| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Den teknologiske udviklings mulige miljøkonsekvenser
The Futures Project blev sat i gang medio 1998 med henblik på at
undersøge teknologiske, økonomiske og sociale muligheder og faktorer af betydning for
udviklingen i Europa (IPTS 2000). The Futures Project er struktureret i 12
delprojekter, og et af disse er en teknologisk kortlægning (technology map)
(Cahil et al 1999) omfattende en analyse og gennemgang af eksisterende nationale
fremsynsprojekter med det formål at identificere betydende teknologier under udvikling og
teknologiske gennembrud (emerging technologies) samt markedsmæssige
potentialer for Europa. Den teknologiske kortlægning er struktureret i 6 sektorer, som
igen er opdelt udviklingstendenser, Tabel 1.
Tabel 1.
Sektorer og udviklingstendenser - The Futures Project. Technology Map (Cahil
et al 1999).
Sektor |
Udviklingstendens |
Information and Communication
Technologies |
Ubiquitous computing
Knowledge management |
Life Sciences |
Biotechnology in the health care sector:
 | health care systems; ICT; therapies; diagnosis
|
Biotechnology in the agro-food sector:
 | food safety assurance; agricultural protection; agriculture and
fisheries; recombinant DNA technologies; nutrition; value-added product development
|
|
Energy |
Nuclear energy
Fossil fuel clean technologies
Renewable energy technologies
Energy transport and storage
Rational use of energy |
Environmental and Clean Technologies |
Recycling
Separation
New energy sources
Solar cells
Energy saving
Global management of environment
Clean production |
Materials and Related Technologies |
Biological materials and processes
Organic and polymer materials
Ceramic materials and processing
Metallic and intermetallic compounds
Semiconductor and electronic materials |
Transport |
In-vehicle telematics
Propulsion systems |
Nedenstående nationale fremsyn (se Tabel 2) er inddraget i den teknologiske kortlægning
under The Futures Project. Technology Map. Det skal bemærkes, at den
metodemæssige fremgangsmåde er forskellig i de enkelte fremsyn, og at resultaterne af
gennemgangen derfor er af indikativ karakter.
Tabel 2.
Nationale fremsyn i 'The Futures Project. Technology Map' (Cahil et al 1999).
Reference |
Land |
ITA, Institute of Technology Assessment
of the Austrian Academy of Science, Delphi Report Austria (three volumes), Vienna, 1998. |
Østrig |
OST, Office of Science and Technology,
Technology Foresight, Progress through Partnership, HMSO, London, 1995. |
England |
Fraunhofer Institute and BMBF, Delphi
98 - Studie zur Globalen Entwicklung von Wissenchaft und Technik, Karlsruhe, 1998. |
Tyskland |
STA, Science and Technology Agency, The
Sixth Technology Forecast Survey, Future Technology in Japan - commissioned by NISTEP,
National Institute of Science and Technology Policy, Tokyo, 1997. |
Japan |
OPTI, Observatorio de Prospectiva
Technológica Industrial, Primer Informe de Prospectiva Technológica Industrial - Futoro
Technológico en el Horizonte del 2015, 1999. |
|
George Washington University, Department
of Management Science, Delphi Forecast of Emerging Technologies, Washington, 1996. |
USA |
Ministry of Economics, Finance and
Industry, Les technologies clés pour lindustrie francaise à lhorizon 2000,
Paris 1995. |
Frankrig |
RAND, New Forces at Work: US National
Critical Technologies Review Group, Rand Corporation, Santa Monica CA, 1998. |
USA |
Fondazone-Rosselli, Le prioritá
nazionali della ricerca industriale, Primo rapporto, Franco Angeli, Milano 1998. |
Italien |
Ministry of Research, Science and
Technology, Blueprint for Change, Wellington, New Zealand, 1998. |
New Zealand |
Australian Science, Technology and
Engineering Council, Developing long-term strategies for science and technology in
Australia, 1996. |
Australien |
RAND Europe and Coopers & Lybrand
(1998): Technology Radar (4 volumes) - study commissioned by Ministry of Economic Affairs. |
Holland |
Som nævnt i afsnit 1.3 er det teknologiske domæne Miljøteknologi og renere
teknologi ikke veldefineret, og dertil kommer, at domæner som energi, materialer,
transport, landbrug osv. også har stor miljømæssig betydning. I det følgende
opsummeres derfor alene ikke hovedkonklusionerne fra domænet Miljø og renere
teknologi men også de øvrige domæner i studiet - dog med hovedvægt på
teknologier med miljømæssig betydning.
I følge The Futures Project. Technology Map kan miljøteknologi og renere
teknologi betragtes som et udtryk for en mere problem- og systemorienteret tilgang til
analyse og udvikling af produktionssystemer. I tilknytning til f.eks. renere teknologi
benyttes ofte helhedsorienterede metoder som f.eks. livscyklusvurdering til at analyse af
energi og miljømæssige aspekter af et produkt gennem hele dets livscyklus.
På basis af gennemgangen af de nationale fremsyn identificerer The Futures
Project. Technology Map fem hovedlinier eller strategier indenfor hvilke renere
teknologi kan bidrage til realisering af integreret miljøbeskyttelse:
 | Nye teknikker/teknologier: Denne strategi omfatter hard-core
produktionsteknologier som alternativer til opløsningsmidler (f.eks. pulverteknologi til
maling), katalyse, renere forbrændingsprocesser m.m. |
 | Dematerialisering og forbedret energi effektivitet: Forbedret effektivitet
er hovedsageligt relateret til tre områder: a) person- og godstransport, b) bygninger med
lavt energiforbrug, c) energibesparelser i basis industrier som produktion af jern og
aluminium. Derudover omtales muligheder som høj effektiv omdannelse af elektricitet til
lys, brug af varmekaskader mellem virksomheder m.m. Informationsteknologi, det
papirløse kontor, hjemmearbejdspladser, videokonferencer m.m. ses som muligheder
til at dematerialisere og reducere ressourceforbruget. |
 | Vedvarende råvareressourcer og naturlige materialer: Her fokuseres på at
begrænse forbruget af toksiske stoffer samt øge forbruget af vedvarende ressourcer.
Dette kan f.eks. være brug af biopolymerer, anvendelse af biologisk nedbrydelig plast,
anvendelse af naturlige fibre og farvestoffer, brug af detergenter og emulgatorer baseret
på olie og stivelse fra planter. |
 | Grøn teknologi, produkter og serviceydelser: Dette område relaterer sig
til begreberne eco-design og eco-efficiency, som begge i højere
grad kan betegnes som koncepter/metoder end teknologier. Eco-design omfatter
bl.a. forebyggelse af forurening, miljømæssigt design, genanvendelse, øget levetid af
produkter. |
 | Netværk og nye samarbejdsformer: Det er en overordnet konklusion i
The Futures Project. Technology Map, at en succesfuld udnyttelse af de
teknologiske udviklingsmuligheder kun kan realiseres, hvis teknologisk udvikling
integreres med udvikling af socio-økonomiske og organisatoriske forhold. I relation til
renere teknologi omfatter tiltag af denne karakter etablering af netværk og nye
samarbejdsformer lokalt og regionalt, f.eks. regionale centre for bæredygtig udvikling
til støtte for små og mellemstore virksomheder eller øget samarbejde og synergi mellem
lokale virksomheder i forbindelse med affaldshåndtering, genanvendelse m.m. |
Hvis renere teknologi betragtes som i modellen skitseret på Figur 1, viser
gennemgangen af de nationale fremsyn, at emner relateret til system optimering og system
redesign er klart dominerende, mens de mere radikale innovationer, f.eks.
dematerialisering, ikke er fremtrædende.
Set i et tidsmæssigt perspektiv står genanvendelse centralt både miljømæssigt og
økonomisk for en tidshorisont frem til ca. 2010, og det forventes, at Europa kan gøre
sig gældende på dette område, hvis der afsættes ressourcer til at udvikle området.
På længere sigt, dvs. perioden 2015-2020, forventes Global management of the
environment (f.eks. begrænsning af udbredelse af ørken) at få betydning.
Endelig fremføres i The Futures Project. Technology Map det synspunkt, at
realisering af radikale og bæredygtige innovationer kræver en målrettet langsigtet
forskning og udvikling på statslige forskningsinstitutioner finansieret via offentlige
midler. Private virksomheder har primært interesse i selv at finansiere mere kortsigtede
udviklingsopgaver relateret til optimering af effektiviteten af de eksisterende
teknologiske regimer, og det kan derfor ikke forventes, at private virksomheder på eget
initiativ bidrager til udvikling og realisering af de radikale innovationer.
Moderne bioteknologi kan blive en af de mest betydende og afgørende teknologier i
dette århundrede specielt i forbindelse med sundhed, fødevareproduktion og
miljøbeskyttelse. I landbrugssektoren forventes de fremtidige udviklingstendenser
hovedsageligt at foregå indenfor tre hovedområder: 1) udvælgelse baseret på genetiske
markører for planteproduktion og kvægbrug, 2) genetisk modificerede planter med øget
næringsværdi og stress/sygdomsresistens, 3) transgene dyr med øget sygdomsresistens og
øget udbytte. Derudover kan bioteknologi få betydning for områder relateret til
produktion af fødevarer, f.eks. forbedringer af fermenteringsteknologi og biokatalyse
samt øget produktion af fisk, skaldyr m.m. ved anvendelse af akvakultur.
Moderne bioteknologi kan få stor betydning for udvikling af konceptet Planten
som fabrik. Planten som fabrik er en ide, hvor målet er enten at opnå
en mere fuldstændig udnyttelse af de mange komponenter, som planter er i stand til at
producere, eller at benytte planter til at producere højværdiprodukter, som hidtil er
fremstillet af andre organismer eller ved kemisk syntese.
Materialer og materialeteknologi er af betydning for stort set alle teknologiske
domæner, se Figur 2. Specielt indenfor miljø og energi er udvikling af nye materialer af
afgørende betydning for en bæredygtig udvikling.
Udvikling af nye materialer er karakteriseret ved forholdsvis høje omkostninger og
lange tidshorisonter, hvorfor industrien kan være tilbageholdende med alene at varetage
denne form for forskning og udvikling. Materialeteknologi er derfor et teknologisk
domæne, hvor der er brug for langsigtede strategier baseret på offentlige midler.

Figur 2.
"Emerging technologies", baseret på den udvikling af materialer, der
forudses at finde sted de næste 10 - 20 år. (Cahil et al 1999).
Transportsektoren står overfor en periode med mange vanskelige omstruktureringer
primært grundet transportsektorens store miljømæssige betydning. Indenfor en
tidshorisont på 10-15 år vil de mest betydende teknologiske felter være: a) drivmidler,
b) udvikling af intelligente transportsystemer, c) udvikling af avancerede
materialer, d) produktion af befordringsmidler, se Tabel 3.
Tabel 3.
Relevante teknologier for transportsektoren og deres betydende drivfaktorer
((Cahil et al 1999).
Propulsion
systems |
Technologies |
Main technology drivers |
 | Internal combustion engines, running on gasoline /diesel or burning
alternative fuels such as natural gas, methanol or biofuels.
|
 | Electric propulsion systems, including the technology to provide
on-board electricity, either by fuel cells, electro-chemical battery, flywheels, or
ultracapacitors.
|
In complement to these propulsion systems, other critical technologies
are related with exhaust and inlet systems, design for recycling, maintenance, fuel
production, energy storage and refuelling. |
 | Need to contribute to improve air quality in urban areas. Vehicle
pollutant emissions (so far CO, NOx, hydrocarbons and particulate matter)
should comply with future more stringent exhaust emissions to regulations.
|
 | Requirements on greenhouse gas emissions, in particular vehicle CO2
emission, should be reduced to contribute to meet international agreements for which
transport will be bounded through mandatory or voluntary measures.
|
 | Energy security concern, transport ever taking a higher share of the
total energy demand and representing a major concern for Europe over the long term.
|
 | Other factors driving propulsion technologies are noise abatement,
reduction of acid deposition, recycling, cost reduction and public acceptance.
|
|
In-vehicle
telematics |
Technologies |
Main technology drivers |
 | In-Vehicle information, including dynamic route planning and
multi-modal information.
|
 | Anti-collision devices.
|
 | Navigation systems.
|
 | Combined emissions and engine management.
|
 | Automatic vehicle location.
|
 | Smart on-board card.
|
|
 | Optimise use of vehicle and infrastructure.
|
 | Reduce traffic congestion in urban areas.
|
 | Minimise rate of accidents and related losses.
|
 | Management of transport demand.
|
|
Advances
materials |
Technologies |
Main technology drivers |
 | Metals, mainly steel, aluminium, magnesium and copper.
|
 | Plastics, thermoplastics, elastomers.
|
 | Composites.
|
|
 | Need of lighter materials to reduce vehicle energy consumption and
emissions.
|
 | Improve vehicle body strength.
|
 | Ease vehicles recycling.
|
 | Allow production flexibility.
|
|
Vehicle
manufacturing |
Technologies |
Main technology drivers |
 | Vehicle design, including rapid modelling, prototyping,
knowledge-based techniques, virtual reality, design for recycling, platform strategies.
|
 | Production process, comprising virtual manufacturing, lean
production, automation, tooling, maintenance.
|
 | Resources management and organisation.
|
 | Logistics supplier chain structure, operations integration,
marketing strategies.
|
|
 | Competition, globalisation, emerging markets, trend on mergers and
acquisitions.
|
 | Flexibility, increasing pressure from customers.
|
 | Improve quality.
|
 | Lower costs.
|
 | Tighter environmental requirements.
|
|
Energi produceres i dag primært på basis af ikke-genanvendelige ressourcer.
Vedvarende energikilder (f.eks. vind, sol, vand) er i vækst, men deres markedsmæssig
udbredelse vil afhænge af vilkår for teknologisk innovation, politiske beslutninger om
anvendelse osv. Der er på samfundsmæssigt niveau en øget opmærksomhed på de
miljømæssige aspekter (bl.a. formuleret i Kyoto protokollen) af energiproduktion (f.eks.
CO2 emissioner klimaændringer, sur regn m.v.). For at nå målsætningen
formuleret i Kyoto protokollen er det nødvendigt at ændre på energisystemerne, dvs.
sammensætning af energiteknologier og forhold af betydning for energimarkedet, f.eks.
lovgivning, regulering.
Kul, olie og naturgas forventes fortsat at være væsentlige energiressourcer. De
teknologiske udfordringer i forhold til anvendelse af disse energiressourcer ligger
primært i at forbedre effektiviteten og begrænse emissionerne samt at udnytte
ressourcerne på flere forskellige måder (f.eks. fluidised-bed forbrænding, forgasning
af kul). Med hensyn til de vedvarende energiteknologier (geotermisk, vind, sol, biomasse,
bølgeenergi) er det væsentligt, at disse kan integreres i de energisystemer, der
allerede eksisterer, eller de der er under udvikling. Brintteknologi vil være af
betydning for gennembrud for flere af de vedvarende energiteknologier, specielt
brændselsceller. Endelig gøres opmærksom på, at et mere effektivt, rationelt og
begrænset forbrug af energi også er en udfordring for fremtidig anvendelse af energi.
The Futures Project. Technology Map er en central reference for
nærværende studie, idet den omfatter en gennemgang og bearbejdning af eksisterende
teknologiske fremsyn. Endvidere omfatter The Futures Project. Technology Map
en vurdering de markedsmæssige styrkepositioner på globalt niveau ved brug af et
importance index, hvor Europa vurderes i forhold til USA og Japan.
Importance index er en skala fra 1 til 100 opdelt i 6 niveauer (very weak,
weak, weak/moderate, moderate/strong, strong, very strong). For hvert af de identificerede
emner er vurderet en værdi med reference til importance index. Bilag A
indeholder en oversigt over de teknologier og teknologiske forhold som for Europa er
blevet vurderet til moderate/strong, strong, very strong, som kan bidrage til
at identificere de områder, der kan få særlig betydning for Danmark.
Det engelske teknologiske fremsyn blev gennemført i 1994-1995 (Loveridge et al 1995).
Formålet med det engelske fremsyn var:
 | to access the business and science and technology communities views on future
developments in markets and technologies |
 | to assist in achievement of commitment to results and consensus on developments |
 | to inform the wider business and science and technology communities about the major
issues being addressed in the Technology Foresight Programme and how their peers assess
those issues |
Fremsynsanalysen væsentligste element var en Delphi-undersøgelse omfattende 1207
emner/spørgsmål fordelt på 15 domæner:
 | Agriculture, Natural Resources and Environment |
 | Chemicals |
 | Communications |
 | Construction |
 | Defence and Aerospace |
 | Energy |
 | Financial Services |
 | Food and Drink |
 | Health and Lifesciences |
 | Information Technology and Electronics |
 | Learning and Leisure |
 | Manufacturing, Production and Business Processes |
 | Materials |
 | Retail and Distribution |
 | Transport |
Fremsynsanalysen indeholder en opsummering af betydende teknologier under udvikling
(emergent technologies). Tabel 4 indeholder en liste over betydende
teknologier under udvikling udvalgt efter en forventet miljømæssige betydning.
Tabel 4.
Emergent Themes (Loveridge et al 1995).
Themes |
Technologies |
Catalysis |
 | Novel catalytic systems for removal of SOx/NOx.
|
 | The promotion of the development of internal combustion engines that
are more efficient and that have lower emissions than present catalytic converter equipped
vehicles.
|
|
Smart systems
Smart materials |
 | Techniques to create "intelligent" buildings with improved
energy performance, but also with many other functions involving entry and exit of people,
information and materials for buildings.
|
 | Materials to create "intelligent" buildings with improved
energy performance and structural monitoring/security.
|
|
Sectors relating to materials |
 | Miniaturisation to molecular level.
|
 | Low density materials for use in vehicles of all kinds.
|
 | Materials designed according to biomimetic principles.
|
 | Optical materials for optical signal processing and to construct
optical computing elements.
|
 | Materials for construction of (a) roads such as that construction
and maintenance times are shorter and (b) use in "intelligent" buildings,
particularly the building fabric.
|
|
Infrastructure and Networks |
 | Totally integrated transport system.
|
 | Continuing trend toward lighter and more efficient vehicles using
lower density materials.
|
|
The Home |
 | Many intelligent domestic appliances to improve safety and minimise
energy or fuel use based on fault tolerant software or firmware.
|
|
Sectors relating to environment |
 | Genetically engineered plants to control or reverse soil
contamination.
|
 | Micro-biologically active geotextile systems to control leachates
from landfill sites.
|
 | Biotechnological membranes for waste separation.
|
 | Use of mathematical modelling and simulation to develop ways of
minimising waste and emissions from industrial facilities.
|
 | Further development of modelling and simulation to improve weather
forecasting industrial and agricultural purposes and deeper understanding of the
possibilities of long term climate change and its causes.
|
 | Development of low emissions engines for vehicles of all kinds, but
especially aircraft and motor vehicles.
|
 | Evolution of the recyclable motor car.
|
 | Evolution of recyclable building materials.
|
|
Monitoring |
 | Biosensors for monitoring many different phenomena.
|
 | Management of the soil structure, including nutrients, leaching,
erosion and other characteristics using on-line systems that incorporate suggestions for
remedial actions, through the use of an expert system.
|
|
Den engelske fremsynsanalyse indeholder for hvert domæne en top-10 liste (se bilag B)
omfattende de emner/spørgsmål, som er blevet vurderet som mest betydningsfulde indenfor
det pågældende domæne. I dette projekt har vi foretaget en kategorisering af disse 150
top-10 emner/spørgsmål (Tabel 5), som er foretaget med udgangspunkt i klassificeringen i
afsnit 1.1 (for yderligere detaljer henvises til bilag B).
Tabel 5.
Kategorisering af top-10 emner/spørgsmål.
Betydning |
Kategori |
Antal |
forventet positiv
miljømæssig betydning |
EOP |
0 |
RENSE |
2 |
RENERE |
31 |
OMLÆG |
10 |
SYSTEM |
4 |
SAMF |
2 |
MON |
1 |
forventet negativ miljømæssig betydning |
|
2 |
miljømæssig betydning uklar |
|
20 |
miljømæssig betydning ikke
antydet/angivet |
|
78 |
Total |
150 |
EOP: End-of-pipe teknologier (flyt
miljøproblemerne langt væk)
RENSE: Renseteknologier(af og til kaldt miljøteknologier)
RENERE: Renere teknologi, renere produktion, mindre ressourceforbrug til
eksisterende processer og teknikker (optimering og justering)
OMLÆG: Undgå forurenende forbrug og processer (omlægning til andre
produktions- og forbrugsmåder)
SYSTEM: Bæredygtighed som grundlæggende norm (udbredt i alle interaktionsprocesser og
alle dele af et system eller organisation)
SAMF: Bæredygtigt samfund
MON: Monitering
Forventet positiv miljømæssig betydning omfatter 50 emner/spørgsmål. Af
disse kan 43 klassificeres som system optimering eller system redesign (se Figur 1). Dette
understøtter konklusionen fra The Futures Project. Technology Map, at emner
relateret til system optimering og system redesign er dominerende i nationale
fremsynsanalyser, mens de mere radikale innovationer kun i meget begrænset omfang har
været inddraget. Endvidere kan det konstateres, at for hovedparten af top-10 emnerne,
dvs. 98 emner/spørgsmål, er den miljømæssige betydning enten uklar eller ikke
antydet/angivet. Forklaringen på dette kan være, at det engelske fremsyn i sit
udgangspunkt ikke var fokuseret på at belyse fremtidige miljømæssige spørgsmål og
udfordringer.
Den hollandske analyse kan karakteriseres som en teknologisk radarundersøgelse eller
teknologisk overvågning. Analysen er baseret på eksisterende fremsynsanalyser og anden
litteratur samt diskussion/interview med forskellige aktører og interessenter. Formålet
med den hollandske radar var (RAND Europe 1998):
 | to identify fields that are likely to be of strategic importance to Dutch business
and industry within the next ten years |
 | to investigate whether sufficient knowledge buildup is taken place in the fields of
strategic importance. |
Den hollandske radar er kendetegnet ved en tæt kobling mellem teknologiske domæner
(Tabel 6) og 22 mulige anvendelsesområder for hollandsk erhvervsliv og industri:
(Agriculture & fishing; Mineral exploration, production & processing; Food
& consumables; Textiles, clothing & leather; Timber, pulp & paper; Printing
& publishing; Chemicals & polymers; Pharmaceuticals; Basic materials; Electrical
& electronic components; Instruments & optics; Metal products & other
manufacturing products; Machinery & transport equipment; Utilities; Building &
construction; Trade & retail; Leisure & entertainment; Transportation services;
Information & telecom services, software; Financial services; Environmental services;
Other services).
Tabel 6.
Teknologiske domæner - Holland (RAND Europe 1998).
Technology cluster |
Technology field |
Process technology |
Reactor engineering
Catalysis
Process development
Separation technologies
Physical transport phenomena |
Biotechnology |
Breeding of plants and animals
Gene technology
Metabolic pathway engineering
Bioprocess technology
Pharmaceutical development |
Materials technology |
Development & production of metals
Development & production of ceramics
Development & production of classical materials
Development & production of polymers
Development & production of composites
Development & production of functional materials
Joining technologies
Surface treatments
Surface chemistry and physics |
Discrete production technology |
Machining technologies
Deformation technologies
Production automation technologies
Nanofabrication technologies
Microfabrication technologies |
Plastic molding technology |
Rheology
Colloid chemistry
Molecular physics |
Energy technology |
Energy conversion to electricity
Energy conversion to heat
Energy saving technologies
Renewable energy technologies |
Opto- & microelectronics |
Microelectronic components
Microelectronic components: sensors and actuators
Technologies for embedded software
Microelectronic systems development
Mechatronics
Measurement and process control |
Information & communication
technology |
Computer & network systems
Data & knowledge systems
Software engineering
Technologies for interactive & multimedia applications
Algorithms and fundamental research |
Civil engineering technology |
Fluid mechanics and dynamics
Geotechnology
Technology for improved buildings
Technologies for new types of infrastructure |
Følgende 15 teknologiske felter (fra Tabel 6) blev vurderet af særlig strategisk
betydning for hollandsk industri og erhvervsliv:
 | Bioprocess technology |
 | Catalysis |
 | Data & knowledge systems |
 | Development & production of composites |
 | Development & production of polymers |
 | Energy saving technologies |
 | Gene technology |
 | Measurement and process control |
 | Mechatronics |
 | Microelectronic components: sensors and actuators |
 | Production automation technologies |
 | Separation technologies |
 | Software engineering |
 | Surface treatments |
 | Technologies for interactive & multimedia applications |
Den hollandske radar indeholder en gennemgang af 8 fremsynsanalyser fra andre lande, og
denne gennemgang udgør en del af baggrundsmaterialet for udvælgelse af de ovennævnte 15
strategiske teknologiske felter. Fra denne gennemgang er udvalgt de teknologiske felter,
som forventes at have miljømæssig betydning (se bilag C), det skal dog bemærkes, at
miljøbetydende teknologiske felter uden direkte interesse for Danmark ikke er medtaget,
f.eks. nuklear energi.
Da miljøperspektivet ikke er en særskilt dimension i den hollandske
radarundersøgelse, er det vanskeligt at uddybe forventningerne specifikt mht.
miljøbetydende teknologier yderligere. Men det fremgår, at indenfor
energiteknologi-området bliver energibesparelses teknologier vurderet af størst
økonomisk værdi og størst konkurrencemæssig fordel for hollandsk erhvervsliv. Indenfor
procesteknologi vurderes separationsteknologier (forureningskontrol,
genopretningsteknologier og helhedsorienterede genanvendelsessystemer) at have størst
økonomisk værdi og størst konkurrencemæssig fordel for Holland. På sidstnævnte punkt
er den endda klart større end de andre procesteknologier. Bioproces teknologi, herunder
biosensorer til miljømonitorering vurderes også at have en væsentlig økonomisk værdi
og konkurrencemæssig fordel for Holland. (RAND Europe 1998, s.57-61).
Under overskriften udvikling, holdninger og forandringsvillighed
gennemførtes det nationale fremsyn i Sverige (Sveriges Industriförbund 2000):
Teknisk Framsyn är ett nationellt projekt som har pågått 1998-2001 och har
engagerat många aktörer i Kunskapssverige för att diskutera bästa sättet att främja
samspelet mellan tekniska, ekonomiska, institutionella och sociala processer på lång
sikt. Projektet har genomförts av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Närings-
och teknikutvecklingsverket (NUTEK), Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF) och
Sveriges Industriförbund och genomförs i nära samarbete med regeringen, företag,
myndigheter och andra intressenter. Inom Teknisk Framsyn har 130 akademiker, företagare,
forskare och andra identifierat Sveriges svagheter och styrkor inom åtta olika
teknikområden. Blicken är riktad mot år 2020. Teknisk Framsyn talar om vad som kan
komma att hända. Ambitionen är att planera för framtiden.
Det svenske fremsyn bestod af 8 ekspertpaneler:
- Hälsa, medicin och vård (biovetenskaper,
bioteknik, medicinsk teknik, omvårdnad)
- Biologiska naturresurser (skogs- och
jordbruk, vattenbruk, livsmedel, massa och papper, trävaror, råvara för bioenergi)
- Samhällets infrastruktur (hus, anläggningar, stadsbyggnad, transportsystem,
logistik, distribution, regional utveckling)
- Produktionssystem (verkstadsteknik, industriella tillverkningssystem och
farkostteknik)
- Informations- och kommunikationssystem (hård- och mjukvaruutveckling, tele- och
radiokommunikation, datanät, databaser)
- Material och materialflöden i samhället (funktionella material,
konstruktionsmaterial, utvinning och processteknik, återanvändningsprocesser,
kemiteknik)
- Tjänster (media, fritid, handel, försäkring och finansverksamhet)
- Utbildning och lärande
Spørgsmål vedrørende miljø og bæredygtighed står centralt og herunder nævnes
livscyklusperspektivet og effektiv ressourceanvendelse (f.eks. recycling, genanvendelse,
fornybare råvarer) som problemstillinger og drivkrafter, der ventes at få øget
betydning. Panel 6 formulerer bl.a.:
På 20 års sikt står industrisamhället inför en omställing som till viss del
redan påbörjats i Sverige - från produktfokuseringens slit och släng till
användarfoku-sering med krav på kretsloppsanpassning och resorseffektivitet. Det
innebär att produkters måluppfyllelse står i fokus, och detta gäller i hög grad
material för produkter som blir allt mer kvalificerade och funktionsanpassade.
Panel 2 formulerer en vision for år 2020: En kundskabseksplosion, som resulterer i en
biologisk revolution:
Kunskabsexplosionen inom mikrobiologi, bioteknik och genteknik, Den
biologiska revolutionen, har givit möjligheter att styra och skräddarsy växter
till önskade egenskaper, och utveckla livsmedel til enskilda människors behov. Dette har
givit en bas för miljövänlig och resurssnål produktion av råvaror till livsmedel och
andra produkter och av innovative nya produkter.
Panel 2 (og også panel 5) er af den opfattelse, at en tættere sammenkobling af
genteknologi, informationsteknologi, kemi og materialeteknologi vil udgøre en basis for
teknologisk innovation indenfor mange domæner (fødevarer, drivmidler,
bekæmpelsesmidler, computerteknologi, sensorer, materialer, kompositter, nanoteknologi
m.m.).
Det svenske fremsyn (panel 3) peger ligeledes på infrastruktur, transportsystemer og
befordringsteknologi som vigtige områder med stor miljømæssig betydning. Fremtidige
emner forventes at blive: intelligente transportsystemer, nye drivmidler &
-systemer, øget effektivitet af person- og godstransport, øget kapacitet af offentlig
transportsystemer m.m.
Også materialeteknologi står centralt (panel 6). Teknologier nævnt i denne
sammenhæng er vidensintensive produkter, funktionelle/smarte materialer, materialer i et
livscyklusperspektiv, biomimetiske materialer (dvs. materialer som efterligner naturens
opbygning eller funktion, f.eks. kunstige muskler), kombination af fysiske, kemiske,
mekaniske og biologiske egenskaber. Sensorteknologi er et område af betydning for
udvikling af nye materialer.
Det svenske teknologiske fremsyn er det mest omfangsrige fremsyn gennemført i de
nordiske lande. Som andre teknologiske fremsyn er det præget af som udgangspunkt at være
et teknologisk fremsyn, men hvor flere af de inddragede eksperter i højere grad har
fokuseret på samfundsmæssige udviklingstendenser. I forhold til miljø og bæredygtig
udvikling står systemperspektivet centralt med fokus på bl.a. livscyklus og
ressourceanvendelse. Hvad angår danske forhold er der selvfølgelig områder, der er af
minimal betydning (f.eks. papirindustri, vandkraft). Afsluttende skal det nævnes, at det
svenske fremsyn bl.a. resulterede i, at et detaljeret fremsyn indenfor energi blev sat i
gang i 2002 med et samlet budget på 11,2 mio. SEK.
The George Washington University i Washington foretager løbende studier med henblik
på at identificere betydende teknologier under udvikling samt det forventede tidspunkt
for det teknologiske gennembrud (GW forecast 2002). Metodemæssigt er studierne baseret
på en kontinuert scanning af litteratur og medier samt interview med relevante aktører
for at klarlægge betydende udviklingstendenser. Dette suppleres regelmæssigt med Delphi
undersøgelser med deltagelse af ca. 65 internationale eksperter.
Delphi undersøgelsen fra 1996 omfattede 85 betydende teknologier under udvikling. Det
forventes, at næsten alle teknologiske domæner vil undergå meget betydende forandringer
(teknologisk revolution), og at disse forandringsprocesser også vil få stor betydning
for den samfundsmæssige udvikling (Halal et al 1997).
Tabel 7.
Emerging technologies & estimates of most likely years (Halal et al 1997
(year I), GW forecast 2002, (year II)).
Domain |
Emerging technology |
year I |
year
II |
Energy |
Alternative energy sources: A
significant portion (10%) of energy usage is derived form alternative energy sources, such
as geothermal, hydroelectric, solar/photoelectric. |
2010 |
|
Energy efficiency improves by
50% through innovations in transportation, industrial processing, environmental control
etc. |
2016 |
2021 |
Fuel cells converting fuels to
electricity are commonly used (30%). |
2017 |
2019 |
Organic energy sources:
Biological materials, such as crops, trees, and other forms of organic matter, are used as
significant (10%) energy sources. |
2011 |
|
Fission power: Fission nuclear
power is used for 50% of electricity generation. |
2020 |
2046 |
Hydrogen energy: Hydrogen
becomes routinely used in energy systems. |
2020 |
|
Fusion power: Fusion nuclear
power is used commercially for electricity production. |
2026 |
2046 |
Renewable energy |
|
2018 |
Environ-
ment |
CFCs are replaced: The majority
of CFCs are replaced by materials that do not damage the ozone layer. |
2006 |
|
Household waste: One-half of the
waste from households in developed countries are recycled. |
2008 |
2013 |
"Green manufacturing":
Most manufacturers adopt "green" methods that minimise environmental pollution. |
2010 |
2016 |
Recycled goods: The majority of
manufactured goods use recycled materials. |
2016 |
|
Fossil fuels produce less greenhouse
gas: Improvements in fossil fuel energy efficiency and greater use of alternative
energy source reduce "greenhouse" gas emissions by one-half from current
volumes. |
2016 |
2028 |
Industrial ecology: The majority
of manufacturing facilities use industrial ecology to reduce waste pollution. |
2006 |
2038 |
Recycle household waste |
|
2013 |
Ecosystem design |
|
2039 |
Green taxes |
|
2015 |
Desalinised sea water |
|
2027 |
Farming & Food |
Genetically produced food:
Genetic engineering techniques are routinely used to produce new strains of plants and
animals. |
2008 |
2008 |
Farm chemicals drop: The use of
chemical fertilisers and pesticides declines by half. |
2012 |
|
Alternative/organic farming: The
majority of farming in industrialised countries incorporates alternative/organic farming
techniques into traditional methods. |
2015 |
2014 |
Aquaculture: Seafood grown using
aquaculture provides the majority of seafood consumed. |
2014 |
2018 |
Farm automation: Automation of
farming methods, using technology such as robotics, is common (over 30%). |
2020 |
|
Precision farming: Computerised
control of irrigation, seeding, fertiliser, pesticides etc., is common (over 30%). |
2015 |
2023 |
Urban greenhouses: Urban
production of fruits and vegetables using greenhouses and/or other intensive production
systems is common (over 30%). |
2020 |
|
Hydroponic produce: Produce
grown using hydroponic methods is common (over 30%). |
2015 |
|
Artificial foods: Artificial
meats, vegetables, bread etc. are commonly (over 30%) consumed. |
2022 |
2055 |
Therapeutic food |
|
2021 |
Materials |
Ceramic engines are
mass-produced for commercial vehicles. |
2014 |
2021 |
Half of all autos are recyclable:
Recyclable plastic composites are used in making half of all automobiles. |
2013 |
2017 |
Superconducting materials are
commonly used (over 30%) for transmitting electricity in electronic devised, such as
energy, medical and communications applications. |
2015 |
2025 |
Materials composites replace the
majority of traditional metals in production designs. |
2016 |
2016 |
"Buckyballs": The form
of carbon known as "Buckyballs" is instrumental in developing new materials. |
2011 |
2014 |
Self-assembling materials are
routinely used commercially. |
2027 |
|
"Intelligent materials":
Smart materials are routinely used in homes, offices, and vehicles. |
2026 |
2019 |
Nanotechnology |
|
2039 |
Transpor-
tation |
High speed trains (rail or
maglev) are available between most major cities in developed countries. |
2017 |
|
Hybrid vehicles that combine
electric and internal combustion engines are commercially available. |
2006 |
2013 |
Electric cars: Battery powered
electric cars are commonly (30%) available. |
2006 |
|
Fuel-cell cars: Electric cares
powered by fuel cells are commonly (30%) available. |
2016 |
2012 |
Hypersonic planes: Aircraft
travelling at more than five times the speed of sound are used for the majority of
transoceanic flights. |
2025 |
2030 |
Intelligent transportation
systems are commonly (30%) used to reduce highway congestion. |
2016 |
2016 |
Personal rapid transit: Car-like
capsules on guide rails or other personal rapid transit systems ate installed in most
metropolitan areas. |
2024 |
|
Clustered communities:
Clustered, self-contained communities in urban areas reduce the need for local
transportation. |
2023 |
|
Maglev trains |
|
2032 |
Automated highways |
|
2021 |
Analysen fokuserer på betydende teknologier under udvikling og teknologiske gennembrud
indenfor områderne energi, miljø, fødevarer, materialer og transport. Centralt i GW
forecast er en forventning om, at alle områderne vil undergå meget betydelige
forandringer de kommende år, hvilket vil få meget stor betydning for
samfundsudviklingen.
Radarundersøgelsen af teknologiske fremsyn har omfattet to nationale fremsyn (England
og Sverige), to undersøgelser baseret på bearbejdning og fortolkning af eksisterende
studier (The Futures Project og hollandsk radarundersøgelse) samt GW forecast med fokus
på betydende teknologier under udvikling og teknologiske gennembrud.
Som nævnt i afsnit 1.3 er der metodiske vanskeligheder ved at anvende teknologisk
fremsyn til at identificere og belyse den teknologiske udviklings mulige
miljøkonsekvenser. Resultatet af radarundersøgelsen har klart afspejlet disse metodiske
vanskeligheder, idet der er identificeret en lang række teknologier og teknologiske
domæner, som med stor sandsynlighed vil have positiv eller negativ betydning for
miljøet. Det er således vanskeligt at drage meget klare og præcise konklusioner. Dog
skal det bemærkes, at resultaterne fra de forskellige fremsynsanalyser i stor
udstrækning er overensstemmende.
I Holland har teknologisk fremsyn været med til at forme politiktiltag og
prioriteringer på miljøområdet (Meulen 1999). Dette har bl.a. givet sig udslag i en
tættere kobling mellem tiltag på miljøområdet og tiltag relateret til teknologisk
forskning og udvikling. Fremsynsanalyserne har bidraget til formulering af langsigtede
miljømæssige målsætninger, som igen har haft indflydelse på strategier for
videnskabelig og teknologisk forskning.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|