| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Nye veje til Konkurrencefordele
I turistbranchen ønsker en del virksomheder at være på forkant. De regner ikke med,
at det umiddelbart vil give flere kunder, men de har oplevet, at en række gæster
forventer, at miljøet er i orden i Danmark.
- Turistvirksomhederne regner ikke med, at kunderne vil betale ekstra for miljøet, men
de regner alligevel med, at det vil komme til at få kommerciel betydning. De vil ikke
risikere at blive fravalgt, fordi de ikke har lavet en dokumenteret miljøindsats, og de
vil ikke skuffe gæsterne, så de undlader at komme igen, siger Jørgen Hansen, der er
direktør i Midt-Nord Turisme - det regionale markedsførings og udviklingsselskab. I Midt
Nords regi har 35 virksomheder startet et miljøsamarbejde.
Særligt hos tyske gæster er der en stigende forventning om, at der passes på
miljøet. Tyskerne undrer sig f.eks. over, at de bare skal smide alt affald i en
affaldspose, når de hjemme skal sortere det i mange fraktioner.
Brug for markedsføring
Hotel Copenhagen Strand ligger i et gammelt pakhus i København. Allerede da hotellet
blev bygget, blev det besluttet at indrette hotellet, så det kunne leve op til kravene i
Den Grønne Nøgle. Forskere fra Århus har undersøgt, hvad gæsterne mener om, at
hotellet er et grønt hotel.
- Undersøgelsen viser, at det ikke er en væsentlig parameter for valg af hotel.
Alligevel tager specielt udenlandske gæster det nærmest som en selvfølge, at
skandinaviske hoteller er grønne og arbejder aktivt på at reducere miljøbelastningen,
siger lektor på Handelshøjskolen i Århus,Winnie Johansen.
- Vi ville være på forkant med en udvikling, som vi tror er på vej. Derfor valgte vi
at lave hotellet, så vi kunne få Den Grønne Nøgle. Det er både lettere og billigere
at lave miljørigtige løsninger, når der bygges nyt. Og når miljøtiltagene først er
blevet indført, kræver det ikke det store arbejde, siger hotellets direktør, Anne
Louise Poulsen.

Medarbejderne synes, at det er positivt, og hotellet sparer også ressourcer. Men det
er svært at vurdere, om kunderne ser Nøglen som et aktiv.
- Desværre har vi ikke mærket nogen stor interesse fra kunderne. Næsten ingen
virksomheder kender Nøglen, og derfor spørger de ikke efter den - der er brug for mere
markedsføring, siger Anne Louise Poulsen.
Hotel Copenhagen Strand, København, 25-30 medarbejdere.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|