| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produkters forbrug af transport. Systemanalyse
E.1 Danmark, Miljøstyrelsen
Projekttitel:
Miljøstyring og miljørevision i vognmandserhvervet |
Udførende
organisation/virksomhed:
DTI, COWI, FDE. Rekvirent: Erhvervsfremme Styrelsen, Miljøstyrelsen |
Kontaktperson:
COWI, Erling Hvid |
Formål:
Projektets formål er at udvikle koncepter for indførelse af miljøstyring/certificering
hos små og mellemstore transportører. Et særligt formål er at udvikle koncepter, der
gør det muligt at indføre og anvende koncepterne uden meget store udgifter til
rådgivning. |
Forventet resultat:
På baggrund af en branchescreening udarbejdes et udkast til en håndbog til brug for
vognmandsvirksomheder, som ønsker certificering efter BS7750, ISO141001 eller EMAS.
Desuden udvikles simple PC-værktøjer til at implementere og drive miljøstyringssystemer
i mindre vognmandsvirksomheder. Værktøjet udvikles som et generelt værktøj, som senere
tilpasses forskellige dele af branchen (dyretransport, renovation, slam, kølet transport,
distributions-/stykgods m.v.) |
Publicering:
Planlagt håndbog for retningslinier for indførelse af miljøstyring svarende til BS7750,
EMAS og ISO14001. Kursusmateriale. |
Evaluering:
Projektet har fokus på miljøstyring og har derfor kun marginal sammenhæng med LCA
aspekterne. Desuden vil kilderne til information være dækket gennem de resterende kilder
i denne liste. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
COWI. (1995). Miljømærkning og godstransport, (Arbejdsrapport nr. 9, 1995) Miljø- og
Energiministeriet, Miljøstyrelsen, København |
Resumé:
Formålet med projektet var at belyse, hvordan transport kan inddrages i miljømærkning
af produkter i forbindelse med EUs miljømærkeordning. Problemet blev belyst gennem en
case-analyse af papirfabrikken Stora Papyrus Dalum i Odense. |
Evaluering:
Temaet for projektet er særdeles relevant for det aktuelle projekt |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
COWI (2000) Miljøstyring og transport Håndbog for små og mellemstore
virksomheder Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen, København |
Resumé:
Håndbogen Miljøstyring og transport Håndbog for små og mellemstore virksomheder
beskriver, hvordan transport kan inddrages i miljøstyring. Håndbogen beskriver i et let
tilgængeligt sprog en metode og en række virkemidler, som virksomheder kan bruge til at
systematisere arbejdet med miljøstyringen. Håndbogen er blevet udarbejdet på baggrund
af afprøvninger i 6 casevirksomheder og i samarbejde med 65 virksomheder der har
gennemført kortere eller længere miljøstyringsforløb. |
Evaluering:
Håndbogen har fokus på miljøstyringen er derfor kun muligvis relevant for nærværende
projekt. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Dansk Teknologisk Institut (1995) Livscyklusvurdering af busser Forprojekt,
(Arbejdsrapport nr. 10/1995), Miljø- og Energiministeriet, Miljøstyrelsen, København |
Resumé:
I forprojektet er foretaget en screening af miljøbelastningen i en bus' livscyklus, og
der er sket en afklaring af, hvilke livscyklusfaser projektet skal omfatte. Det er
afklaret, hvor der er mangel på data, samt hvorfra det vil være muligt at skaffe de
nødvendige data.
Faserne der betragtes er: produktion af råmateriale/halvfabrikata,
produktion af busser, brug af busser og bortskaffelse af busser.
For hver fase er der foretaget en overordnet kortlægning og vurdering
af følgende faktorer: ressourceforbrug, energiforbrug, emissioner til jord og vand affald
miljøforhold og sundhedsforhold. |
Evaluering:
På en lang række punkter adskiller busser og lastbiler sig ikke fra hinanden i deres
livscyklus. Derfor vil en del af materialet muligvis kunne genanvendes til
godstransporten. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Projekttitel:
Operationelle metoder til virksomhedernes opgørelse af miljøeffekter af tog- og
skibstransporter i internationale transportkæder. |
Udførende
organisation/virksomhed:
Institut for Transportstudier i samarbejde med TetraPlan , ITD, ifeu (Heidelberg),
KombiDan og Banestyrelsen. Rekvirent: Miljøstyrelsen, Renere produkter |
Kontaktperson:
Lars Dagnæs, Institut for Transportstudier er projektleder |
Formål:
Projektet tager udgangspunkt i hvilke data, der vil være nødvendige for at kunne udvikle
værktøjer til virksomhedernes vurdering af den transportrelaterede miljøbelastning fra
deres internationale transporter. Detaljeringsgrad varieres i forhold til, hvor stor
betydning den enkelte transportkorridor har for danske virksomheders transport. Der
udvikles modeller til beskrivelse af miljøforholdene i de enkelte korridorer, og der
udvikles simple PC-værktøjer til brug for virksomhedernes miljøvurderinger. |
Forventet resultat:
Det kan forventes at der etableres en model der kan optimere datakilderne til beregning af
emissioner fra tog og skib. |
Publicering:
Publiceringstidspunktet er ukendt. |
Evaluering:
Den omtalte model vil blive et stærkt kort i udregningerne af emissioner fra søtransport
og transport på bane. Disse data foreligger på nuværende tidspunkt ikke i en
tilstrækkelig detaljeret form. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Projekttitel:
Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge- og anlægssektoren |
Udførende
organisation/virksomhed:
Projektet udføres af NIRAS med NTU som underleverandør. Rekvirent: Miljøstyrelsen,
Renere produkter. |
Kontaktperson:
Jens Christian Binder, NIRAS er projektleder |
Formål:
Projektet vil udfra en afdækning af logistikken i byggeprocessen og udfra viden om det
samspil, der er mellem aktørerne i byggeprocessen, opstille forslag til mulige
forbedringer af den transportrelaterede miljøbelastning. Projektet vil konkret undersøge
2 byggerier, med henblik på at afklare logistik, transportforbrug og mulige
organiseringer. Der tages udgangspunkt i indarbejdelse af miljøhensyn i eksisterende
værktøjer til byggelogistik. Projektet vil endvidere søge at kortlægge den
transportrelaterede miljøbelastning og forbedringspotentialer for branchen som helhed.
Udviklingen af løsningsforslag vil ske i tæt dialog med de aktører, der er involveret i
byggeprocessen. |
Forventet resultat: |
Publicering:
Tidspunkt for publicering er ukendt |
Evaluering:
Projektet kan give et indblik i en branches transportrelaterede miljøbelastning, og kan
på den måde fungere som inspiration |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Wismann, Tom (1998) Reduktion af miljøbelastning ved flytning af godstransport
fra land til sø, Miljøprojekt nr. 390/1998, Miljø- og Energiministeriet.
Miljøstyrelsen, København |
Resumé:
Rapporten fremligger de generelle miljømæssige fordele ved at transportere gods med
skibe (coastere) frem for landtransport for 3 udvalgte brancher nemlig : transport af
vindmøller, transport af råvarer til grovvarefremstilling og endelig transport af savet
træ. Desuden sammenlignes økonomien mellem den nuværende transport og skibsoptimeret
transport i de 3 brancher
Formålet med projektet er at belyse mulighederne for at reducere
energiforbruget og minimere de miljømæssige udledninger til atmosfæren ved transport af
gods ad søvejen frem for med bil eller tog. I forprojektet klarlægges den nuværende
viden på området. Dernæst bestemmes, hvilke godstyper der fremover vil kunne
transporteres ad søvejen. Endelig foretages en vurdering af de energi- og miljømæssige
fordele, der er forbundet med overflytningen. Hovedprojektet udbygger forprojektets
analyser og undersøger konkrete muligheder for overflytning af gods til søtransport i 3
forskellige virksomheder. Det undersøges ud fra de konkrete transportbehov, hvordan
transportarbejdet i størst muligt omfang kan flyttes til søtransport, bl.a. ved brug af
kombitransport, og hvilken betydning dette vil have operationelt og økonomisk. |
Evaluering:
Rapporten er relevant, idet det er en af de eneste danske rapporter, der på
tilfredsstillende måde gør rede for de logistiske og miljømæssige fordele/konsekvenser
ved anvendelse af søtransport til transport. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Projekttitel:
Produktion, distribution og godstransport - miljøkonsekvenser og handlemuligheder |
Udførende
organisation/virksomhed:
COWI og TEK-SAM på RUC |
Kontaktperson:
Erling Hvid, COWI er projektleder. |
Formål:
Projektets formål er at finde handlemuligheder til at mindske den øgede miljøbelastning
fra godstransporten, som kan forekomme ved indførelsen af nye produktions- og
distributionsformer i produktionsvirksomhederne. Der tages udgangspunkt i en analyse af
hvordan udviklingen i produktions- og distributionssystemer påvirker krav til tid,
frekvens og afstand baseret på den nyeste forskning inden for området. Der foretages en
analyse af transportudviklingen i udvalgte brancher. På basis heraf udvælges 3-5
virksomheder i relevante brancher, som har arbejdet systematisk med miljøforhold. |
Forventet resultat:
Beskrivelser af produktionssystemers indvirkning på transporten. Der opstilles også et
katalog over handlemuligheder, for hvordan virksomhederne kan vurder en ændret
produktions indvirkning på transporten. |
Publicering:
Miljøstyrelsen rapport serie og deres hjemmeside
(hvornår & hvordan) |
Evaluering:
Projektet omhandler produktions-, distributions- og logistikudviklingen i Danmark og kan
derved være et bidrag til at forstå den samlede trafikkæde i relation til
produktionsbetingelserne. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Niels Frees og Bo P. Weidema. (1998). Energy and Transport Scenarios, LCA of Packaging
Systems for Beer and Soft Drinks, technical report 7. Miljøprojekt nr. 406.
Miljøstyrelsen. København. |
Resumé:
Rapporten gennemgår miljøpåvirkning for vejtransport medregnet fremstilling af
brændstof og drift af køretøjet. Emissionsfaktorer er etableret for 2 lastbilkategorier
ved forskellige vejtyper/-miljøer og lastgrader. Emissionsfaktorerne er baseret på EU
Miljøagenturets EMEP/CORINAIR database, men er opdateret til at gælde EU's emissionsnorm
EU2. Volvo har leveret oplysninger om brændstofforbrug for forskellige lastbiltyper,
lastgrader og vejtyper. Transportens betydning i forbindelse med øl og læskedrikke i
relation til deres emballagetyper fremgår. Rapporten er udarbejdet af Instituttet for
Produktudvikling sammen med Chalmers Industriteknik (CIT). |
Evaluering:
Rapporten giver kvalificerede oplysninger om brændselsforbrug ved forskellig belastning
og vejtyper og indeholder et opdateret datagrundlag. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
COWIconsult. (1992). Forstudie til livscyklusanalyse inden for transportsektoren.
Arbejdsrapport nr. 47/1992. Miljøstyrelsen. København. |
Resumé:
Forstudiets formål har været at tilvejebringe et overblik over miljøpåvirkningerne i
transportsektoren (=trafikanlæg, transport- og drivmidler) samt foretage en opgørelse af
størrelsesordenen af disse. Rapporten ser på materiale- og energiforbrug, luft-, støj-
samt jord- og vandforurening, affald, arealforbrug og barriereeffekt. Hovedresultatet er,
at transportmidlernes driftsfase giver langt den største miljøpåvirkning. De øvrige
faser udgør 5-25% af energiforbrug og luftforurening. |
Evaluering:
Godt overblik og grundlag at gå videre på. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Lassen C, Drivsholm T, Hansen E, Rasmussen B, Christiansen K. (1996). Massestrømsanalyse
for nikkel. Miljøprojekt nr. 318. Miljøstyrelsen. København. |
Resumé:
I rapporten foretages en undersøgelse af anvendelsen, forbruget og spredningen af nikkel
i Danmark. |
Evaluering:
Angiver bl.a. spredningen til miljøet af nikkel med olieprodukter og naturgas, som kan
anvendes ved beregninger af miljøbelastningen hidrørende fra slid og kørsel. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Drivsholm T, Maag J, Hansen E, Havelund S. (1999). Massestrømsanalyse for cadmium. Ikke
publiceret rapportudkast. |
Resumé:
I rapporten gives et opdateret overblik over anvendelsen, forbruget og spredningen af
cadmium i Danmark. |
Evaluering:
Angiver bl.a. spredningen til miljøet af cadmium med dæk, olieprodukter og naturgas, som
kan anvendes ved beregninger af miljøbelastningen hidrørende fra slid og kørsel. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Projekttitel:
Miljøforbedring af en bus efter livscyklusprincippet (hovedprojekt) |
Udførende
organisation/virksomhed:
Scania Busser Silkeborg A/S. Rekvirent: Rådet for Genanvendelse og mindre forurenende
Teknologi |
Kontaktperson:
DTI, Jens Wood |
Formål:
Formålet med hovedprojektet (se "livscyklusvurdering af bus" under
"færdige projekter") er via en livscyklusvurdering at tilvejebringe et grundlag
for at gennemføre en miljømæssig forbedring af samtlige livscyklusfaser for en ny bus. |
Forventet resultat:
Resultaterne fra projektet forventes at kunne danne basis for en vejledning om
offentlige indkøb af busser. |
Publicering:
Skulle afrapporteres i 1999 |
Evaluering:
Det har ikke været muligt at finde materiale om projektet på den afsatte tid. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Frees, N., Pedersen, M.A. (1996). Enhedsprocesdatabase. UMIP publikation.
Miljøstyrelsen, København. |
Resumé:
Databasen bringer data for brændstofforbrug og emissioner for flere kategorier af
vejtransport, tog, skib og fly. Data er bl.a. baseret på en ældre udgave af
Miljøagenturets opslagsværk EMEP/CORINAIR. |
Evaluering:
Data er ikke opdateret siden 1994/95 og er i dag forældede, men kan bruges som eksempel
på rapportering i UMIP formatet. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.2 Danmark, Trafikministeriet
Reference:
Trafikministeriet (1999). TEMA. København |
Resumé:
TEMA er en model, der kan udregne emissioner fra land og vandbaserede transportmidler. I
modellen tages også højde for kapacitetsudnyttelsen af transportmidlet. |
Evaluering:
Modellen er p.t. det bedste danske bud på beregning af emissioner ved godstransport. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Projekttitel:
TransECO2 (Miljømæssige og økonomiske benefits ved indførelse af miljøstyring) |
Udførende
organisation/virksomhed:
FDE, IFT, ETU. Rekvirent: Trafikministeriet |
Kontaktperson:
Trafikministeriet, Susanne Viuf |
Formål:
Der gennemføres et antal demonstrationsprojekter for at vise, at transportkøbere og
transportleverandører i fællesskab kan opnå reducerede miljøbelastninger - og samtidig
opnå driftsøkonomiske besparelser. |
Forventet resultat:
Projekterne tager udgangspunkt i et allerede eksisterende samarbejde mellem en
transportør og en virksomhed. Hvert af de 9 projekter indledes med en kortlægning af
virksomhedernes udgangsposition:
 | Transportrelaterede miljøbelastning
|
 | Anvendte metoder til planlægning af transporterne
|
 | Tidligere gennemførte optimeringer hos transportør/transportkøber
|
 | Nuværende driftsøkonomisk situation.
|
Herefter opstilles en handlingsplan for hver virksomhed, og
resultaterne relateres løbende til den miljømæssige og driftsøkonomiske
udgangsposition. Resultater og erfaringer fra alle 9 projekter opsamles og videreformidles
i et erfaringskatalog. |
Publicering:
Erfaringskatalog med formidling af praktiske værktøjer til inspiration for andre
virksomheder. |
Evaluering:
Projektet har fokus på miljøstyring og har derfor kun marginal sammenhæng med LCA
aspekterne. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Danske Vognmænd og PLS Consult, Vognmandserhvervets teknologi- og videnscenter,
Rekvirent: Trafikministeriet/Færdselsstyrelsen |
Resumé:
Projektet har til formål at undersøge, hvorledes en direkte og effektiv vidensformidling
til transportvirksomhederne kan organiseres. I den forbindelse vil det blive undersøgt,
hvorvidt etablering af et teknologi- og videnscenter kan være en hensigtsmæssig ramme om
en sådan indsats, idet en sådant center kan skabe rammer for en systematisk opsamling,
bearbejdning og formidling af aktuel og fremtidig viden om teknologi, logistik, miljø og
andre forhold af betydning for det samlede vognmandserhverv. |
Evaluering:
Et etableret videncenter for vognmandserhvervet vil kunne komme med væsentlige indput om
teknologi, logistik og miljø. |
Gruppering:
1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.3 Danmark, Transportrådet
Projekttitel:
Transportindholdet i levnedsmidler - et forprojekt. |
Udførende
organisation/virksomhed:
Institut for miljø, teknologi og samfund, Roskilde Universitetscenter og AKF |
Kontaktperson:
Per Homann Jespersen, TEK-SAM, RUC |
Formål:
Belyse de historiske udviklingstendenser ved transport af levnedsmidler og bidrage til en
forståelse af drivkræfterne bag denne udvikling. Yderligere er formålet at udvikle
metoder til at vurdere de miljøbelastninger som transporten af levnedsmidler giver. |
Forventet resultat:
Projektet skel medvirke til at højne kvaliteten af grønne regnskaber, og underbygger
beslutningsgrundlaget ved køb af levnedsmiddeltransport. Resultaterne forventes også at
kunne anvendes af planlæggende myndigheder. |
Publicering:
Marts 2001, Notat om livscyklusdata for levnedsmiddeltransport og rapport om cases,
datagrundlag og casestudium af transport af rugbrød.
(hvornår & hvordan) |
Evaluering:
Rapporten vil indeholde data for transport af levnedsmidler |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Transportrådet (1999) Godstransportkæder - miljø- og omkostningsforhold,
Notat 99-01, Transportrådet København |
Resumé:
Rapporten er et forsøg på at opstille en metode og at indhente de nødvendige data
for at kunne belyse omkostnings- og miljøforhold i godstransportkæder. Rapporten skal
ses som en forlængelse af de metoder og resultater, der har været fremført i bl.a.
studiet af omkostninger i eksportvognmandserhvervet (notat 94-05), i notatet om potentiale
for søtransport mellem Danmark og kontinentet (notat 95-02), valg af transportmiddel i
international godstransport (notat 95-03), benchmarking af havne - muligheder for
effektivisering af havne (notat 96-06) samt notatet om godstransport og kvalitet (notat
97-02), for at nævne nogle af de vigtigste. Desuden har miljøvurderingerne i tilknytning
til TEMA-modellen samt en række af de overvejelser, der har været gennemført i
tilknytning til PACT projekterne om intermodale løsninger, og de overvejelser, der
ligeledes er undervejs i det EU- finansierede Scandinet-projekt, været af stor betydning
for nærværende projekt. Og endelig - men ikke at forglemme - har arbejdet med en
trafikal plan for Århus Amt været af stor betydning for en forståelse af en række af
de grundlæggende problemstillinger i dette projekt. |
Evaluering:
Rapporten indeholder ikke decideret ny viden på godstransportens men kan mest se som
en styrkelse af allerede eksisterende modeller til beskrivelse af transportkæden.
Projektet skal derfor ses i sammenhæng med de øvrige projekter og er i den forbindelse
relevant i relation til produkters forbrug af godstransport. Der har været meget debat om
energiforbruget ved tog transport, og DSB har kritiseret resultaterne. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
COWI (1996) Effektivisering af godstransport i byer notat 96-04
Transportrådet, København |
Resumé:
Projektet omhandler effektivisering af godstransport i byer. Formålet er at
tilvejebringe viden om logistikkæder og organisatoriske barrierer og med baggrund heri
foretage en vurdering af forskellige måder til effektivisering af godstransport i byer.
Disse kunne bl.a. være effektivisering inden for den enkelte virksomhed, koordinering af
transporterne for en række ensartede virksomheder og effektivisering af landsdækkende
distributionsvirksomheder. Projektet gennemførtes med udgangspunkt i Aalborg med kommunen
som aktiv deltager. Projektet omfatter dataindsamling om turkæder og organisationsforhold
hos virksomheder, som transporterer eller får transporteret gods i byer. Der opstilles en
række løsningsmodeller, som henvender sig til forskellige typer af virksomheder, og
disse afprøves gennem kvalitative interview (SI-analyse). |
Evaluering:
Projektet kan give nogle input til logistikkæder i et miljøperspektiv. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Lise Drewes Nielsen (red.) (1997) Transportvirksomheders relationer en
socioøkonomisk analyse, notat 97-07 Transportrådet København |
Resumé:
Programmet omfatter følgende:
 | Industriens organisering og transportefterspørgsel
|
 | Transportindustrien i Danmark
|
 | Produktion i et regionalt perspektiv - implikationer for
bæredygtighed
|
 | Behovet for nye reguleringstyper.
|
Formålet er at opbygge temaer: Samlet forskningsindsats på
transportforskningsområdet hos ILT; med udgangspunkt i et erhvervsøkonomisk perspektiv
analyseres den danske transportsektors struktur, organisering og udviklingsbetingelser.
Programmet leverer konkrete analyser af transportsektoren i Danmark, men inddrager også
de internationale aspekter heraf. Desuden indeholder programmet teori- og metodeudvikling
inden for transportforskningsområdet og inden for det erhvervsøkonomiske område.
Der er gennemført et forskningsprojekt med det formål at analysere
hvorledes relationer mellem produktions- og transportvirksomheder udvikles og forandres. Forskningsprojektets
fokus er den danske godstransportsektor. Ved anvendelse af erhvervsøkonomiske teorier og
metoder har projektet til formål at opnå en bedre forståelse for de mekanismer bag og
konsekvenser af forandringer i transportsektoren. |
Evaluering:
Projektet omhandler relationen mellem industri- og transportvirksomhed, desuden
opbygges centrale betragtninger om godstransportens udvikling i den aktuelle logistisk og
produktions forhold. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Projekttitel:
Udvikling af en model for godstransportens udvikling samt transportsektoren i ADAM |
Udførende
organisation/virksomhed:
DMU |
Kontaktperson:
Transportrådet, Susanne Krawack |
Formål:
Udvikling af en model for godstransportens udvikling samt transportsektoren i ADAM. |
Forventet resultat: |
Publicering:
(hvornår & hvordan) |
Evaluering:
Modellen vil muligvis kunne anvendes i en overordnet vurdering af den logistiske udvikling
af godstransporten. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Projekttitel:
Et nyt kapacitetsbegreb for godstransport |
Udførende
organisation/virksomhed:
Tetraplan, TI, Institut for transportstudier for Transportrådet |
Kontaktperson:
Michael Henriques, Tetraplan |
Formål:
Grundlæggende overvejelser om hvordan der kan opstilles et nyt kapacitetsbegreb.
Projektet bygger hovedsagelig på statistik og casestudier. |
Forventet resultat:
Der arbejdes mod at kunne opstille et nyt kapacitetsbegreb og samtidig udarbejde
"værktøjer", som kan gøre begrebet operationelt i transportvirksomhederne . |
Publicering: |
Evaluering:
Opstilles et nyt kapacitetsbegreb, vil det kunne indgå konstruktivt i projektarbejdet. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.4 Danmark, Danmarks Statistik
Reference:
Danmarks statistik. (1999). Godstransport på danske lastbiler,
Statistiske efterretninger: Transport, Udgives kvartalsvis samt en årlig
opsamling (1999:15) |
Resumé:
Statistisk oversigt med opgørelses af godstransport på danske lastbiler. Indeholder
bl.a. tal for godsmængder, kørte km og kapacitetsudnyttelse både ved national og
international transporter med danske lastbiler. |
Evaluering:
Giver nye tal for transportarbejdet. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Danmarks statistik. (1999). Transportsektorens struktur og økonomiske udvikling
1992 - 1998, Statistiske efterretninger: Transport (1999:48), |
Resumé:
Beskriver transportsektorens økonomiske udvikling samt transportvirksomhedernes
struktur og beskæftigelse i åerne 1992- 1998. Udviklingen er beskrevet for forskellige
brancher og dækker land, sø og lufttransport. |
Evaluering:
Ikke direkte anvendelig men viser evt. udviklingstendenser der kan være relevante for
arbejder. |
Gruppering:
er måske relevant) |
2 |
E.5 Danmark, DTL
Reference: Miljø og
sikkerhed - håndbog for vejtransport, FDE, Padborg, 1997 |
Resumé: Håndbogen
indeholder en række værktøjer, der kan bruges af transportøre til tilvejebringelse og
videreformidling af dokumentation for transportens miljøbelastning. Færdselssikkerhed
indgår også i bogen. Der er et antal tjeklister som brugerne kan anvende ved indførsel
af håndbogens forslag, og skemaer med emissioner for forskellige typer godstransport. |
Evaluering: Håndbogen
har fokus på miljøstyring i transportbranchen og kan der for muligvis være relevant |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference Transport og
miljø -Fakta, sammenhænge og tendenser, FDE, Padborg,
1995 |
Resumé:. Rapporten er
en beskrivelse af nogle fakta, sammenhænge og tendenser, som indgår i grundlaget for
branchens stillingtagen til mål og virkemidler for erhvervet i arbejdet på at minimere
de miljømæssige påvirkninger af landevejstransporten.
Rapporten udgør ikke en fyldestgørende beskrivelse af alle forhold.
Hensigten er dog, at rapporten skal informere om transportbranchens reelle
miljøpåvirkninger, de faktiske forbedringer, der har fundet sted, og om de krav, der i
stadigt stigende omfang stilles til eksportvognmændene fra transportkøbere, myndigheder
og fra offentligheden i almindelighed.
Endvidere skal rapporten, over for omverdenen, synliggøre, at
eksportvognmændene og deres leverandører tager miljøproblemerne alvorligt. Branchens
indkøb af materiel viser for eksempel, at der investeres i det mest miljøvenlige, der
kan findes, og konkret udmønter det sig i et mindre forbrug af dieselolie, og at støj og
udstødning belaster mindre end tidligere. |
Evaluering: Siden
rapporten blev skrevet, er der kommet meget ny viden på miljøområdet. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.6 Danmark, RISØ
Reference:
Fauser P. (1999). Particulate Air Pollution with Emphasis on Traffic Generated Aerosols.
RISØ. Roskilde. |
Resumé:
Under projektet er der blevet udviklet eksperimentelle metoder til at identificere
partikler dannet ved slid af bildæk og asfaltbelægninger. En række målinger af luftens
indhold af partikler er foretaget. Nedfald af partikler nær motorveje og ubelastede
lokaliteter er målt. Ad- og absorberede partikler på plantevæv er blevet målt. |
Evaluering:
Godt udgangspunkt til at vurdere betydningen af partikler hidrørende fra slid af bildæk
og asfaltbelægninger. |
Gruppering:
1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
E.7 Danmark, DTU, Instituttet for Miljøteknologi
Reference:
Elvebakken K. (1991). Analyse af luftbårne PAH'er i plantevæv. DTU, Institut for
Miljøteknologi. Lyngby. |
Resumé:
Tjørneblade i varierende afstand til en motorvej er blevet analyseret for 9 forskellige
PAH'er. Desuden er PAH-indholdet i bitumen fra den aktuelle motorvej blevet undersøgt.
Projektresultaterne tyder på, at luftbårne bitumenpartikler kan spredes til vegetationen
omkring stærkt trafikerede veje, som følge af slitage af belægninger. |
Evaluering:
Målinger af PAH indholdet i tjørneblade som funktion af afstanden fra motorvejen kan
indgå i beregninger af PAH belastningen fra motorvejens asfalt. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.8 Danmark, Post Danmark
Projekttitel:
Opstilling af beregningsværktøj for emissioner fra vejtransport |
Udførende
organisation/virksomhed:
Post Danmark og COWI |
Kontaktperson:
Søren Boas, Post Danmark |
Formål:
Post Danmark har fokus på registrering og kortlægning af brændstofforbruget og
emissioner fra den store vognpark. For jævnligt at kunne få et overblik over
køretøjsparkens samlede emissionsforhold er udviklet en databaseret model med navnet
POTEMIS. Hver enkelt af Post Danmarks køretøjer er registreret med miljøklasse og
motorspecifikke data, samt kilometer, brændstofforbrug og anvendelse. |
Forventet resultat:
Beregnings værktøj der kan anvendes til at fastslås postbilernes emissioner. |
Publicering:
Baggrundsnotat og brugermanuale |
Evaluering:
Med modellen kan miljøbelastningen ved transport af relativt små enheder beskrives. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Post Danmark. (1997). Afgrænset LCA for postprodukter. |
Resumé:
Post Danmark har udviklet en nøgletalsmodel til at forklare, hvorfor en given udvikling
af brændstofforbruget finder sted. I princippet er der tale om en kæde af nøgletal, der
giver en indre sammenhæng. Som forklaring på energiforbruget på transportområdet er
blandt andet faktorer som brændstofudnyttelse og bilernes udledninger. Nøgletallene
anvendes blandt andet til en afgrænset LCA af postprodukter. Herved kan en
miljøspecifikation, der viser udvalgte emissioner fra energiforbruget for et produkt,
uddrages. Miljøspecifikationen fremgår af Post Danmarks årlige miljøredegørelse.
Kontaktperson: Søren Boas, Post Danmark |
Evaluering: |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Post Danmark og COWI. (1997). Miljøanalyse af Post Danmarks logistikkæde. |
Resumé:
Ved indsamling af betydelige data i Post Danmarks forskellige led i logistikkæden er
kortlagt, hvor store miljøbelastninger de enkelte transportaktiviteter i logistikkæden
medfører. Det er beregnet, hvorledes ressourceforbruget er fordelt ved levering i land
til forskel fra by, samt fordelingen af energiforbruget mellem opsamling,
centertransporter og distribution er beregnet. I forlængelse af projektet er udviklet en
databaseret model (CENTEMIS) til miljøvurdering af Post Danmarks center til center
transporter og simulering af konsekvenser ved forskellige kombinationer af transportvalg.
Fremlagt på Trafikdage på Aalborg Universitet, 1998. Kontaktperson: Søren Boas, Post
Danmark |
Evaluering: |
Gruppering:
1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.9 Sverige
Reference:
Eriksson, E., Svensson, G., Lövgren, G., Blinge, M., Svingby, M., Ölund, G (1995). Transporters
miljöpåverkan i ett livscykelperspektiv; Reforsk projekt no. FoU 126. Malmø. |
Resumé:
Rapporten gennemgår miljøpåvirkning i forbindelse med vejtransport i alle
livscyklusfaser, dvs. fremstilling af brændstof, produktion og bortskaffelse af
køretøjer, samt drift af køretøjet, herunder service og dækskift. Infrastruktur er
ikke medregnet. Emissionsfaktorer er etableret for personbil og 3 lastbiltyper ved
forskellige vejtyper/-miljøer, lastgrader, køretøjsalder m.fl. Data er baseret på den
svenske VETO model (i dag forældet), som er en pendant til den danske TEMA model. Desuden
Volvo og Scania leveret emissionsoplysninger fra simulerede kørestudier. Der er vist
eksempler af transportens betydning i forbindelse med papirfremstilling og
indsamling/genbrug. Herunder er der foretaget studier af køremåde og brændstofforbrug
for skraldebiler. Rapporten er udarbejdet af Chalmers Industriteknik (CIT) sammen med
Chalmers Tekniska Högskola. |
Evaluering:
Rapporten er et forholdsvis detaljeret og kvalificeret eksempel på, hvorledes LCA kan
udføres på transportområdet og kan tjene som inspiration og eksempler på produktion og
bortskaffelse af køretøjer. Datagrundlaget er i dag noget forældet. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
Institutet för transportforskning. (1998). Transportköparens miljöhandbok -
godstransporter, rapport 1998:4, Stockholm. |
Resumé:
Håndbogen er en inspirationskilde og opslagsbog ved indkøb af transportydelser, hvor
miljøovervejelser indgår i købet. Håndbogen kan dog også anvendes af transportører.
Bogen indeholder bl.a. afsnit om miljøledelse, LCA (26 sider) og transportens
miljøpåvirkning. |
Evaluering:
Håndbogen er endnu ikke hjemkommet, og metoden til LCA kan derfor ikke vurderes. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
SLB-analys. (1998). Metallemission från trafiken i Stockholm - slitage av
bromsbelägg. Miljöfövaltningen i Stockholm. Stockholm. |
Resumé:
Indholdet af Cd, Cr, Cu, Ni, Pb og Zn er bestemt i bremsebelægninger i personbiler,
lastbiler og busser. Vejtrafikkens årlige emission i Stockholm af disse tungmetaller er
bestemt. |
Evaluering:
Gode analyseresultater. For lastbiler er der kun målt på Volvo og Scania. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Projekttitel:
Emisisoner och energiförbrukning för olika transportkedjor |
Udførende
organisation/virksomhed:
NMT, Nätverket för transporter och miljö. Se evt. www.ntm.a.se |
Kontaktperson:
Projektleder: Magnus Blinge |
Formål:
Projekter skal skabe datagrundlag for og anbefale metoder til at beregne emissionen og
energiforbrug ved forskellige transportkæder. |
Forventet resultat: |
Publicering:
(hvornår & hvordan) |
Evaluering:
Det har ikke været muligt at skaffe yderligere information på den afsatte tid. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
NMT, Nätverket för transporter och miljö (2000). Miljødata. www.ntm.a.se/emissioner |
Resumé:
Database for transportemissioner på internettet. Data for lastbil, tog, skib og fly. Der
vises eksempler på forskellige transportmidler, deres brændstofforbrug, lastkapacitet og
udnyttelsesgrad. Emissionskravene oplyses i forhold til lovkrav, men der opereres med
lavere og mere realistiske driftsværdier. |
Evaluering:
Giver en let tilgængelig oversigt og viser brugbare eksempler, omend data ikke er så
detaljerede parameteriseret som COPERT (se under EU, Miljøagenturet) |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Johansson C, Hansson H C, Westerholm R, Petterson M, Johansson P-Å, Burman L. (1998). Luftföroreningar
i staden, PAH. Projektrapport Monitor 1998. Downloaded fra
www.miljoporten.stockholm.se/MONITOR/ |
Resumé:
Opgørelse af udslippet til luft af PAH i Stockholm. |
Evaluering:
Opgørelse af bidraget hidrørende fra slitage af dæk og asfalt. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
EPD (Environmenat Product Declaration (1999). Temperaturreglerad transport av
mejerivaror. www.miljostyrning.se/epd |
Resumé:
Viser et eksempel på, hvordan en transportydelse kan miljødeklareres. Der er gjort rede
for transportsstruktur, transportmidler (flåde) og vedligeholdelse. Ressourceforbrug og
emissioner findes forholdsvist detaljeret beregnet pr. kg transporteret produkt. |
Evaluering:
Relevant som eksempel |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
E.10 Norge
Reference:
GRIP. (1998). GRIP innkjøptips for kjøretøj/veitransport. Oslo |
Resumé:
Håndbogen inspirerer til alternativ tænkning når der skal købes køretøjer eller
transport. Der er opstillet spørgeskemaer med pointskalaer, så indkøberen kan vurdere
et indkøbs miljøaspekter. Omhandler bl.a. køb af transportydelser, lastbiler, og
værkstedsydelser. |
Evaluering:
Håndbogen værdisætter forskellige miljøpåvirkninger i forhold til hinanden. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
Reference:
GRIP. (1999). GRIP innkjøp- hvordan gjennomføre miljøeffektive
innkjøp. Oslo. |
Resumé:
I projektet er der lavet en indkøbsguide til indkøbere så de kan medtage miljøforhold
ved indkøb, omhandler ikke transport specifikt. |
Evaluering:
Kan indeholde brugbare overvejelser om vurdering af miljøpåvirkninger. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.11 Schweiz
Reference:
Frischknecht, R. (editor)(1996). Ökoinventare von Energisystemen. Bundesamt für
Energiwirtschaft, Bern. Udgivet af Eidgenössische Technische Hochschule (ETH), Zürich. |
Resumé:
Publikationen rummer detaljerede emissions- og ressourcedata for eftersøgning, udvinding,
raffinering, lagring og distribution af brændstoffer (benzin m/u bly, diesel, LPG og
naturgas). Der er gjort rede for allokeringer mellem olie/naturgas ved udvinding og mellem
de forskellige brændstoffer ved raffinering. Infrastruktur er opgjort. Under distribution
findes data for pipeline (energiforbrug og emissioner). Studiet rummer også
transportdata, men der findes bedre referencer end her, så det indgår ikke i
evalueringen. |
Evaluering:
Nok det mest grundige litteratur- og kildestudie der er gjort på området. Nogle
referencer er af ældre dato og andre kan betvivles, men ellers må kvaliteten betegnes
som god og nok det bedste, der findes på rimelig operationel form (se dog under EU,
Miljøagenturet). |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
Maibach, M., Peter, D., Seiler, B. (1995). Ökoinventare Transporte. SPP Umelt,
Modul 5. Verlag INFRAS, Zürich. |
Resumé:
Rapporten oplyser brændstof- og materialeforbrug samt emissionsdata for transportmidlers
fremstilling, drift, vedligeholdelse, bortskaffelse og infrastruktur. Der findes
oplysninger for lastbiler, tog, skib, fly og omladning. Lastbiler er opdelt i 3 kategorier
(16, 28, 40 t total) og de øvrige transportmidler er illustreret ved eksempler. Der er
angivet typiske udnyttelsesgrader og kapaciteter for alle transportmidlerne. |
Evaluering:
For lastbilers drift findes bedre data (se under EU, Miljøagenturet). De øvrige data er
anvendelige og især data for infrastruktur er grundige. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
E.12 EU, Miljøagenturet
(Ingen relevante projekter i Cordis. )
Reference:
European Environmental Agency (1997). COPERT II Computer Program to calculate Emissions
from Road Transport. European Environmental Agency, København |
Resumé:
Program til beregning af CO2, CO, SO2, NOx, N2O,
NH4, CH4, NMVOC, partikler og metalemissioner samt brændstofforbrug
fra lastbiler, varebiler og personbiler. VOC'erne kan specificeres for forskellige
motortyper. Beregningerne er baseret på målinger (overvejende test-cykler) af emissioner
og brændselsforbrug og er opdelt i køretøjskategorier efter totalvægt (for lastbil
3,5-7,5t; 7,5-16t; 16t-32t og >32t) samt køremåder (by, landevej, motorvej).
Emissionsfaktorerne kan korrigeres efter køretøjernes alder, dvs. hvilke EU
emissionskrav de overholder til og med EU II. Variable i beregningerne er last af
køretøjet, hastighed, vejstigning, temperatur, motorslitage af køretøjet, samt kold og
varm drifttilstand. Fordampningstab af VOC kan lægges til.
Metode og emissionsfaktorer er beskrevet i en separat rapport:
Methodology and Emissions Factors, Technical Report no. 6 fra ovenstående reference. |
Evaluering:
Copert er blandt det mest kvalificerede på internationalt niveau, der findes til
beregning af emissioner fra vejtrafik, herunder godstransport. Data bygger på målinger
og en lang række internationale videnskabelige publikationer. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
Reference:
European Environmental Agency (1999). EMEP/CORINAIR Atmospheric Inventory Guidebook (2nd
ed.). European Environmental Agency, København |
Resumé:
Publikationen rummer emissionsfaktorer for vej, tog, skib og fly. Emissionsoplysningerne
for vejtransport bygger i alt væsentligt på COPERT, se ovenfor. For tog, skib og fly
findes oplysninger om samme emissioner som for vejtransport. Emissionsfaktorerne for tog
og indenrigs (waterway) skibstrafik er baseret på testcykler af forskellige
motorstørrelser og udtrykkes i brændselsforbrug og motorydelse (g/kg fuel og g/kWh),
hvilket betyder at man skal kende fx det specifikke brændselsforbrug for en transport.
Emissionsfaktorerne for oversøiske skibe bygger hovedsageligt på en beregningsmodel fra
Lloyd's Register og er udtrykt i brændselsforbrug. Der er vist eksempler på motorydelse,
hastighed og brændselsforbrug for en række skibstyper. Emissionsfaktorerne for fly
bygger på målinger på en række flytyper . Emissionsfaktorer og brændselsforbrug er
opdelt i take off/landing og cruise og der er vist eksempler fra en række flytyper.
Publikationen rummer desuden data for brændstoffremstilling og
distribution, herunder pipeline. |
Evaluering:
Vejtransport er beskrevet ovenfor under COPERT. Tog, skib og fly data er af god standard,
men ikke på højde med vejtrafik, og med visse anvendelsesmæssige begrænsninger som
anført under resuméet.
Data for brændstoffremstilling er opdaterede og af god kvalitet, men
er sværere at arbejde med end Frischknecht, 1996 (se Schweiz). |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
E.13 EU, Eurostat
Reference:
Flere referencer publiceret af EUROSTAT, Brussels |
Resumé:
EU statistik findes i separate publikationer for godstransport på vej, jernbane,
indenrigs skib (inland waterways), skibstrafik og fly. Statistikken er opgjort i
transporteret mængde (ton), afstandsintervaller (km) og transportarbejde for ca. 25
forskellige godstyper fordelt på de enkelte lande, trafik over grænser, EU som helhed og
trafik ind og ud af EU. |
Evaluering:
Oplysningerne lider af samme usikkerhed vedr. indrapportering som nævnt under Danmarks
Statistik. Nogle oplysninger er af ældre dato og pånær vej og tog er ikke alle lande i
EU dækket. Til trods for dette er det nok de bedste (måske eneste) "top-down"
data der findes. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
1 |
E.14 USA
Reference:
USEPA, Office of Mobile Sources. (1998). Highway Vehicle Particulate Emission
Modeling Software PART5. Downloaded fra www.epa.gov/oms/part5.htm |
Resumé:
Fortran program til beregning af bl.a. partikelemissionen fra dieseldrevne lastbiler. |
Evaluering:
Programmet omfatter også partikler hidrørende fra slid af bremser og dæk samt
ophvirvlet støv, som evt. kan indgå i senere beregninger. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
E.15 Organisationer, Concawe
Reference:
Flere referencer publiseret af CONCAWE (the oil companies european organization for
environment, health and safety), Brussels |
Resumé:
Concawe udgiver videnskabelige publikationer og situationsrapporter vedr. udledninger,
miljø- og sundhedsrisici ved udvinding, raffinering og distribution af olieprodukter.
Bl.a. findes en oversigt over krav til køretøjsemissioner,
brændselskvalitet/sammensætning m.v. for lande i hele verden, samt rapporter om
emissioner, spild og uheld ved pipeline distribution. |
Evaluering:
Rapporterne er generelt meget specifikke indenfor ret snævre områder, men nogle
oplysninger kan være relevante. |
Gruppering:
(1 = er relevant; 2 = er måske relevant) |
2 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|