive strøget af leverandørlisten. Når miljøet kan give op til ti point, skal der ikke
megen fantasi til at forestille sig, hvor vigtigt det er, at Aarhus Olie også scorer
højt her.

Standard-of-the-world
- Hvis de store kunder stiller nye krav, skal forholdene opgraderes - også selvom man
synes, at kravene skyder over målet. Tit vil kravene gå længere end dansk lovgivning,
men det forventes, at vi kan leve op til "standard-of-the-world", siger
miljøchef Tom Christiansen og fortsætter:
- Vores store internationale kunder kan ikke acceptere dårlig omtale. Hvis det bliver
internationalt kendt, at deres underleverandører er useriøse, smitter det af på dem.
Derfor dækker de sig ind. Miljøet er gået fra at være et spørgsmål om teknik til at
være et spørgsmål om marketing - selvom teknikken selvfølgelig fortsat skal være i
orden.
- Færre og færre virksomheder køber et produkt alene. De køber en løsning, hvor
også social ansvarlighed - herunder hensynet til miljø og sikkerhed - er væsentlig.
Forbrugerne bliver mere og mere bevidste om de produkter, de køber, og det kan
producenterne og detailkæderne ikke sidde overhørig. De stiller større krav til sig
selv og dermed også til en leverandør som Aarhus Olie. Kæden hænger sammen, siger
marketingchef Lars Gravholt.
- Vi stiller krav til kæden, så på den måde breder det sig som ringe i vandet.
Derfor mener jeg også, at det er vigtigt, at virksomheder skaber stærke netværk med
andre virksomheder, siger Tom Christensen, som ikke er i tvivl om, at der på længere
sigt vil blive flere og flere krav til miljødokumentationen i den internationale handel.
Aarhus Oliefabrik A/S, Århus, 500 medarbejdere.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|