| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Integreret miljø- og energiledelse
3 Niels Mølgaard A/S
Denne beskrivelse er udarbejdet af Per Edgar Jørgensen, Teknologisk Institut i samarbejde med virksomheden.
3.1 Virksomheden og dens produktion
1.1Virksomhedens navn |
Niels Mølgaard A/S |
Adresse |
Vester Ringgade 33B
Box 202
8100 Århus C
Telefon 87 44 88 00
|
Kontaktperson |
Peter Grausen |
1.2 Virksomhedens størrelse |
Antal ansatte 30, 8 funktionærer og 22 timelønnede
Omsætning i 2001/02: 26.721.000 kr.
Virksomhedsbeskrivelse
•NIELS MØLGAARD A/S blev etableret i 1984 som en lokal VVS- installatør- blikkenslager- og servicevirksomhed.
•I 1993 blev der etableret en afdeling for projektering og udførelse af ventilationsanlæg.
•Reparations- og serviceopgaver er stadig en af virksomhedens hjørnesten.
•Virksomheden er i dag veletableret i egne lokaler og er i en god udvikling. Vi beskæftiger ca. 30 medarbejdere og råder over 25 servicevogne, hvoraf en del indgår i
døgnservice.
|
1.3 Produkter |
Virksomhedens hovedaktivitet er at rådgive, projekterer og gennemføre
vvs og ventilationsentrepriser samt at tilbyde energivurdering.
Virksomheden henvender sig primært til industri, erhverv, boligforeninger samt private boliger og offentlige institutioner.
Firmaet påtager sig såvel fag- som totalentrepriser i alle størrelser inden for vvs-, gas-, blikkenslager- og ventilationsarbejde.
Inden for forretningsområderne ydes servicevirksomhed med døgnservice.
Kvalitetsplaner anvendes på alle større entrepriser. Størrelsen af disse fastlægges af adm. Direktør Niels Mølgaard og vil være gældende for entrepriser større end dkr. 80.000 og
opgaver, hvor der stilles krav dertil.
Miljøstyringen gælder alle entrepriser.
|
1.4 Væsentlige miljøforhold |
Tungmetaller, Kemikalier, Energiforbrug, Affald, Støj, Støv,
Rådgivning om energirigtige løsninger |
1.5 Miljøgodkendelse |
Skal ikke have miljøgodkendelse |
1.6 Miljøledelse |
Virksomheden har opbygget et ledelsessystem der omfatter
ISO 9001:2000 Kvalitetsstyring
ISO 14001 Miljøledelse
Gasreglement DGP 1394
|
1.7 Energiledelse |
Del af ISO 14001 |
3.2 Det aktuelle (integrerede) system
2.1 Systemets omfang |
Systemet omfatter kvalitet, miljø, energi, arbejdsmiljø og gasreglementet
for hele virksomheden |
2.2 Politik |
NIELS MØLGAARD A/S skal fremstå som en attraktiv og troværdig
samarbejdspartner inden for VVS-, blik og ventilationsinstallationer, der overholder
indgåede aftaler, herunder indfrier de forventninger, der er skabt hos kunderne
gennem brochurer og tilbud samt de krav, der er angivet og accepteret i konkrete
ordrer og kontrakter.
Virksomhedens aktiviteter gennemføres med den mindst mulige forurening af det ydre miljø, med det
mindste forbrug af ressourcer, hjælpestoffer og ved at gennemføre installationer der er så miljørigtige som
muligt.
NIELS MØLGAARD A/S forpligter sig til at overholde gældende love og herudover:
•At være kendetegnet ved en høj grad af leveringssikkerhed
•At arbejde udført af NIELS MØLGAARD A/S fremstår ensartet og opfattes som værende af miljørigtige og af
høj kvalitet
•At skabe et kundeforhold, der på gensidig vis er udbytterigt, langsigtet og positivt, og kvaliteten sikres gennem
en god og for kunden tilfredsstillende kvalitet er et afgørende konkurrenceparameter for virksomheden.
•At ledende medarbejder og nøglepersoner har pligt til at holde sig á jour med den teknologiske udvikling inden
for deres arbejdsområde.
•At gennemføre dokumenteret miljøstyring af byggesager, når dette er krævet af kunden og når det i øvrigt findes
relevant.
•At arbejde på at begrænse ressourceforbruget ved øget genanvendelse af materialer og minimering af spild i
forbindelse med nyanskaffelser af materiel vi vil vurdere miljøforhold i sammenhæng med teknik, økonomi,
sikkerhed og sundhed.
•At gennemføre løbende synlige forbedringer af vore miljøpåvirkninger og forebygge forurening.
•At inddrage medarbejderne i miljøarbejdet og orientere om virksomhedens hensigter på miljøområdet og den
enkelte medarbejders rolle i kvalitetsstyringssystemet.
•At vedligeholde og forbedre et kvalitetsstyringssystem, som til en hver tid mindst modsvarer kravene i ISO
9001 kvalitetsstandarden, ISO 14001 miljøledelsesstandarden og gasreglement DGP 1394 og de krav der
stilles i branchen.
•At offentliggøre miljøpolitikken og vore væsentlige miljøaspekter på vor hjemmeside.
|
2.3 Formål med systemet |
Det er NIELS MØLGAARD A/S's generelle holdning, at kvalitetsstyringssystemet
skal mindst leve op til kravene i DS/EN ISO 9002 og i DS/EN ISO 14001. Derudover
er der fastlagt nogle supplerende holdninger, som den administrerende direktør
er ansvarlig for at vedligeholde og kommunikere.
De er udtryk for de holdninger, der skal understøtte vores politik om at være en troværdig virksomhed. Vi vil derfor
altid have fokus på følgende holdningsområder:
Kunder, medarbejdere, arbejdsudførelse, leverandører, miljø- og kvalitetsstyring, kundekontakt.
Kunder:
vi vil efter behov informere og rådgive om vore muligheder
vi vil orientere vore kunder om de miljømæssige konsekvenser ved vore løsninger
vi vil indgå realistiske aftaler og informere om forhold, der har indflydelse herpå.
Medarbejdere:
skal vide hvad virksomheden står for
skal kende kravene til de opgaver de udfører
skal kende deres rolle i miljøstyringen
skal reagere ved konstatering af afvigelser i forhold til kravene
skal være i besiddelse af nødvendige kvalifikationer
skal informeres om forhold, der har indflydelse på virksomhedens succes
Arbejdsudførelse:
udstyr til arbejdsudførelse og kontrol skal udvikles og vedligeholdes for at være i overensstemmelse med det vi
tilbyder vore kunder
skal være i overensstemmelse med vor miljøpolitik
krav til arbejdsudførelse og kontrol er entydigt fastlagt i specifikationer
arbejdsudførelse og kontrol skal integreres mest muligt
Leverandører:
vi vil primært anvende leverandører, der kan understøtte vores kvalitets- og miljøpolitik
vi vil stille krav til og følge op på leverandørernes præstationer både kvalitets- som miljømæssigt
Miljø- kvalitetsstyring:
skal være et middel til at binde holdningsområderne sammen
skal sikre, at ansvarsfordeling er entydig
skal sikre entydighed og aktualitet i vores dokumentation
skal sikre, at afvigelser og problemer findes og forfølges
skal sikre, at fastlagte metoder systematisk efterprøves
skal sikre, at registreringer og erfaringer anvendes til forbedringer
Kundekontakt og henvendelser fra interessenter:
Alle relevante henvendelser fra kunder og andre interessenter skal behandles hurtigt og med størst mulig
imødekommelse af interessentens ønsker.
Ved reklamationer skal kundens henvendelse besvares med et forslag til løsning af problemet inden 5 arbejdsdage fra
modtagelse af reklamationen.
|
2.4 Organisation og ansvar
 |
|
Ansvar og kompetence
Direktør
Er ansvarlig for generel ledelse, produktudvikling og salg samt overordnet koordinering
af ressourcer og projekter, samt at de gennemførte projekter lever op til
myndighedsbestemmelserne.
Markedsføring
Er ansvarlig for markedsføring og opfølgning på markedsføringsplan, salgsmateriale og
opsøgende salgsarbejde.
Administration/Bogholderi
Er ansvarlig for bogholderi, debitorstyring, fakturering, korrespondance,
telefonbetjening, sekretæropgaver og generel administration, arkivering og
økonomiopgaver.
Ekstern assistance
Er alle eksterne ydelser og indkøb fra underentreprenør.
Kvalitetsansvarlig
Er ansvarlig for alle miljø- og kvalitetsanliggender, auditering, igangsætning af løbende
forbedringer, udvikling m.v.
Den kvalitetsansvarlige er ledelsens repræsentant i kvalitets og miljøspørgsmål og skal:
Sikre at kvalitetsstyringssystemets processer er etablerede og vedligeholdes
Rapporterer til topledelsen om systemernes resultater og behov for forbedringer
Udbrede bevidstheden om kundekrav og miljøhensyn i hele organisationen
Samarbejde med det certificerende organ vedr. ledelsessystemerne.
Serviceleder
Er ansvarlig for tilrettelæggelse og gennemførelse af serviceopgaver. Herunder tilbud,
koordinering og planlægning af montørernes arbejdsopgaver samt klargøring
Projektleder
Er ansvarlig for tilrettelæggelse og gennemførelse af projekt- og entrepriseopgaver.
Kalkulation og ordrebehandling. Herunder planlægning, vurdering af ressourcer,
materialeindkøb, Bemanding og tilsyn samt entreprisens gennemførelse på aftalt tid og
til aftalt pris og kvalitet, fra kalkulation til ordre og endelig aflevering.
Projektleder er ligeledes ansvarlig for kvalitetsstyring/-sikring, anmeldelser til
myndigheder o. lign., økonomistyring og fakturering samt efterkalkulation.
Ventilation / VVS / GAS
Er ansvarlig for tilbud og detailprojektering herunder planlægning af ordreprojekter
samt backup og assistance på projektleders/entrepriseleders arbejdsopgaver.
Pladsleder
Er ansvarlig overfor projektleder og i KS-anliggende for gældende projektmateriale og
materiale- og varehåndtering på den pågældende arbejdsplads.
Montører arbejder under pladslederens anvisninger.
Montører er ansvarlig kvalitetsmæssigt.
Projektleder
Er ansvarlig for tilrettelæggelse og gennemførelse af projekt- og entrepriseopgaver.
Kalkulation og ordrebehandling. Herunder planlægning, vurdering af ressourcer,
materialeindkøb, Bemanding og tilsyn samt entreprisens gennemførelse på aftalt tid og
til aftalt pris og kvalitet, fra kalkulation til ordre og endelig aflevering.
Projektleder er ligeledes ansvarlig for kvalitetsstyring/-sikring, anmeldelser til
myndigheder o. lign., økonomistyring og fakturering samt efterkalkulation.
Ventilation / VVS / GAS
Er ansvarlig for tilbud og detailprojektering herunder planlægning af ordreprojekter
samt backup og assistance på projektleders/entrepriseleders arbejdsopgaver.
Pladsleder
Er ansvarlig overfor projektleder og i KS-anliggende for gældende projektmateriale og
materiale- og varehåndtering på den pågældende arbejdsplads.
Montører arbejder under pladslederens anvisninger.
Montører er ansvarlig kvalitetsmæssigt.
|
2.5 Løbende forbedringer |
Forslag til løbende forbedringer fremkommer fra medarbejderne, intern
audit, ledelsens evaluering og fra kundehenvendelser.
De valgte forbedringsprojekter nedfældes i handlingsplan og prioriteres efter effekt på miljøet, gennemførelsesmulighed
og økonomi.
|
3.3 Integrationsprocessen
3.1 Hvem initierede det første system? |
Det første system, der var et kvalitetsstyringssystem efter ISO 9002:1994
blev initieret af direktøren |
3.2 Ressourceforbrug ved etablering af det første system |
Ressourceforbruget ved det første system var:
Internt ressourceforbrug: ca. ½ mandeår.
Eksternt ressourceforbrug: 200 timer konsulentydelse
|
3.3 Gevinster efter etablering af det første |
Gevinsterne ved implementering af det første system var primært
af kvalitetsmæssig og omsætningsmæssig art.
Den økonomiske effekt vurderes til at være:
10% pr. år i reducerede omkostninger
20% pr. år i forøget omsætning i forhold til markedsudviklingen.
Dertil kommer bedre image, der giver flere kundehenvendelser og større medarbejdertilfredshed . Faktorer der er svære at sætte kroner på.
|
3.4 Hvem initierede implementering af det andet system? |
Implementering af miljø- og energiledelse skete også af direktøren.
Implementeringen skete i forbindelse med omlægning af kvalitetsstyringssystemet til den nye ISO 9001:2000 standard og opfyldelse af de nye krav om
kvalitetsstyring iflg. Gasreglementet bekendtgørelse nr. 1394.
|
3.5 Er det 2. system integreret i det første system. |
Systemerne er fuldt integrerede i et ledelsessystem.
Udviklingen skete samlet.
|
3.6 Ressourceforbrug ved indførelse af det 2. system |
Ressourceforbruget ved implementering af det nye system var:
Intern tid
Ledelse 350 timer
Projektleder 750 timer
Nøglemedarbejdere 532 timer
Montører 628 timer
I alt 2.260 timer
Ekstern konsulent: 100 timer
|
3.7 Gevinster efter etablering af det integrerede system |
Det nye system har givet en besparelse på ca. 6,5% af omsætningen
pr. år.
Systemet har givet mindre sygefravær, færre klager og reklamationer.
|
3.4 Fordele ved det integrerede system
4.1 Administrative forhold |
Ved at have et integreret system er vedligeholdelsen blevet meget forenklet.
Hele personalet er blevet en del af systemet., hvilket forøger interessen og arbejdsglæden.
|
4.2 Konkrete forbedringer |
|
|
Reduktion af energiforbrug |
Reduktion af el. og varme 10% |
|
Minimering af affald til deponi |
Bedre sortering |
|
Mindre spildevand |
0 |
|
Mindre luftbårne udledninger |
0 |
|
Reduktion af støj |
Støjsvage maskiner |
|
Støv, lugt og vibrationer |
Mindre støv ved nye maskiner med støvsuger |
|
Tungmetaller |
Bly bruges næsten ikke mere |
|
|
|
|
|
|
4.3 Øvrige forbedringer |
Bedre planlægning medfører mindre forbrug
af diesel til vognparken. |
3.5 Kommunikationsformer
5.1 Er der sket ændringer |
Der er større opmærksomhed på de ledendes medarbejders
rolle som rådgivere i relation til de energirigtige løsninger. |
5.2 Hvad har det betydet? |
Bedre muligheder for at tilbyde de rigtige løsninger |
5.3 Har der været en efterspørgsel på oplysninger om miljø
og energi? |
Mange kunder efterspørger løsninger der både er miljø
og energirigtige og søger information om emnerne.. |
5.4 Andet |
|
3.6 Økonomiske konsekvenser
6.1 Konsekvenser internt |
Bedre planlægning og styring af arbejdsopgaverne giver besparelse i
arbejdstid.
Den enkelte medarbejder ved hvad han skal!
Bedre håndtering og sortering af affald reducere deponiaffald og fremme affald til genbrug.
Vurderet økonomisk besparelse ca. 10% af omsætningen.
|
6.2 Konsekvenser eksternt |
Der er mindre støj og støv på byggepladserne, hvilket
gør arbejdsmiljøet bedre for montørerne og miljøet
for omgivelserne. |
6.3 Markedsfordele |
Ledelsessystemerne har forøget virksomhedens konkurrenceevne betydeligt.
Virksomheden inviteres til 10% flere entrepriser og får derved en bedre chance til at øge ordrebeholdningen.
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|