Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1998 |
[Indhold]
Resumé
Miljøstyrelsen har bedt Dansk Teknologisk Institut om at belyse konsekvenser for miljø,
teknik og økonomi for tre alternative strategier til at mindske emissionerne fra
dieselkøretøjer:
ændring af dieselkvaliteter anvendelse af katalysatorer og/eller filtre konvertering til gas
Undersøgelsen viser, at hvis indholdet af svovl i diesel reduceres med 90%, vil udledningen af partikler fra dieselkøretøjer falde med 13%. Det kan opnås med en ny svovlfattig dieseltype. Udover den umiddelbare forbedring af luftkvaliteten, som den nye dieseltype kan betyde, så vil dieseltypen i samspil med efterbehandlingsudstyr kunne give yderligere markante forbedringer.
Indholdsfortegnelse
Publikationsbeskrivelse (læsbar kolofon)
Miljø- og Energiministeriet
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1401 København K.
Tlf. : 32 66 01 00
Fax : 33 92 76 90
e-mail : mst@mst.dk
Må citeres med kildeangivelse.