Evaluering af grønne lokale og regionale netværk med deltagelse af myndigheder og virksomheder

Bilag A

Temaer til interviews med interessenter og eksperter i forbindelse med evaluering af lokale og regionale miljønetværk

August 2002

  1. Hvilket kendskab til lokale/regionale miljønetværk (med myndigheder og virksomheder) ?
  2. Hvilke personlige erfaringer med samarbejde med lokale/regionale miljønetværk ?
  3. Hvilken betydning har lokale/regionale miljønetværk – f.eks. for
    • forholdet mellem virksomheder og myndigheder
    • myndigheders godkendelses- og tilsynsarbejde
    • samspillet mellem miljø- og erhvervsforvaltning
    • virksomheders miljøadfærd, teknologiudvikling, markedsføring, kompetenceudvikling e.l.
    • relationer mellem lokale/regionale aktører (virksomheder, borgere, interesseorganisationer e.l.)
    • lokal/regional erhvervsudvikling
  4. Hvilke forhold er afgørende for lokale/regionale miljønetværks udvikling og betydning ?
  5. Hvilke fordele/ulemper har lokale/regionale miljønetværk sammenlignet med andre typer netværk – f.eks. branche-netværk, miljøkoordinator-netværk e.l. ?
  6. Hvilken betydning kan lokale/regionale miljønetværk have for den produktorienterede miljøstrategi – og hvilke forudsætninger kræves opfyldt? F.eks. betydning for
    • information til virksomheder
    • kompetenceudvikling hos virksomheder og myndigheder
    • tilsynsmyndigheders arbejde med produktrelaterede aspekter i forhold til virksomheder
    • lokalt/regionalt initierede udviklings- og markedsføringsaktiviteter
  7. Hvilken betydning kan lokale/regionale miljønetværk have for regeringens nye strategi for Grøn Markedsøkonomi – og hvilke forudsætninger kræves opfyldt ?

    (Strategien for Grøn Markedsøkonomi vil bl.a. have fokus på A) anvendelse af økonomiske redskaber som afgifter, gebyrer, tilskud m.m.; B) stimulering og spredning af teknologisk innovation og andre miljøteknologiske løsninger; C) stimulering og udvikling af efterspørgslen efter miljøvenlige teknologier og produkter; D) udvikling af konkurrence på miljøparametre ved at gøre markeder mere gennemsigtige)
  8. Synspunkter på hvilken betydning lokale/regionale miljønetværk kan have i fremtiden – f.eks. baseret på egne aktiviteter i relation til bæredygtig udvikling, erhvervsudvikling, teknologisk forandring e.l.

 



Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.