Baggrundsdokument for fastsættelse af grænseværdi for nedfald af støv og regulering af støvemissioner fra diffuse kilder

Kommentar
fra:
Franzefoss A/S, Nymølle Stenindustrier A/S. Kommentarer til udkast til slutrapport fremført i brev af 16. januar 2003.
Afsnit
Kommentar
Reaktion til kommentar fra dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
Ikke angivet
Indledningsvis skal anføres, at vi står uforstående overfor at der,
som rapporten antyder, ofte er støvgener eller klager hidhørende
fra råstofgravning. Det er meget sjældent, at vi modtager klager
fra naboer, og de få gange det er sket, har vi gennem dialog med
de amtslige myndigheder og naboerne ændret driftsbetingelserne
og har iværksat adskillige støvdæmpende tiltag, således at
støvgenerne minimeres. Derfor kan vi undre os over, at der
overhovedet er opstået et ønske om at fastsætte en grænseværdi.
Problemer omkring råstofudgravning er ikke nævnt specifikt i rapporten, og den
foreslåede grænseværdi sigter på støvende oplag og diffuse emissioner generelt.
Ikke angivet
Rapporten mangler et tilstrækkeligt dokumenteret videnskabeligt
grundlag og vi mener afgjort ikke, at rapporten i sin nuværende
form kan danne udgangspunkt for arbejdet med en vejledning i
fastsættelse af grænseværdier. Det mener vi af flere grunde:
1. Datagrundlaget er meget spinkelt, både med hensyn til
den ny-udviklede støvmålingsmetode, og med hensyn til
viden om brancherelateret støvfald og den genevirkning
naboer oplever. Med hensyn til grusbranchen refererer
rapporten til målinger i én grusgrav ved Roskilde. Dette
er en grusgrav hvor virksomheden har brugt betydelige
ressourcer
på
støvdæmpning,
og
de
økonomiske
realisable muligheder for yderligere tiltag er udtømte.
Ved
implementering
af
rapportens
foreslåede
grænseværdier (de New Zealandske) vil fortsat drift
være
umulig,
mens
en
implementering
af
de
grænseværdier der i øvrigt anbefales i Europa vil
muliggøre fortsat drift. Vi mener, at evt. grænseværdier
skal fastsættes på baggrund af en række målinger i flere
grusgrave og over en måleperiode på min. et år for at
opnå
et
tilstrækkeligt
videnskabeligt
grundlag
for
fastsættelse af den ønskede grænseværdi.
Det er korrekt, at der kun er målt på én grusgrav, og at denne grusgrav gav
anledning til bidrag af uopløst støv, som var over det anbefalede maksimale
bidrag på 0,133g/m2/døgn, når vinden var fra kilden mod beboelsesområdet.
Formålet med en grænseværdi vil være at undgå støvgener hos beboerne.
De bidrag, der er fundet fra grusgraven i Roskilde, er jf. tabel 16: 0,153 g/m2/d,
0,162 g/m2/d og 0,147 g/m2/d (måleresultater fra virksomhedens eget område, der
er refereret i bilag B, vil ikke skulle indgå i en sammenligning med
grænseværdien). Dette er over det foreslåede maximale bidrag på 0,133 g/m2/d,
men der er ikke tale om meget voldsomme overskridelser. Roskilde Amt oplyser i
øvrigt, at der var klager over støvgener hos beboerne i den pågældende
måleperiode, og dette peger ikke på at den newzealandske trigger value på
0,133 g/m2/d (ved hvilken klager over støvgener typisk vil optræde) skulle være
for lav til brug under danske forhold.
Der refereres i øvrigt til rapportens afsnit 4.5 (Diskussion), hvor der står:
Det foreliggende datamateriale er forholdsvis spinkelt, eftersom den vind-
retningsbestemte støvfaldsmåler først er blevet udviklet i 1999, og
færdigtestet i 2000. På basis af de foreliggende måledata har det dog været
muligt ved hjælp af den vindretningsbestemte metode at afgøre, om de
nævnte kriterier er overholdt i de enkelte cases.
Det vurderes, at det for danske forhold vil være realistisk at benytte en
grænseværdi svarende til kriterium A, det vil sige et maximalt tilladeligt
bidrag på 0,133 g/m2/døgn fra den enkelte virksomhed under vindretninger
|