| Indhold |
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 6, 2003
Aktørseminar om integreret miljø- og energiledelse
State-of-the-art, barrierer og muligheder
Indholdsfortegnelse
Denne rapport er resultatet af et aktørseminar gennemført for Miljøstyrelsen, hvis
formål har været
"dels at få gjort status for indførelse af integrerede systemer i industrien og
dels få et nuanceret billede af de barrierer og muligheder, der er for en forstærket
indsats" samt "fremme integrationsbestræbelserne ved at styrke dialogen mellem
de to ledelseskoncepter"
Aktørseminaret blev afholdt den 13. september 2002 hos Lego i Billund, som velvilligt
lagde lokaler til.
Invitationen til seminaret har været sendt til mange specialister og praktikere på
miljø- og energiledelsesområdet. Den samlede invitationsliste er vist i bilag 1 og den
endelige deltagerliste er vist i bilag 2.
Med henblik på at bruge selve seminaret til fokusere på at genere ideer til hvorledes
integrationen kan fremmes, var der forud for seminarer til alle på invitations listen
fremsendt et spørgeskema se bilag 3. Det blev udsendt bl.a. for at få en ide om,
i hvilket omfang der allerede er sket en integration og hvorfor, og få identificeret hvad
der yderlige kan gøres for at fremme integrationen. Et sammendrag af virksomhedernes
tilbagemelding er vedlagt i bilag 4.
Inden seminaret blev der udarbejdet et "State-of-the-art" notat, som blev
mailet ud til deltagerne. Notatet er gengivet i afsnit 2.
Rapportens afsnit beskriver de ideer til fremme af integration, som kom frem på
aktørseminaret og som efterfølgende er blevet noteret i denne rapport som forslag til
projekter.
Projektholdet bag aktørseminaret bestod af
 | Stig Hirsbak, RAMBØLL - Virum |
 | Poul Heltzen, RAMBØLL - Skive |
 | Birgitte Larsen, RAMBØLL - Aalborg |
 | Preben Buhl, Preben Buhl Miljø- og Energiledelse |
 | Eva Himmelstrup Dahl, RAMBØLL - Virum |
 | Jørgen Mikkelsen, RAMBØLL - Virum (projektleder) |
Baggrundsnotat om Miljørådets plan for renere produkters integration af miljø-
og energiledelse 2002:
I foråret 2002 rettede Dansk Industri og Landbrugsrådet henvendelse til
Miljøstyrelsen for at få afklaret mulighederne for at aktiviteter vedr. øget
integration af miljø- og energiledelse kunne støttes under Program for renere produkter.
På et møde i april 2002 besluttede Miljørådet at afsætte 9 mio. kr. af årets
bevilling til Program for renere produkter til at gennemføre en række aktiviteter i
2002. Disse aktiviteter opfyldte både Program for renere produkters overordnede
prioriteringer og regelsæt, og udnyttede og videreførte samtidigt eksisterende
erfaringer på energiledelsesområdet og miljøledelsesområdet og stilede mod en
synergiudvikling på området.
Da Rådet for renere produkter ikke forventer, at der fremover vil kunne afsættes
midler til området, skal de aktiviteter som gennemføres opfylde følgende formål:
 | Identificere de barrierer, der tilsyneladende har været for at udvikle synergien mellem
de to områder, og finde veje til afhjælpning |
 | Bidrage til at bringe specialister på de to områder sammen i udviklings- og
demonstrationsaktiviteter til gavn for langsigtet opgaveløsningen på området |
 | Initiere flere succeshistorier om integration og skabe øget kendskab til disse samt til
de allerede udviklede og evt. nye værktøjer |
 | Identificere eventuelle områder for værktøjsudvikling og udredning om væsentlige
problemstillinger knyttet til at skabe synergi og medfinansiere udviklingen på de
pågældende områder. Der forventes fokus på livscyklusperspektivet i de integrerede
løsninger. |
 | Medvirke til, at allerede udviklet viden og værktøjer, sammen med nye cases og
resultater, bliver lettere tilgængelige for potentielle brugere og også vil være dette
efter udgangen af 2002. |
Knap halvdelen af Rådets midler skal efter planen benyttes til konkrete
virksomheds-projekter, så der kan skabes et større og helt aktuelt erfaringsgrundlag
både i virksomheder, hos rådgivere og hos evt. certificerende organer. Midlerne hertil
sikres gennem Miljøkompetenceordningens støtte til fremstillingsvirksomheder, der enten
med udgangspunkt i et miljøledelsessystem, i et energiledelsessystem eller helt generelt
ønsker at etablere et integreret og veldokumenteret ledelsessystem.
En væsentlig del af midlerne skal gå til demonstrationsprojekter og anden opsamling,
bearbejdning og formidling af erfaringer mv. Endeligt er det planlagt at anvende ca. 2
mio. kr. til værktøjsudvikling, uddannelse af rådgivere og andet frontpersonale i
forhold til virksomhederne.
De overordnede rammer for midlerne anvendelse er besluttet af Miljørådet, men den
endelige udmøntning afventer bl.a. input fra Aktørseminaret. Alle midler skal være
bevilget i indeværende år. Den samlede indsats forventes at kunne give et væsentligt
vidensbidrag til de parter, der såvel operationelt som politisk er involveret i at opnå
høj nytteværdi og dokumenterbare resultater af miljø- og energiindsatsen i
erhvervslivet.
Miljørådet har nedsat en følgegruppe med erhvervs- og myndighedsrepræsentation til
at følge arbejdet og medvirke til formidling.
Denne rapport er resultatet af et aktørseminar gennemført for Miljøstyrelsen, hvis
formål har været:
"dels at få gjort status for indførelse af integrerede systemer i industrien og
dels få et nuanceret billede af de barrierer og muligheder, der er for en forstærket
indsats" samt "fremme integrationsbestræbelserne ved at styrke dialogen mellem
de to ledelseskoncepter"
Aktørseminaret blev afholdt den 13. september 2002 hos Lego i Billund, som velvilligt
lagde lokaler til. En række specialister og praktikere på miljø- og
energiledelsesområdet var inviteret til at deltage i seminaret.
Gennem en interaktiv proces med deltagerne blev barrierer for integration af miljø- og
energiledelse identificeret. Det blev klart, at det ville være operationelt at gå videre
med løsninger i fire parallelle spor:
 | Myndigheder (gruppe 1) |
 | Rådgivere og værktøjer (gruppe 2) |
 | Virksomheder (gruppe 3) |
 | Systemer (gruppe 4) |
Deltagerne blev opdelt i fire grupper hvor emnerne: Valg af væsentlige barrierer,
brainstorm om løsninger, prioritering af løsningerne, beskrivelse af løsningsforslag
blev diskuteret.
Hver gruppe fremkom med en række løsningsforslag. Et sammendrag af
løsningsforslagene er beskrevet i det nedenstående.
Løsningsforslag vedr. myndigheder:
- At man udarbejder en eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv,
hvor myndigheder bruger virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol
til at lette sagsbehandlingen (miljøgodkendelse, tilsyn mv.).
- At man udarbejder en vejledning i brug af 3. partskontrol af virksomhedernes
integrerede ledelsessystemer i myndighedsbehandlingen.
- At man udarbejder et idé-katalog vedrørende myndighedernes
"belønning" af virksomheder med 3. parts kontrol.
- At man nedsætter et koordineringsforum for myndigheder, som kan bruges f.eks. i
forbindelse med ny lovgivning eller revision af lovgivning, som styregruppe for
integrationsprojekter, m.v. .
- At man udarbejder informationsmateriale fra myndigheder til virksomheder om
integration af systemer.
Løsningsforslag vedr. rådgivere:
- At man løbende og målrettet informerer rådgivere elektronisk om
succeshistorier med at integrere ledelsessystemer.
- At man udarbejder vejledninger til rådgivere i integrerede systemer med hjælp
fra virksomheder, der stiller deres viden og erfaring til rådighed.
- At man efteruddanner miljørådgivere i energiforhold og energirådgivere i
miljøforhold. Men også at man efteruddanner rådgivere i almene ledelsesforhold samt i
at kunne foretage behovsanalyser af virksomheden.
- I bilaget er yderligere forslag.
Løsningsforslag vedr. værktøjer (hvor målgruppen er virksomheder):
- At man udbygger hjemmesiden www.energiledelse.com til også at omhandle
miljøledelse samt integrerede systemer
- At man på baggrund af de eksisterende materialer udarbejder vejledninger til
indførelse af integrerede ledelsessystemer
- At man udarbejder et projekt over tilgængeligt og anvendeligt software til
ledelsessystemer
Løsningsforslag vedr. virksomheder:
- At man udarbejder et værktøj "Integreret energi- og miljøledelse, har vi
behov for det?" - et værktøj med spørgsmål, svar og en selvanalysedel
- At man afholder tværfaglige regionale temadage om hhv. energiledelse for
miljøfolk og miljøledelse for energifolk.
- At man etablerer DEMO-projekter på virksomheder, hvor ansvaret for de
forskellige områder miljø, energi, kvalitet og arbejdsmiljø er splittet op i
organisationen, og hvor det interne samarbejde skal fremmes.
- At Miljøstyrelsen opretter en FAQ-database, hvor man kan maile sine spørgsmål
ind omkring integration af miljø- og energiledelse, og i løbet af et par dage få svar.
Løsningsforslag vedr. systemerne:
- At man udarbejder en dansk standard for integreret miljø- og energiledelse, som
både overholder kravene fra ISO 14001 og fra DS 2403
- At man udvikler en træning og uddannelse for personer, der arbejder med miljø-
eller energiledelse, og som resulterer i en eksamen, et certifikat.
- At man afholder seminar for topledelser; herunder at man inden da gennemfører
nogle analyser af miljøindsatsen og miljøgevinsten i kroner og ører.
- I bilaget er yderligere et forslag.
ISO 14001 har formelt været til rådighed for industrien og andre organisationer siden
1996. ISO 14001 er kort sagt den internationale industris svar på Brundtland
betænkningen og Rio konferencen i 1992. ISO 14001 standarden har et globalt udgangspunkt
med fokus på et markedstræk.
ISO 14001 er allerede under revision. I bedste fald vil være denne være tilendebragt
ved udgangen af 2004.
Revisionen fokuserer på bl.a. følgende temaer
 | Større inddragelse af produkter og serviceydelser |
 | Klarere dokumentation for den reelle miljøpræstation |
 | Fleksible dokumentationskrav med hensyn til papirarbejdet |
Det skal for god ordens skyld understreges, at energiovervejelser er integreret i
international miljøledelsestankegang. Det anses for udelukket, at forstille sig at der fx
kunne skabes en international forståelse for, at energiledelse kunne være en særlig
standard inden for ISO 14000 familien. Energiledelse er set i international sammenhæng,
primært en dansk foreteelse. Dog skal det påpeges, at der interesse for og arbejdes med
energiledelsesstandarder i andre lande. Det gælder Frankrig, England og Sverige. I
Sverige er bestræbelserne i gang mht. at etablere et aftale system i stil med det danske,
og som dermed også baserer sig på energiledelse. Man har også i USA udviklet en model
ANSI/ ME2000, som er en national standard for energiledelsessystemer, udviklet af Georgia
University og godkendt som en certificérbar standard af ANSI i april 2000. ANSI/MSE 2000
er bygget op efter principperne i ISO 14001. Det anføres af udviklerne, at det skal være
let at implementere de to ledelsessystemer sammen.
Myndighedstrækket inden for EU på miljøledelse er kommet så at sige i halen på
markedstrækket og er reelt kulmineret ved at 14001 kravspecifikationerne er indarbejdet i
EMAS II, som trådte i kraft i 2001.
Myndighedsinteressen i Danmark kan dateres tilbage til revisionen af
miljøbeskyttelsesloven omkring 1994, hvor miljøstyring blev introduceret som et brugbart
virkemiddel i forbindelse med det decentrale godkendelses- og tilsynssystem. Ligesom man
ved beslutning om indførelse af grønne regnskaber gav virksomheder, der ønskede at
indføre miljøledelse, udsættelse med indlevering. Tilsvarende er EMAS-virksomheder
fortsat fritaget for at aflevere grønne regnskaber idet redegørelsen træder i stedet.
Senere har der været en række initiativer, der bl.a. har haft til formål at fremme
at danske virksomheder indførte miljøledelse, hvor det væsentligste initiativ var
tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i virksomheder" som blev
gennemført af Erhvervsfremme Styrelsen og Miljøstyrelsen i fællesskab.
Miljøkompetenceordningen og tidligere tilbud til virksomheder om tilskud til systematisk
miljøarbejde er i en vis udstrækning en opfølgning på Miljøstyrings- og
revisionspakken, idet virksomheder kan få tilskud til at opbygge miljøledelseskompetence
i virksomheden.
Den grundlæggende filosofi bag tilskuddet til systematisk miljøarbejde, og herunder
indførelse af miljøledelse, er den veldokumenterede betydning af dette værktøj for
virksomhedernes engagement i og kvalitet af både det proces- og produktorienteret
miljøarbejde. Produktorienteringen af miljøpolitikken har også lagt grunden til
videreudviklinger af miljøledelsessystemer. I programmet for renere produkter for 2002
siges der:
For virksomheder der arbejder med miljøledelse, er
det målet at tilskynde disse til at etablere et miljømæssigt samspil i produktkæden,
der kan medføre en forbedring gennem en mindsket miljøbelastning set i et
livscyklusperspektiv |
Kilde: Program for renere produkter m.v. 2002
Der siger endvidere at:
Der skal ske en øget integration af miljø- og
energiledelse samt af andre relevante ledelsessystemer. Formålet er at effektivisere og
billiggøre virksomhedernes arbejde med systematisk miljø- og energiarbejde, herunder
udnytte erfaringer fra indførelse og drift af forskellige typer ledelsessystemer.
Endvidere skal den samlede formidlingsindsats over for virksomhederne udnyttes mere
optimalt, idet både virksomhedernes og rådgivernetværkets interesse og kompetence på
begge områder udnyttes til en bredere og mere koordineret indsats |
Kilde: Program for renere produkter m.v. 2002
Med ændringen af ISO 9000-stadarderne til den nye ISO 9000:2000 er endvidere lagt
grunden til en stærkt øget systemintegration, idet den nye kvalitetsstandard på de
fleste områder knytter sig til principperne i ISO 14001.
Kombinationen af markedstrækket - nu tæt på 40.000 ISO 14001 certificeringer på
verdensplan - kombineret med en mere national og international produktorientering har
efterhånden haft sin virkning i produktkæderne. Toneangivende virksomheder world-wide
især inden for automobil- og elektroniksektoren stiller nu systematisk miljøledelseskrav
til underleverandører. På begge områder er udviklingen stærkt præget af kravene om
tilbagetagning af udtjente produkter. Denne virkning vil uden tvivl forstærkes
efterhånden som EUs integrerede produktpolitik (IPP) bliver realiseret, herunder forslag
til et øget produktansvar. Desuden vil den nye kemikaliestrategi også få stigende
betydning i takt med den øgede fokus på forbrugerbeskyttelse og sundhed.
Fremtiden vil derfor i en verden med stadig mere handel over grænserne og mere IT byde
på større krav til integreret proces- og produktstyring af alle faserne i livscyklus i
alle led i produktkæderne, men ikke mindst krav til større dokumentation af
miljøpræstationerne. Rammerne vil være ISO 14000 familiens standarder, der som ISO
14001 vil være under fortløbende udvikling og sandsynligvis vil udvikle sig hen mod at
inddrage flere ledelsesmæssige forhold, der giver et bud på hvordan man gennem bevidst
miljøledelse bevæger sig i en bæredygtig retning. ISO 14000 komiteen er fx allerede i
gang med at drøfte hvordan man kommunikerer eksternt og drøfte i hvilket omfang, man kan
gå ind i udviklingen af virksomhedens sociale ansvar etc.
1.1.1.1 Miljøstyrelsen og det politiske niveau
Miljøstyrelsen har via sin rolle som nationalt organ for EMAS en praktisk
interesse i udbredelsen af ISO 14001, da kravspecifikationen så at sige er integreret i
forordningen. Se mere herom på
Miljøledelse
og EMAS ( http://www.mst.dk/produkt/04000000.htm)
Danmark har i sin bæredygtighedsstrategi gjort antallet af certificerede virksomheder,
til en målestok for evnen til at agere bæredygtigt ikke bare i industrien men i
samfundet bredt. I den miljøbevidste indkøbspolitik i den offentlige sektor spiller
miljøledelse en central rolle som målestok for leverandørens miljøarbejde. Tilsvarende
er der til udøvelsen af en række aktiviteter på affaldsområdet knyttet et krav om
dokumenteret miljøledelse.
1.1.1.2 Industrien
Markedstrækket via leverandørkæder vil alene, ved at man nu er på over 40 000
ISO 14001 certificeringer på globalt plan, i sig selv sætte industrien i en hovedrolle.
ISO 14001 er i dag et must på visse markedssegmenter, hvis man ønsker at være med på
vedkommende marked. Udviklingen forstærkes af, at ISO 14000 familiens andre standarder
vedr. miljøpræstationer (ISO 14031) og produktstandarderne for alvor begynder at slå
igennem, hvad enten det drejer sig om miljømærkning eller miljøvaredeklarationer.
1.1.1.3 EU IPP
EU kommissionens forslag til hvilke tiltag, man vil fremme de kommende år er beskrevet
i den Integrerede Produkt Politik (IPP) heri indgår brug af 14001 til at fremme
renere produkter.
I EUs miljømærkeforordning tillægges miljøledelse også en særlig vægt,
idet man opfordrer til at der tages hensyn hertil ved kontrol af overholdelsen af
mærkekrav.
EMAS II dækker i lighed med ISO-standarden ikke blot
industrisektoren, men alle sektorer, og vedrører ikke alene miljøvirkningerne af
økonomiske aktiviteter, men også af disses produkter og ydelser.
Miljøledelsessystemer kan derfor bidrage til at udbrede en integreret
produktpolitik i hele Den Europæiske Union |
Kilde. IPP http://europa.eu.int/eur-lex/da/com/gpr/2001/com2001_0068da01.pdf
Danske virksomheder, der er ISO 14001 certificeret og/eller EMAS registreret, er nævnt
på hjemmesiden http://www.isoqa.com/index.html som opdateres af den private virksomhed
"European Quality & Environment". På hjemmesiden er der p.t. 700 danske
virksomheder med ISO 14001 certifikat og 140 virksomheder med EMAS. (Virksomheder med
flere adresser er nævnt flere gange).
På hjemmesiden http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.frontpage kan man følge med i de
elektroniske publikationer inden for ISO regi. Publikationen "The ISO Survey of ISO
9000 and ISO 14000 Certificates - Eleventh cycle" indeholder bl.a. en lang række
tabeller med udviklingen i antallet af ISO 14001 certifikater rundt om i verden.
Antal ISO 14000 certifikater |
Dec 1995 |
Dec 1996 |
Dec 1997 |
Dec 1998 |
Dec 1999 |
Dec 2000 |
Dec 2001 |
Danmark |
21 |
96 |
270 |
314 |
430 |
580 |
919 |
Hele verden |
257 |
1491 |
4433 |
7887 |
14106 |
22897 |
36765 |
Antal lande |
19 |
45 |
55 |
72 |
84 |
98 |
112 |
Se her!
Antal 14001 certifikater i Danmark
Miljøstyrelsen har med Miljønyt nr. 59 udgivet "Miljøledelse katalog
over 66 projekter". Det findes elektronisk på adressen
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-362-1/html/
Projekterne er delt op i:
 | branchespecifikke projekter (30) |
 | projekter om samarbejde med myndigheder (3) |
 | projekter om virksomhedsøkonomiske forhold og den finansielle rådgivers rolle (5) |
 | generelle kom i gang projekter (9) |
 | generelle kom godt videre projekter (6) |
 | projekter om sammenhængen til andre systemer (7) |
 | projekter om intern og ekstern miljødialog (4) |
 | projekter om uddannelsesaktiviteter (2) |
For hvert projekt er beskrevet et dataark med oplysninger om:
 | udgivet materiale og værktøjer |
 | målgruppen |
 | hvad det kan bruges til |
 | bestillingsadresse og pris |
 | forfattere, kontaktperson, øvrige deltagere |
 | projektresume |
 | hvilke miljøledelsesaktiviteter værktøjerne dækker |
De 30 nævnte brancher er:
 | Affalds- og genvindingssektor, Agroindustrielle sektor, Asfaltbranchen, Auto- og
industrilakere, Autoværksteder, Bygge- og anlægssektoren, Elektronikindustrien,
Engroshandel, Fiskeindustri, Galvanobranchen, Grafisk branche, Handels- og
servicevirksomheder, Hotel, restauration og turisterhvervet, Håndværkere, Jern- og
metalindustrien, Kemikaliebranchen, Levnedsmiddelindustrien, Lægemiddelvirksomheder,
Maritim Safety Management, Maskinstationer, Modtagestationer, Plastindustri, Private
skove, Rengøringsbranchen, Smede- og maskinfabrikker, Tekstilindustrien, Træ- og
møbelindustrien, Vognmænd. På Miljøstyrelsens hjemmeside findes en oversigt over de
forskellige materialer og hvor de kan fremskaffes: http://www.mst.dk/produkt/04040100.htm. |
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen har tidligere udgivet en cd-rom, der
fungerer som guide til knap 100 projekter om miljøledelse. Projekterne er gennemført fra
1996 til 2000 under programmet "Miljøstyring og miljørevision i danske
virksomheder". Cd-rommen hedder "Vejen til miljøledelse" og kan fås hos
Birch & Krogboe.
1.1.3.1 Andre værktøjer til fremme af mindre
miljøbelastende adfærd
Parallelt har der været arbejdet med 2 andre vigtige værktøjer til at reducere
miljøbelastningen: Miljømærkning og indkøbsvejledninger. Disse er nævnt her, fordi de
har parallelle koncepter på energisiden.
For begge koncepter gælder, at miljøledelse spiller en ikke ubetydelig rolle, enten
fordi et fremgår som en anbefaling eller fordi miljøledelse er et vigtigt middel i at
dokumentere opfyldelse af kravene i henholdsvis mærkning og indkøbsvejledninger. For
begge virkemidler gælder, at de især har fundet anvendelse inden for forbrugerprodukter
og mere generelle professionelle produkter. Mens de ikke anvendes ved mere komplicerede
tekniske leverancer. Miljøvaredeklarationen er tiltænkt en rolle her, men er endnu i sin
vorden især i Danmark.
For alle de tre nævnte virkemidler gælder, at energi spiller en central rolle, og at
man, hvor der fx findes energimærkning, som regel benytter sig af kravene her som et
delelement.
Det centrale myndighedsværktøj rettet mod den mest miljøbelastende produktion er
miljøgodkendelsesordningen. Et lovkrav er, at virksomhederne anvender renere
teknologiløsninger og BAT- Best available technology- i sine bestræbelser for løbende
reduktion af miljøbelastningerne. Her spiller energi en vigtig rolle i mange brancher.
En evaluering af Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens tilskudsordning
"Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder" (1995-1999) findes
publiceret i Miljønyt nr. 62/2001.
Anbefalingerne fra rapporten er (her anført i korte træk):
- Der bør arbejdes med udviklingsprojekter i de brancher eller produktområder, hvor der
synes at være et miljømæssigt potentiale. Værktøjerne bør i højere grad være
differentierede med henblik på at tage højde for de forskellige behov i virksomhederne.
- Der bør i højere grad satses på at indplacere miljøledelse i en produktorienteret
tankegang, så miljøledelse udgør ét blandt flere virkemidler til at nedbringe
miljøbelastningen i produktets (eller serviceydelsens) samlede livscyklus.
- Der er behov for værktøjer, der specifikt er rettet mod virksomheder, der ikke ønsker
at arbejde med formaliseret miljøledelse.
- Der er behov for at udbrede et kendskab til standarderne, herunder særligt
EMAS-forordningen.
- Det anbefales at analysere mulighederne for i højere grad at arbejde med miljøledelse
i værdikæden, således at miljøledelse ikke fremstår som isolerede initiativer for
enkelte virksomheder, men at det bliver praksis at stille krav til leverandører såvel
opad som nedad i værdikæden.
- Der er behov for at stimulere efterspørgelsen efter renere produkter og ydelser,
herunder produkter produceret af virksomheder, der arbejder systematisk med miljøledelse.
- Grønne virksomheders muligheder for at synliggøre og dokumentere deres miljøindsats
over for kunder og leverandører bør forbedres.
- Det anbefales at arbejde mere strategisk på, at udnytte mulighederne for integreret
miljøledelse, idet det er vurderingen, at miljøledelse kan vinde endnu større
udbredelse, hvis virksomhederne oplever at det er muligt at koble miljøledelse til andre
ledelsessystemer.
- Det bør overvejes at mobilisere den finansielle sektor, idet de kan påvirke
virksomheder i en mere grøn retning i låne- og investeringssituationer.
Udvikling af begrebet energiledelse i den form, vi kender det i dag, har fundet sted
gennem de seneste 5-7 år, om end det nært beslægtede begreb energistyring har været
under udvikling de seneste 25-30 år. Kulminationen af processen var, da Energistyrelsens
koncept for energiledelse blev udviklet til en dansk standard, DS 2403 i sommeren 2001.
Hele udviklingen har været støttet fra Energistyrelsens side gennem CO2-tilskudsordningen,
både hvad angår udvikling af koncepter, værktøjer, uddannelser, konsulenthjælp og
ikke mindst gennem støtte til virksomhedernes aktiviteter som følge af energiledelse.
En del af Energistyrelsens indsats har været at støtte demonstration,
erfaringsudveksling, information og udvikling af værktøjer gennem Projekt
Værktøjskassen. Da Projekt Værktøjskassen (PV) blev nedlagt i foråret 2002 var der 27
værktøjer, vejledninger og informationshæfter som blev tilbudt som hjælp til
virksomhederne. Disse er stadig til rådighed gennem EnergiOplysningen
(www.energioplysningen.dk) . Det forventes, at der kommer yderligere et par reviderede
indkøbspjecer i dette efterår
Derudover er en del af PVīs hjemmeside blevet overført til Energistyrelsens
hjemmeside, men stadig under den gamle adresse www.energiledelse.com. Navnet Projekt
Værktøjskassen er dog slettet fra alle sider, i og med den er nedlagt.
Siden 1995 har Energistyrelsen sideløbende med kraftige økonomiske incitamenter
(tilskud til betaling af CO2-afgifter) opfordret de mest energitunge
virksomheder til at indføre energiledelse i forskellige varianter (energiaftaler). Denne
ordning består endnu og i dag forlanges ved nye aftaler eller forlængelse af tidligere
aftaler bl.a. at virksomheden skal certificeres efter DS 2403. Der er i alt indgået ca.
330 aftaler. Heraf er ca. 100 individuelle aftaler og ca. 230 virksomheder der er med i
brancheaftaler inden for gartnerier, mælkekondenseringsfabrikker, kartoffelmelsfabrikker
og teglværker.
Siden december 2001, hvor alle Energistyrelsens øvrige tilskudsordninger stoppede,
er det kun virksomheder, der nåede at få tilsagn før det tidspunkt, der stadig
indfører energiledelse med tilskud. Det vurderes, at der er en række af de virksomheder
(udover aftalevirksomhederne) der i slutningen af 1990erne indførte energiledelse,
som stadig praktiserer energiledelse i forskellige former, netop fordi det er direkte
økonomisk attraktivt og markedsskabende. Hvilket viser at det er økonomisk fordelagtigt
at arbejde med energiledelse, selvom der ikke ydes økonomisk tilskud. Sammenlagt blev det
vurderet i slutningen af 2001, at mere end 400 virksomheder praktiserede energiledelse i
en eller anden form.
Derudover er der efter tilblivelsen af DS 2403 måske nogle enkelte virksomheder, som
ikke tidligere har fundet det interessant nok, der nu finder energiledelse attraktivt,
fordi de kan få et DS 2403 certifikat. Der er endnu i dag kun enkelte virksomheder, som
er certificerede efter DS 2403, og der er kun tale om aftalevirksomheder.
1.2.4.1 Energistyrelsen
Selvom tilskudsordningen er bortfaldet, er det stadig Energistyrelsens opgave at
udbrede og støtte anvendelse af energiledelse. Derudover koncentrerer Energistyrelsen sig
nu især om indgåelse og fornyelse af aftaler. Således regner Energistyrelsen med at
indgå mellem 10 og 30 rumvarmeaftaler, efter at virksomheder efter 1. juli 2002 har fået
mulighed for at få tilskud til rumvarmeafgift. Desuden er der et par projekter om
medarbejderdeltagelse i energiledelse, der stadig afventer afrapportering her i
efteråret. ELO-ordningen (for ejendomme større end 1500 m2) bliver nu
ændret, så der er mulighed for at anvende DS 2403 som grundlag for ELO-mærkningen.
Endelig har Energistyrelsen visse muligheder for at påvirke anvendelsen af PSO-midlerne
(Public Service Obligations) i retning af energiledelse.
1.2.4.2 Dansk Industri (DI) og Landbrugsrådet (LR)
DI og LR opfordrer fortsat sine medlemsvirksomheder til at etablere og praktisere
energiledelse, fordi det ofte er økonomisk attraktivt. Særligt aktiviteterne omkring
energibevidst indkøb og projektering opmuntres, fordi det har vist sig at være særligt
økonomisk attraktivt for virksomhederne. Begge parter er engagerede i den integrerede
tilgang.
1.2.4.3 Netselskaberne
Netselskabernes energirådgivere vil fortsat inden for rammerne af den
vederlagsfrie rådgivning yde bistand til virksomheder med ydelser, der er relateret til
energiledelse, og derfor vil energirådgiverne, fortsat opmuntre virksomhederne til at
indføre energiledelse og dermed viderebringe erfaringerne fra Projekt Værktøjskassen.
På aktørseminaret oplyste Hanne Eriksen fra Miljøstyrelsen, at der er udarbejdet
flere sammenligninger af motiver og barrierer for hhv. systematisk miljø- og
energiarbejde.
Sammenligning af motiver ved fortsat indsats med systematisk miljøarbejde og
systematisk energiarbejde:
Spørgsmål/tema |
Energiledelse |
Miljøledelse |
Primært økonomiske formål |
Ca. 80 % |
20-25 % |
Kundekrav |
8 % |
57 % |
Myndighedskrav mfl. interessenter
(indland og udland, eksisterende og kommende) |
6 % |
35-45 % |
Medarbejderforhold |
? |
50% |
Passe på miljøet/ grønt image |
65 % |
70 % |
Konkurrentpres |
? |
25% |
Data oplyst fra Hanne Eriksen, MST. Baseret på oplysninger fra kilde vedr. energi:
"Energiledelse i dansk industri - kendskab og praksis. En evaluering af Projekt
Værktøjskassen", AKF Forlaget, sep. 2001, samt kilde vedr. miljø: 150
selvevalueringer for afsluttede projekter under Miljøkompetenceordningen
Barrierer for energiledelse og miljøledelse (begrundelser for ikke at
have indført et ledelsessystem)
Udsagn |
Energiledelse |
Miljøledelse |
Det kan ikke betale sig |
38 % |
21 % |
Mangler tid |
18 % |
30 % |
Vi prioriterer andre ting/ begrænset
kunde interesse |
15 % |
/ 19 % |
Ikke opbakning i ledelsen |
4 % |
4 % |
Vi kender ikke nok til det |
4 % |
9 % |
Manglende information fra myndigheder og
branchen |
- |
7 % / 7 % |
Systemerne er ufleksible/ svære |
- |
12 % / 9 % |
Vi er ajourførte |
30 % |
- |
Vi har miljøledelse |
4 % |
|
Kilde: AKF sept. 2001 samt for miljøområdet slutevalueringen af tilskudsordningen
"Miljøstyring og miljørevision i virksomheder".
Forberedelse: På baggrund af de modtagne besvarelser inddelte projektholdet
aktørdeltagerne i fire grupper, således at der var repræsentanter fra virksomheder,
rådgivere og myndigheder i hver gruppe.
Sådan foregik aktørseminaret: Først gennemgik projektholdet det udsendte
status-notat, der blev suppleret med bemærkninger fra bl.a. Miljøstyrelsen. Så blev
bolden givet op til en brain-storm om barrierer (ingen løsninger) for øget integration
af miljø- og energiledelse. Aktørdeltagerne skrev stikord på pap-stykker, som blev
klistret fast på brunt papir på væggen. Disse stikord blev ordnet og læst højt i
plenum, opklarende spørgsmål og svar blev givet. Således blev det klart, at det ville
være operationelt at gå videre med løsninger i fire parallelle spor:
 | Myndigheder (gruppe 1) |
 | Rådgivere og værktøjer (gruppe 2) |
 | Virksomheder (gruppe 3) |
 | Systemer (gruppe 4) |
Herefter fortsatte arbejdet ude i grupperne: Valg af væsentlige barrierer,
brainstorm om løsninger, prioritering af løsningerne, beskrivelse af løsningsforslag.
Til inspiration var materiale fra bl.a. EnergiOplysningen udlagt, hovedsageligt
materiale produceret i regi af Projekt Værktøjskassen..
For hver gruppe er der i bilag 6-9 anført de barrierer og løsningsforslag, som de
fire tovholdere har udarbejdet på baggrund af gruppediskussionerne. De fleste af
løsningsforslagene er beskrevet med de forventede resultater, hovedaktiviteter og et
skønnet ressourceforbrug.
Her er udelukkende anført et sammendrag:
Gruppe 1 om forslag vedr. myndighederne:
- At man udarbejder en eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv,
hvor myndigheder bruger virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol
til at lette sagsbehandlingen (miljøgodkendelse, tilsyn mv.).
- At man udarbejder en vejledning i brug af 3. partskontrol af virksomhedernes
integrerede ledelsessystemer i myndighedsbehandlingen.
- At man udarbejder et idé-katalog vedrørende myndighedernes
"belønning" af virksomheder med 3. parts kontrol.
- At man nedsætter et koordineringsforum for myndigheder, som kan bruges f.eks. i
forbindelse med ny lovgivning eller revision af lovgivning, som styregruppe for
integrationsprojekter, m.v. .
- At man udarbejder informationsmateriale fra myndigheder til virksomheder om
integration af systemer.
Gruppe 2 om forslag vedr. rådgivere:
- At man løbende og målrettet informerer rådgivere elektronisk om
succeshistorier med at integrere ledelsessystemer.
- At man udarbejder vejledninger til rådgivere i integrerede systemer med hjælp
fra virksomheder, der stiller deres viden og erfaring til rådighed.
- At man efteruddanner miljørådgivere i energiforhold og energirådgivere i
miljøforhold. Men også at man efteruddanner rådgivere i almene ledelsesforhold samt i
at kunne foretage behovsanalyser af virksomheden.
- I bilaget er yderligere forslag.
Gruppe 2 om forslag vedr. værktøjer (hvor målgruppen er virksomheder):
- At man udbygger hjemmesiden www.energiledelse.com til også at omhandle
miljøledelse samt integrerede systemer
- At man på baggrund af de eksisterende materialer udarbejder vejledninger til
indførelse af integrerede ledelsessystemer
- At man udarbejder et projekt over tilgængeligt og anvendeligt software til
ledelsessystemer
Gruppe 3 om forslag vedr. virksomheder:
- At man udarbejder et værktøj "Integreret energi- og miljøledelse, har vi
behov for det?" - et værktøj med spørgsmål, svar og en selvanalysedel
- At man afholder tværfaglige regionale temadage om hhv. energiledelse for
miljøfolk og miljøledelse for energifolk.
- At man etablerer DEMO-projekter på virksomheder, hvor ansvaret for de
forskellige områder miljø, energi, kvalitet og arbejdsmiljø er splittet op i
organisationen, og hvor det interne samarbejde skal fremmes.
- At Miljøstyrelsen opretter en FAQ-database, hvor man kan maile sine spørgsmål
ind omkring integration af miljø- og energiledelse, og i løbet af et par dage få svar.
Gruppe 4 om forslag vedr. systemerne:
- At man udarbejder en dansk standard for integreret miljø- og energiledelse, som
både overholder kravene fra ISO 14001 og fra DS 2403
- At man udvikler en træning og uddannelse for personer, der arbejder med miljø-
eller energiledelse, og som resulterer i en eksamen, et certifikat.
- At man afholder seminar for topledelser; herunder at man inden da gennemfører
nogle analyser af miljøindsatsen og miljøgevinsten i kroner og ører.
- I bilaget er yderligere et forslag.
Yderligere informationer og beskrivelser af de enkelte ideer kan findes i bilag 6-9.
Branchefolk:
 | Ninna Johnsen, Grafisk Arbejdsgiverforening |
 | Jens Astrup Madsen, Landbrugsrådet |
 | Morten Løber, Landbrugsrådet |
 | Henning Mortensen, DI |
 | Kim Bøhmert, Træets Arbejdsgiverforening |
 | Lotte Krambeck, DAF |
 | Kristina Elverbakken, Plastindustrien |
 | Peter Villadsen, Danmarks Fiskeindustri- og eksportforening |
 | Peter Sandfeldt fra Fiskernes Fiskeindustri A.m.b.a |
 | Mette Møller Nielsen, Asfaltindustrien |
Konsulenter:
 | Christina Ingerslev ,Birch og Krogboe |
 | Pernille Poulsen, Dansk Energi Analyse |
 | Birgitte Nielsen, Valør & Tinge |
 | Michael Høj Larsen, Energi Rådgivning Fyn |
 | Erik Bak-Hansen, Carl Bro |
 | Mette Mikkelsen, COWI |
 | Ole Ravn, Teknologisk Institut |
 | Camilla Jørgensen, Nørskov Miljø |
 | Meike Dirac, Nørskov Miljø |
 | Kenneth Larsen, Kenneth Larsen Consulting Aps |
 | Jens Hagelkær, jh-plan |
 | Carsten Monrad, dk-Teknik |
 | Kirsten Schmidt, dk-Teknik |
 | Gert Hallden, dk-teknik |
 | Svend Havelund, COWI |
Virksomhedspersoner:
 | Frank Østervemb, Færch Plast |
 | Giovanni Riscaldini, Bording |
 | Flemming Lynge Nielsen, Danfoss |
 | Hans Grønbech, Danisco Sugar |
 | Bjarne Frederiksen, Danish Crown |
 | Charlotte Daugaard, Pinol Finmekanik |
 | Eddy Boe Nielsen Valdemar Birn, Metalstøberi |
 | Per Bech, Koppers Denmark |
 | Poul Erik Kruse, Bondo kontormøbler |
 | Laila Pedersen, Sødahl Design |
 | Tina Henriette Christensen, Fibertex Aalborg |
 | Jørgen Havshøi-Jensen, Tarco Vej, Nyborg |
 | Henriette Ølgård, Chr. Hansen |
 | Svend Metz, NCC |
 | Preben Andreassen, Ålborg Portland |
 | Søren Hansen, Akzo Nobel Salt |
 | Hans Bertelsen produktionschef for Akzo Nobel Industrial coatings |
 | Jørgen Nielsen, ELSAM |
 | Jørgen Fischer Ravn, Coloplast |
 | Stefan Olsson, Henckel-Ecolab |
 | Michael Kristensen, Johnsson Diversey |
 | Jørn Jensen, Roskilde Galvanisering, |
 | Ib Nygaard, Novozymes A/S |
 | Jeanette Hounsgaard. ISOVER A/S |
 | Carsten Nielsen, Arla-Foods, koncernmiljø |
 | Rolf Pedersen, MA-project |
 | Kai Normann Andersen, B & O |
 | Irene W. Ladegaard, Novadan |
 | Else Houmann Albæk, ISS Catering |
 | Hanne Bendtsen, HTH Køkkener |
 | Charlotte Feldvoss, Cerealia Danmark |
 | Morten Frydendall, Arvid Nilsson A/S |
 | Jakob Larsen, Vestas Wind Systems |
 | Benny Møller, De Danske Spritfabrikker i Svendborg |
 | Tonny Møller, SCA Packaging Djursland |
 | Marianne Fiirgaard Nielsen, SCA Packaging Flamingo |
 | Bo Høeg Olesen, Danisco Ingredients Grindsted |
 | John Tang miljøchef, Dalum papir |
 | Claus Stig Pedersen, Hartmann |
 | Knud Bryndum, Stena Aluminium (Gotthard Aluminium) |
 | Jesper Korning, Århus Oliefabrik |
 | Anne Marie Bøgh, Kemira-Miljø |
 | Charlotte Breinholt, Junkers Industrier |
 | Steen Christensen, Danisco |
 | Åge Feddersen, Tekstil- og beklædningsindustrien |
Forskning og undervisning:
 | Eskild Holm Nielsen, Ålborg Universitet |
Standard/certificeringsfolk:
 | Carl Otto Rachlitz Dansk Standard |
 | Erik M. Christiansen, DNV |
Myndigheder:
 | Hanne Eriksen, Miljøstyrelsen |
 | Charlotte Thy Christensen, Miljøstyrelsen |
 | Vagn Nielbo, Energistyrelsen |
 | Kirsten Lundt Erichsen, Energistyrelsen |
 | Kirsten Hansen, Energistyrelsen |
Arrangører:
 | Stig Hirsbak, Rambøll |
 | Jørgen Mikkelsen, Rambøll |
 | Birgitte Larsen, Rambøll |
 | Poul Heltzen, Rambøll |
 | Preben Buhl Miljø- og Energiledelse |
 | Jesper Jensen, Lego |
 | Birgitte Larsen, Rambøll (tovholder) |
 | Carl Otto Rachlitz, Dansk Standard |
 | Camilla Jørgensen Nørskov Miljø |
 | Charlotte Thy Christensen, Miljøstyrelsen |
 | Gert Hallden, dk-teknik |
 | Hanne Eriksen, Miljøstyrelsen |
 | Henrik Tornager, Færch Plast |
 | Henning Mortensen, DI |
 | Irene W. Ladegaard, Novadan |
 | Jesper Jensen, Lego |
 | Jørgen Mikkelsen, Rambøll (tovholder) |
 | Kenneth Larsen |
 | Kirsten Hansen, Energistyrelsen |
 | Jens Hagelskjær |
 | Meike Dirac, Nørskov Miljø |
 | Morten Frydendall, Arvid Nilsson |
 | Rolf Pedersen, MA-project |
 | Poul Heltzen, Rambøll (tovholder) |
 | Preben Buhl Miljø- og Energiledelse (tovholder) |
 | Stig Hirsbak, Rambøll (facilitator/tovholder) |
 | Svend Havelund, COWI |
 | Vagn Nielbo, Energistyrelsen |
Spørgsmål til deltagere i aktørseminar vedrørende integreret miljø- og
energiledelse
Tak fordi du vil bruge en dag på at være med til at udvikle integrationen af miljø-
og energiledelse.
Besvar venligst nedenstående spørgsmål og send svaret elektronisk til:
emd@ramboll.dk senest mandag den 9. september.
Hvis du har spørgsmål er du naturligvis velkommen til at kontakte os på ovenstående
mail eller på telefon 45 98 86 02
Spørgsmålene er delt op i:
A. Spørgsmål til virksomheder
B. Spørgsmål til specialister/rådgivere
C. Spørgsmål til myndigheder/organisationer/andre
Her kommer lidt om baggrunden for aktørseminaret:
Miljørådet afsatte i april 9 mio. kr. til at skabe synergi mellem miljø- og
energiledelsesområdet.
I vedlagte notat fremgår det, at resultatet fra Aktørseminaret skal indgå i
Miljørådets endelige beslutning om hvilke aktiviteter, der skal sættes i gang. Det
fremgår også, at der er tale om en éngangsbevilling og at midlerne skal være udmøntet
til projekter i år.
Få at få det mest mulige ud af selve Aktørseminaret vil vi bede dig, som deltager,
om at udfylde spørgsmålene og maile det tilbage til os så hurtigt som muligt.
Formålet med skemaet er dels at få indsamlet konkrete erfaringer fra miljø- og
energiledelsessystemer, integrerede som ikke-integrerede og dels at få et bud på hvilke
barrierer, der tilsyneladende står i vejen for en større synergi mellem de to systemer.
Resultatet af besvarelserne vil blive fremlagt som opstart af Aktørseminaret med
henblik på at opnå enighed om de fx fem vigtigste barrierer (problemer) som skal løses,
og hvilke aktiviteter, herunder projektaktiviteter, der kan bidrage hertil . Resten af
dagen på Aktørseminaret skal så gå med at få identificeret hvad de konkrete
aktiviteter, de mulige løsninger skal indeholde. Resultatet på dagen bliver en række
prioriterede projektideer , som de forskellige aktører på området kan drage nytte af,
men som også kan indgå i det igangsatte arbejde med styrkelse af systemintegrationen.
Generelle oplysninger (alle besvarer)
Virksomhedens navn:
Adresse:
Kontaktperson:
Stilling:
Direkte telefonnummer:
E-mail:
A. Spørgsmål til virksomheder
Har virksomheden et miljøledelsessystem?
Ja
Nej
Hvis ja:
Er systemet certificeret i henhold til ISO 14001?
Er systemet registreret under EMAS forordningen?
Er systemet opbygget efter en "husmandsmodel" ?
Har der været brugt rådgiver til at udarbejde og implementere systemet?
Ja
Nej, virksomheden har selv udført hele arbejdet
Er energiforhold inddraget som en naturlig del af miljøledelsessystemet
Ja
Nej
Har du/I gjort brug af værktøjer i forbindelse med implementering af miljøledelse?
Nej
Ja, hvilke:
Brancheværktøjer (hvilke)
Værktøjer fra Projekt Værktøjskassen (hvilke)
PC værktøjer (hvilke)
Andre
Er der nogen af de værktøjer til indførelse af miljøledelse som I synes er gode
Nej
Ja, hvilke
Har du/I brugt værktøjer på miljøledelsesområdet, som evt. kan anbefales udbygget
til at omfatte energiforhold? Hvilke?
2. Har virksomheden et selvstændigt energiledelsessystem?
Ja
Nej
Hvis ja,
Er systemet opbygget efter Energistyrelsens, DS 2403 eller andre systemer?
Har der været brugt rådgiver til udarbejdelse og implementeringen af systemet?
Ja
Nej, virksomheden har selv udført hele arbejdet
Har du/I gjort brug af værktøjer i forbindelse med implementering af energiledelse?
Nej
Ja, hvilke:
Brancheværktøjer (hvilke)
Værktøjer fra Projekt Værktøjskassen (hvilke)
PC værktøjer (hvilke)
Andre
Er der nogen af de værktøjer til indførelse af energiledelse som I synes er gode
Nej
Ja, hvilke
Har du/I brugt værktøjer på energiledelsesområdet, som evt. kan anbefales udbygget
til at omfatte miljøforhold? Hvilke?
3. Har virksomheden integreret miljø og energiledelsessystemerne
Ja
Nej
Hvis der svares ja til spørgsmål 3 gå videre til spørgsmål 4 (hvis der svares nej
gå videre til spørgsmål 5)
4. Hvilke fordele er der ved et integreret miljø- og energiledelsessystem?
Nævn de tre væsentligste fordele.
Hvad har været de største udfordringer i forbindelse med integreret miljø- og
energiledelse?
Har det været en succes at indføre integreret miljø- og energiledelse? Hvorfor?
Vil I gerne fortælle andre om jeres erfaringer?
5. Hvorfor har Du/I valgt ikke at indføre et integreret miljø- og
energiledelsessystem?
Hvad skulle der til for at I ville indføre integreret miljø- og energiledelse?
6. Hvilke styrker og svagheder ved henholdsvis miljø- og energiledelseskonceptet
oplever I som de væsentligste ?
7. Hvilke øvrige systemer har virksomheden integreret i eventuelle ledelsessystemer?
8. Hvilke fordele/ulemper vurderer du er ved yderligere systemintegration?
B. Spørgsmål til specialister/rådgivere
1. Er der nogle af "dine" virksomheder, som har indført integreret miljø-
og energiledelse?
Nævn gerne virksomheden, hvis du tror de er interesseret i at dele deres erfaringer
med andre
Må Miljøstyrelsen kontakte dig, hvis de ønsker yderligere oplysninger?
2. For en eller flere af disse virksomheder bedes du udfylde de spørgsmål, som hører
til "Spørgsmål til virksomheder". Du udfylder efter bedste evne. Du
må gerne anonymisere virksomhedsoplysningerne. Du kan også kontakte virksomhederne hvis
du vil.
3. Er der i øvrigt nogle værktøjer, som du synes er særligt gode? Hvilke?
4. Nogle af "dine" virksomheder har måske ikke indført integreret miljø-
og energiledelse, selv om de har et oplagt potentiale .
Hvilke barrierer oplever du for indførelsen af integreret miljø- og energiledelse?
5. Hvilke virkemidler mener du myndighederne med fordel kunne tage i brug for at styrke
udbredelse og effekt af de integrerede systemer?
C. Spørgsmål til myndigheder/organisationer/andre
1. Hvilke mere formelle barrierer ser I for en øget integration af miljø- og
energiledelse?
2. Hvilke værktøjer er efter jeres vurdering anbefalelsesværdige?
3. Læs "Spørgsmål til virksomheder" og "Spørgsmål til
specialister/rådgivere". Giver det anledning til yderligere bemærkninger.
Virksomhederne og miljø: Otte af de ni virksomheder har et certificeret
miljøledelsessystem efter ISO 14001, og disse virksomheder har alle besvaret ja til at
energiforhold er inddraget som en naturlig del af miljøledelsessystemet.
Virksomhederne og energi: To af virksomhederne har indført et selvstændigt
energiledelsessystem, efter Energistyrelsens retningslinjer.
Virksomhederne om værktøjer:
 | Hovedparten af virksomhederne har ikke anvendt værktøjer |
 | To virksomheder har anvendt værktøjer i forbindelse med indførelse af miljøledelse:
"Et miljødatabase-system "Sherlog"; "MS-Acces" |
 | Tre virksomheder har anvendt værktøjer i forbindelse med indførelse af energiledelse:
"Værktøjer fra Projekt Værktøjskassen"; "Energistyrelsens
vejledninger/checkskema"; "Miljødatabasesystemet Sherlog" |
Virksomhederne om fordele ved et integreret miljø- og energiledelsessystem eller
fordele ved yderligere systemintegration:
 | "Overskuelighed, energi og miljø hører sammen i de ansattes bevidsthed, større
overskuelighed i systemet" |
 | "Samlet og overskueligt ledelsessystem, for ledelse såvel som for medarbejdere.
Let at vedligeholde. Mål og handlingsplaner for energiforhold og andre miljøforhold kan
bedre holdes konsistente" |
 | "Overskuelighed, ensartethed og mindre komplekst" |
 | "Da vi ser energi som en for os meget væsentlig miljøfaktor er det kun naturligt
at samle/integrere disse systemer. Et system gør det lettere overskueligt for brugerne af
systemet. Et system = færre dokumenter. Dette vil gøre det lettere at vedligeholde
systemet. Et integreret system kan være med til at understrege og vise at områderne
hænger sammen og er svære at adskille" |
Virksomhederne om svagheden/ulempen ved miljø- og energiledelse eller yderligere
systemintegration:
 | "Svagheden er nok, at det let bliver meget bureaukratisk med megen registrering
(tidskrævende)" |
 | "Kan føles bureaukratisk med et ledelsessystem - meget papirarbejde og
registrering" |
 | "Ulempe: Energiledelse blev integreret i miljøledelse - lever lidt mere
skjult" |
 | "En fælles politik for alle systemer bliver mere udvandet og ikke synderlig
konkret. Mange forskellige personer skal have adgang til at ændre instruktioner.
Ændringer og godkendelsesprocedurer kan blive tunge" |
 | "Mange systemer er svære at få implementeret, da det virker temmelig
uoverskueligt for medarbejderne at de skal finde oplysninger mange steder for at betjene
én maskine/proces eller handle korrekt iht. virksomhedens systemer. Det vil være lettere
at implementere eet samlet system. Fælles kurs for hele virksomheden, der bør ikke kunne
forekomme at systemerne modarbejder hinanden" |
 | "Man skal passe på at enkeltdelen ikke mister fokus i integrationen. Dog vurderer
jeg at det altid vil være en fordel med integration frem for flere systemer, da mange af
de enkelte procedurer går igen i de forskellige systemer (ISO 9001, ISO 14001, EMAS og DS
2403 samt standarder for arbejdsmiljø" |
 | "Ingen svagheder. Ledelsessystemer generelt er "sund fornuft", som bør
være en del af en hvilken som helst forretning. Det er så op til den enkelte virksomhed
at vurdere væsentligheden af de enkelte elementer" |
Deltagere:
Camilla Jørgensen, Nørskov Miljø
Hanne Eriksen, Miljøstyrelsen
Henrik Tornager, Færch Plast
Henning Mortensen, Dansk Industri
Henning Møller Jensen, MA-project
Preben Buhl, Preben Buhl Miljø- og Energiledelse (tovholder)
 | "Skæve" støtteordninger frister til energiledelse frem for EMS |
 | Manglende politisk prioritering |
 | At energiledelse primært er blevet drevet af et reguleringstryk og tilskud med et
politisk sigte udenfor virksomheden |
 | Manglende lettelse i myndighedsbehandlingen indførelse af ledelsessystemer giver
for lidt "frihed" for virksomheden |
 | Myndigheder(politikere) har forskellig indgangsvinkel Bakker ikke op fra kommuner
til styrelser |
 | Mange forskellige myndighedskrav/"ønsker"
 | er uoverskueligt |
 | kræver mange ressourcer af virksomhederne |
|
 | Krav fra myndigheder går i hver sin retning løses hver for sig |
 | Forskellige myndighedsmotiver kan medføre at områder nedprioriteres |
 | "Stillingskrig" mellem systemer DS-ISO-EMAS |
 | Vægtning af indsatsområder: Økonomisk driver => Energiprojekter ? -
miljøprojekter ? |
Vi ordnede barriererne i tre (output-) temaer med efterfølgende ideer til output:
1. Hvordan kan myndighedskrav koordineres til brug i ledelsessystemer?
(Hvilke krav skal virksomhederne opfylde?)
2. Forbedret information fra myndigheder til virksomheder
(Hvordan kan virksomhederne opfylde myndighedskravene?)
3. Politik prioritering
(Hvorfor skal virksomhederne opfylde kravene?)
Ovenstående blev sammenfattet til følgende forslag. Forslag til
aktiviteter/projekter/løsninger:
Ideer til output:
 | Mere 3 parts kontrol i stedet for amt, kommune, m.fl. |
 | Enkle ensartede regler |
 | Eksempelsamling med demonstration af godt samspil mellem myndighedskrav og udnyttelse af
certificerede systemer (mindre/mere hensigtsmæssig indsats fra begge parter) |
 | Øget tillid mellem myndigheder og 3. parts kontrol (kompetenceadskillelse,
valgmulighed?) |
Resultatet:
Eksempelsamling med de gode historier fra det virkelige liv, hvor myndigheder bruger
virksomhedernes integrerede ledelsessystemer og 3. partskontrol til at lette
sagsbehandlingen.
Hovedaktiviteter:
 | Definere hvad er en god historie? |
 | Efterlysning af gode historier (bl.a. KAMBAS?) |
 | Dokumentation af eksempler |
 | Formidling til relevante parter (myndigheder, virksomheder og konsulenter) |
 | Evaluering |
Ressourcer:
Tid: ½-1 år, ressourcer: ~½ mandår (~500.000 kr.)
Ideer til output:
 | Gennembearbejdning af udvalgte problemstillinger og forslag til demonstration af
løsningsforslag vedrørende øget brug af virksomhedens systemer. |
Resultatet:
Vejledning i øget brug af virksomhedernes integrerede miljø- og
energiledelsessystemer i forbindelse med godkendelser, tilsyn m.v. (myndighedsbehandling).
Hovedaktiviteter:
 | Kortlægning af systemmæssige og lovmæssige problemstillinger |
 | Økonomisk vurdering af ændringer (konkrete cases) |
 | Forslag til ændringer i regler, adfærd m.m. |
 | Anbefalinger |
Ressourcer:
Tid: ~1 år, ressourcer: ???
Ideer til output:
 | Minimumstilsyn når der er indført et certificeret ledelsessystem |
 | Genanvendelse af "fælles" kontrol/system |
 | Fælles/koordinerede indberetningskrav |
 | Indrapportering ét sted |
Resultatet:
Idékatalog vedrørende myndigheders "belønning" af virksomheder med 3.
parts kontrol.
Gruppen valgte at springe resten af dette forslag over fordi det viste sig at være
vanskeligt at definere projektet nærmere.
Ideer til output:
 | Myndighedspersonale skal "klædes" bedre på med hensyn til viden og
kompetence |
 | Krav til uddannelse (vidensniveau) for sagsbehandlere |
 | Myndighedskrav opleves som helhed |
 | Tydelig prioritering af miljøspørgsmål/arbejdsmiljø |
Resultatet:
Et koordineringsforum for myndigheder (på højt niveau) f.eks. i forbindelse med ny
lovgivning eller revision af lovgivning, m.v.
Hovedaktiviteter: (Snarere stikord)
 | Brugerinvolvering |
 | Arbejdsopgaver: |
 | Styregruppe for øvrige myndighedsrelaterede projekter, |
 | Bære "igennem systemet" |
 | Deltagere: Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, Arbejdstilsynet, Direktoratet for
Fødevarekontrol, Erhvervsministeriet o.lign. (ISO 14001, DS 2403, HACCP, OHSAS 18001, ISO
9001). |
Ressourcer:
(En eller anden form for sekretariatsfunktion)
Ideer til output:
 | (Forbedret) information fra myndigheder til virksomheder om integration af systemer. |
Resultatet:
Koordineret information og vejledning af virksomheder om integration af systemer
(myndighederne med fra starten). "Hvis du nu står foran at
". (Primært
aftalevirksomheder + evt. visse brancher og større virksomheder).
Hovedaktiviteter:
 | Indsatsliste/tjekliste/guide |
 | Selvevalueringsnøgle |
 | Fastlæggelse af ambitionsniveau |
 | (forberedt for evt. branchetilpasning) |
 | Basismodel + "byggeklodser" |
 | Værktøjsguide |
 | Praktisk afprøvning |
Ressourcer:
Tid: ½ - ? år, ressourcer: ½ mandår ?
Deltagere:
Irene W. Ladegaard, Novadan
Kenneth Larsen, Kenneth Larsen Consulting Aps
Meike Dirac, Nørskov Miljø
Svend Havelund, COWI
Jørgen Mikkelsen, RAMBØLL (tovholder)
Først kommer barrierer og løsningsforslag vedrørende rådgivere; dernæst kommer
tilsvarende om værktøjerne.
De identificerede barrierer/problemer i plenum, som omhandler rådgivere:
 | Manglende overblik over minimumskrav (udgangspunkt for mindst mulige fællesnævner for
krav; starte i det små -> udbygge) |
 | Ukendskab til kravene (hvad er nødvendigt?) |
 | Miljøfolk ved generelt for lidt om energi, herunder kortlægning, der kræver
detailindsigt |
 | Konsulenterne er enten til miljø eller til energi |
 | Hvem skal systemet udformes til (niveau), kan ikke bruges af hele virksomheden |
 | Rådgivere har økonomisk interesse i at sælge flere, adskilte systemer |
 | Dårlig sparring |
Resultatet: At informere rådgivere om succeshistorier for hvordan rådgivere har
integreret miljø- og energiledelse.
Hovedaktiviteter: Analyse af eksisterende historier, både blandt virksomheder og
rådgivere, profilere både rådgivere og virksomheder, kombinere lister fra
Miljøstyrelsen og Energistyrelsen, sende ud elektronisk med e-mail med hint om
succeshistorierne, anvende professionelle formidlingsfolk til formidling af resultatet
(ikke ingeniører), evt. benytte FRI
Ressourcer: Det indledende ca. 150.000,- Formidlingsbehandling ca. 100.000,- Selve
formidlingen ca. 30.000,- ex moms
Resultat: At udarbejde vejledninger til rådgivere i integrerede systemer
Hovedaktiviteter: Udkast til vejledninger inkl. checklister, test af vejledninger af
4-5 virksomheder, der med forskellige vinkler giver feedback, afholdelse af 2 temadage, fx
en i Øst og en i Vest.
Ressourcer: Udkast 200.000,- Formidlingsfolk 100.000, Afprøvning 200.000 Temadage
50.000,-
Der var mange ideer:
 | Uddanne miljørådgivere i energi |
 | Uddanne energirådgivere i miljø |
 | Uddanne rådgivere i at kunne lave behovsanalyser, så rådgiverne bliver bedre til at
bemande udviklingsprocessen i virksomheden |
 | Uddanne rådgivere i almen ledelse, strategier, forretningsplaner, Belbins roller osv. |
 | Uddanne rådgivere til at være bedre i at lytte |
Gruppen mente, at der er behov for et fælles ansvar på dette vigtige område, hvor
både Miljøstyrelsen, Foreningen af rådgivere ingeniører men også rådgiverne selv må
tage aktion.
 | 4: Rådgiver-akkreditering: Man kunne stille krav om at rådgivere i ledelsessystemer
skulle have kørekort, være akkrediteret, noget a la kravene inden for
sikkerhedsrådgivere (transport at farligt gods) |
 | 5: Produkt-orientering: Man kunne lave vejledninger inden for produktorienteret
miljøledelse, og huske at inddrage energiforbrug fra de indirekte påvirkninger |
 | 6: Man kunne lave vejledninger og cases inden for projektering (energirigtig,
miljørigtig, arbejdsmiljørigtig) |
 | 7: Man kunne kræve, at rådgivere i højere grad samarbejder med flere aktører |
 | 8: Man kunne presse de certificerende virksomheder til i højere grad at fokusere på de
væsentlige miljøpåvirkninger |
 | Viden om dem mangler |
 | De er svære at få fat i |
 | Overblik mangler |
 | De passer ikke til virksomhedernes behov |
 | For mange værktøjer |
 | Mangler værktøjer og mangler at formidle om værktøjerne |
 | Virksomhederne ved ikke hvor de kan få software til ledelsessystemer |
 | 9: Lave en hjemmeside, fx med udgangspunkt i www.energiledelse.com, men som både
omhandler miljøledelse, energiledelse og integrerede systemer. Skøn 200.000,- ex moms |
 | 10: Lave integrerede vejledninger, lægge dem på hjemmesiden, fx ud fra
energivejledningerne, 5-8 små korte hæfter á 150.000,- ex moms |
 | 11: Lave et projekt over software til ledelsessystemer, og lægge det på hjemmesiden.
Skøn 200.000,- ex moms. |
Deltagere:
Kirsten Hansen, Energistyrelsen
Jesper Jensen, Lego
Gert Hallden, dk-teknik
Poul Heltzen, RAMBØLL (tovholder)
De identificerede barriere/problemer (fra plenum):
 | Kan det betale sig at integrere? |
 | er der økonomi i det? |
 | er der andre fordele? |
 | Virksomhedernes manglende lyst til at afsætte ressourcer til integration |
 | Virksomhederne oplever ikke der er et behov for integration |
 | Der mangler målbare resultater/fordele ved integration |
De væsentligste barriere/problemer:
Gruppen indkredsede ovennævnte barriere til følgende spørgsmål:
"Hvordan afdækker virksomheden sit behov for integration af eksisterende energi-
og miljøledelsessystemer, eller indbygning af energiledelse i et eksisterende
miljøledelsessystem (eller omvendt)?
Ved myndighedskrav -- giver sig selv
Ved kundekrav / Imageønsker subjektiv vurdering af ledelsen
Ved økonomiske fordele Svært at overskue fordele/ulemper og at prissætte
disse, svært at få et klart billede, derfor holder virksomheden sig fra det."
Værktøjet "Integreret energi- og miljøledelse, har vi behov for det?
Der foreslås fremstilling af et værktøj der:
 | stiller de nærgående spørgsmål om fordele/ulemper ved integration af de to
ledelsessystemer, eller ved indbygning af det manglende system (f.eks. energiledelse) i
det eksisterende system ( miljøledelse) |
 | giver de gode reelle svar på ovennævnte spørgsmål |
 | indeholder en selvanalysedel, hvor virksomheden ved at indsætte egne forbrug,
prioriteringer, ønsker m.m. får et bilede af i hvor høj grad integration eller
indbygning kan betale sig. (som Projekt Værktøjskassens nu udgåede pjece
"Energiledelse er det relevant for os") |
Om der skal laves to separate værktøjer et til integration og et til
indbygning af det manglende ledelsessystem eller der kan laves ét fælles
værktøj, der kan håndtere begge situationer, må vurderes senere.
Målgruppe:
Virksomheders topledere
Rådgivere og konsulenter
Formidling af værktøjet:
Det foreslås at:
 | værktøjet udsendes fra MST til alle større virksomheders ledere |
 | amters og kommuners miljøsagsbehandlere orienteres om dette værktøj, så de kan
opfordre virksomhederne til at bruge det. |
 | rådgivere og konsulenter gøres opmærksom på at det er udsendt, så de kan henvende
sig til virksomhederne for at tilbyde hjælp og sparring |
Ressourcer:
Vi har ikke de nødvendige forudsætninger for at sætte konkrete tal på, men et skøn
kunne være:
Udarbejdelse, redigering, lay-out |
kr. 250.000 |
Trykning og distribution |
kr. 200.000 |
I alt, ekskl. moms |
kr. 450.000 |
De identificerede barriere/problemer (fra plenum):
 | Miljøledelsesfolk mener de har integreret energi- og miljøledelse i deres
miljøledelsessystem, selvom de kun overfladisk har medtaget energi. |
 | Har virksomheder Miljøledelse, tror de også de har energiledelse |
 | Energi-konsulenter og energi-rådgivere mangler kendskab til miljøledelse og LCA |
 | Miljø- konsulenter og miljø-rådgivere mangler kendskab til energibevidst
indkøb/projektering og drift/vedligehold |
 | MST og ENS er to uafhængige styrelser, sidder ikke i samme hus, og har ikke længere
samme minister, giver manglende forståelse på tværs. |
 | Kommunale /amtskommunale sagsbehandlere er miljøfolk, uden kendskab til energiledelse |
De væsentligste barriere/problemer:
Hvordan får miljøfolk og energifolk fælles (eksisterende) viden?
8.2.1 Løsningsforslag 2:
Afholdelse af tværfaglige regionale temadage
A: Energiledelse for miljøfolk
B: Miljøledelse for energifolk
Der tages udgangspunkt i tidligere udarbejdet eksisterende materiale, pjecer,
værktøjer m.m. fra MST og ENS.
Der laves et program, hvor deltagerne præsenteres for det materiale de ikke udnytter
så vidt muligt i form af gruppeøvelser, eller anden form for inddragelse af
deltagerne.
Målgruppe:
Virksomheders energi/miljø chefer/ansvarlige
Rådgivere og konsulenter
Miljøsagsbehandlere ved amter og kommuner
Formidling:
Temadagene omtales i MSTīs og ENSīs nyhedsblade
Der samarbejdes med de regionale/lokale erhvervsråd
Direkte henvendelser til virksomhederne
Ressourcer:
Skønnet til:
Udvikling af materiale |
kr. 100.000 |
Afholdelse af 10 møder |
kr. 100.000 |
I alt, ekskl. moms |
kr. 200.000 |
De identificerede barriere/problemer (fra plenum):
 | Ansvaret for miljø/energi ligger hos kvalitetschefen |
 | Svært at få datagrundlag til vægtning/prioritering mellem CO2
toksikologi affald |
 | EL og ML henvender sig til forskellige medarbejdergrupper og personer. EL =
ildsjæle/teknikere, ML= organisation/håndbøger. |
 | Forskel på fokus EL:Målbare/tekniske/økonomiske nøgletal, ML: Diffuse mål, krav
udefra, bestemt af organisationen. |
De væsentligste barriere/problemer:
"Ansvaret for et integreret ledelsessystem forflygtiges, hvis det er uddelegeret
til flere personer, der ikke sidder i samme organisation, eller hvis systemlederen kun har
begrænset kendskab til nogle af systemets enkeltdele."
8.3.1 Løsningsforslag 3:
Topledelsen skal tilpasse organisationen så alle systemfolk samles i en afdeling eller
i et fælles samarbejdsorgan.
Topledelsen skal fastlægge kriterier/vægtningsparametre/scoremodel/fælles
spilleregler så "modstående interne interesser" kan afklares internt i dette
organ.
Vi foreslår:
"Etablering af DEMO-projekter på virksomheder, hvor ansvaret for EL, ML, KS m.m.
er splittet op i organisationen, og hvor det interne samarbejde skal fremmes. Undervejs
skal opbygges interne vægtningskriterier til brug for afgørelser imellem energi-,
miljø-, kvalitets- og arbejdsmiljø-spørgsmål."
Målgruppe:
Virksomheder, der har opdelt ansvaret for energiledelse og miljøledelse
Formidling:
Der udarbejdes et temahæfte for 4 5 afholdte DEMO-projekter, og holdes en
fælles orienteringsdag, hvor andre interesserede virksomheder kan komme og høre om
erfaringerne.
Ressourcer:
Tilskud til virksomhedernes eget arbejde 5 x 50.000 kr. |
kr. 250.000 |
Tilskud til proceskonsulent/sparringpartner 5 x 60.000 kr. |
kr. 300.000 |
Afholdelse af orienteringsdag |
kr. 50.000 |
I alt ekskl. moms |
kr. 600.000 |
8.4 Barriere nr. 4.
Den energi-/miljøansvarlige får af ledelse og medarbejdere stillet mange
kritiske spørgsmål om integration, som det ofte er svært give et klart og
fyldestgørende svar på.
MST opretter på sin hjemmeside en FAQ-database, hvor man kan maile sine
spørgsmål ind, og i løbet af et par dage få et svar.
En "FAQ-redaktør" skal sørge for at spørgsmålene grupperes og besvares.
Der kan trækkes på svar fra MSTīs medarbejdere eller fra et netværk af konsulenter,
rådgivere og virksomheder.
Ressourcer:
Gruppen er ikke i stand til at sætte økonomi på forslaget
Charlotte Thy, Miljøstyrelsen
Vagn Nielbo, Energistyrelsen
Kirsten Lundt Erichsen Energistyrelsen
Carl Otto Rachlitz, Dansk Standard
Jens Hagelskjær, jh-plan
Morten Frydendall, Arvid Nilsson
Birgitte Larsen, RAMBØLL (tovholder)
Barrierer:
 | Virksomhederne har ikke viden nok om integrerede systemer |
 | Der mangler forståelse for integrerede systemer |
Gruppen indkredsede ovennævnte barrierer til følgende:
"Hvor skal der gøres en indsats for at øge virksomhedernes integration af
energi- og miljøledelse (generelt integrerede systemer) og hvordan optimeres
virksomhedernes udbytte heraf ?
Dette var essensen af mange forskellige kort, der viste nogenlunde det samme men med
forskellige vinkler. Der var generelt enighed om at det ikke er standarderne, der er et
problem, - men det er viden og forståelsen hos konsulenter og virksomhedspersonerne, der
er det reelle problem. Nogen virksomhedsledere kan have behov for at få sat fokus på
fordele ved integrerede systemer og dermed dialogen på tværs i organisationen
nogen kan det allerede.
 | Et værktøj kan være at have et skellet, der kan anvendes til opbygning af
ledelsessystemer uanset om det er energi, miljø, arbejdsmiljø, kvalitet eller
Det
vil sige at man kan lave en form for modulopbygget ledelsessystem. I første omgang kan
man udarbejde en DS for integreret miljø- og energiledelse. |
Fase I : DS undersøger muligheden for udformning af DS for 14001/2403
Fase II: Der udformes en integreret DS nr. xx for et ledelsessystem der opfylder kravene
til såvel ISO 14001 og DS 2403
Ressourcer: Fase I: 50.000 kr. Fase II: 300.000 kr.
Reelt mener gruppen, at der er behov for at sætte fokus på to områder:
 | Information/opgradering af energi/miljøfolk til at kunne håndtere begge aspekter |
 | Information/opgradering af energi/miljøfolk til også at kunne håndtere det
økonomiske aspekt |
Det første kursus: Der udformes et kursus, der opgraderer såvel konsulenter som
virksomhedspersoner og myndighedsrepræsentanter i integration af energi- og miljøledelse
(14001/DS2403) Kurset kan evt. modulopbygges med et basismodul og supplerende moduler for
de enkelte grupper (konsulenter, myndigheder, virksomhedspersoner). Kurset skal afsluttes
med eksamen/certifikat. Virksomhederne kan så vælge at kræve at personer der rådgiver
dem i integreret energi og miljøledelse skal have dette certifikat eller at den person de
evt. ansætter skal have bestået/bestå ovennævnte kursus for at blive ansat.
Ressourcer ?
Det andet kursus: Der udformes et kursus, der opgraderer konsulenter,
myndighedspersoner og virskomheds miljøchefer f.eks. til også at kunne tale økonomens
sprog. Kurset opbygges som den ovenstående
Der er behov for endnu engang at sætte fokus på topledelsens evne og fokus på
integrerede systemer. Dette kan gøres via et seminar men KUN hvis topledelsen
overhovedet kan se nytten af at komme til det pågældende seminar. Og det kan de kun hvis
der virkelig er noget nyt at fortælle eller at de rigtige kapaciteter af foredragsholdere
er tilstede.
Der udbydes et projekt for afprøvning af metode til at kunne opgøre miljøindsatsen i
kr. Der findes allerede en metode, men den anvendes ikke p.t. i DK og det er denne
metode der ønskes afprøvet. Metoden blev omtalt af Charlotte Thy, Miljøstyrelsen.
Der etableres et (eller flere) demoprojekter og resultaterne fra projektet(erne)
Formidles via "Topledelse gå hjem møde"
Ressourcer inkl. et demoprojekt 500.000 kr.
Der kan evt. være behov for at synliggøre at eksisterende værktøjer på et centralt
sted, herunder en samling af BAT-teknologier, som miljøforbedringsværktøjer. Dette var
der dog ikke enighed om i gruppen , da de virksomheder, der i dag bruger ressourcer på at
være på forkant (og opnår fordele herved) således ikke fortsat vil have denne
mulighed.
Publikationer inden for energiledelse og energibesparelser fra EnergiOplysningen
Titel |
Vejledninger i Energiledelse |
Vision - få inspiration og spar energi |
Projektplanlægning - læg planer og spar
energi |
Organisation og forankring - skab motivation
og spar energi |
Analyse og teknik - mål, kortlæg - og spar
energi |
Værktøjer i energiledelse samt
temahæfter |
Kom godt i gang - når du skal opbygge et
energiledelsessystem |
Energipolitik energipolitik, mål og
handlingsplaner |
Organisation organisering, information
og medarbejderdeltagelse |
Kortlægning kortlægning, overvågning
og måling af energiforbruget |
Evaluering af energiledelsessystemer
få det fulde udbytte af indsatsen |
Systematisk energibevidst vedligehold
spar energi og optimer driften |
Mekaniske remtræk |
Energinøgletal en model til effektiv
energistyring |
Energibevidst indkøb - spar penge og energi
(A5) |
Energibevidst indkøb elmotorer |
Energibevidst indkøb trykluft |
Energibevidst indkøb
ventilationsanlæg |
Energibevidst indkøb produktionsudstyr |
Energibevidst indkøb pumpesystemer |
Energibevidst indkøb køleanlæg |
Spar 5-10% på rumvarmen |
Spar udgifter og afgifter til rumvarme |
Eksempelhæfter om energiledelse |
HTH-Køkkener A/S integration af
energiledelse i kvalitetsstyringssystemet |
MAN B&W Diesel A/S, Alpha Diesel
fra energiledelse til certificeret miljøledelse |
De Danske Spritfabrikker A/S - fokus på
inddragelse af medarbejderne |
Arvid Nilsson A/S - energiledelse med
optimering af kerneprocesserne |
UM-Metalstøberi A/S energiledelse som
indgang til certificeret miljøledelse |
ERFA-grupper - en genvej til energiledelse |
Publikationerne er gratis
E-post: energioplysningen@ens.dk
Telefon: 70 21 80 10 (hverdage kl. 9-12)
www.energioplysningen.dk
Se her!
|
|