| Forside | | Indhold | | Forrige |
Fordele og ulemper ved liberalisering af affaldsforbrænding og deponering
Bilag F
Eksterne omkostninger fra transport
I opgørelsen af de eksterne omkostninger fra luftforurening er anvendt følgende data.
For det første er transporten antaget at foregå med enten en 48 tons lastbil eller en 24 tons lastbil. Begge lastbiler er antaget at opfylde EUROII norm. For situationen i 2024 er disse lastbiltyper et
konservativt valg. Lastbilernes emissionsfaktorer ses i følgende tabel.
Tabel 1 Emissionsfaktorer for affaldstransport, g/km
Lastbilstørrelse, bruttovægt |
Partikler |
NOx |
SO2 |
CO |
HC |
CO2 |
48 tons |
0,25 |
11,61 |
0,04 |
1,34 |
0,58 |
1.127 |
24 tons |
0,20 |
6,84 |
0,02 |
0,92 |
0,43 |
674 |
Kilde: TEMA2000.
Der er anvendt den seneste værdisætning på området, som vist i følgende tabel.
Tabel 2 Enhedsomkostninger for luftforurening, kr/kg
Lokalitet |
Partikler |
NOx |
SO2 |
CO |
HC |
CO2 |
Land |
133 |
20 |
30 |
0,003 |
10 |
0,12 |
By |
720 |
40 |
80 |
0,014 |
10 |
0,12 |
Kilde: TEMA2000.
Endelig er det antaget, at 25% af transporten foregår i byområde, samt at halvdelen af transporten foregår med store lastbiler (dvs. biler hvor der er foretaget omlastning). Disse valg kan begge betragtes som
konservative.
Tabel 3 Øvrige anvendte data
Element |
Værdi |
Belægning 48 tons lastbil |
25 tons |
Belægning 24 tons lastbil |
10 tons |
Andel transport med 48 tons lastbil |
50% |
Andel transport i byområde |
25% |
På basis af disse antagelser fås en enhedsomkostning på 40 øre per lastbil-kilometer, hvilket svarer til 2 øre per ton-kilometer. Medregnes lastbilernes tomme returtransport fås en værdi på knap 5 øre per
ton-kilometer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|