| Indhold |
Miljøprojekt nr. 754, 2003; Teknologiudviklingsprogrammet for
jord- og grundvandsforurening
Datamodel for jordforurening
I Danmark løses miljøopgaverne i et netværk af statslige, kommunale, amtskommunale
og private aktører. Hvis opgaverne i et samfundsmæssigt perspektiv skal løses effektivt
skal IT-løsninger leve op til nogle grundlæggende forudsætninger: Data må ikke gå
tabt, data skal kunne anvendes og den benyttede programmering skal være så brugervenlig,
billig og sikker som mulig.
I samarbejdet mellem forskellige organisationer kan der imidlertid opstå diskussion
om, hvordan data skal indsamles, opbevares og bearbejdes. Det kan skyldes forskellige
formål eller forskellige faglige vurderinger, men kan også bare skyldes forskellig måde
at systematisere data på. Resultatet er, at det er vanskeligt at få et samlet overblik.
Ved at udarbejde fælles datamodeller er det muligt at opnå dette overblik. Samtidigt
tilgodeses meget forskelligartede behov. Noget der i sidste ende kan føre til effektiv
dataudveksling og billig applikationsudvikling. Datamodellen for jordforureningsområdet
skal derfor ses som en logisk beskrivelse af data indenfor dette specifikke fagområde -
et fælles sprog for kommunerne, amterne, Miljøstyrelsen, GEUS - ja for hele Danmark.
For at sikre, at datamodellen rummer alle nuancer af viden indenfor
jordforureningsområdet er den grundlæggende blevet udarbejdet af medarbejdere fra de
amtslige og kommunale forvaltninger, som arbejder med jordforurening. Modellen er derfor
ikke kun en IT-orienteret beskrivelse til programmøren, der skal designe de databaser,
der skal rumme data om jordforurening. Den beskriver også, hvordan data skal håndteres
sådan, at data kan forstås uanset hvem, der har inddateret dem.
Når vi har denne fælles model og ved, at alle bruger den, bliver den forudsætningen
for at borgerne, de amtslige og kommunale medarbejdere, rådgiverne og alle andre, der
leverer og bruger data kan få større nytte af de data, som indsamles:
 | Forvaltningerne modtager mere kvalificerede spørgsmål, som kræver mere kvalificerede
svar og det medfører, at den enkelte sagsbehandler får større glæde ved den faglige
kvalitet i sit arbejde. Med modellen som løftestang kan der skabes en større grad af
offentlighed i forvaltningen, ved gennem internetløsninger eller lignende, at give
borgere adgang til de rå-data, som tidligere lå i myndighedernes gemmer. |
 | Større datakvalitet effektiviserer miljøarbejdet og giver det et generelt
kvalitetsløft. |
Med venlig hilsen
Tommy Mostrup
Direktør for Teknik & Miljø, Ringkjøbing Amt
De første initiativer til datamodellen for Jord og Grundvand blev taget i 1998: Fra
flere sider blev der på det tidspunkt presset på for at udvikle en fælles datamodel for
Jord og Grundvandsområdet. Grunden var, at de eksisterende systemer ikke gav det overblik
over området, som man ønskede. Samtidigt var der andre, lignende projekter i gang og de
havde stor succes. Specielt Snaptunsamarbejdet om Geografiske Informationssystemer og
samarbejdet på vandmiljøområdet var til stor inspiration for datamodelarbejdet for jord
og grundvand.
Efter aftale mellem amterne og Miljøstyrelsen blev der i august 1999 afholdt et
opstartsmøde, hvor amter, kommuner, Kommunernes Landsforening, Amternes Videnscenter for
Jordforurening, Miljøstyrelsen og GEUS var indbudt. Resultatet fra mødet var blandt
andet, at der i januar 2000 blev afholdt det første koordinerende stormøde på
Skarrildhus, hvor alle involverede parter var indbudt.
Med afsæt i en fælles interesse for at fortsætte arbejdet, blev der ved mødet
nedsat tre arbejdsgrupper indenfor henholdsvis jordforurening, jordstrømme og grundvand.
De tre grupper har efterfølgende arbejdet mod at kortlægge deres respektive dataområder
og nå til enighed om en fælles datamodel. Undervejs i forløbet er der afholdt
yderligere to koordinerende stormøder på Skarrildhus.
Resultatet af arbejdet er, at der i dag foreligger to datamodeller, hvor jordforurening
og jordstrømme udgør den ene model og grundvand udgør den anden model. De to modeller
hænger sammen gennem en veldefineret grænseflade. Beskrivelse af datamodellen for
grundvandsområdet afrapporteres særskilt.
Arbejdet med datamodellen er dog ikke alene blevet udført af de ellers meget
entusiastiske arbejdsgrupper. Erfaringen fra Snaptunsamarbejdet viste nemlig, at det ville
tage mindst 3 år at få stillet en færdig datamodel på benene. Samtidigt var der et
ønske om at få datamodellen klar til den nye indberetning af data om jordforurening til
Miljøstyrelsen. En dataopsamling, der efter planen skulle begynde ved indgangen til år
2002.
Ingen i arbejdsgruppen havde mulighed for at påtage sig arbejdet med at bygge modellen
op på den korte tid, der var til rådighed. Derfor blev RAMBØLL i august 2000 valgt -
blandt 3 tilbudsgivere - til at bistå ved udarbejdelsen af datamodellen. På det
tidspunkt var de to arbejdsgrupper på jordområdet slået sammen og de havde fået samlet
alle tænkelige data på jordforurenings-området og sammenstillet dem i en slags
hierarkisk tabel. Derfra var der et stykke til det resultat, som fremgår af denne
rapport. Det at der blev knyttet konsulent på opgaven, har dog ikke betydet, at der ikke
har været hjemmearbejde for arbejdsgruppens deltagere, men gruppen kunne nu koncentrere
sig mere om substansen end om at skrive.
Arbejdet med datamodellen er jo ikke slut, for det bliver det aldrig. Data vil til evig
tid udvikle sig, behovene ændres, der kommer ny viden til
o.s.v. o.s.v. Det
anbefales derfor, at der nedsættes en arbejdsgruppe, som skal sørge for, at
datamodelarbejdet vedligeholdes, så det ikke bliver nødvendigt at begynde forfra igen om
10 år.
Arbejdsgruppen for datamodel på jordforureningsområdet
Anne-Marie Gintberg, Ringkjøbing Amt
Bo Utoft, Århus Kommune
Hans Christian Ries, Fyns Amt
Irene Edelgaard, Miljøstyrelsen
John Ryan Pedersen, Viborg Amt
Jørn Kristian Pedersen, Sønderjyllands Amt
Lene Møller Krabbesmark, Storstrøms Amt
Leni Schärfe, Gladsaxe Kommune
Marianne Rønsbro, Vestsjællands Amt
Morten Jespersen, Århus Amt
Susanne Kaarøe, Københavns Kommune
Tom Birch Hansen, Århus Amt
Tyge Wanstrup, Vestsjællands Amt
Carsten Helvind, RAMBØLL
Hans Christian Lybye, RAMBØLL
Rapporten er opdelt i en almen del og i en teknisk del.
Den almene del omfatter kapitlerne 1-3. Kapitel 2 en indholdsmæssig beskrivelse af
datamodellens område og en afgrænsning af modelområdet mod øvrige datamodeller på
miljøområdet. I kapitel 3 diskuteres datamodellens anvendelse og særlige overvejelser
om modellens status i forhold til implementering på systemniveau. Rapportens almene del
er skrevet med henblik på at give en introduktion til datamodellen og dens anvendelse.
Den tekniske del, kapitel 4, beskriver den anvendte modelleringsmetode og giver
definitioner på den anvendte terminologi. Den tekniske del af rapporten er rettet mod den
læser, som skal arbejde videre med den praktiske implementering på systemniveau.
Diagrammer over datamodellen og detaljerede beskrivelser af datamodellens enkelte
elementer fremgår af en selvstændig bilagsrapport.
Datamodel for jordforurening rummer den datamængde som kan registreres i forbindelse
med såvel den amtslige som den kommunale administration af jordforurening. Datamodellen
omfatter dels oplysninger som skal indsamles i medfør af gældende lovgivning, og dels
oplysninger som skønnes relevante at indsamle i forbindelse med kortlægningsarbejdet.
Ved opstilling af modellen er det således tilstræbt, at modellen skal opfange data til
brug ved administrationen af såvel Jordforureningsloven som relevante bestemmelser i
bl.a. Miljøbeskyttelsesloven m.fl. /7, 8, 9 ,10, 11 og 12/.
Modellen er opdelt i tre hovedtemaer: Viden, Administration og Identifikation, som
illustreret på figur 2.1.
Figur 2.1:
Tematisk opdeling af datamodellen
Temaet Viden omfatter den faktuelle beskrivelse af jordforureningen: Dens art, styrke
og udbredelse samt kilderne hertil. Temaet Viden omfatter tillige informationer
vedrørende afværgeforanstaltninger og generel projektadministration. Nomenklaturen for
projektstyringsdelen følger i vidt omfang manualen for projektstyring fra Amternes
Videnscenter for Jordforurening /1/.
Temaet Identifikation omfatter data vedrørende forureningens lokalisering for så vidt
angår tilhørsforhold til matrikler, ejendomme, postadresser mv. Temaet omfatter
ligeledes oplysninger vedrørende væsentlige aktører omkring jordforureningen: Ejere,
lejere, rådgivere mv.
Temaet Administration omfatter dels administrative afgørelser knyttet til den enkelte
forurening (kortlægning, påbud, tilladelser mv.) og dels administrativ planlægning som
danner grundlag for sagsbehandlingen (indsatsplaner, OSD-områder mv.). Sidstnævnte er i
vidt omfang indeholdt i grænsefladen mod datamodellen for grundvandsområdet jf. afsnit
2.2.
Datamodel for jordforurening er ét af flere datamodelarbejder, som er igangsat inden
for miljøområdet. Øvrige arbejder omfatter datamodeller for grundvandsområdet, for
overfladevand (sø og vandløb) samt for marine recipienter.
Der er væsentligt sammenfald mellem datamodel for jordforurening på den ene side og
datamodel for grundvandsområdet på den anden. Dette sammenfald er illustreret som en
grænseflade på figur 2.2, og omfatter data indsamlet i forbindelse med
feltundersøgelser:
 | Boringer: Placering, udførelse, lagfølgebeskrivelse mv. |
 | Prøveudtagning: Udtagning af jord-, grundvands- og poreluftprøver fra boringer og
sonderinger. |
 | Målinger: Kemisk analyse af udtaget prøvemateriale |
Herudover er der en række administrative temaer, som naturligt er hjemmehørende i
grænsefladen mellem de to modeller. Disse administrative temaer omfatter f.eks.
beskrivelser af indsatsområder, OSD-områder, indvindingsoplande mv.
Figur 2.2:
Grænsefladen mellem datamodellerne Jordforurening/Grundvand
Dataindholdet i grænsefladen mellem jordforurening og grundvandsområdet modelleres i
samarbejde med GEUS og er pt. (maj 2002) fortsat under udarbejdelse. En status for
arbejdet fremgår af bilag H i den tilhørende bilagsrapport.
Som illustreret på fig. 2.2 kan der på samme måde identificeres en grænseflade
mellem datamodel for jordforurening og datamodel for overfladevand. Denne grænseflade
indeholder de data og relationer, som beskriver en jordforurenings placering i forhold til
nærliggende recipienter, samt målinger mv., som belyser påvirkningen af denne.
Grænsefladen mod datamodel for overfladevand er ikke nærmere beskrevet i modelarbejdet,
som det foreligger i sin nuværende form.
Amternes GIS-samarbejde (Snaptun-samarbejdet) har opstillet en datamodel, som omfatter
kataloger over visse temaer på plan-, miljø- og naturområdet, samt kodelister for disse
temaer med henblik på dataudveksling via DSFL-formatet /2, 3/.
Der er delvist sammenfald mellem de temaer, som er behandlet i denne datamodel for
jordforurening og de temaer, som er defineret ved Snaptun-samarbejdets objektklasse 9:
Forurenede arealer. Sammenfaldet omfatter først og fremmest administrative temaer, som
defineret i valglisten benævnt Sag_Type_Liste i nærværende datamodel.
Imidlertid er der i denne datamodel for jordforurening ikke opstillet kodelister for
geografisk definerede temaer, hvorfor der ikke er konflikt mellem denne datamodel og
Snaptun-samarbejdets objektkoder.
På samme måde er der i datamodellen PlanDK opstillet topologiske regler og
geografiske nøgler for en lang række objekter med relation til fysisk planlægning jf.
Planloven /4/. Der er imidlertid ikke sammenfald mellem
PlanDKs temaer for fysisk planlægning på den ene side og denne datamodel for
jordforurening på den anden.
Miljøstyrelsens ISAG-system (InformationsSystem for Affald og Genanvendelse) omfatter
data, som beskriver de affaldsmængder, som håndteres af affaldsbehandlerne. Nærværende
datamodel for jordforureningsområdet omfatter oplysninger om transporten af jord fra
oprindelsesstedet til behandlingsstedet. Der er ikke sammenfald mellem ISAG og den
nærværende datamodel for jordforurening bortset fra de oplysninger, som i nærværende
datamodel kan registreres om modtageren af jorden (altså affaldsbehandleren).
Datamodellen er udarbejdet med henblik på at arbejde i et GIS-miljø. Entiteter, som
beskriver objekter karakteriseret ved en geografisk udbredelse (eksempelvis en
jordforurening) indeholder referencer til den tilhørende GIS-flade. På samme måde er
administrative afgørelser forsynet med GIS-reference. En administrativ afgørelse kan
eksempelvis omfatte beslutning om kortlægning af et areal, udstedelse af tilladelser,
påbud, rådgivning mv. i det omfang disse kan henføres til et geografisk afgrænset
areal, hvor afgørelsen har gyldighed.
Det er tilstræbt, at datamodellens funktionalitet imødekommer retningslinierne i
kortlægningsvejledningen /5/. Et eksempel på modellens
funktionalitet er illustreret i fig. 3.1. Figuren fremstiller den tidsmæssige
rækkefølge af typiske administrative "hændelser" omkring en
forureningskortlægning og læses nedefra.
Figur 3.1:
Funktionel anvendelse af datamodellen
I det viste eksempel registreres en V1-kortlægning af et areal som en flade. Fladens
form er uafhængig af skellinier, og kan eksempelvis være resultatet af en faneberegning
for en skorsten eller en cirkel omkring et tankanlæg.
Efterfølgende iværksættes en V2-undersøgelse af den del af forureningen, som
vedrører to af matriklerne. Iværksættelsen af feltundersøgelsen registreres som en
flade, hvortil der dels er knyttet de administrative oplysninger om projektet og dels er
knyttet de resultater, som feltundersøgelsen kaster af sig.
Som konsekvens af feltundersøgelsen kortlægges en del af forureningen på
vidensniveau 2 mens en anden del udtages af kortlægningen. V2-kortlægningen er en
selvstændig administrativ "hændelse". Det er ikke en forudsætning, at
V1-kortlægninger erstattes af V2-kortlægninger: Samme areal kan være kortlagt på begge
vidensniveauer, dog således at de ikke kan referere til samme forureningskilde
(forskellig anvendelseshistorie).
Kortlægningsstatus for et givet areal (eksempelvis en matrikel) vil herefter kunne
aflæses af art og rækkefølge af de administrative afgørelser, der som flader er
registreret på arealet.
I det viste eksempel er det kortlagte areals geografiske placering og udbredelse alene
beskrevet ved en GIS-flade. Fladens matrikulære tilhørsforhold er således ikke forudsat
registreret, idet denne information kan aflæses via en forespørgsel med anvendelse af
det digitale matrikelkort. Implementering i et GIS-miljø vil altså ideelt set
overflødiggøre en række registreringer i datamodellen (matrikel, ejendom, adresse mv.).
Datamodellen er imidlertid udarbejdet således, at implementering i et "rent"
databasesystem er mulig, og indeholder f.eks. entiteter til beskrivelse af matrikulære
forhold, ejendomsforhold osv., uagtet at disse informationer rettelig kan uddrages af
andre registre. Datamodellen er således udarbejdet under hensyntagen til at modellen
(eller relevante dele heraf) kan implementeres på mindre platforme uden adgang til data
fra eksterne registre.
Der er ved opstilling af datamodellen foretaget en række vurderinger af de indbyrdes
sammenhænge mellem de registrerede data, og i særdeleshed væsentligheden af disse
relationer i lyset af en funktionel og hensigtsmæssig anvendelse af modellen. Det må
imødeses, at der ved senere implementering af modellen skal foretages nødvendige
tilføjelser af relationelle sammenhænge med henblik på at opnå en funktionalitet, som
afspejler arbejdsgange, faktisk til rådighed stående data og ikke mindst søgetider.
På samme måde er der ved udarbejdelse af databasetabellerne foretaget en række
vurderinger af den mest hensigtsmæssige dataregistrering. Eksempelvis er der ved
oprettelsen af tabellerne "Organisation" og "Privatperson" åbnet
mulighed for etablering af et fælles register over alle implicerede parter i
(principielt) alle registrerede forureningssager.
Det har ved udarbejdelse af datamodellen været overvejet, i hvilket omfang særlige
procedurer for kvalitetssikring af indtastede data skulle indbygges i datamodellen i form
af egentlige regelsæt. Sådanne regler om ejerskab og adgangsrettigheder til de enkelte
datatyper stiller imidlertid krav til arbejdsrutiner og procedurer i den organisation,
hvori datamodellen implementeres. Da det har været målsætningen at formulere en
datamodel som kan anvendes bredt af aktørerne på området er det derfor besluttet, at
sådanne krav ikke skulle nedlægges i modellen.
Behovet for en generel god datakvalitet er dog imødekommet ved udstrakt anvendelse af
valglister til centrale dataelementer. Valglisterne sikrer både ensartethed i
dataregistrering organisationerne imellem samtidig med at simple indtastningsfejl
imødegås.
I bilag G i den tilhørende bilagsrapport er opstillet en række valglister til brug
for visse dataelementer i modellen. Valglisterne er indledningsvist forsynet med
værdikoder således at den hierarkiske opbygning af de enkelte valglister tydeliggøres.
Af hensyn til fremtidige opgørelser af transport af forurenet jord er det principielt
ønskeligt, at der på sigt udvikles fælles klassifikationskriterier for forurenet jord.
Sådanne kriterier foreligger ikke pt. og er således ikke indeholdt i datamodellen.
Forureningsgraden af et givent jordparti er i stedet beskrevet ved de analyseresultater,
som registreres på den pågældende jordtransport.
Det anbefales at der i forbindelse med implementering af datamodellen tages højde for,
i hvilket omfang data allerede er til stede i den pågældende organisation. Eksempelvis
vil dokumentreferencer ofte foreligge i form af journalnumre, ligesom matrikel- og
adresseoplysninger kan importeres direkte fra BBR/ESR.
En fremtidig implementering bør understøtte den pågældende organisations egne
kvalitetssikringsprocedurer. Dette kan eksempelvis ske ved at udførte valideringer af
data kan dokumenteres ved direkte registrering af dato og initialer i de tabeller, hvor
data opbevares.
En naturlig videreudvikling af modellen ville være opstilling af et eller flere
udvekslingsformater for modellen. For "ren dataoverførsel" i STANDAT-formatet
ville dette bl.a. fordre, at der til de anførte valglister opstilles værdikoder i
overensstemmelse med STANDAT. For udveksling af geografisk baserede informationer (GIS)
ville en mulighed være at forsyne modellens flader med koder til udveksling i
DSFL-formatet. Et mere generelt alternativ ville være at basere udvekslingen af data
(inkl. GIS data) mellem databaserne på XML-formatet. Dette udvekslingsformat er
uafhængigt af platform og understøtter direkte datakommunikation systemerne imellem.
Endvidere er formatet yderst velegnet i et web-baseret miljø.
Det vil endvidere være hensigtsmæssigt for den fremtidige brug af data baseret på
datamodellen at det beskrives, hvorledes kortlægningsnr. opbygges og bruges.
Modellen er en total beskrivelse af de data, der p.t. er fundet relevante for
jordforureningsområdet. Forud for implementering af datamodellen skal der tages stilling
til hvilke dataelementer, der skal være obligatoriske, og hvilke der er valgfrie.
Indledningsvist er opstillet en "bruttoliste" over emner og oplysninger, som
er indeholdt i datamodellens område. Med afsæt i denne bruttoliste er der foretaget en
tematisk afgrænsning af modelområdet jf. afsnit 2.1, og der er formuleret databærende
entiteter for modellens genstandsfelt. Entiteten er den informationsbærende enhed af
blivende interesse og omfatter her eksempelvis en forurening eller en jordtransport.
Entitetens dataindhold formuleres som dataelementer, og for hvert dataelement er
udarbejdet en definition (beskrivelse af indhold) datatype, enhed samt eventuelt
datainterval og valgliste. Modelleringsprocessen er illustreret på figur 4.1
Figur 4.1:
Struktur bestående af temaer, entiteter, dataelementer og
dataelementbeskrivelser /6/
I forbindelse med datamodellering viser det sig ofte, at enkelte entiteter kan deles op
i forskellige forekomster. Eksempelvis er entiteten Projekt blevet delt op i
subentiteterne Afvarge, Felt_Under og Historisk_Under, som bærer informationer om
afværgeprojekter, feltundersøgelser og historiske undersøgelser respektive. Projekt er
superentitet til subentiteterne. I lighed med objektorienteret teori, så nedarver en
subentitet dens superentitets definitioner, regler mv. Princippet er illustreret i figur
4.2.
Figur 4.2:
Dataindhold og regler nedarves fra superentitet til dens subentiteter
Entiteternes indbyrdes afhængigheder beskrives herefter i form af relationer af
blivende interesse entiteterne imellem. Relationerne kan i visse tilfælde være
databærende. I forbindelse hermed er der udarbejdet en egentlig datamodelbeskrivelse
bestående af entitets-/relations-diagrammer (E/R-diagrammer1) og skabeloner. Skabelonerne redegør for entiteterne,
subentiteter og relationerne som helhed med navn, definition og beskrivelse mv. På samme
måde er der udarbejdet skabeloner for dataelementer med angivelse af definitioner,
datatyper, enheder, dataintervaller og valglister. Overgangen fra E/R-diagram til
skabeloner er illustreret i figur 4.3. Ved opstilling af E/R-diagrammet er anvendt
Chen-notation /15/.
Figur 4.3:
Entitet/relations-diagram (E/R-diagram) og skabeloner
Et simplificeret E/R-diagram for datamodellen fremgår af bilag A. Skabeloner
indeholdende beskrivelser af entiteter, subentiteter, relationer og dataelementer fremgår
af bilagene C til F i den tilhørende bilagsrapport.
I design- og rapporteringsfasen er datamodellen på logisk form implementeret som
databasetabeller. Indledningsvist er foretaget en såkaldt "klokkeren
implementering", hvor entiteter, subentiteter og relationer er omdannet direkte til
tabeller. Der er herefter foretaget en vurdering af den herved fremkomne tabelstruktur i
det særlige behov for hensigtsmæssige opslag er vurderet, jf. f.eks. diskussionen om
tabellerne "Organisation" og "Privatperson" i afsnit 3.2.
Relationer omdannes kun til tabeller, når der er tale om "mange til mange"
relationer. Omdannelse fra E/R-diagram til databasetabeller er illustreret på figur 4.4.
I design- og rapporteringsfasen er tillige undersøgt, hvilke brugerkrav der kan
forventes til datamodellen. Her tænkes på udtræk, statistiske nøgletal og
indrapportering til Miljøstyrelsen jf. cirkulære herom /13,
14/. En detaljeret svartidsanalyse kan dog ikke udføres
uden en "virkelig" database, hvorfor typiske forespørgsler er simuleret
"på skrivebordet".
Figur 4.4:
Omdannelse af entiteter og relationer til tabeller
Datamodellen er designet uden brug af autogenerede primærnøgler. Der er i stedet
udpeget databærende unikke indeks, hvor det er tilstræbt, at de som nøgler anvendte
dataelementer er entydige, varige og unikke på landsplan. Anvendelse af databærende
nøgler forudsætter dels, at disse altid udfyldes ved brug af datamodellen og dels, at
den ved implementeringen anvendte platform kan håndtere kaskadeopdatering ved ændring af
databærende nøglefelters indhold.
Databasediagram fremgår af bilag B i den tilhørende bilagsrapport.
Datamodellens logiske struktur er kvalitetssikret ved kontrol af følgende:
 | Normalisering. Det er undersøgt, hvorvidt modellen er i Boyce-Codd normalform. |
 | Unik identifikation for entiteter, subentiteter og relationer er kontrolleret. |
 | Referentiel integritet er undersøgt for sammenhængen primærnøgler/fremmednøgler. |
Datamodellens indholdsmæssige beskrivelser, dvs. definition og afgrænsning af
entiteters, subentiteters og dataelementers genstandsfelt og gyldighedsområde er løbende
kontrolleret af arbejdsgruppen bag modellen.
1 |
E/R-diagrammer dækker også subentiter |
/1/ |
Amternes Videnscenter for Jordforurening: Amternes
projekthåndbog. Teknik og administration, nr. 1, 2001.
[Tilbage]
|
/2/ |
Snaptun-samarbejdets hjemmeside (06-05-2002):
http://www.snaptunGIS.dk
[Tilbage]
|
/3/ |
Dansk selskab for Fotogrammetri og Landmåling: Standard for
udveksling af digitale kortinformationer. DSFL-format. Totalrevision 950601.
[Tilbage]
|
/4/ |
PlanDK - datamodel for digitale plandata. 2. udkast
(06-05-2002): http://www.mem.dk/lpa/landsplan/gis/Datamodel.htm
[Tilbage]
|
/5/ |
Miljøstyrelsen: Kortlægning af forurenede arealer.
Vejledning nr. 8, 2000
[Tilbage]
|
/6/ |
Huber, P. m.fl: Informationsanalyse. Teknisk Forlag. 2000.
[Tilbage]
|
/7/ |
Lov om forurenet jord. Lov nr. 370 af 2. juni 1999 med senere
ændringer
[Tilbage]
|
/8/ |
Lov om miljøbeskyttelse. Lov nr. 358 af 6. juni 1991 med
senere ændringer.
[Tilbage]
|
/9/ |
Bekendtgørelse om genanvendelse af restprodukter og jord til
bygge- og anlægsarbejder. Miljø- og Energiministeriet, bek. nr. 655 af 27. juni 2000
[Tilbage]
|
/10/ |
Bekendtgørelse om anmeldelse af flytning af forurenet jord
fra forureningskortlagte arealer og offentligt vejareal. Miljø- og Energiministeriet,
bek. nr. 675 af 27. juni 2000.
[Tilbage]
|
/11/ |
Bekendtgørelse om indretning, etablering og drift af
olietanke, rørsystemer og pipelines. Miljøstyrelsen, bek. nr. 829 af 24. oktober 1999
[Tilbage]
|
/12/ |
Byggeloven. Lov nr. 452 af 26. juni 1998 med senere
ændringer.
[Tilbage]
|
/13/ |
Miljøstyrelsen: Cirkulære om indberetninger for 2000 og
2001 om jordforureninger. 19. oktober 2000.
[Tilbage]
|
/14/ |
Miljøstyrelsen, Jordforureningskontoret: Rapporteringsbehov
på jordforureningsområdet. Internt notat. 21. december 1999.
[Tilbage]
|
/15/ |
Chen, P: The Entity-Relationship Model. ACM TODS 1. 1976.
[Tilbage]
|
Bilag A
Simplificeret E/R-Diagram
Dette bilag indeholder et simplificeret entitets/relatations-diagram (E/R-diagram) over
datamodellen. Diagrammet viser de vigtigste entiteter og subentiteter samt relationerne
mellem disse.
Se her!
|