Depotredegørelse for affaldsdepotområdet 1997 7. Andre oprydningsordninger7.1 Oliebranchens Miljøpulje
7.1 Oliebranchens MiljøpuljeOliebranchens Miljøpulje (OM) er stiftet af benzinselskaberne i Danmark i
1992. OM forestår undersøgelser og oprydning på grunde, hvor der tidligere har været
detailsalg af benzin. Kommuner og amter kan frem til 1. april 1999 tilmelde nedlagte
detailsalg til ordningen og branchen har frem til den 31.12.1995 selv kunne tilmelde
detailsalg, som skulle lukkes. Ordningen finansieres ved, at benzinselskaberne indbetaler
et fast ørebeløb (p.t. 5 øre) pr. liter solgt benzin til OM. Miljøstyrelsen er sekretariat for Miljøpuljerådet, som prioriterer de indkomne
ansøgninger, der herefter oversendes til OM med henblik på undersøgelse og oprensning. Ved udgangen af 1997 var der tilmeldt i alt 5649 grunde til ordningen. Heraf har
oliebranchen tilmeldt 864 grunde og amter og kommuner 4785 grunde. I 1997 er der
prioriteret og oversendt 313 grunde til OM. Derudover har OM behandlet 86 mindre
forureningssager. I alt har OM således behandlet 399 sager i 1997. Tabel 7.1:
Der er ikke forudgående gennemført tekniske undersøgelser på størstedelen af de
grunde, som tilmeldes OM-ordningen. OM kan derfor afslutte en række sager uden at
gennemføre oprensning, såfremt resultatet af den tekniske undersøgelse viser, at
grunden ikke er forurenet. OM skelner ikke i sine opgørelser mellem grunde, hvor sagen er
afsluttet på baggrund af undersøgelse og grunde, hvor det har været nødvendigt at
gennemføre oprensning. Af de i alt 1125 grunde, som OM har behandlet siden 1993, er der
ved udgangen af 1997 færdigbehandlet 829 grunde, heraf 421 i 1997. Tabel 7.2:
Nordjyllands Amt er det amt, hvor der hidtil er behandlet flest sager, heraf er 133
oversendt i 1997. Miljøpuljerådets prioritering af hvilke grunde, der skal oversendes til OM, bygger
på en vurdering af, hvilken risiko den enkelte grund udgør. Herudover kan grunde
prioriteres, hvis særlige forhold taler herfor (f.eks. hvis der er planlagt et
byggeprojekt på grunden). Totalt set er 44,5% prioriteret på baggrund af risiko for
både grundvandsforurening og arealanvendelsen, 14% alene på baggrund af risiko for
grundvandsforurening, 9,5% alene på grund af risiko for arealanvendelsen, mens de
resterende 32% er prioriteret p.g.a. særlige forhold. Ca. 56% af de prioriterede grunde anvendes til bolig formål o.l., Bornholm er det første amt, hvor OM er færdig med undersøgelser og oprensning. Dette
er sket med baggrund i Miljøpuljerådets beslutning i 1996 om at koordinere behandlingen
af større ikke brofaste øer med henblik på at effektivisere oprensningsindsatsen.
Bornholms Amt blev derfor anmodet om at kortlægge alle nedlagte tankstationer. OM har
efterfølgende undersøgt alle grunde. OM har desuden foranlediget, at der blev oprettet
et nyt biologisk jordrensningsanlæg på Bornholm, som i løbet af 1997 har behandlet 6600
tons jord fra OM. Hovedparten af de oprensninger, som OM har foretaget i 1997 er sket ved bortgravning og
efterfølgende rensning af den forurenede jord på jordrensningsanlæg. I alt er 133.000
tons jord transporteret til jord- rensningsanlæg i 1997. Et stadigt større antal oprensninger foretages på stedet (in situ). I 1997 er
afsluttet 7 in situ projekter, mens 41 var under udførelse. Disse forventes afsluttet
indenfor de kommende 3 år. De gennemsnitlige oprensningsudgifter har i 1997 været 466.000 kr. til undersøgelse
og afværgeforanstaltninger for de 399 lokaliteter, der er tilgået ordningen i 1997. Da
det ikke er oplyst i hvor mange tilfælde, det har været nødvendigt at gennemføre
afværgeforanstaltninger, kan oprydningsomkostningerne pr. grund ikke opgøres.
7.2 DSB og Banestyrelsen.DSB blev i efteråret 1996 opdelt i to virksomheder: DSB og Banestyrelsen.
Banestyrelsen har ansvaret for jernbanenettet, mens DSB har ansvaret for det øvrige
areal. Siden 1997 har Banestyrelsen varetaget oprydningsopgaven for begge virksomheder. Jordforureningspulje Kortlægning
Det bør bemærkes, at nogle af de undersøgte lokaliteter har ført til registrering
af amterne efter Affaldsdepotloven. Tabel 7.3:
Tabel 7.4:
Af DSBs og Banestyrelsens undersøgelses- og oprydningsprogram for 1998 fremgår,
at der forventes gennemført kortlægning af 80 lokaliteter, undersøgelse af 57
lokaliteter samt oprydning på 12 lokaliteter, herunder 8 igangværende. Det fremgår af tabel 7.4, at der findes 2 typer af undersøgelser, benævnt
henholdsvis orienterende - og supplerende undersøgelse. En orienterende undersøgelse
danner grundlag for at frasortere lokaliteter med ingen eller ubetydelig forurening.
Normalt kræves et vidensniveau svarende til en supplerende undersøgelse, førend
Banestyrelsen er i stand til at afgøre, om forureningen skal afværges eller moniteres.
En orienterende undersøgelse kan dog i visse tilfælde være tilstrækkeligt grundlag. Prioriteringssystem Samarbejdet med amter og kommuner
7.3 ForsvaretForsvarets Bygningstjeneste forestår den overordnede styring for for- svaret på
miljøområdet samt planlægger, koordinerer og gennemfører den praktiske del af
miljøoprydningerne og eventuelle afværgeforanstaltninger. Bygningstjenesten registrerer
alle forekommende forureninger på forsvarets arealer. Mindre forureninger, konstateret i
forbindelse med typisk udskiftning af olietanke, opgravning til kloak eller andet
vedligeholdelsesarbejde, løses lokalt men med orientering af Bygningstjenesten. Forsvarets Bygningstjeneste varetager endvidere jord- og grundvandsforureningsopgaver
for andre ministerier. Miljøstrategi Oprydningsindsats Tabel 7.5.
Den i tabel 7.5 foretagne opgørelse er baseret på Bygningstjenestens egne
definitioner af aktiviteterne. En lokalitet er således et område indenfor hvilket, der
forekommer en sammenhængende forurening, som er forårsaget af 1 eller flere punktkilder.
En punktkilde kan f.eks. være en varmecentral eller en øvelsesplads. Flere punktkilder,
i form af olietanke, olieudskillere, vaskeanlæg og materielservice, findes bl.a. i
værkstedsområder. Af tabel 7.5 fremgår bl.a. antallet af undersøgelser. En undersøgelse omfatter,
ifølge Bygningstjenesten, en historisk redegørelse samt i de fleste tilfælde (skøn:
90% af tilfældene) også en teknisk undersøgelse. Af de 230 undersøgte lokaliteter er
18 lokaliteter registreret af amterne i henhold til Affaldsdepotloven. Samarbejdet med amter og kommuner |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||