| Forside | | Indhold | | Forrige |
| Næste |
Grøn markedsøkonomi - mere miljø for pengene
Regeringen ønsker en mere markedsorienteret og
omkostningseffektiv miljøpolitik. Producenter, investorer og forbrugere skal have
økonomisk tilskyndelse til at handle miljøbevidst i deres beslutninger om, hvilke varer
eller serviceydelser de skal fremstille, investere i eller købe. Forurening skal
nedbringes, hvor det er billigst.
Økonomiske virkemidler er omkostningseffektive. I paletten af
økonomiske virkemidler indgår bl.a. afgifter, omsættelige kvoter, tilskud og
miljøansvar.
Forureneren betaler princippet er et naturligt udgangspunkt. En række
andre hensyn bl.a. til virksomhedernes konkurrenceevne er også vigtige.
De nuværende miljørettede afgifter har i nogle tilfælde stor
miljøeffekt, i andre mindre. Det afspejler, at afgifterne i forskelligt omfang også
tilgodeser andre hensyn bl.a. at tilvejebringe provenu, opretholde en ressource og
sikre hensyn til konkurrenceevnen.
Andre hensyn end de miljømæssige vil fortsat skulle tilgodeses.
Mulighederne for at gøre afgifterne mere miljøeffektive og omkostningseffektive, uden at
det kommer i konflikt med andre vigtige hensyn skal i fokus. Anvendelse af de økonomiske
virkemidler bør løbende overvejes med henblik på mulige forbedringer, og
miljøskadelige tilskudsordninger bør søges omlagt eller udfaset. Internationale
erfaringer kan inspirere. Aktuelle internationale initiativer er fælles energibeskatning
i EU, omsættelige kvoter på klimaområdet og miljøansvar mv. |
Miljøpolitiske mål er traditionelt søgt indfriet med direkte regulering af markedet
i form af påbud, forbud og normer. I mange tilfælde kan anvendelse af økonomiske
virkemidler som f.eks. afgifter og omsættelige kvoter imidlertid være en mere
omkostningseffektiv måde at opnå de ønskede miljøforbedringer på.
Økonomiske virkemidler har til formål at indregne betydningen af den
miljøbelastning, som produktion og forbrug er forbundet med, i priserne. Det giver
virksomheder og forbrugere en fleksibilitet, så forureningen kan nedbringes, hvor det er
billigst. Økonomiske virkemidler giver på den måde virksomhederne tilskyndelse til at
efterspørge renere og forbedrede teknologier og kan derfor være en vigtig drivkraft for
udvikling af nye teknologier.
Boks 1.1.
Omkostningseffektivitet hvad er det?
Ved anvendelse af f.eks.
miljørettede afgifter, hvor omkostningerne ved forurening søges indregnet i priserne,
vil den enkelte virksomhed indrette sin produktion i forhold til størrelsen af afgiften.
Hvis det er meget dyrt at reducere udledningerne, vil virksomheden foretrække at betale
afgiften. Hvis det omvendt er forholdsvis billigt at nedbringe forureningen, vil
virksomheden foretrække dette frem for at betale afgift. Ved en administrativ regulering,
hvor alle virksomheder pålægges at opnå et bestemt miljøkrav, tages der derimod ikke
højde for virksomhedernes forskellige muligheder for at nedbringe forureningen. |
Paletten af økonomiske virkemidler omfatter bl.a. afgifter, omsættelige kvoter, joint
implementation, tilskud, frivillige aftaler, brugergebyrer og miljøansvar, jf. boks 1.2.
Boks 1.2:
Økonomiske virkemidlers virkemåde
Økonomisk
virkemiddel |
Virkemåde |
Styrer via |
Virkeområde |
Afgifter |
"Pris" på forurening, som får
producenten til at regne forureningen med i produktionsomkostningerne. |
Pris |
Internationalt/
nationalt/
(lokalt) |
Omsættelige kvoter |
Kvoter på udledning handles mellem
virksomheder, for at begrænse, hvor det er billigst. |
Mængde |
Internationalt/
nationalt/
lokalt |
Joint Implemen- tation |
Bilateral gennemførelse af
forureningsbegrænsning over landegrænser for at reducere, hvor det er billigst. |
Mængde |
Internationalt |
Tilskud |
Økonomisk støtte til forskning og
udvikling, teknologi m.v. eller til at forbedre rammebetingelser. |
Pris/mængde |
Internationalt/
nationalt/
lokalt |
Frivillige aftaler |
Frivillig nedbringelse af udledning, ofte
mod at slippe for en afgift. |
Mængde |
Nationalt/
lokalt |
Brugergebyrer |
Direkte betaling for en obligatorisk
ydelse for at synliggøre faktisk udgift. |
Pris |
Nationalt/
lokalt |
Miljøansvar |
Pligt til at genoprette et skadet
miljøgode, eller kompensere, hvis skaden er uoprettelig. |
Pris (med forsikrings- ordning) |
Nationalt |
En række miljøproblemer har en karakter, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at regulere
med økonomiske virkemidler. Det gælder reguleringen af meget farlige stoffer og
regionale forureninger, hvor det er afgørende, at en bestemt grænseværdi ikke
overskrides.
Anvendelse af økonomiske virkemidler kan også blive fravalgt, fordi
miljøreguleringen må udformes under hensyntagen til andre politiske målsætninger,
herunder f.eks. hensyn til virksomhedernes konkurrenceevne, fordelingseffekter m.v. Dertil
kommer, at EU og andre internationale aftaler sætter rammer for anvendelse af økonomiske
virkemidler i Danmark. Det er f.eks. reglerne om statsstøtte og aftaler om minimumssatser
for afgifter.
Den praktiske brug af økonomiske virkemidler i Danmark
I Danmark har vi en bred anvendelse af økonomiske virkemidler, hvor hovedvægten er
lagt på afgifter. Omsættelige kvoter bruges endnu i mindre omfang, jf. tabel 1.1.
Tabel 1.1
Provenu/udgifter ved forskellige økonomiske virkemidler, nationalt
Type virkemiddel |
År |
Mio. kr. |
Forureningsafgifter |
2001 |
7.960 |
Energiafgifter |
2001 |
31.350 |
Transportafgifter |
2001 |
22.133 |
Naturressourceafgifter |
2001 |
1.689 |
Miljørettede
afgifter i alt |
2001 |
63.132 |
Direkte tilskud med positiv miljøeffekt a) |
2003 |
1.835 |
Indirekte tilskud med positiv
miljøeffekt |
2002 |
2.581 |
Brugergebyrer b) |
2001 |
12.015 |
Omsættelige tilladelser/kvoter c) |
2001 |
½ mio. ton CO2 |
|
|
a) |
Tallene bygger på Danmarks Statistiks afgrænsning af
tilskud med positiv miljøeffekt og FL2003 og dækker Fødevare- Trafik-, Økonomi- og
Erhvervs- og Miljøministeriet. |
b) |
Tallet dækker affalds- og spildevandsområdet, da de
dækker hovedparten af gebyrprovenuet. Herved er flere mindre gebyrer ikke medtaget. |
c) |
Energistyrelsen oplyser, at der ikke findes officielle
omsætningstal i kr. |
Kilder: Danmarks Statistik, "Miljø og
energi 2002:8" og oplysn. fra Finans-, Skatte-, Trafik-, Fødevareministeriet og
Energi- og Miljøstyrelsen. |
Miljørettede afgifter, der omfatter 24 forurenings-, energi-, transport- og
ressourceafgifter, indbragte et provenu på lidt over 63 mia. kr. i 2001 svarende til ca.
5 pct. af BNP. Opgjort som andel af de samlede skatter og afgifter tegner de miljørettede
afgifter sig for knap 10 pct. Omkring 1,5 pct. af det samlede skatteprovenu stammer fra
forurenings- og ressourceafgifter. Forureningsafgifterne er de afgifter, som ved deres
indførelse har været begrundet i rene miljøhensyn. De øvrige afgifter har i højere
grad haft fiskale formål, dvs. at opnå et skatteprovenu.
Udviklingstendensen har været færre tilskud, og en drejning af
virksomhedsrettede tilskud mod tilskud med sigte på at skabe bedre rammebetingelser for
markedet til selv at træffe mindre miljøbelastende forbrugs- og produktionsvalg. Blandt
de eksisterende tilskudsordninger er fokus væsentligst rettet mod miljøvenligt landbrug,
reduktion af miljøbelastning fra energiproduktion og forbrug samt i mindre grad mod
udvikling af renere produkter.
Der er et enkelt eksempel i den danske miljø- og energipolitik på brug af omsættelige
kvoter. Danmark etablerede med virkning fra 2001 som det første land i
verden et system med omsættelige emissionskvoter for CO2-udledningerne
indenfor elproduktion. Elproducenterne er tildelt en årlig CO2-kvote frem til
2004. Hvis en udledningskvote overskrides, betales en bøde til staten på 40 kr./ton CO2.
Danmark er netop gået i gang med at bruge mulighederne for joint implementation.
Danmark har f.eks. indgået en samarbejdsaftale på klimaområdet med Rumænien. Aftalen
giver mulighed for fælles klimaprojekter, hvor Rumænien får ny teknologi, der
begrænser luftforureningen, mens Danmark til gengæld kan godskrive CO2-reduktionen
i sit nationale klimaregnskab. Aftalen benytter sig af mulighederne i FNs
Kyoto-protokol for at bruge joint implementation til at opfylde klimaforpligtelsen.
Miljøansvar benyttes i dag kun på jordforureningsområdet. I 2000 blev der
indført et ubetinget forureneransvar for ejere af villaolietanke af en vis størrelse1. Ejerne skal selv betale for fuld
oprydning og rensning. Derfor indførtes en pligt for ejere af villaolietanke til at være
dækket af en forsikring.
På miljøområdet er der gebyrer for affaldshåndtering og bortledning af
spildevand. Gebyrerne må alene dække de faktiske udgifter forbundet med håndtering af
affald og spildevand og ikke den forurening, der opstår som følge heraf. Derfor har
gebyrerne, som de er indrettet i dag, kun meget begrænset effekt som virkemiddel til at
nedbringe forurening.
Inden for de seneste ti-femten år er der indgået en række frivillige aftaler
på natur- , miljø- og energiområdet som et alternativ til regelstyring. Et eksempel er
aftaleordningen for energiintensive virksomheder, som giver mulighed for at opnå en
væsentlig reduktion i virksomhedens CO2-afgift, hvis der indgås en aftale om
at gennemføre energibesparende investeringer, som har en tilbagebetalingstid under fire
år, at implementere energiledelse og at gennemføre "særlige undersøgelser"2. Der er indgået knap 100 individuelle
aftaler og brancheaftaler med energiintensive industrivirksomheder, som dækker omkring
halvdelen af industriens samlede energiforbrug.
Privatisering er, når offentlig produktion overgår til den private sektor via
et salg. På vej til en egentlig privatisering, vil offentlige virksomheder ofte først
blive omdannet til 100 pct. statsejede aktieselskaber. Det er dog først, når der er en
betydelig mængde privat aktiekapital, at der er tale om en egentlig privatisering.
Privatisering kan i samspil med udlicitering være med til at sikre forbrugerne bedre
service og lavere priser. Det opnås gennem konkurrence og bedre udviklingsmuligheder for
de virksomheder, som hidtil har været statsligt ejede. Ved privatisering opnår staten
desuden en indtægt.
Udlicitering er, når den offentlige sektor betaler den private sektor for at
løse offentlige opgaver f.eks. rengøring. Formålet med udbud og udlicitering er at
opnå større effektivitet i den offentlige sektor og dermed sikre den bedst mulige
anvendelse af offentlige midler og ressourcer. Hvis et udbud viser, at det vil være
økonomisk fordelagtigt for staten at få løst opgaven hos en af tilbudsgiverne, skal
opgaven udliciteres.
Når offentlige ydelser udsættes for konkurrence i form af udbud og eventuel
udlicitering, kan det føre til betydelige effektivitetsgevinster, både i form af lavere
omkostninger og i form af forbedret service og kvalitet. Det bliver testet, om den
offentlige varetagelse af serviceydelser er konkurrencedygtig på pris og kvalitet.
Om udlicitering indfrier sit fulde potentiale og fører til økonomiske besparelser og
forbedret service, afhænger dog i høj grad af forarbejdet. Den offentlige myndighed skal
beskrive den udbudte opgave grundigt og specificere kravene til dens løsning, men kravene
må ikke blive så detaljerede, at de bremser for leverandørens nytænkning. Det er i
denne sammenhæng vigtigt at udvikle velegnede metoder til kvalitetsopfølgning og
løbende samarbejde med leverandøren, så det kan sikres, at gevinsten opretholdes.
Den praktiske brug af økonomiske virkemidler i andre lande
Alle OECD-lande anvender økonomiske virkemidler på miljø-, energi- og
transportområdet. Der er imidlertid forskel på, hvilke virkemidler landene anvender,
omend mange af landene, her i blandt Danmark, bruger en bred vifte af virkemidler, jf.
tabel 1.2. EU landene anvender i høj grad miljørettede afgifter. I USA er SO2 og
NOx fra kraftværker samt ozonlagsnedbrydende stoffer reguleret med
omsættelige kvoter.
Tabel 1.2
Brug af økonomiske virkemidler med et miljømæssigt sigte i udvalgte OECD lande
Se her!
Alle EU landene benytter miljørettede afgifter, men der er forskel på omfang og
udbredelse. I Danmark anvendes flere miljørettede afgifter sammenlignet med andre
europæiske lande, men afgiftsprovenuets andel af det samlede skatteprovenu er ikke
væsentligt forskelligt fra en række andre EU-lande, jf. figur 1.1. I 2000 var der 213 miljørettede afgifter i Danmark,
sammenlignet med henholdsvis 10, 11 og 12 i Finland, Norge og Sverige, og kun mellem 2 og
4 i lande som Island, Irland, Spanien, Portugal, Italien, Grækenland og England.
Miljørettede afgifter udgør fra 5 pct. af det samlede provenu i Frankrig til 13 pct. i
Holland. I Europa er det hovedsageligt energiafgifter efterfulgt af transportafgifter, der
vægter tungest.

Anm.: Opdelingen i de forskellige typer afgifter er foretaget af de enkelte lande,
og skal tages med et vist forbehold da den muligvis ikke er konsistent mellem de enkelte
lande.
Kilde: Det Europæiske Miljøagentur, "Environmental Signals", 2002
Figur 1.1.
Provenu af miljørettede afgifter i EU, 1999
Tilskud med negative miljøeffekter
I 2002 udgjorde indirekte tilskud (primært afgiftsfritagelser) med negative
miljøeffekter skønsmæssigt 1,8 mia. kr. I de fleste tilfælde gives afgiftsfritagelser
af hensyn til konkurrenceevne. Lempelse af erhvervenes betaling af CO2-afgiften
udgør den største post på 878 mio. kr.4
Andre indirekte tilskud har både positive og negative miljøeffekter. Den lavere
afgift på diesel i forhold til benzin er et eksempel herpå. I alt udgjorde indirekte
tilskud med både positiv og negativ miljøeffekt skønsmæssigt 7,5 mia. kr. i 2002.
I forbindelse med miljøvurdering af SR-regeringens finanslovforslag for 20025 har ministerierne gennemgået deres
tilskud. Der var ingen ministerier, der i deres gennemgang angav, at der er negative
miljøeffekter af tilskuddene.
Landbrugsområdet er i EU som i resten af verden præget af
protektionisme og direkte og indirekte tilskud. Landbrugsproduktionen opnår således en
lang række direkte og indirekte nationale og fællesskabsbaserede tilskud, hvoraf en del
har afledte negative miljøeffekter. En væsentlig del af disse tilskud er omfattet af
EUs landbrugspolitik.
Statens Jordbrugs- og Fiskeriøkonomiske Institut har gennemført beregninger af
effekterne af en fuld liberalisering af landbrugssektoren. Beregningen - der selvsagt er
forbundet med usikkerhed viser, at en liberalisering og udfasning af tilskud bl.a.
vil medføre en reduktion i anvendelsen af kvælstof og pesticider med henholdsvis 17 og 9
pct. i Danmark6.
Danske erfaringer med miljørettede afgifter
De hidtidige erfaringer med danske miljørettede afgifter er forskellige. Nogle
afgifter har kun virket i en begrænset periode, og effekterne er derfor endnu vanskelige
at vurdere. For andre afgifter, som har virket længere, er evalueringer af deres effekter
ofte begrænset af vanskeligheder med at tilvejebringe de nødvendige data, ligesom det
metodiske grundlag for evalueringer stadig er under udvikling.
Generelt er der derfor kun gennemført få egentlige større evalueringer af afgifterne
efter deres indførelse. I forbindelse med de hidtidige evalueringer er afgifterne
primært vurderet for miljøeffektivitet, mens omkostningseffektivitet ikke eller kun i
meget begrænset omfang er belyst. Det samme gælder afgifternes fordelingseffekter og
deres dynamiske virkninger (teknologiudvikling mv.).
På grundlag af de hidtil gennemførte evalueringer samt mindre omfattende
undersøgelser og skøn kan det generelt konstateres, at afgifternes miljøeffekter har
været positive. I nogle tilfælde har miljøeffekten været stor selv ved en beskeden
afgift. Det gælder f.eks. afgiftsdifferentieringen mellem svovlholdig og svovlfattig
diesel, jf. boks 1.3. I andre tilfælde er det vanskeligt at konstatere, om
afgiften har haft en miljøeffekt. Det gælder f.eks. afgiften på PVC.
Boks 1.3.
Store miljøeffekter af afgiftsdifferentiering mellem svovlholdig og svovlfattig
diesel
I 1999 var EU-kravet til
svovlindhold i diesel max 500 ppm (0,05 pct.). Med vedtagelsen af EU-direktiv 98/70
skærpes kravet til max. 350 ppm fra 2000 og max. 50 ppm fra 2005. I 1999 indførtes en
afgiftsdifferentiering mellem svovlholdig (500 ppm) og svovlfattig (50 ppm) diesel på 18
øre/l. Resultatet var, at svovlindholdet i al autodiesel i Danmark fra medio 1999 blev
reduceret til max 50 ppm svovl, hvilket i realiteten betyder en indførelse af
2005-EU-kravet ca. seks år før, det bliver obligatorisk. |
Specielt for udledninger af forurenende stoffer til luft har de miljørettede
afgifter stor betydning, jf. tabel 1.3. Af den samlede reduktion af udledning af CO2
i perioden 1992-2000 vurderes næsten 3/4 af reduktionen at kunne henføres til
energiafgifter og afgifter på transport. For reduktionen af udledningen af NOx
er det ca. 20 pct. af den samlede reduktion, og ca. 23 pct. af reduktionen af udledningen
af SO2, der kan henføres til de miljørettede afgifter.
Tabel 1.3.
Reduktioner af luftforurening ( ton) fra forskellige virkemidler 1992-2000
|
CO2
(1000 ton) |
SO2 |
NOx |
Partikler |
VOC |
CO |
Energipolitik, dvs. adm. regulering, tilskud mv. |
28.000 |
840.000 |
480.000 |
- |
2.000 |
-1.000 |
Energiafgifter samt CO2- og SO2-afgift |
54.000 |
230.000 |
90.000 |
- |
0 |
0 |
Registrerings-, vægt, benzin- og dieselafgift |
25.700 |
17.000 |
91.000 |
5.000 |
136.000 |
555.000 |
Effekt af Euronormer for køretøjer |
700 |
0 |
230.000 |
4.000 |
150.000 |
600.000 |
I alt |
108.400 |
1.087.000 |
891.000 |
9.000 |
288.000 |
1.154.000 |
Anm.: I opgørelsen af CO2-udledningerne under energipolitik er også
medtaget udledningerne af CH4 og N2O omregnet til CO2-ækvivalenter.
Et negativt tal indikerer en øget udledning af det pågældende stof. Det har ikke været
muligt at vurdere størrelsen af partikeludslippet som følge af henholdsvis energipolitik
og afgifter.
Kilde: "Miljøpolitikkens økonomiske fordele og omkostninger",
Finansministeriet et al., februar 2001.
På affaldsområdet viser undersøgelser, at affaldsafgiften giver incitament
til øget udsortering af affald til genanvendelse. Den volumenbaserede afgift på
drikkevareemballage vurderes endvidere at reducere de årlige affaldsmængder og afgiften
på bæreposer har medført adfærdsændringer hos både producenter (bruger tyndere
materiale) og forbrugere (færre bæreposer), således at forbruget nu er bragt ned til
ca. en tredjedel af det oprindelige.
Afgifterne på kemikalier synes i en række tilfælde at have ført til markante
reduktioner. Således er forbruget af klorerede opløsningsmidler reduceret til ca. 1/3
ift. perioden forud for indførelse af afgiften. I forbindelse med en afgiftsforhøjelse
af afgift på bekæmpelsesmidler i 1998 blev det vurderet, at afgiftsforhøjelsen ville
reducere mængden af aktivstof med 8-10 pct. Siden afgiften blev indført i 1996 er både
behandlingshyppighed og landbrugets forbrug af aktivstof faldet, med henholdsvis 15 og 16
pct. fra 1997 til 2001. Det er dog vanskeligt at vurdere, hvor stor en del af reduktionen,
der er en direkte følge af afgiften, og hvor stor en del der skyldes andre aktiviteter,
der har til formål at reducere pesticidforbruget.
Erfaringerne med spildevandsafgiftens miljøeffekt er sparsomme. En evaluering
af afgiftens miljøeffekt for industrielle egenudledere7 viser, at afgiften har haft en væsentlig
adfærdsændrende effekt på virksomheder, der betaler den fulde afgiftssats. For
virksomheder, der opfylder betingelserne for reduceret sats, viser analysen, at
virkningerne har været små. Da disse virksomheder står for langt de største
udledninger, har afgiftens overordnede effekt været lille. Afgiftens effekt for de
kommunale renseanlæg, der samlet set står for den største spildevandsudledning af
næringsstofferne kvælstof, fosfor og organisk materiale er ikke belyst. Miljøstyrelsen
er i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser ved at afslutte en evaluering af
omkostninger og miljøeffekter.
Afgiften på drikkevand har flere formål. Et mindre vandforbrug vil medføre
mindre udledning af spildevand, og dermed begrænse miljøbelastningen af naturen. Den
udledte spildevandsmængde er stort set direkte proportional med vandforbruget, idet
udledning af spildevand under normale omstændigheder renses ned til foreskrevne
udledningskrav. En begrænsning af vandforbruget vil også kunne medvirke til at hæve
vandspejlet i nogle af de søer, åer og vandløb, der belastes hårdest ved indvinding af
grundvand i sommerperioden. Endvidere giver afgiften et incitament til at øge
vedligeholdelse af vandledninger, så udsivningen minimeres. Afgiften på drikkevand er
ikke evalueret.
Det er ikke undersøgt, om råstofafgiften har reduceret råstofforbruget.
Forskelle i miljøeffektivitet af afgifterne
Forskelle i de miljørettede afgifters målte effekter på miljøet beror på en række
forskellige forhold, herunder bl.a. afgiftssatsernes størrelse, administrative hensyn,
mulighederne for at isolere effekterne af afgiften og aktørernes mulighed for at reagere,
jf. boks 1.4. En række af disse forhold kan ændre sig over tid, og skabe grundlag for
udformning af mere miljøeffektive afgifter.
Boks 1.4.
Mulige årsag til forskelle i miljøeffektivitet af afgifterne
 | Afgiftssatsens størrelse. En høj afgiftssats vil alt andet
lige have større effekt end en lav sats. Tilsvarende vil incitamentsvirkningen af faste
afgiftssatser blive mindre under inflation.
|
 | Substitutionsmuligheder (reaktionsmuligheder). Mulighederne for
at substituere forbruget væk fra afgiftsobjektet og dermed virkningen af en given afgift,
vil være større på længere sigt end på kort sigt. F.eks. vil en afgift på energi
give tilskyndelse til udvikling og investering i mindre energikrævende
produktionsteknologier. Afgifternes miljøeffekter kan derfor være vanskelige at vurdere
på kort sigt.
|
 | Et korrekt afgiftsgrundlag kan være i konflikt med hensynet
om administrerbarhed. For flere afgifter omfatter afgiftsgrundlaget som følge af
administrative hensyn alene en del af den samlede miljøbelastning. Det er f.eks.
tilfældet for emballageafgiften, ligesom en række afgifter er lagt på produkter frem
for emissioner.
|
 | Hensynet til konkurrenceevne har betydet, at visse sektorer
eller aktiviteter enten er undtaget for afgift eller er omfattet af lavere afgiftssatser.
Det gælder f.eks. energiafgifter, CO2-afgift, og spildevandsafgift.
|
 | Manglende værdisætning af eksternaliteter. Mangel på viden
om værdien i kroner og øre af en given miljøforbedring, gør det vanskeligt at
fastsætte afgiftssatserne korrekt.
|
 | I mange tilfælde kan det være vanskeligt at isolere effekten
af en given afgift. Andre forhold kan have såvel positiv som negativ indvirkning på
miljøet.
|
|
Generelt vil miljøafgifter med effektiv miljøvirkning give et faldende provenu over tid,
da forbrugere og virksomheder vil ændre adfærd, så der forbruges mindre af det
afgiftsbelagte.
Der foreligger en vis viden om afgifternes miljøvirkninger, mens de øvrige aspekter,
så som omkostningseffektivitet, udvikling af bedre renseteknologi, renere teknologi og
produkter samt beskæftigelses- og fordelingseffekter kun er meget sparsomt belyst. Derfor
er der behov for at få udbygget viden og dokumentation på dette område.
Danske erfaringer med miljørettede tilskudsordninger
Renere produkter
Program for renere produkter fra 1998 har fokus på reduktion af miljøbelastningen fra
produkter. Formålet er at skabe incitamenter til udvikling af renere produkter, sikre
kompetenceopbygning hos de relevante aktører samt fremme samarbejdet mellem aktørerne
på markedet. En midtvejsevaluering fra 2001 konkluderer, at programmet er godt på vej
til at opfylde det overordnede mål, og at de anvendte virkemidler er velegnede og
tilstrækkelige til at nå dette mål. I forlængelse af evalueringen, arbejdes der med at
fastlægge en række indikatorer, der kan anvendes til at kvantificere resultaterne af
indsatsen fremover.
Tilskud til energibesparelser
Et element i energipakken fra 1995 var tilbageførsel af provenuet bl.a. gennem en
tilskudsordning til energibesparelser i erhvervene. Evalueringen af energipakken8 viser, at tilskudsordningen har haft
væsentlig betydning for den opnåede reduktion i miljøbelastning, idet omkring en
tredjedel af reduktionen kan henføres til tilskudsordningen. I samme forbindelse blev der
lavet en fremskrivning, der viser en forventet reduktion i 2005 på 0,7 mio. ton CO2.
Tilskud til miljøvenlig landbrugsproduktion
EU landene kan i henhold til nærmere angivne formål yde støtte til miljøvenlige
produktionsmetoder i landbruget9. Det
danske landdistriktsprogram indeholder mange og meget forskellige tilskudsordninger, der
har det fælles formål at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne. Mens nogle
af ordningerne primært er rettet mod miljø- og naturmæssig bæredygtighed, er andre
ordninger mere rettet mod en social og økonomisk bæredygtighed i landdistrikterne. De
fleste ordninger indeholder dog miljøforbedrende aspekter, bl.a. med krav om overholdelse
af en række regler og minimumskrav på miljøområdet. På den måde bidrager
tilskudsordningen til miljøvenligt jordbrug (MVJ), skovbrugsforanstaltningerne og tilskud
til økologisk jordbrug både til målsætningerne om kvælstofreduktion i VMPII og yder
et væsentligt bidrag til naturkvalitet og biologisk mangfoldighed.
Danske erfaringer med omsættelige kvoter, joint implementation, miljøansvar og
frivillige aftaler
Omsættelige kvoter for CO2-udledninger
I 2001 blev der indgået fjorten handler med danske CO2-kvoter med et samlet
volumen på knap 1/2 mio. ton CO2. Otte af handlerne er indgået mellem de
danske kvotemodtagere, de seks øvrige handler med udenlandske aktører.
Joint implementation
For at nå målsætningen på klimaområdet har Danmark i begyndelsen af marts 2003
indgået en kontrakt med Rumænien om det første danske joint implementation projekt.
Projektet forventes at give Danmark en reduktion på op til 720.000 ton CO2-ækvivalenter
i perioden fra 2004 2017.
Miljøansvar på jordforureningsområdet
I det første år (2000) ordningen om ubetinget forureningsansvar for villaolietanke
eksisterede, var der 106 dækningsberettigede sager og oprydningomkostningerne var 46 mio.
kr. I år 2001 var der 166 dækningsberettigede sager og oprydningomkostningerne beløb
sig til 67 mio. kr10. Erfaringen fra
disse sager viser, at ordningen fungerer efter hensigten, og at de olieforurenede grunde
nu bliver ryddet op, uden at dette medfører en økonomisk belastning for ejeren af
villaolietanken. Ordningen skønnes at indebære oprydningsomkosstninger på ca. 60 mio.
kr. pr. år.
Frivillige aftaler
Erfaringer med brug af frivillige aftaler viser, at aftaler i en række tilfælde kan
være et egnet instrument til at opnå natur- og miljømæssige mål, men at det må bero
på en konkret vurdering fra område til område.
Internationale erfaringer
I forhold til de danske erfaringer er der i udlandet en række eksempler på, at
økonomiske styringsmidler har været rettet mod andre miljøproblemer, ligesom andre
typer af virkemidler har været taget i brug. Nedenfor nævnes udvalgte eksempler, der
både har vist sig miljø- og omkostningseffektive. Erfaringerne fra anvendelsen af
økonomiske virkemidler i andre lande kan inspirere ved udformningen af fremtidig
regulering af miljø- og naturområdet i Danmark.
Omsættelige SO2-kvoter i USA
I USA blev omsættelige forureningskvoter indført i 1990 for at mindske emissionerne
af SO2 fra elværker til halvdelen af 1980 niveauet. Systemet har opfyldt
forventningerne til miljøeffekterne, og udgifterne har været væsentligt under
forventningerne til programmets pris. Den amerikanske miljøstyrelse (US EPA) har
beregnet, at administrativ regulering ville være langt dyrere.
Omsættelige genanvendelsesbeviser i Storbritannien
Storbritannien har indført omsættelige genanvendelsesbeviser for emballageaffald, som
en del af implementeringen af EUs emballagedirektiv fra 1994. Hensigten er at
nedbringe omkostningerne ved at nyttiggøre emballagen, hvor det er billigst. I
modsætning til et traditionelt system med omsættelige kvoter får virksomhederne ikke
kvoterne, men et genanvendelsesmål som de skal leve op til. Virksomhederne kan erhverve
kvoterne ved at sørge for, at emballagen genanvendes af virksomheden selv eller andre.
Indtil nu har ordningen været en succes. Bortset fra 2001 er det lykkedes at opfylde
de samlede årlige mål for genanvendelse. Omkostningerne forbundet hermed har været
lavere end forventet. Ordningen er relativt kompliceret, men har vist sig at være
omkostningseffektiv.
Ordningen er et eksempel på et område, der er underlagt et EU-direktiv, men som
reguleres helt anderledes, end det er tilfældet i Danmark. Det er ikke sikkert, at
ordningen vil være relevant for Danmark, da markedet er mindre, men ordningen tjener som
eksempel på, at regulering kan udføres på mange måder.
Omsættelige fiskekvoter i Island
De individuelle omsættelige fiskekvoter i Island er et eksempel på regulering af en
begrænset naturressource. Systemet startede med indførsel af kvoter for sildefiskeri i
slutningen af halvfjerdserne. Siden 1990 har alle større fiskebestande inden for 200
sømil fra Island været reguleret gennem omsættelige kvoter.
Systemet har vist sig at være positivt for fiskerisektoren som helhed, idet antallet
af fiskebåde er rationaliseret, og fangsten er blevet bedre. Samtidig øges
fiskebestandene.
De omsættelige fiskekvoter i Island og andre lignende systemer har allerede inspireret
den danske regulering, idet Danmark har vedtaget at indføre individuelle omsættelige
kvoter for sildefiskeriet fra 1. januar 2003.
1 |
Gælder for olietanke med et rumindhold under 6000 l, hvor 50 pct. eller
mere af det areal, der opvarmes med olie fra den pågældende olietank, anvendes til
beboelse
|
2 |
Formålet med "særlige undersøgelser" er at afdække
besparelsespotentialer i virksomhedernes kerneprocesser og dermed danne grundlaget for, at
der på sigt kan gennemføres besparelser i disse processer
|
3 |
I dag er det 24 miljørettede afgifter
|
4 |
En begrænset andel af skatteudgiften vedrører aftaletilskud, dvs.
virksomheder der forpligter sig til at gennemføre energibesparende foranstaltninger kan
opnå yderligere reduktion i CO2-afgiften. Aftaletilskuddet er en skatteudgift,
der indebærer en positiv miljøeffekt
|
5 |
Miljøvurdering af finanslovforslaget for 2002, Finansministeriet august
2001
|
6 |
Statens Jordbrugs- og Fiskeriøkonomiske Institut 2000 og Miljøvurdering
af finanslovforslaget for 2001, Finansministeriet august 2000
|
7 |
Center for Samfundsvidenskabelig miljøforskning (CeSaM), 2000
|
8 |
Evaluering af grønne afgifter og erhvervene, Finansministeriet 1999
|
9 |
I henhold til Rådets forordning 2078/92 og Kommissionens forordning
746/96 om miljøvenlige produktionsmetoder i landbruget.
|
10 |
Oliebranchens Fællesrepræsentation |
| Forside | | Indhold | | Forrige |
| Næste | | Top
| |