| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Finansiel sikkerhedsstillelse til dækning af operatørens betalingsforpligtelser efter miljøansvarsdirektivet
2 Initiativer til udvikling af markeder for finansiel sikkerhedsstillelse
2.1 Mulige initiativer og deres konsekvenser
Et af miljøansvarsdirektivets formål er at anspore og medvirke til at udvikle produkter og markeder for den finansielle sikkerhedsstillelse, således at operatørerne får mulighed for at anvende disse produkter.
Samtidig opnås en vis grad af offentlig sikkerhed for, at operatøren faktisk kan betale omkostningerne i forbindelse med en skade.
Vi har nedenfor angivet en oversigt i grafisk form over mulige initiativer, der kan medvirke til udviklingen af forskellige former for finansiel sikkerhedsstillelse, som operatører kan benytte sig af i forhold til
opfyldelse af deres ansvar efter direktivet.
Klik her for at se Figur 2
Vi har indledningsvist gennemgået de forskellige hovedformer for finansiel sikkerhedsstillelse, som operatørerne vil kunne benytte sig af, dvs. forsikring, puljeordning, bankgaranti samt kombinationer af disse.
Vi har endvidere kort gennemgået fordele og ulemper ved frivillige ordninger kontra tvungne ordninger samt en række faktorer, der har betydning for udbredelse af finansiel sikkerhedsstillelse.
Herefter har vi gennemgået de enkelte mulige initiativer, der kan medvirke til udviklingen af forskellige former for finansiel sikkerhedsstille, som operatører kan benytte sig af, jf. trin A-H i figur 2.
Under hvert af de gennemgåede initiativer angiver en figur den økonomiske/administrative konsekvens, sådan som vi har vurderet den for såvel operatørerne som det offentlige.
Figurerne tjener alene til illustrativt formål og forholder sig ikke til de absolutte omkostninger. Hensigten er at angive det forventede relative forhold mellem de forskellige trin A-H, jf. figur 2. Det relative
forhold er givet som bedste skøn, idet de faktiske absolutte omkostninger ikke kendes. Nulpunkt i figurerne er for det offentlige de omkostninger, som det offentlige har til selvhjælpshandlinger og
administration m.v. umiddelbart efter implementeringen af miljøansvarsdirektivet i Danmark, mens nulpunktet i figurerne for operatørernes vedkommende er de samlede omkostninger til at forebygge og
afhjælpe miljøskader, som påhviler samtlige operatører i Danmark umiddelbart efter implementeringen af miljøansvarsdirektivet i Danmark.
Meromkostninger for det offentlige består primært af omkostninger til oplysningskampagner, medvirken til udvikling af nye ordninger, evaluering, fastlæggelse af grundlag for evt. tvungne ordninger og evt.
kontrol hermed.
Meromkostninger for operatørerne består primært af omkostninger til at forstå omfanget af miljøansvarsdirektivet, undersøge eksisterende ordninger, medvirke til udvikling af nye ordninger samt
omkostninger til administration, risikotillæg og fortjeneste i forbindelse med sikkerhedsstillelse. Omkostningerne til risikobegrænsende tiltag er ikke medtaget eller søgt ind/modregnet.
Det er overordnet vores anbefaling, at initiativer gennemføres gradvist som angivet i figur 2.
Vi anser det for nødvendigt, at der som led i implementeringen af direktivet også påbegyndes en registrering af skader og omkostninger til afhjælpning, således at der skabes det fornødne statistiske grundlag
for at vurdere, om og i hvilket omfang, der er behov for at indføre finansiel sikkerhedsstillelse. Vi har uddybet denne anbefaling i afsnit 2.6.
Endvidere vil et statistisk registreringsgrundlag give det finansielle marked grundlag for at foretage sådanne beregninger af risiko og konsekvens, at det er muligt at fastsætte en pris, der afspejler den faktiske
risiko og ikke har sådanne sikkerhedstillæg, at præmierne bliver prohibitive.
2.2 Former for finansiel sikkerhedsstillelse
Sikkerhedsstillelse kan ske enten som forsikring eller som pulje-ordning eller i form af en bankgaranti. Disse former gennemgås nedenfor, og fordele og ulemper ved de respektive ordninger drøftes.
2.2.1 Forsikring
Forsikring er til brug for denne rapport karakteriseret som en overførsel på en anden part af risikoen for en bestemt afgrænset begivenheds indtræden. Afgrænsningen kommer i form af et sæt
forsikringsbetingelser – en kontrakt mellem parterne – der beskriver, hvilke risici og under hvilke omstændigheder disse overgår fra denne part til den anden.
Eksempler på denne type er forsikringsordningen for villaolietanke, miljøforsikring eller basisforsikringen mod stormfald.
Forsikring har til formål at sprede risikoen på flere parter og at udjævne risikoen. Forsikringsdækningen omfatter ikke alle miljøskader. Bl.a. dækkes ikke:
2.2.1.1 Forsæt og/eller grov uagtsomhed
Forsikringer dækker typisk ikke skader, der er opstået ved den forsikredes forsætlige eller groft uagtsomme handling eller undladelse.
2.2.1.2 Tidligere forurening
Forsikringerne søger som altafgørende hovedregel at dække fremadrettede aktiviteter, og undtager derfor typisk tidligere forurening. Da det kan være vanskeligt at skelne mellem ny og gammel forurening, så
forudsætter forsikring tillige omfattende undersøgelse for tidligere forurening. Denne undersøgelse kan være kostbar og tidskrævende, og kan have den negative konsekvens for den forsikringssøgende, at der
konstateres en forurening, som den forsikringssøgende ikke var vidende om, eller måske endda skyld i selv.
2.2.1.3 Ikke-pludselige skader
De traditionelle forsikringer dækker typisk med et krav om, at skaderne opstår pludseligt, således at såvel skades-årsag som skadens virkning skal være øjeblikkelig og uventet.
2.2.2 Puljeordning eller fond
En branche eller anden fælles interessegruppe kan med fordel indgå en aftale om oprettelse af en puljeordning eller fond, hvor puljen eller fondens formue anvendes til at stille finansiel sikkerhed for dækning
af medlemmernes ansvar på nærmere specificerede områder eller til dækning af nærmere aftalte frivillige initiativer. Puljen/fonden finansieres ved bidrag fra gruppens medlemmer.
Denne model kan anvendes, hvor medlemmernes risici for skader er nogenlunde ens, og hvor medlemmerne har samme interesse i at forebygge skader.
Eksempler på denne type er Dansk Autogenbrugs ordning
Frivillige puljeordninger giver mulighed for, at visse operatører kan vælge at gå sammen om en forsikringsløsning (captive-løsning), hvor en vis del af risikoen deles mellem parterne, og den "overskydende"
risiko forsikres på genforsikringsmarkedet.
2.2.3 Bankgaranti
Med bankgaranti er der ikke sket nogen overførsel af betalingsforpligtelsen, men blot stillet en garanti for, at der i tilfælde af en skade kan ske betaling. Garanti forekommer i en række forskellige former, der
ikke nærmere vil blive beskrevet, men i relation til denne rapport antages garanti at omfatte en ubetinget sikring af, at penge er til rådighed i en skadessituation, uden at den, der har fået garantien, skal gøre
andet end at gøre betalingsforpligtelsen gældende.
For den, der stiller garantien, vil der således i det væsentligste alene være en kreditrisiko, nemlig hvis det ikke efterfølgende er muligt at få pengene retur fra den, til hvis fordel garantien er stillet.
Eksempler på denne type kan være, når en skibsejer vælger at stille en bankgaranti i stedet for at tegne en egentlig forsikring til dækning af et eventuelt forureningsansvar.
2.2.4 Kombinationer og muligheder
Kombineres de forskellige typer af sikkerhedsstillelse med muligheden for at gøre ordningen lovpligtig eller frivillig, fremkommer en række forskellige muligheder. Antallet af kombinationer øges naturligvis,
hvis man vælger at kombinere flere forskellige typer sikkerhedsstillelse i samme ordning (f.eks. en puljeordning OG en forsikringsordning), eller vælger at lade en ordning være lovpligtig for visse operatører
og frivillig for andre.
2.2.5 Mulighed for at indføre puljer til fordeling af udgifter
Med indførelse af en pligt til at stille finansiel sikkerhedsstillelse kan der opnås mulighed for at indføre bidrag til en eller flere puljeordninger, hvorefter en række yderligere formål kan fremmes.
2.2.5.1 Indførelse af en minimumsgrænse for pligt til sikkerhedsstillelse
Mindre operatører kan undtages fra pligt til at stille finansiel sikkerhedsstillelse, og deres ansvar kan omfattes af en pulje, hvortil de sikkerhedspligtige bidrager. En sådan ordning kendes på området for
arbejdsskadeforsikring, hvor arbejdsgivere, som beskæftiger personer under 400 timer om året, ikke er forsikringspligtige.
2.2.5.2 Dækning for "uforsikrede"
Selvom der etableres pligt til finansiel sikkerhedsstillelse vil nogle erfaringsmæssigt ikke stille den krævede sikkerhed. En puljeordning kan betyde, at der er sikret midler til "uforsikrede".
En sådan pulje kan finansieres gennem bidrag fra de sikkerhedspligtige samt ved "genopfyldning" ved regres mod skadevolder/den uforsikrede.
2.2.5.3 Dækning, hvor skadevolder ikke kan betale
En sådan pulje kan være aktuel, hvor sikkerhedsstillelse er frivillig, og skaber på samme måde som ved "uforsikrede" en mulighed for at finansiere afhjælpning. Puljeordninger kan endvidere anvendes til at
supplere en tvungen ordning, f.eks. i form af forsikring for de områder, hvor den tvungne ordning ikke dækker.
2.2.5.4 Dækning ved meget store skader
Omkostningerne ved at forsikre sig mod meget store skader kan være så høje og vanskelige at opgøre, at man kan vælge at ”pulje” denne risiko for alle eller udvalgte operatører, således at disse operatører
kan vælge at købe standard-dækningssummer.
Puljen bør anvendes til de ikke-frekvente katastrofeskader.
2.3 Frivilligt eller tvungent
Langt hovedparten af de bestående ordninger er lovpligtige. En række af de lovpligtige ordninger indeholder i tilslutning en "opsamlingsordning" for ikke-forsikrede, således f.eks. puljen for uforsikrede
arbejdsgivere, hvor de, der enten ikke har tegnet forsikring (mod regres) eller de, der ikke skal tegne forsikring, er dækket. Puljen finansieres af et fælles bidrag fra de forsikringspligtige.
2.3.1 Frivillig
Frivillige ordninger indebærer, at der ikke er lovgivningsmæssigt krav om finansiel sikkerhedsstillelse. Frivillige ordninger giver dermed ikke fuld sikkerhed for, at operatørerne opfylder "forureneren
betaler-princippet".
En række af de bestående ordninger er frivillige, og disse ordninger forfølger i det væsentligste hensynet til forsikringstagerne, der får en mulighed for at overføre deres risiko til andre for derved at skabe
udjævning, eller at anvende garanti, hvor dette vil være det billigste.
Sådanne ordninger er erhvervsansvarsforsikringen og miljøforsikringen.
2.3.2 Tvungen
Tvungne ordninger
- giver sikkerhed for, at operatøren opfylder "forureneren betaler-princippet" inden for nærmere fastsatte rammer
- giver mulighed for at indføre puljeordninger (kan også forfølges som en skat/afgift)
- giver mulighed for at lægge risikovurdering og administration ud, således at f.eks. forsikringsselskaberne foretager en risikoinddeling af operatørerne
En række bestående ordninger er tvungne (lovpligtige). Det er f.eks. ansvaret efter færdselsloven og erstatning efter en arbejdsskade, hvor arbejdsgiver har pligt til at tegne og vedligeholde en forsikring.
Fordelene ved tvungne ordninger er, at der etableres en kritisk masse, der kan risikoafdækkes, og at dette kan ske på relativt identiske vilkår. Det skaber dels konkurrence på pris og service, ligesom det
sikrer en vis udjævning af risikoen og en ensartet behandling.
Ulemperne er imidlertid, at operatører uden et reelt behov er tvunget til at etablere eller bidrage til en ordning, der ikke reflekterer disses behov. Stormflodsordningen er således en unødvendig forsikring på
Midtsjælland ud fra en risikomæssig betragtning, men hensynet bag den tvungne ordning forfølger et andet formål, nemlig risikofordeling.
2.3.2.1 Hvem kan omfattes
Ansporingen af det finansielle marked bør efter vor vurdering ske gradvist, som skematiseret i "trappestigen" i figur 2, og det bør i den sammenhæng også overvejes, om krav om finansiel sikkerhedsstillelse
skal dække alle eller kun udvalgte operatører.
Selvom der ikke indføres krav om finansiel sikkerhedsstillelse, vil der fortsat bestå et ansvar, og mulighederne for at skadevolder kan betale omkostningerne må da vurderes i forholdet til, hvor udbredt en
frivillig etablering af forsikringsordninger er, samt til om de relevante operatører selv har mulighed for at afholde omkostningerne.
2.3.2.2 Udvalgte
Krav om finansiel sikkerhedsstillelse kan anvendes på de udvalgte virksomheder, der miljømæssigt skønnes at udgøre en særlig trusselsgruppe.
Konkurrenceretlige og forvaltningsretlige spørgsmål må overvejes ved en sådan løsning. I dag er en række virksomheder karakteriseret som IPPC-virksomheder, men fortsat uden pligt til at etablere
forsikring.
Dog er der i Danmark indført krav om finansiel sikkerhedsstillelse for enkelte virksomhedstyper (deponeringsanlæg, skrotvirksomheder), hvor driften i kombination med økonomiske vanskeligheder kan
indebære risiko for, at disse ikke kan betale for eventuelle miljøskader.
2.3.2.3 Alle
Såfremt alle operatører omfattes af et krav om tvungen finansiel sikkerhedsstillelse, vil dette give et meget omfattende marked for udbud af forskellige former for finansiel sikkerhedsstillelse, og dermed også
mulighed for risikospredning på mange.
2.4 Faktorer, der har betydning for udbredelse af finansiel sikkerhedsstillelse
Med henblik på at vurdere mulighederne for at anspore og medvirke til at udvikle produkter og markeder for finansiel sikkerhedsstillelse omtales nedenfor en række faktorer, der har betydning for
udbredelsen af finansiel sikkerhedsstillelse.
2.4.1 Muligheder på udbydersiden
Stort set hele forsikringsmarkedet udbyder i dag dækninger mod visse dele af operatørernes miljøansvar, om end der kun i begrænset omfang er et udbud af de mere målrettede miljøprodukter.
Der er såvel nationale som internationale udbydere af forsikringsdækning.
2.4.2 Vanskelige etableringsvilkår
Den tidligere danske pool for miljøforsikring indførte oprindeligt som forudsætning for tegning af forsikring et krav om, at der blev foretaget omfattende undersøgelser forud for etablering af forsikring.
Sådanne krav stilles i et vist omfang fortsat.
Disse krav omfatter bl.a. jordbundsundersøgelser og kortlægninger af eventuel tidligere forurening. Disse undersøgelser skal afholdes af den forsikringssøgende og kan andrage betydelige beløb.
2.4.3 Effektiv pris
Omkostningerne ved etablering af forsikringsordninger (startomkostninger for egen regning, jf. ovenfor) samt præmien er høje. Årsagerne kan søges i, at operatører, der efterspørger forsikring, kan være de,
der har et behov (antiselektion), og at risikoudjævningen ikke er stor. Endvidere er det statistiske grundlag af en sådan karakter, at der skal tages høje risikotillæg.
2.4.4 Relevant dækning
Som et middel til at begrænse præmien dækker forsikringerne oftest på et mere begrænset grundlag. Således undtages en lang række skadesmuligheder.
Der er ikke fuldstændig sammenhæng mellem det ansvar, som operatørerne vil få efter Miljøansvarsdirektivet, og de typer af forsikring, som udbydes i dag.
2.4.5 Det statistiske grundlag
Der eksisterer ikke et tilstrækkeligt statistisk grundlag for det finansielle erhverv til at foretage beregning af risiko og konsekvens, og vi anser det for afgørende, at der tilvejebringes et sådant materiale, inden
myndighederne træffer beslutning om behov og omfang af finansiel sikkerhedsstillelse, jf. nærmere herom i afsnit 2.6.
2.5 Initiativer, der fremmer frivillig sikkerhedsstillelse
2.5.1 Oplysning (Trin A)
Med de ændringer i lovgrundlaget, der følger af implementeringen af Miljøansvarsdirektivet, tydeliggøres behovet for at indregne miljøomkostninger i virksomhedens drift, og en grundlæggende opfyldelse af
direktivets hensigt om at anspore til udvikling af instrumenter og markeder for finansiel sikkerhedsstillelse kan delvist opnås gennem oplysning om operatørens miljøansvar.
Omkostningerne til afhjælpning ved miljøskader må som udgangspunkt finansieres over virksomhedens drift, såfremt der ikke er tegnet forsikring.
2.5.1.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Vi skønner, at denne løsning alene vil medføre omkostninger for det offentlige til oplysningskampagner, og at det kun vil medføre svagt forøgede omkostninger for de operatører, der vælger at investere tid og
kræfter i at identificere deres ansvar.

Figur nr. 3. Omkostningsbelastning ved oplysningskampagner
2.5.1.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at den miljømæssige effekt vil være positiv, idet en række operatører vil få et forøget fokus på deres miljøansvar. Alternativet til at søge at afdække betalingsansvaret for miljøskader er at
begrænse risikoen for skader. Vi vurderer, at risikobegrænsning vil være det første skridt, som operatørerne vil tage.
2.5.1.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Formålet med oplysningskampagner er ikke at stille krav om finansiel sikkerhedsstillelse. Effekten af kampagnen skønnes alene at være et øget fokus på risiko. Vi vurderer, at et øget fokus på risiko vil
påvirke de finansielle markeder til at udbyde ydelser om finansiel sikkerhed.
2.5.1.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at denne løsning bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked.
2.5.1.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Med oplysningskampagner opnås den effekt, at operatørerne bliver bekendt med Miljøansvarsdirektivet og dets regler om operatørens ansvar for miljøskader. Vi anser oplysningskampagner som
medvirkende til at skærpe interessen for at begrænse skader og indregne potentielle miljøomkostninger, herunder til finansiel sikkerhedsstillelse i virksomhedernes driftsplaner.
2.5.2 Oplysning og benyttelse af eksisterende ordninger (Trin B)
Der foreligger i dag forskellige typer af finansiel sikkerhedsstillelse, dels forsikringsordninger (miljøforsikringer), og dels puljeordninger (Foreningen Dansk Autogenbrug). Disse er udviklet enten frivilligt
(miljøforsikring) eller som en konsekvens af lovkrav om sikkerhedsstillelse som betingelse for tilladelse til at drive virksomhed.
Der er ikke i dag et formkrav til de helt frivillige aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse, men disse følger de traditionelle forsikringsmæssige løsninger, hvorefter der er en række kvalificerende krav til
dækningen. For disse forsikringsordninger er der indskrænkninger i dækningen som følge af væsentlige undtagelser. Disse er 1) de ikke-pludselige skader og 2) de forsætlige eller groft uagtsomme skader.
Indskrænkninger i dækningen medfører imidlertid ikke, at der ikke foreligger en betalingsforpligtelse, men blot at denne ikke er forsikringsdækket.
Oplysningskampagner om miljøansvaret kombineret med vejledning om muligheder for at anvende bestående ordninger (miljøforsikringer) vil efter vores vurdering øge operatørernes anvendelse af de
eksisterende ordninger.
2.5.2.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Denne løsning vil medføre omkostninger for det offentlige til oplysningskampagner og vejledningsindsats om eksisterende ordninger.
For operatørerne vil det fortsat være frivilligt at etablere finansiel sikkerhedsstillelse, men det vurderes, at denne løsning vil indebære, at flere operatører frivilligt vil benytte de eksisterende ordninger. Der
skønnes således at være en begrænset øget omkostning for operatørerne i forbindelse med etablering af finansiel sikkerhedsstillelse.

Figur nr. 4. Omkostningsbelastning ved oplysning samt benyttelse af eksisterende ordninger
2.5.2.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at den miljømæssige effekt vil være positiv, idet en række operatører vil få et forøget fokus på deres miljøansvar. Med oplysning om muligheden for at etablere finansiel sikkerhedsstillelse vil en
række operatører indhente tilbud på sådan dækning og dermed få muligheden for at få en tredjeparts vurdering af operatørens ansvar og prisen for dette. Det vil medføre øget fokus på at identificere
miljøansvar og begrænse risikoforhold.
2.5.2.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at øget fokus vil medføre større muligheder for at etablere ønskede former for finansiel sikkerhedsstillelse, og at udbuddet vil blive større og mere nuanceret.
2.5.2.4 Grad af ansporing af det finansielle marked.
Vi vurderer, at denne løsning bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked i højere grad.
2.5.2.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Såfremt flere operatører vælger at etablere finansiel sikkerhedsstillelse, vil dette øge graden af sikkerhed for, at operatøren opfylder "forureneren betaler-princippet" i tilfælde af skade. Sikkerheden ved dette
trin B er lidt højere end ved trin A.
Vi skønner dog, at der er en vis risiko for, at de forureningspotentielle virksomheder med dårlig økonomisk fundament ikke vælger at etablere finansiel sikkerhedsstillelse, så længe dette er frivilligt.
2.5.3 Oplysning samt medvirken til etablering af nye, frivillige ordninger (Trin C)
Vi anser en dialog med det finansielle marked om de fremtidige muligheder for finansiel sikkerhedsstillelse for at være en væsentlig faktor for at sikre, at der udvikles målrettede produkter. Dette kan ske
uafhængigt af eventuelle oplysningskampagner om operatørens miljøansvar og vejledning om muligheder for at anvende bestående ordninger.
Efter Miljøansvarsdirektivets art. 18 og bilag VI stilles der krav om etablering af et datagrundlag over indtrufne miljøskader. Som omtalt i afsnit 2.6 er et statistisk grundlag for vurderingen af omkostningerne
som følge af miljøskader en grundlæggende forudsætning for at opnå en effektiv prisdannelse for finansiel sikkerhedsstillelse.
Det offentliges medvirken kan ikke blot omfatte etableringen af det statistiske grundlag, men også bidrage til at fastsætte vilkårene for dækning og dækningssummerne. Et sådant arbejde med i fællesskab at
skabe acceptable vilkår for operatørerne vil medvirke til grundlæggende at fremme produktudvikling, og at der skabes kapaciteter i det finansielle marked, som tilgodeser behovene.
2.5.3.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Denne løsning vil medføre omkostninger for det offentlige til oplysningskampagner og vejledningsindsats. Endvidere vil der være omkostninger til et vist udredningsarbejde med at medvirke ved udviklingen af
mere målrettede produkter.
Med dette yderligere initiativ vil der for operatørerne ikke være tale om forøgede udgifter. Såfremt markedet bliver mere priseffektivt, vil der kunne blive tale om formindskede omkostninger.

Figur nr. 5. Omkostningsbelastning ved oplysning samt medvirken til etablering af nye, frivillige ordninger
2.5.3.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at den miljømæssige effekt vil være positiv, idet en række operatører vil få et forøget fokus på deres miljøansvar, og med indsatsen for at udvikle mere målrettede miljøprodukter vil det være
mere åbenbart for operatøren, hvor der med fordel kan ydes en indsats i retning af skadesforebyggelse.
2.5.3.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at et øget fokus og dialog med det finansielle marked vil medføre større muligheder for at etablere ønskede former for finansiel sikkerhedsstillelse, ligesom udbuddet vil blive større og mere
nuanceret.
2.5.3.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at denne løsning bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på et endnu højere niveau.
2.5.3.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Med et iværksat arbejde med udvikling af nye produkter vil der være et større og mere nuanceret udbud af produkter og flere brugere af disse. Dette vil øge sikkerheden for, at flere operatører opfylder
"forureneren betaler-princippet".
Vi skønner dog, at der er en vis risiko for, at de forureningspotentielle virksomheder med dårligt økonomisk fundament ikke vælger at etablere finansiel sikkerhedsstillelse, så længe dette er frivilligt.
2.6 Evaluering (Trin D)
Som trin D anbefaler vi, at der foretages en evaluering af effekten af igangsatte initiativer omkring oplysningskampagne, vejledning og medvirken til at udvikle nye produkter. Evalueringen vil have til formål at
vurdere effekten af de igangsatte initiativer (trin A–C) samt vurdere, om der bør iværksættes yderligere initiativer med henblik på at fremme operatørernes benyttelse af ordningerne.
Evalueringen bør ske på baggrund af statistiske oplysninger om miljøskader. I dag findes der imidlertid ikke en grundlæggende registrering af miljøskader og deres økonomiske omkostninger og
konsekvenser.
I henhold til Miljøansvarsdirektivets artikel 18 skal medlemsstaterne senest den 30. april 2013 aflægge rapport til Kommissionen om erfaringerne med anvendelse af direktivet.
Kommissionen skal endvidere inden den 30. april 2010 fremlægge en rapport om bl.a. direktivets effektivitet, tilgængeligheden af egnede forsikringer og andre former for finansiel sikkerhedsstillelse. På
baggrund heraf fremsætter Kommissionen eventuelt forslag med henblik på et system med harmoniseret obligatorisk finansiel sikkerhedsstillelse.
Bilag VI i direktivet angiver, at medlemsstaternes rapport til Kommissionen i 2013 skal indeholde en liste over indtrufne miljøskader og tilfælde med ansvar efter Miljøansvarsdirektivet, og opregner en
række fakta, som skal oplyses.
Vi anbefaler, at der sker en registrering ud over det i bilag VI angivne, idet bilag VI ikke kræver registrering af omkostningerne til afhjælpning af miljøskaden. Denne sammenhørende registrering af skader og
omkostninger til afhjælpning er væsentlig, idet den skal anvendes i følgende to relationer:
- Skabe det fornødne statistiske grundlag for at vurdere om og i hvilket omfang, der er behov for at indføre krav om finansiel sikkerhedsstillelse.
- Give det finansielle marked grundlag for at foretage sådanne beregninger af risiko og konsekvens, at det er muligt at fastsætte en pris, der afspejler den faktiske risiko og ikke har sådanne sikkerhedstillæg,
at præmierne bliver prohibitive.
Vi har ikke haft til formål at fastlægge de detaljerede krav til dataregistrering, men anbefaler, at det sikres, at datagrundlaget på den ene side bliver så kortfattet, at rigtig registrering er mulig, men at der på
den anden side tilvejebringes et statistisk materiale, hvor datakvaliteten og datagrundlagets mængde og repræsentative omfang muliggør, at man kan udlede svar på nogle centrale spørgsmål. Disse spørgsmål
er blandt andet:
Ad. 1)
- Skader fordelt på virksomhedstype
- Skader fordelt på produkter
- Skadevoldende virksomheds finansielle situation (konkurs, insolvent, i betalingsstandsning m.v.)
- Er der stillet finansiel sikkerhedsstillelse (og da hvilken).
- Ad. 2)
- Ansvarsgrundlaget ved skader (foreligger der culpa- eller ubetinget ansvar)
- Betalingsmønstret (der bør ske registrering på samme måde som hos et forsikringsselskab)
- Skadens årsag
- Skadens virkning
- Evt. risikoforebyggende foranstaltninger foretaget af virksomheden
- Omkostningerne fordelt på ”engangsudgifter” og ”løbende udgifter”.
Registrering vil muliggøre en differentieret holdning til eventuelt behov for finansiel sikkerhedsstillelse, således at denne, om nødvendigt, kan indføres gradvist som angivet i afsnit 2.1.
Med forbehold for datakvaliteten og datagrundlagets mængde og repræsentative omfang vurderer vi, at der bør foreligge minimum tre års data, før en evaluering kan finde sted.
Vi anbefaler, at der iværksættes et særskilt arbejde med at klarlægge registreringsgrundlaget, herunder at det finansielle marked inddrages, således at der ved en evaluering kan foreligge tilstrækkelige data.
Vi skønner, at evalueringen af effekten af de igangsatte initiativer (trin A–C) vil betyde, at en række operatører eller deres brancheforeninger vil medvirke til at indgå i frivillige former for finansiel
sikkerhedsstillelse og skadesforebyggelse for at undgå skærpede lovgivningsmæssige krav.
2.6.1.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger er begrænset til ressourceforbrug i forbindelse med evalueringen. En stor del af disse omkostninger er det offentlige dog i forvejen forpligtet til at afholde i henhold til direktivets
artikel 18 og bilag VI.
For operatørerne vil det fortsat være frivilligt at etablere finansiel sikkerhedsstillelse, men som angivet ovenfor skønner vi, at en række operatører og brancheorganisationer vil tage initiativer til at forebygge
miljøskader og etablere frivillige ordninger. Operatørernes omkostninger vil afhænge af valg af løsning.

Figur nr. 6. Omkostningsbelastning ved evaluering af effekten af igangsatte initiativer (trin A-C).
2.6.1.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at den miljømæssige effekt vil være positiv, idet en række operatører vil få et forøget fokus på deres miljøansvar. Med et potentielt krav om finansiel sikkerhedsstillelse vil en række virksomheder
frivilligt etablere finansiel sikkerhedsstillelse. Det vil medføre øget fokus på at identificere risikoforhold og forebygge miljøskader.
2.6.1.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked vil være i stand til at tilbyde en række produkter, der i et vist omfang tilgodeser en række operatørers efterspørgsel, herunder også løsninger for den risikomæssigt
tungere del af markedet.
2.6.1.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi anser oplysningskampagner og vejledning samt medvirken/dialog, jf. afsnit 2.5, efterfulgt af en evaluering af effekten af igangsatte initiativer for at bidrage til opfyldelse af direktivets krav om at anspore det
finansielle marked på et meget højt niveau.
2.6.1.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Vi anser det for sandsynligt, at den finansielle sikkerhedsstillelse vil vinde et sådant indpas, at der også udbydes løsninger for den risikomæssigt tungere del af markedet, og at disse virksomheder vil vælge at
etablere en sådan finansiel sikkerhedsstillelse.
2.7 Indførelse af tvungne ordninger
2.7.1 Generelle betragtninger
2.7.1.1 Fri form eller konkret form
Der må foretages et valg med hensyn til formen for tvungen sikkerhedsstillelse, idet indholdet enten helt eller i et vist omfang kan overlades til markedet eller udelukkende kan fastlægges af det offentlige.
Valget af formen for finansiel sikkerhedsstillelse ændrer ikke i operatørens ansvarsgrundlag. Formen for sikkerhedsstillelsen har dog betydning for operatørens muligheder for at drage nytte af
markedsmekanismerne og den frie prisdannelse.
Uanset om der vælges fri eller konkret form skal det offentlige tage stilling til, i hvor høj grad operatøren kan opfylde "forureneren betaler-princippet", herunder nærmere vilkår for sikkerhedsstillelsen såsom
dækningssum, dækningsbetingelser m.v.
For at opnå den ønskede effekt må det offentlige føre tilsyn med, at kravene opfyldes.
2.7.1.2 Fri form
I den frie form vil operatøren kunne vælge mellem finansiel sikkerhedsstillelse i form af forsikringsordninger, puljer eller bankgarantier, ligesom der vil være et frit valg mellem udbydere af disse produkter.
2.7.1.3 Konkret form
Såfremt der ikke kan opnås frie former for finansiel sikkerhedsstillelse, der tilgodeser operatørerne, foreligger der muligheden for at indføre konkrete forslag til ordninger.
Sådanne konkrete former kan være forsikring, puljeordninger eller bankgaranti, men vil da i det væsentligste være begrænset til en eller ganske få former, som alle er tvunget til at indgå i. En række
markedsmekanismerne, herunder den frie prisdannelse, vil da ikke nødvendigvis være aktuelle.
I praksis betyder det, at der f.eks. kan blive stillet krav om, at alle operatører skal indgå i en fælles forsikringsordning med ensartet bidragspligt.
2.7.1.4 For alle eller for udvalgte
Der foreligger ikke til grund for denne rapport statistiske data til at indikere, at visse operatører vil forurene mere end andre, samtidigt med, at disse operatører ikke vil være i stand til at opfylde deres
betalingsforpligtelse.
Erfaringerne viser dog, at der er virksomhedsgrupper, hvor potentialet for miljøskader er større end for andre. Såfremt evalueringen viser behov for indførelse af tvungne ordninger, anbefaler vi, at der
etableres mulighed for at friholde virksomheder, som erfaringsmæssigt ikke har væsentlige problemer af denne karakter. Ved vurdering af operatørers behov for sikkerhedsstillelse bør følgende to betingelser
lægges til grund:
- Operatørens risiko for skadeforvoldelse
- Operatørens (manglende) mulighed for at betale.
2.7.2 Tvungne ordninger for udvalgte brancher, fri form (Trin E)
Enkelte virksomhedstyper (deponeringsanlæg, skrotvirksomheder m.v.) er i dag omfattet af tvungne ordninger (lovpligtige ordninger), der forpligter virksomhederne til at stille finansiel sikkerhed som
betingelse for at kunne drive virksomhed.
Tvungne ordninger for udvalgte brancher vil betyde, at der kan indføres finansiel sikkerhedsstillelse for de brancher, hvor risikoen for manglende betaling ved miljøskader må anses for at være størst, og
dermed kan man modsætningsvist undgå at pålægge tvungne ordninger for de typer af operatører, hvor potentialet er mindre.
Med de tidligere omtalte frivillige initiativer kan det forventes, at en lang række af de operatører, der ønsker at etablere en frivillig sikkerhedsstillelse har gjort dette, primært ved etablering af forsikring.
2.7.2.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger relaterer sig til en analyse af indhentede skadesoplysninger og stillingtagen til udvælgelse af relevante brancher, ligesom der er ressourceforbrug i forbindelse med udarbejdelse af
krav til formen.
Den tvungne ordning for udvalgte brancher vil kunne ske ved såvel forsikringsordning som ved puljeordning mellem tilsvarende typer af operatører og ved bankgaranti. En garanti stilles typisk på baggrund af
en kreditvurdering, mens en forsikring betales på baggrund af en risikopris, og med et frit formvalg er operatørerne frit stillet til at vælge den form, der er mest velegnet.

Figur nr. 7. Omkostningsbelastning ved tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for udvalgte brancher i fri form.
2.7.2.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at den miljømæssige effekt vil være meget positiv, idet dette initiativ er tiltænkt at ramme de operatører, der har størst potentiale for miljøskader og størst risiko for ikke at kunne betale.
2.7.2.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked vil være i stand til at tilbyde en række produkter, der i et vist omfang tilgodeser en række operatørers efterspørgsel. Vi vurderer dog også, at der er behov for
vejledningsindsats fra det offentlige.
2.7.2.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at indførelse af krav om tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for udvalgte brancher i fri form bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på et endda meget højt
niveau.
2.7.2.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Vi skønner, at der med dette initiativ opnås en særdeles høj grad af sikkerhed for, at operatøren kan opfylde "forureneren betaler-princippet", da det offentlige selv kan bestemme dækningsomfanget samt
omfattede brancher.
2.7.3 Tvungne ordninger for udvalgte brancher, konkret form (Trin F)
Selv om enkelte virksomhedstyper (deponeringsanlæg, skrotvirksomheder m.v.) i dag er omfattet af tvungne ordninger, er dette sket på vilkår af en relativ fri form. En undtagelse her er dog
stormflodsordningen, der imidlertid er gældende for alle.
Tvungne ordninger for udvalgte brancher i konkret form kan imidlertid medvirke til, at etableringen af en ordning bliver enklere, idet alle er bidragsydere på ensartede vilkår. For de mest risikotunge
operatører betyder det en lettere adgang til at opnå dækning for den finansielle sikkerhedsstillelse, idet en række af elementerne ved individuel risikovurdering og prisfastsættelse må antages ikke at være i
kraft ved en ordning i konkret form.
2.7.3.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger er begrænsede og afhængige af de kontrolforanstaltninger, som man måtte vælge til kontrol af kravet.
For operatørerne vil de samlede omkostninger være svarende til den forventelige mængde af skader med tillæg af administrationsomkostninger og risikotillæg til den institution, der tilbyder produktet. Da
ordningen ikke sker i fri form, kan der være tale om indførelse af bidragsformer, der hviler på ensartede principper for alle risikogrupper og dermed ikke tager højde for individuelle risikofaktorer.

Figur nr. 8. Omkostningsbelastning ved tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for udvalgte brancher, i konkret form.
2.7.3.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at der er en positiv miljømæssig effekt, idet der med tvungne ordninger er skabt sikkerhed for betaling af omkostninger ved skader. Tvungne ordninger kan dog i sig selv give mindre incitament til
forureningsbegrænsende tiltag. Ved tvungne ordninger i konkret form er der yderligere risiko for, at den manglende valgmulighed reducerer incitamenterne for den enkelte operatør til at begrænse
miljørisikoen.
2.7.3.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked vil være i stand til at tilbyde en sådan ordning.
2.7.3.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at indførelse af krav om tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for udvalgte brancher i konkret form bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på et endda meget
højt niveau.
2.7.3.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Vi skønner, at det med dette initiativ vil være muligt at opnå en særdeles høj grad af sikkerhed for betaling, da det offentlige selv kan bestemme dækningsomfanget samt omfattede brancher.
Imidlertid vil tvungne ordninger, der er baseret på ensartede principper for alle risikogrupper, i en vis udstrækning ikke være foreneligt med "forureneren betaler-princippet" for den enkelte operatør.
2.7.4 Tvungne ordninger for alle, fri form (Trin G)
Der er i dag en række ordninger for finansiel sikkerhedsstillelse, der gælder for alle. Det er f.eks. den lovpligtige arbejdsskadeforsikringsordning (se afsnit 3.1.7) og ordningen om villaolietanke (se afsnit
3.1.1).
Arbejdsskadeforsikringsordningen gælder tvungent for alle, og kan i næsten fri form etableres som forsikring på vilkår, hvor der er individuel præmiefastsættelse afhængig af risiko. Tidligere
avancebegrænsende lovbestemmelser er nu ophævet, og forsikringen dækker skader, der i et vist omfang er underkastet usikre statistiske beregninger, idet ændringer i domspraksis påvirker det historiske
skadesresultat.
Villaolietankordningen er etableret som en forsikringsordning, hvor en række leverandører af olie bidrager på et ensartet grundlag og uden individuelle risiko-betragtninger.
Det anses derfor for muligt at indføre tvungne ordninger for alle.
2.7.4.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger er begrænsede og afhængig af de kontrolforanstaltninger, som man måtte vælge til kontrol af kravet.
For operatørerne vil de samlede omkostninger være svarende til den forventelige mængde af skader med tillæg af administrationsomkostninger og risikotillæg til de finansielle institutioner, der tilbyder
produktet. Da ordningen sker i fri form vil markedskræfterne sikre en prisdannelse, hvor der fortsat kan differentieres på risikoprofil.

Figur nr. 9. Omkostningsbelastning ved tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for alle i fri form.
2.7.4.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at der er en positiv miljømæssig effekt, idet der med tvungne ordninger er skabt sikkerhed for betaling af omkostninger ved skader. Tvungne ordninger giver dog i sig selv mindre incitament til
forureningsbegrænsende tiltag, men dette skønner vi opvejes af, at ordningerne her kan etableres i fri form, og således være underkastet markedsmæssige vurderinger for så vidt angår risiko og pris.
2.7.4.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked vil være i stand til at tilbyde en række produkter, der i et vist omfang tilgodeser en række operatørers efterspørgsel.
2.7.4.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at indførelse af krav om tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for alle i fri form bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på det højst mulige niveau.
2.7.4.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Der vil være en særdeles høj grad af sikkerhed for, at langt hovedparten af miljøskadeomkostningerne kan dækkes, idet dog finansielle produkter i fri form antages at være begrænsede i deres indhold til
visse skadesstørrelser og med visse undtagelser.
Der vil kunne kompenseres herfor ved, at de tvungne ordninger bidrager til udligningspuljer, der dækker f.eks. store skader.
2.7.5 Tvungne ordninger for alle, konkret form (Trin H)
Såfremt der ikke kan opnås frie former for finansiel sikkerhedsstillelse, der tilgodeser operatørerne, foreligger der muligheden for at indføre konkrete forslag til ordninger.
Hvis det finansielle marked og operatørerne ikke ser sig i stand til at løfte en opgave med finansiel sikkerhedsstillelse i fri form, kan der i stedet for være behov for at indføre en tvungen, offentligt reguleret og
udbudt ordning på puljelignende basis.
Sådanne ordninger er kendt i dag som f.eks. stormflodsordningen, hvor alle tvungent bidrager med et fast beløb, og hvor erstatningen udredes af et råd (se nærmere om denne ordning i afsnit 3.2.2).
2.7.5.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger er begrænsede og afhængig af de kontrolforanstaltninger, som man måtte vælge til kontrol af kravet. Dog vil der være offentlige administrationsomkostninger, hvis der udføres
offentligt udbudte ordninger.
For operatørerne vil de samlede omkostninger svare til den forventelige mængde af skader med tillæg af administrationsomkostninger og risikotillæg til den institution, der tilbyder produktet. Da ordningen
ikke sker i fri form, kan der være tale om indførelse af bidragsformer, der hviler på ensartede principper for alle risikogrupper og dermed ikke tager højde for individuelle risikofaktorer.

Figur nr. 10. Omkostningsbelastning ved tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for alle i konkret form.
2.7.5.2 Miljømæssig konsekvens
Vi skønner, at der er en positiv miljømæssig effekt, idet der med tvungne ordninger er skabt sikkerhed for betaling af omkostninger ved skader. Tvungne ordninger giver dog i sig selv mindre incitament til
forureningsbegrænsende tiltag. Ved tvungne ordninger i konkret form er der yderligere risiko for, at den manglende valgmulighed reducerer incitamenterne for den enkelte operatør til at begrænse
miljørisikoen.
2.7.5.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked som udgangspunkt vil være i stand til at tilbyde en sådan ordning. Alternativt kan der blive behov for at udføre en tvungen, offentligt reguleret og udbudt ordning.
2.7.5.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at indførelse af krav om tvungen finansiel sikkerhedsstillelse for alle i konkret form bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på det højst mulige niveau.
2.7.5.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Det vil være muligt at opnå en særdeles høj grad af sikkerhed for betaling, da det offentlige selv kan bestemme dækningsomfanget.
2.8 Kombination af mulige ordninger
Der er fordele og ulemper forbundet med alle de nævnte ordninger, og disse fordele og ulemper må vurderes individuelt ud fra de interesser, som søges varetaget. Således vil et krav om indførelse af en
tvungen forsikring for alle ikke være en fordel for de operatører, der kan bære afhjælpningsomkostningerne selv. Ligeledes vil en tvungen puljeordning med solidarisk betaling alene være en fordel for de
operatører, der har en risiko større end den solidariske betaling.
Der kendes allerede i dag kombinationsordninger, hvor der er en grundlæggende forsikringsdækning, og en overdækning i form af en puljeordning, hvortil alle bidrager. Puljeordningen kan dække for store
skader, eller for uforsikrede, således som det sker på arbejdsskadeforsikringsområdet og inden for motorkøretøjsansvar.
2.8.1.1 Økonomisk/administrativ konsekvens
Det offentliges omkostninger er begrænsede og afhængig af de kontrolforanstaltninger, som man måtte vælge til kontrol af kravet. Dog vil der være offentlige administrationsomkostninger, hvis der udføres
offentligt udbudte ordninger.
For operatørerne vil omkostningerne være klart mindre end ved tvungne ordninger i øvrigt, idet en vis grunddækning vil kunne sammensættes på baggrund af de mest prismæssigt optimale frivillige produkter.

Figur nr. 11. Omkostningsbelastning ved kombination af mulige ordninger til finansiel sikkerhedsstillelse.
2.8.1.2 Miljømæssig konsekvens
Vi anser muligheden for kombination af flere ordninger for den mest optimale miljømæssige løsning.
2.8.1.3 Mulighed for at etablere og udbyde finansiel sikkerhedsstillelse
Vi skønner, at det finansielle marked vil være i stand til at tilbyde en række produkter, der i kombination og eventuelt suppleret med offentligt udbudte ordninger, vil skabe maksimal beskyttelse.
2.8.1.4 Grad af ansporing af det finansielle marked
Vi vurderer, at muligheden for kombination af flere ordninger bidrager til at opfylde direktivets krav om at anspore det finansielle marked på et endda meget højt niveau.
2.8.1.5 Grad af sikkerhed for "forurener betaler"
Der vil som udgangspunkt være en forventning om en særdeles høj grad af sikkerhed for, at operatøren kan opfylde "forureneren betaler-princippet", idet der valgfrit kan kombineres fra de mest attraktive
ordninger, samtidig med, at der indføres et vist form for offentligt sikkerhedsnet.
2.9 Sammenfatning
Vi har i rapporten fremhævet, at der bør tilvejebringes et beslutningsgrundlag, der supplerer det materiale, som skal afrapporteres efter direktivets artikel 18 og bilag VI. Dette skyldes, at der på nuværende
tidspunkt ikke foreligger tilstrækkeligt grundlag for at vurdere behovet for indførelse af krav om sikkerhedsstillelse, ligesom der ikke foreligger grundlag for at vurdere, om dette bør ske for alle eller udvalgte
operatører, og i hvilken form.
Der er ovenfor anvist en række muligheder for at sikre finansiel sikkerhedsstillelse for operatørernes miljøansvar. Der er fordele og ulemper forbundet med dem alle, og disse fordele og ulemper må vurderes
individuelt ud fra de interesser, som søges varetaget.
De ovenfor anførte muligheder er angivet i en prioriteret rækkefølge, som vi anser for en naturlig trinvis fremgangsmåde, nemlig
- Oplysning om operatørens miljøansvar efter miljøansvarsdirektivet og implementeringen heraf i dansk lovgivning
- Bidrag til, at der udvikles nye produkter, som operatøren kan benytte til finansiel sikkerhedsstillelse
- Tilvejebringelse af et statistisk grundlag for at forbedre grundlaget for at udbyde forsikring og andre former for finansiel sikkerhedsstillelse og for at vurdere behovet for at indføre krav om finansiel
sikkerhedsstillelse
- Ved indførelse af eventuelt krav om finansiel sikkerhedsstillelse bør det overvejes, om dette skal ske for udvalgte operatører eller for alle, ligesom det må overvejes, om den tvungne sikkerhedsstillelse
skal ske f.eks. i form af fond, puljeordning, bankgaranti, forsikring eller som en kombination af disse.
Såfremt der på det finansielle marked ikke udvikles produkter, der dækker behovene for sikkerhedsstillelse for operatørernes miljøansvar, vil det ultimativt være muligt at etablere en offentlig fondsordning.
Sådanne kendes allerede i form af stormflodsordningen.
Der kan også indføres ordninger, der er en kombination af tvungne og frivillige ordninger, og en kombination af fond, puljeordning, bankgaranti og forsikring.

Figur nr. 12. Sammenfatning af omkostningsbelastning ved mulige initiativer for indførelse af finansiel sikkerhedsstillelse.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.
|