| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger
Roskilde Kommune
Antal indbyggere (1999): |
52.202 |
Antal husstande: |
24.810 |
Fordeling land/by: |
2,7% / 97,3% |
Roskilde Amt, kommune nr.: 265 |
Fordeling af
boliger:
Stuehuse |
196 |
1% |
Parcelhuse |
7.505 |
31% |
Rækkehuse |
3.541 |
15% |
Etageboliger |
12.910 |
53% |
I alt |
24.152 |
100% |
Samt sommerhuse |
+15 |
+ 0% |
|
Indsamlede mængder glas
og flasker |
Kommunal indsamling af glas
Indsamling fra detailhandel
Anden indsamling
I alt
Fordeling af den kommunale indsamling:
Vin- og spiritusflasker
Skår
Kommunal skårprocent |
Roskilde 1999
15,8 kg per person
2,4 kg per person
6,1 kg per person
24,3 kg per person
4,6 kg per person
11,2 kg per person
71% |
Landsgennems. 1999
14,4 kg per person
? kg per person
? kg per person
24 kg per person
4,9 kg per person
9,5 kg per person
Svarende til:
66% |
Indsamlingssystem
Bringeordning
I Roskilde Kommune har etableret en bringeordning for
emballageglas. Glasset bringes til kuber eller til kommunens genbrugsplads.
Ordningen suppleres med spejderindsamling af glas i to landsbyer.
Spejderne står for indsamling af ca. 5% af de samlede mængder. Spejderne sælger glasset
til flaskehandler, derudover aflønner kommunen spejderne med 0,25 kr. per indsamlet kg
glas. Kommunen indkøber klare plastsække, som spejderne uddeler til husstandene i disse
landsbyer til indsamling af glasset.
Indsamlingsmateriel
Kuber samt klare plastsække i visse områder af kommunen. |
Placering af
indsamlingsmateriel
Der er opstillet 108 kuber på 80 standpladser på offentlige
arealer samt 133 kuber ved udlejningsejendomme i kommunen svarende til 216
indbyggere per kube. I parcelhuskvarterer er der ca. 77 husstande per kube. |
Roskilde Kommune har en bringeordning for glasemballager. Glasset bringes til kuber
eller til kommunens genbrugsplads.
Spejderne henter ca. 5% af det indsamlede glas ved husstandsindsamling. Spejderne står
for indsamling i de to landsbysamfund Svogerslev og Vindinge. Kommunen leverer
plastsække, og spejderne deler dem ud til glasindsamlingen. Der indsamles en gang om
måneden. Spejderne afregner flasker med flaskehandler og får desuden 25 øre per kg
indsamlet glas fra kommunen.
For nogle år siden blev indsamlingssystemet ændret fra at have været en henteordning
i klare plastsække, hvor der blev hentet glas 12 gange/år, til en bringeordning. I
forbindelse med skiftet steg den indsamlede glasmængde ca. 10%.
For at forbedre indsamlingssystemet er det kommunens hensigt, at alle kuberne i
kommunen skal gennemgå en "bremsekontrol". Det er desuden planen, at der skal
informeres med henblik på at sikre, at der ikke smides andet og uvedkommende affald i
kuberne. Informationsindsatsen skal differentieres i forhold til forskellige boområder.
Det menes, at mængden af affald i og omkring kuberne bl.a. skyldes, at det koster
penge at aflevere storskrald på genbrugsstationen.
Som forsøg på at mindske mængden af affald, er der blevet opstillet papbure ved
udvalgte kuber. Det har mindsket mængden af affald omkring kuberne, og det opsamlede pap
har tilmed været egnet til genbrug. Enkelte steder er papburet blevet opfattet som
storskraldsindsamling, og det har derfor været nødvendigt at fjerne et enkelt bur.
Kommunen har i kontrakten med transportøren indføjet, at kvaliteten af det indsamlede
glas har indflydelse på afregningen. Ifølge kommunen fungerer aftalen dog ikke helt
efter hensigten. Aftalen er siden ændret fra, at det var knusningsgraden af glasset, der
var bestemmende for indsamlingskvaliteten, til at modtageanlægget vurderer kvaliteten af
alle læs efter en skala fra 1 til 3, hvor 1 udløser en præmie til transportøren, mens
3 udløser en bod fra transportør til kommunen.
Der er ingen farveseparering af glas i kommunen.
Der er opstillet 108 kuber på 80 standpladser, samt kuber ved 133
udlejningsejendomme. Fratrukket indbyggere i Svogerslev og Vindinge By (6.030 indbyggere),
der har husstandsindsamling, giver en samlet opstillingstæthed på 216 indbyggere per
kube.
Det er et sted forsøgt at placere en nedgravet container til glasset.
Der er ca. 77 husstande/kube i parcelhuskvarterer, hvor kuberne ca. tømmes 1 gang om
måneden.
I midtbyen tømmes kuberne hver uge, mens de andre steder tømmes 1 gang hver 10. dag.
Ingen kuber tømmes dog før, de er mindst halvt fyldte af hensyn til skårprocenten.
Der er husstandsomdelt en folder om kommunens affaldsordninger herunder
ordningen for glasemballager.
1999 |
Indsamlede mængder |
Indsamlet per person |
Indsamlet per husstand |
Genbrugsplads + kuber |
826,8 tons |
15,8 kg |
33,3 kg |
Kommunal indsamling42 |
826,8 tons |
15,8 kg |
33,3 kg |
Detailhandel43 |
123,7 tons |
2,4 kg |
5,0 kg |
Anden indsamling |
316,1 tons |
6,1 kg |
12,7 kg |
I alt44 |
1.266,6 tons |
24,3 kg |
51,0 kg |
1999 |
Vin- og
spiritusflasker45 |
Skår |
Skårprocent |
|
Tons i 1999 |
Per person |
Tons i 1999 |
Per person |
|
Genbrugsplads + kuber |
239,8 |
4,6 kg |
587,0 |
11,2 kg |
|
Kommunal indsamling |
239,8 |
4,6 kg |
587,0 |
11,2 kg |
71% |
Detailhandel |
106,5 |
2,1 kg |
17,2 |
0,3 kg |
14% |
Anden indsamling |
212,2 |
4,1 kg |
103,9 |
2,0 kg |
33% |
I alt |
558,5 |
10,8 kg |
708,1 |
13,5 kg |
|
Det indsamlede glas i det kommunale system fordeler sig med 27,9% flasker (35% i 2001),
69% skår og 1,5% affald, der medregnes i skårprocenten (=71%).
1999 |
Kroner per år
(ekskl. moms) |
Indtægter |
|
Salg af flasker |
110.327 kr. |
Salg af skår |
0 kr. |
Gebyr |
- 86.866 kr. |
Indtægter i alt |
23.461 kr. |
Udgifter |
|
Administration af glasordningen
i planlægnings- og etableringsfasen
(375 timer * 250 kr. per time / levetid for systemet 10 år) |
9.375 kr. |
Administration af glasordningen per
år (når ordningen er etableret)
(1 mandetime per uge * 220 kr. per time * 52 uger) |
11.440 kr. |
Information til borgerne |
10.000 kr. |
Vedligeholdelse (400 kr. * 320 kuber /
5 år) |
25.600 kr. |
Indkøb af nye kuber / levetid. (5.000
kr. per kube * 320 kuber / 10 år) * 1,123 (kapitalindvindingsfaktor (4% p.a. og 10 års
levetid)) |
179.680 kr. |
Spejderindsamling godtgørelse
(0,25 kr. per indsamlet kg) |
41.088 kr. |
Klare plastsække |
40.000 kr. |
Omdeling af sække (2,50 kr. per
husstand per år) |
7.178 kr. |
Containerleje + bortskaffelse af
affald (spejderindsamling) |
25.000 kr. |
Tømning af kuber mv. |
216.000 kr. |
Udgifter i alt |
565.361 kr. |
Kommunen har et volumenbaseret indsamlingssystem.
I enfamilieboliger bliver dagrenovationen indsamlet i 110 liter sække. I
etageejendomme og tæt/lav bebyggelse bliver dagrenovation indsamlet i minicontainere
eller i 110 liter sække.
Dagrenovation hentes hver uge.
Kommunens husstande opfordres til at hjemmekompostere. Der fradages et beløb fra
renovationsudgiften svarende til det kommunen sparer ved ikke at brænde affaldet,
hos de husstande, der hjemmekomposterer.

Figur 34
Glaskuber, Roskilde Kommune

Figur 35
Indsamlingsmateriel i boligforening
42 |
Indsamlet mængde per person er ekskl. indbyggere i
Svogerslev og Vindinge By, der har husstandsindsamling. Indbyggertallet er dermed 46.172
eller 21.939 husstande. Den indsamlede mængde fra Svogerslev og Vindinge indgår under
"Anden indsamling".
|
43 |
Den opgjorte mængde er baseret på oplysninger fra FDB og
DFG.
|
44 |
Den samlede indsamling er opgjort på baggrund af kommunens
samlede indbyggertal.
|
45 |
Der omregnes mellem antal flasker og kg flasker med 0,475 kg
per flaske. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|