Development of cleaner products in Berendsen's international product chains

Sammenfatning og konklusioner

1.5 Baggrund og formål

Når du står i supermarkedet og skal vælge mellem to eller flere produkter, der kan opfylde samme funktion, så er der en lang række forhold, som spiller ind på dit valg. Det samme gælder, når en virksomhed skal vælge en leverandør. Her er det typisk følgende parametre, der gør sig gældende:

  • Pris
  • Kvalitet
  • Leveringssikkerhed
  • Service og support
  • Miljøforhold
  • Etc.

Figur 3. Der er mange overvejelser, når man skal vælge mellem produkt A og produkt B.

Figur 3. Der er mange overvejelser, når man skal vælge mellem produkt A og produkt B.

Alle de nævnte parametre er et resultat af samspillet i hele værdikæden – fra vugge til grav. Således kan dit valg i supermarkedet ses som en konkurrence mellem to produktkæder mere end bare mellem to virksomheder.

Figur 4. Når to virksomheder (A og B) konkurrerer på markedet – er det i virkeligheden en konkurrence mellem to produktkæder.

Figur 4. Når to virksomheder (A og B) konkurrerer på markedet – er det i virkeligheden en konkurrence mellem to produktkæder.

At optimere sine produktkæder i hele livscyklus kan således give bedre konkurrenceevne.

Figur 5. Samarbejde i værdikæden for at forbedre de konkurrencemæssige parametre for det endelige produkt/den endelige service medfører en bedre konkurrenceevne. Dette er en af motivationsfaktorerne for aktørerne i værdikæden til at samarbejde om at optimere værdikæden fra vugge til grav.

Figur 5. Samarbejde i værdikæden for at forbedre de konkurrencemæssige parametre for det endelige produkt/den endelige service medfører en bedre konkurrenceevne. Dette er en af motivationsfaktorerne for aktørerne i værdikæden til at samarbejde om at optimere værdikæden fra vugge til grav.

I projektet har fokus været på denne produktoptimering og casen har været Berendsen Textil Services leverance af sæber og cremer, der leveres som et supplement til tekstilservice-ydelsen.

Formålet med projektet har ikke bare været, at gennemføre konkrete udviklingsforløb. I lige så høj grad har det været at formidle erfaringerne til andre interesserede virksomheder og inspirere dem til selv at komme i gang med udvikling af renere produkter – i Danmark såvel som internationalt.

Miljø er ikke den væsentligste salgsparameter for Berendsen Textil Service A/S, men dog stadig af væsentlig betydning. Samtidig er netop miljø et af de steder, hvor Berendsen har mulighed for at adskille sig fra sine konkurrenter – og når alt andet er lige, så kan miljøet gå hen og blive tungen på vægtskålen i et salg.

1.6 Undersøgelsen

FORCE Technology og Berendsen Textil Service A/S har i samarbejde med Berendsens leverandører gennemført en række udviklingsforløb for at bringe mere miljø- og sundhedsvenlige produkter på markedet. Fokus har ligget på Berendsens hygieineprodukter, der blandt andet omfatter sæbe, håndrens, lotion, sanitizervæske og tilsvarende kosmetiske og kemiske produkter. Produkterne leveres som supplement til Berendsens tekstilservicekoncept med vask og udlejning af tekstiler.

De barrierer, vi har mødt undervejs, er beskrevet, og især oplysningerne om hvordan barriererne blev overvundet vil være interessant for andre virksomheder, der selv ønsker at udbyde renere produkter til deres marked.

Projektet har været forankret i Berendsens salgs- og marketingdivision, og som afrunding på projektet er resultaterne integreret i salgsorganisationen, så Berendsen aktivt kan gøre brug af de konkurrencemæssige fordele, der er ved de nyudviklede rene produkter.

1.7 Hovedkonklusioner

Projektet viser, at det er muligt at udvikle renere produkter til markedet i samarbejde med sine leverandører og opnå positiv respons fra markedet.

Det har vist sig, at det er muligt at nedbryde de fleste af de væsentlige barrierer for udvikling ved at være vedholdende og tålmodig. En konsekvens af dette er, at man skal regne med, at udviklingsprojekter tager lang tid.

Eksempler på barrierer, der er nedbrudt undervejs, er:

  • Forskellige præferencer på markedet for Berendsen og leverandørerne
  • Lange kommunikationskanaler
  • Forskel i terminologi og sprog
  • Fysisk afstand
  • Mangel på viden
  • Kontraktmæssige barrierer
  • Svage magtrelationer til leverandøren

Erfaringerne fra Berendsen viser, at det som udgangspunkt er nemmere at samarbejde med en leverandør i Danmark om udvikling end i udlandet, og går man uden for Europa, er man ofte nødt til at forsyne leverandøren med en stor portion viden og kompetencer i forhold til f.eks. gældende lovgivning i EU for at få succes.

Det er ikke så underligt, at det forholder sig sådan, når man tænker på, at den største barriere ligger i virksomhedernes syn på markedets behov. En virksomhed herhjemme kender selv de danske kunders præferencer, mens f.eks. en samarbejdspartner i Sydeuropa ønsker at lade sine produkter leve op til deres markeds krav. Ofte betyder ”rent” i Sydeuropa, at det dufter godt (af parfume). Det er i direkte konflikt med ønsket om et parfumefrit produkt, som man ofte kan opleve i Norden.

På en tilknyttet gå-hjem-workshop konkluderede de deltagende personer fra en række danske virksomheder blandt andet, at kundernes krav om miljørigtige produkter kan håndteres positivt som et input til innovation. Referat fra workshoppen er vedlagt som bilag C.

1.8 Projektresultater

1.8.1 Nye rene produkter på hylderne

Under projektforløbet har Berendsen udviklet og lanceret 11 nye produkter med lavere belastning af miljø og sundhed. En del af produkterne er dog ikke udviklet som en del af projektet, men er kørt som sideløbende udviklingsforløb. Imidlertid er det de samlede erfaringer, der formidles for at få en bred dækning af de udfordringer, man kan støde på i samarbejdet med leverandørerne.

1.8.2 Barrierer nedbrydes

Baseret på erfaringerne fra Berendsen er opskriften på succes, som tidligere nævnt, tålmodighed og vedholdenhed i forhold til leverandørerne. Imidlertid er der nogle tilfælde, hvor barrierer ikke kan nedbrydes ved egen kraft, og her kan det være nødvendigt at gå ud og søge en anden leverandør/samarbejdspartner. I et enkelt eksempel fik Berendsen hjælp af lovgivningen, der pressede leverandøren, så denne alligevel skulle lave om på sit produkt.

1.8.3 Lovgivning og værktøjer hjælper dig på vej

Netop lovgivning kan være en god medspiller i udviklingsprojekter. Lovkravet om gennemsigtighed i forhold til indholdsstoffer i kosmetiske produkter giver et langt bedre udgangspunkt, end det er tilfældet for kemiske produkter, hvor producenterne ofte holder informationerne tæt ind til kroppen. Harmoniseret EU-lovgivning gør det nemmere at samarbejde med internationale leverandører om udvikling af produkter. De nye EU-krav i forhold til angivelse af allergifremkaldende parfumestoffer vil fremover være en hjælp for Berendsen, der længe har arbejdet for, at leverandørerne skulle udfase disse 26 stoffer i produkter med parfume, hvor der er en risiko for at komme i kontakt med produktet.

Miljømærkekriterier kan også give inspiration til, hvordan nye produkter kan sammensættes, så belastning over for miljø og sundhed mindskes. Samtidig giver kemikalielisten fra miljømærkeordningen en række værdifulde oplysninger om enkeltstoffer. Imidlertid viser erfaringerne fra Berendsens produkter, at miljømærkekriterierne sommetider tager for lidt hensyn til livscyklustankegangen. F.eks. kan det dokumenteres, at Berendsens nye skumsæbe uden parfume og farve for hver håndvask belaster miljøet langt mindre end en gennemsnitlig miljømærket cremesæbe. Alligevel kan Berendsens skumsæbe ikke få miljømærket, fordi kriterierne ikke relaterer miljøbelastningen til den funktionelle enhed, altså sætter den i forhold til antallet af gange, man kan vaske hænder med sæben.

Berendsens Code of Conduct viser leverandørerne fra starten af et forhold, at det at være leverandør til Berendsen medfører visse forpligtigelser – også på miljøområdet. Med dette værktøj i hånden sikrer Berendsen, at det ikke kommer som et chok, når Berendsen begynder at konkretisere i forhold til miljøforbedringer af produkter.

Berendsen har mange leverandører – og det er ikke dem alle, hvor det er muligt at opretholde en tæt dialog. For løbende at kunne følge op på leverandørerne og motivere dem til at forbedre sig, har Berendsens det internetbaserede leverandørvurderingsværktøj - Supplier-e-valuation® - fra FORCE Technology.

1.8.4 Sælgerne bliver klædt på

På baggrund af projektet opbygger Berendsen en intranetportal til sælgerne, hvor de altid vil kunne finde relevant og opdateret dokumentation i form af produktblade, leverandørbrugsanvisninger, parfumedeklarationer og lignende. Samtidig vil intranetportalen for hvert produkt give en kort baggrundsinformation og angive konkrete salgsargumenter, der også inkluderer miljø- og sundhedsaspekter.

På denne måde forventer Berendsen, at indsatsen med udvikling af renere produkter kan skabe et endnu større plus på bundlinien.

1.8.5 Udviklingen stopper ikke her

For Berendsen er det at udvikle et nyt renere produkt og lancere det på markedet ikke ensbetydende med, at arbejdet er gjort. De leder altid efter yderligere forbedringer af produkterne i forhold til tendenser på markedet såvel som i forhold til ny faglig viden.

Det betyder også, at selvom projektet slutter her, så kan Berendsens kunder også i fremtiden forvente nye produkter med forbedret miljø- og sundhedsprofil.

 



Version 1.0 March 2006, © Danish Environmental Protection Agency