Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

6 Bedre styring af gasmotorer i kraftvarmesektoren

6.1 Beskrivelse af tiltaget

Beregningen er baseret på en 3 MWe gasmotoranlæg med en gennemsnitlig driftstid på 3500 timer pr. år. Der er en samlet kapacitet på landsplan på 900 MW.

Der foretages fra 2009 en forbrændingsmæssig justering af motoren, således at NOx udledningen reduceres. Denne justering medfører samtidig en reduktion i elvirkningsgraden på mellem 1 og 2 pct. Ved den bedre styring reduceres NOx udledningen fra 550 mg pr. Nm³ gas til 250 mg pr. Nm³ gas, dvs. med 55 pct. Det svarer til en reduktion på 2,5 kg NOx pr. time.

Ved opskaleringen til landsplan skal der tages hensyn til, at en del af anlæggene allerede har en væsentligt lavere emission end de tilladte 550 mg og derfor ikke har incitament til at reducere så meget. Figur 5-1 i kapitlet om SCR på gasmotorer i kraftvarmesektoren viser reduktionspotentialet ved at reducere fra de tilladte 550 mg. Ved bedre styring reduceres med 55 pct., dvs. fra 550 mg til 250 mg.  Dette svarer til en reduktion på landsplan for alle 900 MW på ca. 1700 tons, hvilket kan aflæses på den nederste kurve i figur 5-1 for 3500 timer årligt.

Bedre styring vil øge emissionen af THC (totalkulbrinter), CO og FA (formaldehyd). Dette indgår ikke i beregningerne. Der er igangsat et projekt, der behandler emissionen af disse stoffer fra gasmotorer.

Data stammer fra GE Jenbacher og Dansk Gasteknisk Center.

6.2 Sammenfatning af budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger

Den bedre styring af gasmotoren består i en forbrændingsmæssig justering af motoren, således at NOx udledningen reduceres med 55 pct. Beregningen vises for et gennemsnitsanlæg samt på landsplan.

Ved den bedre styring spares der brændstof (gas og olie) i kraftvarmesektoren, men til gengæld mistes der noget elproduktion. Denne skal da erstattes for at stille samfundet lige, og det er især det, som koster. Der er et lille øget afgiftsprovenu og dermed en mindre velfærdsmæssig gevinst. Potentialet for NOx reduktioner er forholdsvis stort, mens der er en beskeden effekt på de øvrige emissioner. Alt i alt er det et forholdsvis billigt tiltag med et stort potentiale for NOx-reduktion.

Tiltaget fjerner på landsplan ca. 1700 tons NOx om året, jf. tabel 6-1. Set fra kraftvarmesektorens synspunkt (budgetøkonomiske omkostninger), så sparer anlæggene udgifter til brændstof og service, men de mister mere i indtægt fra den lavere elproduktion. Det koster dem netto 22 mill.kr. årligt, svarende til 17 kr. pr. kg NOx.

Staten har forholdsvis beskedne øgede afgiftsindtægter på 6 mill.kr. årligt.

De velfærdsøkonomiske omkostninger udgør 15 mill.kr. pr. år eller 11 kr. pr. kg NOx. Disse omkostninger tager hensyn til værdien af de afledte miljøeffekter. Der er et velfærdsøkonomisk overskud ved den bedre styring på 1,3 mia. kr. i nutidsværdi.

Tabel 6-1  Budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for bedre styring i kraftvarmesektor (2004 priser)

  Enhed For ét anlæg På landsplan
Miljøeffekt – reduktion af NOx i 2010 Tons/år 8,2 1.685
Budgetøkonomisk      
Erhverv      
Omkostninger pr. år (30 år) mill.kr./år 0,11 21,5
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 17 17
Stat      
Omkostninger pr. år (30 år) mill.kr./år -0,03 -6,0
Velfærdsøkonomisk      
CBA nutidsværdi 30 år (overskud) mill.kr. 6,3 1.292
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 0,07 14,5
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 11 11

6.3 Budgetøkonomiske omkostninger

Ved den bedre styring fra 2009 reduceres elproduktionen med 626 MWh pr. år for ét kraftvarmeværk. Dette betyder et indtægtstab for værket på 160.000 –230.000 kr. årligt. Forbruget af gas og olie reduceres, og der spares udgifter til service og reparationer.

Til gengæld stiger afgifterne. Alle kraftvarmeværker betaler CO2 afgift pr. Nm³ naturgas, der medgår til varmeproduktion, mens der ikke betales CO2 afgift af elproduktionen på en kraftvarmeenhed. Den afgiftspligtige del af gasforbruget stiger ved den bedre styring. Det skyldes, at når naturgas afregnes, sker det efter en fordelingsformel (V eller E formel), der giver en fordeling af gasforbrug mellem medgået til elproduktion og medgået til varmeproduktion. Når elvirkningsgraden falder, vil forholdet mellem el- og varmevirkningsgrad blive forringet, og derfor vil en større del blive afregnet som gas til varmeformål, og derved belagt med CO2 afgift.

Nutidsværdien af de samlede omkostninger er 1,5 mill.kr. for ét kraftvarmeværk. Det svarer til en årlig omkostning på 0,1 mill.kr. ved en 30-årig tidshorisont, jf. tabel 6-2.

Den bedre styring ca. halverer NOx-udledningen. Kraftvarmeværkets NOx emission falder således med 8,6 tons NOx årligt. Dette fald mindskes imidlertid lidt, idet NOx emissionen omvendt stiger en anelse som følge af den øgede danske kondens-elproduktionen, som erstatter kraftvarmeværkets mistede elproduktion. I 2010 er nettoeffekten således et fald på 8,4 tons NOx. Bemærk at dette tal kun omfatter NOx-emisionen i Danmark og ikke udlandet.

De budgetøkonomiske omkostninger for kraftvarmeværket bliver 17 kr. pr. kg fjernet NOx.

Tabel 6-2  Budgetøkonomiske omkostninger, bedre styring i kraftvarmesektor. For ét værk (2004 priser)

  Elproduktion* Gasforbrug** Afgift på gas Olieforbrug*** Service Omkostninger i alt NOx reduktion
i Danmark
  Mistet driftsindtægt Ændring i driftsomkostninger    
År Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Tons
2005 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2006 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2007 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2008 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2009 0,18 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,12 8,4
2010 0,16 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,11 8,4
2011 0,16 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,11 8,4
2012 0,17 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,11 8,4
2013 0,17 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,12 8,4
2014 0,17 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,12 8,4
2015 0,19 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,13 8,4
2016 0,23 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,2
2017 0,21 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,2
2018 0,21 -0,07 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,2
2019 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,3
2020 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,3
2021 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2022 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2023 0,20 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,14 8,4
2024 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2025 0,20 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,14 8,4
2026 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2027 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2028 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,15 8,4
2029 0,22 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,16 8,4
2030 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,4
2031 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,4
2032 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,4
2033 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,4
2034 0,23 -0,08 0,04 -0,0003 -0,02 0,17 8,4
NPV 2,05 -0,78 0,41 -0,0028 -0,23 1,45 86,24
Omkostning mill.kr. pr. år (30 år) 0,11
Omkostning kr./kg 17

* Nedgangen i elproduktionen udgør 621 MWh.

** Nedgangen i gasforbruget udgør 51716 m³, som svarer til 2072 GJ ved en brændværdi på 40,06 GJ/1000 Nm³.

*** Nedgangen i olieforbrug er 125 kg, som svarer til 4,5 GJ ved en  brændværdi på 42,7 GJ/tons og vægtfylde på 0,84 tons/m³.

Note: pris på el, olie og gas stammer fra tabel 2-5 og tabel 2-7

De øgede CO2 afgifter på gas for kraftvarmeværket er omvendt en indtægt for staten. Hertil kommer, at staten får et beskedent øget provenu af SO2-afgift, idet SO2-emissionen stiger som følge af den kompenserende elproduktion. I alt får staten dermed en nettoindtægt på 0,4 mill.kr. i nutidsværdi, svarende til 0,03 mill.kr. om året. I tabel 6-3 optræder denne indtægt for staten som en negativ udgift.

Tabel 6-3  budgetøkonomiske omkostninger for staten. bedre styring i kraftvarmesektor. For ét værk (2004 priser)

  SO2-afgift Afgift på gas Nettoomk
År Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr.
2005 0,000 0,000 0,000
2006 0,000 0,000 0,000
2007 0,000 0,000 0,000
2008 0,000 0,000 0,000
2009 0,001 -0,040 -0,039
2010 0,001 -0,040 -0,039
2011 0,001 -0,040 -0,039
2012 0,001 -0,040 -0,039
2013 0,001 -0,040 -0,039
2014 0,001 -0,040 -0,039
2015 0,001 -0,040 -0,039
2016 0,002 -0,040 -0,038
2017 0,002 -0,040 -0,038
2018 0,002 -0,040 -0,038
2019 0,002 -0,040 -0,038
2020 0,001 -0,040 -0,039
2021 0,001 -0,040 -0,039
2022 0,001 -0,040 -0,039
2023 0,001 -0,040 -0,039
2024 0,001 -0,040 -0,039
2025 0,001 -0,040 -0,039
2026 0,001 -0,040 -0,039
2027 0,001 -0,040 -0,039
2028 0,001 -0,040 -0,039
2029 0,001 -0,040 -0,039
2030 0,001 -0,040 -0,039
2031 0,001 -0,040 -0,039
2032 0,001 -0,040 -0,039
2033 0,001 -0,040 -0,039
2034 0,001 -0,040 -0,039
NPV i 2004 (30 år) 0,01 -0,41 -0,40
Omkostning mill.kr/år (30 år) -0,03

6.4 Velfærdsøkonomiske omkostninger

Samfundet skal have samme mængde slutproduktion til rådighed før og efter den bedre styring. Den lavere elproduktion på 626 MWh skal derfor kompenseres på anden vis. Det er antaget, at lige dele dansk kondens-elproduktion og udenlandsk produktion (dvs. elimport) erstatter den tabte elproduktion indtil 2015 og fra 2016 erstatter import fuldt ud, jf. afsnit 2-12[22]. Ligeledes antages, at den supplerende elproduktion/elimport påfører samfundet omkostninger svarende til værdien heraf til elmarkedsprisen på Nord Pool markedet[23]. De velfærdsøkonomisk omkostninger ved den kompenserende elproduktion er derfor beregnet udfra elprisen forhøjet med nettoafgiftsfaktoren. Dette giver velfærdsøkonomiske omkostninger på 2,1 mill.kr. i nutidsværdi.

Det mindre gas- og olieforbrug samt lavere service og reparationer betyder en velfærdsøkonomisk besparelse på 1,2 mill.kr. beregnet som en nutidsværdi over 30 år, jf. kolonne 3-5 i tabel 6-4. Priserne på hhv. gas og olie samt udgifterne til service er alle forhøjet med nettoafgiftsfaktoren, jf. afsnit 2.5. Netto bliver de velfærdsøkonomiske omkostninger til anlæg og drift derfor 1,2 mill.kr. i nutidsværdi.

Bedre styring påvirker emissionen af en række miljøeffekter forskelligt. NOx-emissionen reduceres med 8,6 tons årligt som følge af den bedre styring. Virkningen fra den kompenserende elproduktion trækker dog lidt i den anden retning, så netto falder NOx udledningen med 8,2 tons i 2010, jf. ovenfor. Ved værdisætningen af miljøeffekterne er medregnet den fulde effekt fra den kompenserende elproduktion, dvs. effekten både i Danmark og i udlandet. Ved opgørelsen af NOx effekten i den budgetøkonomiske opgørelse (tabel 6-2) samt ved beregningen af skyggeprisen (kr. pr. kg fjernet NOx) er det derimod alene NOx effekten i Danmark, der er relevant. Derfor indgår her kun effekten fra den kompenserende elproduktion i Danmark.

CO2-udledningen falder pga. det lavere forbrug af olie og gas ved den bedre styring. CO2-effekten fra den kompenserende elproduktion skal ikke medtages, da den er indeholdt i elprisen pga. CO2-kvotesystemets virkning. Værdien af CO2-effekten er dermed allerede indregnet i omkostningerne til den kompenserende elproduktion i tabel 6-3. Den kompenserende elproduktion medfører også større udledning af SO2, CH4, og N2O. Der er dog tale om relativt beskedne stigninger. I beregningerne indgår ikke den øgede emission af THC (totalkulbrinter), CO og FA (formaldehyd) ved bedre styring. Den samlede værdi af miljøgevinsten bliver 7,4 mill.kr. i nutidsværdi, hvoraf langt hovedparten stammer fra NOx-reduktionen, jf. tabel 6-5.

Selve ændringen i statens afgiftsprovenu som følge af den bedre styring skal ikke indgå i de velfærdsøkonomiske omkostningerne, da der blot er tale om en transferering fra én sektor til en anden. Men der skal medtages et velfærdsøkonomisk forvridningstab som følge af denne provenuændring, jf. afsnit 2.7. I dette tilfælde, hvor der er tale om øget provenu til staten, bliver det dog en forvridningsgevinst. Statens provenu øges med i alt 0,4 mill.kr. i nutidsværdi, jf. tabel 6-3 og tabel 6-6. Det stammer fra afgift på den større SO2-udledning fra den kompenserende elproduktion samt de større gasafgifter fra kraftvarmeværket. Forvridningsgevinsten på 20 pct. af provenuændringen bliver relativt beskedent 0,1 mill.kr. i nutidsværdi.

De samlede velfærdsøkonomiske omkostninger består af summen af investeringer og drift (inkl. omkostningerne til den kompenserende elproduktion) samt forvridningsgevinsten. Dette giver en nutidsværdi på 1,1 mill.kr., jf. tabel 6-7. Værdien af miljøgevinsterne ved den bedre styring er 7,4 mill.kr. Der er dermed et velfærdsøkonomisk overskud på 6,3 mill.kr. i nutidsværdi. De velfærdsøkonomiske omkostninger (inkl. værdi af de afledte miljøeffekter) bliver 0,1 mill.kr. årligt, hvilket svarer til 11 kr. pr. kg NOx.

Tabel 6-4  Velfærdsøkonomiske omkostninger til drift og anlæg, bedre styring i kraftvarmesektor. For ét værk (2004 priser)

  Kompenserende elproduktion Gas Olie Service I alt
År Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. mill.kr. Mill.kr.
2005 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2006 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2007 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2008 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
2009 0,21 -0,09 -0,0003 -0,03 0,10
2010 0,19 -0,09 -0,0003 -0,03 0,08
2011 0,19 -0,09 -0,0003 -0,03 0,08
2012 0,20 -0,09 -0,0003 -0,03 0,08
2013 0,20 -0,09 -0,0003 -0,03 0,09
2014 0,20 -0,09 -0,0003 -0,03 0,09
2015 0,22 -0,09 -0,0003 -0,03 0,11
2016 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
2017 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2018 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2019 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,16
2020 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2021 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2022 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2023 0,23 -0,09 -0,0003 -0,03 0,11
2024 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2025 0,23 -0,09 -0,0003 -0,03 0,11
2026 0,26 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2027 0,26 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2028 0,25 -0,09 -0,0003 -0,03 0,13
2029 0,26 -0,09 -0,0003 -0,03 0,14
2030 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
2031 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
2032 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
2033 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
2034 0,27 -0,09 -0,0003 -0,03 0,15
NPV i 2004 2,40 -0,91 -0,0033 -0,27 1,21

Note: Priserne på el, olie og gas fra tabel 2-7 samt udgifter til service fra tabel 6-2 er forhøjet med nettoafgiftsfaktoren på 1,17.

Tabel 6-5  Velfærdsøkonomisk værdi af miljøeffekterne (gevinst), Bedre styring i kraftvarmesektoren. For ét værk (2004 priser)

  NOx       CO2   SO2   Miljøeffekter
År Bedre
styring
Elprod. I alt Værdi Bedre
styring
Værdi Elprod. Værdi Værdi
i alt
  Tons Tons Tons Mill.kr. Tons Mill.kr. Tons Mill.kr. Mill.kr.
2005 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2006 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2007 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2008 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2009 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2010 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,1 -0,01 0,71
2011 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,1 -0,01 0,72
2012 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,1 -0,01 0,71
2013 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2014 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2015 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2016 8,6 -0,3 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2017 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2018 8,6 -0,4 8,2 0,70 124 0,02 -0,2 -0,01 0,71
2019 8,6 -0,3 8,3 0,71 124 0,02 -0,2 -0,01 0,72
2020 8,6 -0,2 8,3 0,71 124 0,02 -0,1 -0,01 0,73
2021 8,6 -0,2 8,4 0,71 124 0,02 -0,1 -0,01 0,73
2022 8,6 -0,2 8,4 0,71 124 0,02 -0,1 -0,01 0,73
2023 8,6 -0,2 8,4 0,71 124 0,02 -0,1 0,00 0,73
2024 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,73
2025 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,73
2026 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2027 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2028 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2029 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2030 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2031 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2032 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2033 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
2034 8,6 -0,2 8,4 0,72 124 0,02 -0,1 0,00 0,74
NPV       7,28   0,22   -0,07 7,42

Note: Miljøeffekten fra den kompenserende elproduktion er beregnet vha. emissionskoefficienterne fra Energistyrelsens Appendiks: Forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet, april 2005, revideret pr. maj 2006. Værdien af miljøeffekterne er beregnet som mængde gange pris. De anvendte priser kan findes i tabel 2-3 og tabel 2-4. Værdien af CH4 og N2O er så lille, at den ikke er vist i tabellen (nutidsværdi på hhv. -0,0005 og-0,005 mill.kr.).

Tabel 6-6  Øvrige velfærdsøkonomiske omkostninger, Forvridningstab, Bedre styring i kraftvarmesektoren. For ét værk (2004 priser)

  Provenutab Provenutab Provenutab Velfærdsøk
SO2  -afgift Afgift på gas I alt Forvridningstab
År Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr.
2005 0 0 0 0
2006 0 0 0 0
2007 0 0 0 0
2008 0 0 0 0
2009 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2010 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2011 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2012 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2013 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2014 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2015 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2016 0,002 -0,040 -0,038 -0,009
2017 0,002 -0,040 -0,038 -0,009
2018 0,002 -0,040 -0,038 -0,009
2019 0,002 -0,040 -0,038 -0,009
2020 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2021 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2022 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2023 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2024 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2025 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2026 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2027 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2028 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2029 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2030 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2031 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2032 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2033 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
2034 0,001 -0,040 -0,039 -0,009
NPV i 2004 (30 år) 0,01 -0,41 -0,40 -0,09

Note: Den velfærdsøkonomiske forvridningstabet er beregnet som 20 pct. af det samlede provenutab og forhøjet med nettoafgiftsfaktoren på 1,17. Provenutabet fra afgift på gas stammer fra tabel 6-2.

Tabel 6-7  Velfærdsøkonomiske  omkostninger i alt, bedre styring i kraftvarmesektoren. For ét værk (2004 priser)

  Invest og drift Forvridningstab Omkostninger i alt Værdi miljøeffekt
      i alt NOx Værdi NOx Afledte
miljø-
effekter
I alt
  mill.kr. Mill.kr. Mill.kr. Tons Mill.kr. Mill.kr. Mill.kr.
2005 0,00 0,00 0,00 0,0 0,00 0,00 0,00
2006 0,00 0,00 0,00 0,0 0,00 0,00 0,00
2007 0,00 0,00 0,00 0,0 0,00 0,00 0,00
2008 0,00 0,00 0,00 0,0 0,00 0,00 0,00
2009 0,10 -0,01 0,09 8,4 0,70 0,01 0,71
2010 0,08 -0,01 0,07 8,4 0,70 0,01 0,71
2011 0,08 -0,01 0,07 8,4 0,70 0,01 0,72
2012 0,08 -0,01 0,07 8,4 0,70 0,01 0,71
2013 0,09 -0,01 0,08 8,4 0,70 0,01 0,71
2014 0,09 -0,01 0,08 8,4 0,70 0,01 0,71
2015 0,11 -0,01 0,10 8,4 0,70 0,01 0,71
2016 0,15 -0,01 0,14 8,2 0,70 0,01 0,71
2017 0,14 -0,01 0,13 8,2 0,70 0,01 0,71
2018 0,14 -0,01 0,13 8,2 0,70 0,01 0,71
2019 0,16 -0,01 0,15 8,3 0,71 0,01 0,72
2020 0,14 -0,01 0,13 8,3 0,71 0,01 0,73
2021 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,71 0,01 0,73
2022 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,71 0,01 0,73
2023 0,11 -0,01 0,10 8,4 0,71 0,02 0,73
2024 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,72 0,02 0,73
2025 0,11 -0,01 0,11 8,4 0,72 0,02 0,73
2026 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,72 0,02 0,74
2027 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,72 0,02 0,74
2028 0,13 -0,01 0,12 8,4 0,72 0,02 0,74
2029 0,14 -0,01 0,13 8,4 0,72 0,02 0,74
2030 0,15 -0,01 0,14 8,4 0,72 0,02 0,74
2031 0,15 -0,01 0,14 8,4 0,72 0,02 0,74
2032 0,15 -0,01 0,14 8,4 0,72 0,02 0,74
2033 0,15 -0,01 0,14 8,4 0,72 0,02 0,74
2034 0,15 -0,01 0,14 8,4 0,72 0,02 0,74
NPV i 2004 1,21 -0,09 1,12 86,24 7,28 0,14 7,42
CBA NPV mill.kr.  6,30
Omkostning mill.kr/år (30 år)  0,07
Omkostning kr./kg NOx 11

Note: Investering og drift er inkl. omkostninger til den kompenserende elproduktion.


Fodnoter

[22] Ændringen i den forudsatte fordeling mellem indenlandsk og udenlandsk elproduktion skyldes, at der indtil ca. 2015 er overkapacitet af elværker på Nord Pool markedet, hvilket betyder, at elprisen bliver trykket. Den lave pris bevirker, at Danmark dels importerer, dels selv producerer i denne periode. Efter 2015, hvor prisen bliver højere, bliver det udelukkende dansk elproduktion.

[23] Jf. Energistyrelsens vejledning og Appendiks: Beregningsforudsætninger for samfundsøkonomiske beregninger på energiområdet, revideret maj 2006.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.