Effekter af miljøzonekrav på person- og varebilsmarkedet

Tabel 4-6: Antal berørte Bilejere i hver zone. Personbiler. Scenarium B.

Berørte grupper Enhed Bo/hjemzone for bil/IP
  Zone 0 Zone 1 Zone 2 Zone 3 NA SØA DØA
1. Bilejere i zone Antal 130.940 98.205 68.172 74.978 214.390 218.450 1.129.004
2. Har ældre bil, der ikke kan køre i miljøzone  Antal 8.352 5.189 2.624 3.306 12.343 17.938 94.040
% af biler i zonen 6% 5% 4% 4% 6% 8% 8%
3. Har tur til miljøzone % af bilture i alt 100% 90% 68% 77% 59% 35% 2%
- heraf arbejd/erhverv-
formål
% af bilture til miljøzone i alt   36% 43% 52% 51% 50% 41%
- heraf andre formål % af bilture til miljøzone i alt   64% 57% 48% 49% 50% 59%
4. Vil foretage tur fremover % af bilture til miljøzone i alt 100%            
 - heraf arbejd/erhverv-formål og omvendt % af fremtidige bilture til miljøzone   100% 100% 100% 100% 80% 70%
 - heraf andre formål % af fremtidige bilture til miljøzone   100% 100% 95% 95% 95% 90%
5. Fastholder bil som transportform   100%            
 - heraf arbejd/erhverv-
formål og omvendt
% bilture af fremtidige ture til miljøzone   80% 90% 95% 97% 100% 100%
 - heraf andre formål % bilture af fremtidige ture til
miljøzone
  70% 70% 70% 80% 90% 95%
6. Skifter bil ud % del der skifter bil 100% 85% 85% 85% 85% 85% 85%
% der bruger anden bil de har 0% 15% 15% 15% 15% 15% 15%
Berørte i alt, arbejd/erhverv formål Antal   1.150 596 1.066 3.072 2.143 443
Berørte i alt, andre formål Antal   311 107 124 407 412 135
Total Berørte biler Antal 8.352 1.461 703 1.189 3.479 2.555 578
  % af ældre biler 100% 28% 27% 36% 28% 14% 1%

Kilde: Egen tilvirkning.

 



Version 1.0 Oktober 2009, © Miljøstyrelsen.