Miljøforbedringer gennem produktudvikling Miljøforbedring i 7 trin
HVORFOR ET 7-TRINSFORLØB? Det gælder for de fleste virksomheder, som har haft miljø på dagsordenen i nogle år, at der er styr på de mere miljøanalytiske opgaver samt miljødokumentation og -rapportering. Derimod er der ofte mindre fokus på at skabe helt nye løsninger, der fører til miljøforbedringer. Med følgende 7 trin bliver du ledt gennem et løsningsorienteret forløb, der fører til miljøforbedringer. De 7 trin er enkle, inspirerende og anderledes i forhold til dine almindelige produktudviklingsopgaver. Fremgangsmåden skaber plads til nytænkning ved at sætte fokus alene på miljø. FÅ STYR PÅ MILJØ Det følgende 7-trinsforløb er bygget op, så det hjælper dig med:
FORLØBETS OPBYGNING Forløbet er bygget op som en kæde af øvelser, som man bør gennemføre fra start til slut. Det er nemlig vigtigt, at man for eksempel kortlægger produktets livscyklus og miljøpåvirkninger, før der tages hul på løsningsforslag. Forløbet er baseret på, at man på forhånd har udvalgt et produkt, som skal miljøforbedres. Det valgte produkt kan enten være et allerede markedsført produkt, der her bruges som referenceprodukt, eller et produkt, der er under udvikling. Det første er nemmest, fordi man lettere kan finde data fra livsforløbet. De første 6 trin af 7-trinsforløbet isolerer miljøopgaven og sætter fokus på identificering af miljøproblemer og skabelse af forbedringsforslag. Trin 7 sætter rammerne for en handlingsplan og skaber grundlag for at forankre miljøforbedringer i produktudviklingen. * Prøv i hvert trin at definere fem vigtige miljøprioriteringer, som senere kan danne grundlag for en endelig prioritering! ”Det er vigtigt at forsimple processen, da den miljømæssige udfordring ellers bliver for kompliceret.” [Jes Faltum, LEGO Group A/S] De syv trin til miljøforbedringTrin 1 Brugskontekst Hvordan bliver produktet brugt? Af hvem? Hvor lang tid? Det centrale er, at vi skal kunne se miljøproblemerne i forhold til produktets ydelser til brugeren. Trin 2 Overblik Vi udvider brug til livsforløb: Hvordan bliver produktet fremstillet, distribueret, og bortskaffet? Hvilke miljøeffekter medfører det? Trin 3 Miljøprofil Miljøeffekterne skal opdeles i fire kategorier, så en sammenlignelig profil opstår. Hvad er årsagerne til miljøeffekterne? Trin 4 Aktørnetværk Tegn et netværk af alle interessenter som Trin 5 Kvantificering Sæt tal på produktets miljøeffekter. Opstil scenarier for alternative processer, materialer og livsforløb. Overvej sandsynligheden af scenarierne Trin 6 Konceptualisering Prøv at fjerne eller reducere miljøeffekterne ved at skabe løsninger til produkt- og/eller livsforløbsændringer. Brug miljøprincipper, skitser miljøkoncepter Trin 1-6 er et innovativt, miljøorienteret eksperiment. Uddrag erfaringerne herfra og generelliser for din virksomhed, hvilken miljøindsats der kan og bør gøres: Trin 7 Miljøstrategi Lav en handlingsplan for miljøindsats, specielt i produktudvikling ”Miljømæssig ansvarlighed har i en lang årrække været en kerneværdi i virksomheden. Indarbejdning af miljø For brugeren er det let at vælge. De fleste af Gabriels møbelstoffer er enten mærket med EU’s miljømærke ’Blomsten’ eller miljømærket ØkoTex.” [Anna Fricke, Gabriel A/S] HVEM SKAL DELTAGE? Målgruppen for forløbet er alle de medarbejdere, som spiller en aktiv rolle i de områder af virksomheden, der kan knyttes til produktets miljøeffekter. Det er optimalt, hvis deltagerne repræsenterer en bred vifte af fagligheder, fra maskiningeniører over miljøspecialister, industrielle designere og materialespecialister til fabrikschefen. TILRETTELÆGGELSE AF FORLØBET Forløbet gennemføres på et fysisk møde, der bør vare minimum én arbejdsdag. Hertil kommer tid til forberedelse og efterbehandling. Aktiv deltagelse er en nødvendighed, rapportering sker undervejs, og miljøforbedringer bliver skabt som hovedresultatet. Følgende kan bidrage til et godt resultat:
VEJLEDENDE SPØRGSMÅL Som afslutning på hvert trin i 7-trinsforløbet er der forberedt tre spørgsmål. Disse spørgsmål kan fungere som forberedende indikatorer i forhold til, hvor dit miljøfokus bør være for dette trin. Kan du svare på alle disse spørgsmål, er du i stand til at identificere og skabe koncepter samt kortlægge en strategi for en miljøforbed-ring af dit produkt. Trin 1: Beskriv brugskontekstenSom den allerførste øvelse er det vigtigt at nå til en fælles forståelse af produktet og dets værdiskabelse i brug. Det giver et fælles udgangspunkt for drøftelserne om produktets miljømæssige forbedringsmuligheder, som du skal bruge senere i forløbet til at skabe produktalternativer. Det er jo vigtigt, at alternativer opfylder de samme behov for kunden. Overflødige produktegenskaber skal betragtes som spild, både set fra en miljømæssig og en kundesynsvinkel. Trin 1 har derfor til formål at nå frem til en beskrivelse af produktets funktionalitet for brugeren. Beskrivelsen danner reference ved alle senere beslutninger og kan desuden bruges, når der f.eks. skal sammenlignes alternative koncepter. Beskrivelsen af brugskonteksten opbygges ved at besvare følgende spørgsmål:
“Hvad skal produktet bruges til?” leder til en beskrivelse af produktets opgave, dvs. den ydelse som produktet i hvert fald skal levere til brugeren. “Hvad gør produktet?” giver plads til en beskrivelse af produktets funktionalitet, herunder det teknologiske princip og de features som produktet skal kunne udføre til at levere ydelsen. Delfunktioner kan eksempelvis være “at klæbe til hud” eller “at omsætte el-energi til en roterende bevægelse”. “… for hvem?” leder til en beskrivelse af hovedbrugeren eller brugergruppen. “… hvor lang tid?” og “… hvor ofte?” leder til en afgrænsning af de tidsmæssige rammer, som produktet skal virke i. “… hvor henne i verden?” leder til en afgrænsning af de geografiske rammer, som produktet skal virke i. Samlet set fører besvarelserne hen til en klar beskrivelse af produktet i form af den ydelse, som produktet leverer til brugeren. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? På trods af at alle gruppemedlemmerne i forvejen har deres egen forståelse af produktet, dets brug og brugskonteksten, er det gavnligt at gennemføre denne indledende diskussion om produktets brugskontekst for at blive enig om en fælles referenceramme. Der findes ofte flere versioner af produktet og forskellige markeder (evt. på verdensplan). Derfor er det vigtigt i denne indledende øvelse at definere et typisk produkt, som skal bruges gennem resten af forløbet. Det er centralt, at svarene på de seks spørgsmål tilsammen udgør en dokumenteret beskrivelse, som projektgruppen er enig i, og som er tilstrækkelig detaljeret til at tillade sammenligninger med alternativer senere i forløbet. Tre skarpe... 1. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter? 2. Hvad er det i produktets brugsmåde som skaber miljøeffekter? 3. Hænger produktets miljøprofil sammen med dets egentlige ydelse for brugeren? ”Miljøtænkning er nødvendigt for Fritz Hansen fordi det er blevet et krav fra kunderne over hele kloden. Miljø har været i fokus af og til de sidste 20 år. Men nu kan vi se at miljø begynder at få en forankring hos kunderne [Louise Them Kjølholm, Fritz Hansen A/S] Trin 2: Skab overblik over miljøeffekterI dette trin skal du skabe overblik over produktets livsforløb samt alle væsentlige miljøpåvirkninger. Et produktlivsforløb består typisk af fem over-ordnede faser:
SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Øvelsen gennemføres som en brainstorm, for at alle i gruppen kan komme til med deres egne erfaringer og indsigt. I løbet af kort tid går det op for gruppen, at selvom hvert enkelt gruppemedlem måske ikke havde det store overblik over produktets samtlige miljøeffekter, kunne gruppen hurtigt samlet bidrage med en række input til en samlet oversigt. Når du bagefter ser på produktlivsresumeet Der kan også tegne sig en mere eller mindre jævn fordeling af aspekterne over alle faser. Eller der er en bestemt del af produktet (f.eks. “batteriet”), der optræder flere gange og dermed ser ud til at være værd at fokusere på. Da produktlivsresumeet viser miljøaspekterne fordelt over livscyklusfaserne, kan du på meget kort tid identificere miljøproblemområder - eller sagt på en anden måde: man kan få en idé om, “hvor miljøet sidder henne i produktet”.
![]() Tre skarpe... 4. Hvor i produktets levetid ser du miljøeffekter? 5. Hvornår opstår miljøeffekterne i produktet? 6. Hvordan kan kunden vide, hvilke miljøproblemer han/hun køber? Trin 3: Lav din miljøprofil og find årsagerNår du nu i trin 2 har skabt overblik over produktets overordnede livsfaser og miljøeffekter, skal du i dette trin organisere miljøeffekterne i forhold til deres type. Derefter skal du notere de mulige årsager til miljøeffekternes opståen. Ideen her er at skabe et mere transparent billede af de fysiske sammenhænge, der ligger til grund for miljøfokusområderne. Herefter skal der udvælges de miljøfokusområder, hvor du vurderer, at der bør gøres en miljøindsats. De allerede identificerede miljøeffekter skal nu organiseres i en af fire kategorier: Materialer, Energi, Kemikalier eller Andet:
Denne kategorisering af miljøeffekterne sker i et såkaldt MEKA-skema. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Principielt kunne du have startet hele miljøforbedringsforløbet ved at udfylde MEKA-skemaet. Men erfaringen viser, at der er en tendens til at forsøge at udfylde hele MEKA-skemaet, selvom der måske ikke findes relevante miljømæssige effekter i alle rubrikker. Hvis produktets brugskontekst ikke på forhånd er blevet drøftet, og hvis alle i gruppen ikke først har fået lov til at gennemføre den lidt mere ustrukturerede øvelse fra trin 2. kan der opstå uklarheder i forhold til, hvor miljøeffekterne egentligt ligger henne. Figur: MEKA-skema og produktlivsresumé med miljøeffekter og ’*’ prioriterede miljøfokusområder Til sidst i dette trin skal du nu vælge de vigtigste miljøfokusområder, som MEKA-øvelsen afslører. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Du har nu konkretiseret de første fem miljøfokusområder, som skal komme ud af dette 7-trinsforløb. Formålet er ikke kun at vælge fem fokusområder, men lige så meget at fremprovokere en diskussion i gruppen om vigtigheden af prioritering af miljøopgaven. MEKA-skemaet kan udfyldes på mange forskellige måder:
Skemaet kan også udfyldes for ét produkt alene eller som sammenligning af to alternativer hvor man kun fremhæver forskellene mellem alternativerne. ”MEKA-øvelsen var god til at vise, hvor skoen trykker. Øvelsen passer også godt til vores måde at anskue verde-nen på. Den gav et godt overblik, og viste at man kunne gøre lidt og påvirke mange produkter.” [Jes Faltum, Lego Group A/S] MEKA-værktøjet var rigtig godt sammen med strategihjulet, som hjælp til at synliggøre de ting man vil prioritere. [Louise Them Kjølholm, Fritz Hansen A/S] Tre skarpe... 7. Skyldes dit produkts miljøeffekter materialer, energi, kemikalier eller andet? 8. Hvor højt er jeres ambitionsniveau for miljøforbedringer? Kravopfyldelse, fore-byggelse eller frontløber? 9. Hvem i jeres organisation har ansvar for miljøforbedringer i produktudviklingen? Er de synlige? Har de beslutningsmagt? Trin 4: Optegn aktørnetværketKlassiske miljøtiltag i virksomheder tager udgangspunkt i et produkt eller en teknologi, hvor særlig fokus er rettet mod forbedring af produktets ydeevne i løbet af levetiden. Denne tilgang (som jo er repræsenteret i trin 1-3 af dette forløb) er nyttig for at få overblik over produktets miljømæssige fokusområder, når man antager at produktet anvendes på en bestemt måde i bestemte omgivelser. En svaghed ved denne tilgang er imidlertid, at der mangler en række virkelighedselementer for at kunne sandsynliggøre vurderingen af produktets miljømæssige ’godhed’. Det er derfor vigtigt at identificere, hvilke aktører der eksisterer omkring en bestemt aktivitet, hvori produktet indgår. Det er disse aktører, der oplever ’værdi’ og ’godhed’. Oftest opstår miljøeffekter i udvekslinger mellem aktører, f.eks. Et aktørnetværk består af flere typer aktører, For at supplere vores indsigt i produktets miljømæssige effekter er det derfor vigtigt at optegne aktørnetværket for produktet under et typisk tilblivelsesforløb. Skitseringen af aktørnetværket giver indblik i, hvem der påvirkes af og vil lovprise relevante miljøeffekter. For at tydeliggøre relationen mellem aktører og de effekter, der optræder, kan man skitsere informationsudvekslinger, materialestrømme og resulterende miljøeffekter. TILRETTELÆGGELSE AF FORLØBET Aktørnetværksøvelsen kan tilrettelægges som et spil. Tegn et udvalg af aktører på nogle kort og lade øvelsesdeltagerne placere (og senere klistre) dem på en større planche. Tegn kun de væsentligste miljørelaterede udvekslinger på planchen, ellers bliver det for uoverskueligt. Når I har drøftet, hvilke aktører der er involveret i produktets livsforløb, og hvilke miljøpåvirkninger der kommer fra de forskellige udvekslinger, er det tid til at identificere fem nye miljøpriorite-ringer fra denne øvelse. SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Pointen med aktørnetværksøvelsen er, at der skabes overblik over miljøproblemers ejermænd og forbedringspotentialer. Når du skaber over-blik over, hvilke aktører der er til stede omkring dit produkt i hele dets levetid, opnår du indsigt i, hvilke aktører der skal inddrages i forbedringer – eller omvendt, hvilke aktører du bør undgå at overlade miljøopgaven til. På den måde gør du dig i stand til at skabe relevante miljøforbedringer. ”Aktørnetværksøvelsen gav et godt overblik over de mange interessenter, som vi har med at gøre. Den grafiske øvelse var godt for os til at samle op i forhold til ikke bare miljøeffekter, men også deres ejermænd. Øvelsen stod dog ikke alene; den var en naturlig følge af de foregående øvelser, som var nødvendige, for at vi kunne skabe over-blik over produktets egentlige miljøpåvirkninger.” [Helle Nystrup, Grundfos Management A/S] Tre skarpe... 10. Hvilke miljøkrav skal/kan du stille til leverandørerne? 11. Hvad efterspørger dine kunder i for-hold til miljø? 12. Hvilke andre aktører kan hjælpe dig med at forbedre dit produkts miljøeffekter? Trin 5: Kvantificér miljøeffekterneMange beslutninger vedrørende produktets miljømæssige profil kan træffes på basis af erfaring, dialog og scenariedannelse. Men det kan ikke undgås, at nogle vurderinger og valg i produktudviklingen skal baseres på hårde tal og kvantitative vurderinger. Det femte trin i 7-trinsforløbet handler om at sætte tal på miljøeffekter, ved hjælp af en kvantitativ vurdering af livsforløbet. Tallene skal bruges til en indbyrdes sammenligning FORENKLEDE METODER Til kvantificering af miljøpåvirkninger benyttes livscyklusvurderingsværktøjer. Til den travle produktudvikler er der udviklet et stort antal forenklede livscyklusværktøjer som f.eks. “Livscykluscheck” og “Ecodesignguide” fra Danmark, den østrigske “Ecodesign PILOT”, de holland-ske “Eco-indicator 99” og “ECO-it” eller det svenske “EPS”. Metodevalget afhænger bl.a. af:
Resultatet man får ud af en metode afhænger altid af tre faktorer:
Fælles for metoderne er, at man selv må definere produktlivsresumeet og lave en model af det inden for metodens rammer, eksempelvis på papir eller i et regneark. Nogle metoder inkluderer data om materialer og processer, som letter kvantificeringsarbejdet, specielt hvis metoden er softwarebaseret. KUN TIL INTERN BRUG! Vær bevidst om, at resultatet kan variere afhængigt af kombinationen af og indhold i de tre faktorer: model, data og metode. Og du skal ikke tage resultatet for mere end det det er – netop en overslagsberegning. Hvis du vil bruge kvantificerede miljøtal i forbindelse med ekstern kommunikation til kunder og leverandører (f.eks. i miljørapportering), må du foretage egentlige livscyklusberegninger efter ISO-standarden. Her vil forenklede metoder ikke være tilstrækkelige. Forenklede metoder er ofte både tilstrækkelige og de mest anvendelige i det daglige arbejde SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Den kvantitative miljøøvelse giver en anden indgang til miljøforbedringsopgaven, baseret på nogle (for brugeren) meget forenklede vurderingsmetoder. Begrænsningerne med disse værktøjer er klare; der skal laves mange antagelser, og resultaterne er kun lige så pålidelige som de data, der ligger til grund for beregningerne. Selv med disse begrænsninger skaber de forenklede metoder et hurtigt overblik over et produkts miljøprofil. Derudover kan du bruge værktøjerne til at skabe scenarier, hvor der ”Vi har som en del af vores miljø- og kvalitetsstyringssy-stem beskrevet at miljøovervejelser skal integreres meget tidligt i produktudviklingsprocessen, for dermed at være en del af beslutningsgrundlaget når nye produkter udvikles.” [Peter Skals, Coloplast A/S] Figuren viser resultater fra “ECO-it” værktøjet, hvor det i dette eksempel kan ses at produktets brugsfase har 20 gange miljøeffekterne af produktionsfasen og endnu mere i forhold til bortskaffelsesfasen. Tre skarpe... 13. Hvilke miljøeffekter bør måles? 14. Hvilke miljøovervejelser indgår i dit valg af materialer og produktion? 15. Hvilken sammenhæng er der mellem virksomhedens miljørapportering og indsatsen i produktudviklingen? Trin 6: Skab miljøkoncepterEt produktkoncept defineres ofte som en idé med et formål. Og opgaven er ikke anderledes, når vi i dette trin taler om at skabe miljøkoncepter: Der skal skabes løsninger for produktet og produktets livsforløb, som kan føre til miljøforbedringer. På basis af den nu lange stribe af miljøindsigter, du har fået i forløbets første fem trin, er det nu tid til at begynde at skabe miljøkoncepter for produktet. Der er forskellige redskaber til rådighed herfor:
MILJØPRINCIPPER Brug følgende miljøprincipper til at skabe nye produktkoncepter, som leverer ydelsen på nye, innovative og radikalt forbedrede måder. Miljøprincipperne gælder for de fleste produkt- og virksomhedstyper.
Denne liste af miljøprincipper er en viderebearbejdelse af World Business Council for Sustainable Development’s tjekliste for miljørigtig produktudvikling. SKAB IDEALKONCEPTER Et idealkoncept er et løsningsforslag, hvor der udelukkende er fokus på én optimeringspara-meter. De førnævnte miljøprincipper kan bruges til at skabe en række idealkoncepter, der er optimeret til f.eks.:
Brug en time på hvert af de ovenstående optimeringsforslag og fremstil en planche til hvert koncept med korte forklaringer til specifikke egenskaber osv. Plancherne viser hvor langt hvert miljøprincip kan strækkes for det aktuelle produkt. Gode delløsninger kan derefter plukkes fra idealkoncepterne til at sammenstille et eller flere konkrete og realistiske miljøkoncepter. FJERN DE MENTALE BARRIERER På trods af det logiske i at anvende bestemte miljøprincipper, kan der ofte komme en barriere når man forsøger at skabe store miljøforbedringer. Jo mere man fokuserer på behovet for gode løsninger, jo sværere er det at finde på dem. Mennesket er faktisk sådan indrettet, at det er nemmere at forestille sig, hvordan et produkt kunne gøres miljømæssigt ringere end det modsatte! En negativ brainstorm er altid nem at udføre, fordi det netop er de negative løsninger, som man vil bevæge sig væk fra (og de negative løsninger, som begrænser ens løsningsmuligheder). Øvelsen går derfor ud på at forestille sig verdens mest miljøforurenende produkt … SÅDAN GØR DU:
HVORFOR LAVER DU DENNE ØVELSE? Du skaber miljøkoncepter i denne øvelse ved at fokusere på en række udvalgte miljøfokusområder og udvikle koncepter, der afhjælper det konkrete problem. De mange fagligheder repræsenteret i workshopgruppen bør give større chancer for at skabe holdbare løsninger. Tænkning i miljøprincipper skaber miljømæssige ledestjerner, som leder konceptarbejdet. Negativbrainstormøvelsen egner sig til et work-shopforløb, da alle i gruppen kan være med, og fordi der ellers ikke er meget tid til grundig konceptskabelse. Negativbrainstormøvelsen kan i første omgang virke useriøs; men der kommer tit mange flere nye og innovative ideer på bordet på denne måde, end hvis man systematisk havde fulgt en traditionel forbedringsstrategi. De mange nye ideer, som blev affødt af de negative, kan nu prioriteres og bygges ind i produktudviklingsopgaven til videreudvikling. Skabelsen af idealkoncepter hjælper til at udspænde løsningsrummet for nye miljøkoncepter. Det forløb, som du nu har gennemført fra trinene 1 til 6, har været en kreativ proces med fokus på miljø. Nu er det tid til at reflektere:
Tre skarpe... 16. Hvilke alternative tilgængelige teknologier kan forbedre dit produkts miljøprofil? 17. Hvilke alternative produkter/ydelser kan dække kundens behov med radikalt minimerede miljøbelastninger? 18. Hvordan kan miljøkoncepter bruges positivt i markedsføringen? ”Tidligere lå LEGO Koncernens hovedmiljøfokus i at få certificeret vores fabrikker. Men vores næste skridt er i højere grad også at kigge på produktudviklingsprocessen, hvilket er forholdsvist nyt for os. En for nylig foretaget klimakortlægning viste, at materialeforbrug er det vigtigste fokusområde i værdikæden, hvilket har medført en øget fokus på materialer og produktudviklingsprocessen.” [Jes Faltum, LEGO Group A/S] Trin 7: Læg en miljøstrategiFor at miljøtiltag, ideer og krav kan forankres i organisationen er det nødvendigt med en strategi og en prioritering af indsatsen. De foregående 6 trin i 7-trins forløbet har hjulpet med skabelse af ideer til miljøforbedringer ved at forandre et produkt i dets livsforløb. Hvis du har gennemført disse trin omhyggeligt, bør du nu have en lang liste af miljøprioriteter og ideer! Den sidste opgave i dette forløb er at bruge dine og dine kollegers erfaringer, inspiration Som resultat af de første 6 trin af dette forløb står du nu med 4x5 miljøfokusområder ’*’. Opgaven går nu ud på at konsolidere disse 20 miljøfokusområder gennem dialog i gruppen SÅDAN GØR DU!
Når denne øvelse foretages i et workshopmiljø sker der typisk det, at selvom man har valgt passende enheder til hver miljøprioritet, kan man på stående fod ikke forpligtige sig til absolutte forbedringsmål i de valgte enheder. Derfor må man i stedet operere med trinvise forbedringsmål (f.eks. en skala fra 0-4) eller relative forbedringer (f.eks. faktor 2, 3, 4 eller ”50% reduktion”). Selvom målsætningerne i workshopmiljøet sikkert ikke bliver de endelige forankrede målsætninger, er det vigtigt, at man straks diskuterer og evt. udvælger strategier til at drive udviklingen. ”Det var et rigtigt godt forløb, hvor alle deltagere var meget aktive. Ingen sad og hang. Processen var et forløb, hvor værktøjerne fulgte efter hinanden på en god måde. Projektet har givet en mulighed for at prøve noget nyt af og præsenterede os for en ny måde at arbejde på.” [Helle Nystrup, Grundfos Management A/S] Skal målene opnås ved gentagen bearbejdning i fremtidige workshops, gennem integration i produktudviklingsprocessen eller ved synliggørelse i miljøregnskaber? Der bør i workshop-pen kædes strategiske fremgangsmåder til de enkelte målsætninger. Når strategiforslagene er på plads, er det vigtigt at udstikke rammerne, så tovholderne for de enkelte områder kan sætte tidshorisonter på deres realisering og konkretisere de enkelte handlingsplaner i den efterfølgende periode. Opgaven efter dette trin er at gennemarbejde oplægget i forhold til de enkelte prioriteringsområder, sætte egentlige tal på enhederne og derefter udarbejde en samlet miljømæssig handlingsplan. Miljøtovholderens rolle i virksomheden er:
Tre skarpe... 19. Hvad er de 10 vigtigste miljømæssige indsatsområder for din virksomhed? 20. Hvilke miljøprincipper eller tiltag i produktudviklingen kan bidrage til forbed-ringer inden for hvert indsatsområde? 21. Hvilke parametre vil du måle produktudviklingens miljøindsats på?
|