Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger

6 Hobro: Sortering hos I/S Fællesforbrænding

6.1 Indsamlingssystem for glas
6.1.1 Beskrivelse af indsamlingssystem og -materiel
6.1.2 Farveseparering
6.1.3 Placering af indsamlingsmateriel/opstillings-tæthed
6.1.4 Information til borgerne
6.2 Indsamlede mængder glas i kommunen
6.3 Økonomi for indsamling af glas
6.4 Indsamlingssystem for dagrenovation

 

Hobro Kommune

Antal indbyggere (1999):

15.199

Antal husstande:

6.611

Fordeling land/by:

18,5% / 81,5%

 
Nordjyllands Amt, kommune nr.: 823

Fordeling af boliger:

Stuehuse

653

10%

Parcelhuse

3.381

48%

Rækkehuse

521

8%

Etageboliger

2.304

34%

I alt

6.859

100%

Samt sommerhuse

+24

+ 0%

Indsamlede mængder glas og flasker

 
 
Kommunal indsamling af glas
Indsamling fra detailhandel
Anden indsamling
I alt

Fordeling af den kommunale indsamling:

Vin- og spiritusflasker
Skår
 
 
 
Kommunal skårprocent

Hobro 1999
  
14,4 kg per person
2,4 kg per person
1,1 kg per person
17,9 kg per person

  
  

5,6 kg per person
8,8 kg per person


 
  61%

Landsgennems. 1999
  
14,4 kg per person
? kg per person
? kg per person
24 kg per person

 

 
4,9 kg per person
9,5 kg per person

Svarende til:                   
      
66%

Indsamlingssystem

Bringeordning

Kommunen har etableret glasindsamling via bringeordning til kuber og til genbrugsstationer. I/S Fællesforbrænding tilbyder at opstille minicontainere ved boligforeninger.

Forskellige organisationer samt detailhandlen har desuden opstillet pallerammer til indsamling af glas og flasker.

Henteordning

Forskellige organisationer henter glas hos kommunens husstande 2-4 gange om året. Der er nogle, der udelukkende henter flasker, mens andre tager alt glasset.

Indsamlingsmateriel

Der indsamles i

kuber

pallerammer

minicontainere

Placering af indsamlingsmateriel

Der er placeret kuber, beholdere og minicontainere ved rundt omkring i kommunen. Detailhandlen har opstillet pallerammer.

Det opstillede indsamlingsmateriel svarer til, at der er en dækning på 190 indbyggere per afleveringssted.

6.1 Indsamlingssystem for glas

6.1.1 Beskrivelse af indsamlingssystem og -materiel

I Hobro Kommune er der etableret bringeordninger for glas til kuber, til nærgenbrugsstation og til I/S Fælles Forbrænding.

Der er opstillet 31 kuber i kommunen. Kuberne tømmes ca. hver 3. uge.

Borgerne kan sætte glas ud, når der hentes storskrald 3 gange om året.

6 gange årligt afhentes der flasker, glas og papir af St. Georgs Gilderne (spejdere) ved alle husstande i dele af kommunen.

Andre spejdergrupper dækker resten af kommunen med husstandsindsamling 4 gange årligt. Disse indsamler dog kun hele flasker.

Forskellige spejdergrupper, enkelte boligselskaber samt dagligvarebutikkerne har opstillet pallerammer til indsamling af flasker og andet emballageglas. Pallerammerne har en form for flaskebremse, der fastgøres på 4. ramme med henblik på at skåne glasset ved input. Der kan lægges låg på rammerne.

I/S Fælles Forbrænding køber de fyldte pallerammer af mange af disse grupper. Der er dog nogle organisationer, der sælger glasset direkte til flaskehandlere.

Som noget nyt tilbyder I/S Fælles Forbrænding boligforeninger opstilling af 800 eller 240 liters minicontainere til indsamling af glas.

I/S Fælles Forbrænding indsamler selv glasset fra kuber samt afhenter pallerammer, når de er fulde.

Der lejes containere af DSV til de sorterede skår på sorteringsanlægget. Skår afsættes direkte til Rexam Glass Holmegaard.

6.1.2 Farveseparering

På I/S Fælles Forbrændings sorteringsanlæg sorteres det indkomne glas i hele flasker, i farvede skår, i klare skår og i affaldsskår til forbrænding.

Sorteringen foregår ved et bånd, hvor glasset aflæsses fra store "opsamlingskasser". Efterfølgende sorteres der manuelt. Flasker fjernes og lægges i pallerammer. Skår skubbes derefter med "skuffejern" ud på et af de tre bånd, der opsamler i henholdsvis farvede, hvide og affaldsskår.

Sorteringen har enkelte fastansatte medarbejdere, og drives desuden med hjælp fra bistandsklienter i aktivering.

6.1.3 Placering af indsamlingsmateriel/opstillings-tæthed

Der er opstillet 31 kuber i kommunen, dertil kommer 17 stk. 240 liter beholdere og 32 stk. 770 liter minicontainere, der er opstillet ved boligselskaber. Det svarer til en dækning på 190 indbyggere/afleveringssted.

Ud over kuberne er der opstillet et ukendt antal pallerammer af organisationer og detailhandlen, hvilket får antallet af husstande per indsamlingssted til at falde.

6.1.4 Information til borgerne

Der udsendes informationsmateriale til borgerne 1 gang om året. Materialet går på hele affaldssorteringen og alle genbrugsmaterialer.

Desuden har I/S Fælles Forbrænding fået lavet nogle skilte, der opsættes i forbindelse med organisationernes indsamling af glas, så borgerne gøres opmærksomme på, at indsamlingen er nært forestående.

6.2 Indsamlede mængder glas i kommunen

1999

Indsamlede mængder

Indsamlet per person

Indsamlet per husstand

Kuber + frivillige organisationer

17,0 tons

1,1 kg

2,6 kg

Fælles Genbrug og Genbrugsplads 14

171,0 tons

11,3 kg

25,8 kg

Storskrald ikke reg. 15

31,0 tons

2,0 kg

4,7 kg

Samlet Hobro Kommune (I/S Fælles Forbrænding)

219,0 tons

14,4 kg

33,1 kg

Detailhandel16

36,0 tons

2,4 kg

5,5 kg

Anden indsamling

17,0 tons

1,1 kg

2,5 kg

I alt

272,0 tons

17,9 kg

41,1 kg

 

1999

I/S Fælles Forbrænding
Hobro Kommune

Detailhandel

Spejdere m.m. uden om F.F.

Tons 1999

Per person

Tons 1999

Per person

Tons 1999

Per person

Flasker17

84,7 tons

5,6 kg

31,0 tons

2,0 kg

16,5 tons

1,1 kg

Klare skår

54,8 tons

3,6 kg

-

-

-

-

Farvede skår

56,0 tons

3,7 kg

5,0 tons

0,4 kg

0,5 tons

0,0 kg

Affaldsskår til forbrænding

23,5 tons

1,5 kg

-

-

-

-

I alt

219 tons

14,4 kg

36,0 tons

2,4 kg

17,0 tons

1,1 kg

Skårprocent

61%

14%

3%

6.3 Økonomi for indsamling af glas

1999

Kroner per år
(ekskl. moms)

Indtægter18

 

Salg af flasker19

85.000 kr.

Salg af skår

? kr.

Indtægter i alt

? kr.

Udgifter

 

Administration af glasordningen – i planlægnings- og etableringsfasen (Er for længe siden)

0 kr.

Administration af glasordningen per år (når ordningen er etableret)

(1 mandetime per uge * 220 kr. per time * 52 uger)

11.440 kr.

Information til borgerne

? kr.

Indkøb af nye kuber (31 kuber á 4.000 kr. / 10 år) * 1,123 (kapitalindvindingsfaktor (4% p.a. og 10 års levetid)

13.925 kr.

Vedligeholdelse af kuber. ( 2.500 kr. per beholder * 31 beholder / 10 år)

7.750 kr.

Leje af containere til skår

? kr.

Tømning af kuber mv. 31 kuber *(37,53 kr. + 7,10 kr. (oprydning)) * 52/3

23.981 kr.

Udgifter i alt

? kr.

6.4 Indsamlingssystem for dagrenovation

Restaffaldet i kommunen indsamles i 110 liter sæk, 120 eller 240 liter spand. Restaffaldet blev i 1999 tømt hver uge.

Det er I/S Fælles Forbrænding, der forestår indsamlingen i kommunen, men indsamlingsentreprisen er udliciteret til en privat vognmand.

Borgerne skal selv anskaffe og vedligeholde indsamlingsmateriellet.

Figur 16
Flaskebremse i palleramme
   

Figur 17
Tømning af pallerammer
   

Figur 18
Sorteringsbånd til glas

14 Der er her forudsat, at alle indbyggere i I/S Fælles Forbrændingsområde indleverer lige meget glas. Hobro Kommunes indbyggere udgør her 33% af indbyggerne i Fælles Forbrændings område. Det samlede tal er derfor opgjort som forholdstal på baggrund af indbyggertallet i Hobro. Der afleveres 99,6 tons hele flasker fra Hobro Kommune. 15% af disse frasorteres som skår på sorteringsanlæg. Dvs. at der resterer 88,7 ton flasker fra indsamlingerne.
  
15 Dette tal er oplyst af Benny Eriksen, I/S Fælles Forbrænding – dog fratrukket de 17 tons, der indsamles fra kuber og frivillige organisationer.
  
16 Indsamlet mængde fra detailhandel er baseret på oplysninger fra FDB og flaskehandlere.
  
17 Der omregnes mellem antal flasker og kg flasker med 0,475 kg per flaske.
  
18 I/S Fælles Forbrænding er ikke i stand til at opdele indtægter og udgifter på de kommuner, der deltager i fællesskabet.
  
19 Anslået indtægt.