Miljøforbedringer gennem produktudvikling- en guideIndholdsfortegnelse
ForordDenne Guide giver inspiration og anviser en trinvis metode til at tænke positive miljøeffekter ind i virksomhedernes design og produktudvikling, således at du får tydeliggjort din virksomheds muligheder for synergi mellem miljø og forretningsskabelse. Guiden er rettet mod produktudviklere med opgaven at bygge miljøtænkning ind i udviklingsforløbet og dermed også i produkterne. Den er blevet til på basis af en kortlægningsaktivitet vedrørende miljørigtige produktudviklingsaktiviteter og -metoder i danske og internationale virksomheder samt en række workshops med danske virksomheder. Hvis der sættes ressourcer af til denne aktivitet i virksomheden, kommer investeringen mange gange tilbage i form af:
IndledningVirksomheder i Danmark og udlandet arbejder i stigende omfang med at reducere menneskeskabte påvirkninger af miljø og natur. Samtidig er der fortsat et stort fokus på at skabe værdi for virksomhedernes kunder og forbrugere. For danske virksomheder ligger der i denne udvikling et enormt potentiale for at skabe nye forretningsmuligheder, hvis bæredygtig udvikling og værdiskabelse tidligt inddrages i designet af nye produkter og services. For erhvervslivet handler det om at sætte en Miljøstyrelsen og DI vil i fællesskab være med til at sætte en sådan ny dagsorden. Vi retter fokus på, hvordan produkter og services kan designes så de ikke skader mennesker, miljø og natur. Med denne Guide til miljøforbedringer gennem produktudvikling tager vi første skridt i denne udvikling. Guiden giver inspiration og en trinvis metode til at tænke positive miljøeffekter ind i virksomhedernes design og produktudvikling. Guiden henvender sig til produktudviklere, som ønsker at bygge miljøtænkning ind i udviklingsforløbet og dermed i produkterne; men også miljømedarbejdere, designere og andre kan have glæde af at læse den. Guiden bygger på en kortlægning af, hvilke metoder og aktiviteter inden for produktudvikling danske og internationale virksomheder anvender. Samt ikke mindst på erfaringer indhøstet gennem en række workshops med danske virksomheder. Guiden er udarbejdet af Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og IPU Produktudvikling i samarbejde med DI og Miljøstyrelsen. Finansieringen er sket via Miljøministeriets Virksomhedsordning. God læselyst! En guide for produktudviklereHvordan kan man tænke radikalt anderledes i forhold til udvikling og produktion af produkter og opnå forbedrede miljøprofiler? Da miljøeffekter opstår på forskellige tidspunkter i produkters levetid, er det vigtigt at tage en såkaldt livscyklustilgang til produktudvikling. Guiden tager derfor udgangspunkt i et typisk livscyklusforløb, og fokus er lagt på, at der tages hensyn til hele produktets livscyklus allerede tidligt i produktudviklingen. Guiden præsenterer et forløb, som er rettet mod produktudviklere og produktudviklingsgrupper Guiden skal hjælpe til at skabe overblik og konsensus i produktudviklingsgruppen angående miljøtiltag. Og bagefter kan det inspirere Denne Guide fører dig ind i et forløb, hvor du får tydeliggjort din virksomheds muligheder for synergi mellem miljø og forretningsskabelse gennem en systematisk og kreativ fremgangsmåde. Baggrund og motivation
Tag miljøudfordringen op!Der er konkurrencemæssige fordele ved at få styr på, hvor og hvorfor miljøeffekterne opstår i produkternes levetid. Bl.a. gælder det for mange af de produkter, vi møder i dagligdagen, at ca. 90% af det spild, som kan forbindes med et produkt, er sket, inden slutbrugeren overhovedet tager det i anvendelse. Der er derfor behov for at skabe miljøforbedrede alternativer til eksisterende teknologier, materialer og design. Såvel virksomheden som dens kunder og leverandører skal inddrages i forståelsen af, at bæredygtig udvikling er et fælles anliggende, der har konsekvenser for alle parter. Set fra et rent forretningsmæssigt synspunkt Systematisk miljøtænkning i produktudvikling skaber produkter, der lever op til miljølovgivning og standarder, og som kunder i stigende grad efterspørger. Når man systematiserer miljøarbejdet, kan der ofte sættes lighedstegn mellem miljøforbedringer og øget kvalitet af produktet. Der spirer i disse tider et utal af bæredygtige teknologier, produkter og systemløsninger frem, drevet af industrien, forskningscentre og universiteter. En væsentlig motivation er erkendelsen af, at miljø- og bæredygtighedsmål kan anses for at være innovationsfremmende og forretningsskabende. Den enkelte virksomhed har altså en unik mulighed for at benytte sin adgang til frie markeder, innovative medarbejdere og potentielt villige (for)brugere til at skabe betydelige miljøforbedringer, som samtidigt skaber behovstilfredsstillelse og markedsmæssig succes. Produktudvikleren er mest indflydelsesrigMiljøeffekter opstår i alle faser af et produkts levetid, og forskellige produkter giver anledning til forskellige miljøprofiler. Miljøeffekterne i forbindelse med produktion, brug og bortskaffelse af en cykel er for eksempel meget forskellige fra effekterne for en bil. Men uanset art, størrelse og tidspunkt for miljøpåvirkningers opståen er langt størstedelen af miljøeffekterne blevet besluttet i de tidlige faser af produktudviklingen. Produktudvikleren har altså stor indflydelse på produktets livscyklus og derfor også på miljøeffekterne. Det er hér, hvor materialer, teknologier og produktets levetid bliver fastlåst. Derfor gælder det om, at produktudvikleren tænker sig godt og systematisk om. I produktudviklingsforløbet er det nødvendigt at estimere, hvilke miljøeffekter der sandsynligvis vil opstå i løbet af produktets levetid. Det er vigtigt, at der skabes dialog mellem alle afdelinger og funktioner i virksomheden for at sikre, at optimale miljøbeslutninger kan træffes tidligt i produktudviklingen. Og det er afgørende, at miljøtænkning bliver en integreret del af produktudviklingsforløbet, på lige fod med overvejelser som omkostninger, kvalitet, produktionsrigtig konstruktion osv. Ved at arbejde systematisk og kreativt med miljøforbedringer i produktudviklingen kan der skabes innovative og radikalt forbedrede miljøkoncepter. Inddragelse af mange funktioner og fagligheder i processen giver flere synspunkter og øger sandsynligheden for optimale løsninger. Ca. 80% af produktets miljømæssige profil fastlåses ved konceptskabelsen under produktudviklingen
Produktets livsforløb skal afsløresEt vigtigt led i systematisk miljøforbedring er at skabe indsigt i produktets livsforløb. Hvis man danner sig et billede af hele produktets livsforløb, kan man sørge for, at det der sker i de enkelte livsfaser bliver så miljørigtigt som muligt. Dette kaldes for produktlivstænkning. Med produktlivstænkning går man aktivt og systematisk til værks for at afdække alle produktets livsfaser samt de forskellige situationer og aktører, som produktet sandsynligvis kommer til at møde i dets livsforløb. Virksomheden kan drage fordele af en sådan bred tilgang til produktudvikling, ikke mindst fordi produktets brugsfase bliver synliggjort tidligt i forløbet. Når produktlivsforløbet afsløres for udvikleren, er der mulighed for at få øje på miljømæssige problemer og forbedringspotentialer over hele produktlivsforløbet. Men der skal også andre ansvarlige på banen. I takt med at der kommer flere og flere miljømæssige krav til virksomheders aktiviteter og produkter, kan produktlivstænkning bruges til at sikre, at virksomhedens miljøansvarlighed integreres i produktionsaktiviteter, distribution og anvendelse af de produkter, som sendes på markedet. Det er åbenlyst, at fokus på produktets samlede livsforløb kan danne grundlag for nye konkurrenceparametre eller nye måder at drive virksomhed på. For at få øje på potentielle miljøeffekter er det vigtigt at visualisere produktets livsforløb ud fra en forestilling om de forskellige situationer og aktører, som produktet kommer til at møde i sit livsforløb. I beskrivelsen af hver fase i livsforløbet bør aktiviteterne beskrives, så man kan udtale sig om ressourceforbrug og se, hvad der skaber miljøeffekterne. EKSEMPEL: KORTLÆGNING AF PRODUKTLIVSFORLØBET FOR ET STILLADS. POTENTIELLE MILJØEFFEKTER ER ANFØRT MED RØDT CASE: SAMMENSÆTNING AF EN MILJØRIGTIG PRODUKTUDVIKLINGSPROCES
Miljøforbedring i 7 trin
HVORFOR ET 7-TRINSFORLØB? Det gælder for de fleste virksomheder, som har haft miljø på dagsordenen i nogle år, at der er styr på de mere miljøanalytiske opgaver samt miljødokumentation og -rapportering. Derimod er der ofte mindre fokus på at skabe helt nye løsninger, der fører til miljøforbedringer. Med følgende 7 trin bliver du ledt gennem et løsningsorienteret forløb, der fører til miljøforbedringer. De 7 trin er enkle, inspirerende og anderledes i forhold til dine almindelige produktudviklingsopgaver. Fremgangsmåden skaber plads til nytænkning ved at sætte fokus alene på miljø. FÅ STYR PÅ MILJØ Det følgende 7-trinsforløb er bygget op, så det hjælper dig med:
FORLØBETS OPBYGNING Forløbet er bygget op som en kæde af øvelser, som man bør gennemføre fra start til slut. Det er nemlig vigtigt, at man for eksempel kortlægger produktets livscyklus og miljøpåvirkninger, før der tages hul på løsningsforslag. Forløbet er baseret på, at man på forhånd har udvalgt et produkt, som skal miljøforbedres. Det valgte produkt kan enten være et allerede markedsført produkt, der her bruges som referenceprodukt, eller et produkt, der er under udvikling. Det første er nemmest, fordi man lettere kan finde data fra livsforløbet. De første 6 trin af 7-trinsforløbet isolerer miljøopgaven og sætter fokus på identificering af miljøproblemer og skabelse af forbedringsforslag. Trin 7 sætter rammerne for en handlingsplan og skaber grundlag for at forankre miljøforbedringer i produktudviklingen. * Prøv i hvert trin at definere fem vigtige miljøprioriteringer, som senere kan danne grundlag for en endelig prioritering! ”Det er vigtigt at forsimple processen, da den miljømæssige udfordring ellers bliver for kompliceret.” [Jes Faltum, LEGO Group A/S] De syv trin til miljøforbedringTrin 1 Brugskontekst Hvordan bliver produktet brugt? Af hvem? Hvor lang tid? Det centrale er, at vi skal kunne se miljøproblemerne i forhold til produktets ydelser til brugeren. Trin 2 Overblik Vi udvider brug til livsforløb: Hvordan bliver produktet fremstillet, distribueret, og bortskaffet? Hvilke miljøeffekter medfører det? Trin 3 Miljøprofil Miljøeffekterne skal opdeles i fire kategorier, så en sammenlignelig profil opstår. Hvad er årsagerne til miljøeffekterne? Trin 4 Aktørnetværk Tegn et netværk af alle interessenter som Trin 5 Kvantificering Sæt tal på produktets miljøeffekter. Opstil scenarier for alternative processer, materialer og livsforløb. Overvej sandsynligheden af scenarierne Trin 6 Konceptualisering Prøv at fjerne eller reducere miljøeffekterne ved at skabe løsninger til produkt- og/eller livsforløbsændringer. Brug miljøprincipper, skitser miljøkoncepter Trin 1-6 er et innovativt, miljøorienteret eksperiment. Uddrag erfaringerne herfra og generelliser for din virksomhed, hvilken miljøindsats der kan og bør gøres: Trin 7 Miljøstrategi Lav en handlingsplan for miljøindsats, specielt i produktudvikling ”Miljømæssig ansvarlighed har i en lang årrække været en kerneværdi i virksomheden. Indarbejdning af miljø For brugeren er det let at vælge. De fleste af Gabriels møbelstoffer er enten mærket med EU’s miljømærke ’Blomsten’ eller miljømærket ØkoTex.” [Anna Fricke, Gabriel A/S] HVEM SKAL DELTAGE? Målgruppen for forløbet er alle de medarbejdere, som spiller en aktiv rolle i de områder af virksomheden, der kan knyttes til produktets miljøeffekter. Det er optimalt, hvis deltagerne repræsenterer en bred vifte af fagligheder, fra maskiningeniører over miljøspecialister, industrielle designere og materialespecialister til fabrikschefen. TILRETTELÆGGELSE AF FORLØBET Forløbet gennemføres på et fysisk møde, der bør vare minimum én arbejdsdag. Hertil kommer tid til forberedelse og efterbehandling. Aktiv deltagelse er en nødvendighed, rapportering sker undervejs, og miljøforbedringer bliver skabt som hovedresultatet. Følgende kan bidrage til et godt resultat:
VEJLEDENDE SPØRGSMÅL Som afslutning på hvert trin i 7-trinsforløbet er der forberedt tre spørgsmål. Disse spørgsmål kan fungere som forberedende indikatorer i forhold til, hvor dit miljøfokus bør være for dette trin. Kan du svare på alle disse spørgsmål, er du i stand til at identificere og skabe koncepter samt kortlægge en strategi for en miljøforbed-ring af dit produkt. Trin 1: Beskriv brugskontekstenSom den allerførste øvelse er det vigtigt at nå til en fælles forståelse af produktet og dets værdiskabelse i brug. Det giver et fælles udgangspunkt for drøftelserne om produktets miljømæssige forbedringsmuligheder, som du skal bruge senere i forløbet til at skabe produktalternativer. Det er jo vigtigt, at alternativer opfylder de samme behov for kunden. Overflødige produktegenskaber skal betragtes som spild, både set fra en miljømæssig og en kundesynsvinkel. Trin 1 har derfor til formål at nå frem til en beskrivelse af produktets funktionalitet for brugeren. Beskrivelsen danner reference ved alle senere beslutninger og kan desuden bruges, når der f.eks. skal sammenlignes alternative koncepter. Beskrivelsen af brugskonteksten opbygges ved at besvare følgende spørgsmål:
“Hvad skal produktet bruges til?” leder til en beskrivelse af produktets opgave, dvs. den ydelse som produktet i hvert fald skal levere til brugeren. “Hvad gør produktet?” giver plads til en beskrivelse af produktets funktionalitet, herunder det teknologiske princip og de features som produktet skal kunne udføre til at levere ydelsen. Delfunktioner kan eksempelvis være “at klæbe til hud” eller “at omsætte el-energi til en roterende bevægelse”. “… for hvem?” leder til en beskrivelse af hovedbrugeren eller brugergruppen. “… hvor lang tid?” og “… hvor ofte?” leder til en afgrænsning af de tidsmæssige rammer, som produktet skal virke i. “… hvor henne i verden?” leder til en afgrænsning af de geografiske rammer, som produktet skal virke i. Samlet set fører besvarelserne hen til en klar beskrivelse af produktet i form af den ydelse, som produktet leverer til brugeren. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? På trods af at alle gruppemedlemmerne i forvejen har deres egen forståelse af produktet, dets brug og brugskonteksten, er det gavnligt at gennemføre denne indledende diskussion om produktets brugskontekst for at blive enig om en fælles referenceramme. Der findes ofte flere versioner af produktet og forskellige markeder (evt. på verdensplan). Derfor er det vigtigt i denne indledende øvelse at definere et typisk produkt, som skal bruges gennem resten af forløbet. Det er centralt, at svarene på de seks spørgsmål tilsammen udgør en dokumenteret beskrivelse, som projektgruppen er enig i, og som er tilstrækkelig detaljeret til at tillade sammenligninger med alternativer senere i forløbet. Tre skarpe... 1. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter? 2. Hvad er det i produktets brugsmåde som skaber miljøeffekter? 3. Hænger produktets miljøprofil sammen med dets egentlige ydelse for brugeren? ”Miljøtænkning er nødvendigt for Fritz Hansen fordi det er blevet et krav fra kunderne over hele kloden. Miljø har været i fokus af og til de sidste 20 år. Men nu kan vi se at miljø begynder at få en forankring hos kunderne [Louise Them Kjølholm, Fritz Hansen A/S] Trin 2: Skab overblik over miljøeffekterI dette trin skal du skabe overblik over produktets livsforløb samt alle væsentlige miljøpåvirkninger. Et produktlivsforløb består typisk af fem over-ordnede faser:
SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Øvelsen gennemføres som en brainstorm, for at alle i gruppen kan komme til med deres egne erfaringer og indsigt. I løbet af kort tid går det op for gruppen, at selvom hvert enkelt gruppemedlem måske ikke havde det store overblik over produktets samtlige miljøeffekter, kunne gruppen hurtigt samlet bidrage med en række input til en samlet oversigt. Når du bagefter ser på produktlivsresumeet Der kan også tegne sig en mere eller mindre jævn fordeling af aspekterne over alle faser. Eller der er en bestemt del af produktet (f.eks. “batteriet”), der optræder flere gange og dermed ser ud til at være værd at fokusere på. Da produktlivsresumeet viser miljøaspekterne fordelt over livscyklusfaserne, kan du på meget kort tid identificere miljøproblemområder - eller sagt på en anden måde: man kan få en idé om, “hvor miljøet sidder henne i produktet”.
![]() Tre skarpe... 4. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter? 5. Hvornår opstår miljøeffekterne i produktet? 6. Hvordan kan kunden vide, hvilke miljøproblemer han/hun køber? Trin 3: Lav din miljøprofil og find årsagerNår du nu i trin 2 har skabt overblik over produktets overordnede livsfaser og miljøeffekter, skal du i dette trin organisere miljøeffekterne i forhold til deres type. Derefter skal du notere de mulige årsager til miljøeffekternes opståen. Ideen her er at skabe et mere transparent billede af de fysiske sammenhænge, der ligger til grund for miljøfokusområderne. Herefter skal der udvælges de miljøfokusområder, hvor du vurderer, at der bør gøres en miljøindsats. De allerede identificerede miljøeffekter skal nu organiseres i en af fire kategorier: Materialer, Energi, Kemikalier eller Andet:
Denne kategorisering af miljøeffekterne sker i et såkaldt MEKA-skema. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Principielt kunne du have startet hele miljøforbedringsforløbet ved at udfylde MEKA-skemaet. Men erfaringen viser, at der er en tendens til at forsøge at udfylde hele MEKA-skemaet, selvom der måske ikke findes relevante miljømæssige effekter i alle rubrikker. Hvis produktets brugskontekst ikke på forhånd er blevet drøftet, og hvis alle i gruppen ikke først har fået lov til at gennemføre den lidt mere ustrukturerede øvelse fra trin 2. kan der opstå uklarheder i forhold til, hvor miljøeffekterne egentligt ligger henne. Figur: MEKA-skema og produktlivsresumé med miljøeffekter og ’*’ prioriterede miljøfokusområder Til sidst i dette trin skal du nu vælge de vigtigste miljøfokusområder, som MEKA-øvelsen afslører. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Du har nu konkretiseret de første fem miljøfokusområder, som skal komme ud af dette 7-trinsforløb. Formålet er ikke kun at vælge fem fokusområder, men lige så meget at fremprovokere en diskussion i gruppen om vigtigheden af prioritering af miljøopgaven. MEKA-skemaet kan udfyldes på mange forskellige måder:
Skemaet kan også udfyldes for ét produkt alene eller som sammenligning af to alternativer hvor man kun fremhæver forskellene mellem alternativerne. ”MEKA-øvelsen var god til at vise, hvor skoen trykker. Øvelsen passer også godt til vores måde at anskue verde-nen på. Den gav et godt overblik, og viste at man kunne gøre lidt og påvirke mange produkter.” [Jes Faltum, Lego Group A/S] MEKA-værktøjet var rigtig godt sammen med strategihjulet, som hjælp til at synliggøre de ting man vil prioritere. [Louise Them Kjølholm, Fritz Hansen A/S] Tre skarpe... 7. Skyldes dit produkts miljøeffekter materialer, energi, kemikalier eller andet? 8. Hvor højt er jeres ambitionsniveau for miljøforbedringer? Kravopfyldelse, fore-byggelse eller frontløber? 9. Hvem i jeres organisation har ansvar for miljøforbedringer i produktudviklingen? Er de synlige? Har de beslutningsmagt? Trin 4: Optegn aktørnetværketKlassiske miljøtiltag i virksomheder tager udgangspunkt i et produkt eller en teknologi, hvor særlig fokus er rettet mod forbedring af produktets ydeevne i løbet af levetiden. Denne tilgang (som jo er repræsenteret i trin 1-3 af dette forløb) er nyttig for at få overblik over produktets miljømæssige fokusområder, når man antager at produktet anvendes på en bestemt måde i bestemte omgivelser. En svaghed ved denne tilgang er imidlertid, at der mangler en række virkelighedselementer for at kunne sandsynliggøre vurderingen af produktets miljømæssige ’godhed’. Det er derfor vigtigt at identificere, hvilke aktører der eksisterer omkring en bestemt aktivitet, hvori produktet indgår. Det er disse aktører, der oplever ’værdi’ og ’godhed’. Oftest opstår miljøeffekter i udvekslinger mellem aktører, f.eks. Et aktørnetværk består af flere typer aktører, For at supplere vores indsigt i produktets miljømæssige effekter er det derfor vigtigt at optegne aktørnetværket for produktet under et typisk tilblivelsesforløb. Skitseringen af aktørnetværket giver indblik i, hvem der påvirkes af og vil lovprise relevante miljøeffekter. For at tydeliggøre relationen mellem aktører og de effekter, der optræder, kan man skitsere informationsudvekslinger, materialestrømme og resulterende miljøeffekter. TILRETTELÆGGELSE AF FORLØBET Aktørnetværksøvelsen kan tilrettelægges som et spil. Tegn et udvalg af aktører på nogle kort og lade øvelsesdeltagerne placere (og senere klistre) dem på en større planche. Tegn kun de væsentligste miljørelaterede udvekslinger på planchen, ellers bliver det for uoverskueligt. Når I har drøftet, hvilke aktører der er involveret i produktets livsforløb, og hvilke miljøpåvirkninger der kommer fra de forskellige udvekslinger, er det tid til at identificere fem nye miljøpriorite-ringer fra denne øvelse. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Pointen med aktørnetværksøvelsen er, at der skabes overblik over miljøproblemers ejermænd og forbedringspotentialer. Når du skaber over-blik over, hvilke aktører der er til stede omkring dit produkt i hele dets levetid, opnår du indsigt i, hvilke aktører der skal inddrages i forbedringer – eller omvendt, hvilke aktører du bør undgå at overlade miljøopgaven til. På den måde gør du dig i stand til at skabe relevante miljøforbedringer. ”Aktørnetværksøvelsen gav et godt overblik over de mange interessenter, som vi har med at gøre. Den grafiske øvelse var godt for os til at samle op i forhold til ikke bare miljøeffekter, men også deres ejermænd. Øvelsen stod dog ikke alene; den var en naturlig følge af de foregående øvelser, som var nødvendige, for at vi kunne skabe over-blik over produktets egentlige miljøpåvirkninger.” [Helle Nystrup, Grundfos Management A/S] Tre skarpe... 10. Hvilke miljøkrav skal/kan du stille til leverandørerne? 11. Hvad efterspørger dine kunder i for-hold til miljø? 12. Hvilke andre aktører kan hjælpe dig med at forbedre dit produkts miljøeffekter? Trin 5: Kvantificér miljøeffekterneMange beslutninger vedrørende produktets miljømæssige profil kan træffes på basis af erfaring, dialog og scenariedannelse. Men det kan ikke undgås, at nogle vurderinger og valg i produktudviklingen skal baseres på hårde tal og kvantitative vurderinger. Det femte trin i 7-trinsforløbet handler om at sætte tal på miljøeffekter, ved hjælp af en kvantitativ vurdering af livsforløbet. Tallene skal bruges til en indbyrdes sammenligning FORENKLEDE METODER Til kvantificering af miljøpåvirkninger benyttes livscyklusvurderingsværktøjer. Til den travle produktudvikler er der udviklet et stort antal forenklede livscyklusværktøjer som f.eks. “Livscykluscheck” og “Ecodesignguide” fra Danmark, den østrigske “Ecodesign PILOT”, de holland-ske “Eco-indicator 99” og “ECO-it” eller det svenske “EPS”. Metodevalget afhænger bl.a. af:
Resultatet man får ud af en metode afhænger altid af tre faktorer:
Fælles for metoderne er, at man selv må definere produktlivsresumeet og lave en model af det inden for metodens rammer, eksempelvis på papir eller i et regneark. Nogle metoder inkluderer data om materialer og processer, som letter kvantificeringsarbejdet, specielt hvis metoden er softwarebaseret. KUN TIL INTERN BRUG! Vær bevidst om, at resultatet kan variere afhængigt af kombinationen af og indhold i de tre faktorer: model, data og metode. Og du skal ikke tage resultatet for mere end det det er – netop en overslagsberegning. Hvis du vil bruge kvantificerede miljøtal i forbindelse med ekstern kommunikation til kunder og leverandører (f.eks. i miljørapportering), må du foretage egentlige livscyklusberegninger efter ISO-standarden. Her vil forenklede metoder ikke være tilstrækkelige. Forenklede metoder er ofte både tilstrækkelige og de mest anvendelige i det daglige arbejde SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Den kvantitative miljøøvelse giver en anden indgang til miljøforbedringsopgaven, baseret på nogle (for brugeren) meget forenklede vurderingsmetoder. Begrænsningerne med disse værktøjer er klare; der skal laves mange antagelser, og resultaterne er kun lige så pålidelige som de data, der ligger til grund for beregningerne. Selv med disse begrænsninger skaber de forenklede metoder et hurtigt overblik over et produkts miljøprofil. Derudover kan du bruge værktøjerne til at skabe scenarier, hvor der ”Vi har som en del af vores miljø- og kvalitetsstyringssy-stem beskrevet at miljøovervejelser skal integreres meget tidligt i produktudviklingsprocessen, for dermed at være en del af beslutningsgrundlaget når nye produkter udvikles.” [Peter Skals, Coloplast A/S] Figuren viser resultater fra “ECO-it” værktøjet, hvor det i dette eksempel kan ses at produktets brugsfase har 20 gange miljøeffekterne af produktionsfasen og endnu mere i forhold til bortskaffelsesfasen. Tre skarpe... 13. Hvilke miljøeffekter bør måles? 14. Hvilke miljøovervejelser indgår i dit valg af materialer og produktion? 15. Hvilken sammenhæng er der mellem virksomhedens miljørapportering og indsatsen i produktudviklingen? Trin 6: Skab miljøkoncepterEt produktkoncept defineres ofte som en idé med et formål. Og opgaven er ikke anderledes, når vi i dette trin taler om at skabe miljøkoncepter: Der skal skabes løsninger for produktet og produktets livsforløb, som kan føre til miljøforbedringer. På basis af den nu lange stribe af miljøindsigter, du har fået i forløbets første fem trin, er det nu tid til at begynde at skabe miljøkoncepter for produktet. Der er forskellige redskaber til rådighed herfor:
MILJØPRINCIPPER Brug følgende miljøprincipper til at skabe nye produktkoncepter, som leverer ydelsen på nye, innovative og radikalt forbedrede måder. Miljøprincipperne gælder for de fleste produkt- og virksomhedstyper.
Denne liste af miljøprincipper er en viderebearbejdelse af World Business Council for Sustainable Development’s tjekliste for miljørigtig produktudvikling. SKAB IDEALKONCEPTER Et idealkoncept er et løsningsforslag, hvor der udelukkende er fokus på én optimeringspara-meter. De førnævnte miljøprincipper kan bruges til at skabe en række idealkoncepter, der er optimeret til f.eks.:
Brug en time på hvert af de ovenstående optimeringsforslag og fremstil en planche til hvert koncept med korte forklaringer til specifikke egenskaber osv. Plancherne viser hvor langt hvert miljøprincip kan strækkes for det aktuelle produkt. Gode delløsninger kan derefter plukkes fra idealkoncepterne til at sammenstille et eller flere konkrete og realistiske miljøkoncepter. FJERN DE MENTALE BARRIERER På trods af det logiske i at anvende bestemte miljøprincipper, kan der ofte komme en barriere når man forsøger at skabe store miljøforbedringer. Jo mere man fokuserer på behovet for gode løsninger, jo sværere er det at finde på dem. Mennesket er faktisk sådan indrettet, at det er nemmere at forestille sig, hvordan et produkt kunne gøres miljømæssigt ringere end det modsatte! En negativ brainstorm er altid nem at udføre, fordi det netop er de negative løsninger, som man vil bevæge sig væk fra (og de negative løsninger, som begrænser ens løsningsmuligheder). Øvelsen går derfor ud på at forestille sig verdens mest miljøforurenende produkt … SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Du skaber miljøkoncepter i denne øvelse ved at fokusere på en række udvalgte miljøfokusområder og udvikle koncepter, der afhjælper det konkrete problem. De mange fagligheder repræsenteret i workshopgruppen bør give større chancer for at skabe holdbare løsninger. Tænkning i miljøprincipper skaber miljømæssige ledestjerner, som leder konceptarbejdet. Negativbrainstormøvelsen egner sig til et work-shopforløb, da alle i gruppen kan være med, og fordi der ellers ikke er meget tid til grundig konceptskabelse. Negativbrainstormøvelsen kan i første omgang virke useriøs; men der kommer tit mange flere nye og innovative ideer på bordet på denne måde, end hvis man systematisk havde fulgt en traditionel forbedringsstrategi. De mange nye ideer, som blev affødt af de negative, kan nu prioriteres og bygges ind i produktudviklingsopgaven til videreudvikling. Skabelsen af idealkoncepter hjælper til at udspænde løsningsrummet for nye miljøkoncepter. Det forløb, som du nu har gennemført fra trinene 1 til 6, har været en kreativ proces med fokus på miljø. Nu er det tid til at reflektere:
Tre skarpe... 16. Hvilke alternative tilgængelige teknologier kan forbedre dit produkts miljøprofil? 17. Hvilke alternative produkter/ydelser kan dække kundens behov med radikalt minimerede miljøbelastninger? 18. Hvordan kan miljøkoncepter bruges positivt i markedsføringen? ”Tidligere lå LEGO Koncernens hovedmiljøfokus i at få certificeret vores fabrikker. Men vores næste skridt er i højere grad også at kigge på produktudviklingsprocessen, hvilket er forholdsvist nyt for os. En for nylig foretaget klimakortlægning viste, at materialeforbrug er det vigtigste fokusområde i værdikæden, hvilket har medført en øget fokus på materialer og produktudviklingsprocessen.” [Jes Faltum, LEGO Group A/S] Trin 7: Læg en miljøstrategiFor at miljøtiltag, ideer og krav kan forankres i organisationen er det nødvendigt med en strategi og en prioritering af indsatsen. De foregående 6 trin i 7-trins forløbet har hjulpet med skabelse af ideer til miljøforbedringer ved at forandre et produkt i dets livsforløb. Hvis du har gennemført disse trin omhyggeligt, bør du nu have en lang liste af miljøprioriteter og ideer! Den sidste opgave i dette forløb er at bruge dine og dine kollegers erfaringer, inspiration Som resultat af de første 6 trin af dette forløb står du nu med 4x5 miljøfokusområder ’*’. Opgaven går nu ud på at konsolidere disse 20 miljøfokusområder gennem dialog i gruppen SÅDAN GØR DU!
Når denne øvelse foretages i et workshopmiljø sker der typisk det, at selvom man har valgt passende enheder til hver miljøprioritet, kan man på stående fod ikke forpligtige sig til absolutte forbedringsmål i de valgte enheder. Derfor må man i stedet operere med trinvise forbedringsmål (f.eks. en skala fra 0-4) eller relative forbedringer (f.eks. faktor 2, 3, 4 eller ”50% reduktion”). Selvom målsætningerne i workshopmiljøet sikkert ikke bliver de endelige forankrede målsætninger, er det vigtigt, at man straks diskuterer og evt. udvælger strategier til at drive udviklingen. ”Det var et rigtigt godt forløb, hvor alle deltagere var meget aktive. Ingen sad og hang. Processen var et forløb, hvor værktøjerne fulgte efter hinanden på en god måde. Projektet har givet en mulighed for at prøve noget nyt af og præsenterede os for en ny måde at arbejde på.” [Helle Nystrup, Grundfos Management A/S] Skal målene opnås ved gentagen bearbejdning i fremtidige workshops, gennem integration i produktudviklingsprocessen eller ved synliggørelse i miljøregnskaber? Der bør i workshop-pen kædes strategiske fremgangsmåder til de enkelte målsætninger. Når strategiforslagene er på plads, er det vigtigt at udstikke rammerne, så tovholderne for de enkelte områder kan sætte tidshorisonter på deres realisering og konkretisere de enkelte handlingsplaner i den efterfølgende periode. Opgaven efter dette trin er at gennemarbejde oplægget i forhold til de enkelte prioriteringsområder, sætte egentlige tal på enhederne og derefter udarbejde en samlet miljømæssig handlingsplan. Miljøtovholderens rolle i virksomheden er:
Tre skarpe... 19. Hvad er de 10 vigtigste miljømæssige indsatsområder for din virksomhed? 20. Hvilke miljøprincipper eller tiltag i produktudviklingen kan bidrage til forbed-ringer inden for hvert indsatsområde? 21. Hvilke parametre vil du måle produktudviklingens miljøindsats på? Forankring i virksomhedenEt miljøforbedringsforløb som dette kan føles sikkert, inspirerende og kreativt, når man sidder sammen i workshoplokalet. Det er en stor udfordring efter forløbet at få forankret ideerne, prioriteringerne og fremgangsmådens værktøjer i virksomheden. Som indikeret i trin 7 må indsatsen forankres i forhold til virksomhedens generelle udvikling og målsætninger, strategier og handlingsplaner bør afstemmes med andre initiativer. Udvælgelsen af en eller flere dedikerede tovholdere er første trin i denne forankring. I forhold til virksomhedsledelsen har tovholderen den store opgave at kommunikere og afstemme miljøindsatsen med virksomhedens andre målsætninger og strategier. Generelt har tovholderen en formidlende rolle også over for resten af virksomheden, hvilket er meget væsentligt, hvis strategien skal blive til virkelighed. Kan der afsættes ressourcer til den positive udvikling mod bedre miljøperformance af virksomheden, er det sikkert, at investeringen lønner sig på en lang række områder:
Derudover er det vigtigt at indsatsen for miljøforbedringer spreder sig fra produktudviklingen og videre ud til alle relevante dele af virksomheden. SelvdiagnoseForsøg efter at I har gennemført 7-trinsforløbet at svare på disse spørgsmål. Hvis du kan svare, så er du i stand til at skabe miljøforbedringer! 1. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter? Nyttig litteraturForenklede metoder, elektroniske: Ecodesignguide.dk (hjemmeside); Willum, O. et al.; IPU, Dansk Toksikologisk Center, 2005 Ecodesign PILOT, www.ecodesign.at/pilot (hjemmeside) Wimmer, W.; Vienna University of Technology, Wien, Østrig, siden 1999 ECO-it ecodesign software; www.pre.nl/eco-it (hjemmeside) PRé Consultants, Amersfoort, Holland, 1996-2008 Oil Point-metoden; www.designinsite.dk, Bey/ Lenau; IPL, DTU, siden 2000 Forenklede metoder, tekst-baserede: Produkt-Livscykluscheck; Wenzel, H.; Caspersen, N.; Schmidt, A.; IPU, dk-TEKNIK, Miljøstyrelsen, 2002 Miljørigtig konstruktion; Olesen, J.; Wenzel, Miljøhensyn i produktudvikling; Olesen, J.; Hauschild, M.; IPU, 1998 Miljøstyrelsen, MiljøNyt nr. 65, 2002, Kom godt i gang med livscyklustankegangen; Remmen, A. & Münster, M. Generelle metoder: The Eco-indicator 99 – A damage-oriented method for Life Cycle Impact Assessment; Goedkoop, M.; Spriemsma, R.; PRé Consultants, Amersfoort, Holland, 1999 Miljöanpassad produktutveckling; Ryding, Miljøvurdering af produkter; Wenzel, H.; Hauschild, M.; Alting, L.; IPU, Miljøstyrelsen, DI, 1996 Eco-Efficiency: Creating more value with less impact; World Business Council for Sustainable Development, Zurich, Sveits, 2000 Ecodesign Navigator; Simon, M.; Evans, S., McAloone, T.C.; Sweatman, A.; Bhamra T.; Poole, S; Manchester Metropolitain University & Cranfield University, UK, 1998 Se også: Miljøstyrelsen: www.mst.dk DI: www.di.dk DTU Management: www.man.dtu.dk IPU Produktudvikling: www.ipu.dk
|