| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Pilotbenchmarking af miljøtilsynet
6 Anmeldte og uanmeldte tilsyn og gennemførelse af brugerundersøgelser
6.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger
6.2 Aftalte og uanmeldte besøg
6.2.1 Andelen af aftalte og uanmeldte besøg for alle respondenter
6.2.2 Sammenligning af kommunernes og amternes aftalte og uanmeldte tilsyn for forskellige kategorier af virksomheder
6.2.3 Sammenligning af kommunernes aftalte og uanmeldte tilsyn besøg for forskellige kategorier af landbrug og pelsdyrsfarme
6.2.4 Vurdering af målepunkt: Aftalte og uanmeldte besøg
6.3 Gennemførsel af bruger undersøgelser
Om tilsynsadministrationen gennemfører aftalte eller uanmeldte tilsyn, blev udvalgt som målepunkt på baggrund af, at det vurderes, at lavere kategoriserede virksomheder skal have flere uanmeldte
tilsynsbesøg end højere kategoriserede virksomheder. Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at tilsyn som udgangspunkt er anmeldte, med mindre formålet med tilsynet forspildes ved, at det anmeldes. I
så fald skal tilsynet være uanmeldt.
Gennemførelse af brugerundersøgelser blev udvalgt, fordi det vurderes at kunne sige noget om blandt andet. tilsynsadministrationens faglige viden om virksomheder og landbrug
Målepunkt 9: Andel af henholdsvis anmeldte og uanmeldte tilsyn fordelt på de forskellige kategorier af virksomheder/landbrug.
Målepunkt 10: Gennemførelse af brugerundersøgelser af tilsynsadministrationen.
6.1 Overordnede konklusioner og anbefalinger
- For virksomheder er der en tendens til, at kategori 1 virksomheder i mindre grad får uanmeldte tilsynsbesøg. For landbrug og pelsdyrsfarme er der en tendens til, at kategori 1 virksomheder i højere
grad får uanmeldte tilsynsbesøg.
- Der er stor spredning blandt alle kommuner og amter i forhold til deres andel af uanmeldte besøg til virksomheder, landbrug og pelsdyrsfarme. Der findes ingen entydig tendens til, at kategori 3
virksomheder/ landbrug oftere besøges uanmeldt end andre virksomheder.
- Følgegruppen må vurdere relevansen af målepunktet. Hvis der tages udgangspunkt i en praksis, hvor det antages at kategori 3 virksomheder skal have flere uanmeldte tilsynsbesøg end andre, har
målepunktet en klar relevans. Hvis dette ikke er tilfældet, er målepunktet mindre relevant.
- Følgegruppen må ydermere vurdere relevansen af spørgsmålet om, hvorvidt der gennemføres brugerundersøgelser. Det er mest relevant, hvis det er en praksis, som det anses for vigtig at fremme.
6.2 Aftalte og uanmeldte besøg
Andelen af aftalte og uanmeldte besøg for virksomheder og landbrug er opgjort nedenfor.
6.2.1 Andelen af aftalte og uanmeldte besøg for alle respondenter
Der er en lille tendens til, at andelen af uanmeldte besøg er mindre for kategori 1 virksomheder, hvilket man også kunne forvente. Dog kan det også ses, at der foretages flere uanmeldte af kategori 2
virksomheder, end man skulle forvente, når der sammenlignes med kategori 3 virksomheder.
Tabel 7: Aftalte og uanmeldte besøg i virksomheder
|
Aftalte |
Uanmeldte |
Total |
Kategori 1 virksomheder |
74 % (67) |
26 % (24) |
100 % |
Kategori 2 virksomheder |
60 % (345) |
40 % (231) |
100 % |
Kategori 3 virksomheder |
66 % (122) |
34 % (64) |
100 % |
Total |
63 % (534) |
37 % (319) |
100 % |
For landbrug og pelsdyrsfarme er der en tendens til, at de i kategori 1 modtager en højere grad af uanmeldte besøg end kategori 2 og 3.
Tabel 8: Aftalte og uanmeldte besøg i landbrug og pelsdyrsfarme
|
Aftalte |
Uanmeldte |
Total |
Kategori 1 landbrug/ pelsdyrsfarme |
64 % (21) |
36 % (12) |
100 % |
Kategori 2 landbrug/ pelsdyrsfarme |
84 % (270) |
16 % (50) |
100 % |
Kategori 3 landbrug/ pelsdyrsfarme |
83 % (24) |
17 % (5) |
100 % |
Total |
82 % (315) |
18 % (67) |
100 % |
6.2.2 Sammenligning af kommunernes og amternes aftalte og uanmeldte tilsyn for forskellige kategorier af virksomheder
Sammenlignes kommunernes andel af uanmeldte besøg, ses der en stor spredning kommunerne imellem. Nogle kommuner har næsten ingen uanmeldte besøg, men fire kommuner har en samlet andel af
uanmeldte besøg på over 50 %. Derudover skal det bemærkes, at der ikke kan spores nogen entydig forskel mellem forskellige kategorier af virksomheder.
Ligesom for nogle af de øvrige målepunkter er det ikke entydigt, hvorvidt få eller mange uanmeldte besøg er godt eller skidt. Benchmarkingen vil derfor være relevant for kommuner i begge ender af spektret.
Figur 17: Sammenligning af kommunernes andel af uanmeldte besøg for forskellige kategorier af virksomheder

I forhold til amternes andel af uanmeldte besøg er der også en stor spredning, hvilket også illustrerer forskellig administrativ praksis. Der er heller ikke her nogen entydig forskel at spore mellem de forskellige
kategorier af virksomheder.
Figur 18: Sammenligning af amternes andel af uanmeldte besøg for forskellige kategorier af virksomheder

6.2.3 Sammenligning af kommunernes aftalte og uanmeldte tilsyn besøg for forskellige kategorier af landbrug og pelsdyrsfarme
For landbrug og pelsdyrsfarme gør samme tendens sig gældende med stor spredning og ingen forskel mellem de forskellige kategorier af landbrug/ pelsdyrsfarme.
Det er interessant, at K3 og K4 kommer uanmeldt ud til alle kategori 1 virksomheder, men kun uanmeldt ud til 70-85 % af kategori 3 virksomhederne. Dette kan dog også skyldes, at kommunerne har haft
en særlig indsats overfor netop landbrug og pelsdyrfarme, hvor alle virksomheder er blevet besøgt uanmeldt. Kategori 3 virksomhederne er inde i et forløb, hvilket kan forklare, at de har flere anmeldte
besøg.
Figur 19: Sammenligning af kommunernes andel af uanmeldte besøg for forskellige kategorier af landbrug og pelsdyrsfarme

6.2.4 Vurdering af målepunkt: Aftalte og uanmeldte besøg
Følgegruppen må vurdere relevansen af målepunktet. Hvis der tages udgangspunkt i en praksis, hvor det antages, at kategori 3 virksomheder skal have flere uanmeldte tilsynsbesøg end andre, har
målepunktet en klar relevans. Hvis dette ikke er tilfældet er målepunktet mindre relevant.
6.3 Gennemførsel af bruger undersøgelser
Fire ud af 11 kommuner og tre ud af fem amter gennemfører brugerundersøgelser. Den type af undersøgelser, der bliver gennemført, er tilfredsheds/ brugerundersøgelser i virksomhederne.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Marts 2005, © Miljøstyrelsen.
|