Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet

Tabel 4-9: Antal berørte varebilejere i hver zone. varebiler. Scenarium A.

Berørte grupper Enhed Bo/hjemzone for varebil/IP
  Zone 0 Zone 1 Zone 2 Zone 3 NA SØA DØA
1. Varebilejere i zone (%) Antal 16.411 13.111 7.956 8.526 32.060 40.348 180.694
2. Har ældre bil, der ikke
kan køre i miljøzone
 
Antal 9.784 8.684 5.303 5.317 21.704 31.030 146.286
% af varebiler i zonen 60% 66% 67% 62% 68% 77% 81%
3. Har varebiltur til miljøzone % af varebilture i alt 100% 100% 100% 90% 59% 35% 2%
 - heraf arbejd/erhverv-formål % af varebilture til miljøzone i alt   68% 72% 76% 76% 75% 71%
 - heraf andre formål % af varebilture til miljøzone i alt   32% 28% 24% 24% 25% 29%
4. Vil foretage tur fremover % af varebilture til miljøzone i alt 100%            
 - heraf arbejd/erhverv-formål % af fremtidige varebilture til miljøzone   100% 100% 100% 100% 95% 95%
 - heraf andre formål % af fremtidige varebilture til miljøzone   100% 100% 95% 95% 95% 90%
5. Fastholder varebil som transportform   100%            
 - heraf arbejd/erhverv-formål % varebilture af fremtidige ture til miljøzone   100% 100% 100% 100% 100% 100%
 - heraf andre formål % varebilture af
fremtidige ture til
miljøzone
  77% 77% 77% 88% 99% 100%
6. Skifter varebil ud % del der skifter varebil  100% 60% 57% 64% 67% 68% 65%
% der bruger anden varebil de har  0% 40% 43% 36% 33% 32% 35%
 - heraf arbejd/erhverv-formål Antal   3.560 2.173 2.332 6.512 5.338 1.227
 - heraf andre formål Antal   848 495 303 861 830 255s
Total Berørte biler Antal 9.784 4.408 2.668 2.635 7.373 6.168 1.482
% af ældre varebiler 100% 51% 50% 50% 34% 20% 1%

Kilde: Egen tilvirkning.

 



Version 1.0 Oktober 2009, © Miljøstyrelsen.