| Forside | | Indhold | | Forrige |
Økologiske løsninger i naturligt ventileret skolebyggeri
Bilag B:
Analyserapport : LivCasA
Rapport vedrørende analyser i forbindelse med valg af konstruktioner og økologiske
materialer, der kan danne basis for naturlig ventilation.
Indhold
Nærværende rapport beskriver de analyser og vurderinger, der blev foretaget i
begyndelsen af forsøget. Hensigten med dette arbejde var at definere og afgrænse
projektet for hermed at danne beslutningsgrundlag for de involverede parter som
eksempelvis brugere, bygherre, fagorganisationer, bygningsmyndighed og rådgivere.
Kommissorium:
"Valg af økologiske materialer og konstruktioner, der danner basis for
naturlig ventilation i forbindelse med opførelse af et skole-SFO-byggeri i Kolding."
Projektet har modtaget støtte fra Miljøstyrelsen i samarbejde med By - og
Boligministeriet under den økologiske aktionsplan.
Om rapporten kan i øvrigt nævnes:
Rapporten blev udarbejdet forud for byggeprogrammet og blev anvendt i forbindelse med
udarbejdelse af byggeprogram og møder med byggestyregruppen, Sverigesgruppen, bygherren
og rådgivere. De samme aktører deltog endvidere i studietur og undervisning omkring
naturlig ventilation.
Rapporten beskriver ikke detaljeret de overvejelser, der er gjort i forløbet, ligesom
rapporten ikke er at betragte som en positivliste eller facitliste.
Der blev givet afslag på ansøgning om alternativ isolering, hvorfor dette ikke
indgår i projektet.
Da forsøget startede, var der såvel internationalt som nationalt interesse for
naturlig ventilation og for indklimaproblematikken som helhed. Som følge heraf var der
nogen tilgængelig specialviden. Denne viden var oftest meget teoretisk eller meget
specifik. Der var ingen samlede data baseret på at betragte en konkret bygning i sin
helhed OG derefter omsætte teorierne til praksis.
Nærværende projekt prioriterer helhedsløsninger og realisering af et byggeri.
Det blev vurderet, om der skulle opstilles én prioriteret liste over tagløsninger,
én over gulvbelægninger, én over vægbeklædninger etc. Dette blev fravalgt. Årsagen
er, at indeklimaet skal vurderes på en række parametre. Et produkt vil som hovedregel
have forskellige ratings afhængig af, om det vurderes på fugtregulering,
varmeakkumulering, lydabsorption, hygiejne etc. Kunsten er at finde en kombination af
materialer, der sammen giver det ønskede indeklima i det enkelte rum.
En ratingliste kan indebære, at der vil ske valg af materialer, der har højeste
ratings. Kombinationen af en række af disse materialer i et lokale er ikke nødvendigvis
det, der samlet giver det optimale indeklima.
Kun ved at forstå sammenhænge og opstille ønsker og krav til indeklimaet, kan de
enkelte rum og bygningen som helhed opbygges af materialer og konstruktioner, der
tilsammen opfylder ønskerne. Analysearbejdet skulle definere og afgrænse de områder,
der skulle inddrages og ikke mindst finde en egnet arbejdsform.
"Naturlig ventilation i skoler - krav og kriterier "
" Materialer og konstruktioner "
Analysearbejdet og rapporterne er udarbejdet af henholdsvis Søren Østergaard Jensen,
Danmarks Teknologiske Institut og projektleder Aase Gilling.
Indeklimaet i klasserummene skal så vidt muligt overholde følgende krav for at
maksimere komforten og indlæringen:
Temperatur: Den ideelle temperatur er 20°C. Temperaturen bør ikke overstige
22°C.
Luftfugtighed: Luftfugtigheden skal ligge mellem 40 og 60% for at sikre en god
luftkvalitet.
Ventilation: God luftkvalitet. Dvs. affaldsstoffer fra lærer/elever samt
afgasning fra materialer i klasserummet skal fjernes.
Lufthastighed: Lufthastigheden skal ligge under 0,1-0,15 m/s for at undgå
træk.
Dagslys: Der skal i dagtimerne være 500 lux på hver arbejdsplads uden
blænding og ikke under 200 lux noget sted i klasseværelset.
Lyd: Lav efterklangstid og ingen lyd fra andre klasserum og gangarealer.
Ovenstående krav/henstillinger er ikke uafhængige. En ændring af værdien af
en af de ovenstående parametre fører som regel til en ændring af værdien af en eller
flere af de andre parametre.
Modsat beboelse og kontorer, hvor komfortniveauet for lufttemperaturen er ca.
21°C, er komforttemperaturen i skoler 20°C. Ved højere temperaturer mindskes
koncentrationsevnen. Norske undersøgelser har vist en nedgang i koncentrationsevnen på
ca. 10% ved en lufttemperatur på 23-24°C. Temperaturen skal helst holdes under 22°C.
Temperaturniveauet i danske skoler ligger som regel over 20°C. At fastholde en
lufttemperatur på 20°C kræver en præcis styring af varme- og ventilationsanlæg.
Termisk tunge konstruktioner vil medvirke til at udjævne temperatursvingninger og bl.a.
give mulighed for at køle om natten med udeluft, således at temperaturen om morgenen er
19°C, og derefter stiger langsomt i løbet af dagen i perioder med høje
udelufttemperaturer.
Høj luftfugtighed fører som regel til gener f.eks. i form af sundhedsfarlige
svampesporer og mikroorganismer i luften. Men for lav luftfugtighed skaber også
problemer, som figur 6 viser.

Figur 6.
Indeklimarelaterede problemer afhængig af luftfugtigheden.
Svamp og støvmider er ikke et problem ved lave luftfugtigheder. Til gengæld udtørres
slimhinderne samtidigt med, at personer bliver lettere statisk opladede, når det er
tørt, hvorved de aktivt suger støv og andre partikler til sig, herunder virus og
bakterier, som overlever fint i et tørt klima. Et for tørt klima giver således
anledning til en øget sygdomsfrekvens både i form af infektioner, men også i form af
astma og allergiske problemer. Problemer med lav luftfugtighed opstår om vinteren, hvor
udeluften på grund af den lave temperatur kun kan indeholde lidt vand.
Ideelt bør luftfugtigheden holdes under 60% om sommeren (det er vanskeligt/umuligt at
opnå en lavere luftfugtighed om sommeren uden affugtning) og over 40% om vinteren.
Luftfugtigheden kan om vinteren holdes oppe ved at begrænse ventilationen. Anvendelse
af hygroskopiske materialer kan passivt medvirke til at regulere luftfugtigheden i rummet
på samme måde, som termisk tunge materialer udjævner temperaturudsving.
Konstruktionerne må ikke have kuldebroer, hvor luftens fugt kan kondensere og derved
danne grobund for mikroorganismer - råd, svamp og bakterier.
Ventilation
Ventilationen skal være tilstrækkelig til at opretholde en god luftkvalitet, men
ikke højere da ventilationen bidrager stærkt til varmebehovet i skoler.
Klasselokalet bør være bygget af sunde materialer (forstået som materialer uden
afgasningsproblemer), ligeledes bør inventaret ikke give anledning til afgasning, så den
nødvendige ventilation udelukkende er afhængig af personerne i rummet. Det skal være
muligt at dimensionere luftskiftet udfra bortskaffelsen af menneskelige affaldsprodukter -
CO2, fugt og odour - alene. Dvs. udfra et princip om minimum-ventilation om
vinteren. Ventilationen kan yderligere være behovsstyret, således at ventilationen
gøres afhængig af belastningen af lokalet - f.eks. antallet af personer i lokalet.
Et stort luftvolumen i klasselokalerne vil nedsætte det nødvendige luftskifte,
hvilket jævnlig udluftning f.eks. i frikvarterer også vil gøre.
I perioder med høje udelufttemperaturer skal det være muligt at øge
ventilationsmængden betydeligt for at kunne holde indelufttemperaturen på under 22°C
ved hjælp af køling med koldere udeluft.
Køling med koldere udeluft kan give anledning til trækgener - specielt ved høje
luftskifter. Indblæsningsarmaturerne skal derfor udformes således, at lufthastigheden i
opholdszoner ikke overstiger 0,1-0,15 m/s.
Dagslys
Dagslys er vigtig, dels fordi mennesket mentalt har behov for en vis daglig portion
dagslys, dels fordi tilstrækkelig med dagslys reducerer elektricitetsforbruget til
belysning.
Tilstrækkelige mængder dagslys om vinteren - mellem 2000 og 3000 lux af en times
varighed om dagen (helst om morgenen) - vil i de fleste tilfælde forhindre
vinterdepressioner.
Rigeligt med dagslys kræver store vinduespartier i dybe rum. Dette konflikter ofte med
det termiske indeklima, idet store vinduespartier traditionelt giver overophedning om
sommeren og kuldenedfald om vinteren. Udhæng og højisolerende ruder kan dog afhjælpe
dette. Ved store vinduespartier vil der desuden være risiko for blænding.
Et højtsiddende vindue bagi i klasselokalet (modsat facaden med vinduerne) kan
betydeligt forbedre lysforholdene i denne del af klasselokalet samtidigt med, at
vinduespartierne i facaden kan mindskes.
Oplukkelige, højtsiddende vinduer bagerst i klasselokalet vil øge muligheden for
anvendelse af naturlig ventilation. Dels som følge af øget højde mellem friskluftindtag
og afkast, dels som følge af et større luftvolumen i klasselokalet som vist i figur 7.
Selv med stor termisk masse er det muligt at holde efterklangstiden nede. Dette kan
ske ved at benytte en kombination af termisk tunge overfalder og lyddæmpende overflader.
Lyd må ikke blive transmitteret mellem klasselokaler indbyrdes og fra gangarealer til
klasselokaler via ventilationssystemet.
Naturlig ventilation drives dels af vinden, dels af den termiske opdrift, der naturligt
opstår i en bygning, når indeluften er varmere end udeluften.
Det drivtryk vinden skaber er meget fluktuerende, dels over året og dagen, men også
fra minut til minut. Vinden kommer desuden fra vekslende retninger, således at der både
skabes tryk og sug ved friskluftindtaget. Naturlig ventilation bør derfor hovedsagelig
dimensioneres for situationer uden vindpåvirkning. Luftindtag og luftafkast skal derefter
dimensioneres, så vinden helst hjælper med til at drive ventilationen eller ikke
influerer på ventilationen, og derved ikke virker mod den termiske opdrift.
Da det termiske drivtryk er en funktion af inde- og udelufttemperaturen samt højden
mellem luftindtag og luftafkast, skal lokalet være så højt som muligt, eller afkastet
skal ske gennem en ventilationsskorsten med en vis højde.
Afkast
Trykfaldet over afkastet skal være lille, da der ved naturlig ventilation opereres
med lave drivtryk - som regel < 10 Pa.
Naturlig ventilation harmonerer godt med oplukkelige, højtsiddende vinduer bagerst i
lokalet, specielt hvis det er muligt at åbne vinduer eller spjæld mod alle fire
verdenshjørner, idet det så altid vil være muligt at åbne i læsiden og dermed udnytte
vinden til at forøge drivtrykket.

Figur 7.
Højtsiddende vinduer/spjæld bagerst i klasselokalet.
Afkastet til det fri skal være højt placeret > 5 m i forhold til
friskluftindtaget. Flere lokaler kan evt. benytte samme afkast, i så fald skal der dog
tages hensyn til spredningen af lyd mellem lokalerne. Lyden skal i så fald dæmpes - en
dæmpning der dog kan forøge trykfaldet over afkastet.
Der vil være overtryk ved afkastet. Det skal her sikres, at fugt ikke trænger ind i
konstruktionen på en sådan måde, at der dannes grobund for mikroorganismer.
Indtag
Trykfaldet over friskluftindtaget skal være lille.
Indtaget af frisk luft skal sikre, at der ikke opstår trækgener f.eks. ved hjælp af
diffusorer.
Ved placering af indtag gennem væg til det fri er det ikke muligt at neutralisere
vindpåvirkningen, idet vinden skaber skiftende forhold af tryk og sug omkring en bygning.
Ved denne placering af indtag skal det sikres, at evt. sug neutraliseres af et tilsvarende
eller større vindskabt sug ved afkastet.
Indtaget skal let kunne renses. På grund af det store tryktab over normale filtre
(f.eks. pollenfiltre) er det kun muligt at anvende grovfiltre, der forhindre f.eks. fugle,
blade og andre større partikler i at trænge ind i bygningen.
Ved indtag af luft væk fra bygning og derefter kanalført til bygningen gennem
jordkanaler og kælder/krybekælder kan vinden benyttes til at skabe ekstra drivtryk eller
vindeffekten kan neutraliseres. Føring af friskluft gennem jord og kælder vil give
forvarmning af friskluften om vinteren og køling af friskluften om sommeren.
Ved kanalføring i jord og kælder skal det sikres, at kondensering af fugt om sommeren
ikke skaber grobund for mikroorganismer, at kanaler og kælder kan rengøres, samt at der
ikke kan ske indtrængning af radon.
Luftskiftet ved naturlig ventilation er ofte meget fluktuerende, idet drivtrykket
helt er afhængig af de klimatiske forhold - vind og udelufttemperatur. Der er derfor
behov for en styring af åbningsarealet i afkastet og/eller i friskluftindtaget.
Automatisk styring vil umiddelbart kunne give den mest optimale styring med hensyn til
at fastholde et konstant luftskifte. Men hurtigtreagerende spjældreguleringsmekanismer er
i dag ikke lydløse. Selv lave lyde fra spjældreguleringen vil virke forstyrrende på
undervisningen, idet lyden kommer uventet.
Manuel regulering vil som regel være mindre optimal med hensyn til fastholdelse af et
konstant luftskifte. Til gengæld sker reguleringen som følge af en bevidst handling fra
lærer eller elever, som derfor er forberedt på den afbrydelse, reguleringen medfører.
Det vil derfor ikke på samme måde virke forstyrrende i undervisningen - og vil måske
endda kunne inddrages positivt i undervisningen. Faren er dog, at systemet ikke virker
efter hensigten, fordi spjældene indstilles forkert. Hvis luften forvarmes i jordkanaler
om vinteren, vil de øgede varmetab som følge af en ikke optimal styring være mindre
(afhængig af den aktuelle forvarmning i jorden).
Kriterier for opnåelse af god naturlig ventilation i
skoler:
Minimum luftskifte om vinteren: Brug af sunde materialer med
et minimum af afgasning.
Stort luftskifte om sommeren: F.eks. mulighed for åbning af vinduer i facaden
samt evt. anvendelse af solvarme til forøgelse af drivtrykket.
Høje rum: Stort termisk drivtryk og stort luftvolumen.
Lille tryktab over friskluftindtag og afkast: Det er små drivtryk, der er til
rådighed.
Friskluftindtag og afkast der udnytter vinden: Forøgelse af drivtrykket.
Diffusorer i friskluftindtaget: For at undgå trækgener.
Mulighed for rengøring af friskluftindtag og afkast: For at undgå forringet
luftkvalitet som følge af opblomstring af mikroorganismer.
Termisk tunge materialer: Udjævning af indelufttemperaturen.
Hygroskopiske materialer: Udjævning af luftfugtigheden.
Evt. forvarmning om vinteren/køling om sommeren i jordkanaler: Reduceret
varmetab om vinteren. Øget komfort om sommeren.
Nedenstående beskriver primært de overvejelser og beslutninger, der kendetegnede den
iterative proces i forsøgets opstartsfase. Rapporten gengiver ikke alle detaljer i
processen. Rapporten blev udarbejdet forud for byggeprogrammet og skal ses i sammenhæng
med studieture og møder med brugerne.
Følgende kilder var informationskanaler og diskussionspartnere i processen: Dansk
Indeklimamærkning, Grøn Information, LØBīs katalog og hjemmeside, Forbrugerstyrelsen,
BST, Kolding Kommunes renovationsafdeling, Astma-Allergiforbundet, tyske erfaringer,
svenske erfaringer, erfaringer hos Teknologisk Institut og Gilling Byøkologi samt møder
og samtaler med en lang række institutioner, rådgivere og virksomheder.
Mange forhold skulle tages i betragtning. Dansk Indeklimamærkning testede for
afdunstning og partikkelafgivelse lige efter installationen. Derimod blev der ikke taget
højde for miljøbelastningen forud for installationen, ligesom driftsfasen med fremtidige
behandlinger, rengøringsvenlighed og støvbinding var omfattet. Det var alle meget
væsentlige faktorer i forsøgsbyggeriet.
BST vurderede arbejdsmiljø i forbindelse med anvendelse af et givet produkt.
Renovationsafdelingen vurderede afskaffelse og genanvendelse af et givet materiale.
Grøn Information vurderer miljøbelastningen forud for installation og anvendelse.
Astma- og Allergiforbundet tog udgangspunkt i materialers indeklimapåvirkning. Heri
indgik også vedligehold. Derimod var miljøbelastningen på det eksterne miljø ikke
omfattet.
Brugeradfærd var en disciplin for sig, om end den var og er væsentlig, når målet er
lave driftsomkostninger og dermed lav miljøbelastning.
Der kan nævnes flere eksempler, men for alle gælder, at det er væsentligt at vide,
hvad en erklæring omfatter og dernæst sammenholde det med de opstillede ønsker og krav.
Det blev besluttet at opdele kravene i fire grupper med lige stor vægt. De fire
grupper var:
Indeklima.
Økologi og miljø
Tilgængelighed og pris
Lovgivning
Indeklima:
Godt indeklima er kombinationen af optimale valg af konstruktioner og materialer.
Indeklimaet er defineret af temperatur, luft, lyd, lys.
For at opnå det optimale indeklima er valg af konstruktioner og materialer vigtig.
Konstruktioner og materialerne skal have en kombination af følgende egenskaber:
 | Ingen eller minimal afgasning og afgivelse af partikler til omgivelserne / afgasning/
partikelafgivelse skal om muligt være kendt. |
 | Hygroskopiske egenskaber, så der kan ske fugtregulering. |
 | Varmeakkumulerende egenskaber, så der kan skabes et stabilt temperaturniveau. |
 | Lydabsorberende egenskaber, så der er tilstrækkelig lyddæmpning. |
 | Rengøringsvenlige konstruktioner og materialer og overflader, der ikke giver grobund
for mikroorganismer og som er lette at rengøre. |
 | Overflader, der giver optimale lysforhold i lokalet |
Da ingen konstruktioner eller materialer besidder alle egenskaber, er det vigtigt at
vælge kombinationer, der sammenlagt opfylder ovenstående og dermed i samspil giver et
godt indeklima.
Økologi / miljø:
Det er kun de yderste 2 centimeter, der har betydning for indeklimaet. Produkter,
der er omtalt under punkt 1 var ikke nødvendigvis økologiske og vise versa. Men
økologiske materialer medvirkede som regel til et godt indeklima.
Der var relativt få materialer med dokumenterede miljødata, og det var generelt
svært at sammenligne forskellige produkters miljødata. Der var givet en række produkter
med en positiv miljøprofil, men uden dokumentation herfor. Det var derfor ganske
omfattende og / eller umuligt at fremskaffe de fornødne data.
Der var ikke entydige definitioner af økologi, hvilket gjorde det nødvendigt at
definere de områder, der i projektet skal være synonymt med økologi.
Under miljøforhold inddrages arbejdsmiljø.
Jo mere konventionelt et produkt var, desto større sandsynlighed ville der være
for, at projektet kunne reproduceres. Det blev vægtet højt.
Høj pris og meget specielle løsninger og materialevalg kunne udgøre en barriere for
udbredelse af resultaterne til andre byggerier.
Totaløkonomiske beregninger var ønsket, idet dette inddrog langsigtede miljømæssige
vurderinger og beregninger.
Der skulle arbejdes med en afvejning mellem gældende lovgivning og ønskede
effekter. Ønskede mål blev opstillet og efterfølgende gennemgået med henblik på
lovgining og eventuelle dispensationer. Det skulle afklares tidligt i processen, om
dispensationer kunne opnås - eller, om der var kardinalpunkter, hvor der under ingen
omstændigheder kunne dispenseres.
Naturlig ventilation udløste krav om dispensation.
Lydforhold var et ufravigeligt krav til bygningen.
Brugernes aktive rolle var væsentlig i projektet. Blandt andet var det vigtigt at
informere brugerne om, at der skulle udvises stor opmærksomhed ved valg af inventar m.m.
Det skulle stå klart for brugerne, at bygningen kun var en del af det samlede indemiljø.
Mennesker, inventar, og hvad, der ellers er i bygningerne, bidrager alt sammen med
afgasninger og influerer derfor på luftkvaliteten.
Brugerne skulle gøres ansvarlige for den daglig anvendelse, vedligeholdelse og evt.
fornyelse af bygningen og ikke mindst rengøring.
Brugerne skulle inddrages i problematikken, så den optimale løsning kunne findes. En
isoleret set god løsning, ville ikke finde anvendelse, hvis der ikke kunne findes
opbakning til denne hos brugerne. Udgangspunktet var motivation og forståelse for
byggeriets miljøpåvirkninger. Hvis brugerne ikke oplevede, at byggeriet levede op til
deres behov og forventninger, ville der være en risiko for, at de ville ændre på
byggeriet eller anvendelsen heraf. Bygningsændringer og anden anvendelse end oprindelig
forudsat, kunne ændre den økologiske profil.
Valg af naturlig ventilation efter de anførte principper udløste en række krav til
konstruktioner og materialer.
Det betød, at den egentlige miljøvurdering blev begrænset til få materialegrupper.
På arbejdsmiljøområdet forelå en række data i modsætning til området omkring
indeklima og miljøvurderinger. Som følge heraf blev der i flere tilfælde taget
udgangspunkt i viden omkring arbejdsmiljø. Det gjaldt for eksempel valg af fugemasse,
hvor det blev forudsat, at den fugemasse, der var mindst skadeligt for den udførende
håndværker, alt andet lige ville være mindst skadelig for indeklimaet i bygningen.
Det blev endvidere forudsat, at de produkter, den kommunale renovationsafdeling
stillede færrest krav til, også var de produkter, der alt andet lige var mindst
skadeligt for miljøet.
Prioritering og afgrænsning var meget væsentlig i projektet. Følgende forhold
skulle indgå i alle beslutninger:
Udgangspunkt i forudsætninger for naturlig ventilation (anvendelse og
lokale forhold)
Tænke mursten og mennesker sammen (bygning, mennesker, inventar, drift
og vedligehold)
Helheder, totaler og lang tidshorisont (1/3 af en bygnings totale
miljøbelastning sker i anlægsfasen og 2/3 i driftsfasen, totaløkonomi, arbejdsmiljø,
internt miljø, eksternt miljø)
Der blev arbejdet med tre former for miljø:
Arbejdsmiljø:
A: håndværkerne
B: eleverne
C: lærerne
D: rengøringspersonalet
Indeklima:
A: bygningen
B: mennesker
C: inventar
D: rengøring, vedligehold
Eksternt miljø: ( "økologi" )
A : forbrug af ressourcer (anlæg, drift og vedligehold )
B : produktion af affaldsstoffer
Der var ingen danske paradigmer og regelsæt for, hvordan økologi skulle eller kunne
defineres i forbindelse med valg af byggematerialer og konstruktioner.
Trin 1: Udarbejdelse af definition af de egenskaber, byggeriet skulle have.
Trin 2 :Definition af de udvalgte materialegrupper.
Trin 3: Vurdering og udvælgelse af materialer indenfor de enkelte materialegrupper.
Trin 1:
Da naturlig ventilation var en væsentlig del af byggeriet, blev der indledningsvis
foretaget undersøgelser af, hvilken form for naturlig ventilation der skulle vælges,
SAMT forudsætning for dette.
Det blev besluttet, at den naturlige ventilation skulle udføres efter svensk model med
kældergange. Beslutningen var baseret på svenske erfaringer, der viste, at energi og
driftsomkostninger kunne halveres i forhold til traditionelle bygninger samt elever og
læreres oplevelse af et godt indeklima. Den valgte form for naturlig ventilation udløste
følgende krav til materialer og konstruktioner:
 | Der skulle etableres kældergange, luftkanaler i vægge, stor rumhøjde, oplukkelige
vinduer i kip. etc. |
 | Der skulle vælges materialer indendørs, der kunne give det optimale indeklima. |
 | Det var væsentligt at vælge materialer med fugt og varmeregulerende egenskaber. |
 | Materialer og konstruktioner skulle være uden eller næsten uden afdunstning og
støvafgivelse. |
Som det fremgår, betød valg af naturlig ventilation, at der skulle arbejdes med
indeklimaet i langt større grad end ved traditionelt byggeri.
Det var en forudsætning, at brugerne blev inddraget aktivt. Driftsfasen er meget
afhængig af, om brugerne forstår den bygning, de er en del af. Bygningen skulle levere
rammerne for et sundt indeklima med naturlig ventilation. Valg af inventar, fremtidig
maling og anvendelsen i øvrigt kan ændre forholdene radikalt.
Da der er tale om et SFO-skolebyggeri, skulle materialerne kunne tåle hårdt slid. Det
var samtidig givet, at der løbende skete udskiftning af brugere. Bygningen og driften
heraf skulle således være indrettet, så den også var velfungerende med en ny
brugergruppe. Det stillede krav til bygningens udformning om, at også fremtidige brugere
er opmærksomme på bygningens anvendelse. Bygningen måtte endvidere gerne indgå som en
del af pædagogikken.
Brugerne blev inddraget aktivt i beslutningsprocessen.
Lydforholdene var et ufravigeligt krav fra BUPL og lærerforeningen: Det blev således
fastlagt, at lydforhold skulle overgå alle andre forhold i beslutningsprocessen.
Det skulle endvidere tilstræbes at opnå gode lysforhold. Gode lysforhold giver bedre
arbejdsmiljø og lavere el-regning og dermed miljøbelastning.
Som det fremgår, blev der i trin 1 truffet en række afgørende valg og afgrænsninger
for valg af materialer og konstruktioner.
Trin 2:
Med udgangspunkt i de beslutninger og afgrænsninger, der blev foretaget i trin 1,
blev trin 2 indledt.
I trin 2 blev der opstillet følgende krav til materialer og konstruktioner:
 | Lang levetid |
 | Lav drift og vedligehold |
 | Undgå bly |
 | Undgå PVC |
 | Undgå kemiske produkter og under ingen omstændigheder anvendelse af produkter på
Miljøstyrelsens liste over uønskede produkter. |
 | Undgå kuldebroer for at undgå skimmelsvampe og for at reducere varmetabet |
 | Undgå lag på lag løsninger, idet det er ressourcebesparende såfremt et materiale
alene kan opfylde de ønskede egenskaber frem for at anvende flere materialer i
kombination. |
 | Konstruktiv beskyttelse for at forlænge holdbarheden og reducere
vedligeholdelsesomkostningerne |
 | Undgå dampbremse |
 | Traditionel isolering, da der desværre ikke var givet tilskud til alternativ isolering. |
 | Manuel betjening af lys, vand, varme for at inddrage brugerne aktivt |
Der blev herefter opstillet krav til enkelte materialegrupper:
Kravene varierede fra materialegruppe til materialegruppe. Det var for eksempel ikke de
samme egenskaber, der var ønsket eller krævet ved facadebeklædning og sanitet.
 | Hårde hvidevarer / sanitet |
 | Tagbeklædning |
 | Udvendig beklædning |
 | Indvendige vægge |
 | Vinduer |
 | Gulvbeklædning |
 | Lofter |
 | Overfladebehandling |
Eksempler på udvælgelse af materialer:
Sanitet:
 | Lavt vandforbrug |
 | Lang levetid |
 | Miljøomkostninger |
 | Synligt forbrug |
Tagmaterialer:
 | Minus dampbremse |
 | Konstruktiv beskyttelse |
 | Minus kuldebro |
 | Minus bly |
 | Minus PVC |
 | Minus kemikalier |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts - og vedligeholdelsesudgifter |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger ( de enkelte produkters herkomst - genanvendeligehed -
transportbelastning -) |
Udvendig beklædning:
 | Konstruktiv beskyttelse |
 | Minus kuldebro |
 | Minus bly |
 | Minus PVC |
 | Minus kemikalier |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts- og vedligeholdelsesudgifter |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger baseret på de enkelte produkters herkomst, genanvendeligehed og
transportbelastning |
Indvendige vægge ( inkl. ydermur ):
 | Minus dampbremse ( ydermur ) |
 | Konstruktiv beskyttelse |
 | Minus kuldebro ( ydermur ) |
 | Minus PVC |
 | Minus kemikalier |
 | Regulering af fugt |
 | Regulering af varme |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts- og vedligeholdelsesudgifter |
 | Ej støv |
 | Ej støj |
 | Ej afdunstning |
 | Rengøringsvenlig overflade |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger baseret på de enkelte produkters herkomst, genanvendeligehed og
transportbelastning. |
Vinduer:
 | Lyskvalitet |
 | Passiv solvarme |
 | Konstruktiv beskyttelse |
 | Minus kuldebro |
 | Minus bly |
 | Minus PVC |
 | Minus kemikalier |
 | Reducere energitab |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts- og vedligeholdelsesudgifter |
 | Ej støv |
 | Ej støj |
 | Ej afdunstning |
 | Rengøringsvenlig overflade |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger baseret på de enkelte produkters herkomst, genanvendeligehed og
transportbelastning. |
Gulvblægning:
 | Skal tåle stærkt slid |
 | Konstruktiv beskyttelse |
 | Minus kuldebro |
 | Minus PVC |
 | Minus kemikalier |
 | Reducere energitab |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts-vedligeholdelsesudgifter |
 | Ej støv |
 | Ej støj |
 | Ej afdunstning |
 | Rengøringsvenlig overflade |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger baseret på de enkelte produkters herkomst, genanvendeligehed og
transportbelastning. |
Overfladebehandling:
 | Overfladens egenskaber skal bevares efter behandling |
 | Lysforhold |
 | Lang levetid |
 | Lave drifts og vedligeholdelses udgifter |
 | Rengøringsvenlig overflade |
 | Afdunstning |
 | Arbejdsmiljø |
 | Lave miljøomkostninger ( de enkelte produkters herkomst - genanvendeligehed -
transportbelastning -) |
Isolering:
I projektets opstart blev der foretaget en række sonderinger med hensyn til
alternativ isolering.
Kontakt til de danske udviklingsprojekter med hamp, hør og papirisolering i plader
viste, at udviklingen var på et niveau, hvor producenterne ikke ønskede at indgå i et
fuldskalaforsøg på størrelse med forsøgsbyggeriet.
Der viste sig store forskelle på dokumentation og krav til udførelse med
papirisolering fra produkt til produkt. Tyske produkter kunne fremvise dokumentation for
papirets oprindelse, produktion samt indhold af kemiske produkter. Der blev endvidere
stillet krav til de tyske isolatører.
Papirisolering havde arbejdsmiljøproblemer i form af støv, hvorfor
beskyttelsesdragter og støvværn var påkrævet. Papirmåtter viste sig meget tunge og
dermed belastende for håndværkerne, der skulle håndtere materialet. Dette blev
forstærket af, at alle tilskæringer skulle foretages på en speciel maskine, der
nødvendigvis måtte stå på gulvplan. Det betød, at håndværkerne skulle ned fra
stilladset, hver gang en tilskæring skulle foretages. Normalt kunne dette udføres med
kniv på stedet. De mange transporter og løft var negativt for arbejdsmiljøet.
For flere af de alternative isoleringsmaterialer forelå kun få langtidsstudier for
isoleringseffekt.
Det var et ønske, at alternativ isolering kunne indgå i projektet i form af
papirisolering i plader suppleret med de tre dansk produkter i mindre skala efter aftale
med de danske producenter. Arbejdsmiljøforholdene skulle blandt andet klarlægges i den
forbindelse.
Projektet opnåede desværre ikke tilskud, hvorfor det ikke var muligt at gennemføre
projektet med alternativ isolering.
Det blev besluttet at gennemføre projektet med Glasuld. Glasuld har en dokumenteret
isolerende virkning på lang sigt, produktionen var miljøcertificeret, over 60% består
af genbrugsglas, der ellers ville belaste lossepladser. Arbejdsmiljøforholdene var
kendte.
Glasuld blev valgt af arbejdsmiljømæssige årsager., idet det er lettere at bære og
løfte for håndværkerne end for eksempel Rockwool.
Trin 3:
Efter gennemgang af materialeegenskaber for de enkelte materialegrupper, skete en
udvælgelse af de bedst egnede materialegrupper.
Der var få materialegrupper tilbage efter trin 1 og trin 2.
Indenfor de enkelte materialegrupper blev produkter og deres data gennemgået med
henblik på at finde de produkter, der kunne opfylde de stillede krav. Ved denne vurdering
indgik egentlig miljøvurdering.
Fordelen ved denne metode var, at der kun var den gruppe produkter, der kunne opfylde
de stillede kriterier, der skulle miljøvurderes. Metoden var baseret på, at økologi
blev defineret ved vurdering af det enkelte produkts egnethed til den konkrete anvendelse.
Under egnethed hører også totaløkonomiske overvejelser. (lang levetid og få
driftsomkostninger). Miljøvurderingen blev udført på materialer, der udgjorde de
største mængder. Projektets omfang giver ikke mulighed for en totalanalyse af hele
bygningen. Miljøvurdering blev foretaget på baggrund af oplysninger fra leverandører og
en række databaser.
Trin 3 er et puslespil. Vælges de optimale materialer i hver enkelt materialegruppe,
kan dette medføre, at materialerne i sammenhæng ikke vil give de ønskede samlede
kvaliteter i de enkelte lokaler og bygningen som helhed. Som eksempel kan nævnes:
Vælges store arealer af sten på vægge for at opnå fugt og varmeregulerende
egenskaber, kan dette give støjproblemer. Er der til loftbeklædning og gulvbeklædning
tilsvarende fundet materialer, der isoleret set er optimale miljømæssigt men med samme
indvirkning på støj, må kombinationerne af materialer ændres.
Det var vigtigt, at de oprindelige intentioner for bygningen og de enkelte lokaler blev
fastholdt i hele processen.
Der skulle således løbende foretages samlede vurderinger. Det skete ved en iterative
proces.
 | Bygherren ønskede naturlig ventilation svarende til Risebergaskolan. Ventilationen
skulle suppleres med mekanisk ventilation i køkken og bad. Hermed var de ydre rammer
givet i omrids med høje skrå tagflader med taglys og ventilation. |
 | De enkelte rum skulle være selvregulerende med hensyn til luftskifte, varme-og
fugtregulering samt lyd. |
 | Indvendigt var bærende synlige konstruktioner af træ en mulighed. Træet kunne
udarbejdes som bindingsværk. I felterne kunne genbrugsmursten anvendes. Alternativt kunne
anvendes hel murstensvæg af nye sten. |
 | Dampspærre skulle undgås. |
 | Malerbehandling skulle tilgodese de hygroskopiske egenskaber. |
 | Den udvendige facade kunne udføres i mursten og / eller træ afhængig af lys og
skyggeforhold. |
 | Gammeldags kalfaltringsfuger skulle overvejes såvel ved indvendige som udvendige
samlinger. |
 | Tagudhæng skulle yde konstruktiv beskyttelse og forebygge overophedning. |
 | Vinduerne skulle optimeres i forhold til det enkelte rum og orienteringen, så der kunne
opnås optimale balancer mellem passiv solvarme og overophedning. |
 | Isolering skulle udføres traditionelt som følge af manglende tilskud. |
 | Skillevægge kunne udføres i sten eller gips. De to produkter skulle vurderes med
hensyn til pris, vedligehold, lyd og brand. |
Eksempler på beslutninger og overvejelser om
materialer :
Eksempel 1 mursten:
Fordele:
 | Lang holdbarhed. |
 | Varme og fugtakkumulerende egenskaber. |
 | Lave vedligeholdelsesomkostninger. |
Ulemper :
 | Kan give lydproblemer, hvis der anvendes meget stenmateriale i et lokale. |
 | Ressourcekrævende under forarbejdning og hermed også miljøbelastende. |
Da de største miljøbelastninger sker i produktionsfasen og i nedbrydningsfasen,
skulle genbrugsmursten inddrages som alternativ. Ved genbrugssten er miljøomkostningerne
i forbindelse med produktion og nedbrydning afholdt. Sidstnævnte kan dog forsinkes, hvis
stenene genanvendes.
Afgasning var ikke kendt for nye sten. Der var ingen afgasning fra genbrugssten.
Anvendelsen af genbrugssten skulle vurderes nøje. Genbrugssten var klassificeret som
bagmursten og kunne som sådan ikke anvendes, hvor der var særlige krav til styrke og
holdbarhed.
Genbrugsmursten kunne anvendes til indvendige mure. Alternativt kunne der opmures i
rammekonstruktioner (indvendigt bindingsværk).Endvidere kunne genbrugsmursten anvendes
til gulvbelægning.
Gulvene ville ikke kræve mere vedligehold (- primært støvsugning). Gulvene ville
have varmeakkumulerende og vandabsorberende egenskaber.
Genbrugssten kunne afgive støv i større mængder end nye sten og dermed udgøre en
risiko for allergi.
Gulve med genbrugsmursten var dyrere i anlægspris end linoleum. Totalprisen og de
samlede miljøomkostninger skulle vurderes nærmere.
Lydforholdene skulle undersøges.
Fordele:
Træ var som udgangspunkt det mest økologiske byggemateriale, der kunne anvendes
(oplagret solenergi).
Ved valg at træsort var det vigtigt at fastlægge, hvad og hvor træet skulle
anvendes, hvor træet kom fra (transport) og i enkelte tilfælde, hvad træet ville afgive
til omgivelserne.
Det var en forudsætning, at der blev arbejdet med konstruktiv beskyttelse.
Til facader og bærende konstruktioner kunne dansk gran være egnet.
Det var muligt at anvende genbrugstømmer. Da dette materiale højst sandsynligt skal
transporteres fra København til Kolding, blev det vurderet, at det var mere miljørigtigt
at anvende dansk træ fra et nærliggende savværk.
Test på afgasningsstoffer på det anvendte træ skulle overvejes. Det var hermed
muligt at skaffe en næsten fuldstændig miljø - og afgasningsprofil for det træ, der
blev anvendt i det konkrete tilfælde.
Ulemper :
Vedligehold afhængig af den valgte træsort og anvendelsesområde.
Anvendelse:
Bærende konstruktioner, eventuel indvendig bindingsværkskonstruktion (synlig) i
hvilken der kunne indmures (genbrugs)mursten.
Trægulve ville påvirke efterklangstiden positivt (modsat sten)
Træ til gulvbelægning ville være et godt valg. Ved anvendelse af genbrugsparket
kunne opnås en positiv miljøprofil . Afgasning af lim m.m. ville være tilendebragt.
Der forelå dokumentation for genbrugsparkets indeklimaforhold.
Ved anvendelse af genbrugsparket skulle transportforholdene inddrages.
Parket var mindre egnet, hvor der var risiko for vand såsom gangarealer og fugtige
områder (toiletter). Derimod ville det være egnet til klasselokaler, kontorer etc.
Genbrugsparket havde lang holdbarhed og kunne blive som nyt ved en afslibning. Der var
hermed valgt et gulv med mange års historie og levetid. Gode signaler på genbrug =
miljø.
Nye trægulve ville være et godt og miljørigtigt valg. Gulvene kunne produceres af
dansk træ og behandles med sæbevand. Kraftige gulvbrædder kan afslibes, hvorved gulvene
kan fremstå som nye.
Det skønnedes, at prisen i anlægsfasen ville være højere ved den traditionelt
anvendte linoleum. Ved brug bliver linoleum slidt og parket patineret. Linoleum er såvel
indeklimamæssigt som miljømæssigt mere belastende end genbrugsparket.
Rengøring og vedligehold skulle vurderes af Kolding Kommunes rengøringsafdeling.
Det tilstræbtes at anvende konstruktionsprincipper, så anvendelse af kemikalier
kunne begrænses. Gammeldags kalfaltringsfuger var en mulighed.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |