| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Efteruddannelse i integreret miljø-og energiledelse
2 Modulbaseret undervisning
2.1 Introduktion
Målgruppen for undervisning i integreret miljø- og energiledelse er meget bred og differentieret. Derfor blev det valgt at opbygge en kursusrække bestående af 14 moduler, hvoraf nogle moduler var specielt
rettet mod en nærmere specificeret målgruppe.
I det følgende præsenteres det udviklede materiale.
2.2 Mål og struktur
Kursusrækkens overordnede mål var at:
- Formidle viden om fordele ved integrerede systemer
- Give et overblik over ligheder og forskelle mellem de to ledelsessystemer
- Faglig opkvalificering indenfor miljø- og/eller energiteknik
for derigennem at fremme indførelsen af integrerede ledelsessystemer.
For at dække ønsket om et bredt sigte med kursusrækken blev der opstillet 4 målgrupper. For hver af disse blev det forventede resultat for hver målgruppe skitseret. Dette er vist i Tabel 2.1.
Tabel 2.1 Oversigt over målgrupper
Målgruppe |
Forventet resultat |
A: Energisynskonsulenter med kendskab til energiledelse |
Viden om de væsentligste miljøtekniske forhold, herunder målestørrelser, luft, vand og affald samt RT og prioritering. |
B: Miljøkonsulenter med kendskab til miljøledelse |
Viden om de væsentligste energitekniske forhold, herunder nøgletal, energiforbrugende processer samt energibesparelser |
C: Konsulenter med kendskab til integrerede systemer |
Opkvalificering på manglede tekniske områder. Hertil motivation, økonomi samt praktiske øvelser |
D: Kommunale medarbejdere og andre uden specielle forkundskaber |
Orientering om fordele ved integrerede systemer samt kendskab til forskelle mellem ledelsessystemer. |
Målgruppen A blev konkretiseret til at omfatte:
- Registrerede Elo-konsulenter , ca. 600
- Registrerede energisynskonsulenter (A&B – niveau), ca. 70
- Elsektorens ca. 200 energirådgivere
Målgruppe B blev konkretiseret til at omfatte:
- FRI- Foreningen af rådgivende Ingeniører, der står som rådgivere for virksomheder, enten på miljø- eller energiområdet
- Virksomheder med interesse for miljø- eller energiledelse
- Miljønetværk, som f.eks. Green City, Miljønetværk Ribe
Målgruppe C blev indledningsvist konkretiseret til de virksomheder, der har miljø- eller energiledelse.
Målgruppe D blev primært defineret som Foreningen af Miljømedarbejdere i Kommunerne, hvor kommunale tilsynsførende yder en vis grad af rådgivning overfor de virksomheder, de besøger og giver
anbefalinger om, hvad der skal satses på i fremtiden
De 14 moduler, der blev opstillet er vist i Tabel 2.2. For hvert modul er der angivet om modulet er meget relevant for en af de 4 målgrupper eller om det kan være relevant. Følgende symboler er anvendt:
Tabel 2.2 Oversigt over moduler og målgrupper
Nr. |
Modul - Titel
Meget relevant
Kan være relevant | Målgruppe |
|
|
A:
Energisyns-konsulenter |
B:
Miljøkon-
sulenter |
C: Konsulenter med kendskab til integrerede
systemer |
D : Kommunale medarbejdere og
andre |
1 |
Introduktion til integrerede systemer |
 |
 |
|
 |
2 |
Hvordan motiveres medarbejderne i en virksomhed |
 |
 |
 |
 |
3 |
Hvordan udbygges et miljøledelsessystem med
energiledelse |
|
 |
|
 |
4 |
Hvordan udbygges et energiledelsessystem med
miljøledelse |
 |
|
|
 |
5 |
Energiledelse, introduktion & energiledelsens begreber |
|
 |
|
 |
6 |
Energiteknik – Destillation, inddampning & smeltning |
 |
 |
 |
|
7 |
Energiteknik – Opvarmning, tørring & eludstyr |
 |
 |
 |
|
8 |
Energiteknik – Energiproduktion og procesintegration |
 |
 |
 |
|
9 |
Miljøteknik, introduktion |
 |
|
|
 |
10 |
Væsentlige miljøpåvirkninger |
 |
 |
 |
|
11 |
Miljøteknik – spild, affald og genanvendelse |
 |
 |
 |
|
12 |
Miljøteknik, Miljøforbedringer |
 |
 |
 |
|
13 |
Økonomi for miljø- og energiledelseskonsulenter |
 |
 |
 |
 |
14 |
Praktisk øvelse i etablering af et integreret system |
 |
 |
 |
|
Som det ses af Tabel 2.2 anbefales mellem 3 og 9 moduler afhængig af målgruppen og den enkelte deltagers forudsætninger.
2.3 Modulbeskrivelser
Der er blevet opstillet en samlet overordnet beskrivelse af hele forløbet samt beskrivelser af de enkelte moduler.
2.3.1 Overordnet struktur
Den overordnede beskrivelse rummer angivelse af målgruppe, forventet udbytte samt en kortindholdsbeskrivelse.
Tabel 2.3 Overordnet beskrivelse af de 14 moduler
Modul |
Målgruppe |
Forventet udbytte |
Beskrivelse |
1. Introduk-
tion til
integrerede
ledelsessystemer |
Energisyns-konsulenter, energirådgivere,
miljømedarbejdere. Deltagere med et vist
kendskab til ledelsessystemer
primært
indenfor energi og miljø |
Deltagerne for en forståelse for ledelsessystemers fællestræk og
forskelligheder, som kan udnyttes ved systemintegration. |
Modulet indeholder en gennemgang af teoretiske
eksempler på
systemintegration ag miljøledelses-
systemer og
energiledelses-
systemer ligesom aktuelle virksomheds-
eksempler
præsenteres. |
2. Hvordan motiveres
virksom-hedens
medarbejdere |
Energisyns-
konsulenter, energirådgivere og
andre, som ønsker at opnå en bredere viden
om implementering af integreret miljø- og
energiledelse i virksomheden. Det anbefales
at deltagerne har deltaget i modul 1. |
Deltagerne får via virksomhedscases og andre eksempler overblik
over, hvilke værktøjer og hvilken fremgangsmåde, der anbefales
ved indførelse af integreret miljø- og energiledelse samt, hvorledes
der skabes motivation hos medarbejderne. |
På modulet gennemgås eksempler, som afspejler fordele ved at
arbejde med integrerede systemer. Der gives konkrete
eksempler, "solstrålehistorier" til visualisering af effekten af de
anvendte fremgangsmåder. |
3. Udbygning af et
miljøledel-sessystem med
energiledelse |
Deltagere med et forhåndskendskab til
miljøledelses-
systemer, som ønsker praktisk
kendskab til hvordan energiledelse integreres
i et sådant system |
Sikre at deltagerne efter undervisningen har en klar forståelse
for:
Hvilke elementer et miljøledelsessystem
iht. DS/EN ISO
14001:1996 skal udbygges med procesmæssigt, opgavemæssigt og
organisatorisk for også at efterleve kravene til energiledelse iht. DS
2403:2001.
Hvordan et energiledelsessystem anvendes og hvilke personer, som
skal involveres.. | Der vil blive gennemgået hvilke energiledelseselemter der
direkte kan integreres i et miljøledelsessystem.
Endvidere gennemgås
betydningen af de specielle energiledelses-
elementer;
Undervisningen tager udgangspunkt
i virksomhedseksempler. |
4. Udbygning af
energiledel-sessystem
med miljøledelse |
Deltagere med et forhåndskendskab til
energiledelses-
systemer, som ønsker praktisk
kendskab til hvordan miljøledelse integreres i
et sådant system |
Sikre at deltagerne efter undervisningen har en klar forståelse
for:
Hvilke elementer et energiledelsessystem iht. DS 2403:2001 skal udbygges
med procesmæssigt, opgavemæssigt og organisatorisk for
også at efterleve kravene til energiledelse iht. DS/EN ISO
14001:1996.
Hvordan et miljøledelsessystem anvendes og hvilke personer,
som skal involveres.. | Der vil blive gennemgået hvilke energiledelseselemter der
direkte kan integreres i et miljøledelsessystem.
Endvidere gennemgås
betydningen af de specielle energiledelses-
elementer;
Undervisningen tager udgangspunkt
i virksomheds-
eksempler. |
Modul |
Målgruppe |
Forventet udbytte |
Beskrivelse |
5. Energi,
Introduktion
| Deltagere som ikke har kendskab til eller
viden om virksomheders energirelaterede
produktions- og procesforhold. Det
anbefales, at deltagerne har deltaget i modul
4. |
Modulet sikre, at deltagerne erhverver sig både
en generel og mere specifik viden om typiske virksomheders produktions- og
procesforhold, herunder tilrettelæggelse og prioritering af indsatsen,
værktøjer og metoder til energikortlægning, nøgletalsdannelse,
analyse og vurdering m.h.p. energibesparelses- og
energieffektivi-
seringsmuligheder. |
Modulet gennemgår eksempler fra praksis, som illustrerer de
mere teknisk betonede og praktisk orienterede aktiviteter ved
arbejde med energiledelse. |
6. Energi i produktion og
processer del 1. |
Deltagere der ønsker at udvide deres viden
om og kendskab til en række typiske
processer i større fremstillings-
virksomheder.
Det anbefales, at deltagerne har deltaget i
modul 4 og 5. |
Modulet giver deltagerne mulighed for at få en
dybere viden om nogle af de mest typiske, energiforbrugende processer. Der
benyttes eksempler fra praksis med fokus på bl.a. metoder for
flowproces-
forståelse, analyse og vurdering af
energieffektiviserings-
muligheder indenfor bl.a. energiforsynings- og
energidistributionsanlæg, opvarmning, smeltning, støbning og
hærdning. |
Der præsenteres en række eksempler inden for forskellige
brancher og på de udvalgte procesområder. |
7. Energi i produktion og
processer del 2. |
Deltagere der ønsker at udvide deres viden
om og kendskab til en række typiske
processer i større fremstillings-
virksomheder.
Det anbefales, at deltagerne har deltaget i
modul nr. 4, 5 og 6 |
Modulet giver deltagerne mulighed for at få en
dybere viden om nogle de mest typiske, energiforbrugende processer. Der benyttes
eksempler fra praksis med fokus på bl.a. metoder for analyse og
vurdering af energieffektiviserings-
muligheder inden for bl.a.
destillation, inddampning, tørring og procesintegration |
Der præsenteres en række eksempler inden for forskellige
brancher og på de udvalgte procesområder |
8. Energi i produktion og
processer del 3. |
Deltagere der ønsker at udvide deres viden
om og kendskab til en række typiske
processer i større fremstillings-
virksomheder.
Det anbefales, at deltagerne har deltaget i
modul 4, 5, 6 og 7. |
Modulet giver deltagerne mulighed for at få en
dybere viden om nogle af de mest typiske, energiforbrugende processer. Der
benyttes eksempler fra praksis med fokus på bl.a. metoder for
analyse og vurdering af energieffektiviserings-
muligheder inden for
bl.a. eludstyr, apparater, specifikt køl/frys og trykluft. |
Der præsenteres en række eksempler inden for forskellige
brancher og på de udvalgte procesområder. |
9. Introduktion til
miljøteknik |
Energisyns-
konsulenter, energirådgivere og
andre fra energisektoren, der enten har
kendskab til miljøledelse eller som har taget
modul 4. |
Overordnet kendskab til almindeligt forekomne miljøbelastende
emissioner, miljøgodkendelse samt relevante målestørrelser. |
Modulet giver overblik over de mest almindeligt forekomne
miljøpåvirkninger til det ydre miljø. Der redegøres for hvad en
miljøgodkendelse er og hvad den kan bruges til. Almindelige
målestørrelser til karakterisering af luft- og vandbårne
emissioner samt affald og støj illustreres gennem eksempler. Der
gives en kort introduktion til den væsentligste lovgivning
. |
Modul |
Målgruppe |
Forventet udbytte |
Beskrivelse |
10. Miljøteknik,
væsentlige
miljøpåvirkninger |
Energisyns-
konsulenter, energirådgivere og
andre fra energisektoren, der har et
begrænset kendskab til miljøteknik eller som
har taget modul 9. |
Kendskab til systematisk udpegning af væsentlige miljøforhold,
værktøjer til identificering af miljøpåvirkninger samt principper og
metoder til prioritering |
Modulet omhandler hvorledes produkter og processer påvirker
omgivelserne og hvordan forskellige typer af miljøpåvirkninger
måles herunder vurdering af data, usikkerheder og fejlkilder.
Der ses på principper og metoder for prioritering. |
11. Miljøteknik, spild,
affald og genanvendelse |
Energisyns-
konsulenter, energirådgivere og
andre fra energisektoren, der har et
begrænset kendskab til miljøteknik eller som
har taget modul 9. |
Modulet giver kendskab til principper for identifikation af spild og
affald, samt muligheder for intern og ekstern genanvendelse. |
Modulet giver eksempler på affaldskortlægning og principper
for minimering af spild. Mulighederne for affaldsbehandling og
genanvendelse gennemgås overordnet og illustreres gennem
eksempler. |
12. Miljøteknik,
Miljøforbedringer |
Energisyns-
konsulenter, energirådgivere og
andre fra energisektoren, der har et
begrænset kendskab til miljøteknik eller som
har taget modul 9. |
Overblik over kilder til information om Renere Teknologi og "Best
availeble Technology (BAT) indenfor forskellige brancheområder. |
Mulighederne for at søge viden om enmet
præsenteres. Indenfor
udvalgte hovedområder, som f.eks. jern-og metalområdet, træ,
tekstil, plast levnedsmid-
delindustrien trækkes relevante
eksempler frem. |
13. Økonomi |
Alle med interesse for miljø- og energiledelse
uden økonomisk baggrund. Et begrænset
kendskab til miljø/energi-
ledelse svarende til
modul 1 er ønskeligt. |
Kendskab til erfaringer om omkostningerne ved etablering og drift
af et miljø- og energiledelsessystem samt simple værktøjer til
økonomisk vurdering af proces/
produktionsændringer. |
Hidtidige erfaringer med omkostninger ved drift og vedligehold
af systemer blive præsenteret. Det illustreres hvorledes
miljøomkostninger kan opgøres, ligesom simple økonomiske
nøgletal f.eks. i form af tilbagebetalingstid og intern rente
præsenteres. |
14. Praktisk øvelse i
etablering af et integreret
system |
Deltagere med et vist kendskab til integreret
miljø- og energiledelse og som ønsker
praktisk erfaring gennem øvelser.
Forudsætninger svarende til modul 1 og 2
samt 3+5 eller 4+10. |
Gennem en praktisk øvelse i "klasselokalet" får du erfaring i
etablering og vedligeholdelse af et integreret system. |
Øvelsen i udbygning af et eksisterende miljøledelsessystem
eller energiledelses-
system tager udgangspunkt i beskrivelse af en
fiktiv virksomhed med typiske problemer og udfordringer.
Deltagerne når gennem en dag at arbejde med opstilling af
procedurer, udbygning af kortlægning, revision af mål og
politikker samt opstilling af handlingsplaner. Erfaringerne og
fordelene ved integrerede systemer diskuteres. |
2.3.2 Modulplaner
For hver af de 14 moduler er der blevet udviklet en beskrivelse. Denne modulplan indeholder en beskrivelse af modulets indhold, program m.v. Disse er præsenteret i det følgende.
Modulplanerne er udarbejdet i 2. kvartal 2003 og afspejler lovgivningen m.v. på dette tidspunkt. Modulplanerne blev brugt dels til intern planlægning af undervisningens indhold og dels til markedsføring, - se
afsnit 2.4
De enkelte modul-beskrivelser blev fremstillet i A-5 format og er vedlagt som bilag A.
2.3.2.1 Modul 1
Kursustitel: Introduktion til integrerede ledelsessystemer
Miljø og energi er to væsentlige forhold i et struktureret miljøarbejde. Det er vigtigt at se på begge forhold for at prioritere indsatsen rigtigt og undgå suboptimering.
Ved at integrere miljø- og energiledelsessystemerne til et fælles system opnås bedst mulig udnyttelse af data og besparelser ved driften af systemet. Da de to standarder for henholdsvis energiledelse og
miljøledelse har ensartede krav, er der ofte stor synergi imellem systemerne i forbindelse med formulering af vision, målsætning, dataopsamling samt organisationen, der sikrer den løbende drift og opfølgning
på systemerne.
Mange har gode erfaringer ved integration af miljø i et energiledelsessystem eller omvendt. Disse erfaringer vil give dig viden om, hvad der skal til i praksis, hvordan det gribes an, og hvilke fordele der kan
opnås.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, energi- og/eller miljørådgivere, miljømedarbejdere. Deltagere med et vist kendskab til ledelsessystemer primært inden for energi og miljø.
Forventet udbytte:
Deltagerne opnår en forståelse for ledelsessystemers fællestræk, som kan udnyttes ved systemopbygning og –integration.
Beskrivelse:
Modulet indeholder en gennemgang af teoretiske eksempler på systemintegration af miljø- og energiledelsessystemer, ligesom aktuelle virksomhedseksempler præsenteres.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation
og program
09.15 – 09.45 Grundlæggende principper for energi- og miljøledelsessystemer
09.45 – 10.30 Ligheder og forskelligheder ved energiledelse og miljøledelse
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 12.15 Eksempler på udbygning af et energiledelsessystem
og et miljøledelsessystem
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har integrerede miljø- og energiledelsessystemer.
Undervisere
Ledende auditor (kvalitet, miljø og energi)maskiningeniør Torben Melcher, der har stor praktisk erfaring fra mange virksomheders både separate og integrerede systemer.
Ledende auditor, afdelingschef, kemiingeniør Carl-Otto Rachlitz, som har mange års erfaring fra arbejde inden for energisektoren og som deltog i arbejdet med opbygningen af DS 2403 Energiledelse.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail:
kirsten.pommer@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.2 Modul 2
Kursustitel: Motivation af medarbejdere
Et ledelsessystem giver i sig selv ikke nogle miljøforbedringer og/eller energibesparelser, men vil selvfølgelig på sigt afdække manglende indsats, såfremt systemets overordnede målsætning
er bare en anelse konkret.
De realiserede effekter kommer som oftest først, når de i virksomheden involverede medarbejdere har forstået og accepteret systemerne som et positivt bidrag i virksomheden fremfor udelukkende et "must"
for opretholdelse af diverse certifikater, afgiftsfritagelser m.v.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, miljøkonsulenter, energirådgivere, industrifolk og andre, som ønsker at opnå en bredere viden om implementering, fastholdelse og udnyttelse af integreret miljø- og energiledelse. Det
anbefales, at deltagerne har deltaget i modul 1.
Forventet udbytte:
Deltagerne får ved hjælp af virksomhedscases og andre eksempler overblik over, hvilke værktøjer og fremgangsmåder der anbefales ved indførelse af de integrerede systemer. Ydermere opnås konkrete fif
til afgrænsede øvelser, som med sikkerhed skaber motivation og drivkraft i virksomheden.
Beskrivelse:
På modulet gennemgås eksempler, som afspejler fordele ved at arbejde med integrerede systemer. Der gives konkrete eksempler – "solstrålehistorier" – til visualisering af effekten ved at gå fra enten energi
eller miljø til det samlede system. Merindsatsen står mere end rigeligt mål med det øgede udbytte.
|
Program
13.30 – 13.45 Introduktion – præsentation og program
13.45 – 14.45 Et par virksomheders erfaringer
Miljø alene
Energi alene
"1+1 = 3"
14.45 – 14.55 Pause
14.55 – 16.45 Katalysatorer for medarbejdermotivation.
Døgnkurven
for elbelastningen
Dialogforum
"Natte-løb"
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Seniorkonsulent Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt har udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Hans Andersen for yderligere information på 72 20 25 31
e-mail: hans.andersen@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.3 Modul 3
Kursustitel: Hvordan udbygges et miljøledelsessystem med energiledelse.
Fokus på energi giver i de fleste tilfælde klarhed over
mulighederne for realisering af besparelser. Ofte vil en systematisk indsats
uden store investeringer give gode resultater.
Ved at detaljere miljøledelsessystemet med energiledelse kan der opnås mange fordele og besparelser. I energiledelse er der f.eks. fokus på drift og vedligeholdelse af energiforbrugende udstyr samt
energibevidst projektering og indkøb.
At følge væsentlige energiforbrug giver viden om, hvornår og hvor der skal gribes ind, således at overforbrug og problemer i produktionen undgås. Ved systematisk at følge energistrømmene i produktionen
og se dem sammen med de miljømæssige forhold kan man undgå suboptimering. Eksempelvis kan overforbrug af energi til tider kobles til støjproblemer.
Målgruppe:
Personer med et forhåndskendskab til miljøledelsessystemer, som ønsker praktisk kendskab til, hvordan energiledelse integreres i et sådant system.
Forventet udbytte:
Deltagerne vil efter undervisningen have en klar forståelse for, hvilke elementer et miljøledelsessystem skal udbygges med procesmæssigt, opgavemæssigt og organisatorisk for også at efterleve kravene til
energiledelse i DS2403.
Beskrivelse:
Der vil blive gennemgået, hvilke energiledelses-elementer der direkte kan integreres i et miljøledelsessystem. Endvidere gennemgås betydningen af de specielle energiledelseselementer.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.30 Udbygning af et miljøledelsessystem
Hvilke elementer
skal ledelsessystemet l udbygges med i forhold til DS 2403:2001
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 12.15 Energiledelsessystemet – hvordan og hvem?
Hvilke
nye opgaver og personer involverer det nye system
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har udbygget miljøledelse med energiledelse.
Undervisere
Ledende auditor (kvalitet, miljø og energi)maskiningeniør Torben Melcher, der har stor praktisk erfaring fra mange virksomheders både separate og integrerede systemer.
Ledende auditor, afdelingschef, kemiingeniør Carl-Otto Rachlitz, som har mange års erfaring fra arbejde indenfor energisektoren og som deltog i arbejdet med opbygningen af DS 2403 Energiledelse.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser
|
2.3.2.4 Modul 4
Kursustitel: Hvordan udbygges et energiledelsessystem med miljøledelse
Et energiledelsessystem opbygget efter standarden giver et godt udgangspunkt
for et systematisk og prioriteret miljøarbejde, som opnås ved at
efterleve standarden DS/EN ISO 14001:1996.
Ved en systematisk gennemgang af virksomhedens miljøforhold vil der som regel vise sig muligheder for f.eks. at spare på råvarer og hjælpestoffer, minimere vandforbruget eller minimere affaldsmængderne –
alt sammen noget der kan give besparelser i driften.
Målgruppe:
Personer med et forhåndskendskab til energiledelsessystemer, som ønsker praktisk kendskab til, hvordan miljøledelse integreres i et sådant system.
Forventet udbytte:
Deltagerne vil efter undervisningen have en klar forståelse for, hvilke elementer et energiledelsessystem i henhold til DS 2403:2001 skal udbygges med procesmæssigt, opgavemæssigt og organisatorisk for
også at efterleve kravene til energiledelse i henhold til DS/EN ISO 14001:1996.
Beskrivelse:
Der vil blive gennemgået, hvilke miljøledelses-elementer der direkte kan integreres i et en energiledelsessystem, og endvidere gennemgås betydningen af de specielle miljøledelseselementer.
Undervisningen tager udgangspunkt i virksomhedseksempler.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.30 Udbygning af et energiledelsessystem.
Hvilke elementer
i DS 2403:2001 skal ledelsessystemet udbygges i forhold til DS/EN ISO14001:1996
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 12.15 Miljøledelsessystemet, - hvordan og hvem ?
Hvilke
nye opgaver og personer involverer det nye system
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har udbygget energiledelse med miljøledelse.
Undervisere
Ledende auditor (kvalitet, miljø og energi)maskiningeniør Torben Melcher, der har stor praktisk erfaring fra mange virksomheders både separate og integrerede systemer.
Ledende auditor, afdelingschef, kemiingeniør Carl-Otto Rachlitz, som har mange års erfaring fra arbejde indenfor energisektoren og som deltog i arbejdet med opbygningen af DS 2403 Energiledelse.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.5 Modul 5
Kursustitel: Energiledelse - introduktion
En virksomheds energiforbrug kan være meget varieret både hvad angår sammensætning – el, gas, fjervarme – forbrugets betydning set i forhold til produktionsomkostninger samt forbrugets placering set i
forhold til produktionsapparatets direkte driftsperiode. For mange virksomheder vil det være muligt at indarbejde metodikker for løbende selvkontrol af om forbruget er acceptabelt såvel inden for som uden
for primær produktionstid.
Særligt energitunge virksomheder har mulighed for at lave en frivillig aftale med Energistyrelsen. Aftalen består i at få refunderet store dele af betalt CO2-afgift mod, at der indføres energiledelse efter
anvisningen i DS2403.
Målgruppe:
Personer, som ikke har kendskab til eller viden om virksomheders energirelaterede produktions- og procesforhold, prisniveauer og afgiftsforhold.
Forventet udbytte:
Overordnet kendskab til almindeligt forekomne energiformer samt relevante målestørrelser.
Beskrivelse:
Kurset giver overblik over de mest almindeligt forekomne energiforbrug og årsager hertil. Der redegøres for, hvad en certificeret energiledelse består af , hvad den kan bruges til samt hvilket arbejde der skal
lægges bag. Nødvendige discipliner som energikortlægning (inkl. nøgletal), vedligeholdelse og energistyring vil blive gennemgået. Store dele af undervisningen vil være baseret på konkrete
virksomhedseksempler. Endelig gives en kort introduktion til den væsentligste lovgivning på området.
|
Program
09.00 – 09.15
Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.15 Typer af energiforbrug og priser/afgifter, illustreret
gennem 2 eksempler
DS2403, hvad er det og hvilket arbejde ligger bag en eventuel
certificering
10.15 – 10.30 Pause
10.30 – 12.15 Energikortlægning, arbejdsmetode
Arbejdet med nøgletal,
eksempler
Energistyringssystemer – lige fra et stykke papir til fuldautomatisk
software
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Seniorkonsulent Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt har udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Hans Andersen for yderligere information på 72 20 25 31
e-mail: hans.andersen@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.6 Modul 6
Kursustitel: Energiledelse – destillation, inddampning og procesintegration.
Dette modul fokuserer på varmeproduktion og –distribution. Det vil sige varme frembragt af kedelanlæg eller ovnanlæg, der fyres med kul, olie, gas eller biobrændsel samt systemet der distribuerer varmen til
processen med vand, damp, luft m.v. som varmebærende medie. 60% af varmeforbruget i industrien vurderes at produceres af kedelanlæg. De resterende 40% produceres af direkte fyrede ovnanlæg.
Målgruppe:
Personer, der ønsker at udvide deres viden om og kendskab til en række typiske processer i større fremstillingsvirksomheder. Det anbefales, at deltagerne har deltaget i modul 4.
Forventet udbytte:
Overordnet kendskab til varmeforsyning og energianvendelse inden for processerne støbning, smeltning og hærdning.
Beskrivelse:
Modulet giver deltagerne viden om nogle af de mest typiske og tunge energiforbrugende processer og forsyningsformer. I dette modul er der fokuseret på energiforsynings- og energdistributionsanlæg i
virksomheden (varmecentralen) samt forskellige opvarmningsteknologier i anvendelserne smeltning, støbning og hærdning. Undervisningen, som fortrinsvis er baseret i virkelige anlæg, giver indblik i
tabselementer i de berørte processer samt mulighed for måling af energieffektivitet i de berørte processer. Ydermere berøres energipriser og afgiftsforhold for de behandlede energiforbrug.
|
Program
13.30 – 13.45 Introduktion – præsentation og program
13.45 – 14.45 Varmeproduktion - Brændselstyper og priser - Kedeltyper
og virkningsgrader - Ovnanlæg
og virkningsgrader
Kortlægning af effektivitet
14.45 – 14.55 Pause
14.55 – 15.35 Varmedistribution - Varmetab og effektivisering
Pumpeforbrug
og effektivisering
15.35 – 15.45 Pause
15.45 – 16.45 Procesrelaterede forbrug - Støbning, anvendelse
og nøgletal
Smeltning, anvendelse og nøgletal - Hærdning, anvendelse og nøgletal
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Seniorkonsulent Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt har udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Hans Andersen for yderligere information på 72 20 25 31
e-mail: hans.andersen@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.7 Modul 7
Kursustitel: Energiteknik – opvarmning, tørring og eludstyr.
Tørring, inddampning og destillation er komplicerede enhedsoperationer, som ofte udgør meget vitale dele af et produktionsapparat. Tørring alene er en meget udbredt teknologi i de fleste brancher i
forskellige udformninger som konvektionstørring, kontakttørring eller stråletørring. Tørreprocessen alene vurderes at udgøre 15-20% af energiforbruget til varmekrævende
processer i industrien.
Ovenstående bevirker, at man på trods af kompleksiteten og nødvendigt produktkendskab ikke undgår de behandlede processer – såfremt virksomhedens hele energiforbrug skal være underkastet en kritisk
gennemgang.
Målgruppe:
Deltagere, der ønsker at udvide deres viden om og kendskab til en række typiske processer i større fremstillingsvirksomheder. Det anbefales, at deltagerne har deltaget i modul 4, 5 og 6.
Forventet udbytte:
Overordnet kendskab energiforbrug og besparelsesmuligheder for processerne destillation, inddampning, tørring og procesintegration.
Beskrivelse:
Modulet er opbygget, så deltageren opnår viden om typiske tabsfaktorer inden for processerne tørring, inddampning og destillation. Deltageren får ydermere indblik i, hvilke teknologier der findes for
varetagelse af nævnte processer samt disses styrker og svagheder. Endelig bliver emnet procesintegration berørt primært med henblik på forståelse af potentialet i udnyttelse af forekommende "rest
energimængder" fra en given proces som ressource/forsyning i andre processer, der eksempelvis kræver varmer på et lavere temperaturniveau.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.15 Tørring & inddampning - Teknologityper og anvendelser
Energieffektivitet
og adfærd - Tomgang og effektivitet
Nøgletal og målinger
10.15 – 10.30 Pause
10.30 – 12.15 Processer fortsat og procesintegration - Destillation
og hærdning
Formål procesintegration - Værktøjer procesintegration
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Seniorkonsulent Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt har udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Hans Andersen for yderligere information på 72 20 25 31
e-mail: hans.andersen@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.8 Modul 8
Kursustitel: Energiteknik – energiproduktion og procesintegration.
Elmotordrevne processer udgør 70% af industriens samlede elanvendelse. Heraf udgør bidrager teknologierne ventilation, køling,
pumpning og trykluft alene samlet set med de 40% af industriens elforbrug.
Sammen med teknologien belysning er de nævnte teknologier karakteriseret ved at være udbredt i stort set alle virksomhedstyper i større eller mindre omfang.
Teknologierne er yderligere kendetegnet ved, at der for dem alle kan realiseres besparelser ved såvel ændret adfærd som deciderede anlægsændringer, som kræver indkøb af nyt udstyr.
Målgruppe:
Personer, der ønsker at udvide deres viden om og kendskab til en række typiske processer i større og mindre virksomheder. Det anbefales, at deltagerne har deltaget i modul 4, 5, 6 og 7.
Forventet udbytte:
Overordnet kendskab elforbrug og besparelses-muligheder inden for hjælpeprocesserne ventilation, pumpning, køling, trykluft og belysning.
Beskrivelse:
Modulet er opbygget, så deltageren opnår viden om typiske tabsfaktorer inden for hjælpeprocesserne (centrale løsninger) køling, pumpning, ventilation, trykluft og selvfølgelig belysning. Endvidere fokuseres
der en del i dette modul på den strukturerede fremgangsmåde, i og med forbrugene er fordelt på mange anvendelser modsat de mere procesrelaterede forbrug.
|
Program
13.30 – 13.45 Introduktion – præsentation og program
13.45 – 14.45 Elforbrugsfordeling og arbejdsmetoder
Kortlægning
- Prioritering af indsatsen
De første besparelser (belysning) - Nøgletal og målinger
14.45 – 14.55 Pause
14.55 – 16.45 Motordrevne processer, anvendelse, effektivitet og typiske
besparelsesmuligheder - Køling - Ventilation (industri)
Pumper - Trykluft
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Seniorkonsulent. Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt har udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Hans Andersen for yderligere information på 72 20 25 31
e-mail: hans.andersen@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.9 Modul 9
Kursustitel: Miljøteknik – introduktion.
En virksomheds miljøforhold kan være meget forskellige. For nogle virksomheder er brug af opløsningsmidler og dermed risiko for store emissioner af disse det væsentligste.
For andre virksomheder med mange rense- og skylleprocesser er spildevand og de
stoffer, som spildevandet indeholder, vigtigt.
Særligt forurenende virksomheder har pligt til at ansøge om miljøgodkendelse og at opdatere denne regelmæssigt. En miljøgodkendelse giver et godt overblik over virksomheden, dens processer og
miljøpåvirkninger. Den er derfor et godt udgangspunkt i arbejdet med miljøledelse.
I en miljøkortlægning og andre sammenhænge anvendes en række målestørrelser til karakterisering af de enkelte udledning til luft og vand og i forbindelse med affald. Disse skal kendes for at kunne anvende
miljølovgivningen på rette vis.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, -rådgivere og andre fra energisektoren, der enten har kendskab til miljøledelse eller som har taget modul 4.
Forventet
udbytte:
Overordnet kendskab til almindeligt forekomne miljøbelastende emissioner, miljøgodkendelse samt relevante målestørrelser.
Beskrivelse:
Kurset giver overblik over de mest almindeligt forekomne miljøpåvirkninger til det ydre miljø. Der redegøres for, hvad en miljøgodkendelse er, og hvad den kan bruges til. Almindelige målestørrelser til
karakterisering af luft- og vandbårne emissioner samt affald og støj illustreres gennem eksempler. Der gives en kort introduktion til den væsentligste lovgivning.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.15 Typer af miljøpåvirkninger, illustreret gennem
2 eksempler
Miljøgodkendelse, hvad er det og hvilke oplysninger indeholder en sådan
10.15 – 10.30 Pause
10.30 – 12.15 Væsentlige parametre til måling af luft og
spildevand, affalds og støj
Oversigt over den væsentligste lovgivning
Øvelse
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har integrerede miljø- og energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der bl.a. har arbejdet med udvikling af koncepter for miljøledelse, deltaget i arbejdsgruppen om standard for energiledelse (DS 2403) samt udarbejdet vejledninger
om integrerede systemer.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.10 Modul 10
Kursustitel: Miljøteknik – væsentlige miljøpåvirkninger
I arbejdet med miljø- og energiledelse vil man komme ud for at skulle identificere mange stof- og materialestrømme. Arbejdet med kortlægning
og vedligeholdelse af den kan derfor blive meget omfattende.
Fokus på hvad der er væsentligt og af betydning er derfor det centrale for, at arbejdet kan ske rationelt og resultaterne kan stå mål med indsatsen.
ISO 14001 og EMAS-forordningen nævner begge, at man skal kende de væsentligste miljøpåvirkninger ved virksomhedens produkter i hele deres livsforløb.
Kendskab til livscyklusprincipper, prioriteringsværktøjer og måleusikkerheder er derfor væsentlige emner inden for miljø- og energiledelse.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, -rådgivere og andre fra energisektoren, der har et begrænset kendskab til miljøteknik eller som har taget modul 9.
Forventet udbytte:
Kendskab til systematisk udpegning af væsentlige miljøforhold, værktøjer til identificering af miljøpåvirkninger samt principper og metoder til prioritering.
Beskrivelse:
Modulet omhandler, hvorledes produkter og processer påvirker omgivelserne, og hvordan forskellige typer af miljøpåvirkninger måles herunder vurdering af data, usikkerheder og fejlkilder. Der ses på
principper og metoder for prioritering.
|
Program
13.30 – 13.45 Introduktion – præsentation og program
13.45 – 14.45 Produkter og processer
14.45 – 14.55 Pause
14.55 – 15.35 Kortlægning, hvad er nødvendigt ?
Målinger,
usikkerheder og fejlkilder
15.35 – 15.45 Pause
15.45 – 16.45 Prioriteringsværktøj
Principper og eksempler
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har integrerede miljø- og energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der bl.a. har arbejdet med udvikling af koncepter for miljøledelse, deltaget i arbejdsgruppen om standard for energiledelse (DS 2403) samt udarbejdet vejledninger
om integrerede systemer.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.11 Modul 11
Kursustitel: Miljøteknik – spild, affald og genanvendelse.
Produktionsvirksomheder samt bygge- og anlægssektoren står for omkring 50% af Danmarks samlede affaldsmængde.
Affald kan i visse sammenhænge betragtes som spild, der i nogen grad kan undgås. Nogle gange kan det betale sig, og i andre tilfælde er det uøkonomisk.
Er man bevidst om i virksomheden, hvor der forekommer spild som bliver til affald, kan der spares råvarer og opnås besparelser på bortskaffelse og behandling af affald.
Hvordan unødvendigt spild identificeres, og hvordan affald bortskaffes mest hensigtsmæssigt, er derfor væsentligt for et effektivt miljø- og energiledelsessystem.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, -rådgivere og andre fra energisektoren, der har et begrænset kendskab til miljøteknik eller som har taget modul 9.
Forventet udbytte:
Modulet giver kendskab til principper for identifikation af spild og affald, samt muligheder for intern og ekstern genanvendelse.
Beskrivelse:
Modulet giver eksempler på affaldskortlægning og principper for minimering af spild. Mulighederne for affaldsbehandling og genanvendelse gennemgås overordnet og illustreres gennem eksempler.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.30 Typiske affaldstyper og deres forekomst
affaldskortlægning
og eksempler
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 12.15 Intern og ekstern genanvendelse
Affaldsbehandling
Virksomhedseksempler
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg samt præsentation af praktiske eksempler fra virksomheder, der har integrerede miljø- og energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der bl.a. har arbejdet med udvikling af koncepter for miljøledelse, deltaget i arbejdsgruppen om standard for energiledelse (DS 2403) samt udarbejdet vejledninger
om integrerede systemer.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.12 Modul 12
Kursustitel: Miljøteknik – miljøforbedringer.
Inden for de væsentligste danske fremstillingsindustrier som f.eks. jern- og metalområdet, byggevarer, møbelfremstilling, tekstiler, plast, emballager og levnedsmidler findes et stort antal eksempler på
konkrete forslag til miljøforbedringer. Det strækker sig fra "god husholdning", systematiske affaldsreduktion til materialesubstitutioner og procesomlægninger.
På Europæisk plan er der sket en del, - bl.a. med IPPC-direktivet (Integrated Polution Prevention Catalouge) og de såkaldte BAT-notes (Best Available Technology).
Kendskab til noget af alt det, der er udviklet de sidste 20 år, hvad det er og hvor det findes, giver et godt afsæt til at forslå virksomheder nye miljøforbedringer.
Målgruppe:
Energisynskonsulenter, -rådgivere og andre fra energisektoren, der har et begrænset kendskab til miljøteknik eller som har taget modul 9.
Forventet udbytte:
Overblik over kilder til information om Renere Teknologi og "Best Available Technology (BAT) indenfor forskellige brancheområder.
Beskrivelse:
Mulighederne for at søge viden om emnet præsenteres. Inden for udvalgte hovedområder som f.eks. jern- og metalområdet, træ, tekstil, plast levnedsmiddelindustrien trækkes relevante eksempler frem.
|
Program
13.30 – 13.45 Introduktion – præsentation og program
13.45 – 14.30 Det danske renere teknologi program
14.30 – 15.00 IPPC-direktivet og informationer fra BREF
15.00 – 15.15 Pause
15.15 – 16.45 Informationssøgning, eksempler og øvelser
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen giver inspiration og viden om mulighederne for miljøforbedringer. Let tilgængelige informationskilder præsenteres og brugen af disse illustreres gennem eksempler og øvelser.
Kursusansvarlig
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der bl.a. har arbejdet med udvikling af koncepter for miljøledelse, deltaget i arbejdsgruppen om standard for energiledelse (DS 2403) samt udarbejdet vejledninger
om integrerede systemer.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk.
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.13 Modul 13
Kursustitel: Økonomi for miljø- og energisynskonsulenter.
Der er to hovedspørgsmål, der ofte melder sig i relation til integreret miljø- og energiledelse. Det ene er "Hvad koster det at etablere et system?", og det andet er "Kan en bestemt forbedring betale sig?".
Om det kan betale sig økonomisk at satse på miljø- eller energiledelse eller et integreret system kan gøres op på mange måder. Direkte besparelser i driften, øget markedsandele, virksomhedens image er
nogle af parametrene. Erfaringer fra virksomheder kan illustrere disse forhold.
Nøgletal som intern rente, tilbagebetalingstid og opgørelse af direkte miljøomkostninger er simple størrelser, der ofte ligger til grund for en beslutning, om man vil gå videre med et projekt, der kan føre til
energibesparelser eller miljøforbedringer. Der er derfor relevant at kunne arbejde med disse nøgletal.
Målgruppe:
Alle med interesse for miljø- og energiledelse uden økonomisk baggrund. Et begrænset kendskab til miljø/energiledelse svarende til modul 1 er ønskeligt.
Forventet udbytte:
Kendskab til erfaringer om omkostningerne ved etablering og drift af et miljø- og energiledelsessystem samt simple værktøjer til økonomisk vurdering af proces/produktionsændringer.
Beskrivelse:
Hidtidige erfaringer med omkostninger ved drift og vedligeholdelse af systemer blive præsenteret. Det illustreres, hvorledes miljøomkostninger kan opgøres, ligesom simple økonomiske nøgletal f.eks. i form
af tilbagebetalingstid og intern rente præsenteres.
|
Program
09.00 – 09.15 Introduktion – præsentation og program
09.15 – 10.15 Omkostninger ved etablering og vedligehold af et miljø-
og energiledelsessystem
Væsentlige forhold
Eksempler fra virksomheder
10.15 – 10.30 Pause
10.30 – 11.15 Direkte miljøomkostninger og økonomiske
nøgletal
11.15 – 12.15 Eksempler og øvelser
12.15 – 12.30 Evaluering – kort spørgeskema
Undervisningsform
Undervisningen består af indlæg, eksempler og øvelser, der illustrerer principperne og erfaringer fra en række virksomheder, der har arbejdet med miljø- og energiledelsessystemer.
Kursusansvarlig
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der ud over erfaring indenfor miljøledelse også har arbejdet med miljø-økonomi.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.3.2.14 Modul 14
Kursustitel: Praktisk øvelse i etablering af et integreret system.
Man opnår mange fordele ved at arbejde med integrerede ledelsessystemer. Selve den organisatoriske del er den samme – man har et fælles struktur for procedurer og andre beskrivelser, og data fra
kortlægningen kan udnyttes mere effektivt.
At stå for udbygningen af et miljø- eller energiledelsessystem bliver lettere, når man har prøvet det. Andre har gjort det og set den synergi, som man opnår. Gennem træning /øvelse kan du opnå erfaringer,
der gør det lettere og mere effektivt at gøre det på egen virksomhed.
Målgruppe:
Deltagere med et vist kendskab til integreret miljø- og energiledelse, som ønsker praktisk erfaring gennem øvelser. Forudsætninger svarende til modul 1 og 2 samt 3+5 eller 4+10.
Forventet udbytte:
Gennem en praktisk øvelse i "klasselokalet" får du erfaring i etablering og vedligeholdelse af et integreret system.
Beskrivelse
Øvelsen i udbygning af et eksisterende miljø- eller energiledelsessystem tager udgangspunkt i beskrivelse af en fiktiv virksomhed med typiske problemer og udfordringer.
Deltagerne når gennem en dag at arbejde med opstilling af procedurer, udbygning af kortlægning, revision af mål og politikker samt opstilling af handlingsplaner.
Erfaringerne og fordelene ved integrerede systemer diskuteres.
|
Program
09.00 – 09.15 Velkomst – præsentation og program
09.15 – 10.00 Præsentation af spillet – de to virksomhedsistuationer
10.00 – 12.00 Praktisk øvelse i grupper ledet af instruktør
Politikker
og handlingsplaner
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 15.00 Praktisk øvelse i grupper ledet af instruktør
Kortlægning
og vedligeholdelse af systemet
15.00 – 15.30 Pause
15.30 – 16.45 Præsentation af resultater og evaluering øvelsen
16.45 – 17.00 Evaluering – kort spørgeskema samt afslutning
Undervisningsform
Undervisningen består af præsentationer og øvelser ud fra eksempler hentet fra virksomheder, der har arbejdet med integrerede miljø- og energiledelsessystemer.
Undervisere
Akademiing. Ms.Econ. Kirsten Pommer, der bl.a. har arbejdet med udvikling af koncepter for miljøledelse, deltaget i arbejdsgruppen om standard for energiledelse (DS 2403) samt udarbejdet
vejledninger om integrerede systemer.
Seniorkonsulent. Hans Andersen, der bl.a. er registreret teknisk ekspert til brug ved certificering af energiledelsessystemer samt udviklet metoder og værktøjer gennem de sidste 10 år til brug af
elforsyningens energirådgivere.
Kontakt Kirsten Pommer for yderligere information på 72 20 32 26, e-mail: kirsten.pommer@teknologisk.dk
Kursussekretær
Linda Gertz, 72 20 32 22, e-mail: linda.gertz@teknologisk.dk.
Kursustilmelding
Du kan tilmelde dig på vedlagte tilmeldingsblanket, hos Teknologisk Institut, Call Center, 72 20 30 00 eller via vores hjemmeside www.teknologisk.dk/kurser.
|
2.4 Markedsføring
Rækken af moduler blev planlagt til at blive gennemført fra medio september til medio november 2003.
Den praktiske afholdelse blev planlagt i maj 2003 og i juni blev der udarbejdet markedsføringsmateriale.
Markedsføringsmaterialet bestod af to dele, - dels direct mail til 3.000 udvalgte potentielle kunder og dels en annoncering på Teknologisk Instituts hjemmeside.
Den direkte henvendelse bestod af et følgebrev, der kort præsenterede kursusserien og målet med denne samt en trykt brochure, der kort forklarer om kursusrækken. Den direkte henvendelse blev sendt til
de grupper som er vist i
Tabel 2.4 Oversigt over grupper , der modtog direct mail
Type |
Antal |
Elforsyningsenergikonsulenter |
258 |
ELO-konsulenter, energiledelsesordningen |
473 |
Energisynskonsulenter |
75 |
Aftalevirksomheder |
73 |
FRI (interesse for kvalitet og miljø) |
239 |
TIC'er |
Ca. 15 |
Foreningen af Miljømedarbejdere i Kommuner |
242 |
ISO14001/ EMAS- registrerede virksomheder |
730 |
Øvrige særligt udvalgt, ca. |
800 |
Antal udsendelser |
3.000 |
Brochuren er vedlagt i bilag A sammen med de enkelte trykte modulbeskrivelser.
I følgebrev og brochure gøres der opmærksom på at man kan få tilsendt de modulbeskrivelser man ønsker.
I slutningen af august, - 2 uger før det første modul skulle afholdes, blev det besluttet at aflyse på grund af manglende tilmelding.
2.5 Vurdering af forløbet
Den vurdering der blev gennemført i august 2003 omfattede dels årsagerne til den manglende tilslutning og dels en vurdering af mulighederne for at opstille et forløb, der kunne skabes mere interesse for.
Arbejdsgruppen kom frem til at årsagerne til den manglende tilslutning var at:
- interessen for certificerede miljø- og enegiledelsessystemer ikke har ændret sig (erfaringer fra DS)
- interessen for kurser inden for miljø, miljøteknik og energi har ikke ændret sig (erfaringer fra TI)
- arbejdsgruppen er i tvivl om, hvorvidt målgrupperne har forstået den modulopbyggede struktur
- arbejdsgruppen er i tvivl om, hvorvidt formen med flere korte kurser af under en dags varighed er god.
- arbejdsgruppen er i tvivl om, hvorvidt budskabet om, at integrerede systemer kan betale sig, er blevet formidlet godt nok.
Modulstrukturen kræver at en deltager skal på kursus i flere omgange af kort varighed. Det må erkendes at dette i visse sammenhænge kan være uhensigtsmæssigt, som for eksempel ved åbne kurser.
Planlægges et kursusforløb som gåhjemmøder, på en virksomhed eller i en anden form, hvor hele forløbet lægges fast for deltagerne fra starten kan modul-formen med en begrænset indsats fra deltagernes
side over flere uger være hensigtsmæssig.
Da kurser generelt i regi af Teknologisk Institut eller Dansk Standard havde relativ stor søgning indenfor miljø, energi og ledelsessystemer blev der skelet til opbygningen og strukturen for disse.
Det blev derfor foreslået at holde en temadag, hvor målet var at skabe interesse om emnet, belyse principperne og illustrere, hvad man kan opnå gennem gode eksempler. Herefter udarbejdes (genbruges)
mere tekniske moduler inden for miljø- og energiteknik.
Temadagen skulle i store træk svare til modul 1 til 4.
Temadagen vil også være en god platform for formidling af projektet "Resultater fra integrerede miljø- og energiledelsessystemer," j. nr. 126-0676 og bør koordineres med færdiggørelsen af dette projekt og
andre lignende.
De tekniske moduler – 5 til 13 – blev samlet i 2 forløb – et for miljø og et for energi.
Miljøstyrelsen støttede denne ændring og i begyndelsen af 2004 blev der opstillet en ny struktur med emnebaseret undervisning. Denne er præsenteret i kapitel 3.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.
|