| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet
Bilag 4. Kørselsafgifter på gods
Virkemidlets udformning
Der indføres kørselsafgifter på vare- og lastbiler i form af km. afgifter, der
differentieres efter køretøjstype. Km-satsen tilstræbes at afspejle omkostningerne ved
brug af infrastrukturen. Til brug herfor er afskrivning og forrentning af
vejinfrastrukturen samt drifts- og vedligeholdelsesomkostninger ved vejnettet skønnet og
fordelt på forskellige typer vare- og lastbiler. Der er på denne baggrund fastlagt
satser for kørselsafgift der sammen med vægtafgifter modsvarer disse
infrastrukturomkostninger:
Kr/km |
Varevogne |
Lastbiler og lastvognstog |
Forhøjet vejafgift |
0,30 kr/km |
0,25 kr/km |
Disse afgifter pålignes oven på de eksisterende vægtafgifter, vejbenyttelsesafgifter og
brændstofafgifter.
CO2 konsekvenser
Effekt i gennemsnit 2008-12 af roadpricing
Gennemsnit 2008-12 |
Mio. vognkm. |
CO2 emission, 1000 tons |
I alt |
Reduktion |
I alt |
Reduktion |
Lastbil |
1763 |
26 |
2091 |
31 |
Varevogn |
6544 |
249 |
2888 |
110 |
Effekt i alt |
|
275 |
|
141 |
Reduktionen af transportarbejdet som følge af kørselsafgifter på godstransport
modsvarer en reduktion i brændstofforbruget på 1,9 PJ eller ca. 53 mio. l. diesel pr.
år i gennemsnit i perioden 2008-12.
CO2 emission i 1000 tons
Se her!
Øvrige miljøeffekter
Reduktion i øvrige emissioner (tons)
2010 |
Nox |
CO |
HC |
Partikler |
SO2 |
Lastbiler |
97 |
26 |
15 |
4 |
0 |
Varevogne |
202 |
470 |
42 |
15 |
1 |
I alt |
298 |
496 |
57 |
20 |
1 |
Samfundsøkonomiske omkostninger
Indførelse af kørselsafgifter skønnes at medføre samfundsøkonomiske
reduktionsomkostninger på -300 kr/ton CO2. Reduktionen i CO2-emissionen
opstår som følge af reduceret kørsel, og der opnås derfor en væsentlig reduktion af
eksternaliteterne, der netop er knyttet til det kørte antal km. Reduktionsomkostningerne
er derfor meget følsomme over for værdisætningen af eksternaliteterne.
Nutidværdi, 20 år
Reduktionsomk. |
6% |
Mia.kr i alt |
Kr/tons CO2 |
3% |
Mio kr. i alt |
Kr/tons CO2 |
Privat tab |
|
25,7 |
16745 |
|
34,8 |
16745 |
Heraf trekantstab |
|
0,4 |
|
|
0,6 |
|
øgede afgifter |
|
25,3 |
|
|
34,2 |
|
Offentligt provenutab |
|
-23,3 |
-15130 |
|
-31,4 |
-15129,6 |
Heraf : vejafgifter |
|
-25,3 |
|
|
-34,2 |
|
brændstofafgifter |
|
2,0 |
|
|
2,8 |
|
Privat og offentlig sektor i alt |
|
2,5 |
1615 |
|
3,4 |
1615 |
Eksternaliteter |
|
-3,0 |
-1936 |
|
-4,0 |
-1936 |
Samfundsøkonomiske omkostninger i alt: |
|
-0,5 |
-321 |
|
-0,7 |
-321 |
CO2 reduktion: |
1,54 mio. tons
|
2,08 mio tons |
Provenueffekter
Indførelsen af kørselsafgift på vare- og lastbilers kørsel medfører et årligt
merprovenu til staten på 2 mia. kr i 2003 stigende til 2,5 mia. kr. over 20 år.
Provenuet dækker over indtægter fra den nye afgift og et tab på eksisterende afgifter
som følge af reduceret kørsel.
Anvendte forudsætninger
Reduktionen af CO2-emission ved indførelse af kørselsafgifter på hhv.
0,30 og 0,25 kr/km for vare- og lastvogne er beregnet ud fra tiltagets betydning for
efterspørgslen efter transportydelser. Tiltagets betydning for de samlede omkostninger og
de anvendte elasticiteter er vist nedenfor:
Elasticitet og ændring: |
Elasticitet for totale
omkostninger og efterspørgsel |
Ændring i total- omkostninger
ved kørselsafgifter |
Resulterende reduktion i
transport efterspørgsel |
Varevogn |
-1 |
ca. 4 pct. |
3,8 pct. |
Lastbil |
-0,6 |
ca. 3 pct. |
1,5 pct. |
Kilde: Trafikministeriet 1997, arbejdspapir 4, p. 10-12
Ovenstående parametre blev beregnet i 1997 for 2005 men skønnes fortsat at være
relevante:
 | beregning af ændringerne i totalomkostningerne ved indførelse af sådanne
kørselsafgifter under anvendelse af Vejdirektoratets trafikøkonomiske enhedspriser 2000
giver fortsat ændringer på samme niveau |
 | ved en gennemgang af efterspørgselselasticiteter i forbindelse med EU-projektet Desire
er der ikke blevet identificeret mere aktuelle estimater. |
Der anvendes følgende værdier for eksternalitetsomkostninger for lastbiler og
varebiler (Energistyrelsen 2001, p.31):
Eksternalitetsomkostninger:
Lastbil, kr/km |
2,81 |
Varebil, kr/km |
0,8 |
Eksternaliteterne omfatter emissioner til luften, uheld, støj, trængsel og slitage af
infrastruktur som følge af den kørsel.
Tidsperspektiv
Tiltaget er forudsat gennemført i 2003. Der er forudsat at effekten af forhøjelsen af
transportomkostningerne slår fuldt igennem umiddelbart efter indførelsen af den.
Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorer
Virkemidlet skønnes at have gunstige reduktionsomkostninger primært på grund af
væsentlige eksternalitetsgevinster:
 | Afgiften giver incitament til reduceret kørsel, men ikke til anvendelse af mere
energieffektive lastbiler eller energibesparende kørsel. Virkemidlet er derfor mindre
effektivt mht. reduktion af CO2-emission end en tilsvarende forøgelse af
brændstofafgiften. |
 | Afgiften giver et incitament til reduktion af kørslen. Reduktion af kørslen er
afgørende for reduktion af eksternaliteterne, da disse primært er knyttet til
kørselsomfanget. Der kommer således direkte sammenkobling mellem reduktionen af CO2-emissionen
og reduktion af eksternalitetsomkostningerne. Med de her anvendte værdier vejer
reduktionen af eksternalitetsomkostningerne tungere i de samfundsøkonomiske beregninger
end forbrugertabet og provenueffekterne. |
 | Det er i særlig grad reduktionen af eksternalitetsomkostningerne fra lastbiler som
reducerer CO2-reduktionsomkostninger. Dette skyldes at der er meget store
eksternalitetsomkostninger pr. lastvognskm sammenlignet med andre køretøjer. Der er
således langt større forskel i eksternalitetsomkostningen pr. km. mellem lastbiler og
varebiler end der er mellem de to vogntypers CO2-emission pr. km. Med
kørselsafgifter som virkemiddel vil et ton CO2-reduktion fra lastbiler
således foranledige langt større fald i eksternalitetsomkostningerne end en tilsvarende
reduktion i emissionen fra varebiler (og i øvrigt også personbiler). |
 | Da kørselsafgifter ikke giver incitament til anskaffelse af en energibesparende
vognpark eller til energibesparende kørsel vil kørselsafgifter have mere gunstige
provenueffekter end brændstofafgifter. Dette skyldes at der ikke kan forventes helt så
stort fald i brændstofforbruget ved kørselsafgifter som ved øgede brændstofafgifter.
Dette bidrager til at mindske reduktionsomkostningerne når statens provenutab på
brændstofafgift begrænses. |
 | Kørselsafgiften giver ikke anledning til grænsehandel med brændstof. Netop lastbilers
dieselforbrug vurderes af Skatteministeriet til at være særlig grænsehandelsfølsomt
på grund af erhvervets kørsel i udlandet. Denne effekt er dog ikke medtaget i
vurderingen. |
Omkostningsberegningerne forudsætter at der ikke skal afholdes private eller
offentlige investeringer i udstyr til måling af kørslen, ligesom der ikke er medregnet
eventuelle administrative udgifter. Det forudsættes således at vognparken er udstyret
med det nødvendige udstyr til registrering af kørslen, ligesom opkrævning af afgiften
kan ske inden for rammerne af den eksisterende administration. Kræver virkemidlet private
og offentlige udgifter vil reduktionsomkostningerne naturligvis stige.
Den centrale faktor for reduktionsomkostningerne er værdien af
eksternalitetsomkostningerne. Reduktionsomkostningerne er således meget følsomme over
for ændringer heri, halveres vurderingen af eksternalitetsomkostningerne f.eks. stiger de
samfundsøkonomiske reduktionsomkostninger til ca. 600 kr/tons.
Kilder
Godstransport - road pricing system. CO2-reduktioner i transportsektoren.
Arbejdspapir 4. Trafikministeriet 1997
Trafikøkonomiske enhedspriser 2000. Vejdirektoratet
Omkostninger ved CO2-reduktion for udvalgte tiltag. Bilagsrapport.
Energistyrelsen maj 2001
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |