| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produkters forbrug af transport. Systemanalyse
Bilag C:
Toksicitetsvurdering af VOC fra dieselmotorer
Atmospheric Inventory Guidebook (European Environmental Agency, 1999) angiver mere end
50 forskellige kemiske stoffer og grupper af stoffer, som kan klassificeres som VOC. Det
drejer sig om alkaner, alkener, aromater (herunder PAH) samt iltede forbindelser som
aldehyder og ketoner. Det er en overordentlig stor opgave at gøre rede for
toksicitetseffekter for hver af alle disse stoffer hver gang man udfører en LCA. For
fotokemisk ozondannelse benytter man én samlet værdi, som er fremkommet på baggrund af
en anslået fordeling af enkeltstoffer eller stofgrupper i VOC. Formålet med dette afsnit
er at undersøge om en lignende fremgangsmåde kan benyttes til at karakterisere VOC's
toksicitetseffekter, som er væsentlig mere kompliceret at karakterisere end den
fotokemiske ozondannelse.
I afsnit C.1 vil de væsentligste komponenter blive identificeret, og der foretages en
afgrænsning af, hvilke stoffer, som er relevante at anvende som udgangspunkt for en
vurdering. I afsnit C.2 effektvurderes de udvalgte stoffer, og der beregnes et eksempel
på en samlet effektfaktor.
Det er rimeligt at antage at der er forskel på, hvilke VOC'er der emitteres ved
forskellig motor teknologi, eller hvilken fordeling VOC'erne har. Dette bekræftes af data
fra den Schweiziske database NOREM (BUWAL, 1998), som anvendes i dette studie foruden
(European Environmental Agency, 1999). Der er ikke inden for dette projekt fundet
fuldstændige emissionsmålinger for hver enkelt teknologi, og derfor er der i eksemplet
beregnet en generel faktor. Ofte vil det dog være sådan, at der ikke i en LCA opgørelse
er informationer om, hvilken teknologi et køretøj anvender, selvom køretøjets alder -
og dermed nødvendig teknologi til opfyldelse af EURO normer - giver et fingerpeg. Det vil
således ofte være nødvendigt at anvende en generel faktor for såvel emission som
effekt.
C.1 Identifikation af sundhedsmæssigt væsentlige komponenter i udstødningsgas
Figur C.1 viser et overblik over, hvilke forbindelser der ofte forekommer i
dieseludstødning. Det anslås, at alkaner udgør næsten 40%, hvoraf de 30% har 10 eller
flere C-atomer. Alkener udgør 24%, heraf de 12% ethylene og 7% acetylen og propylen.
Aromater er primært forbindelser med flere end 10 C-atomer (sandsynligvis PAH'er, som er
bundet til partikler) men også benzen, toluen og xylen. Af de resterende udgør
formaldehyd den største med 6%, mens andre aldehyder og acetone hver udgør mellem 0,5%
og 2% eller 8% i alt (European Environmental Agency, 1999). Den bagved liggende reference
er fra 1993, så ovennævnte fordeling er repræsentattiv for pre-EURO normer.

Figur C.1
Oversigt over indholdet af VOC i dieseludstødning (efter European Environmental
Agency 1999, table 9.1).
Som det fremgår er der nogle enkeltstoffer som ethylen og formaldehyd, der udgør en
væsentlig procentdel i sig selv, mens de to virkelig store bidrag er en samling af
stoffer.
Databasen NOREM (BUWAL, 1998) har sammenfattet en lang række undersøgelser af
emissioner fra motorer af forskellig type. Der kan søges på en række forskellige
kriterier, bl.a. motortype og efterbehandlingsteknik. I denne database kan man således
få opgørelser over emissioner fra en bestemt type køretøj, men for specifikke
teknologier eller normer ud over de mest almindelige er grundlaget sparsomt, hvilket nok
må tilskrives manglen på publicerede undersøgelser i det hele taget.
For at skaffe et mere komplet overblik over, hvilke stoffer der generelt er væsentlige
i diesel-udstødning, er der foretaget en søgning i NOREM på alle lastbiler med
dieselmotor, som er produceret mellem 1990 og 2000. Der blev fundet undersøgelser på ni
forskellige lastvogne repræsenteret ved forskellig motorteknologi og emissionsnormer.
Middelværdien af de fundne emissionsfaktorer er listet i tabel C.1 og vist i figur C.2.
Ved beregningen af middelværdier er der ikke taget hensyn til at motorerne anvender
forskellig teknologi, og tabellen tjener derfor mest som et overblik over, hvilke stoffer
der normalt forekommer i udstødningen, og hvilke af disse der er mest betydningfulde. Teknologien
kan have stor betydning for emissionsfaktorerne. Et partikelfilter vil fx reducere
emissionen af partikler betydeligt, men samtidig sandsynligvis også medføre en ændring
i de øvrige emissioner pga. reaktioner og tilbageholdelse i filtret. Dette er illustreret
i figur C.3, hvor det ses, at der er væsentlig forskel på såvel emissionen af partikler
som sammensætning og fordeling af enkeltstoffer. Da resultaterne kommer fra to
forskellige undersøgelser, kan forskellene til dels bero på forskellige
undersøgelsesforudsætninger og illustrerer de usikkerheder, som middelværdierne i tabel
C.1 indeholder. Endelig fortæller figur C.3 ikke noget om de faktuelle emissionsmængder,
men kun om den procentvise fordeling.
Tabel C.1
Middelværdier for emissionsfaktorer fra "heavy duty vehicles - diesel" uden
hensyn til teknologi. Stofferne, som er fremhævet med grå baggrund er allerede tidligere
vurderet med hensyn til deres sundhedsmæssige effekter i henhold til
UMIP-metodegrundlaget.
Stof (-gruppe) |
mg/km |
% |
% VOC (partikler udeladt) |
Alkener |
|
|
|
Ethylene |
58,37 |
7,9 |
14,9 |
Propylene |
19,03 |
2,6 |
4,9 |
1,3-Butadiene |
11,25 |
1,5 |
2,9 |
|
Aromater |
|
|
|
Benzene |
15,62 |
2,1 |
4,0 |
Toluene |
6,98 |
0,9 |
0,8 |
Ethylbenzene |
4,69 |
0,6 |
1,2 |
Xylenes, total |
6,72 |
0,9 |
1,7 |
PAH, total |
0,11 |
0,01 |
0,03 |
|
Aldehyder |
|
|
|
Formaldehyde |
72,26 |
9,8 |
18,5 |
Acetaldehyde |
49,52 |
6,7 |
12,7 |
Propionaldehyde |
7,29 |
1,0 |
1,9 |
Crotonaldehyde |
3,04 |
0,4 |
0,8 |
Benzaldehyde |
2,2 |
0,3 |
0,6 |
Acrolein |
14,13 |
1,9 |
3,6 |
Butyraldehyde |
3,15 |
0,4 |
0,8 |
Methacrolein |
2,88 |
0,4 |
0,7 |
Isobutanal |
4,25 |
0,6 |
1,1 |
m-Tolylaldehyde |
0,6 |
0,1 |
0,2 |
Hexanal |
5,25 |
0,7 |
1,3 |
i-Valeraldehyde |
0,34 |
0,05 |
0,1 |
|
Ketoner |
|
|
|
Acetone |
14 |
1,9 |
3,6 |
Methylethylketone |
3,49 |
0,5 |
0,9 |
|
Alkoholer |
|
|
|
Methanol |
53,3 |
7,2 |
13,6 |
Ethanol |
32,32 |
4,4 |
8,3 |
|
Partikler |
|
|
|
Particles |
347,24 |
47,1 |
|
I forhold til de generelle emissionsoplysninger fra Atmospheric Inventory Guidebook
(European Environmental Agency, 1999) mangler hele gruppen af alkaner. Tilsyneladende er
disse ikke blevet målt i undersøgelserne refereret i NOREM (BUWAL, 1998). NOREM
begrunder ikke dette, men det kan skyldes, at alkaner er vurderet ikke at være af stor
betydning. Til brug i dette projekt vurderes det, at alkaner generelt er af mindre
betydning end de øvrige komponenter rent sundhedsmæssigt, og at det derfor er
tilstrækkeligt at repræsentere alkaner med et repræsentativt modelstof. Da der allerede
er beregnet effektfaktor for alkanet hexan i UMIP, vil hexan blive brugt som modelstof for
alkaner.
Da det især er de sundhedsmæssige aspekter, som er vigtige, når det gælder
udstødningsgas er det i tabel C.1 markeret, hvilke stoffer, der allerede er vurderet og
beregnet effektfaktorer for i henhold til UMIP-metodegrundlaget. Som det ses mangler endnu
16 stoffer. Det er imidlertid relativt tidskrævende at beregne effektfaktorer, hvorfor
det til brug for dette forprojekt er valgt at udvælge de stoffer, som er mest relevante
ud fra en mængde- og sundhedsmæssig betragtning.

Figur C.2
Middelværdier for NMVOC emissionsfaktorer uanset teknologi. Partikler er ikke
medregnet.

Figur C.3
Eksempel på forskelle i emissioner og deres procentfordeling fra forskellig
teknologi. Forskellene skyldes tildels at der er tale om forskellige undersøgelser.
Som nævnt er der forskel på mængden og fordelingen af VOC-emissioner afhængigt af
hvilken teknologi, som anvendes. Oplysninger om den totale VOC emissionsmængde findes for
forskellige emissionsnormer (synonymt med forskellig teknologi), men da stoffordelingen af
VOC-emissionerne varierer, er det således til dels misvisende at anvende en generaliseret
miljøeffektfaktor for alle diesellastbiler. Selvom en generaliseret faktor ikke er
præcis, vurderes en sådan dog at give et fingerpeg om de toksicitetseffekter VOC fra
transport forårsager. Generelt antager man at sundhedseffekter forårsaget af partikler
dominerer (WHO, 1999), og forskellene i VOC-emissioner har således begrænset betydning
for den samlede påvirkning af sundhed.
Som et første bud på hvilke stoffer, der bør medtages af mængdemæssig årsager er
inkluderet alle stoffer, som indgår med mere end 0,5% af VOC'erne. Dette inkluderer alle
de stoffer, for hvilke der allerede er beregnet effektfaktorer. Kun enkelte af aldehyderne
findes i mindre end 0,5%, og disse er ikke umiddelbart meget problematiske stoffer.
Desuden optræder PAH'er også kun i meget små mængder og vil primært findes adsorberet
til partiklerne og således bidrage til partiklernes effekter, hvorfor de ikke vurderes
separat her. Med henblik på at vurdere hvilke stoffer, der udgør en særlige
sundhedsfare er de udvalgte stoffer screenet i on-line databasen RTECS (the Registry of
Toxic Effects of Chemical Substances). På baggrund af en vurdering af stoffernes
giftighed i forhold til hinanden samt deres procentandel af VOC'erne som præsenteret i
tabel C.2, er det besluttet at basere beregningen af toksicitetsfaktorer for VOC på de
stoffer, som er markeret med grå baggrund i tabellen.
Tabel C.2
Stoffer, som i tabel C.1 udgør mere end 0,5% af VOC med kort vurdering af deres
sundhedsmæssige egenskaber som udgangspunkt for udvælgelse. De markerede stoffer udgør
baggrunden for beregning af toksicitetsfaktorer for VOC .
Stof (-gruppe) |
% VOC |
Sundhedsmæssige egenskaber |
Alkaner |
|
Nerveskadende men ved
høje koncentrationer |
Hexan (repræsentant) |
Ikke
med |
Alkener |
22,7 |
|
Ethylene |
14,9 |
Ingen særlige
sundhedsskadelige egenskaber. Repræsenteres ved ethylen pga. mængden |
Propylene |
4,9 |
1,3-Butadiene |
2,9 |
Mistænkes for at være
kræftfremkaldende hos mennesker |
Aromater |
7,7 |
|
Benzene |
4,0 |
Anses for at være kræftfremkaldende |
Toluene |
0,8 |
Reproduktions- og nerveskadende |
Ethylbenzene |
1,2 |
Ingen særlige egenskaber |
Xylenes, total |
1,7 |
Reproduktions- og nerveskadende |
Aldehyder |
42,3 |
|
Formaldehyde |
18,5 |
Mistænkes for at være
kræftfremkaldende hos mennesker |
Acetaldehyde |
12,7 |
Er muligvis kræftfremkaldende, stærk
irritant |
Propionaldehyde |
1,9 |
Ingen særlige egenskaber, selvom enkelte
data viser høj akut giftighed |
Crotonaldehyde |
0,8 |
Moderat giftigt ved indånding |
Benzaldehyde |
0,6 |
Irritant og enkelte undersøgelser viser
høj giftighed |
Acrolein |
3,6 |
Giftigt både ved indånding og
indtagelse, meget potent irritant |
Butyraldehyde |
0,8 |
Ingen særlige egenskaber |
Methacrolein |
0,7 |
Meget potent irritant, moderat giftig |
Isobutanal |
1,1 |
Ingen særlige egenskaber |
Hexanal |
1,3 |
Ingen særlige egenskaber |
Ketoner |
4,5 |
|
Acetone |
3,6 |
Nerveskadende |
Methylethylketone |
0,9 |
Ingen særlige egenskaber |
Alkoholer |
21,9 |
|
Methanol |
13,6 |
Nerveskadende |
Ethanol |
8,3 |
Reproduktions- og nerveskadende |
De samlede toksicitetsfaktorer for VOC beregnes på baggrund af den procentvise fordeling
af de udvalgte VOC'er. Fordelingen af VOC'er er forskellig mellem opgørelserne i
(European Environmental Agency, 1999) og (BUWAL,1998). På baggrund af de to opgørelser
er en default-sammensætning skønnet. Den skønnede default-sammensætning af VOC'erne er
vist i tabel C.3 sammen med de to opgørelser.
Tabel C.3
Fordeling af VOC'er i (European Environmental Agency, 1999), i (BUWAL, 1998) samt den
antagede default fordeling i dette projekt.
Stofgruppe |
% i EIG |
% i NOREM |
% Default |
alkaner |
36 |
0 |
20 |
alkener |
24 |
22,7 |
23 |
aromater |
26 |
7,7 |
12 |
aldehyder |
12,5 |
42,3 |
30 |
ketoner |
1,5 |
4,5 |
2,5 |
alkoholer |
0 |
21,9 |
12,5 |
De stoffer, som medtages inden for hver stofgruppe, tildeles en andel af den samlede
VOC-emission, som står i forhold til den andel, de optræder med i ovenstående tabel C.2
og C.3. Hexan tildeles 20% af den samlede VOC, ethylen tildeles 19,3% (23 *
14,9/(14,9+2,9)) osv. Dette fører til den tilnærmede fordeling af VOC'er, som det
fremgår af tabel C.4, og som benyttes til beregning af effektfaktorerne. Der vil blive
udført en følsomhedsvurdering, hvor der antages en mængde for de manglende alkaner i
(BUWAL, 1998).
Tabel C.4
Tilnærmet fordeling af VOC i diesel fra lastbiler.
Stofnavn |
% af VOC |
1,3-Butadiene |
3,70 |
Acetaldehyde |
10,03 |
Acetone |
2,50 |
Acrolein |
2,84 |
Benzaldehyde |
0,47 |
Benzene |
7,38 |
Ethanol |
4,74 |
Ethylene |
19,25 |
Formaldehyde |
14,61 |
Hexan |
20,00 |
Methacrolein |
0,55 |
Methanol |
7,76 |
Propionaldehyde |
1,50 |
Toluene |
1,48 |
Xylenes, total |
3,14 |
C.2 Beregning af effektfaktorer
I det følgende vurderes de enkelte udvalgte stoffer i forhold til deres human toksiske
(toksisk for mennesker, dvs. sundhedsskadelige) og økotoksiske egenskaber. Beregningerne
er udført i et regneark, men vil ikke blive gengivet her. De samlede vægtede faktorer er
beregnet ved at multiplicere effekfaktoren for det enkelte stof med stoffets procentvise
andel af VOC og sluttelig addere alle disse produkter for alle stofferne. Data til
vurdering af de økotoksiske effekter er søgt i US-EPAs on-line ECOTOX database system.
De økotoksikologiske effektfaktorer er beregnet som beskrevet i (Hauschild et al.,
1996b).
Effektfaktorer for human toksicitet (ht) er præsenteret i tabel C.5. Subscript hta,
htw og hts indikerer henholdsvis toksicitet via luft (air), vand (water) og jord (soil).
Toksicitet via vand og jord forekommer, når stofferne er tilstrækkeligt stabile, til at
de forventes afsat fra luften på vand- og jordoverflader. Datagrundlaget for den human
toksiske vurdering er søgt i on-line databaserne RTECS, HSDB og IRIS samt i UNEP's
register IRPTC (international registry of potentially toxic chemicals) og beregning er
foretaget i henhold til metoderne beskrevet i (Hauschild et al., 1996a).
Effektfaktorer for økotoksicitet (eco toxcisity, et) er præsenteret i tabel C.6.
Subscript etwc, etwa og etsc indikerer henholdsvis økotoksicitet vand kronisk (water
cronic), vand akut (water acute) og jord (soil cronic). Økotoksicitet optræder kun via
vand og jord og forekommer, når stofferne er tilstrækkeligt stabile til at de forventes
afsat fra luften på vand- og jordoverflader. Da vand og jord således er den sekundære
recipient, forventes ikke akut økotoksicitet. For stoffer, hvor der ikke er fundet data
vedr. økotoksicitet, er felterne blanke. Da de har en atmosfærisk halveringstid på
under 1 døgn, forventes de dog ikke at bidrage til økotoksicitet.
Tabel C.5
Effektfaktorer for human toksicitet for diesel lastbiler af de udvalgte komponenter af
VOC emitteret til luft. Subscript hta, htw og hts indikerer henholdsvis toksicitet via
luft, vand og jord.
Emissions to air |
EF(hta) i
forhold til andel af VOC |
EF(htw) i
forhold til andel af VOC |
EF(hts) i
forhold til andel af VOC |
Substance |
CAS no. |
|
|
m3/g |
m3/g |
m3/g |
1,3-butadiene |
106-99-0 |
9,25E+06 |
0,00E+00 |
0,00E+00 |
Acetaldehyde |
75-07-0 |
3,67E+02 |
0,00E+00 |
0,00E+00 |
Acetone |
67-64-1 |
7,94E+02 |
2,13E-07 |
1,03E-04 |
Acrolein |
107-02-8 |
1,42E+06 |
0,00E+00 |
0,00E+00 |
benzaldehyde |
100-52-7 |
1,82E+02 |
1,83E-06 |
1,36E-05 |
Benzene |
71-43-2 |
7,38E+05 |
1,66E-01 |
1,07E+00 |
Ethanol |
64-17-5 |
5,41E+00 |
1,38E-08 |
7,00E-06 |
Ethylene |
74-85-1 |
5,50E+00 |
3,85E-07 |
2,01E-05 |
Formaldehyde |
50-00-00 |
1,83E+06 |
3,23E-06 |
8,42E-04 |
Hexane |
110-54-3 |
3,27E+02 |
6,74E-02 |
1,94E-04 |
Methacrolein |
78-85-3 |
7,89E+02 |
0,00E+00 |
0,00E+00 |
Methanol |
67-56-1 |
1,98E+02 |
2,30E-05 |
2,44E-05 |
Propionaldehyde |
123-38-6 |
3,00E+04 |
2,97E-04 |
1,03E-01 |
Toluene |
108-88-3 |
3,69E+01 |
5,89E-05 |
1,48E-05 |
Xylenes, mixed |
1330-20-7 |
2,09E+02 |
3,43E-05 |
2,11E-06 |
Samlet diesel VOC faktor |
1,33E+07 |
2,34E-01 |
1,17E+00 |
Det kan være svært på baggrund af tabel C.5 at vurdere, hvor stor betydning VOC fra
transport med diesel lastbiler har for toksicitet over for mennesker. VOC'ernes indhold af
1,3-butadien har meget stor betydning for den samlede faktor (den udgør ca. 70%), men
også formaldehyd er vigtig (ca. 14%), fulgt af acrolein og benzen. De øvrige stoffer
bidrager hver især med væsentligt mindre. Antagelsen om indholdet af 1,3-butadien er
således vigtig for den vægtede VOC-effektfaktor. Hvis fx indholdet af 1,3-butadien
reduceres til 1% halveres effektfaktoren, mens den reduceres til en tredjedel hvis
1,3-butadien helt fjernes fra sammensætningen (i så tilfælde er det acrolein,
formaldehyd og benzen, som dominerer). Den vægtede effektfaktor for diesel VOC er høj i
forhold til mange andre stoffer. Faktoren svarer til en ren udledning af formaldehyd eller
benzen.
I forhold til persontransport med benzinbiler udleder dieselmotorer generelt mindre VOC
pr. kg brændsel, selv i forhold til benzinbiler med katalysator. Desuden er der forskel
på hvilke VOC'er der udledes og deres indbyrdes procentfordeling. Benzinbiler udleder
således ca. dobbelt så stor en andel af benzen og dertil en væsentlig andel af
forskellige benzenforbindelser, hvorimod andelen af 1,3-butadien, formaldehyd og acrolein
er væsentlig mindre end for dieselbiler (European Environmental Agency, 1999).
Tabel C.6
Effektfaktorer for økotoksicitet for diesel lastbiler af de udvalgte komponenter af
VOC emitteret til luft. Subscript etwc, etwa og etsc indikerer henholdsvis økotoksicitet
vand kronisk, vand akut og jord. For stoffer, hvor der ikke er fundet data vedr.
økotoksicitet, er felterne blanke.
Emissions to air |
EF(etwc i forhold andel
af |
EF(etwa i forhold andel
af |
EF(etsc i forhold andel
af |
Substance |
CAS no. |
|
|
m3/g |
m3/g |
m3/g |
1,3- |
106-99- |
|
0,00E+0 |
|
Ethylen |
74-85- |
1,82E- |
0,00E+0 |
8,74E- |
Propionaldehy |
123-38- |
1,00E- |
0,00E+0 |
7,67E- |
Benzaldehy |
100-52- |
2,53E- |
0,00E+0 |
7,71E- |
Acrolei |
107-02- |
0,00E+0 |
0,00E+0 |
0,00E+0 |
Methacrolei |
78-85- |
|
0,00E+0 |
|
Hexan |
110-54- |
6,97E+0 |
0,00E+0 |
1,17E- |
Benzen |
71-43- |
7,70E- |
0,00E+0 |
6,92E- |
Toluen |
108-88- |
5,84E- |
0,00E+0 |
1,41E- |
Xylenes, |
1330-20- |
8,00E- |
0,00E+0 |
8,01E- |
Formaldehyd |
50-00- |
1,32E- |
0,00E+0 |
1,12E+0 |
Acetaldehyd |
75-07- |
0,00E+0 |
0,00E+0 |
0,00E+0 |
Aceton |
67-64- |
6,00E+0 |
0,00E+0 |
5,68E+0 |
Ethano |
64-17- |
1,59E- |
0,00E+0 |
1,52E- |
Methano |
67-56- |
3,14E- |
0,00E+0 |
3,06E- |
Samlet diesel VOC |
1,57E+0 |
0,00E+0 |
6,07E+0 |
VOC'ernes bidrag til økotoksicitet er relativt lille og vil sandsynligvis være
uvæsentlig i forhold til andre bidrag til økotoksicitet i en LCA. Størrelsen af
effektfaktoren svarer til stoffer som fx chloroform, mangan eller tetrachlorethylen.
Der er udført en følsomhedsvurdering, hvor der for de manglende alkaner i (BUWAL,
1998 ) er antaget en mængde på 35%, dvs. ca. svarende til mængden i (European
Environmental Agency, 1999). Da der i forvejen er arbejdet med et afrundet gennemsnit af
de to referencer, hvor alkaner udgør 20%, har den øgede alkanandel ikke resulteret i
væsentlige afvigelser fra VOC toksicitetsfaktorerne præsenteret i tabel C.5 og C.6.
C.3 Referencer
WHO (1999). Charter on transport, environment and health. (www.who.dk/london99).
Background document.
BUWAL (1998). NOREM, database for non-regulated emissions from motor vehicles,
ver. 2.0, Bundesamt für Umwelt, Wald und Landschaft (BUWAL), Bern.
Hauschild, M., Olsen S.I. & Wenzel, H., 1996a: Toksicitet for mennesker i
miljøet som vurderingskriterium ved miljøvurdering af produkter. I Hauschild, M.
(ed.); Baggrund for miljøvurdering af produkter, UMIP publikation, Miljøstyrelsen,
København.
Hauschild, M., Damborg, A. & Tørsløv, J., 1996b: Økotoksicitet som
vurderingskriterium ved miljøvurdering af produkter. I Hauschild, M. (ed.); Baggrund
for miljøvurdering af produkter, UMIP publikation, Miljøstyrelsen, København.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|