| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produkt, funktionel enhed og referencestrømme i LCA
2. Indledning
2.1 Definitioner og formål
Produktsubstitutioner
Produkter spiller en nøglerolle i forsøgene på at nedbringe den samlede menneskeskabte miljøpåvirkning. Det skyldes, at enhver menneskelig aktivitet – og dermed dens virkninger på
miljøet – kan relateres til konkrete behov og deres tilfredsstillelse gennem materielle eller ikke-materielle produkter. Forskellige produkter, der forårsager forskellige miljøpåvirkninger,
kan tilfredsstille samme behov. Det vil sige, at miljøpåvirkninger kan reduceres ved at udskifte – substituere - ét produkt med et andet. Formålet med l ivscyklusvurderinger er at vurdere
de mulige miljøpåvirkninger ved sådanne produktsubstitutioner, dvs. et valg af ét produkt frem for et andet, eller et valg af et bestemt produkt i forhold til et fravalg af dette produkt.
Produktfunktioner
Alle produkter fremstilles med henblik på at udføre en eller flere funktioner, levere en eller flere ydelser, opfylde et eller flere behov. For eksempel kan man beskrive en kontorstols
funktion som en "siddestøtte for én computerarbejdsplads i ét år" med nogle ekstra minimumskrav hvad angår holdbarhed, styrke, stabilitet, sikkerhed og komfort, herunder indstilling af
sæde og ryglæn, armlæn m.v.
Forskellige funktioner er relevante i forskellige sammenhænge
I en konkret livscyklusvurdering, er produktets forskellige funktioner og hvordan de opfyldes ikke af lige stor betydning. Når undersøgelsens omfang skal afgrænses er det derfor
afgørende at fastlægge hvilke funktioner der skal undersøges, de relevante alternative løsninger til opfyldelse af disse funktioner, og at sikre ækvivalens mellem de alternativer der skal
sammenlignes.
Nogle vigtige definitioner:
Definitioner
En funktionel enhed er en kvantificeret beskrivelse af produktsystemernes ydelse (nyttevirkning), til brug som referenceenhed. Eksempel: Belysning af 10 kvadratmeter med 3000 lux i
50000 timer med dagslys-spektrum ved 5600 K.
En referencestrøm er en kvantificeret produktmængde, inkl. delprodukter, der er nødvendig for at et konkret produkt/produktsystem kan levere den ydelse, der er beskrevet ved den
funktionelle enhed. Eksempel: 15 dagslyspærer á 10000 lumen med en levetid på 10000 timer. Referencestrømmen er udgangspunkt for at opbygge en model af produktsystemet.
Flere definitioner af vigtige begreber, der bruges i dette dokument, findes i Bilag 1.
Placeringen i en LCA
De emner der behandles i denne vejledning (dvs. fastlæggelse af relevante produktfunktioner og produktalternativer, fastlæggelse af funktionel enhed og fastlæggelse af referencestrøm)
vedrører afgrænsningen af en livscyklusvurdering. De er dermed blandt de første dele af en livscyklusvurdering og følger typisk umiddelbart efter fastsættelsen af undersøgelsens
målsætning, som vist i Figur 2.
Figur 2.
Denne vejlednings emner placeret i forhold til en samlet livscyklusvurdering

Formålet inden for en LCA
Dermed opfyldes tre forskellige formål:
- At fastlægge undersøgelsesobjektet og dermed den første afgrænsning af de produktsystemer, der skal undersøges.
- At tilvejebringe en kvantificeret referenceenhed for alle andre analysedata.
- At fastlægge de referencestrømme, der sikrer ækvivalens mellem de alternative produktsystemer i en sammenlignende undersøgelse.
Disse tre formål afspejler sig i den trinvise procedure, beskrevet i Kapitel 3.
Formålet med denne vejledning
Formålet med denne vejledning er at tilvejebringe en entydig procedure, baseret på identifikation og analyse af forholdene i det markedssegment, hvor de analyserede produkter skal
sælges. Sigtet med proceduren er at begrænse vilkårligheden i gennemførelsen af denne afgørende fase af livscyklusvurderinger.
2.2 Relation til forskellige anvendelser af livscyklusvurderinger
Anvendelserne af livscyklusvurderinger adskiller sig generelt i to henseender:
- med hensyn til undersøgelsens tidshorisont (kort/mellemlangt eller langt sigt, bestemt dels af det tidsrum hvori konklusionerne af livscyklusvurderingen skal være gyldige, dels af
varigheden af den evt. beslutnings konsekvenser for de enkelte processer), og
- med hensyn til hvor konkret genstanden for undersøgelsen er defineret (et specifikt produkt til et specifikt marked, eller en gruppe produkter beregnet for flere markeder).
Dette giver fire anvendelsesområder, der er forskellige mht. hvilke produkt-funktioner og –alternativer der omfattes; se Tabel 2.
I alle anvendelser er dækningsgraden bestemt af de produktfunktioner, der (forventeligt) kræves i det markedssegment, hvor produktet skal sælges. Det vil sige, at forskellene mellem
anvendelsesområderne skyldes forskelle mellem de berørte markeder. Dette uddybes nærmere i Kapitel 3.
Forskelle mellem anvendelsesområder skyldes forskelle mellem de berørte markeder
Tabel 2.
Hovedkategorier af anvendelsesområder, vist med fire eksempler. Disse fire eksempler (også vist på Figur 3) går igen i hele denne vejledning.
Løsningsrummetsdækningsgrad |
Specifikke løsninger (Specifikdefinition af det undersøgteprodukt) |
Bred dækning af løsninger(bredere definition af detundersøgte
produkt) |
Tidshorisont |
|
|
Kort til
mellemlangt
sigt |
Typisk: Interne
virksomhedsstudier til støtte forleverandørvalg eller miljøpåstande
(anprisninger)
Formålet med sådanne studiervil være snævert defineret
irelation tilvirksomhedens eksisterende produkter
Eksempel: Miljøanprisning på en specifik stol |
Typisk: Studier til støtte for definition af miljømærkekriterier
for en produktgruppe
Dækker repræsentativeprodukter i det relevantemarkedssegment
Eksempel: EU
miljømærkekriterier for stole beregnet tilcomputer-arbejdspladser |
Langtsigt |
Typisk: Til produktudvikling
Formålet med sådanne studier er stadig forbundet med en virksomheds
specifikke interesser,men på grund af den længere tidshorisont må
det omfatte flere alternative udviklinger
Eksempel: Design for genbrug af en specifik stol |
Typisk: Studier til støtte forsamfundsmæssige handlingsplaner
og lovgivning
Disse studier skal ikke blotdække repræsentative produkterpå
markedet, men også fremtidige ændringerpå markedet og eventuellenye
produkter på markedet
Eksempel: Strategiskplanlægning af bortskaffelse afkontorstole i Danmark |
Figur 3. De fire eksempler i forhold til anvendelsesområdern

Trods de forskelle, der er vist i Tabel 2, er det alligevel den samme procedure, der skal anvendes til at fastlægge produktfunktionerne, de undersøgte produktalternativer, den
funktionelle enhed og referencestrømmene, uafhængig af anvendelsesområdet.
Selve proceduren er uafhængig af anvendelsesområder...
...men proceduren kan følges mindre strengt under visse omstændigheder
Proceduren kan dog følges mindre strengt hvis den undersøgte produktsubstitution kun omfatter produkter med identiske egenskaber, f.eks. hvis forskellen mellem produkterne kun
består i at visse fremstillingsprocesser er modificeret, uden at dette påvirker selve produktets egenskaber. Når der ikke er nogen forskel i ydelse mellem de analyserede produktsystemer
kan alle trin, bortset fra trin 4 (se Kapitel 3), gennemføres hurtigere eller endog helt udelades. Det samme er tilfældet hvis man kun ser på ét bestemt produkt i forhold til fravalg af dette
produkt.
Når det gælder virksomhedsspecifikke undersøgelser, kan procedurens trin 3 (fastlæggelse af relevante produktalternativer afsnit 3.1.3) ligeledes følges mindre strengt, idet
virksomheden har en høj grad af frihed til selv at afgøre, hvad den anser for relevante alternativer. Alligevel bør selv virksomhedsinterne undersøgelser tilstræbe at afspejle de faktiske
følger af den beslutning de skal understøtte, og de bør derfor medtage de produktalternativer, som man kan forvente, at beslutningen berører, dvs. typisk de produkter, der udbydes
(eller forventes at blive udbudt) på det relevante marked.
Flere gennemløb af proceduren
Selv om proceduren i Kapitel 3 er beskrevet som fem på hinanden følgende trin, skal det bemærkes, at det ofte kan være relevant at udføre flere af trinene sideløbende eller udføre hele
proceduren i flere omgange:
De relevante produktegenskaber beskrevet i trin 1 kan fastlægges samtidig med eller endog på grundlag af markedssegmenteringen (trin 2), som også vist på Figur 1. Produktet eller
produktalternativerne (trin 3) kan være givet på forhånd, og kan dermed indgå ved fastlæggelsen af relevante produktegenskaber (trin 1). Endelig kan den funktionelle enhed (trin 4)
fastlægges, uden at man først har fastlagt det relevante produkt eller produktalternativerne (trin 3), som det også fremgår af Figur 1.
Desuden kan procedurens første trin senere revurderes i lyset af de oplysninger, der er fremkommet ved den mere detaljerede afgrænsning af den funktionelle enhed (trin 4), eller ved de
undersøgelser, der er foretaget for at fastlægge referencestrøm (trin 5). For eksempel kan overvejelser vedr. undersøgelsens omfang (indgår i trin 4) føre til, at man revurderer hvilke
markeder der er relevante (trin 2).
Tilsvarende kan der fremkomme nye oplysninger under de senere faser af livscyklusvurderingen (kortlægning, vurdering og fortolkning), som kræver, at afgrænsningen af analysens
omfang revideres. Afsnit 3.2 beskriver et eksempel på sådan en situation, hvor vanskeligheder, der opstår under dataindsamlingen (med at adskille det undersøgte produkt fra et andet
produkt), kan løses ved at justere den funktionelle enhed.
I den sidste ende skal der være overensstemmelse mellem resultaterne fra alle 5 trin.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.
|