| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Storskraldsordninger - øget genbrug og genanvendelse
2 Storskraldsordninger
De kommunale storskraldsordninger er sammensat og organiseret på mange forskellige måder. Hertil kommer at
udbredelsen af ikke kommunale ordninger for storskrald varierer meget kommunerne imellem. Bortset fra de
steder, hvor et fælleskommunalt affaldsselskab står for håndteringen af storskrald, er det meget få steder, at selv
nabokommuner har identiske ordninger for indsamling af storskrald.
Først præsenteres en kortlægning af udbredelsen af kommunale storskraldsordninger (henteordninger og
bringeordninger). Resultatet af kortlægningen fremgår af afsnit 2.1.
Herefter følger i afsnit 2.2 en vurdering af erhvervsvirksomheders brug af de kommunale storskraldsordninger.
Afsnit 2.3 indeholder eksempler på forskellige måder at organisere storskraldsordninger.
I de efterfølgende kapitler 3-5 beskrives de særlige karakteristika ved de tre ordningstyper: henteordning,
bringeordning og andre ordninger.
2.1 Ordningstyper for storskrald
Kommunedatabasen indeholder kommunernes selvrapporterede oplysninger om affald og affaldsordninger. Således
også for storskraldsordninger. Videncenter for Affald har pr. 10. januar 2003 fremsendt et udtræk fra
Kommunedatabasen til Projektgruppen.
Kommunedatabasen indeholdt oplysninger fra i alt 223 kommuner. Af disse havde 168 kommuner indberettet,
hvilken type storskraldsordning der blev anvendt i kommunen. Reno-Sam har efterfølgende rundsendt
indberetningsskema til de resterende kommuner og herigennem fået oplysning om yderligere 32 kommuners
ordningstype. Der foreligger således oplysninger fra i alt 200 kommuner om deres ordningstype.
For at undgå dobbeltregistreringer har det i flere tilfælde været nødvendigt at korrigere oplysningerne fra
Kommunedatabasen, idet flere kommuner f.eks. har anført at have adgang til den samme containerplads.
Bornholm indgår i kortlægningen som én kommune.
I kommunedatabasen er der skelnet mellem følgende ordningstyper:
- Henteordning (fast rute)
- Ringeordning
- Bringeordning (containerplads)
- Anvisningsordning
Der er ikke indhentet oplysninger om, hvorvidt kommunen har en anvisningsordning. Ved en anvisningsordning
forstås, at kommunen anviser virksomhederne, hvor de skal aflevere deres storskraldslignende affald.
Af Figur 2 ses den relative fordeling mellem de ordningstyper blandt de 200 kommuner, for hvilke der foreligger
oplysninger om ordningstype.
Figur 2 Fordeling af kommuner med hente- og/eller bringeordning for storskrald

Flertallet af kommuner har såvel en hente- som en bringeordning for storskrald. Hver 20. kommune – eller 5 % -
har alene en henteordning. Mere end hver tredje kommune (36 %) har alene en bringeordning.
Containerpladser (bringeordning) findes i 95 % af kommunerne.
Henteordning forekommer i 64 % af kommunerne. 16 % af alle kommuner har oplyst at henteordningen
administreres som en ringeordning. Det er projektgruppens vurdering, at andelen af ringeordninger sandsynligvis er
større end de 16 %. Til gengæld er andelen af kommuner med storskraldsindsamling med fast rute tilsvarende
lavere end de 48 %.
2.1.1 Antallet af containerpladser pr. kommune
Flere kommuner har oplyst at have mere end én containerplads. Figur 3 viser hvordan antallet af containerpladser
fordeler sig i de 223 kommuner, der har oplyst antallet af containerpladser i kommunen.
Figur 3: Fordeling af containerpladser

2.2 Erhvervsvirksomheders brug af storskraldsordninger
2.2.1.1 Henteordninger
Henteordninger for storskrald er normalt forbeholdt husholdningerne.
I praksis er det dog ikke altid let at adskille husholdninger fra erhverv. Det er især affald fra mindre handel og
service samt affald fra landbrugsejendomme, der i visse tilfælde indgår i det storskrald, der indsamles gennem en
henteordning. Normalt er virksomheders brug af henteordning for storskrald dog ganske ubetydelig.
2.2.1.2 Bringeordninger
Der er stor forskel på hvorvidt virksomheder kan og må benytte de kommunale containerpladser. Virksomheders
brug af containerpladser kortlægges i en anden undersøgelse igangsat af Miljøstyrelsen.
For blandt andet at adskille virksomheders brug af de kommunale containerpladser fra husholdningerne, så har flere
affaldsselskaber etableret særlige containerpladser – alene for virksomheder.
2.3 Organisering
Storskraldsordninger organiseres på forskellig måde.
Selskabet har overdraget ansvaret for driften af lokale containerpladser til frivillige i lokalområdet. Herved er
ansvarsfølelsen blevet større hos de borgere, der benytter containerpladserne.
John Clausen, Renordvest
Mest udbredt er ordninger, der drives i kommunalt / fælleskommunalt regi. Disse ordninger har fokus dels på
indsamling af brændbare og ikke-brændbare fraktioner og dels på genanvendelse og håndtering af særlige
fraktioner / affaldstyper. Andelen af genbrugelige effekter, der tages ud til genbrug er begrænset. Traditionelt har de
kommunale ordninger håndteret affald frem for genbrug/genanvendelse – og der kan eventuelt være et behov for at
gøre op med denne opfattelse. De kommunale storskraldsordninger er gode til at håndtere affaldsfraktioner og
traditionelle fraktioner til genanvendelse. Erfaring med samarbejde med humanitære organisationer begrænser sig
ofte til indsamling af tøj, sko og visse andre effekter til loppemarkeder m.v.
Genbrug af storskrald i de kommunale ordninger er i dag ikke særlig udbredt. Etablering af byttecentre og butikker
på containerpladser eller i tilknytning hertil afprøves dog i disse år. De kommunale aktiviteter skal her kunne
hvile-i-sig-selv. Genbruget er i andre tilfælde kommet ind i de kommunale ordninger, når humanitære organisationer
har opstillet containere til tøj m.v. på f.eks. containerpladser.
Genbrug af storskraldseffekter i privat regi forekommer i betydeligt (men ikke registreret) omfang. Der er tale om
alt fra privat bytte (sat mere eller mindre i system), loppemarkeder, antikvitetshandler, genbrugsbutikker. Disse
ordninger baseres ofte på hel eller delvis brug af frivillig arbejdskraft, hvorfor flere af ordningerne ikke arbejder på
almindelige markedsmæssige vilkår. Brug af ildsjæle er en forudsætning for at holde sådanne ordninger i gang.
Samarbejde mellem kommunen og private (borgergrupper, organisationer m.v.) omkring genbrug og genanvendelse
af storskrald er afprøvet i det små. Samarbejdet kan bygge på partnerskabsaftaler, tilskud m.v. Samarbejdet kan
f.eks. ske i forhold til boligselskaber (der ofte har en viceværtordning), beboergrupper, humanitære organisationer
m.fl.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|