| Forside | | Indhold | | Forrige |
OMIT - Vejledning til miljø-opgørelse/dokumentation af international
godstransport
Bilag C.1
RO-RO færge

Bilag C.2
Containerskib

Bilag C.3
Bulkcarrier

1 Aldersfordeling
Aldersfordelingen for de forskellige skibstyper under dansk flag er som følger iflg.
Danmarks Rederiforening:
- |
Fragtskibe i trampfart (dvs. ikke i fast rute). (Bulk
carriers indgår i denne kategori): |
11,7 år |
- |
Fragtskibe i liniefart (Containerskibe og Ro-Ro lastskibe
m.v): |
6,2 år |
- |
Tankskibe: |
8,0 år |
- |
Passagerskibe/færger: |
14,6 år |
- |
Specialskibe (Offshore fartøjer, kvægtransportskibe mv): |
11,4 år |
2 Korrektion af energiforbrug
På basis af det gennemsnitlige specifikke olieforbrug i 1973 og 1999 på henholdsvis
220 g/kW time og 170 g/kW time er tillægget i olieforbrug med udgangspunkt i 2000
følgende: (220 170)/170/27 x 100 = 1,09 % pr. år
Da alle beregningsformler for energiforbruget gælder for nye skibe med basisår 2000
foreslås flg. procentvise korrektion, svarende til at et skib betragtes som et
gennemsnitligt ældre skib:
- |
Bulk carriers: 11,7 x 1,09 = 12,8 %, dvs.
korrektionsfaktor: |
1,128 |
- |
Containerskibe og Ro-Ro lastskibe: 6,2 x 1,09 = 6,8 %,
dvs. korrektionsfaktor: |
1,068 |
3 Korrektion af emissionsfaktorer
Der er i samme periode næppe sket de store fremskridt med hensyn til emissioner,
hvorfor der kun tages højde for ændring i specifikt olieforbrug, som dog indirekte også
vil medføre en korrektion af emissionsforholdene.
Energiforbrugsdata i bilag C.1 til C.3 i OMIT er baseret på Hans Otto Kristensen,
tilsvarende TEMA2000.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |
|