Depotredegørelse for affaldsdepotområdet 1997
Afsnit 5, 6, 7 og 8 indeholder beskrivelser af aktiviteterne, opdelt efter hvilket
lovgrundlag eller hvilken særlig ordning undersøgelse og oprydning finder sted. I dette
afsnit beskrives de samlede aktiviteter på området. Beskrivelsen må nødvendigvis bygge
på de forskellige forudsætninger, som er knyttet både til aktiviteterne og til omfang
og detaljeringsgrad af data om de enkelte lokaliteter indenfor de forskellige områder. Potentielt forurenede lokaliteter. Der er ikke sket en tilsvarende kortlægning af "nye forureninger". Nye
forureninger, som er omfattet af ordningen Oliebranchens Miljøpulje, DSB, Banestyrelsen
og Forsvarets oprydningsprogrammer, kortlægges dog. I udkastet til jordforureningslov,
som forventes fremsat for Folketinget i efteråret 1998, foreslås det, at hele
jordforureningsområdet omfattes, hvilket i givet fald vil betyde, at også nye
forureninger kortlægges og vil kunne omfattes af den offentlige indsats. Udover den
kortlægning, som amterne har foretaget med henblik på registrering af forurening, som er
omfattet af Affaldsdepotloven, har DSB/Banestyrelsen indtil nu kortlagt 1772 lokaliteter
og Forsvaret 230. Forureningskilder Det fremgår af kapitel 8 (om nye forureninger), at opgørelsen bygger på et
begrænset datagrundlag, idet indberetningen fra kommunerne har været af svingende
kvalitet og kun dækker 151 ud af 275 kommuner. Der må derfor tages forbehold for, om
mere fuldstændige data vil kunne ændre billedet. De indberettede oplysninger tyder på,
at forureningsmønsteret for nye forureninger i højere grad end for gamle forureninger er
domineret af olie. Dette er i god overensstemmelse med den anderledes fordeling af
virksomhedstyper. Endvidere beskrives det i kapitel 8, at arealet af de nye forureninger
er mindre og at en relativt større andel af de lokaliteter, hvor der er nye forureninger,
anvendes til boligformål. Tabel 9.1
Afværgeforanstaltninger 100 afværgeforanstaltninger er offentligt finansierede, 375 frivillige oprydninger (herunder også nyere forureninger) og 414 ryddet op under andre oprydningsordninger, herunder primært ordningen Oliebranchens Miljøpulje. Tabel 9.2.:
Rensning og deponering af jord For oprydninger, omfattet af Affaldsdepotloven (excl. OM-sager), er der sket rensning
og/eller deponering af ca. 275.000 tons jord (baseret på oplysning om 85% af de
gennemførte jordprojekter). For nye forureninger er det tilsvarende tal 140.000 tons. Her
vedrører de indberettede jordmængder dog kun ca. 60% af de indberettede jordprojekter. I
de resterende antal tilfælde var der ikke indberettet oplysninger om jordmængderne. Heraf er ca. 160.000 tons fra forureninger, som henhører under Affaldsdepotloven og
ca. 27.000 tons fra nyere forureninger transporteret til jordbehandlingsanlæg. Oliebranchens Miljøpulje oplyser, at der i forbindelse med oprydning af OM-grunde i
1997 er transporteret 133.000 tons jord til jordbehandlingsanlæg. Totalt set er det således oplyst, at der er deponeret og renset 548.000 tons jord. Det
reelle tal er formentlig noget højere, bl.a. på grund af ufuldstændig indberetning af
oprydning af nye forureninger. Tabel 9.3:
I forbindelse med afværgeforanstaltninger på nye forureninger renses ca. 20% af
jordmængderne. Til sammenligning renses knapt 75% af jordmængderne, når der ryddes op
på gamle forureninger. Dette er bemærkelsesværdigt. Ikke mindst da nye forureninger
overvejende er olie-benzinforureninger, hvortil der findes rensningsmuligheder. Midler på jordforureningsområdet Tabel 9.4:
Opgørelsen dækker ikke den samlede aktivitet på jordforureningsområdet, idet
økonomioplysningerne for nye og frivillige forureninger i amternes edb-indberetning er af
svingende kvalitet. Disse oprydninger indgår derfor ikke i opgørelsen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||