[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Inddragelse af renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet 

3. Fremgangsmåder ved tilsyn og dialog med virksomheder

3.1 Konkrete fremgangsmåder
3.1.1 Opfordring til energisyn - Esbjerg
3.1.2 Opsporing af miljøfremmede stoffer ved tilsyn - Herning
3.1.3 Aktiv brug af tilsynsrapporter - Dragsholm
3.1.4 Scoresystem for kemikalier på tekstilfarverier
3.1.5 Vejledning om virksomheders organisering - Grenaa
3.1.6 Informationsformidling ved tilsynsbesøg - Albertslund
3.1.7 Miljøregnskaber - Vestsjællands Amt
3.1.8 Miljøpris - Fyns Amt
3.2 Eksempler på dialog mellem myndighed og virksomheder
3.2.1 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Ry
3.2.2 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Fredericia
3.2.3 Initiativ til substitution af rengøringsmidler - Roskilde
3.2.4 Dialog med større autoværksted - Silkeborg
3.2.5 Dialog om nedbringelse af VOC - Hvidovre
3.2.6 Dialog om substitution af DEHP - Høje-Taastrup

 

Generelt prioriterer de fleste tilsynsmyndigheder dialogen med virksomhederne højt. Det kan dog være vanskeligt for tilsynsmyndighederne at konkretisere, hvordan dialogen med virksomhederne forløber i praksis, men eksempelvis telefonsamtaler, samtaler ved møder og tilsynsbesøg, brevveksling etc. nævnes som vigtige elementer.

Dialogen handler i høj grad om de signaler og holdninger, tilsynsmyndigheden sender til virksomhederne. I den sammenhæng spiller den tilsynsførendes personlige egenskaber og evner til at motivere og inspirere en stor rolle.


3.1 Konkrete fremgangsmåder

I det følgende beskrives en række dialogprægede tiltag i forbindelse med tilsynsmyndighedernes tilsyns- og godkendelsesarbejde. De fleste tiltag bygger på en praksis, som er nedfældet som en fast procedure.


3.1.1 Opfordring til energisyn - Esbjerg

Formål

At reducere energiforbruget i virksomhederne og samtidig henlede opmærksomheden på det forebyggende miljøarbejde.

Kommunens tiltag

Opfordre virksomhederne til et energisyn via det lokale energicenter.

Alternativ til

Mindre opmærksomhed på energiforbruget.

Resultat

Mange virksomheder har fået gennemført energisyn på baggrund af kommunens indsats. Flere har påbegyndt miljøstyringsarbejde.

Forsyningsvirksomhederne i Esbjerg Kommune har oprettet et Energicenter, som (gratis) kan bistå virksomheder med energigennemgang og forslag til energibesparelser.

De tilsynsførende har benyttet Energicentret som en indgang til dialog med virksomhederne om forebyggende miljøarbejde og ressourcebesparelser. De tilsynsførende har således tilbudt virksomhederne at kontakte Energicentret for at formidle en aftale om et energisyn.

Resultat
Ikke mindst jern- og metalbranchen har benyttet sig af tilbuddet. Mere end 20 jern- og metalvirksomheder har på denne måde fået udarbejdet en rapport om mulighederne for energibesparelser og er herigennem blevet opmærksomme på mulighederne for besparelser ved forebyggende miljøarbejde. Dette har ansporet flere af virksomhederne til at tage fat på miljøstyring.


3.1.2 Opsporing af miljøfremmede stoffer ved tilsyn - Herning

Formål

At kunne anvende slammet fra renseanlæg til jordforbedringsmiddel.

Kommunens tiltag

Anvise substitutionsmuligheder for miljøfremmede stoffer.

Alternativ til

Afbrænde spildevandsslammet.

Resultat

Flere virksomheder har substitueret LAS og NPE.

Herning Kommune har i 1997 udformet en vejledning med procedurer for, hvordan miljøfremmede stoffer i kemikalier og rengøringsmidler kan opspores.

Vejledning til opsporing af miljøfremmede stoffer

De stoffer, der er stillet krav til i den nye slambekendtgørelse, og som kan forekomme i rengørings - og vaskemidler, er LAS og NPE. Den foreløbige undersøgelse viser, at Herning Renseanlæg ikke kan overholde de nye kravværdier. Synonymer hertil samt muligheder for substitution fremgår af nedenstående tabel:

Stof Synonymer Erstatningsprodukter
Nonylphenol (nonionisk tensid)
Politisk målsætning om afvikling inden år 2000

alkylarylpolyglycolether

 

Nonylphenolethoxylat
nonylphenolpolyethylen glycol ether
nonoxynol evt. med 9-tal bagefter
octotoxynol
NPE el. NEPO
alkylphenolethoxylat (APE)
ethoxylerede alkylphenoler
alkylphenolpolyglycolether
alkylsulfonater
lkoholethoxylater (f.eks Laurylethoxylat
Laurylsyre-diethanolamid
Alkylsulfater
LAS — liniær alkylbenzensulfonater (anionisk tensid)

natirumalkylbenzensulfonat

 

benzensulfonsyre alkyl derivat
alkylbenzensulfonat
alkylbenzensulfonat sodium
fedtsyresæbe
alkylpolyglykosid
fedtsyrealkoholamid
ploycarboxyglycinat
fedtalkoholsulfat (FAS)
alkylsulfonater
alkylsulfater
Følgende procedure skal følges på samtlige tilsyn:
  1. Gennemgå samtlige kemikalier og rengøringsmidler der udledes til spildevandet for ovenstående stoffer (vha. databladene). Allerede undersøgte stoffer er angivet i skemaet under lotus fil; … Forbruget af kemikalier/rengøringsmidler synliggøres for virksomheden.
  2. Informer virksomheden om problemerne med stofferne, og såfremt de anvender produkter med indhold af disse forsøges i første omgang ved frivillighedens vej at få stofferne substitueret. Anvender de p.t. ikke produkter med indhold af disse stoffer, skal der gøres opmærksom på, at det bør indgå som et parameter, når der udvælger nye produkter.
  3. Resultaterne lægges i skemaet på g-drevet i Lotus fil;… , så vi undgår, at leverandørerne får de samme forespørgsler. Derudover på MIS´en, hvor der er oprettet et nyt kontrolpunkt Miljøfremmede stoffer.

Ved tilsynet gennemgås samtlige anvendte produkter, der udledes med spildevandet og indeholder miljøfremmede stoffer. På baggrund af gennemgangen skal virksomheden informeres om problemerne med brugen af stofferne samt om substitutionsmuligheder.

Resultat
Initiativet har gjort det muligt at identificere mange erstatningsprodukter for — og dermed få substituteret — de to miljøfremmede stoffer, kommunen har været på jagt efter. Når de sidste virksomheder i kommunen har opbrugt deres lagre af de "gamle" stoffer, vil de gældende grænseværdier for anvendelse af spildevandsslam til jordbrugsformål sandsynligvis kunne overholdes.

Erfaringer
Det er kommunens erfaring, at det er muligt, og ikke nødvendigvis dyrere, at finde erstatningsprodukter uden indhold af LAS og NPE. Stofferne findes hovedsageligt i vaske- og rengøringsmidler, som er rimelig nemme at substituere.


3.1.3 Aktiv brug af tilsynsrapporter - Dragsholm

Formål

At fastholde virksomhederne i aftaler indgået under tilsynet og vejlede om renere teknologi.

Kommunens tiltag

Sender tilsynsrapport med bekræftelse af aftaler udbygget med forslag til det videre arbejde og med formidling af viden og kontakter omkring renere teknologi.

Alternativ til

Mindre fokus på renere teknologi og længere sagsbehandling.

Resultat

80% af virksomhederne har ordnede forhold ved næste tilsyn.

Dragsholm Kommune indføjer i tilsynsrapporter de aftaler, der er indgået mellem den tilsynsførende og virksomheden. Tilsynsrapporten bliver om muligt tilføjet forslag om, hvordan virksomheden kan arbejde videre med de tiltag, der blev diskuteret under tilsynet.

MILJØTILSYNSRAPPORT
Virksomhedstype:Trævarefabrik
Tilsynsdato:30. november 1995

Ved tilsynet på trævarefabrikken blev der konstateret følgende:

Olie- og kemikalieaffald:

Som vi talte om, kunne et alternativ til vådkabinen være installering af tørfilter, som efter brug ikke betragtes som kemikalieaffald.

På Metalvarefabrik A/S anvendes der tørfiltre i lakkabinerne, så måske er der basis for en ekskursion til denne virksomhed!

Som en midlertidig løsning på problemet med råddent vand i vådkabinen kunne du tilsætte lidt almindeligt natronlud til vandet. Det vil hæve pH-værdien og dermed mindske bakterietilvæksten.

Resultat
Resultatet af tilsynet på den i eksemplet nævnte trævarevirksomhed er, at vådkabinen er blevet ombygget til en tørkabine, så der nu kan anvendes tørfilter i stedet for en vandvæg. Virksomheden skal dermed ikke længere bortskaffe vand og maling som kemikalieaffald, da tørfiltre betragtes som brændbart affald. Tillige har virksomheden ikke længere arbejdsmiljøproblemer med vandet i vådkabinen.

Forslag om ekskursion
Kommunen foreslår besøg på en anden virksomhed for at etablere en dialog virksomhederne imellem. Den tilsynsførende har ikke forinden indhentet tilladelse fra den virksomhed, der foreslås som et egnet ekskursionsmål. Forslaget stilles kun, hvor der ikke er tale om produktionshemmeligheder, og for virksomheder, der ikke konkurrerer eller er i samme branche.

Erfaringer
Erfaringerne med udsendelse af tilsynsrapporter straks efter tilsynet er gode. I 80% af alle tilfælde er der ordnede forhold, når den tilsynsførende kommer på virksomheden ved næste tilsyn. 10% skal have en ekstra frist, mens de sidste 10% kræver en mere myndighedspræget indsats.

Kommunen udsteder sjældent påbud men benytter den fremgangsmåde, at virksomheden selv er med til at fastsætte fristen for, hvornår et forhold skal være lovliggjort, idet det øger virksomhedens motivation for at udføre arbejdet.


3.1.4 Scoresystem for kemikalier på tekstilfarverier

Formål

At nedsætte mængderne af miljøfremmede stoffer i spildevandet.

Amt & kommuners tiltag

Samarbejdsprojekt omkring scoresystem og inddragelse af systemet i tilsyns- og godkendelsesarbejdet.

Alternativ til

Myndighedsrolle med udstedelse af vilkår.

Resultat

Kemikalievurderingsprincippet fungerer fint og kan bruges i andre brancher. Grundlag for god dialog.

Aulum, Haderup, Brande, Herning, Ikast og Videbæk Kommuner har i samarbejde med Ringkjøbing Amtskommune og Tekstil- og Beklædningsindustrien udarbejdet et scoresystem for kemikalier anvendt af tekstilfarverier. Scoresystemet er en administrativ metode til at sortere kemikalierne, primært baseret på kemikalieleverandørens datablade.

Kemikalievurderingsprincip
Scoresystemet fungerer som et kemikalievurderingsprincip for tekstilfarverierne, som gør det muligt at foretage en udvælgelse af kemikalier, der på grund af aktuelt forbrug og oplysninger om miljømæssige egenskaber bør underkastes en nøjere vurdering. Scoresystemet er opbygget af de parametre, der normalt betragtes som de mest interessante i forbindelse med karakterisering af miljøfremmede stoffer i industrispildevand.

Vilkår om miljødata
Fra begyndelsen af 1992 er scoresystemet indarbejdet i tekstilfarveriers tilslutningstilladelser og miljøgodkendelser. Virksomhederne stilles således over for krav om at indsende oplysninger om bl.a. kemikalieforbrug og farvestoffer. Første gang skal virksomheden indsende oplysninger om samtlige anvendte kemikalier. Herefter kan indberetningen ske i takt med, at nye kemikalier tages i anvendelse. Mindst en gang årligt skal virksomheden opgøre det aktuelle forbrug.

Scoresystem i rammegodkendelse af tekstilfarveri.
Vilkår

22. Virksomheden skal for hvert halvår udarbejde en redegørelse indeholdende oplysninger over anvendte kemikalier og farvestoffer. Oplysningerne skal bestå i en opdateret scorerapport for de enkelt stoffer. Scorerapporten skal indsendes til Herning Kommune, første gang inden den. 1 juli 1997.

Databasefaciliteter
Tekstil- og Beklædningsindustrien indgår som konsulent for virksomhederne og har opbygget et databasesystem med kemikalieoplysninger og beregning af score. Ved hjælp af databasefaciliteterne kan der for hver virksomhed udskrives en liste over anvendte kemikalier og den beregnede score. Denne liste kan efterfølgende suppleres med en uddybende analyse af de kemikalier, der fik høj score, hvilket skal danne grundlag for tilsynsmyndighedernes vurdering af eventuelle indgreb.

Erfaringer
Scoresystemet er et hensigtsmæssigt redskab i dialogen mellem virksomheder og miljømyndigheder omkring besparelses- og sustitutionsmuligheder. Scoresystemet giver både tilsynsmyndighederne og virksomhederne et godt indblik i virksomhedernes miljø- og produktionsforhold. Parterne bag systemet anbefaler, at det afprøves i andre spildevandsproducerende brancher, som har et betydeligt forbrug af kemikalier.


3.1.5 Vejledning om virksomheders organisering - Grenaa

Formål

Styrkelse af miljøindsats og vidensgrundlag omkring miljøspørgsmål.

Kommunens tiltag

Råd om ansættelse af miljøansvarlig og brug af ekstern ekspertise.

Alternativ til

Stor kommunal involvering ved f.eks. ansøgning om miljøgodkendelse.

Resultat

Kommunens vejledning er medvirkende til, at virksomheder ansætter miljøansvarlig.

Anbefaling ved tilsyn
Grenaa Kommune anbefaler ved tilsyn og i sin dialog med de større virksomheder i kommunen, at virksomheden ansætter en miljøansvarlig medarbejder, evt. en miljøchef. Det er kommunens erfaring, at det styrker virksomhedens miljøindsats væsentligt, og i flere tilfælde har kommunens anbefaling været medvirkende til, at der er etableret en sådan funktion.

Råd ved miljøgodkendelse
I forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse anbefaler kommunen virksomheder med relativt komplicerede produktionsforhold, at en konsulent hjælper virksomheden med ansøgningen. Dette råd skal ses i sammenhæng med, at kommunen tidligere ofte modtog ufuldstændige ansøgninger, som gav langsommelig og utilfredsstillende sagsbehandling.


3.1.6 Informationsformidling ved tilsynsbesøg - Albertslund

Formål

At motivere virksomhederne til at arbejde forebyggende med miljøforhold.

Kommunens tiltag

Uddeling af pjecer, skemaer og artikler på virksomhedstilsynet.

Alternativ til

Mindre fokus på forebyggende miljøarbejde.

Resultat

Virksomheders opmærksomhed mod egne miljøforhold skærpes.

Informationspakke
I Albertslund Kommune medbringes på tilsynet en "informationspakke" til virksomhederne. Informationspakken indeholder bl.a. pjecer om energibesparelser, renere teknologi og EMAS. Endvidere uddeles et skema til (selv-) vurdering af virksomhedens miljøforhold, et selvanalyseskema om virksomhedens energiforhold samt en litteraturliste med udvalgte publikationer om renere teknologi og miljøstyring.

Den lille grønne checkliste
Hvis virksomheden ikke allerede har modtaget "Den lille grønne checkliste", som Albertslund Kommune og Albertslund Erhvervssammenslutning har udarbejdet, udleveres denne til interesserede. "Den lille grønne checkliste" er en bog i A-5 størrelse på 140 sider, som giver gode råd og praktiske anvisninger til ressourcebesparelse. Bogen kan desuden være et praktisk redskab for virksomheder, der vil arbejde med miljø- og energistyring.

Indholdet i informationspakken
Pjecer
Energibesparelser i erhvervsvirksomheder — Standardløsninger, Energistyrelsen
Starthjælp — energibesparelser i virksomheder, Energistyrelsen
Har du råd til at undvære energiledelse?, Projekt Værktøjskassen
Det blå stempel — EMAS, Miljøstyrelsen
Miljø og arbejdsmiljø i mindre virksomheder — tilskudsvejledning, Miljøstyrelsen
Renere teknologi — hele vejen rundt, Miljøstyrelsen
Miljøisbryderordning + ansøgningsskema, Erhvervsfremme Styrelsen

Lister
Liste over uønskede stoffer, Miljøstyrelsen

Informationsmateriale
Informationsbrev fra Projekt Værktøjskassen
Kursus- og undervisningsmuligheder på AMU-centre, AMU-Center København

Skemaer
Selvvurderingsskema ved miljørevision, Leif Hansen, Rådgivende Ingeniører A/S
Selvanalyseskema til energiledelse, Projekt Værktøjskassen
Miljøspørgsmål til Albertslund Kommunes leverandører, Albertslund Kommune

Resultat
Flere virksomheder i Albertslund Kommune har på baggrund af det uddelte informationsmateriale ansøgt og fået støtte til indførelse af energibesparende tiltag. Kommunen har ikke kendskab til, om skemaerne er anvendt på virksomhederne, da der endnu ikke er blevet ført tilsyn med virksomhederne efter at skemaerne er blevet uddelt.


3.1.7 Miljøregnskaber - Vestsjællands Amt

Formål

At gøre tilsynsarbejdet mere helhedsorienteret og øge dets kvalitet.

Amtets tiltag

Årlig udsendelse af indberetningsskema om virksomhedernes miljøforhold. Miljødata indarbejdes i database som miljøregnskaber for virksomhederne.

Alternativ til

Tilsynsarbejde rettet mod enkeltstående miljøproblemer.

Resultat

Miljøregnskaberne har forbedret miljørapporteringen fra virksomhederne, styrket dialogen mellem amt og virksomheder og givet virksomhederne et indtryk af, hvad miljøkortlægning kan anvendes til. Desuden er Amtets samlede overblik styrket.

Baggrund
Afdelingen for Virksomheder, Natur og Miljø i Vestsjællands Amt har siden 1994 arbejdet med miljøregnskaber for de ca. 70 fremstillingsvirksomheder, som amtet fører tilsyn med. Baggrunden for initiativet var, at amtet ikke via det daværende tilsynsarbejde kom tæt nok på virksomhedernes miljøforhold. Der manglede et tilsynsværktøj, hvor amtet kunne vurdere virksomhedernes miljøforhold mere helhedsorienteret fremfor at fokusere på enkeltstående problemstillinger.

Indberetningsskema
Amtet har derfor udarbejdet et indberetningsskema, som amtet én gang årligt udsender til fremstillingsvirksomhederne. Indberetningsskemaet er på forhånd tilpasset den enkelte virksomhed og produktionstype. Hvis virksomheden allerede har indsendt årsrapport eller lignende omkring produktions- og emissionsforhold, udfylder amtet selv skemaet med disse oplysninger. Virksomheden udfylder skemaet (eller supplerer med yderligere oplysninger) og returnerer skemaet til amtet, som indarbejder oplysningerne i en database.

De systematiserede oplysninger udgør et miljøregnskab for virksomheden med information om virksomhedens:

Produktion
Energi-, vand-, råvare- og hjælpestofforbrug (mængde og evt. faremærkning)
Luftemissioner og spildevandsudledning (stoffer, koncentrationer, års-mængder og opgørelsesmetode)
Affaldsdannelse og -bortskaffelse (affaldstypernes mængde og bortskaffelsesform).

Miljøregnskabet kan, hvis det suppleres med ledelsens redegørelse, udgøre virksomhedens grønne regnskab.

I 1995, 1996 og 1997 blev udsendelsen af oplysningsskemaet fulgt op af et tilsyn på virksomheden, hvor miljøregnskabet og miljøforhold i øvrigt blev diskuteret med virksomheden.

I nye miljøgodkendelser stilles der vilkår om udarbejdelse af miljøregnskab. Hvis der i en ældre miljøgodkendelse er stillet krav om udarbejdelse af årsrapporter, erstatter miljøregnskabet årsrapporten.

Formål
Amtets formål med udarbejdelse af miljøregnskaberne er at:

Øge kendskabet til virksomhedernes miljøbelastning for bedre at kunne prioritere opgaverne i Afdelingen for Virksomheder, Natur og Miljø.
Identificere områder, hvor viden om miljøbelastningen fra de enkelte virksomheder er mangelfuld.
Styrke dialogen og samarbejdet mellem amtet og virksomhederne.
Øge virksomhedernes opmærksomhed på miljøbelastningen ved emissioner og forbrug af ressourcer og derigennem motivere virksomhederne til at arbejde med miljøstyring.

Resultat
Virksomhedernes reaktion på kravet om miljøregnskaber har overvejende været positiv eller neutral. En række virksomheder finder, at de selv kan drage fordel af at få samlet deres miljøoplysninger i et miljøregnskab og derved få bedre overblik fra år til år. Nogle virksomheder havde på forhånd dette overblik, mens andre anser miljøregnskaberne som en bureaukratisk opgave, de ikke selv kan høste fordel af. Enkelte virksomheder har fra starten været meget modvillige, men har dog indsendt de efterspurgte oplysninger.

Med miljøregnskaberne har virksomhederne fået en ide om, hvad miljøkortlægning handler om, og virksomhedernes opmærksomhed er blevet rettet mod områder, der ikke tidligere har været fokus på. Det gælder i høj grad affaldsdannelse og affaldsbortskaffelse, men også brug af farlige stoffer, energiforhold og miljøstyring.

Erfaringer
I første omgang har amtet kunne anvende miljøregnskaberne til at udvikle tilsynet med virksomhederne og til at prioritere mellem opgaverne. Det er amtets vurdering, at miljøregnskaberne er med til at styrke dialogen mellem amt og virksomheder, dialogen er blevet mere kvalificeret og helhedsorienteret. Senere forventer amtet, at miljøregnskaberne kan bane vejen for i højere grad at inddrage miljøstyring i tilsyns- og godkendelsesarbejdet.

Ressourceforbrug
Amtet har i forbindelse med projektet investeret i et specialudviklet grafik-orienteret databasesystem (Mildat) til en pris af omkring 120.000 kr. Det er amtets vurdering, at databasesystemet ikke er nogen afgørende forudsætning for at kunne arbejde med miljøregnskaber, idet oplysningerne også kan indarbejdes i almindelige regneark.


3.1.8 Miljøpris - Fyns Amt

Formål

At motivere virksomhederne til at arbejde med renere teknologi.

Kommunens tiltag

Uddele et kunstværk og diplom en gang årligt til en udvalgt virksomhed.

Alternativ til
Resultat

Fra 1995-1997 har 20 virksomheder søgt om prisen.

Målgruppe
Siden 1989 har Fyns Amt uddelt en miljøpris til virksomheder, der aktivt arbejder med renere teknologi. Intentionen er at sætte fokus på de virksomheder, der tilgodeser miljøet i deres planlægning, og derved give andre virksomheder inspiration til at arbejde med renere teknologi. Frem til 1992 var det kun a-mærkede virksomheder, som kunne søge om prisen, men i dag kan alle fynske virksomheder søge. Amtet indkalder ansøgninger ca. seks måneder før uddelingen.

Ved bedømmelsen af årets miljøpris tages der hensyn til om projektet:
har medført ressourcebesparelser,
har en forureningsbegrænsende effekt,
er en nyskabelse,
er anvendeligt for flere virksomheder,
reelt er renere teknologi, og at der ikke er tale om traditionel rensning eller fortynding af forureningen,
har givet en økonomisk fordel for virksomheden og samfundet,
er gennemført inden for de seneste år.

Endelig lægges der vægt på virksomhedens generelle miljøstatus.

De indsendte projekter gennemgås af amtets miljømedarbejdere. Amtsrådets Økonomiudvalg træffer den endelige beslutning om, hvem der vinder Miljøprisen.

Virksomheden får udleveret et fynsk kunstværk samt retten til på brevpapir og i andre sammenhænge at bruge amtets logo for renere teknologi. Virksomheden forpligter sig til en positiv behandling af henvendelser, der kan udbrede kendskabet til det aktuelle renere teknologi projekt.

Information
Amtet udarbejdede i 1996 en pjece, hvori tidligere modtagere fortæller om miljøprisen, mens amtet fortæller om renere teknologi, om hvorfor prisen uddeles og om principperne i bedømmelsen.

Resultat
I 1995 ansøgte syv virksomheder om prisen.
I 1996 ansøgte fire virksomheder om prisen, amtet brugte ca.120 timer.
I 1997 ansøgte ni virksomheder om prisen.

Det har ikke kunnet måles, om miljøprisen generelt har motiveret til en større forebyggende indsats.


3.2 Eksempler på dialog mellem myndighed og virksomheder

I det følgende er beskrevet en række eksempler på dialog mellem virksomhed og tilsynsmyndighed med det sigte at nedbringe den givne virksomheds miljøbelastning og ressourceforbrug.


3.2.1 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Ry

Formål

At nedbringe en virksomheds udledning af tungmetaller i spildevandet.

Kommunens tiltag

Dialog med virksomheden. Spildevandsanalyser og mødeaktivitet.

Alternativ til

Påbud.

Resultat

Investering i rensningsanlæg på virksomheden.

Baggrund
Ry Kommune blev i begyndelsen af 90’erne opmærksom på, at en konkret virksomheds (D9) reduktion i mængden af spildevand medførte, at koncentrationen af chrom bundet til suspenderet stof i spildevandet overskred vilkårene i virksomhedens spildevandstilladelse. Virksomheden producerer forskellige plastprodukter og har en miljøgodkendelse og en spildevandstilladelse fra 1993.

Dialog over et par år
Virksomhedens overskridelse af spildevandstilladelsen medførte, at virksomheden og kommunen over en årrække var i dialog i et forsøg på at få nedbragt spildevandsudledningen og mængden af chrom i denne. Sagens vigtighed for Ry Kommune understregedes af, at halvdelen af den samlede udledning af chrom til kommunens spildevandsanlæg i denne periode kom fra virksomheden.

Fra 1993 til 1996 fik virksomheden foretaget seks analyser af virksomhedens spildevand, men fra perioden 1996-1997 blev dialogen yderligere intensiveret. I denne periode blev der afholdt fem møder mellem miljøafdelingen og virksomheden og virksomheden fik foretaget 15 spildevandsanalyser. Miljøafdelingen har i denne periode brugt sammenlagt 10 timer på sagen.

Rensningsanlæg
Resultatet af dialogen blev, at virksomheden i slutningen af 1997 vil bygge et rensningsanlæg til 800.000 kr. Virksomheden vil nu selv kunne rense spildevandet betydeligt bedre, end hvis virksomheden havde valgt at investere i et mindre rensningsanlæg til 300.000 kr., som det oprindeligt var virksomhedens plan.

Ingen RT-løsning
Virksomheden polerer forskellige beslag. Hvis koncentration af chrom i spildevandet er lav, er dette et udtryk for, at polereprocessen ikke er tilstrækkelig god. Der er derfor ikke fundet nogen renere teknologi løsning på problemstillingen. Af kvalitetshensyn kan virksomheden ikke udskifte beslagene til eksempelvis plast.


3.2.2 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Fredericia

Formål

At nedbringe tilledning af tungmetaller til kommunalt rensningsanlæg.

Kommunens tiltag

Dialog med virksomhed omkring renere teknologi contra rensning.

Alternativ til

Påbud.

Resultat

Værkstedets udledninger er i dag ved hjælp af renere teknologi bragt under de vejledende grænseværdier.

Baggrund
Fredericia Kommune indgår så vidt muligt i dialog med virksomhederne for at nedbringe miljøbelastningen ved renere teknologi.

I midten af 1995 blev Fredericia Kommune opmærksom på, at tungmetalniveauet i spildevandet til Fredericia Centralrensningsanlæg var højt. Kommunen rettede derfor henvendelse til en emballagevirksomhed, hvis anvendelse af farver til tryk på emballagen kunne være årsag til tungmetalniveauet i spildevandet. Kommunen var bekendt med, at virksomhedens søstervirksomhed havde haft lignende problemer med deres spildevandsudledning.

Oplæg til åben dialog
Kommunen lagde op til en dialog mellem kommunen og virksomheden. Virksomheden var imødekommende og ved en efterfølgende analyse af virksomhedens spildevand viste det sig, at virksomheden ganske rigtigt var en medvirkende årsag til det høje tungmetalniveau. Specielt niveauet af kobber og zink var højere end de vejledende grænseværdier.

Ingen påbudsstillelse
Kommunen stillede på den baggrund ikke et påbud til virksomheden. I stedet blev virksomheden anmodet om at undersøge mulighederne for at etablere et renseanlæg eller at fjerne tungmetaludledningen ved indførelse af renere teknologi og substitution af de produkter, der kunne afstedkomme tungmetalniveauet i spildevandet. Kommunen gjorde det samtidig klart, at kommunen foretrak en løsning, hvor virksomheden indførte renere teknologi og substituerede. I den sammenhæng bad kommunen virksomheden om at opstille en tidsplan for, hvornår virksomheden forventede, at tungmetaludledningen kunne reduceres.

Handlingsplan
I løbet af 1995/1996 blev der afholdt 4-5 møder mellem kommunen og virksomheden, hvor det sidste fandt sted i slutningen af oktober 1996. Ved dette møde fremlagde virksomheden en handlingsplan for nedbringelse af tungmetalindholdet i spildevandet. I handlingsplanen var ideen om etableringen af et rensningsanlæg på virksomheden sløjfet til fordel for følgende planlagte renere teknologi tiltag:

Udskiftning af maskiner til nye med mindre farvespild.
Investering i eget farveblandingsanlæg, som i stor udstrækning kan genanvende restfarver.
Modernisering af nuværende maskiner ved at påsætte pistoler på slangerne og farveskrabere til at fjerne farve i farvebakkerne.
Returfarve fra maskinerne genbruges ved næste trykning.
Reduktion af farvelager, og indførelse af mindst mulige lagermængde for hver farve, sådan at det undgås at skulle bortskaffe større mængder af eventuelt udgåede farvenuancer, (afleveres til modtagestationen.

Virksomheden planlægger at gennemføre tiltagene i løbet af 1997-1999 og forventer, at tiltagene vil medføre en reduktion på 44% af den udledte mængde vaskevand. Den forventede reduktion i udledningen af tungmetaller er ikke oplyst.

Resultat
Fredericia Kommune har medio 1997 ved den seneste analyse af virksomhedens spildevand kunnet konstatere, at virksomhedens udledning af tungmetaller er faldet til under de vejledende grænseværdier. Kommunen er meget tilfreds med resultatet af dialogen med virksomheden. Samlet har kommunen brugt omkring 75 timer på sagsforløbet.


3.2.3 Initiativ til substitution af rengøringsmidler - Roskilde

Formål

At tilskynde virksomheder til at begrænse udledningen af salpetersyre til kloaksystemet og dermed reducere nitratindholdet i spildevandet.

Kommunens tiltag

Afholdelse af møde med orientering af relevante virksomheder om problematikken, samt efterfølgende skriftlig opfordring til initiativer.

Alternativ til

Meromkostninger til rensning eller påbud mod brug af salpetersyre.

Resultat

Virksomhederne opstillede handlingsplaner for udfasning af salpetersyre.

Roskilde Kommune fik i 1994 problemer med et forhøjet indhold af nitrat i tilløbet af spildevand til Bjergmarkens Renseanlæg.

Kommunen afholdt derfor et orienteringsmøde på rensningsanlægget for de relevante virksomheder, som blev forelagt de miljømæssige og økonomiske kendsgerninger ved øget nitratudledning, bl.a. som konsekvens af brug af salpetersyre som rengøringsmiddel.

Efterfølgende kontaktede kommunen skriftligt to store virksomheder, som havde oplyst, at de anvendte salpetersyre til rengøring.

Vedr. tidsplan for substitution / ophør af anvendelsen af salpetersyre til rengøring

Som fremlagt på møde på Bjergmarkens renseanlæg d. 18.05 d.å. har Roskilde kommune problemer med forhøjet indhold af nitrat i tilløbet af spildevand til Bjergmarkens renseanlæg. Indholdet af nitrat i tilløbet til renseanlægget er ca. 5,5 mg/l.

Tilstedeværelsen af nitrat i tilløbet har negativ indflydelse på fjernelsen af fosfor i renseanlægget, hvilket medfører forøgede udgifter til kemikalier og øgede udgifter til bortskaffelse af slam.

En del af nitraten i tilløbet til renseanlægget stammer fra anvendelse af salpetersyre til rengøring på virksomheder i byen.

Deres virksomhed har ved skrivelse af 27.01.94 oplyst, at virksomheden i 1993 anvendte 6,8 tons salpetersyre i 68% opløsning. Dette svarer til ca. 4% af den samlede nitratbelastning af Bjergmarkens renseanlæg.

Forvaltningen skal på den baggrund anmode om, at virksomheden inden udgangen af juni d.å. fremsender en tidsplan for substitution / ophør af anvendelsen af salpetersyre. Når denne tidsplan foreligger, skal forvaltningen vende tilbage til sagen.

Det er forvaltningens håb, at problemet kan løses uden udstedelse af påbud. Forvaltningen skal derfor anmode virksomheden om at tilkendegive, såfremt virksomheden ikke er indforstået med ovenstående fremgangsmåde.

Resultat
Begge virksomheder tog henvendelsen positivt op og udarbejdede en handlingsplan for substitution af salpetersyre. Begge har i dag reduceret forbruget af salpetersyre til rengøring betydeligt, den ene med mere end 50%. Kommunen har løbende fulgt processen for at sikre, at der ikke sker substitution til et miljømæssigt ringere alternativ.

3.2.4 Dialog med større autoværksted - Silkeborg

Formål

At nedsætte miljøbelastningen fra et autoværksteds spildevandsudledning.

Kommunens tiltag

Tilsyn og efterfølgende dialog med virksomhed.

Alternativ til

Påbudsstillelse.

Resultat

Spildevandet opsamles og vaskemidler er substitueret.

Baggrund
I begyndelsen af 1996 foretog Silkeborg Kommune tilsyn på et autoværksted med værksted, indendørs vaskerum og udendørs vaskeplads for lastbiler og busser. Ved tilsynet konstateres der en række lovovertrædelser og uregelmæssigheder på virksomheden. Bl.a. afledes spildevand fra en vaskemaskine med et stærkt basisk affedtningsmiddel til rengøring/affedtning af større emner til kloaksystemet.

Startskud på dialog
Miljøtilsynet er startskuddet på et forløb, hvor virksomheden i dialog med kommunen og andre parter — herunder repræsentanter fra autobranchen og Miljøstyrelsen — foretager en række ændringer af produktionen, så virksomhedens miljøbelastning 18 måneder senere er markant nedsat.

Resultat
Ændringerne omfatter bl.a.: Regnvand fra et større befæstet areal ledes uden om et system af to olieudskillere, der renser vaskevandet fra virksomhedens udendørs vaskeplads. Derved undgås at de to olieudskillere overbelastes i tilfælde af større nedbørsmængder. Virksomheden ophører med at udlede vaskevand fra det indendørs vaskerum og substituerer vaskemidler til fordel for mindre miljøbelastende midler. Vaskevandet bliver nu bortskaffet som farligt affald, og personalet instrueres i korrekt brug af kemikalier og sæbe, så olieudskillerne ikke belastes unødigt.


3.2.5 Dialog om nedbringelse af VOC - Hvidovre

Formål

At reducere virksomheds udslip af organiske opløsningsmidler.

Kommunens tiltag

Dialog og forhandling om handlingsplan om reduktion af udslip af opløsningsmidler.

Alternativ til

Forlængelse af eksisterende skorsten.

Resultat

Substitution af opløsningsmidler.

En større serigrafivirksomhed i Hvidovre henvendte sig i efteråret 1995 til kommunen, idet virksomheden ønskede at indføre miljøstyring og gerne så, at kommunen deltog i styregruppen for projektet.

Virksomheden fik via isbryderordningen (tilskud til ansættelse af ledige akademikere) tilskud til ansættelse af en ledig miljøplanlægger, som skulle stå for det praktiske arbejde i forbindelse med miljøstyringsarbejdet.

For stor VOC-emission
Inden start af projektet gennemgik kommunen de foreliggende oplysninger om virksomheden og blev i den forbindelse opmærksom på, at virksomheden formentlig overskred den tilladte B-værdi for organiske opløsningsmidler. På første styregruppemøde gjorde kommunen opmærksom på, at der var et problem med virksomhedens VOC-emission. Herefter blev VOC-reduktion et af virksomhedens indsatsområder, hvilket virksomheden ellers ikke havde forestillet sig.

Dialog frem for påbud
Kommunen kunne have valgt straks at påbyde virksomheden at foretage målinger og beregninger af emissionen og i forlængelse heraf påbyde virksomheden at foranstalte tiltag (forlængelse af skorsten) til overholdelse af luft-immissionsvilkårene, hvis disse var overskredet. I stedet gik kommunen i dialog om alternativer til at forlænge skorstenen. Virksomheden igangsatte som en del af miljøstyringsprojektet en større undersøgelse af mulighederne for at substituere solventfarver, som har et stort indhold af opløsningsmidler med UV-farver.

Ca. tre måneder efter mødet havde virksomheden lavet en undersøgelse af fordele og ulemper ved forskellige substitutionsmuligheder, som blev diskuteret med kommunen. Efter samråd med kommunen fik virksomheden foretaget yderligere undersøgelser og herefter blev der udarbejdet en handlingsplan for nedbringelse af VOC-emissionen.

RT frem for rensning
I alt gik der ca. 12 mdr. fra kommunen blev opmærksom på problemet, til virksomheden igangsatte foranstaltninger til løsning af problemet. Til gengæld tog løsningen udgangspunkt i renere teknologi frem for fortynding eller rensning, som kunne have løst problemet noget hurtigere.

Handlingsplan for nedsættelse af VOC emissionen fra serigrafivirksomhed

1) 10 % reduktion frem til 01.01.97: Maskine nr. 3
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af 2 medarbejdere.

2) 25 % reduktion frem til 30.06.97: Sucy 1/2 skala. Maskine nr. 4
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af 4 medarbejdere.

3) 15 % reduktion frem til 01.01.98: Enten indkøb af ny maskine
eller ombygning af eksisterende. Maskine nr. 2
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af resten af medarbejderne.

4) 30 % reduktion frem til 01.01.99.

I alt: 80 % reduktion frem til 01.01.1999 af nuværende forbrug.

Resultat
Virksomheden har i alt investeret 500.000 kr. i ombygning og indkøb af nye maskiner for at kunne opfylde målsætningen. Som et resultat af handlingsplanen er virksomhedens emission/time faldet væsentligt og ligger langt under de vejledende krav. Derimod er virksomhedens samlede emission ikke faldet som planlagt, hvilket skyldes, at virksomhedens produktion er steget i perioden. Dette forhold vil kommunen tage op med virksomheden i de kommende møder om virksomhedens miljøstyringssystem.


3.2.6 Dialog om substitution af DEHP - Høje-Taastrup

Formål

At fjerne DEHP fra en virksomheds produktion.

Kommunens tiltag

Dialog med virksomheden om alternativer. Efterfølgende vilkår i rammegodkendelse om ikke at anvende DEHP.

Alternativ til

 

Resultat

DEPH substitueret efter længere tids undersøgelser.

En større virksomheden med anvendelse af mere end 6 kg opløsningsmiddel pr. time foretager udover lakering også limning af låg. Til dette blev der tidligere anvendt en PVC-compound indeholdende DEHP, som er et blødgøringsmiddel i PVC-produkter. Anvendelse af DEHP ophørte 1.1.1991, og blev erstattet af DIDP.

Årsagen til, at virksomheden substituerede DEHP, var, at Høje Taastrup Kommune i forbindelse med en ansøgning fra virksomheden om tilladelse til at øge produktionen satte spørgsmålstegn ved, om den daværende B-værdi på 0,02 mg/m3 (i dag: 0,005 mg/m3) for DEHP kunne overholdes.

Kommunen havde gennem flere år forsøgt at få virksomheden til at indføre en alternativ teknologi, idet DEHP bl.a. er mistænkt for at have kræftfremkaldende virkning hos mennesker.

DEHP substitueret
Det var imidlertid ikke muligt at erstatte PVC-produkterne, bl.a. fordi det krævede udskiftning af en del af produktionsapparatet. I stedet kom virksomheden efter længere tids undersøgelse frem til at den anvendte compound kunne erstattes med en PVC-compound uden DEHP, men med DIDP. DIDP anses for at være mindre toksisk, og har derfor en højere B-værdi (i dag 0,01 mg/m3) end DEHP. I dag har virksomheden løst problemet med emissionen ved at føre alle afkast indeholdende DIDP til rensning i et efterbrænderanlæg.

Idet DEHP kunne erstattes af DIDP, udformede kommunen i en efterfølgende rammegodkendelse et vilkår om, at virksomheden ikke måtte anvende PVC-compound indeholdende DEHP. Virksomheden var indforstået med vilkåret.

Vilkår
Virksomheden må ikke anvende PVC-compound indeholdende DEHP til PVC-limning af låg. Såfremt virksomheden ønsker at anvende compounds indeholdende andre blødgørere end DIDP, skal virksomheden fremlægge dokumentation for, at den pågældende blødgører kan anvendes inden for rammerne af miljøgodkendelsens vilkår. Tilsynsmyndigheden skal godkende denne dokumentation og eventuelt fastsætte vilkår herfor inden compounden tages i brug.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]