| Forside | | Indhold | | Forrige |
Beregninger af CO2-tiltag på transportområdet
Virkemidlets udformning
Kollektiv transport som virkemiddel til reduktion af transportsektorens CO2
sigter på at overflytte persontransport fra personbiler til kollektiv transport, her
forstået som bus og tog. Overflytningen tænkes opnået ved brug af et af følgende
tiltag:
- Reduktion af taksterne i den kollektive transport med 20%
- Reduktion af rejsetid med 20%
CO2 konsekvenser
Der er væsentlig forskel på effekterne af de to valgte virkemidler. Ved reduktion af
bus- og togtaksterne forventes kun en beskeden del af stigningen i antallet af trafikanter
med kollektiv transport at være overflyttet fra personbiler mens hovedparten forventes at
være nygenereret trafik og overflytning fra cykling og gang. Reduktionen i biltrafikken
og den tilhørende CO2-emission vil derfor blive modsvaret af behov for en vis
øgning i udbuddet af kollektiv trafik for at tilfredsstille mer-efterspørgslen og
tilhørende stigning i CO2-emissionen.
Ved reduktion af rejsetiden forventes en større del af det øgede antal passager med
kollektiv trafik at være overflyttet fra personbiler, hvorfor der opnås en relativt
større reduktion i biltrafikken og den tilhørende CO2-emission. Ved reduktion
af rejsetiden kan derfor forventes en nettoreduktion i CO2-emissionen fra
transportsektoren.
Reduktionen af trafikarbejdet med bil som følge af øget kollektiv transport ved 20%
reduktion af rejsetiden med kollektiv transport modsvarer en reduktion i
brændstofforbruget på 0,7 PJ eller ca. 20 mio. l diesel pr. år i gennemsnit i perioden
2008-12.
Effekt i gennemsnit 2008-12 af øget kollektiv transport
|
CO2
emission, 1000 t. |
Gennemsnit 2008-12 |
20% lavere takster |
20% kortere rejsetid |
I alt |
Forøgelse |
I alt |
Forøgelse |
Kollektiv |
831 |
45 |
830 |
91 |
Personbil |
7275 |
-29 |
7275 |
-145 |
Effekt i alt |
|
16 |
|
-55 |
CO2 emission i 1000 tons
Se her!
Øvrige miljøeffekter
Ændrede emissioner i 2010:
Tons/år |
Reducerede takster |
Reduceret rejsetid |
|
Peronbil |
Kollektiv |
I alt |
Personbil |
Kollektiv |
I alt |
Nox |
-68,3 |
334,7 |
266,4 |
-341,3 |
669,3 |
328,0 |
CO |
-760,5 |
78,8 |
-681,7 |
-3802,5 |
157,7 |
-3644,9 |
HC |
-56,1 |
31,7 |
-24,4 |
-280,5 |
63,4 |
-217,1 |
Partikler |
-1,2 |
11,6 |
10,5 |
-5,9 |
23,3 |
17,4 |
SO2 |
-0,2 |
10,6 |
10,4 |
-0,9 |
21,2 |
20,3 |
Samfundsøkonomiske omkostninger
Det har ikke været muligt at foretage en kvantitativ opgørelse af de
samfundsøkonomiske omkostninger ved tiltaget. Der kan dog foretages følgende kvalitative
betragtninger:
- Velfærdsøkonomiske gevinster: Der opnås en velfærdsøkonomisk gevinst dels fra de
nye passagerer der vælger kollektiv transport samt en - større - gevinst hos de
eksisterende brugere af kollektiv transport på grund af lavere takster eller bedre
service i form af lavere rejsetid.
- Reduceret statsligt provenu:
 | Overflytning af trafikanter fra personbiler til kollektiv transport vil reducere statens
provenu fra personbiler (brændstofafgifter samt reduceret provenu fra bilbeskatning i det
omfang bilparken påvirkes) |
 | Øgede statslige udgifter til kollektiv transport i form af subsidieret takstreduktion
og/eller udgifter til serviceforbedringer. En takstreduktion på 20% forventes ikke
modsvares af en tilsvarende stigning i antallet af personkm. da priselasticiteten typisk
er numerisk mindre end 1. Serviceforbedringer vil øge omsætningen men hvorvidt øgede
indtægter kan finansiere serviceforbedringerne kan ikke vurderes. Samlet set vurderes
tiltaget at kræve statslig finansiering |
- Reducerede eksterne omkostninger: Reduceret bilkørsel vil reducere de eksterne
omkostninger, mens øget bus og togkørsel vil øge de eksterne omkostninger fra den
kollektive transport. Målt pr. personkm. er de eksterne omkostninger ved kollektiv
transport væsentlig lavere end ved transport med personbil, hvorfor tiltaget forventes at
bidrage med en reduktion af transportsektorens eksterne omkostninger.
Provenueffekter
De provenumæssige effekter er ikke opgjort.
Anvendte forudsætninger
Det er vanskeligt at give samlede opgørelser af CO2 reduktion og
tilhørende samfundsøkonomiske omkostninger ved øget anvendelse af kollektiv transport.
Vurderingerne er baseret på vurderinger gennemført i 1997 af COWI, som er korrigeret med
hensyn til den aktuelle transport basisfremskrivning. De anvendte adfærdsmæssige
forudsætninger og argumentationer er i øvrigt uændrede.
Der er anvendt en række forudsætninger for beregningerne:
- Emissionsfaktorer: Der er forudsat følgende CO2-emissioner
pr. personkm.:
 | Personbil: 95 g/km |
 | Persontog: 63 g/km |
 | Bus: 48 g/m |
- Elasticiteter: Trafikanternes vilje til at skifte
transportmiddel forudsættes at være mere følsom over for reduktion i rejsetid end over
for reduktion i taksterne. Begrundelsen herfor er at medregnes rejsetid som en omkostning
udgør det typisk en større del af den samlede rejseomkostning end selve billetudgiften,
og bilister antages at have en relativ høj tidsværdi som kan begrunde at de har bil. I
beregningerne er disse forudsætninger udtrykt ved følgende elasticiteter på hhv. pris
og rejsetid:
Priselasticiteter ved takstændringer for kollektiv transport: Kollektiv transport:
-0,7, personbil 0,02
Elasticitet ved ændrede rejsetider med kollektiv transport: Kollektiv transport: -1,4,
personbil 0,1
- Kapacitet: Der opnås den største CO2-reduktion hvis
overflytning af person fra personbiler til bus og tog ikke stiller krav om kørsel af
flere busser eller tog. Hvorvidt dette er muligt afhænger af kapacitetsudnyttelsen af bus
og tog. Der er forudsat stor ledig kapacitet i nattimerne, en vis ledig kapacitet i
dagtimerne uden for myldretiden og meget begrænset ledig kapacitet i myldretiden. Vægtet
er antaget at 10% øgning af passagerantallet medfører behov for 3,9% øgning af
kapaciteten. Det er endvidere antaget at udbud af mere kapacitet medfører tilsvarende
forøgelse af CO2-emissionen, mens bedre kapacitetsudnyttelse vil betyde mindre
emission pr. personkm. Der er ikke medtaget mulighed for mere energieffektive eller CO2-effektive
kollektive transportmidler selv om dette er muligt.
Tidsperspektiv
Reduktion af bus- og togtakster kan i princippet ske hurtigt, mens tidsperspektivet ved
etablering af den nødvendig nye kapacitet til at møde den forøgede efterspørgsel efter
kollektiv transport vil afhænge af konkrete forhold.
Fortolkning, følsomhedsanalyser og kritiske faktorer
Det er relativt vanskeligt at realisere store emissionsbegrænsninger ved forbedringer
af den kollektive transport, da også kollektiv transport medfører CO2-emissioner
og da det erfaringsmæssigt er vanskeligt at tiltrække bilister alene via forbedringer.
Bedre kollektiv transport vil normalt også typisk ses i forbindelse med andre
trafikpolitiske målsætninger samtidig.
Betragtningerne her er baseret på uændret struktur og teknologi i den kollektive
transport. Nye transportformer og mindre energiforbrugende teknologi kan øge overflytning
fra biler og reducere CO2-emissionen fra den kollektive transport.
Kilder
CO2-reduktioner i transportsektoren. Kollektiv transport - forbedret
konkurrenceevne. Arbejdspapir nr. 7. Trafikministeriet marts 199
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |