Miljøprojekt nr. 1243, 2008

Implementering af REACH i byggebranchen






1 Summary

2 Indledning

3 Projektaktiviteter og resultater

4 Referencer

Bilag

Bilag 1 Introduktionsskrivelse og rutediagram

Bilag 2 Brugervejledning til IT-værktøj






1 Summary

The new EU legislation called REACH (Regulation on Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals) entered into force on 1 June 2007.

As a consequence of REACH, industry is now responsible for assessing and managing the risks posed by chemicals to people and the environment and for providing appropriate safety information to the users of chemicals.

This project has surveyed products and chemicals used at three Danish facilities within the building material industry. These facilities are two distributors of sealing material and a roof material company.

Based on information collected from the facilities, a report has been elaborated describing the tasks and specific actions that are necessary in order to comply with the REACH regulation. Each facility has received this report.

To help with the practical REACH implementation in a facility, the project has furthermore developed an easy-to-use web tool. This web tool provides easy access to information on chemical substances in the production process and substances contained in final products as well as an overview of substances listed as dangerous or unwanted substances according to the legislation.






2 Indledning

EU’s nye kemikalielovgivning - REACH - trådte i kraft den 1. juni 2007 (1). Med indførelsen af REACH vendes bevisbyrden, således at det fremover er op til industrien at vise, at deres produktion og anvendelse af kemikalier sker på en sikker måde over for mennesker og miljø, før de markedsføres.

REACH tager udgangspunkt i det enkelte kemiske stof, og virksomhedens rolle afhænger af, hvor virksomheden befinder sig i processen mellem stoffets første produktion og dets vej til slutbrugeren. Mange virksomheder vil derfor have flere forskellige roller og nye forpligtelser at opfylde.

Nærværende projekt har gennemgået produktsortimentet blandt tre danske virksomheder i byggevarebranchen. Virksomhederne fordeler sig på to forhandlere af vandtætnings- og fugtisoleringsmidler, etc. samt en selvstændig trælasthandel med indkøb af f.eks. tagsten.

Virksomhederne har bidraget til projektet med oplysninger om deres aktiviteter, produktspecifikationer og sikkerhedsdatablade m.m.

På baggrund af disse oplysninger er der udarbejdet et notat til den enkelte virksomhed med beskrivelse af virksomhedens rolle samt aktionsplan for de relevante forpligtelser under REACH.

Endvidere er der i projektet udviklet et webbaseret IT-værktøj, som er et screeningsprogram der giver virksomhederne et overblik over forekomst og anvendelse af kemiske stoffer i deres produkter/produktion samt overblik over en eventuel forekomst af stoffer med problematiske egenskaber.

Projektet er gennemført i et samarbejde mellem:

Grontmij | Carl Bro A/S (GMCB) (projektleder) og DHI Institut for vand & miljø (DHI).

Knud Erik Poulsen, projektleder (GMCB)
Lise Møller, kemikaliescreeninger og information om REACH (DHI)
Susanne Jermiin Knudsen, virksomhedskontakt (GMCB)
Jesper Præstmark, IT-værktøjer (GMCB)

De tre virksomheder der har deltaget i projektet er:

VANDEX A/S (Primært import og salg af cementbaserede produkter til vandtætning og renovering af beton og murværk). Desuden produkter til underlagsforstærkning og imprægnering samt saltresistent puds (www.vandex.dk).

Dolenco ApS (Produkter til vandtætning og fugtspærre af beton og murværk m.m). – (www.dolenco.dk).

A/S ISODEK (Import og salg af tage, gulve, beton, vinduer/døre og isolering) - (www.isodek.dk).

Projektet har modtaget støtte og assistance for kontakt til virksomheder gennem Dansk Industri ved Jens Nørgaard.

Projektet er en fortsættelse af forprojektet, ”Udvikling af virksomhedsrelevante værktøjer til implementering af REACH i byggevarebranchen” ligeledes bevilget under Miljøministreriets Virksomhedsordning, del 2.2 Substitution, Projekter om udvikling af værktøjer og implementering af den nye kemikaliepolitik, december 2005.






3 Projektaktiviteter og resultater

3.1 Projektforløb og aktiviteter

Projektets forløb, aktiviteter og resultater er vist i oversigtsform i tabel 3.1

Heraf henvises også til bilag som detaljeret beskriver projektets resultater.

Tabel 3.1 oversigt over projektaktiviteter og resultater

  Delaktivitet Resultat
1 Udarbejdelse af en introduktionsfolder om REACH for byggevarebranchen.

Indledende kontakt til en lang række virksomheder inden for byggevarebranchen for at finde frem til virksomheder som havde interesse for at lære mere om REACH og som ønskede at påbegynde implementering af REACH i virksomheden.

Formidling og virksomhedsdialog samt udvælgelse og etablering af samarbejde med 3 virksomheder.
Introduktionsfolder

Etablering af aftale med 3 virksomheder om implementering af REACH.




Bilag 1:
Introduktionsfolder og rutediagram
2 Anvendelse af udarbejdet rutediagram for virksomhedernes arbejde med REACH.

Udvikling af IT- screeningsværktøj beregnet på byggevarebranchen.

Udarbejdelse af praktisk brugervejledning.
Et webbaseret IT værktøj, som gør det nemt for virksomhederne at komme i gang med at arbejde med REACH.

IT-værktøj:
http://dkcphite02-1.ext.carlbro.dk/REACH/
Login fås ved henvendelse til kontaktperson på adressen.


Bilag 2:

Brugervejledning
3 Indhentning af produktoplysninger for udvalgte kemikalier i virksomhederne.

Udarbejdelse af notat for hver enkelt virksomhed med vurdering af kemiske stoffer samt anbefalinger for det videre arbejde med REACH.
Virksomhederne har fået introduktion til REACH arbejdet.

Notat til hver virksomhed (fortrolige).
4 Generel formidling af resultater. Resultaterne af projektet er lagt ud på www.cbmanager.dk/reach

I det følgende gives ydermere en uddybning af projektaktiviteterne.

3.2 Indledende information og dialog

På baggrund af den indledende dialog med virksomhederne blev projektets fokus tilrettet virksomhedernes aktiviteter og de roller under REACH, som de sandsynligvis får. En detaljeret informationsskrivelse vedrørende rollerne som downstream brugere, distributører samt artikel-producenter og -importører blev herefter sammensat og visualiseret med et flowdiagram (rutediagram) til virksomhederne som led i deres forberedelse forud for konsulentbesøget på virksomheden.

Informationsskrivelsen er vedlagt i bilag 1. I tillæg til informationsskrivelsen fik virksomhederne fremsendt et skema til indtastning af produktoplysninger og data for indholdsstofferne. Flowdiagram og regneark har samtidig dannet grundlag for projektets IT-støtteværktøj.

I forlængelse af det fremsendte materiale modtog virksomhederne under besøget en overheadpræsentation med både en generel introduktion til REACH og en mere specifik gennemgang af konsekvenser og berøringsflader for virksomhedens aktiviteter. Virksomhedens produkter og aktiviteter blev gennemgået med henblik på at få identificeret virksomhedens rolle(r) under REACH.

Som resultat af gennemgangen kunne virksomhedens rolle for hver af de tre virksomheder begrænses til sandsynligvis kun at omfatte rollen som distributør. Hertil har beskrivelsen af rollerne som downstream brugere og artikelimportører i processen været væsentlige for virksomhedernes forståelse for og afgrænsning af egne forpligtelser.

3.3 Webbaseret IT- screningsværktøj

I projektet er der endvidere udviklet et webbaseret IT-værktøj til anvendelse for downstream brugere, distributører samt artikel-producenter og – importører.

Det webbaserede IT-værktøj er et screeningsprogram, som giver virksomhederne et overblik over forekomst og anvendelse af kemiske stoffer i deres produkter/produktion samt overblik over en eventuel forekomst af stoffer med problematiske egenskaber.

Programmet er en website som findes på http://dkcphite02-1.ext.carlbro.dk/REACH/

I projektet er der endvidere udarbejdet en praktisk brugervejledning til programmet. Brugervejledningen er indsat som bilag 2.

3.4 Vurdering af kemiske stoffer

De velkendte miljø- og/eller sundhedsmæssige effekter blandt stofferne i virksomhedernes produkter blev identificeret ved søgning på relevante lister ud fra stoffernes CAS numre. Søgningen har omfattet opslag i Listen Over Farlige Stoffer og EU’s kandidatliste over stoffer med hormonlignende egenskaber foruden opslag i REACH Annex IV - listen over stoffer, der er undtaget fra registrering. For stoffer, der ikke var klassificeret, blev der desuden søgt på Listen Over Uønskede Stoffer, Effektlisten, N-CLASS, H-CLASS, Selvklassificeringslisten, listen af stoffer der risikovurderes i EU samt ”Spildevandsvejledningen” (Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 11, 2002). Hertil er der søgt efter data i databaser såsom IUCLID 2004 (online på ECB-hjemmeside), ECOTOX (US-EPA), HSDB, IARC samt andre relevante steder på Internettet. Desuden er kendskab til stoffer og stofgrupper fra tidligere undersøgelser blevet anvendt.

Vurderingen blev baseret på en gennemgang af undersøgelser og data vedrørende effekter på miljø og sundhed, der var tilgængelige i de ovennævnte kilder. Hertil er eventuelle særlige forhold, der berører stoffet under implementeringen af REACH, medtaget i notaterne.

I alt har 22 produkter med indhold af 15 forskellige kemiske stoffer indgået i projektet, foruden en række af de på trælasten tilstedeværende produktmærkninger f.eks. på artikler som spånplader, tagpap og isoleringsmaterialer samt på produkter som cementblandinger og rensevæsker.

Resultatet viser, dels at ingen af stofferne i produkterne var klassificeret med R45, R46, R49, R60, R61, R50/53, klassificeringer der tilhører CMR og PBT/vPvB-stofferne og dels at ingen af stofferne står opført på listen over stoffer med hormonlignende egenskaber. Dermed blev ingen af stofferne identificeret som mulige kandidater til godkendelseslisten. I nogle af produkterne indgår der dog stofgrupper såsom silaner og siloxaner, uden angivelse af CAS nummer. Erfaringer fra tidligere undersøgelser af siloxan-forbindelser viser, at datagrundlaget er meget sparsomt for stofgruppen, og at især en eventuel risiko for effekter i miljøet ikke er tilstrækkeligt belyst (2). Det forventes, at der som led i opdateringen af datagrundlaget under registreringsprocessen etableres et dækkende datagrundlag, der fremover vil afspejles i de opdaterede sikkerhedsdatablade for sådanne produkter, når REACH er blevet indført.

Resultatet viser desuden, at der i en række af produkterne indgår naturligt forekommende stoffer som f.eks. sand, der muligvis vil blive undtaget fra registrering under REACH, såfremt det vurderes, at stoffet ikke opfylder kriterierne for klassificering som farlig (efter annex V, punkt 8: ”Andre stoffer, der forekommer i naturen, end dem, der er anført i punkt 7, hvis de ikke modificeres kemisk, medmindre de opfylder kriterierne for klassificering som farlig efter direktiv 67/548/EØF”). Derudover er der blandt artiklerne byggematerialer såsom cementklinker, der er undtaget efter annex V, punkt 7.

Baseret på projektets resultater forventes det, at en række særlige produkter og artikler i byggevarebranchen vil indeholde naturligt forekommende stoffer, som omfattes af undtagelserne efter annex V. Derimod viser andre undersøgelser af kemiske stoffer i byggevarer, at en række produkter og artikler indeholder problematiske stoffer, der er mulige kandidater til godkendelseslisten, annex XIV (3). At der blandt de her undersøgte produkter ikke er fundet problematiske stoffer, kan således ikke tages som et udtryk for en generel tendens for produkterne.

3.5 Informationer til virksomhederne

Alle tre virksomheder er omfattet af rollen som distributør og har dermed primært pligt til at formidle oplysninger i leverandørkæden.

Informationen til virksomhederne, som er givet i nærværende projekt, har omfattet:

  • Pligt for brugere af kemiske stoffer til at formidle oplysninger om anvendelsen af stoffet/produktet opad i leverandørkæden, således at den faktiske anvendelse af stoffet/produktet gøres til identificeret brug. Herunder kan der ligge væsentlige opgaver for distributøren i at formidle information fra kunder til leverandører. Det gælder bl.a. at videregive en kundes ønsker om at få sin anvendelse medtaget i producentens kemikaliesikkerhedsvurdering (CSA) eller nye oplysninger om farlige egenskaber, uanset hvilke anvendelser der er tale om, samt alle andre oplysninger, der kan anfægte tilstrækkeligheden af de risikohåndteringsforanstaltninger, der er identificeret i et sikkerhedsdatablad.
     
  • At såfremt, der tilstøder oplysninger, som ikke allerede er omfattet af leverandørens oplysninger, har distributøren pligt til selv at opdatere sikkerhedsdatabladet eller at udarbejde et nyt sikkerhedsdatablad med oplysningerne.
     
  • Pligt til at videregive sikkerhedsdatablad (SDS) inklusiv relevante eksponeringsscenarier (ES) og andre relevante informationer fra sikkerhedsdatabladet til modtageren af stoffet/ produktet (i henhold til art. 31).
     
  • Pligt til at samle alle de oplysninger, der er behov for, for at kunne opfylde forpligtelserne i henhold til REACH forordningen (1), og have dem tilgængelige i mindst 10 år efter det tidspunkt, hvor stoffet/produktet sidst blev anvendt eller leveret, etc. (art 36).
     
  • At såfremt virksomheden har aktiviteter, hvor virksomheden omhælder, vil virksomheden desuden være omfattet som downstream bruger med tilhørende forpligtelser. Hertil hører eventuelle andre aktiviteter, der omfatter mere end transport og midlertidig opbevaring.

    Informationen til virksomhederne har desuden omfattet oplysninger om, at alle leverandører af et stof eller produkt, herunder også distributører generelt har pligt til, at:
     
    • Videregive oplysninger nedad i leverandørkæden vedrørende stoffer eller produkter, for hvilke der ikke kræves et sikkerhedsdatablad (i henhold til art. 32). Oplysningerne omfatter bl.a. stoffets registreringsnummer, information om hvorvidt stoffet kræver godkendelse, nærmere oplysning om enhver begrænsning og alle andre foreliggende og relevante oplysninger om stoffet (se art. 32).
       
    • Videregive oplysningerne gratis i papirform eller elektronisk senest ved den første leverance af stoffet eller produktet.

3.6 Anbefalinger til virksomhederne

Dialogen med virksomhederne blev afsluttet med en aktionsplan med anbefalinger til, hvorledes implementeringen af REACH kunne prioriteres.

I den indledende fase af implementeringen blev virksomhederne anbefalet at prioritere:

  • at etablere et system for formidling af information med såvel leverandører som kunder
     
  • at indlede kontakten til kunderne og få klarhed over deres eventuelle ønsker om at få produkternes brug kommunikeret videre op i leverandørkæden
     
  • at føre en tæt dialog med leverandøren med henblik på at få overblik over stabiliteten af fremtidige leverancer efter implementering af REACH.

Der er endeligt til hver virksomhed udarbejdet et separat notat med følgende indhold:

  • Indledning
  • Forpligtigelser i relation til REACH
  • Vurdering af kemikalier
  • Forberedelse til REACH
  • Referencer

Da notaterne indeholder fortrolige informationer, kan de ikke offentliggøres i nærværende rapport.






4 Referencer

  1. Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency, amending Directive 1999/45/EC and repealing Council Regulation (EEC) No 793/93 and Commission Regulation (EC) No 1488/94 as well as Council Directive 76/769/EEC and Commission Directives 91/155/EEC, 93/67/EEC, 93/105/EC and 2000/21/EC.





BILAG 1. Introduktionsskrivelse og rutediagram

REACH for virksomheder, der omfattes som downstream brugere (DU), distributører eller artikel importører

REACH tager udgangspunkt i det enkelte kemiske stof, og virksomhedens rolle afhænger af, hvor virksomheden befinder sig i processen mellem stoffets første produktion og dets vej til slutbrugeren. Mange virksomheder vil derfor have flere forskellige roller.

Generelt vil virksomheder, som producerer, importerer, distribuerer eller bruger kemiske stoffer/produkter, være omfattet af REACH, herunder også virksomheder, som producerer og importerer artikler (varer, materialer).

Kemiske produkter (præparater) er f.eks. en 20 % vandig opløsning af NaOH, et rengøringsmiddel, maling, shampoo og tandpasta, mens artikler f.eks. er ringbind, bildæk, T-shirts, tagpap, en sofa eller en telefon. Byggevarer er kemiske produkter eller artikler.

Nærværende projekt er tilrettet producenter og importører af byggevarer, der primært skønnes at være omfattet som downstream brugere, distributører eller artikelproducenter og importører. De mere omfattende aktioner, der påhviler producenter og importører af et kemisk stof, er derfor ikke medtaget her.

Downstream brugerne er virksomheder, der anvender kemiske stoffer som led i industrielle eller erhvervsmæssige aktiviteter. Det er f.eks. virksomheder, der producerer tagsten, tætningsmidler, maling, maskiner, elektronik eller møbler. Det kan også være professionelle brugere af kemiske stoffer og produkter f.eks. håndværkere.

Aktioner for downstream brugere

Generelt har downstream brugeren pligt til at videregive oplysninger om stoffer og kemiske produkter både opad og nedad i leverandørkæden (art. 32 & 34).

Downstream brugeren får pligt til kun at anvende stoffet på den måde og under de betingelser, som producenten eller importøren foreskriver. I praksis betyder dette, at enhver downstream bruger, der modtager sikkerhedsdatablad(e) med et eksponeringsscenarie (ES), får pligt til at sikre, at hans anvendelse er i overensstemmelse med leverandørens foreslåede sikkerhedsforanstaltninger eller alternativt at udarbejde sin egen kemikaliesikkerhedsvurdering.

Downstream brugeren får dermed behov for at undersøge, hvilke stoffer der vil blive registreret (og præregistreret) og om downstream brugerens egen anvendelse(r) vil komme til at ligge indenfor producentens ES.

Der er dog undtagelser til kravet om DU’s egen kemikaliesikkerhedsvurdering i tilfælde, hvor:’

  • Der ikke stilles krav om sikkerhedsdatablad (SDB) (art. 31)
  • Der ikke stilles krav om, at leverandøren skal udarbejde kemikaliesikkerhedsrapport (KSR).
  • DU anvender stoffet i mængder under 1 ton pr. år (Her skal der i stedet udarbejdes en anmeldelse til Agenturet).
  • DU opfylder eller anbefaler et ES, der mindst omfatter de betingelser (dvs. er mindst lige så sikkert), der er beskrevet i det ES, som han har modtaget fra sin leverandør.
  • Stoffet er til stede i et kemiske produkt med en koncentration, der er mindre end de koncentrationer, der er nævnt i REACH forordningens art. 14.2
  • DU anvender stoffet til produkt- og procesorienteret forskning og udvikling, forudsat at risici for menneskers sundhed og for miljøet er tilstrækkeligt kontrolleret i overensstemmelse med lovgivningens krav vedr. arbejdstager- og miljøbeskyttelse. (Her skal der i stedet udarbejdes en anmeldelse til Agenturet).

Bemærk desuden:

  • DU skal underrette Agenturet (anmelde), hvis hans klassificering afviger fra leverandørens klassificering.
  • Hvis DU anvender godkendelsespligtige stoffer, kan DU enten selv søge om godkendelse eller sikre, at stoffets anvendelse er dækket af leverandørens godkendelse. Hvis stoffets anvendelse er dækket af leverandørens godkendelse, skal DU anmelde sin brug til Agenturet inden 3 mdr. efter modtagelsen af den første leverance (art. 66).
  • DU kan have importørforpligtelser. Hvis virksomheden importerer kemiske stoffer eller kemiske produkter fra lande udenfor EU, kan virksomheden tillige være omfattet af importørforpligtelser.

Aktioner for importører og producenter af artikler:

REACH skelner mellem artikler, der er beregnet til at frigive stoffer (f.eks. blæk i printerpatroner eller stoffer i vådservietter) og artikler, der ikke er beregnet til at frigive stoffer (f.eks. trælister eller vinduer).

Artikler, der er beregnet til at frigive stoffer:
For artikler, som indeholder stoffer, der er beregnet til at blive frigivet (under normal og forudsigelig brug), er der krav om, at disse stoffer registreres, hvis indholdet i den samlede mængde artikler er over 1 ton pr. producent/importør pr. år (medmindre stoffet allerede er registreret til formålet).

Artikler, der ikke er beregnet til at frigive stoffer:

Leverandører af artikler, der indeholder særligt problematiske stoffer (Substances of Very High Concern, SVHC), dvs. kandidatstoffer til godkendelsesordningen (bilag XIV) i koncentrationer over 0,1 vægtprocent, skal give erhvervsmæssige kunder tilstrækkelige oplysninger, så modtageren kan anvende artiklerne sikkert og som minimum oplyse om, at disse stoffer er til stede i artiklerne.

Producenter og importører af artikler skal anmelde indholdet af SVHC/kandidatstofferne til Agenturet, hvis den samlede mængde i alle artikler overstiger 1 ton pr år og koncentrationen er over 0,1 vægtprocent (medmindre producenten kan udelukke eksponering af mennesker og miljø ved normal eller med rimelighed forventet anvendelse, herunder bortskaffelse). Anmeldelsen foretages af producenten eller den første importør til EU.

Referencer:

Miljøstyrelsen (2007). www.mst.dk, februar, 2007

REACH forordningen: Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency, amending Directive 1999/45/EC and repealing Council Regulation (EEC) No 793/93 and Commission Regulation (EC) No 1488/94 as well as Council Directive 76/769/EEC and Commission Directives 91/155/EEC, 93/67/EEC, 93/105/EC and 2000/21/EC.

Figur 1: Artikel importør, distributør og DU aktiviteter under REACH

Figur 1: Artikel importør, distributør og DU aktiviteter under REACH

Figur 2: Aktioner for distributører og artikel importører/producenter

Figur 2: Aktioner for distributører og artikel importører/producenter

Figur 3: Aktioner for down-stream users

Figur 3: Aktioner for down-stream users






BILAG 2. Brugervejledning til IT-værktøj

Reach screenings værktøj

Introduktion: Hvad er Reach screenings værktøj

Programmet er et simpelt screeningsværktøj, som giver virksomhederne et overblik over forekomst og anvendelse af kemiske stoffer i deres produkter/produktion samt overblik over en eventuel forekomst af stoffer med problematiske egenskaber.

Programmet er en website der pt. findes på http://dkcphite02-1.ext.carlbro.dk/REACH/

Skærmbillede oversigt

Programmet er ganske simpelt, indeholdende:

  • Login dialog (skærmbillede)
  • Liste af produkter virksomheden anvender
  • Liste af tilhørende stoffer pr. produkt
  • Dialoger til at oprette nye / rette eksisterende produkter og indholds stoffer
  • Dialog til at søge efter stoffer i EU's liste over farlige stoffer fra oktober 2005
  • Rapport med summer af indholds stoffer
  • Diverse dokumentation

Skematisk oversigt over skærmbillede

Standard arbejdsgang vedr. registrering af virksomhedens farlige stoffer

Start og login

Brugeren åbner Internet siten og logger ind

Fra start er listen af produkter og tilhørende indholdsstoffer tom.

Skærmbillede: Start

Opret et nyt produkt

Klik på knappen Nyt udfor produkt listen

Knap: Nyt

Herefter vises ny/ret produkt dialogen

Skærmbillede: Ny/ret produkt dialogen

Denne udfyldes med:

  • Produkt navn
  • Leverandør
  • Egen import fra ikke EU land: ja/nej
  • Kvantum: kg/år
  • Faremærkning vælges
  • R-Sætning vælges

Klik derefter på OK gem for at gemme produktet

Opret et nyt tilhørende stof

Klik på knappen Nyt udfor stof listen

Knap: Nyt

Herefter vises ny/ret stof dialogen

Skærmbillede: Ny/ret stof dialogen

Vælg indholdsstoffet ud fra EU’s liste af farlige stoffer

Klik på Vælg

Knap: Vælg

Hvorefter dialogen til valg af stof vises

Skærmbillede: Dialog til valg af stof

Indtast navnet på den ønskede stof, CASnr, EFnr eller Indeksnr. i tekstboksen, og klik på Søg.

Søg boks

Det er muligt af nøjes med en del af navnet, CASnr, EFnr eller Indeksnr.

For at hjælpe med at finde det ønskede stof kan listen sorteres ved at klikke på de blå understregede kolonne overskrifter.

Skærmudsnit: Kolonneoverskrift

Og der kan bladres i siderne ved at klikke på de blå understregede side numre nederst til højre

Skærmudsnit: Bladrefunktion

Vælg det ønskede stof ved at klikke på linien med stoffet

Skærmudsnit: Stoflinie

og klik derefter på OK Vælg, hvorefter dialogen lukkes og produktet overføres til indholdsstof dialogen.

Knap: OK Vælg

Udfyld resterende felter:
Mængde i procent
Vælg faremærkning
Vælg R-Sætning

Klik på OK gem for at gemme stoffet

Gentag oprettelsen af tilhørende farlige indholdsstoffer for valgte produkt

Opret alle produkter med tilhørende indholds stoffer.

Virksomhedens liste af produkter inkl. tilhørende indholds stoffer

Skærmbillede: Liste af produkter inkl. tilhørende indholds stoffer

Til disse lister er der lige som på søg stof dialogen, side vælger samt mulighed for at sorterer kolonner.

Der vises en faremærkning: Symbol: Faremærkning i listerne for følgende produkter og stoffer:

  • Egen importeret fra ikke EU land
  • R-Sætninger: R45, R46, R49, R60, R61 og R50/53

Rapporten: Stof summer

Knap: Stof summer

Klik på knappen Stof sum for at få vist en rapport med mængde summer af alle virksomhedens indholdsstoffer.

Skærmbillede: Rapport med mængde summer af alle virksomhedens indholdsstoffer

Her er der tillige markering: Symbol: Faremærkning for stoffer hvis mængde overstiger 1000 kg/år.

Dokumenter

Klik på knappen Information øverst til højre for at få vist program information.

Skærmbillede: Program information

Her er der mulighed for at læse:

  • Generel information om programmet og Reach
  • Figur 1: Artikel importør, distributør og DU aktiviteter under REACH
  • Figur 2: Aktioner for distributører og artikel importører/producenter
  • Figur 3: Aktioner for downstream users
  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006

Informationssystemet indeholder link sammenhæng mellem figurerne og forordningen.

Det er muligt at holde musen over alle forkortelser i figurerne og få en forklaring

Skærmudsnit: Forklaring på forkortelse

Administrativ indgang

Log ind som en administrativ bruger, hvorefter følgende skærmbillede vises:

Skærmbillede: Administrativ login

Her er det muligt at oprette/rette og slette:

  • Tilmeldte virksomheder
  • Brugere
  • Postnumre
  • Stoffer
  • R-Sætninger
  • Faremærkninger

Disse 6 punkter betjenes alle på samme måde, og består hver især at en liste og en dialog.

Klik på en af knapperne (her R-Sætninger) og listen vises

Skærmbillede: R-Sætninger

Her er der så mulighed for at: oprette ny, rette eksisterende, slette eller lukke dialogen.

Ved klik på ret vises følgende dialog:

Skærmbillede: Revidér R-Sætninger

Udfyld felterne og klik på OK gem

 



Version 1.0 September 2008 • © Miljøstyrelsen.