Miljø og forbrugeradfærd

Tabel 4.1: Segmenterne i et økologiske perspektiv De uengagered e De impulsive De konservativ e De traditionelt engagerede De øko- sunde De udforskend e Andel af husstande i Danmark 17% 17% 14% 15% 14% 23% Interesse for økologi   Ringe ___________________________________________________________ > Stor Livsværdier Stræbende Nydende/- stræbende Resigneren de/socialis e-rende Resigneren de/livgiven de/socialis eren-de Søgende Søgende/li vgivende Nøgleord Kan ikke lide at købe ind eller lave mad + tradition - nyheder - prisfølsom me - sundhed Kan godt lide at købe ind og lave mad - tradition + nyheder - prisfølsom me - sundhed Kan ikke lide at købe ind eller lave mad + tradition - nyheder + prisfølsom me + sundhed Kan godt lide at købe ind og lave mad + tradition - nyheder + prisfølsom me + sundhed Kan ikke lide at købe ind eller lave mad - tradition - nyheder - prisfølsom me + sundhed Kan godt lide at købe ind og lave mad - tradition + nyheder - prisfølsom me + sundhed Oplyser, de køber øko- logisk hver gang eller ofte Kartofler Æg Mælk Rugbrød Is Kaffe 5,8 23,3 12,6 8,0 1,2 2,5 6,7 24,9 25,8 18,3 2,1 4,1 19,6 39,9 24,6 26,7 3,7 6,3 19,7 32,0 31,4 23,2 8,2 6,5 41,9 66,2 70,0 49,1 8,2 20,1 45,1 66,3 65,7 44,0 11,2 16,9 Demografisk profil Gns. alder Husstande med kun 1 person (%) Antal personer i husstand Andel børnefamilier Andel mænd Gns. Indkomst 44 36 2,3 26 flere 324.000 41 21 2,6 33 færre 380.000 59 44 2,0 12 færre 256.000 61 44 1,8 7 færre 232.000 43 37 2,3 28 flere 384.000 44 28 2,3 24 flere 394.000 Kilde: www.foodfocus.dk, Jysk Analyseinstitut A/S, 1999.