Fuldskalaforsøg i Hovedstadsområdet Bilag A:
|
![]() | husstande i etageejendomme, som indsamler 30 kg bioaffald pr. år, |
![]() | husstande i etageejendomme, som indsamler 50 kg bioaffald pr. år og |
![]() | husstande i villa-rækkehuse, som indsamler 115 kg bioaffald pr. år. |
Groft overslag over økonomi ved forsøgsindsamling af bioaffald i København og Frederiksberg efter de i storskalaforsøget anvendte metoder
Der er udgifter til følgende:
- enkelt- eller dobbeltstativ
- omdeling heraf
- papirposer
- kvartalsvis omdeling heraf sammen med et infoblad
- Bates Combi System eller biokurv
- opsætning heraf
- papirsække til Bates Combi eller biokurv
Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj
Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr
Information om ordningen
Administration af ordningen hos indsamler
Der medtages ikke her omkostninger til transport til evt. forbehandlingsanlæg og forbehandling, transport af rejekt til forbrændingsanlæg og kvitblivning herfor, evt. transport til et lokalt omlastningssted og omlastning samt transport til endeligt behandlingssted samt afleverings- og behandlingsomkostninger på behandlingssted
Men der vil også forekomme besparelser:
- besparelser ved ikke at aflevere den indsamlede mængde på Amagerforbrænding eller Vestforbrænding samt ved at udtage mængden fra eksisterende renovationsordning vurderes og modregnes evt.
Alle beløb er ekskl. moms.
Indsamlingsordning i etageejendomme
Ugeafhentning i "Bates Combi System" udstyr.
Indsamlingsmængde:
A) Årlig indsamlet mængde pr. husstand på 30 kg svarende til de første 9 måneders forsøgsresultater.
B) For også at kunne drage sammenligning med omkostninger ved en øget indsamlingsmængde, er der her gennemført beregninger for en årlig indsamlet mængde pr. husstand på 50 kg.
Udstyr indendørs, en engangsanskaffelse det første år
Stativ ( 45,50 kr. i gennemsnit ) og omdeling ( 17,00 kr. ) koster 62,50 kr. pr. husst.
Anskaffelse og omdeling anses for at være en engangsudgift, afholdt fuldt ud det første år.
Forbrugsmateriale indendørs
4 x 42 papirposer a 0,30 kr. pr. pose udgør 50,40 kr. pr. husst. pr. år.
Omdeling af poser 4 gange om året a 7,15 kr. pr. omdeling udgør 28,60 kr. pr. husst. pr. år.
Udstyr udendørs
I etageejendomme anvendes "Bates Combi System" stativet, som pr. kassette mm. koster ca. 1123,00 kr., monteret og opsat på adressen.
Forrentning og afskrivning heraf udgør med 5 % pa. og 5 år ca. 252,68 kr. pr. år.
1 sæk i kassetten rummer ca. 160 l og kan indeholde ca. 40 kg pr. afhentning.
På årsbasis kan der i kassetten være 40 x 52 = 2080 kg.
Men da der gennemsnitligt kun kan forventes ca. 80 % udnyttelse af materiellet, bliver kassettens "årsmængde" i stedet for ca. 80 % x 2080 kg = 1664 kg.
Med 30 kg pr. husst. pr. år vil 55 husstande kunne være fælles om en kassette, hvilket betyder 4,59 kr. pr. husst. pr. år.
Med 50 kg pr. husst. pr. år vil 33 husstande kunne være fælles om en kassette, hvilket betyder 7,66 kr. pr. husst. pr. år.
Forbrugsmateriale udendørs
52 ugesække (160 l) a 3,17 kr. pr. sæk giver en udgift på 164,84 kr. pr. år pr. kassette.
Med 30 kg pr. husst. pr. år og 55 husstande pr. kassette vil det betyde en omk. på 3,00 kr. pr. husst. pr. år.
Med 50 kg pr. husst. pr. år og 33 husstande pr. kassette vil det betyde en omk. på 5,00 kr. pr. husst. pr. år.
Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj
1 køretøj m/ 2 mand koster pr. dag ca. 7,4 x 600,00 kr. = ca. 4440,00 kr.
Timelønsatsen på ca. 600,00 kr. indeholder også vognmandens arbejdsledelse etc.
Pr. dag skønnes køretøjet, ud fra erfaringer i forsøget fra københavnske forhold, at kunne tømme ca. 270 sække, hver med bioaffald fra henholdsvis 55 og 33 husstande.
Her er dog en stor usikkerhed, idet forsøgsområdets sammensætning og udformning har betydet megen kørsel mellem adresserne.
Evt. ændring af indsamlingsomkostningerne som følge heraf vil dog være begrænsede.
Med ugeindsamling vil indsamlingen udgøre henholdsvis 15,55 kr. og 25,91 kr. pr. husst. pr. år.
Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr
Med 5% af anskaffelsesprisen for kassette mm. fås, fordelt på henholdsvis 55 og 33 husstande,
1,02 kr. og 1,70 kr. pr. husst. pr. år.
Udarbejdelse af opfølgende information, trykning og omdeling heraf
Samlet udgift hertil skønnes ud fra forsøget at blive, idet omdelingen sker samtidigt med poseomdelingen, ca. 3,00 kr. pr. husst. pr. år.
Såfremt omdeling af opfølgende information ikke kan ske samtidig med den kvartårlige poseomdeling, fordi denne evt. bortfalder, vil udgiften til information etc. i stedet for blive ca. 21,00 kr. pr. husst. pr. år.
Administration af ordningen hos indsamler/kommune
Administrationen dækker bl.a. kundehenvendelser, besvarelse af e-mails, styring og opfølgning af poseomdeling etc.
Ses på aktuelt tidsforbrug ved dette forsøg udgør administrationen min. 10,00 kr. pr. husst. pr. år.
Transport og behandling af det indsamlede bioaffald
Er ikke medtaget her.
Besparelser
Den indsamlede mængde skal ikke afleveres til forbrænding, hvilket betyder en besparelse på ca. 550,00 kr. pr. indsamlet ton bioaffald, svarende til ca. 16,50 kr. pr. husst. pr. år ved 30 kg pr. husst. pr. år.
Besparelse i beholdervolumen pga., at der udtages bioaffald fra den normale dagrenovation, vil kunne blive aktuel i bebyggelser af en vis størrelse.
Eksempel: Den aktuelle indsamlede mængde er ca. 30 kg pr. husst. pr. år, som fylder ca. 120 l, mens den samlede årlige dagrenovationsmængde på ca. 475 kg fylder ca. 4700 l.
Volumenmæssigt udgør bioaffaldet af dagrenovationen ca. 2,6 % , som måske kan spares væk.
Hvis f.eks. 6 stk. 600 l beholdere ændres til 5 stk. 600 l beholdere + 1 stk. 500 l beholder, opnås ingen besparelse i indsamlingstid.
Men det udsatte beholdervolumen kan også være sådan, at reduktionen netop medfører, at der kan spares en hel beholder, hvorved der opnås besparelse indsamlingstidsmæssigt.
Derfor vælger vi at regne med en besparelse på ca. 2,6 % af tidsanvendelsen og dermed indsamlingsomkostningerne for dagrenovationen.
I år 2000 var omkostningen til indsamling af 1 ton dagrenovationsaffald i gennemsnit ca. 870,00 kr. + affaldsbehandling etc.
Besparelsen i dagrenovationsindsamlingen udgør derfor ca. 2,6 % af 870,00 kr. pr. ton. = 22,62 kr. pr. ton dagrenovation. Da hver husstand producerer ca. 475 kg dagrenovation pr. år, betyder det en besparelse pr. husstand pr. år på ca. 10,74 kr.
Ved 50 kg regnes tilsvarende med en besparelse på ca. 4,2 % af dagrenovationsomkostningerne, eller ca. 36,54 kr. pr. ton dagrenovation, eller en besparelse pr. husstand pr. år på ca. 17,36 kr.
A)
Indsamlingsomkostninger pr. husstand pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald
v/ 30 kg pr. husst. pr. år.
|
Kr. pr. husstand pr. år |
Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 30 kg pr. husstand pr. år |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Forbrugsmateriale
indendørs |
50,40 |
1680,00 |
|||
|
|
|
|||
Udstyr udendørs |
4,59 |
153,00 |
|||
Forbrugsmateriale udendørs |
3,00 |
100,00 |
|||
Indsamling fra udendørs materiel |
15,55 |
518,33 |
|||
Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr |
1,02 |
34,00 |
|||
Information |
3,00 |
100,00 |
|||
Administration |
10,00 |
333,33 |
|||
|
|
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år |
178,66 |
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år |
116,16 |
3872,00 |
|||
|
|
|
|||
Besparelse i drift af dagrenovation |
-10,74 |
|
|||
Nettoomkostning til indsamling 2. år etc. |
105,42 |
|
|||
|
|
|
|||
Besparelser affaldsbehandling etc. |
-16,50 |
-550,00 |
|||
|
|
|
|||
Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc. |
ca. 30,00 |
|
|||
Nettoomkostning |
118,92 |
3964,00 |
B)
Indsamlingsomkostninger pr. husstand pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald
v/ 50 kg pr. husst. pr. år.
|
Kr. pr. husstand pr. år |
Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 50 kg pr. husstand pr. år |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Forbrugsmateriale
indendørs |
50,40 |
1008,00 |
|||
|
|
|
|||
Udstyr udendørs |
7,66 |
153,20 |
|||
Forbrugsmateriale udendørs |
5,00 |
100,00 |
|||
Indsamling fra udendørs materiel |
25,91 |
518,20 |
|||
Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr |
1,70 |
34,00 |
|||
Information |
3,00 |
60,00 |
|||
Administration |
10,00 |
200,00 |
|||
|
|
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år |
194,77 |
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år |
132,27 |
2645,40 |
|||
|
|
|
|||
Besparelse i drift af dagrenovation |
-17,36 |
|
|||
Nettoomkostning til indsamling 2. år etc. |
114,91 |
|
|||
|
|
|
|||
Besparelser affaldsbehandling etc. |
-27,50 |
-550,00 |
|||
|
|
|
|||
Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc. |
ca. 50,00 |
|
|||
Nettoomkostning |
137,41 |
2748,20 |
Indsamlingsordning i villaer 1
14 dages afhentning i "Bates Combi System" udstyr.
Årlig indsamlet mængde pr. villahusstand er, på basis af forsøgsresultaterne, 115 kg.
Udstyr indendørs, en engangsanskaffelse det første år
Stativ ( 45,50 kr. i gennemsnit ) og omdeling ( 17,00 kr. ) koster 62,50 kr. pr. husst.
Anskaffelse og omdeling anses for at være en engangsudgift, afholdt fuldt ud det første år.
Forbrugsmateriale indendørs
4 x 42 papirposer a 0,30 kr. pr. pose udgør 50,40 kr. pr. husst. pr. år.
Omdeling af poser 4 gange om året a 7,15 kr. pr. omdeling udgør 28,60 kr. pr. husst. pr. år.
Udstyr udendørs
I villaer har hver husstand sit eget Bates Combi-stativ, som pr. kassette mm. koster ca. 1123,00 kr., monteret og opsat på adressen.
Forrentning og afskrivning heraf udgør med 5 % pa. og 10 år ca. 140,38 kr. pr. husst. pr. år.
Forbrugsmateriale udendørs
26 sække (90 l) a 2,56 kr. pr. sæk giver en udgift på 66,56 kr. pr. husst. pr. år.
Indsamling fra udendørs udstyr med BCS specialkøretøj
1 køretøj m/ 2 mand koster pr. dag ca. 7,4 x 600,00 kr. = 4440,00 kr.
Timelønsatsen på ca. 600,00 kr. indeholder også vognmandens arbejdsledelse etc.
Pr. dag forventes køretøjet at kunne tømme ca. 500 kassetter m/sække, når indsamlingsområdet dækker mere end en hel dag.
Med 14 dages indsamling udgør indsamlingen derfor 230,88 kr. pr. husst. pr. år.
Reparation, vedligehold og renholdelse af udendørs udstyr
Med 2% af anskaffelsesprisen til ovennævnte fås 22,46 kr. pr. husst. pr. år.
Udarbejdelse af opfølgende information, trykning og omdeling heraf
Samlet udgift hertil skønnes ud fra forsøget at blive, idet omdelingen sker samtidigt med poseomdelingen, ca. 3,00 kr. pr. husst. pr. år.
Såfremt omdeling af opfølgende information ikke kan ske samtidig med den kvartårlige poseomdeling, fordi denne evt. bortfalder, vil udgiften til information etc. i stedet for blive ca. 21,00 kr. pr. husst. pr. år.
Administration af ordningen hos indsamler/kommune
Administrationen dækker bl.a. kundehenvendelser, besvarelse af e-mails, styring og opfølgning af poseomdeling etc.
Ses på aktuelt tidsforbrug ved dette forsøg udgør administrationen min. 10,00 kr. pr. husst. pr. år.
Transport og behandling af det indsamlede bioaffald
Er ikke medtaget her.
Besparelser
Den indsamlede mængde skal ikke afleveres til forbrænding, hvilket betyder en besparelse på
ca. 550,00 kr. pr. indsamlet ton bioaffald.
Besparelse i sækkevolumen pga., at der udtages bioaffald fra den normale dagrenovation, vil ikke blive aktuel for villaer.
Eksempel: Den aktuelle indsamlede mængde er ca. 115 kg og fylder ca. 460 l, mens den samlede årlige dagrenovationsmængde på ca. 700 kg fylder ca. 6850 l.
Volumenmæssigt udgør bioaffaldet af dagrenovationen ca. 6,7 %. Dette kan eventuelt muliggøre brug af en mindre restaffaldssæk. Men indsamlingstidmæssigt i dagrenovationsindsamlingen opnås der ingen besparelse, da der normalt kun er en enhed på adressen.
Indsamlingsomkostninger pr. husst. pr. år og pr. indsamlet ton bioaffald v/ 115 kg pr. husst. pr. år.
|
Kr. pr. husstand pr. år |
Kr. pr. indsamlet ton bioaffald ud fra en indsamlet mængde på 115 kg pr. husstand pr. år |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Forbrugsmateriale
indendørs |
50,40 |
438,26 |
|||
|
|
|
|||
Udstyr udendørs |
140,38 |
1220,70 |
|||
Forbrugsmateriale udendørs |
66,56 |
578,78 |
|||
Indsamling fra udendørs materiel |
230,88 |
2007,65 |
|||
Reparation, vedligehold etc. af udendørs udstyr |
22,46 |
195,30 |
|||
Information |
3,00 |
26,09 |
|||
Administration |
10,00 |
86,96 |
|||
|
|
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 1. år |
614,78 |
|
|||
Omkostninger til bioaffaldsindsamling det 2. og følgende år |
552,28 |
4802,43 |
|||
|
|
|
|||
Besparelse i drift af dagrenovation |
0,00 |
|
|||
Nettoomkostning til indsamling 2. år etc. |
552,28 |
|
|||
|
|
|
|||
Besparelser - affaldsbehandling etc. |
-63,25 |
-550,00 |
|||
|
|
|
|||
Transport til behandlingssted(er) incl. behandlingsafgifter etc.005705j |
ca. 115,00 |
|
|||
Nettoomkostning |
604,03 |
5252,43 |