Virkemidler til fremme af Blomstmærkede tekstiler i detailhandlen

1 Sammendrag

Ca. 800 butikker i Danmark sælger tekstiler mærket med Blomsten. Alligevel udgør salget af de miljømærkede tekstiler mindre end 1 % af det samlede tekstilsalg. Detailhandlen får sjældent forespørgsler på tekstilernes miljøegenskaber og fokuserer der i langt højere grad på pris og mode.

Projektet har vurderet butikspersonalets viden om og interesse for at fremme salget af miljømærkede tekstiler. Desuden er relationerne mellem interessenter i detailhandlen (bestyrere, butiksansatte og butikskæder) blevet vurderet med henblik på at analysere, hvilken indflydelse de forskellige niveauer har i forhold til hinanden. Projektet peger desuden på en række virkemidler, der kan øge detailhandlens fokus på de miljømærkede tekstiler.

55 butikker, der forhandler beklædnings- eller boligtekstiler er blevet kontaktet ved personligt fremmøde eller telefonisk. Butiksansatte og butiksbestyrere er blevet interviewet om deres kendskab og holdninger til miljømærkede tekstiler, deres erfaringer med indkøb og salg af produkterne og forslag til temaer og form af information. Desuden er 10 butikskædeindkøbere blevet interviewet om centrale tiltag til fremme af miljømærkede tekstiler og vidensoverførsel mellem indkøber og butikspersonale.

PlanMiljø har derudover indsamlet en række undersøgelser om forbrugerpræferencer for at undersøge om et egentligt afsætningspotentiale er tilstede. Ligeledes bliver der givet en karakteristik af de danske leverandører af miljømærkede tekstiler og deres erfaringer med detailleddet.

Detailhandlen oplever generelt en lav efterspørgsel på miljømærkede produkter og tilsvarende forsøger butikkerne ikke at fremme salget via kampagner eller anden proaktiv rolle i forhold til forbrugerne. Det er faktisk kun butikker, der forhandler baby- og børnetøj, der periodisk oplever en øget interesse for det miljømærkede tekstil – ofte i forbindelse med mediernes fokus på aktuelle miljø- eller sundhedsproblemer.

Forbrugerundersøgelser bekræfter tendensen med, at forbrugerne i det daglige ikke kobler miljømærket med kvalitet, men derimod lægger vægt på kvalitet, holdbarhed og slidstyrke ved indkøb af tekstiler. Hverken kæder eller butikker er opmærksomme på de kvaliteter ved miljømærkede produkter, der kan være interessante for forbrugeren, og hvilken kommerciel betydning det kan have for virksomheden på længere sigt.

Når en butiksansat står over for en kunde, vælger de fleste at undlade at oplyse om, at tilsvarende eller lignende tekstilprodukt findes med miljømærket Blomsten. Dette sker alene, fordi de butiksansatte generelt har et begrænset eller intet kendskab til miljømærkede tekstiler. De ønsker ikke at sætte sig selv i en situation, hvor de ikke kan svare på kundernes spørgsmål. På den anden side udtrykker butikspersonalet ønske om at få mere viden om miljømærkede produkter. Informationen skal være overskuelig, lettilgængelig og kunne benyttes i en konkret salgssituation.

De butiksansatte får typisk ny viden via de sælgere, der jævnligt kommer i butikkerne. Butikkerne har et godt samarbejde med sælgerne og betragter dem som troværdige informanter. Undersøgelsen af leverandørernes (sælgernes) erfaringer med detailhandlens efterspørgsel på miljømærkede tekstiler bekræfter, at butikspersonalets viden om miljømærkede tekstiler er begrænset men generelt møder de interesse for deres produkter.

De butiksansattes hidtidige erfaringer med miljømærkede tekstiler og ønske om at vide mere har været udgangspunktet for udarbejdelsen af en informationspakke i form af en CD-rom.

På CD-rommen ”Blomst på bukser, ble og blazer” findes følgende:

  • En række slides, der handler om de fordele butikken kan opnå ved at markedsføre miljømærkede tekstiler, hvilke parametre der er afgørende for kunden, facts om miljømærkede tekstiler og hvordan man kan se, at tekstilet er miljømærket.
     
  • En flyer, der på forsiden oplister en række typiske spørgsmål fra kunder om miljømærkede tekstiler. Svarene på siden kan også anvendes mere proaktivt i en salgssituation som gode argumenter for at købe tekstilerne. På flyerens bagside findes en ordforklaring på de væsentligste begreber omkring miljømærkede tekstiler og tekstilproduktion.
     
  • Et baggrundsmateriale, der mere indgående beskriver et livscyklusforløb for ikke-miljømærkede tekstiler samt forskelle mellem almindelige tekstiler og tekstiler mærket med Blomsten.
     
  • En tipskupon, hvor man har mulighed for at teste sin nyerhvervede viden om miljømærkede tekstiler.

CD-rommen distribueres af Videnscenter for Miljøvenlige Tekstiler til producenter/leverandører, der har opnået miljømærkelicens. Hensigten er, at sælgeren anvender CD-rommen i sin forberedelse til butiksbesøg, hvor en ny kollektion skal præsenteres. Sælgeren bliver således opdateret på sin egen viden om miljømærkede tekstiler, og har samtidig mulighed for at udvælge den del af materialet, som passer bedst til informationsbehovet i den konkrete butik, han skal besøge.

 



Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.