| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter
Sammenfatning og konklusioner
I denne rapport beskrives projektet "Stimulering af mindre virksomheders interesse
for arbejdet med renere produkter" samt de erfaringer og resultater, som er opnået.
TIC har gennemført projektet i perioden december 1998 til januar 2002 i samarbejde med
IPU, dk-TEKNIK og CASA og er blevet støttet økonomisk af Miljøstyrelsen.
Formålet med projektet er at gøre mindre virksomheder i Danmark opmærksomme på
begrebet "renere produkter" samt at gøre mindre virksomheder interesserede i at
arbejde med dette aspekt af miljøarbejdet.
TIC har siden 1990 rådgivet aktivt om miljø i mindre danske virksomheder. I de senere
år er fokus i miljøpolitikken i stigende grad blevet rettet mod produkternes samlede
miljøbelastning. Det vil sige miljøbelastning i forbindelse med udvikling, produktion,
markedsføring, afsætning og brug, herunder håndtering af det affald, der opstår i hele
produktets livscyklus. Som et naturligt led giver TIC virksomhederne information og
rådgivning, således at de bliver i stand til at imødekomme de stigende ønsker/krav fra
kunder, samarbejdspartnere, myndigheder mv. Dette projekt er et konkret eksempel.
TIC er et landsdækkende erhvervsfremmenetværk, der rådgiver virksomheder uvildigt og
gratis. I projektperioden er TIC rådgivere fra hvert TIC center blevet videreuddannet til
at håndtere dette område, og derfor har virksomheder over hele landet kunnet gøre brug
af de ydelser, projektet har omfattet.
I projektet er der blevet udviklet en række værktøjer, der understøtter TICs
ydelser:
 | Behovsafklaring interviewskema samt rapportskabelon |
 | Faktaark |
 | Livscykluscheck (LCC) lærebog, skema samt rapportskabelon |
Som start på projektet blev der holdt en række temamøder over hele landet. Der blev
informeret om produktorienteret miljøstrategi, og nogle virksomheder præsenterede deres
udbytte af at arbejde med produktorienteret miljøstrategi. TIC har afholdt yderligere ca.
5 temamøder om emnet i løbet af projektperioden.
Behovsafklaringen er en grundig systematisk dialog mellem virksomhedens ledelse
og/eller miljøansvarlige samt TIC rådgiveren. Formålet med en behovsafklaring er at få
afklaret virksomhedens behov for at arbejde med miljø, og med udgangspunkt heri få
påpeget, hvor der med fordel kan/skal sættes ind, samt hvordan miljøarbejdet kan gribes
an. I projektet var det målsætningen, at der skulle gennemføres 270 Behovsafklaringer.
Målet er nået, da der er gennemført ca. 50 mere (i alt 316 Behovsafklaringer).
Der er gennemført forskellige registreringer i forbindelse med gennemførelse af
Behovsafklaringerne. Detaljer om disse registreringer fremgår af kapitel 3 og afsnit 4.4.
Kort opsummeret er der følgende erfaringer/resultater:
 | Ydelsen Behovsafklaring har været en populær ydelse, idet stor set alle virksomheder
har tilkendegivet, at dialogen har givet dem god viden/information således, at de har
kunnet træffe beslutninger om det videre miljøarbejde. |
 | Ydelsen harmonerer godt med TICs generelle arbejdsmetoder, og også efter projektets
afslutning vil der blive gennemført Behovsafklaringer af TIC. |
 | Værktøjet kan frem til primo 2005 rekvireres hos TIC (tlf. 70 15 15 45) eller findes
på TICs hjemmeside (www.tic.dk). |
 | Der er gennemført flest Behovsafklaringer indenfor følgende brancher: træ- og møbel,
metal og elektronik. |
 | Næsten halvdelen af Behovsafklaringerne er gennemført i virksomheder med under 20
ansatte. |
 | Begrundelserne for at gennemføre Behovsafklaring har primært været: Interesse, et
ønske om at være på forkant, opstart af miljøarbejde, at TIC har henvendt sig og/eller
krav fra kunder/myndigheder. |
 | Virksomhedernes forventninger til Behovsafklaring har primært været et ønske om at
få skabt overblik/afklaring, at få udarbejdet en handlingsplan, blive motiveret, få
information, viden om tilskud og livscyklustankegang. |
 | De forventninger, virksomhederne har haft til Behovsafklaringerne er blevet indfriet. |
 | Der er igangsat/planlagt mange initiativer i virksomhederne efter gennemførelse af
Behovsafklaring primært systematisk arbejde med miljø, LCC, støttesøgning,
arbejdsmiljøtiltag og energigennemgang. |
Et Faktaark er et informationsark rettet mod små og mellemstore virksomheder om et
miljøemne. Der er udarbejdet ca. 45 Faktaark, og hvert Faktaark har typisk et omfang på
1-2 sider. Der gives således en kortfattet information, men der gives også henvisninger
til uddybning af emnet.
En oversigt over de enkelte Faktaark ses i afsnit 4.4. I dette afsnit samt afsnit 4.5
ses en række detaljer om registreringer/erfaringer i relation til Faktaark, men kort
opsummeret er der følgende erfaringer/resultater:
 | Faktaarkene har været et godt element i dette projekt, da virksomhederne på denne
måde har kunnet få relevant information på en forholdsvis lettilgængelig måde. |
 | Det kræver en hel del ressourcer at holde Faktaarkene "up-to-date", men med
den succes, TIC og samarbejdspartnerne har oplevet med Faktaarkene, er det besluttet, at
de skal videreføres og opdateres frem til februar 2005, hvor de kan rekvireres hos TIC
(tlf. 70 15 15 45) eller ses på TICs hjemmeside (www.tic.dk). |
 | De mest "populære" Faktaark har været: "Miljøstyrelsens
miljøvejledninger", Miljørelevante internetadresser", "Det nordiske
miljømærke Svanen" samt "Stat, amter og kommuners miljøkrav til
produkter". |
 | Der er udleveret meget andet forskelligt informationsmateriale end Faktaarkene. |
Et Livscykluscheck (LCC) er en meget forenklet udgave af en livscyklusvurdering (LCA).
Ved et LCC på et produkt gives der således et meget forenklet overblik over
miljøbelastningerne i livsforløbet for et produkt eller en ydelse. Formålet med, at TIC
gennem projektet har tilbudt ydelsen LCC, har været at gøre virksomheder opmærksomme
på, hvad livscyklustankegangen går ud på samt illustrere, hvilken betydning
livscyklustankegangen har for den enkelte virksomheds produkter eller ydelser.
Udgangspunktet for LCC er MEKA-princippet (opgørelser af materialer, energi, kemikalier
og andet). Med assistance fra TIC fortolkes de indsamlede data og der gives en vurdering
af, hvilke livscyklusfaser, der ser ud til at give de største miljøbelastninger, hvilke
miljøbelastninger virksomheden har indflydelse på samt hvordan virksomheden kan påvirke
og evt. reducere miljøbelastningen.
I projektet var det oprindeligt målet, at der skulle gennemføres 115 LCC. Målet er i
projektet reduceret til 76, hvilket knapt er nået, da der i alt er gennemført 67 LCC.
Der er gennemført forskellige registreringer i forbindelse med gennemførelsen af LCC.
Detaljer om disse registreringer fremgår af kapitel 5, men kort opsummeret er der
følgende erfaringer/resultater:
 | Det har ikke været muligt at gennemføre det målsatte antal LCC, hvilket skyldes flere
forskellige forhold bl.a.: Behovet/interessen har ikke været så stor som
forventet (bl.a. fordi projektet er på forkant i forhold til de mindre virksomheder, og
virksomhederne har travlt med andre aktiviteter), andre aktører end TIC arbejder med
lignende ydelser, tidsforbruget til gennemførelsen af LCC har for TIC har været så
stort, at det ikke harmonerer med TICs normale ydelser og dagligdag. |
 | LCC giver et forenklet overblik over miljøbelastningerne for et produkt/ydelse, hvorfor
resultatet af et LCC kan være behæftet med en del usikkerheder. |
 | Det har ofte været vanskeligt for virksomheden at fremskaffe tilstrækkeligt
datamateriale. |
 | TICs tidsforbrug til gennemførelse af LCC var estimeret til 15 timer, men i praksis har
det vist sig at tage gennemsnitligt 30 timer (svingende mellem 20 og 60 timer). |
 | Der er gennemført flest LCC indenfor følgende brancher: Metal, træ- og møbel, kemisk
industri og plast. |
 | LCC egner sig bedst til fysiske produkter frem for ydelser. |
 | LCC er ikke særligt egnet til kemikalieprodukter, altså produkter, som overvejende
består af kemikalier (kemikaliedelen er kvalitativ). |
 | Forventningerne til LCC har primært været, at det kunne give et overblik og viden om
metode, herunder miljøbelastning ved hhv. produkt og given proces, ønske om at lære
noget om LCA samt hjælp til at komme i gang med LCA-arbejdet og at kunne give kunder
bedre miljødokumentation. |
 | De fleste af de virksomheder, der har fået gennemført LCC, har fået deres
forventninger helt eller delvist opfyldt. De virksomheder, som angiver kun at have fået
opfyldt deres forventninger delvist, angiver, at de typisk har haft en forventning om mere
overraskende og konkrete konklusioner på, hvad der var den største miljøbelastning og
hvordan miljøbelastningerne kunne nedbringes. |
 | For 50% af de gennemførte LCC har energiforbruget udgjort den største eller en af de
største miljøbelastninger, for 40% af de gennemførte LCC har Materialefasen givet
anledning til den eller en af de største miljøbelastninger. |
 | I en del af de virksomheder, der har fået gennemført LCC, er der efterfølgende
igangsat forskellige aktiviteter - bl.a. produktorienteret miljøarbejde i form af
eksempelvis erfagruppeforløb, hvor der udarbejdes LCA for et af virksomhedens produkter
og/eller virksomheden har fået Svanemærket et af sine produkter. |
Parallelt med dette projekt har TIC gennemført andre aktiviteter, der understøtter
formålet med dette projekt. Det drejer sig om:
 | Miljøvenlig produktudvikling (workshop af 2 dages varighed) |
 | Mindre workshops af ½-1 dags varighed |
 | Indlæg på konferencer og temadage |
Desuden har projektet i projektperioden været omtalt i aviser og fagblade og været
præsenteret på TICs hjemmeside. Efter projektets afslutning vil de udviklede værktøjer
blive ajourført og kunne rekvireres hos TIC frem til februar 2005 (tlf. 70 15 15 45)
eller downloades fra TICs hjemmeside (www.tic.dk/miljo/miljo.htm).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|