Område |
Mål |
Resultatkrav |
Resultat |
Bedømmelse af målopfyldelse af resultatkrav |
Ministerieopgaver – policyudvikling |
At nedbringe landbrugets påvirkning af vandmiljø, natur og naboer
(Velfærdsmål) |
I 2008 færdiggøres kriterieudvalgets arbejde og en certificeringsordning for miljøeffektive landbrugsteknologier iværksættes. |
Der er afholdt i alt tre møder i kriterieudvalgene, det sidste i december 2008. Kriterieudvalgenes arbejde er afsluttet indenfor denne møderække. På baggrund af udvalgenes arbejde udbydes certificeringsordningen i udbud primo 2009. |
Delvist opfyldt |
Der gennemføres en evaluering af Vandmiljøplan III i 2008. |
Midtvejsevalueringen af Vandmiljøplan III startede i april med afholdelse af Workshop for ordførerne omforberedelserne af evalueringen. Den udarbejdede køreplan startede i september med endelig afrapportering i december og færdiggørelse af politisk aftale om evalueringen. |
Opfyldt |
Der iværksættes en evaluering af Pesticidplan 2004-09
Der er udarbejdet forelæggelse til regeringens ø-udvalg om videre arbejde med indikatorer for pesticiders miljøbelastning. |
Evalueringen af pesticidplanen blev afsluttet og offentliggjort den 18. september 2008. Evalueringen af pesticidplanen er efter sommerferien blevet indbygget i regeringens arbejde vedrørende en strategi for Grøn Vækst. Der er på ministerudvalgsmødet den 30. oktober taget stilling til brugen af indikatorer. |
Opfyldt |
At bidrage til en moderne, støjsvag trafik, som tager hensyn til omgivelserne
(Velfærdsmål) |
Der er udarbejdet et strategioplæg til ministeren på max 3 sider om udarbejdelse af handlingsplanen mod trafikstøj
Der er udarbejdet en status over de 10 statslige initiativer i vejstøjstrategien og andre initiativer som fx støjpartnerskaber.
Der er udarbejdet et begrundet skøn over antallet af støjbelastede boliger for vej-, tog- og flystøj
Der er udarbejdet en status for udbredelsen af virkemidler mod vejstøj blandt kommuner
Et høringsudkast til handlingsplan er forelagt ministeren og evt. K-udvalg
Der er afholdt dialogmøder med kommuner, borgere, interesseorganisationer og andre statslige myndigheder
Der er foretaget en høring af forslag til handlingsplan |
Miljøstyrelsen har udarbejdet et strategioplæg til ministeren til brug for igangsættelse af arbejdet, bl.a. på baggrund af formuleringer i Regeringsgrundlaget. Efterfølgende er det besluttet at handlingsplanen mod trafikstøj skal udarbejdes af Transportministeriet. Transportministeriet har oplyst, at fokus i planen formentligt stadig vil være på de statslige veje.
Miljøstyrelsen igangsætter en status for vejstøjstrategien. Arbejdet er igangsat og forventes afsluttet i 2009. Miljøstyrelsen forventer, at den evaluerede vejstøjstrategi forsat vil have status som den nationale ramme for indsatsen mod vejstøj på alle veje. |
Ikke opfyldt |
Service til borgere og virksomheder |
At borgere og virksomheder via Miljøstyrelsens hjemmeside har nem adgang til aktuel og relevant information om Miljøministeriet og om miljø, natur og geodata
(Klart mål, servicemål) |
Oplysninger om institutionen: adresse, telefonnr., EAN-nr., mailadresse og åbningstider,
Korrekt beskrivelse af organisationen inkl. telefonnr. til forkontor + mail-adresse til afdelinger + navn på kontorchefer,
Institutionens formål inkl. link til resultatkontrakt og årsrapport for det foregående år,
Servicemål for institutionen samt oplysninger om målopfyldelsen for det foregående år
Miljøministeriets fælles miljøpolitik, evt. supplerende miljøpolitik for institutionen samt det seneste grønne regnskab for denne.
Link til Miljøministeriets hjemmeside
Link til www.econinnovation.dk
Kontaktoplysninger om MST’s rådgivningsfunktion for miljøteknologi
Organisationsdiagram for ministeriet inkl. hyperlinks til øvrige MIM-institutioners hjemmesider
Indholdsfortegnelse eller sitemap for hjemmesiden
Tekniske oplysninger om hjemmesiden
Materiale og oplysninger inden for institutionens arbejdsområde: lovgivning, bekendtgørelser, vejledninger etc., blanketter, indberetnings- og ansøgningsskemaer etc., aktuelle nyheder om institutionens arbejde samt adgang til e-mail abonnement
Materiale og oplysninger på hjemmesiden opdateres inden for max. 10 arbejdsdage
Hvert andet år gennemføres brugerundersøgelse af den oplevede kvalitet af hjemmesiden og af udviklingsønsker til hjemmesiden. Første gang i 2008
I ”Bedst på nettets” måling af kvaliteten af hjemmesiderne opnås mindst følgende resultat:2008: 3 netkroner; 2009+: 4 netkroner. |
Krav er opfyldt.
Der er i bedst på nettet modtaget 4 netkroner |
Opfyldt |
At borgere og virksomheder modtager hurtig og kompetent betjening, når de ringer til Miljøstyrelsen
(Klart mål, servicemål) |
Indgående telefonsamtaler omstilles max. 2 gange, før man enten taler med en medarbejder, der kan besvare henvendelsen, får mulighed for at lægge telefonbesked f.eks. om at blive ringet op, eller bliver omstillet til en anden institution, såfremt spørgsmålet kun kan besvares af denne.
Den samlede ventetid, før indgående telefonsamtaler kommer i kontakt med den rette medarbejder, kan afgive besked eller bliver stillet om til en anden institution, er max. 1m30s.
80 % af alle telefonopkald resulterer i aktiv service (dvs. at man får kontakt til medarbejder, mulighed for at lægge telefonbesked eller bliver omstillet til relevant institution).
90 % af telefonbeskeder om at ringe tilbage besvares inden for 2 arbejdsdage. |
Krav er opfyldt.
Stikprøver har vist, at indgående samtaler omstilles max. 1 gang i 80 % af tilfældene og max. 2 gange i 100 % af tilfældene.
Den samlede ventetid blev i en stikprøve overholdt i 93 % af tilfældene
I stikprøve førte 92,9 % af opkald til aktiv service.
Besvarelse af telefonbeskeder inden 2 dage blev ikke målt i stikprøve, men vurderes 100 % opfyldt. |
Opfyldt |
At virksomheder bruger Miljøstyrelsens hjemmeside til at orientere sig om miljø og oplever at Miljøstyrelsen yder dansk erhvervsliv god service og er åben for dialog
(Klart mål, servicemål) |
Virksomhederne giver i Service- og Visionsregnskab 2008 karakteren 3,2 ud af 4 for ”brugerne oplever, at hjemmesiden består af opdateret information”
Virksomhederne giver i Service- og Visionsregnskab 2008 karakteren 3,2 ud af 4 for ”brugerne er tilfredse med kvaliteten af informationerne på hjemmesiden”
Virksomhederne giver karakteren 3 ud af 4 for ”brugerne kan nemt finde de relevante regler på hjemmesiden”
Erhvervsrelevante sider på mst.dk er udbygget ift 2007
Virksomhederne giver karakteren 3,2 ud af 4 for ”Miljøstyrelsen sikrer den nødvendige formidling og dialog med sine målgrupper”
Virksomhederne giver karakteren 3 ud af 4 for ”Miljøstyrelsens brugere har mulighed for at komme med input i relevante høringer ” |
”Hjemmesiden er generelt opdateret” fik karakteren 3,1
”Kvaliteten af informationerne på hjemmesiden er tilfredsstillende” fik karakteren 3,3
”Det er nemt at finde relevante regler på hjemmesiden” fik karakteren 3,0
Erhvervsrelevante hjemmesider bliver løbende udbygget
”Nødvendig formidling og dialog med virksomheder” fik karakteren 2,7
”Virksomheder om at brugere har mulighed for at komme med input til høringer” fik karakteren 2,8 |
Delvist opfyldt |
At borgere og forbrugere kan leve i et sundt miljø i hverdagen
(Velfærdsmål) |
Der er gennemført en informationskampagne til forbrugerne om allergi
Der er afholdt mindst 8 dialogmøder med branchen
Der er afholdt en national workshop om hormonforstyrrende stoffer
Der er afholdt en ekspert workshop om kombinationseffekter af kemikalier
Der er indledt en dialogrække med erhvervslivet om implementering af den internationale kemikaliestrategi SAICM |
Allergikampagne er gennemført
Der er afholdt 8 dialogmøder
2 nationale workshops om hormonforstyrrende stoffer er afholdt i maj og december
Ekspertworkshop om kombinationseffekter var klar til gennemførelse, men blev 3 dage før planlagt aflyst og udskudt, da ekstern mødeleder blev forhindret. Workshoppen er efterfølgende afholdt i januar 2009
Dialogrække blev planlagt i efteråret, men blev sidenhen aflyst |
Delvist opfyldt |
Der er udarbejdet en ny selvklassificeringsliste samt udkast til ny effektliste og liste over uønskede stoffer |
Det faglige arbejde med selvklassificeringslisten er gennemført som planlagt, men efterfølgende er det besluttet at udvide listen for at gøre den mere komplet i forhold til producenter og importører. Listen sendes ud i samlet høring. På grund af tekniske vanskeligheder hos underleverandør er arbejdet blevet forsinket. Den samlede liste forventes klar til udgivelse i foråret 2009. Listen over uønskede stoffer og den tilhørende effektliste er levet udskudt til 2009. |
Delvist opfyldt |
Myndighedsudøvelse |
At borgere og virksomheder, der skriver til styrelsen, får behandlet deres sag eller modtager svar inden for nærmere fastlagte tidsfrister
(Klart mål, servicemål) |
Mindst 70 % af de udmeldte sagsbehandlingstider på Miljøstyrelsens hjemmeside skal overholdes.
Tidsfrister for myndighedsafgørelser overholdes i mindst 70 % af sagerne.
Tidsfrister for besvarelse af forespørgsler og øvrige henvendelser på 4 uger overholdes i mindst 70 % af sagerne.
Kvitteringsskrivelser udsendes inden 2 uger fra modtagelsen i mindst 90 % af de sager, hvor afgørelse eller besvarelse ikke foreligger inden 4 uger.
Forudgående underretning finder sted i mindst 90 % af henvendelserne, hvor den generelt fastsatte eller oplyste tidsfrist ikke kan overholdes. |
Sagsbehandlingstider kan ikke opgøres elektronisk, men på baggrund af rundspørge hos sagsbehandlere og stikprøve i styrelsens ESDH-system vurderes alle mål at være opfyldt |
Opfyldt |