| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger
Hobro Kommune
Antal indbyggere (1999): |
15.199 |
Antal husstande: |
6.611 |
Fordeling land/by: |
18,5% / 81,5% |
Nordjyllands Amt, kommune nr.: 823 |
Fordeling af
boliger:
Stuehuse |
653 |
10% |
Parcelhuse |
3.381 |
48% |
Rækkehuse |
521 |
8% |
Etageboliger |
2.304 |
34% |
I alt |
6.859 |
100% |
Samt sommerhuse |
+24 |
+ 0% |
|
Indsamlede mængder glas
og flasker |
Kommunal indsamling af glas
Indsamling fra detailhandel
Anden indsamling
I alt
Fordeling af den kommunale indsamling:
Vin- og spiritusflasker
Skår
Kommunal skårprocent |
Hobro 1999
14,4 kg per person
2,4 kg per person
1,1 kg per person
17,9 kg per person
5,6 kg per person
8,8 kg per person
61% |
Landsgennems. 1999
14,4 kg per person
? kg per person
? kg per person
24 kg per person
4,9 kg per person
9,5 kg per person
Svarende til:
66% |
Indsamlingssystem
Bringeordning
Kommunen har etableret glasindsamling via bringeordning til kuber
og til genbrugsstationer. I/S Fællesforbrænding tilbyder at opstille minicontainere ved
boligforeninger.
Forskellige organisationer samt detailhandlen har desuden opstillet
pallerammer til indsamling af glas og flasker.
Henteordning
Forskellige organisationer henter glas hos kommunens husstande 2-4
gange om året. Der er nogle, der udelukkende henter flasker, mens andre tager alt
glasset.
Indsamlingsmateriel
Der indsamles i
 | kuber
|
 | pallerammer
|
 | minicontainere
|
|
Placering af
indsamlingsmateriel
Der er placeret kuber, beholdere og minicontainere ved rundt
omkring i kommunen. Detailhandlen har opstillet pallerammer.
Det opstillede indsamlingsmateriel svarer til, at der er en dækning
på 190 indbyggere per afleveringssted. |
I Hobro Kommune er der etableret bringeordninger for glas til kuber, til
nærgenbrugsstation og til I/S Fælles Forbrænding.
Der er opstillet 31 kuber i kommunen. Kuberne tømmes ca. hver 3. uge.
Borgerne kan sætte glas ud, når der hentes storskrald 3 gange om året.
6 gange årligt afhentes der flasker, glas og papir af St. Georgs Gilderne (spejdere)
ved alle husstande i dele af kommunen.
Andre spejdergrupper dækker resten af kommunen med husstandsindsamling 4 gange
årligt. Disse indsamler dog kun hele flasker.
Forskellige spejdergrupper, enkelte boligselskaber samt dagligvarebutikkerne har
opstillet pallerammer til indsamling af flasker og andet emballageglas. Pallerammerne har
en form for flaskebremse, der fastgøres på 4. ramme med henblik på at skåne glasset
ved input. Der kan lægges låg på rammerne.
I/S Fælles Forbrænding køber de fyldte pallerammer af mange af disse grupper. Der er
dog nogle organisationer, der sælger glasset direkte til flaskehandlere.
Som noget nyt tilbyder I/S Fælles Forbrænding boligforeninger opstilling af 800 eller
240 liters minicontainere til indsamling af glas.
I/S Fælles Forbrænding indsamler selv glasset fra kuber samt afhenter pallerammer,
når de er fulde.
Der lejes containere af DSV til de sorterede skår på sorteringsanlægget. Skår
afsættes direkte til Rexam Glass Holmegaard.
På I/S Fælles Forbrændings sorteringsanlæg sorteres det indkomne glas i hele
flasker, i farvede skår, i klare skår og i affaldsskår til forbrænding.
Sorteringen foregår ved et bånd, hvor glasset aflæsses fra store
"opsamlingskasser". Efterfølgende sorteres der manuelt. Flasker fjernes og
lægges i pallerammer. Skår skubbes derefter med "skuffejern" ud på et af de
tre bånd, der opsamler i henholdsvis farvede, hvide og affaldsskår.
Sorteringen har enkelte fastansatte medarbejdere, og drives desuden med hjælp fra
bistandsklienter i aktivering.
Der er opstillet 31 kuber i kommunen, dertil kommer 17 stk. 240 liter beholdere og
32 stk. 770 liter minicontainere, der er opstillet ved boligselskaber. Det svarer til en
dækning på 190 indbyggere/afleveringssted.
Ud over kuberne er der opstillet et ukendt antal pallerammer af organisationer og
detailhandlen, hvilket får antallet af husstande per indsamlingssted til at falde.
Der udsendes informationsmateriale til borgerne 1 gang om året. Materialet går
på hele affaldssorteringen og alle genbrugsmaterialer.
Desuden har I/S Fælles Forbrænding fået lavet nogle skilte, der opsættes i
forbindelse med organisationernes indsamling af glas, så borgerne gøres opmærksomme
på, at indsamlingen er nært forestående.
1999 |
Indsamlede mængder |
Indsamlet per person |
Indsamlet per husstand |
Kuber + frivillige organisationer |
17,0 tons |
1,1 kg |
2,6 kg |
Fælles Genbrug og Genbrugsplads 14 |
171,0 tons |
11,3 kg |
25,8 kg |
Storskrald ikke reg. 15 |
31,0 tons |
2,0 kg |
4,7 kg |
Samlet Hobro Kommune (I/S Fælles
Forbrænding) |
219,0 tons |
14,4 kg |
33,1 kg |
Detailhandel16 |
36,0 tons |
2,4 kg |
5,5 kg |
Anden indsamling |
17,0 tons |
1,1 kg |
2,5 kg |
I alt |
272,0 tons |
17,9 kg |
41,1 kg |
1999 |
I/S Fælles
Forbrænding
Hobro Kommune |
Detailhandel |
Spejdere
m.m. uden om F.F. |
Tons 1999 |
Per person |
Tons 1999 |
Per person |
Tons 1999 |
Per person |
Flasker17 |
84,7 tons |
5,6 kg |
31,0 tons |
2,0 kg |
16,5 tons |
1,1 kg |
Klare skår |
54,8 tons |
3,6 kg |
- |
- |
- |
- |
Farvede skår |
56,0 tons |
3,7 kg |
5,0 tons |
0,4 kg |
0,5 tons |
0,0 kg |
Affaldsskår til forbrænding |
23,5 tons |
1,5 kg |
- |
- |
- |
- |
I alt |
219 tons |
14,4 kg |
36,0 tons |
2,4 kg |
17,0 tons |
1,1 kg |
Skårprocent |
61% |
14% |
3% |
1999 |
Kroner per år
(ekskl. moms) |
Indtægter18 |
|
Salg af flasker19 |
85.000 kr. |
Salg af skår |
? kr. |
Indtægter i alt |
? kr. |
Udgifter |
|
Administration af glasordningen
i planlægnings- og etableringsfasen (Er for længe siden) |
0 kr. |
Administration af glasordningen per
år (når ordningen er etableret)
(1 mandetime per uge * 220 kr. per time * 52 uger) |
11.440 kr. |
Information til borgerne |
? kr. |
Indkøb af nye kuber (31 kuber á
4.000 kr. / 10 år) * 1,123 (kapitalindvindingsfaktor (4% p.a. og 10 års levetid) |
13.925 kr. |
Vedligeholdelse af kuber. ( 2.500 kr.
per beholder * 31 beholder / 10 år) |
7.750 kr. |
Leje af containere til skår |
? kr. |
Tømning af kuber mv. 31 kuber *(37,53
kr. + 7,10 kr. (oprydning)) * 52/3 |
23.981 kr. |
Udgifter i alt |
? kr. |
Restaffaldet i kommunen indsamles i 110 liter sæk, 120 eller 240 liter spand.
Restaffaldet blev i 1999 tømt hver uge.
Det er I/S Fælles Forbrænding, der forestår indsamlingen i kommunen, men
indsamlingsentreprisen er udliciteret til en privat vognmand.
Borgerne skal selv anskaffe og vedligeholde indsamlingsmateriellet.

Figur 16
Flaskebremse i palleramme

Figur 17
Tømning af pallerammer

Figur 18
Sorteringsbånd til glas
14 |
Der er her forudsat, at alle indbyggere i I/S Fælles
Forbrændingsområde indleverer lige meget glas. Hobro Kommunes indbyggere udgør her 33%
af indbyggerne i Fælles Forbrændings område. Det samlede tal er derfor opgjort som
forholdstal på baggrund af indbyggertallet i Hobro. Der afleveres 99,6 tons hele flasker
fra Hobro Kommune. 15% af disse frasorteres som skår på sorteringsanlæg. Dvs. at der
resterer 88,7 ton flasker fra indsamlingerne.
|
15 |
Dette tal er oplyst af Benny Eriksen, I/S Fælles
Forbrænding dog fratrukket de 17 tons, der indsamles fra kuber og frivillige
organisationer.
|
16 |
Indsamlet mængde fra detailhandel er baseret på oplysninger
fra FDB og flaskehandlere.
|
17 |
Der omregnes mellem antal flasker og kg flasker med 0,475 kg
per flaske.
|
18 |
I/S Fælles Forbrænding er ikke i stand til at opdele
indtægter og udgifter på de kommuner, der deltager i fællesskabet.
|
19 |
Anslået indtægt. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|