| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kildestyrkedata for togstøj til Nord2000
4 Kildestyrkedata til Nord2000
Ifølge Nord2000-metoden skal kildestyrken LW,1m pr. 1/3-oktavbånd udtrykkes ved en fartafhængighed som angivet i formel (3):
 | (3) |
hvor v er farten i km/t, mens a og b er konstanter bestemt ved lineær regression.
4.1 Øresundstog
Resultaterne for Øresundstogene viser en del variationer for de enkelte målesteder (Trepile, Rungsted og Nivå) og spor (nær og fjern). Med de foreliggende måledata fra 64 forbikørende Øresundstog er der
således for store variationer, til at a kan bestemmes på en statistisk sikker måde. Det anbefales, at der i stedet anvendes en værdi på a = 30, som er en typisk værdi i det høje frekvensområde. Denne værdi
svarer stort set til den fartafhængighed, der observeres for det for målingerne beregnede A-vægtede totale lydeffektniveau LAW,1m, når der ses bort fra resultater, som afviger fra den generelle tendens (alle
målinger for det fjerneste spor i Nivå og i alt fire målinger fra de øvrige målesteder).
I Figur 3 er de fundne LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Øresundstog.
Figur 3: LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Øresundstog. De data (Nivå, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af parameteren b i kildestyrkedata til Nord2000,
er vist med udfyldt signatur.

Til bestemmelse af parameteren b er energimiddelværdien beregnet for alle målesteder, og denne værdi er antaget at svare til gennemsnitshastigheden for alle målesteder. Herefter er b fundet ved at korrigere
dette resultat til en fart på 100 km/t med fartafhængigheden i formel (3). De herved fundne værdier af b er angivet i Tabel 5.
Som ovenfor nævnt er der variationer mellem målesteder og spor, som må formodes at skyldes skinnernes tilstand eller andre lokale forhold. I et enkelt tilfælde (fjerneste spor i Nivå) er der dog konstateret
så markant højere støjniveauer, end der er fundet de øvrige steder, at det må overvejes, om disse målinger skal udelades af analysen. Tabel 6 indeholder derfor en bestemmelse af b, når disse værdier
udelades.
Til illustration af betydningen af at udelade målinger fra datagrundlaget er der i Figur 4 vist de beregnede middelspektre for Øresundstog ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler, 106 km/t for alle
data, 105 km/t for det reducerede datagrundlag
Figur 4: Middelspektre for kildestyrke for Øresundstog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor

Variationsområdet for farten i målingerne er ca. 80-120 km/t. Det må anbefales kun at anvende de anførte kildedata inden for dette fartinterval, da nøjagtigheden ved større og mindre fart ikke kan vurderes
på det foreliggende grundlag.
Tabel 5: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Øresundstog, alle data
Frekvens [Hz] |
a |
b |
25 |
30 |
72,8 |
31,5 |
30 |
73,8 |
40 |
30 |
76,8 |
50 |
30 |
82,4 |
63 |
30 |
80,0 |
80 |
30 |
78,6 |
100 |
30 |
78,6 |
125 |
30 |
78,9 |
160 |
30 |
78,7 |
200 |
30 |
72,8 |
250 |
30 |
74,3 |
315 |
30 |
78,6 |
400 |
30 |
84,7 |
500 |
30 |
87,8 |
630 |
30 |
88,6 |
800 |
30 |
90,9 |
1000 |
30 |
88,3 |
1250 |
30 |
86,7 |
1600 |
30 |
84,6 |
2000 |
30 |
81,7 |
2500 |
30 |
78,3 |
3150 |
30 |
74,6 |
4000 |
30 |
73,3 |
5000 |
30 |
71,6 |
6300 |
30 |
70,8 |
8000 |
30 |
68,5 |
10000 |
30 |
67,5 |
Tabel 6: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Øresundstog, datagrundlag reduceret.
Frekvens [Hz] |
a |
b |
25 |
30 |
72,5 |
31,5 |
30 |
73,5 |
40 |
30 |
76,3 |
50 |
30 |
81,3 |
63 |
30 |
78,2 |
80 |
30 |
78,3 |
100 |
30 |
78,9 |
125 |
30 |
79,4 |
160 |
30 |
79,1 |
200 |
30 |
73,3 |
250 |
30 |
74,8 |
315 |
30 |
79,0 |
400 |
30 |
84,7 |
500 |
30 |
86,5 |
630 |
30 |
85,2 |
800 |
30 |
83,9 |
1000 |
30 |
85,7 |
1250 |
30 |
86,0 |
1600 |
30 |
82,4 |
2000 |
30 |
79,7 |
2500 |
30 |
77,0 |
3150 |
30 |
73,5 |
4000 |
30 |
72,5 |
5000 |
30 |
71,2 |
6300 |
30 |
69,9 |
8000 |
30 |
67,4 |
10000 |
30 |
66,3 |
En sammenligning med tidligere bestemte Nord2000 data for andre togtyper, se Bilag E, er foretaget i Figur 5. Figuren viser værdien af b som foreslået for Øresundstog (reduceret datagrundlag) og tidligere
fastsat for togtype A og D (IC3 og IR4 togsæt). Figuren repræsenterer kildestyrkespektret ved 100 km/t.
Figur 5: Konstanten b pr. 1/3-oktav som foreslået for Øresundstog (reduceret datagrundlag) og tidligere fastsat for togtype A og D (IC3 og IR4 togsæt), se Bilag E

4.2 Metro
Resultaterne for Metrotogene viser mindre variationer end for Øresundstogene. I tre situationer (nærmeste og fjerneste spor på Frederiksberg og nærmeste spor på Amager) er resultaterne meget ensartede,
mens det fjerneste spor på Amager giver 3-6 dB højere værdier. Det er ikke muligt ud fra de indsamlede data at afgøre årsagen hertil, men som nævnt i Afsnit 2.2.2 er det et kendt problem.
Med de foreliggende måledata fra 45 forbikørende Metrotog er der for store variationer mellem kildestyrkerne som funktion af farten til at bestemme a på en statistisk sikker måde for de enkelte
frekvensbånd. Det anbefales derfor at anvende en værdi på a = 31, som er den observerede fartafhængighed for det A-vægtede totale lydeffektniveau LAW,1m, der beregnes ud fra målingerne, når der ses
bort fra resultaterne fra det fjerneste spor på Amager.
I Figur 6 er de fundne LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Metrotog.
Figur 6: LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Metrotog. De data (Amager, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af kildestyrkedata til Nord2000, er vist med udfyldt signatur.

Parameteren b er bestemt på samme måde som for Øresundstogene. De herved fundne værdier af b er angivet i Tabel 7. Som ovenfor nævnt afviger måledata for det fjerneste spor på Amager fra de øvrige
steder. Det må derfor overvejes, om disse målinger skal udelades af bestemmelsen af b. Tabel 8 indeholder derfor en bestemmelse af b, når disse værdier er udeladt.
Til illustration af betydningen af at udelade målinger fra datagrundlaget er der i Figur 7 vist de beregnede middelspektre for Metrotog ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler, 67 km/t for alle data, 69
km/t for reduceret datagrundlag.
Figur 7: Middelspektre for kildestyrke for Metrotog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor.

Variationsområdet for farten i målingerne er ca. 50-80 km/t. Det må anbefales kun at anvende kildedata inden for dette fartinterval, da nøjagtigheden uden for dette interval ikke kan vurderes på det
foreliggende grundlag.
Tabel 7: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Metrotog, alle data
Frekvens [Hz] |
a |
b |
25 |
31 |
85,6 |
31,5 |
31 |
79,9 |
40 |
31 |
78,6 |
50 |
31 |
78,8 |
63 |
31 |
78,6 |
80 |
31 |
79,5 |
100 |
31 |
81,1 |
125 |
31 |
79,4 |
160 |
31 |
77,5 |
200 |
31 |
79,6 |
250 |
31 |
82,5 |
315 |
31 |
81,2 |
400 |
31 |
79,7 |
500 |
31 |
79,8 |
630 |
31 |
83,1 |
800 |
31 |
84,7 |
1000 |
31 |
78,9 |
1250 |
31 |
77,9 |
1600 |
31 |
74,6 |
2000 |
31 |
75,5 |
2500 |
31 |
73,3 |
3150 |
31 |
71,8 |
4000 |
31 |
70,9 |
5000 |
31 |
68,4 |
6300 |
31 |
69,3 |
8000 |
31 |
66,5 |
10000 |
31 |
67,1 |
Tabel 8: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Metrotog, datagrundlag reduceret
Frekvens [Hz] |
a |
b |
25 |
31 |
77,6 |
31,5 |
31 |
75,7 |
40 |
31 |
75,2 |
50 |
31 |
76,1 |
63 |
31 |
76,4 |
80 |
31 |
78,0 |
100 |
31 |
80,4 |
125 |
31 |
79,0 |
160 |
31 |
75,7 |
200 |
31 |
76,2 |
250 |
31 |
80,7 |
315 |
31 |
78,5 |
400 |
31 |
78,4 |
500 |
31 |
77,0 |
630 |
31 |
79,7 |
800 |
31 |
80,7 |
1000 |
31 |
76,7 |
1250 |
31 |
75,6 |
1600 |
31 |
72,0 |
2000 |
31 |
74,2 |
2500 |
31 |
71,2 |
3150 |
31 |
70,0 |
4000 |
31 |
69,3 |
5000 |
31 |
67,3 |
6300 |
31 |
67,3 |
8000 |
31 |
64,0 |
10000 |
31 |
64,6 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|