| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Teknologiprogram for jord- og grundvandsforurening 2003
Nedenfor er organisationen bag Teknologiprogrammet beskrevet - herunder en beskrivelse
af de forskellige aktører, der er involveret i arbejdet. På figur 2 er optegnet et
organisationsdiagram. Der udpeges kun faglige sekretærer for feltprojekterne.
Depotrådet, som miljøministeren udpeger i henhold til "Lov om forurenet
jord" skal rådgive ministeren i generelle spørgsmål om teknologiudvikling. I
bemærkningerne til lovforslaget står "Der afsættes på Finansloven et beløb til
fremme af teknologiudvikling. Bevillingen administreres af Miljøstyrelsen, der
forelægger forslag til principper og programområder for Depotrådet". " Rådet
udarbejder en årlig redegørelse til miljøministeren, og rådet vurderer mere
overordnede behov for teknologiudvikling og afgiver hvert år en anbefaling vedrørende
principper og programområder, herunder bevillingens fordeling herpå."
Depotrådet har følgende sammensætning:
 | Miljøstyrelsen. Formandskab. |
 | Amtsrådsforeningen. 2 personer. |
 | Frederiksberg Kommune. |
 | Københavns Kommune, Miljøkontrollen. |
 | Kommunernes Landsforening. |
 | Dansk Industri. |
 | Danmarks Naturfredningsforening. |
 | Danske Entreprenører. |
 | Danske Vandværkers Forening og Danmarks Private Vandværker i fællesskab. |
 | Dansk Familielandbrug, De danske Landboforeninger og Landbrugsraadet i fællesskab. |
Teknologiprogrammet indeholder Depotrådets årlige anbefalinger vedr. principper og
programområder for teknologiudviklingen.

Figur 1
Organiseringen af arbejdet med teknologiudvikling
Miljøstyrelsen udpeger en ekstern faglig sekretær i forbindelse med feltprojekterne.
Disse sekretærer bistår Miljøstyrelsen ved gennemførelsen af feltprojekterne og er med
til at sikre, at projekterne bliver udført på et højt fagligt niveau, og at projekterne
gennemføres i henhold til de opstillede retningslinier. De faglige sekretærer udpeges
på grundlag af personernes faglige viden på området. Bilag A indeholder en liste over
de faglige sekretærer.
Nedenfor er de faglige sekretærers hovedopgaver beskrevet:
 | At sikre et højt fagligt niveau ved beskrivelsen af projekterne. |
 | I samarbejde med Miljøstyrelsen at definere rammer og formål for arbejde med
projekterne, således at projekterne kan ligge til grund for udarbejdelse af vejledninger
og standarder. |
 | At kontrollere projekterne under udførelsen og sikre dokumentation af projekterne. |
 | Via litteraturgennemgang at være ajour med sidste nyt om den valgte metode, både
nationalt og internationalt. |
 | At medvirke til koordineringen af de forskellige feltprojekter. Herunder deltagelse i
møder med Miljøstyrelsen og de andre faglige sekretærer. |
 | Eventuelt at være med til at formulere de generelle udmeldinger (rapporter,
vejledninger og lignende), der skal være resultatet af projektet. |
6.3 Styregruppe for
feltprojekterne
Der nedsættes en styringsgruppe i tilknytning til hvert enkelt feltprojekt og til de
fleste udredningsprojekter. Styregruppen for feltprojekterne består af en repræsentant
for det amt eller den bygherre, hvor feltprojektet udføres (formand), dennes rådgiver,
den eksterne faglige sekretær og Miljøstyrelsen. Styregruppen har til formål at sikre,
at der jævnligt sker information/diskussion om projektets stade. Amtet, der tillige er
bygherre, skal stå for kontakt til rådgiver, entreprenør, beboere o.s.v.
Styringsgruppen for udredningsprojekterne består primært af personer, der har faglig
interesse og kompetence indenfor emnet, af enkelte myndighedspersoner og af
Miljøstyrelsen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |