| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Samfundsøkonomisk analyse af bortskaffelse af borespåner behæftet med
oliebaseret boremudder (OBM) fra olieplatforme
Denne rapport søger at opgøre de velfærdsøkonomiske omkostninger ved tre
forskellige metoder til bortskaffelse af borespåner behæftet med oliebaseret boremudder
(OBM) fra olieplatforme
 | bortskaffelse på land (med genanvendelse og deponering) |
 | injektion under havbunden i samme felt |
 | injektion under havbunden i andet felt. |
De velfærdsøkonomiske omkostninger omfatter både de samlede økonomiske ressourcer
(udgiftene ved alternativerne) og miljøeffekterne. Det er i videst muligt omfang søgt at
beregne værdien af miljøeffekterne i kroner og ører. Hvor dette ikke har været muligt,
er de alene opgjort i fysiske størrelser (dvs. tons). Det er primært lykkedes at
værdisætte emissioner til luft.
Da der er væsentlige miljøpåvirkninger (påvirkning af bundfauna omkring platforme,
påvirkning af marine fødekæder etc.), som det ikke har været muligt at værdisætte,
skal resultaterne fortolkes varsomt. Såvel miljøpåvirkninger af olie- som
tungmetalindhold i havet bør således indgå i overvejelserne, når de tre alternativers
velfærdsøkonomiske omkostninger sammenlignes. Endelig skal påpeges, at injektion under
havbund er en irreversibel beslutning uden mulighed for fortrydelse, idet det ikke er
muligt at få de bortskaffede stoffer og materialer op igen.
Ved boring efter olie og gas i Nordsøen bruges borevæsker samt en række
hjælpestoffer (bore- og cementeringskemikalier). Borevæskerne opdeles i vandbaserede og
ikke-vandbaserede. Anvendelsen af borevæske er nødvendig for at modsvare trykket af olie
og gas. OBM er en emulsion af olie eller syntetisk væsker og vand tilsat forskellige
hjælpestoffer (borekemikalier). Ved boringen hæfter OBM sig på borespånerne, hvorved
der fås en blanding af borespåner og -mudder. Dette restprodukt indeholder olierester,
barite samt urenheder i form af tungmetaller (bl.a. kviksølv, cadmium, zink, bly, jern,
krom og kobber) og hjælpekemikalier.
Fra ca. 1991 er OBM blevet anvendt i mindre omfang sammenlignet med tidligere. Kun i
enkelte tilfælde i forbindelse med boring af komplicerede brønde, og hvor
sikkerhedsmæssige forhold har nødvendiggjort det, er anvendelse af OBM blevet tilladt.
Forbruget i Danmark af OBM er ca. 5.-8.000 tons årligt og har været stigende de senere
år i takt med den større aktivitet i Nordsøen.
Anvendelse og bortskaffelse af borespåner behæftet med OBM er reguleret i den
internationale OSPAR-konvention, der forbyder udledning af OBM i havet. Borespåner
behæftet med OBM bortskaffes derfor i dag i dansk sektor enten ved injektion under
havbunden i feltet eller ved transport til land for videre behandling. Andre lande
anvender også metoden injektion under havbunden i bl.a. andre Nordsøfelter.
Ved bortskaffelse på land transporteres borespånerne behæftet med OBM fra
borerig til genanvendelsesvirksomhed på Fyn. Transporten sker med forsyningsskib og med
lastbil. Genanvendelsesvirksomheden udvinder OBM-borevæsken, der atter kan anvendes som
borevæske. Restprodukterne bliver dels deponeret på losseplads og dels behandlet på
Kommunekemi.
Ved injektion under havbund i samme felt omdannes borespåner behæftet
med OBM til "slam" ved blanding med havvand og efterfølgende nedpumpning under
havbunden.
Ved injektion under havbund i andet felt transporteres borespåner behæftet med
OBM hen til et andet borefelt for at blive injiceret under havbunden. Denne metode er
aktuel, idet ikke alle felter egner sig til injektion, da det kræver særlige geologiske
forhold.
For danske boringer bruges primært injektion under havbund i samme felt og i mindre
grad bortskaffelse på land. Injektion i andet felt har endnu ikke været praktiseret i
Danmark.
Denne analyse belyser de samfundsøkonomiske konsekvenser af de tre alternative
bortskaffelsesmetoder af borespåner behæftet med OBM. Analysen består af to dele: en
budgetøkonomisk og en velfærdsøkonomisk analyse. Den velfærdsøkonomiske analyse
søger at opgøre den økonomiske påvirkning af hele samfundet, mens den
budgetøkonomiske illustrerer de økonomiske konsekvenser for hver af de berørte
sektorer.
Den budgetøkonomiske analyse viser de direkte umiddelbare økonomiske konsekvenser for
hver af de berørte sektorer (her olieselskaberne og genanvendelsesvirksomheden) for hver
af de tre alternative bortskaffelsesmetoder. Den budgetøkonomiske analyse viser således
de betalingsstrømme, som den enkelte bortskaffelseform giver anledning til. Den
budgetøkonomiske analyse kan dermed afdække de økonomiske vindere og tabere ved det
enkelte alternativ.
Hensigten med den velfærdsøkonomiske analyse er at vurdere hvilken af de tre
alternative bortskaffesesformer, der samfundsøkonomisk er at foretrække. I den
velfærdsøkonomiske analyse opgøres de ressourcer som samfundet bruger på bortskaffelse
af borespåner behæftet med OBM i hver af de tre alternativer, og dette sammenholdes med
de miljømæssige konsekvenser. Hvor det har været muligt, er miljøeffekterne søgt
værdisat - dvs. opgjort i kroner og ører - ellers er de alene opgjort kvantitativt (i
mængder).
De to berørte parter er genanvendelsesvirksomheden og olieselskaberne. En
række øvrige parter er også økonomisk påvirket i mindre omfang (bl.a. staten),
men dette er ikke opgjort separat.
Genanvendelsesvirksomheden har kun indtægter og udgifter ved bortskaffelse på
land. Genanvendelsesvirksomhedens nettoindtægt er ca. 600 kr. pr. tons borespåner
behæftet med OBM, jf. tabel 1.
Olieselskaberne har ved bortskaffelse på land udgifter til betaling af
genanvendelsesvirksomheden for behandling af borespånerne med OBM samt udgifter til
transporten fra felt til virksomheden. Den genvundne olie tilhører olieselskabet, som
derved får en indtægt (eller besparelse) herfra. Ved de to metoder, der involverer
injektion under havbund, er det alene olieselskaberne, der betaler omkostningerne.
For olieselskaberne er injektion under havbund i samme felt, hvor omkostningerne udgør
930 kr./tons, den billigste metode. Omkostningerne øges (pga. transporten hen til andet
felt) med ca. 60 pct. til 1.446 kr./tons ved injektion i andet felt. Den dyreste løsning
for olieselskaberne er at bortskaffe på land, som koster 1.930 kr./tons, eller ca. det
dobbelte af injektion i samme felt. I forhold til injektion under havbund i andet felt
skyldes meromkostningerne primært selve behandlingen på genanvendelsesvirksomheden, idet
transporten ind til land stort set koster det samme som hen til andet felt.
Tabel 1.
Budgetøkonomiske omkostninger for hver af de berørte parter og for hver
alternative behandlingsform. Kr. pr. tons borespåner behæftet med OBM. (1999-priser).
|
Bortskaffelse
på land |
Injektion i samme felt |
Injektion i andet felt |
|
Genanvendelses virksomhed |
Olieselskab |
Olieselskab |
Olieselskab |
Udgifter |
Behandling |
|
1.650 |
930 |
930 |
Transport |
|
560 |
- |
517 |
Bortskaffelse af restprodukter |
|
- |
- |
- |
Udgifter i alt |
|
2.210 |
930 |
1.446 |
|
|
|
|
|
Indtægter |
|
280 |
- |
- |
|
Nettoudgifter |
-602 |
1.930 |
930 |
1.446 |
Kilde: Indsamlede data fra genanvendelsesvirksomhed og to olieselskaber. Note:
Beregningen og sammensætningen af nettoudgiften for genanvendelsesvirksomheden er af
fortrolighedshensyn ikke vist.
Bortskaffelse på land vil påføre olieselskaberne en merudgift i størrelsesordenen
5-8 mill. kr. årligt sammenlignet med injektion under havbund i samme felt ved en årlig
bortskaffet mængde på 5-8.000 tons borespåner behæftet med OBM.
For alle tre alternativer er det velfærdsøkonomiske resultat negativt, altså et tab.
Det skyldes, at der er tale om bortskaffelse af en affaldsmængde, hvorfor der dels er
omkostninger for samfundet forbundet med bortskaffelsen, dels omkostninger ved
restprodukternes mulige påvirkning af miljøet.
Det beregnede resultat indeholder dog kun værdien af miljøkonsekvenser forbundet med
energiforbruget, dvs. transporten og selve behandlingen (injektion og proces på
genanvendelsesvirksomhed). Det drejer sig om emissioner til luft (dvs. CO2, SO2,
NOx, HC, CO og PM10). Væsentlige miljøpåvirkninger (OBMs
påvirkning af bundfauna omkring platforme, påvirkning af marine fødekæder etc.), som
er hele årsagen til, at OBM ikke må udledes direkte til havet og skal bortskaffes på
anden vis, er ikke værdisat, men er alene opgjort i tons. Det skyldes, at det ikke har
været muligt at finde priser på miljøeffekterne i havet af olierester og tungmetaller.
Derfor skal beløbene tages med forbehold, og såvel olie- som tungmetalindhold og øvrige
hjælpestoffer bør tages med i overvejelserne.
Injektion under havbund i samme felt giver de laveste velfærdsøkonomiske omkostninger
(1.170 kr./tons), jf. tabel 2. Dette alternativ har både de laveste udgifter og
den laveste værdi af miljøeffekter (pga. den manglende transport).
De næstlaveste omkostninger giver bortskaffelse på land (1.666 kr./tons). Selve
omkostningerne er forholdsvis lave, hvilket især skyldes værdien af den genvundne olie,
der repræsenterer en værdi for samfundet. Alternativet har samlet set de dyreste
miljøkonsekvenser af de tre.
Tabel 2.
Velfærdsøkonomiske omkostninger ved alternative bortskaffelsesmetoder. Kr.
pr. tons borespåner behæftet med OBM. (1999-priser).
|
Bortskaffelse på land |
Injektion i samme felt |
Injektion i andet felt |
Omkostninger |
 | Proces
|
|
1.170 |
1.125 |
1.125 |
 | Transport
|
|
669 |
- |
617 |
 | Produktion
|
|
-350 |
- |
- |
Omkostninger i alt |
1.489 |
1.125 |
1.741 |
|
Miljøkonsekvenser |
 | Proces
|
|
120 |
45 |
45 |
 | Transport til søs
|
|
42 |
- |
7 |
 | Transport på land
|
|
14 |
- |
- |
Miljø i alt |
177 |
45 |
52 |
|
Nettoomkostninger |
1.666 |
1.170 |
1.793 |
|
|
Ikke-prissatte
miljøkonsekvenser |
|
Deponeres på losseplads/
Kommunekemi |
Injiceres under havbund |
Injiceres under havbund |
Tungmetaller i g/tons |
 | Cadmium (Cd)
|
|
<5 |
<5 |
<5 |
 | Kviksølv (Hg)
|
|
<5 |
<5 |
<5 |
 | Alluminium (Al)
|
|
100 |
100 |
100 |
 | Cobalt (Co)
|
|
25 |
25 |
25 |
 | Krom (Cr)
|
|
10 |
10 |
10 |
 | Kobber (Cu)
|
|
70 |
70 |
70 |
 | Jern (Fe)
|
|
14.800 |
14.800 |
14.800 |
 | Magnesium (Mg)
|
|
500 |
500 |
500 |
 | Mangan (Mn)
|
|
3.870 |
3.870 |
3.870 |
 | Nikkel (Ni)
|
|
<5 |
<5 |
<5 |
 | Bly (Pb)
|
|
105 |
105 |
105 |
 | Zink (Zn)
|
|
16 |
16 |
16 |
|
Baseolie i liter/tons |
0 |
80 |
80 |
Kilde: Indsamlede data fra genanvendelsesvirksomhed og olieselskaber.
Injektion under havbund i andet felt (1.793 kr./tons) giver de højeste
velfærdsøkonomiske omkostninger. Det skyldes hovedsagelig, at transporten hen til det
andet felt er forholdsvis dyr - ikke meget billigere end at sejle ind til land og derefter
med lastbil. Der sejles nemlig det samme antal ture, men blot en kortere afstand, og da
det er lejen af skib og containere - og ikke dieselforbruget - der især koster, bliver
transportomkostningerne hen til det andet felt forholdsvis høje.
Injektion i andet felt er således den dyreste løsning. Det er ca. 130 kr./tons
billigere at sejle ind til land og bortskaffe der. Omkostningerne falder med yderligere
ca. 500 kr./tons, hvis man i stedet injicerer under havbund i samme felt. Her skal dog
påpeges den usikkerhed og de risici, der er forbundet med at opbevare borespåner
behæftet med OBM med indhold af hjælpekemikalier og urenheder i form af tungmetaller og
olierester under havbunden (ikke mindst på længere sigt) set i forhold til at deponere
dem på en kontrolleret losseplads på land/behandle på Kommunekemi. Ved opbevaring under
havbund er der ingen mulighed for fortrydelse, og det er ikke muligt at få de
bortskaffede stoffer og materialer op igen.
Samlet set viser beregningerne, at det koster samfundet i størrelsesordenen 3-4
mill.kr. mere pr. år at bortskaffe på land end at injicere under havbund i samme felt
ved en årlig bortskaffet mængde på 5-8.000 tons. Ved bortskaffelse på land undgås en
eventuel risiko for skadelige miljøpåvirkninger i havet - også på længere sigt -
såfremt der sker vandring af det injicerede materiale i formationerne i undergrunden
under havbunden.
Denne meromkostning kan opfattes som en risikopræmie for at sikre en sikker og
kontrolleret håndtering af borespåner behæftet med OBM.
Der er gennemført en række følsomhedsanalyser for de velfærdsøkonomiske
beregninger for at teste resultaternes robusthed over for ændringer i udvalgte
størrelser, jf. tabel 3.
Tabel 3.
Følsomhedsanalyser. Velfærdsøkonomiske omkostninger. Kr. pr. tons.
Se her!
Udsvinget i nettoomkostningerne spænder fra ca. +200 til 350 kr. pr. tons for de
udførte følsomhedsanalyser. Nogle af disse er af mere ekstrem karakter og har primært
et illustrativt formål. Det vurderes, at det mest sandsynlige udsving vil ligge i
størrelsesordenen +/- 100 kr./tons. Injektion under havbund vedbliver at være det
billigste alternativ i alle de udførte følsomheder. Bortskaffelse på land og injektion
i andet felt ligger i grundscenariet forholdsvis tæt på hinanden (forskel på 127
kr./tons), men der skal alligevel forbavsende meget til for at rykke balancen mellem de to
(rangordenen stort set uændret i alle følsomhederne). En meget lav pris på boreolie
(under 2,25 kr./liter en halvering af det nuværende niveau) gør bortskaffelse på
land til det dyreste alternativ.
Salgsprisen på borevæske (OBM) svinger meget og har stor betydning for resultatet for
bortskaffelse på land. I analysen er anvendt prisen i 1999 på 3,50 kr./liter. Prisen er
imidlertid steget til 4,50 kr./liter primo 2001 pga. stigningen i oliepris og dollarkurs.
Dette prisniveau vil forbedre nettoomkostningerne med ca. 100 kr./tons for bortskaffelse
på land, men ændrer ikke på rangordenen mellem alternativerne. En fordobling af prisen
til 7,00 kr./liter ændrer heller ikke på rangordenen, hvorimod en halvering af prisen
til 1,75 kr./liter bevirker, at bortskaffelse på land bliver det dyreste alternativ. De
kritiske priser er hhv. 8,45 kr. og 2,25 kr. pr. liter: Over og under bliver bortskaffelse
på land det billigste hhv. det dyreste alternativ.
Priserne på miljøkonsekvenserne har også indflydelse på de tre alternativers
nettoomkostninger og deres indbyrdes rangorden, men resultaterne er alligevel forbavsende
robuste overfor prisændringer. Det skal dog bemærkes, at ikke alle miljøkonsekvenserne
er værdisat, jf. ovenfor. Hverken en fordobling eller en halvering af priserne ændrer
rangordenen. En CO2-pris på 45 kr./tons forbedrer bortskaffelse på land med
ca. 30 kr./tons, mens en CO2-pris på 450 kr./tons får nettoomkostningerne for
de tre alternativer til stige, men ændrer ikke på rangordenen.
Transportafstanden på 250 km ind til land kan ikke variere meget, idet de danske
felter stort set ligger i samme afstand fra kysten. Men hvis virksomheden lå i Esbjerg i
stedet for på Fyn, ville transporten med lastbil undgås. Dette forbedrer
nettoomkostningerne med knap 100 kr./tons for bortskaffelse på land.
Hvis den samfundsøkonomisk kalkulationsrente forhøjes fra 3 pct. til 6 pct., bliver
nettoomkostningerne for bortskaffelse på land lavere. Den samfundsøkonomiske
kalkulationsrente afspejler, hvor meget større vægt befolkningen tillægger forbrug i
år i forhold til samme forbrug næste år. Effekter ude i fremtiden tillægges mindre
vægt med en voksende kalkulationsrente. Omvendt stiger nettoomkostningerne, hvis den
samfundsøkonomiske kalkulationsrente sættes ned til 1 pct. Ingen af disse
renteændringer får rangordenen til at ændres, og ændringerne i omkostninger er
relativt beskedne.
Skatteforvridning opstår, når de offentlige merudgifter skal skattefinansieres. Det
er nemlig ikke omkostningsfrit for samfundet at foretage en sådan omfordeling via
skattesystemet, idet skatterne sædvanligvis medfører en forvridning af aktiviteten i
økonomien. Den marginale omkostning for samfundet herved er fastsat til 20 øre pr. krone
opkrævet i skat. Skatteforvridningstabet er imidlertid ikke relevant i denne analyse, da
det udelukkende er private virksomheder, der berøres, og ikke den offentlige sektor. Der
er derfor ikke udført nogen følsomhedsberegning på skatteforvridningstabet.
Kapitel 2 beskriver forbrug, regulering og bortskaffelse af borespåner
behæftet med OBM, mens kapitel 3 fortæller om analysens metode. I kapitel 4
opgøres de fysiske konsekvenser opgjort i mængder (tons, km, styk etc.) for hver af de
tre alternativer. I kapitel 5 beregnes alternativernes budgetøkonomiske
omkostninger. De velfærdsøkonomiske omkostninger er vist i kapitel 6. Kapitel 7 omtaler
sikkerheds- og arbejdsmiljøforhold. Endelig indeholder kapitel 8 en række
følsomhedsanalyser, hvor effekten af at ændre på udvalgte størrelser undersøges.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |