Baggrundsdokument for fastsættelse af grænseværdi for nedfald af støv og regulering af støvemissioner fra diffuse kilder

Kommentar
fra:
Dansk Industri. Kommentarer til udkast til slutrapport fremført i brev af 17. januar 2003.
Afsnit
Kommentar
Reaktion til kommentar fra dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
på mindst 3 mdr. ved en måleperiode på mindst 1 år ved
måling på flere typer anlæg, således at det kan blive afklaret,
om grænseværdien skal være for totalstøv (opløst+uopløst) eller
alene for uopløselig støv. For øvrigt er Styregruppen enig om,
at fastlæggelse af midlingstider står åbent, indtil mere viden er
tilvejebragt.
Ved kontrolmåling på en virksomhed vil en midlingstid på 2
vinddage med en måletid på 30 dage give et for spinkelt
grundlag til at fastlægge immissionsniveauet på endsige bruge
dette som beslutningsgrundlag for tilsynsmyndighederne til at
meddele kostbare foranstaltninger til virksomheden.
Det er DI's opfattelse, at ved kontrolmåling skal der for
fastlæggelse af immissionsniveauet være en midlingstid på
mindst 14 dage ved en måleperiode på mindst 3 mdr.
For at den fremsendte slutrapport kan blive anvendelig i det
videre arbejde, anmoder DI om, at ovennævnte
bemærkninger/kommentarer bliver behandlet, afdækket og
tilføjet rapporten.
maksimalt månedligt bidrag, eller om grænseværdien for eksempel bør
overholdes som gennemsnit af bidraget fra kilden over hele kontrolperioden.
Det anbefales, at der er indhentes mere viden om konsekvensen for specifikke
anlæg ud fra længerevarende målinger omkring for eksempel grusgrave ved
hjælp af den vindretningsbestemte metode. Resultaterne af sådanne målinger
bør inddrages ved fastlæggelsen af en grænseværdi for støvfald.
Rapporten lægger således op til en nærmere fastlæggelse af (1) længden af
kontrolperioden og (2) midlingstiden.
Ikke angivet
Dansk Industri anbefaler, at nærværende slutrapport på det
foreliggende grundlag ikke anvendes i forbindelse med
sagsbehandling hos kommuner og amter.
Herudover kan Dansk Industri anbefale, at der yderligere sker
en kortlægning/registrering af de faktiske forhold, herunder at
de indkomne klager sammenholdes med de ovennævnte
problemers omfang, og at disse bedst løses i samarbejde med
myndighederne ved driftskontrol, driftsinstrukser mm. i stedet
for gennemførelse af kostbare målinger, måleprogrammer mm.
Rapporten er et baggrundsdokument og ikke en vejledning fra Miljøstyrelsen.
|