| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter
3. Behovsafklaring
Formålet med en behovsafklaring er, som værktøjets navn også tilkendegiver,
overordnet at få afklaret en virksomheds behov for at arbejde med miljø, og med
udgangspunkt heri at få peget på, hvor der i givet fald med fordel kan/skal sættes ind,
og hvordan miljøarbejdet kan gribes an.
Der er tale om en systematisk og grundig dialog mellem en virksomheds ledelse og/eller
miljøansvarlig og TIC rådgiveren om forskellige miljøemner. Der er ingen krav
om, at virksomheden tidligere har arbejdet med miljø eller har forudgående større viden
på miljøområdet. Virksomheden skal dog være indstillet på at bruge 1-3 timer på
dialogen, og hvis der udarbejdes en rapport, der fastholder status, konklusioner,
anbefalinger mv., skal der også her afsættes 1-3 timer til at gennemgå og drøfte
rapporten.
Værktøj til behovsafklaring består af følgende:
 | Et spørge/dialogskema |
 | En rapportskabelon |
Desuden anvendes Faktaark, der er 1-2 siders information om forskellige miljøemner.
Faktaarkene er nærmere beskrevet i kapitel 4.
Som en hjælp til den systematiske dialog og til at fastholde konklusionerne mv. fra
mødet er der udarbejdet et skema, der er struktureret i følgende hovedområder:
 | Virksomhedens status på miljøområdet |
 | Virksomhedens produkters status på miljøområdet |
 | Virksomhedens interessenter |
Indenfor de enkelte hovedområder er der formuleret en række spørgsmål (i alt ca. 75
spørgsmål), der naturligt leder til en nærmere orientering/dialog/information om emnet.
Som eksempler på spørgsmål kan nævnes:
 | Har virksomheden overblik over forbrug af råvarer, energi og vand og over udledningen
af vand, affald og luft? |
 | Vurderer virksomheden at have miljøproblemer? |
 | Ved virksomheden, hvad miljømærker er? |
 | Har virksomheden kendskab til livscyklusvurderinger? |
 | Har kunder stillet spørgsmål til virksomhedens holdninger og handlinger i forhold til
miljøet? Hvilke kunder? Hvilke spørgsmål? |
Spørgeskemaet kan rekvireres ved henvendelse til TIC (tlf. 70 15 15 45) eller
downloades fra www.tic.dk/miljo/miljo.htm.
Er der behov for at fastholde status, konklusioner og anbefalinger til virksomhedens
miljøindsats udarbejder TIC rådgiveren et skrift om dette. Der kan være tale om et brev
(evt. vedlagt Faktaark eller andet relevant informationsmateriale) eller en mindre
rapport. Som en hjælp til udarbejdelse af en sådan rapport, er der i forbindelse med
projektet udarbejdet en rapportskabelon med følgende indhold:
 | Indledning - herunder informationer om en produktorienteret indsats. |
 | Behovsafklaring - herunder virksomhedens status på miljøområdet (kendskab og
ønsker), virksomhedens produkters status på miljøområdet og virksomhedens
interessenter på miljøområdet. |
 | Det videre arbejde - herunder anbefalinger |
 | Bilag - herunder Faktaark eller andet relevant materiale |
Rapportskabelonen kan også anvendes til afrapportering af et livscykluscheck (LCC).
For nærmere information om LCC se kapitel 5.
Er der tale om afrapportering af LCC suppleres rapportskabelonen med følgende indhold:
 | LCC - herunder hvad LCC er og hvilket produkt, der er tale om |
 | MEKA-matricen - herunder præsentation af MEKA-princippet og fortolkning |
 | Det videre arbejde - herunder anbefalinger til arbejdet med renere produkter og
anbefalinger til det generelle miljøarbejde. |
I perioden 01.09.99 - 31.12.01 er der gennemført 316 Behovsafklaringer, hvilket er ca.
50 flere end forventet. Da Behovsafklaringen har været/er en "populær ydelse"
er der efter projektets afslutning blevet gennemført flere Behovsafklaringer.
Geografisk fordeler de 316 Behovsafklaringer sig som følger:
Tabel 3.1.
Geografisk fordeling af de gennemførte behovsafklaringer
Amt |
Antal |
Bornholm |
6 |
Frederiksborg |
7 |
Fyn |
8 |
København - Frederiksberg
kommuner |
0 |
Københavns amt |
3 |
Nordjylland |
6 |
Ribe |
2 |
Ringkøbing |
58 |
Roskilde |
0 |
Storstrøm |
8 |
Sønderjylland |
44 |
Vejle |
24 |
Vestsjælland |
23 |
Viborg |
73 |
Århus |
54 |
I alt |
316 |
Som det fremgår af ovenstående tabel er der stor geografisk variation i antallet af
gennemførte Behovsafklaringer. Årsagen til variationen skyldes sandsynligvis primært,
at nogle TIC-centre ikke i hele perioden har kunnet have så stor fokus på miljøområdet
- dette for et enkelt centers vedkommende fordi centret har været lukket i en periode og
for andre centres vedkommende, at der har været reducerede personaleressourcer til dette
miljøområdet (orlov mv.). Desuden er der i nogle landsdele andre aktører, der kan
hjælpe virksomheder med afdækning af behov mv., hvorfor TICs ydelse har været i
"konkurrence" med andre lignende ydelser.
Foretages der en fordeling af de 316 Behovsafklaringer på brancher ses følgende
fordeling:
Tabel 3.2.
Gennemførte Behovsafklaringer fordelt på brancher og størrelser
Brancher |
0-19 ansatte |
20-49 ansatte |
50-99 ansatte |
100- ansatte |
Uoplyst |
I alt |
% |
Affald og genbrug |
2 |
1 |
|
|
|
3 |
1 |
Autotilbehør og -ophug |
9 |
1 |
|
1 |
|
11 |
3 |
Byggeri og byggematerialer |
5 |
|
2 |
1 |
1 |
9 |
3 |
Diverse produktion og montage |
1 |
1 |
3 |
|
|
5 |
2 |
Elektronik |
15 |
8 |
2 |
3 |
|
28 |
9 |
Fødevarer |
3 |
1 |
1 |
2 |
6 |
13 |
4 |
Grafisk branche |
8 |
4 |
2 |
1 |
|
15 |
5 |
Handel og service |
14 |
3 |
|
|
|
17 |
5 |
Kemisk industri |
8 |
5 |
2 |
1 |
|
16 |
5 |
Metal |
24 |
25 |
4 |
7 |
|
60 |
19 |
Overfladebehandling |
3 |
|
|
|
|
3 |
1 |
Plast |
4 |
5 |
1 |
3 |
|
13 |
4 |
Tekstil |
2 |
|
5 |
|
|
7 |
2 |
Træ og møbel |
29 |
30 |
9 |
10 |
|
78 |
25 |
Andet |
21 |
|
2 |
2 |
13 |
38 |
12 |
I alt |
148 |
84 |
33 |
31 |
20 |
316 |
100 |
% |
47 |
27 |
10 |
10 |
6 |
100 |
|
Som det fremgår af ovenstående tabel er der gennemført flest Behovsafklaringer i træ-
og møbelvirksomheder (25%) og i metalvirksomheder (19%). At der er så forholdsvis en
stor overvægt af virksomheder i træ- og møbelbranchen skyldes, at der i et af
TIC-centrene i en periode har været speciel fokus på denne branche.
Af tabellen fremgår det desuden, at næsten halvdelen af de gennemførte
Behovsafklaringer er foretaget i virksomheder med under 20 ansatte. Projektets målgruppe
har været alle virksomheder i Danmark, men det har været et klart formål specielt at
gøre mindre virksomheder opmærksomme på begrebet "renere produkter", hvilket
tabellen viser er opnået. Det skal i den forbindelse nævnes, at det netop de mindre
virksomheder TIC traditionelt kontakt til.
I forbindelse med gennemførelsen af Behovsafklaringerne er det drøftet/ vurderet, i
hvilken grad virksomhederne var parate til/motiverede for at arbejde med
produkt-orienteret miljøarbejde. Denne registrering blev først indført et stykke inde i
projektet, hvorfor der ikke kan gives en fordeling på alle 316 Behovsafklaringer. En
fordeling på 244 gennemførte Behovsafklaringer (77 % af alle Behovsafklaringer) ses af
følgende:
Tabel 3.3.
Virksomhedernes motivation forud for behovsafklaringen
|
Antal |
% |
Meget parat/motiveret |
94 |
39 |
Noget parat/motiveret |
101 |
41 |
Slet ikke parat/motiveret |
49 |
20 |
I alt |
244 |
100 |
Som det fremgår, er næsten 80 % af virksomhederne, der har fået foretaget en
behovsafklaring (af de 244 Behovsafklaringer) meget eller noget parate til /motiverede for
produktorienteret miljøarbejde. Det må dog pointeres, at ikke alle 80% har
igangsat/planlagt initiativer (se tabel 3.7), hvorfor motivation og handling ikke
nødvendigvis hænger sammen. Det er dog også vores erfaring, at der til nye
indsatsområder typisk er en vis "modningstid", hvorfor dette projekt og dermed
TICs fokus på området må ses som et første trin i en noget længerevarende proces.
På spørgsmålet om, hvorfor virksomhederne har haft interesse i at få foretaget en
Behovsafklaring er der foretaget følgende registreringer:
Tabel 3.4.
Begrundelse for gennemførelse af Behovsafklaring
|
Antal |
% |
Interesse |
111 |
25 |
På forkant |
83 |
18 |
Opstart af miljøarbejde |
78 |
17 |
TIC opsøgende |
56 |
12 |
Krav fra kunder |
49 |
11 |
Krav fra myndigheder |
30 |
7 |
Presseomtale |
12 |
3 |
Forretningsudvikling |
7 |
2 |
Markedsføring |
7 |
2 |
Krav fra interessenter |
6 |
1 |
Erfaringsudveksling/oplysning |
5 |
1 |
Økonomi |
4 |
1 |
Arbejdsmiljø/medarbejderuddannelse |
3 |
1 |
I alt |
451 |
100 |
Bemærk, at der kan være flere forskellige begrundelser for at gennemføre
Behovsafklaring. Som det fremgår har de primære begrundelser været interesse for emnet,
et ønske om at være på forkant, opstart af miljøarbejde, at TIC har henvendt sig til
virksomheden og anbefalet at virksomheden fik foretaget en Behovsafklaring eller krav fra
kunder/myndigheder. Inden gennemførelse af en Behovsafklaring er det med virksomheden
blevet drøftet, hvilke forventninger, de havde. Ikke overraskende har langt de fleste
virksomheder haft en forventning om, at der blev skabt overblik, skabt en afklaring mv.
Dette fremgår af nedenstående tabel. Heraf fremgår også, hvilke andre forventninger,
virksomhederne har givet udtryk for at have..
Tabel 3.5.
Virksomhedernes forventninger til Behovsafklaring
Overblik, afklaring, handlingsplan,
motivation (status, muligheder) |
151 |
Interesse - viden / information |
20 |
Viden om tilskud |
17 |
Viden om livscyklustankegang og LCA |
14 |
Ingen forventninger |
10 |
Inspiration |
10 |
Store forventninger |
10 |
Afklaring om holdninger til miljø |
9 |
Mod miljøstyring |
9 |
Øget viden om miljø |
9 |
At få specifik miljøviden |
7 |
Markedsføringsregler |
5 |
Kundekrav |
4 |
Ønske om netværk, kontakt til andre
virksomheder |
4 |
Grønne regnskaber |
2 |
Konkrete besparelser |
2 |
Miljømærkning - viden om krav og
procedure |
3 |
APV + arbejdsmiljø |
1 |
Del af beslutningsgrundlag om LCC |
1 |
I gang med LCC + miljømærke |
1 |
Lokale til efterfølgende møde, aflyst |
1 |
Myndighedskontakt |
1 |
Overblik over hot spots |
1 |
Viden om EMAS |
1 |
I alt |
293 |
Som opfølgning på, om disse forventninger er blevet indfriet, er der foretaget følgende
registreringer:
Tabel 3.6.
Opfyldelse af forventninger til Behovsafklaring
|
Antal |
% |
Ja |
198 |
87 |
Delvis |
24 |
11 |
Nej |
2 |
1 |
Ved endnu ikke |
4 |
2 |
Antal svar |
228 |
100 |
Behovsafklaringerne må siges at have været en succes, da 98% af virksomhederne helt
eller delvist har fået indfriet sine forventninger. Der er ikke nogen registreringer af,
hvorfor den virksomhed, der ikke har fået indfriet sine forventninger og de 2
virksomheder, der endnu ikke ved, om forventningerne er blevet indfriet, har svaret, som
de har gjort. Det skal dog næves, at TIC altid er meget opmærksom på, at målrette sin
rådgivning efter virksomhederne behov, hvorfor der altid bliver taget hånd om eventuelle
utilfredsheder.
At der er igangsat initiativer efter gennemførelse af Behovsafklaringerne fremgår af
nedenstående tabel:
Tabel 3.7.
Planlagte initiativer efter Behovsafklaring
|
Antal |
Systematisk arbejde med miljø,
miljøstyring |
66 |
LCC |
62 |
Støtteansøgning |
40 |
APV, BST, sikkerhedsarbejde |
20 |
Energigennemgang |
11 |
Andre initiativer |
9 |
Inddragelse af ekstern konsulentbistand |
8 |
Miljønetværk |
8 |
Grønt regnskab |
6 |
Miljømarkedsføringsmateriale |
5 |
Uddannelse af medarbejdere |
4 |
Affaldssortering |
3 |
Samarbejde med forskningscenter |
3 |
Substitution |
3 |
Miljøgodkendelse |
2 |
Svanemærkning |
3 |
Produktudvikling |
1 |
I alt |
252 |
Som det fremgår af tabellen er der tale om meget forskellige initiativer. Registrering af
initiativer er imidlertid ikke foretaget gennem hele projektet, hvorfor der reelt sikkert
er tale om et større antal virksomheder, der har igangsat initiativer. Dertil kommer, at
det er den enkelte TIC rådgiver, der frit har angivet, hvilke initiativer, der er
igangsat, så i nogle tilfælde er der sandsynligvis ikke foretaget en fuldstændig
registrering af initiativer. Vi mener dog, at de foretagne registreringer af initiativer
alligevel skal videreformidles i denne rapport, da det giver indikationer af, at
gennemførelse af Behovsafklaringerne har ført til konkrete handlinger.
Som det fremgår er der igangsat systematisk miljøarbejde (herunder miljøstyring) i
66 virksomheder, 67 virksomheder har fået gennemført LCC, 40 virksomheder har søgt om
støtte til miljøarbejde, og i 20 virksomheder har der efterfølgende igangsat
initiativer vedr. arbejdsmiljø.
I forbindelse med gennemførelse af Behovsafklaringerne, er der desuden foretaget
registreringer af, hvilke Faktaark og andet informationsmateriale, der er udleveret til
virksomhederne. En opgørelse af dette fremgår af afsnit 4.4.
Ydelsen Behovsafklaring - en grundig og systematisk dialog mellem en virksomheds
ledelse og/eller miljøansvarlig og TIC rådgiveren om forskellige miljøemner er/har
været "en populær ydelse". Ikke blot er der i projektet gennemført flere
Behovsafklaringer end forventet, men næsten alle virksomheder har tilkendegivet, at
dialogen har givet dem en god viden/information således, at der kar kunnet træffes
beslutninger om igangsætning af det videre miljøarbejde. At der er igangsat initiativer,
vidner tabel 3.7 om. Af denne tabel fremgår det desuden, at initiativerne spænder vidt.
Da ydelsen harmonerer godt med TICs generelle arbejdsmetoder, vil der også efter
projektets afslutning blive gennemført Behovsafklaringer. Værktøjet kan rekvireres hos
TIC (tlf. 70 15 15 45) og bliver efter projektets afslutning også at finde på TICs
hjemmeside (www.tic.dk/miljo/miljo.htm), så andre - virksomheder, der ønsker at foretage
en "selv-behovsanalyse" eller rådgivere, der ønsker at benytte sig af
materialet - kan få glæde af det.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |