| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forenkling af kommunale affaldsregulativer Fase 4: Elektronisk videndeling
1 Formål
Formålet med fase 4 er, at opbygge et internetbaseret system til at indberette og formidle data om kommunale affaldsregulativer. Systemet er opbygget af 3 moduler, jf. figur 1. Alle
moduler kan ses på hjemmesiden www.affaldsdata.dk .

Figur 1. Elektronisk Videndeling.
Modul 1 giver via simple søgeværktøjer aktørerne adgang til en systematisk oversigt over gældende centralt fastsatte krav.
Modul 2 er det værktøj kommunerne skal bruge til selve udarbejdelsen af de konkrete regulativer. Med værktøjet kan kommunerne opbygge affaldsregulativer i en fælles struktur, ved i
en række simple trin at vælge blandt de fastsatte muligheder. For at det ikke skal gå ud over kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, kan kommunerne
udover de faste valgmuligheder tilføje kommentarer med uddybende beskrivelser. Værktøjet indeholder en række funktioner:
- Indbygget vejledning i udarbejdelse af regulativer
- Mulighed for at arbejde med flere versioner af regulativer
- Udskrift med tydelig angivelse af version og regulativets status som "Udkast" eller "Godkendt"
- Mulighed for overførsel af regulativ til Word, PDF eller direkte til egen hjemmeside
Modul 3 er et værktøj til indberetning og formidling. Når kommunalbestyrelsen har godkendt et regulativ, indtaster kommunen oplysninger om godkendelsen i systemet, hvorefter
regulativet automatisk bliver synligt og tilgængeligt via Modul 3, der formidler oplysninger om gældende regulativer. Modul 3 giver via nærmere fastsatte brugerflader mulighed for at
brugerne kan foretage søgninger i databasen såvel kommunevis som på tværs af kommuner.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.
|