[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Inddragelse af renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet 

4. Vilkår i miljøgodkendelser og spildevandstilladelser

4.1 Vilkår om implementering af renere teknologi
4.1.1 Afvikling af tri-affedtningsanlæg - Ry
4.1.2 Recirkulering af vaskevand - Thisted
4.1.3 Omstilling af køleaggregater til el-drift - Bjerringbro
4.1.4 Anvendelse af miljødiesel - Korsør
4.1.5 Generelt vilkår om renere teknologi - Dragsholm
4.1.6 Generelt vilkår om renere teknologi - Korsør
4.2 Renere teknologi-redegørelser og miljøhandlingsplaner
4.2.1 Udarbejdelse af renere teknologi-redegørelse - Silkeborg
4.2.2 "To-trins-raketter" - MLK Østjylland I/S
4.2.3 Dokumentation for undersøgelser af renere teknologi - Københavns Amt
4.2.4 Udarbejdelse af miljøhandlingsplan - Korsør
4.2.5 Udarbejdelse af handlingsplan - Korsør
4.2.6 Renere teknologi-redegørelse og medarbejderinddragelse - Skive
4.3 Spildevandstilladelser
4.3.1 Begrænsning af miljøfremmede stoffer - Grenaa
4.3.2 Vilkår om handlingsplan - Silkeborg
4.3.3 Vilkår om renere teknologi-redegørelser og handlingsplaner - Gladsaxe
4.3.4 Nedbringelse af vand- og energiforbruget - Fyns Amt
4.3.5 Vilkår om vand- og kemikaliereduktion - MLK Fyn
4.4 Rammegodkendelser
4.4.1 KARTA-modellen - miljøstyring og rammegodkendelse - Københavns Amt
4.4.2 Driftsjournal og handlingsplaner - MLK Østjylland I/S
4.4.3 Rammegodkendelse med virksomhedsaftale - Aalborg
4.4.4 Miljøstyring, handlingsplan og massebalance - Herning
4.4.5 Miljøhåndbog og årlig afrapportering - Århus
4.4.6 Produktionsstyring og handlingsplan - Høje-Taastrup
4.4.7 Regulering via driftskontrol - Københavns Amt
4.4.8 Egenkontrol per produceret enhed - MLK Fyn
4.5 Produktionsvilkår
4.5.1 Begrænsning af affald - Aalborg
4.6 Påbud
4.6.1 Forureningsbegrænsende foranstaltninger - MLK Fyn

 

I dette kapitel illustrerer en række eksempler på vilkår fra miljøgodkendelser og spildevandstilladelser hvordan tilsynsmyndigheden kan fremme renere teknologi og det forebyggende miljøarbejde i virksomhederne.

Eksemplerne omfatter konkrete renere teknologi vilkår, vilkår om renere teknologi-redegørelser, miljøhandlingsplaner, driftsjournaler, årlige afrapporteringer, miljøhåndbøger, miljøstyring, substitution, vilkår om loft på affaldsfrembringelse og rammegodkendelser.


4.1 Vilkår om implementering af renere teknologi

Tilsynsmyndighedens stærkeste virkemiddel til implementering af renere teknologi er at stille vilkår herom i miljøgodkendelser og spildevandstilladelser.

Dette sker i dag kun i beskedent omfang og stort set udelukkende i miljøgodkendelser. Det har i forbindelse med det foreliggende projekt ikke været muligt at finde eksempler på vilkår om implementering af renere teknologi i spildevandstilladelser, men kun vilkår om redegørelser og miljøhandlingsplaner.

Ikke krav om specifik RT
Generelt fraråder Miljøstyrelsen tilsynsmyndighederne at stille krav om anvendelse af specifikke renere teknologier, idet myndigheden dermed kan pådrage sig et ansvar for produktionsanlæggets drift.

Risikoen for, at en virksomhed anker givne vilkår, mindskes betydeligt, hvis vilkåret bliver udformet på baggrund af dialog med virksomheden, og hvis virksomheden har indvilliget i vilkåret inden godkendelsen eller spildevandstilladelsen meddeles endeligt.

De beskrevne eksempler på vilkår om konkret renere teknologi er for langt de flestes vedkommende udformet på baggrund af dialog med den givne virksomhed. Ved miljøgodkendelser og spildevandstilladelser er det ofte den indledende dialog med virksomheden omkring f.eks. udformningen af miljøtekniske beskrivelser og vurderinger, der medfører den største påvirkning af virksomheden i retning af indførelse renere teknologi.

Dette medfører ofte, at når tilsynsmyndigheden når til formuleringen af vilkår, er de fleste tilgængelige og mulige renere teknologi tiltag allerede indført eller undervejs i virksomheden. I de tilfælde finder mange tilsynsmyndigheder det ofte ikke nødvendigt at stille eksplicitte vilkår herom.

Med mindre det fremgår, har vilkårene i de beskrevne eksempler ikke været påklaget til Miljøstyrelsen.


4.1.1 Afvikling af tri-affedtningsanlæg - Ry

Formål

At afvikle tri-affedtningsanlæg i en virksomhed.

Kommunens tiltag

Krav om substitution af trichlorethylen og projektbeskrivelse for alternativ affedningsproces.

Alternativ til

Krav om emissionsmålinger og påbud ved emissionsoverskridelser.

Resultat

For nuværende intet konkret resultat, men virksomheden er blevet tvunget til at overveje alternativ teknologi.

Som den første virksomhed i Ry Kommune fik en jern- og metalvirksomhed (A6 og A4) i 1993 stillet vilkår i miljøgodkendelsen om indførelse af renere teknologi.

Med henblik på at afvikle brugen af chlorerede opløsningsmidler til affedtning fik virksomheden stillet som vilkår, at der skulle udarbejdes en projektbeskrivelse for erstatning af affedtningsprocessen og at tri-affedtningsanlægget skulle afvikles efter en nærmere angivet dato.

1.2 Vilkår for godkendelsen

Renere teknologi:
1.2.8 Under henvisning til Miljøbeskyttelseslovens § 3 skal virksomheden løbende sikre at valg af råvarer, processer, anlæg og forureningsbekæmpende foranstaltninger sker med henblik på i størst muligt omfang at begrænse og forebygge luft-, vand- og jordforurening herunder støjulemper samt ressourcespild.

På denne baggrund stilles der hermed krav om, at virksomheden snarest og senest 01.01.1997 ophører med anvendelsen af trichlorethylen.

Efter denne dato skal ovennævnte processer erstattes af mindre forurenende teknologier. Det kan f.eks. være vandbaseret alkalisk affedtning.

Virksomheden skal senest 01.10.1996 til Ry Kommune indsende projektbeskrivelser for den valgte affedtningsproces, der skal erstatte tri-affedtning.

3.0 Miljøkontrollens bemærkning.

Trichlorethylen.

Anvendelsen af trichlorethylen til affedtning af metalemner vurderes ikke at være i overensstemmelse med § 3 i /MBL/, der lægger vægt på, at der skal anvendes den reneste teknologi.

Der er i dag udviklet vandbaserede affedtningsanlæg, der kan erstatte tri-affedtning.

På baggrund af ovennævnte forhold er der opstillet en tidsfrist for afvikling af triaffedtningsanlægget. Tidsfristen er fastsat til 01.01.1997.

Virksomheden er langt fremme med planer om at lade trianlægget erstatte af et alkalisk affedtningsanlæg …

Udskydelse
Virksomheden fik i september 1996 udskudt de to frister til henholdsvis 1. januar 1998 og 1. august 1997, fordi virksomheden i mellemtiden var flyttet til produktionsarealer, hvor der ikke umiddelbart var plads til et alkalisk affedtningsanlæg (som kræver mere plads end et tri-affedtningsanlæg).

Virksomheden påpegede desuden, at et alkalisk affedtningsanlæg er en kostbar investering, og at leverandøren af tri-affedtningsanlægget havde oplyst, at der fra myndighedernes side ikke umiddelbart var planer om at forbyde brugen af trichlorethylen.

Emissionsmålinger
Virksomhedens ønske blev imødekommet af kommunen under forudsætning af, at virksomheden senest 1. februar 1997 lod foretage målinger af emissionen af trichlorethylen. At der ikke i godkendelsen stilles krav om måling af udledningen af trichlorethylen skyldes vilkåret om afvikling af tri-affedtningsanlægget. Kravet om afvikling af affedtningsprocessen blev fastholdt.


4.1.2 Recirkulering af vaskevand - Thisted

Formål

Fjernelse af udledning af spildevand fra vask af bildele.

Kommunens tiltag

Krav om etablering af lukket vaskeanlæg.

Alternativ til

Etablering af renseforanstaltninger.

Resultat

Virksomheden har etableret lukket vaskeanlæg.

Thisted Kommune har i en miljøgodkendelse fra maj 1996 stillet vilkår om, at en autoophugger (K5) kun må foretage vask/rensning af demonterede dele, hvis rensemidlet/vaskevandet recirkuleres og ikke udledes.

1. Godkendelsens vilkår:

Vask/rensning af demonterede dele må foregå indendørs i lukket rensebar eller vaskeanlæg med recirkulering af rensemiddel/vaskevand og uden afledning.

På tidspunktet for godkendelsen stod virksomheden foran etablering, og de fastsatte vilkår svarede til virksomhedens ansøgning om etablering.

Resultat
I efteråret 1997 planlægger virksomheden at etablere en vaskeplads til vask/rensning af personbiler og demonterede bildele. For at undgå problemer ved udledning af spildevand har virksomheden oplyst, at vaskevandet vil blive renset, recirkuleret og genbrugt uden udledning af spildevand. De olierester, som vil blive frasepareret fra vandrensningsanlægget, vil blive bortskaffet sammen med virksomhedens øvrige spildolier.

Derudover er virksomheden ved at indføre et miljøstyringssystem udviklet af autobranchen.


4.1.3 Omstilling af køleaggregater til el-drift - Bjerringbro


Formål

At begrænse støjemissioner fra kølevogne om natten.

Kommunens tiltag

Krav om at køleaggregaterne på kølevogne skal kunne omstilles til el-drift.

Alternativ til

Påbud om overholdelse af støjkrav.

Resultat

Virksomhedens drift er omlagt. Kravet er ikke længere relevant.

Bjerringbro Kommune har i en miljøgodkendelse fra juni 1993 stillet vilkår til et mejeri (F5) om, at køleaggregaterne på mejeriets kølevogne skal kunne omstilles til elektrisk drift, så støjemissionen kan begrænses.

1. Indretning og drift.


3.4 Køleaggregaterne på kølevognene skal kunne omstilles til elektrisk drift.

Elektrisk drift skal anvendes, dersom aggregaterne enkeltvis skal være i gang mere end 1/2 time i natperioden kl. 22.00-6.00, og kølevognene er placeret inde på virksomhedens areal eller på adgangsvejen.

Baggrund
Vilkåret blev stillet på baggrund af, at en kortlægning af virksomhedens støjniveau viste, at en reduktion af de største støjkilder — med kølevognene som den væsentligste faktor — var nødvendig for at nå ned på et rimeligt støjniveau i forhold til de tæt beliggende beboelsesejendomme.

I dialog med virksomheden stillede kommunen derfor ovenstående vilkår, idet virksomheden i forvejen havde planer om at omstille køleaggregaterne på kølevognen til elektrisk drift.

Resultat
Efterfølgende har virksomhedens drift dog ændret sig, så der ikke (max. 1. nat/mdr.) holder kølevogne udendørs. Derfor anvendes løsningen med omstilling af køleaggregaterne på kølevognene til elektrisk drift ikke i dag i praksis. Køleaggregaterne skal dog stadig kunne omstilles til elektrisk drift, hvis det på et senere tidspunkt bliver aktuelt i forbindelse med eventuelle omlægninger af virksomhedens drift.


4.1.4 Anvendelse af miljødiesel - Korsør

Formål

At nedbringe luftemissioner ved fyring.

Kommunens tiltag

Vilkår om substitution af konventionel fuelolie med miljødiesel.

Alternativ til

Brug af fuelolie eller almindeligt disel.

Resultat

Bidraget af SO2 er nedsat.

Korsør Kommune har i en miljøgodkendelse af et betonblandeanlæg (B2) fra juni 1993 stillet vilkår om, at virksomheden som brændsel i virksomhedens fyringsanlæg skal anvende miljødiesel med lavest mulig svovlindhold.

Godkendelsens vilkår

10.0. Renere teknologi.

10.2 Der skal anvendes miljødiesel med lavest mulige svovlindhold til fyring i kedelanlægget.

Vilkåret blev stillet på et tidspunkt, hvor en række virksomheder — bl.a. Storebæltsfærgerne — i Korsør Kommune var begyndt at anvende miljødiesel fremfor konventionel fuelolie. Eftersom virksomheden havde et relativt stort brændselsforbrug, fandt kommunen det relevant at stille ovenstående vilkår.

Virksomheden har uden indsigelser efterlevet vilkåret, på trods af at miljødiesel er dyrere end traditionel fuelolie.


4.1.5 Generelt vilkår om renere teknologi - Dragsholm

Formål

At virksomhederne løbende skal nedsætte miljøbelastningen.

Kommunens tiltag

I udvalgte miljøgodkendelser indskrives et generelt vilkår om renere teknologi.

Alternativ til

Begrænset fokus på renere teknologi.

Resultat

Virksomhederne tager renere teknologi-undersøgelserne alvorligt.

I forbindelse med miljøgodkendelse af produktionsvirksomheder, hvor der er et potentiale for renere teknologi, indskriver Dragsholm Kommune et generelt vilkår i miljøgodkendelsen om virksomhedens forpligtigelser til at gennemføre en kontinuerlig miljøindsats.

Vilkår:
7.0 Renere teknologi:

7.1 Virksomheden skal kontinuerligt undersøge og vurdere de enkelte processer, procesgange og materialevalg med henblik på at anvende renere teknologi.

7.2 Virksomheden skal arbejde på at nedbringe ressourceforbruget, så den, på en økonomisk forsvarlig måde, opnår en reduktion i miljøbelastningen.

7.3 Virksomheden skal orientere sig i og søge oplysninger i tilgængeligt materiale om renere teknologi — omhandlende for virksomheden relevante emner.

7.4 Som et værktøj for overholdelse af vilkårene omkring renere teknologi, bør virksomheden udarbejde en miljøpolitik og indføre miljøstyring.

Erfaring
Vilkåret er første gang anvendt i miljøgodkendelser fra 1995. Det er kommunens erfaring, at vilkåret henleder virksomhedernes opmærksomhed på mulighederne for renere teknologi, særligt i den periode, hvor kommunen er i dialog med virksomheden omkring miljøgodkendelsen. Ikke sjældent er det netop i denne periode, at virksomheden opdager muligheder for ressourcebesparelser og indførelse af renere teknologi.


4.1.6 Generelt vilkår om renere teknologi - Korsør

Formål

At indskærpe en virksomhed dens forpligtelse omkring renere teknologi.

Kommunens tiltag

Vilkår om ajourføring og vidensformidling i virksomheden omkring renere teknologi.

Alternativ til

At virksomheden ikke bliver opmærksom på og motiveret til renere teknologi-tiltag.

Resultat

Kendes ikke.

Korsør Kommune har i en miljøgodkendelse fra december 1994 af et af forsvarets motorværksteder (A6) stillet vilkår om, at virksomheden skal holde sig ajour med udviklingen indenfor renere teknologi i branchen, og at der til enhver tid skal anvendes de mest miljøvenlige affedtningsmetoder og —midler til rensning af motorerne.

Vilkår

7.6 Vilkårene i denne godkendelse skal være kendt af enhver, der arbejder i virksomheden.

10.0 Renere teknologi.
Virksomheden forpligtes til at holde sig ajour med udviklingen i branchen indenfor renere teknologi og tage højde for, at der senere kan komme krav om indførelse af renere teknologi på virksomheden.

Der skal til enhver tid anvendes de mest miljøvenlige affedtningsmidler og metoder til rensningen af motorerne.

Renere teknologi-vilkårene er stillet for at sikre, at virksomheden til stadighed vurderer, om produktionsmetoderne er så lidt miljøbelastende som muligt. Vilkåret om, at miljøgodkendelsen skal være kendt af alle medarbejdere, skal sikre, at der i det daglige arbejde bliver taget størst muligt miljøhensyn. Virksomheden havde ingen indvendinger til vilkårene og påpeger selv, at ny teknologi omkring reparation og afprøvning af motorer naturligvis vil blive vurderet, hvis den skulle fremkomme på markedet.

Korsør Kommune har endnu ikke fulgt op på miljøgodkendelsen og ved derfor ikke, om vilkårene har resulteret i en udvikling af virksomhedens miljøindsats. Virksomheden har på baggrund af en generel beslutning fra Forsvaret indført miljøstyring i 1996.


4.2 Renere teknologi-redegørelser og miljøhandlingsplaner

Virksomheder, som søger om miljøgodkendelse, har siden 1992 som en del af ansøgningen om godkendelse skullet fremsende en redegørelse for mulighederne for at anvende renere teknologi i produktionen. Tidligere erfaringer viser, at mange renere teknologi-redegørelser har haft så begrænset et omfang, at det ikke har muliggjort en seriøs vurdering.

Stadig flere tilsynsmyndigheder benytter renere teknologi-redegørelser som en mulighed for at komme i dialog med virksomheden. Oftest er der tale om, at tilsynsmyndigheden anmoder virksomheden om at udfærdige en handlingsplan for de kommende års renere teknologi-indsats. Handlingsplanen kan samtidig tjene som dokumentation for, at virksomheden løbende stræber mod at reducere miljøbelastningen.

De beskrevne eksempler viser, at vilkår om handlingsplaner bliver stillet uanset om virksomhederne ved godkendelsestidspunktet overholder gældende grænseværdier eller ej. Endvidere viser praksis, at tilsynsmyndighederne ikke sondrer skarpt mellem begreberne renere teknologi-redegørelser, handlingsplaner og miljøhandlingsplaner.


4.2.1 Udarbejdelse af renere teknologi-redegørelse - Silkeborg

Formål

At motivere virksomheden til kontinuerligt at overveje renere teknologi-muligheder.

Kommunens tiltag

Krav om årlig renere teknologi-redegørelse.

Alternativ til

At virksomheden ikke bliver opmærksom på og motiveret til renere teknologi-tiltag.

Resultat

Renere teknologi-redegørelserne har ansporet virksomheden til renere teknologi.

For en maskinfabrik (A6), der producerer maskiner til betonindustrien, har Silkeborg Kommune i miljøgodkendelsen fra maj 1996 stillet vilkår om, at virksomheden årligt skal udforme en renere teknologi-redegørelse:

1.5 Renere teknologi.
Virksomheden skal årligt inden den 1. juli indsende en vurdering af, hvorledes de anvendte produktionsmetoder forholder sig til andre alternative teknologier på området både med hensyn til anvendelse af den mindst forurenende teknologi og de bedst mulige miljøbeskyttende foranstaltninger.

Virksomhedens overvejelser
I juni 1997 fremsendte virksomheden sin første renere teknologi-redegørelse, hvor den har gjort sig overvejelser om, hvordan ressourceforbruget og affaldsdannelsen kan minimeres. Som de væsentligste punkter kan nævnes, at flere konstruktioner nu bliver varmgalvaniseret hos underleverandører i stedet for malet, fordi der tidligere var meget spild, når f.eks. gittertransportører blev malet. Virksomheden forsøger at minimere svejsning ved at konstruere anderledes, og konstruktioner støbes i stedet for at blive skåret ud og svejset. Virksomheden forsøger endvidere at fremstille tegninger, hvor der ved produktionen skal slibes mindre eller slet ikke, hvilket medfører mindre forbrug af slibeskiver og bånd.

Kommunen er godt tilfreds med denne renere teknologi-redegørelse. Ved næste tilsyn vil kommunen tage udgangspunkt i de tiltag, virksomheden har gennemført, og i dialog med virksomheden forsøge at komme frem til nye områder for virksomhedens renere teknologi-indsats.


4.2.2 "To-trins-raketter" - MLK Østjylland I/S

Formål

At reducere et trykkeris emissioner af opløsningsmidler.

MLK-enhedens tiltag

Vilkår i form af to-trins-raket for nedbringelse af luftemissioner ved substitution.

Alternativ til

Krav om umiddelbar nedbringelse af luftemissioner ved renseforanstaltninger.

Resultat

Substitution og nedbringelse af luftemissioner.

Baggrund
MLK Østjylland I/S udfærdiger i nogle tilfælde såkaldte "to-trins-raketter", når tilsynsmyndigheden står over for en virksomhed, der ikke umiddelbart kan opfylde gældende grænseværdier. Ideen med to-trins-raketten er, at tilsynsmyndigheden i samarbejde med virksomheden fastlægger en tidsplan for at sikre en gradvis nedbringelse af emissionerne på den for virksomheden og miljøet mest gavnlige måde.

To-trins-raketten giver virksomheden mulighed for at nedbringe den problematiske emission ved at omlægge sin produktion eller investere i ny teknologi i et for virksomheden fornuftigt tempo. Den udviste fleksibilitet fra tilsynsmyndighedens side giver et godt grundlag for den fortsatte dialog med virksomheden, idet virksomheden efterfølgende som regel er mere samarbejdsvillig og motiveret, end hvis der f.eks. var stillet påbud om øjeblikkelig nedbringelse. Dette kan i sidste ende spare tilsynsmyndigheden for meget arbejde: Overfor en usamarbejdsvillig virksomhed kan det for den tilsynsførende tage op til flere år at komme igennem med en given problemstilling, mens samme problematik måske kan løses ved en enkelt telefonopringning til en samarbejdsvillig virksomhed.

Eksempel på to-trins-raket
Trykkeriet er en listevirksomhed (E3), som færdigbehandler tryksager ved kachering (påklæbning af plastfolie på f.eks. karton) samt lakering.

På godkendelsestidspunktet (maj 1994) overholdt virksomheden ikke gældende grænseværdier for udledningen af opløsningsmidler til luften.

Vilkår
Miljøgodkendelsen blev derfor givet med det vilkår, at grænseværdierne skulle overholdes ved årsskiftet 1996/1997. Vilkåret fungerede som anden del af en to-trins-raket.

1.2 Vilkår for godkendelsen

1.2.6. Virksomheden skal til stadighed sikre, at den samlede udledning af forurenende stoffer til luften sker under overholdelse af de i nedennævnte skema anførte emissions- og immissionsgrænser:
STOF IMMISSIONS- GRÆNSE (mg/Nm3) EMISSIONS- GRÆNSE gældende indtil d. 31.12.1996 (kg/time) EMISSIONS- GRÆNSE gældende fra d. 01.01.1997 (kg/time) (mg/Nm3)
Ethylacetat: 1 12.9 Sum af nævnte stoffer 21.5 Sum af nævnte stoffer       6.25 Sum af nævnte stoffer       300
Toluen: 0.4 0.1
Butylacetat: 0.2 0.01
Isopropylalkohol: (1-prophanol) 1 0.3
Methylethylketon: (2-butanon) 1 8.1
Isopropylacetat: 0.7
3.0 MLK Østjyllands bemærkninger

Emissionsbegrænsning / renere teknologi
På længere sigt skal virksomheden bringes til at overholde de vejledende emissionsgrænser anført i Luftvejledningen. Der skal udføres emissionsbegrænsende foranstaltninger, således at emissionen bringes under 6.25 kg/time. Såfremt dette ikke er muligt, må koncentrationen af organiske opløsningsmidler tilhørende klasse III ikke overstige 300 (mg/Nm3).

Der er således aftalt en reduktionsplan for forbruget af organiske opløsningsmidler i virksomheden.

D. 1. januar 1996 vil massestrømmen af organiske opløsningsmidler være reduceret til 10 kg/time.
D. 1. januar 1997 vil massestrømmen være reduceret til 6.25 kg/time.


Reduktionen i forbruget af organiske opløsningsmidler vil ske ved substitution af produkter, der er baseret på organiske opløsningsmidler til vandbaserede produkter.

1. Raket-del
Den første del af to-trins-raketten bestod af en aftale mellem virksomheden og tilsynsmyndigheden om, at virksomheden per 1. januar 1996 skulle have nedbragt emissionen af organiske opløsningsmiddel til 10 kg/time. Denne del af aftalen blev ikke nedfældet som vilkår i miljøgodkendelsen.

2. Raket-del
Dette var derimod tilfældet med anden del af to-trins-raketten, der blev indskrevet som vilkår i miljøgodkendelsen, og som betød, at efter 1. januar 1997 ville der ikke længere være fastsat emissionsgrænseværdier for de enkelte stoffer, men emissionen skulle være nedbragt til en samlet sum af 6.25 kg/time. Yderligere tilføjede kommunen et koncentrationskrav, således at den samlede udledning af emissionsstofferne ikke måtte udgøre mere end 300 mg/Nm3.

Resultat
Ved et tilsyn i begyndelsen af 1996 blev det konstateret, at virksomheden ikke var nået helt ned på de aftalte — men ikke vilkårsfastsatte — 10 kg/time. Virksomheden fortsatte dog som aftalt med at minimere miljøbelastningen. Ved et tilsyn i maj 1997 konstaterede tilsynsmyndigheden, at virksomheden var overgået til næsten udelukkende vandbaserede produkter, at lakeringsprocessen var ændret, så der nu i overvejende grad anvendes UV-lak fremfor opløsningsmiddelbaseret lak, og at den samlede emission af forurenende stoffer lå under det fastsatte vilkår i godkendelsen (anden del af to-trins-raketten).


4.2.3 Dokumentation for undersøgelser af renere teknologi - Københavns Amt

Formål

At tvinge virksomheden til at vurdere alternative teknologier.

Amtets tiltag

At stille krav om specifik dokumentation af, at muligheden for alternative teknologier er undersøgt.

Alternativ til

Mindre konkret fokus på renere teknologi-redegørelser.

Resultat

Ved tilsyn har tilsynsmyndigheden konstateret, at virksomheder har indhentet den nødvendige dokumentation.

Københavns amt stiller i forbindelse med miljøgodkendelser krav om, at virksomhederne konkret undersøger markedet for alternative teknologier.

3.5
Virksomheden skal ved at indhente specifikationer fra leverandører dokumentere, at der ved indkøb af nyt udstyr vælges støjsvagt udstyr.


4.2.4 Udarbejdelse af miljøhandlingsplan - Korsør

Formål

At fremme renere teknologi, herunder energibesparelser og substitution af male- og sandblæsningsprocesser i en virksomhed.

Kommunens tiltag

Krav om plan for mulighederne for renere teknologi.

Alternativ til

At virksomheden ikke bliver opmærksom på og motiveret til miljøtiltag.

Resultat

Virksomheden har ændret holdning samt substitueret og begrænset forbruget af maling.

Korsør Kommune har i en miljøgodkendelse fra juni 1995 stillet vilkår til en maskinfabrik (A4 og A6) om, at virksomheden skal indsende en plan over mulighederne for at indføre renere teknologi, energibesparelser samt mulighederne for erstatning af miljømæssigt belastende male- og sandblæsningsprocesser. Virksomheden forarbejder jern, stål og metaller samt foretager sandblæsning og sprøjtemaling.

Godkendelsens vilkår

10.0 RENERE TEKNOLOGI
Virksomheden skal inden 1. december 1995 sende en plan til Teknisk forvaltning over muligheden for at indføre renere teknologi, energibesparelser samt erstatte miljømæssigt belastende male- og sandblæseprocesser.

Planen skal indeholde en tidsplan samt et budget over eventuelle investeringer og besparelser i forbindelse med en sådan ændring af produktionen.

Virksomheden skal til stadighed arbejde hen imod anvendelse af den bedste tilgængelige, mindst forurenende teknologi. Det gælder både for drift og indretning af virksomheden, for råvarer og hjælpestoffer, anlæg, processer og i forhold til affaldsfrembringelsen.

Vi henviser her til følgende:

Miljøprojekt nr. 147: "Blæserensning", Miljøstyrelsen 1990.
Miljøprojekt nr. 216: "Korrosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner", Miljøstyrelsen
1993.
Miljøprojekt nr. 126: "Miljøvenlige malematerialer i jernindustrien", Miljøstyrelsen 1990.
Miljøprojekt nr. 140: "Vandige malematerialer til korrosionsbeskyttelse", Miljøstyrelsen 1990.
Miljøprojekt nr. 159: "Miljøvenlig affedtning i jernindustrien", Miljøstyrelsen 1991.
Miljøprojekt nr. 124: "Vedligeholdelse af køle-smøremidler", Miljøstyrelsen 1990.

Med vilkåret om udarbejdelse af handlingsplan tilstræbte kommunen at opnå, at virksomheden blev tvunget til at gøre sig overvejelser om muligheden for at reducere miljøbelastningen. Det holdningsbearbejdende sigte med vilkåret understreges af henvisningen til diverse miljøprojekter.

Resultat
Foranlediget af vilkåret og den efterfølgende handlingsplan påbegyndte virksomheden bl.a. en indsats for at begrænse forbruget af maling, og der anvendes i dag stort set udelukkende maling uden organiske opløsningsmidler.


4.2.5 Udarbejdelse af handlingsplan - Korsør

Formål

At undgå styren i virksomhedens produktion.

Kommunens tiltag

Krav om handlingsplan omkring brug af forbehandlet glasfiber.

Alternativ til

Almindelig brug af glasfiber med deraf følgende styrenforbrug til hærdning.

Resultat

Har indtil videre ikke kunne vurderes.

Korsør Kommune har i en miljøgodkendelse fra juni 1995 stillet vilkår til en producent af glasfiberprodukter (D9) om, at virksomheden skal indsende en plan over mulighederne for at bruge forbehandlet glasfiber i produktionen.

Godkendelsens vilkår

10.0 RENERE TEKNOLOGI
Virksomheden skal inden 1. december 1995 sende en plan til Teknisk forvaltning over muligheden for at bruge forbehandlet glasfiber i produktionen.

Planen skal indeholde en tidsplan samt et budget over eventuelle investeringer og besparelser i forbindelse med en sådan ændring af produktionen.

Virksomheden skal til stadighed arbejde hen imod anvendelse af den bedste tilgængelige, mindst forurenende teknologi. Det gælder både for drift og indretning af virksomheden, for råvarer og hjælpestoffer, anlæg, processer og i forhold til affaldsfrembringelsen.

Kravet om at virksomheden skal udarbejde en handlingsplan over muligheden for at bruge forbehandlet glasfiber blev stillet på baggrund af dialog med virksomheden. Virksomheden havde erfaret, at det var muligt at købe forbehandlede glasfiberplader, hvorved man ville kunne undgå at arbejde med styren, og dermed opnå en stor miljø- og arbejdsmiljømæssig gevinst.

Virksomheden er i dialog med DTU om at få produceret vakuumforme til brug for processerne. Virksomheden har vurderet, at fremtidens produktionsform vil være lukkede processer, hvor forbehandlede plader opvarmes og presses i form med vakuum — og den udvikling ønsker man at være med i.


4.2.6 Renere teknologi-redegørelse og medarbejderinddragelse - Skive

Formål

At anspore virksomheden til en systematisk miljøindsats.

Kommunens tiltag

Krav om renere teknologi-redegørelse og medarbejderinddragelse.

Alternativ til

At virksomheden ikke bliver opmærksom på og motiveret til miljøtiltag.

Resultat

Har indtil videre ikke kunne vurderes.

Skive Kommune har i miljøgodkendelse fra januar 1997 til en jern- og metalvirksomhed (A6) stillet vilkår om, at virksomheden årligt skal redegøre for de tiltag, der er gennemført i løbet af året, og de planlagte tiltag for det kommende år. Derudover er der stillet et generelt vilkår omkring indførelse af renere teknologi og om, at virksomhedens medarbejdere skal informeres om perspektiverne ved renere teknologi.

1. Vilkår for godkendelsen

1. 8 Tilsyn og egenkontrol
1.8.1 Virksomheden skal føre journal over følgende:

art og mængde af indkøbte råvarer (jern/stål, metaller, svejsetråd, køle-/smøremiddel, olier m.v.)
art og mængde af affald, samt dato, transportør og sted for bortskaffelse, herunder materiale, der afsættes til genbrug
dato for kontrol og udskiftning af filter på udsugningsanlæg, samt oplysninger om uregelmæssigheder i driften heraf
antal ansatte i produktionen den 1. i hver måned

Journalen skal indgå som et led i den miljøredegørelse, virksomheden skal indsende til Skive Kommune den 1. i hver måned, jf. vilkår 1.8.9.

1.8.9. Virksomheden skal, så vidt det økonomisk og teknisk er muligt, anvende den renest mulige teknologi inden for de forskellige produktionsformer/processer. Den enkelt medarbejder skal informeres om, at anvendelsen af renere teknologi starter hos ham ved, at han minimerer mængden af restprodukter, minimerer sit forbrug af el og vand m.v. Informationen kan ske ved medarbejdersamtaler, opslag m.v.

Hvert år den 1. marts skal virksomheden indsende en redegørelse til Skive Kommune om hvilke miljøtiltag, der er foretaget i det forgående kalenderår, og en beskrivelse af de miljøtiltag, der er planlagt i det efterfølgende kalenderår. Eventuelle driftsuheld skal ligeledes beskrives.

Virksomheden skal første gang indsende en redegørelse pr. 1. marts 1998, omhandlende de ting der er sket i 1997, og de tiltag der er planlagt til 1998.
Redegørelsen skal desuden indeholde en overskuelig opstilling af det journalførte i henhold til vilkår 1.8.1.

Møder og virksomhedsbesøg
I perioden op til udstedelsen af miljøgodkendelsen var kommunen og virksomheden i tæt dialog med fem møder og to virksomhedstilsyn. Virksomhedens interesse for forebyggende miljøarbejde var fremkommet via kontakt til andre maskinfabrikker, der var blevet stillet over for miljøkrav fra kunder. På den baggrund kunne kommunen i samarbejde med virksomheden indføje ovenstående vilkår i virksomhedens miljøgodkendelse. Vilkårene skal anspore virksomheden til en mere systematisk miljøindsats.

Kommunen har indtil videre ikke kunnet vurdere, om vilkåret har afstedkommet den ønskede udvikling i virksomheden.


4.3 Spildevandstilladelser

4.3.1 Begrænsning af miljøfremmede stoffer - Grenaa

Formål

At reducere mængden af miljøfremmede stoffer i spildevandsslam, så slammet kan anvendes på landbrugsjord.

Kommunens tiltag

Vilkår om kortlægning og udarbejdelse af handlingsplan for fjernelse af miljøfremmede stoffer i spildevand.

Alternativ til

Afbrænde slam.

Resultat

Minimering af LAS og APE i spildevandet.

Grenaa Kommune har i en spildevandstilladelse fra 1997 stillet vilkår til en virksomhed (A3) om udarbejdelse af en oversigt over miljøfremmede stoffer i spildevandet.

1 Tilslutningstilladelse

2 Kravparametre og vilkår

4) Virksomheden udarbejder inden 1. oktober 1997 en oversigt over, i hvilket omfang spildevandet indeholder den anioniske tensidgruppe lineære alkydbenzensulfonater (LAS) og den nonioniske tensidgruppe alkylphenolethoxylater (APE), som omfatter nonylphenolethoxylater (NPE) og octylphenoletoxylater (OPE). Såfremt stofferne findes, skal virksomheden inden 1. april 1998 have udarbejdet en plan for begrænsning af disse stoffer.

Vilkåret er en del af kommunens samlede strategi for at kunne bortskaffe spildevandsslammet. Vilkåret kan fremover forventes stillet til alle relevante virksomheder.


4.3.2 Vilkår om handlingsplan - Silkeborg

Formål

At reducere virksomhedens spildevandsudledning.

Kommunens tiltag

Krav om årlig udarbejdelse af miljøhandlingsplan og statusrapport.

Alternativ til

Traditionelle rensningsløsninger.

Resultat

Reduktion af spildevandsudledning og indførelse af miljøstyring.

Påbud og forbud
I slutningen af 80’erne var dialogen mellem en syntetisk forarbejdende fiberindustri (E6) og Silkeborg Kommune anstrengt. Kommunen måtte meddele både påbud og forbud til virksomheden pga. uregelmæssigheder og overtrædelser af kravværdier i spildevandsudledningen af bl.a. detergenter og H2S.

For at bryde denne udvikling stillede kommunen i tilslutningstilladelsen fra 1989 krav om, at virksomheden årligt skulle udforme en statusrapport for virksomhedens emissioner og for hvordan disse kunne nedbringes.

Fra tilslutningstilladelse 1995

1.7.7 Journaler:
Der skal hvert år indsendes:
- senest den 1. juni en handlingsplan og statusrapport med baggrund i den udarbejdede miljøhandlingsplan.

Resultat
Dette vilkår fik stor betydning, idet virksomheden i begyndelsen af 90’erne ved en kortlægning af virksomhedens kemikalieforbrug fandt frem til, at der kunne spares mange penge ved forskellige effektiviseringer og omlægninger af virksomhedens garnfarvningsprocesser.

Denne erfaring ansporede virksomhedens miljøarbejde, og da virksomheden senere skal sammenlignes med en hollandsk virksomhed inden for samme koncern med det formål at lukke den mindst rentable af de to virksomheder, får den danske virksomhed lov at fortsætte produktionen. Virksomheden forsætter sit miljøarbejde, og i 1995 indfører virksomheden et EMAS-registreret miljøstyringssystem.


4.3.3 Vilkår om renere teknologi-redegørelser og handlingsplaner - Gladsaxe

Formål

At reducere udledning af tungmetaller samt motivere virksomheden til miljøstyring.

Kommunens tiltag

Vilkår om driftskontrol, handlingsplan og afrapportering.

Alternativ til

Emissions- og egenkontrolvilkår, evt. traditionelle rensningsløsninger.

Resultat

Renere teknologi løsninger i form af recirkulering af spildevand, fuldautomatisk doseringsanlæg og substitution.

Et tekstilvaskeri med vask af ca. 4000 tons linned, beklædning og måtter pr. år samt en årlig udledning af ca. 70.000 m3 spildevand ansøgte i efteråret 1994 om tilladelse til udledning af spildevand til det offentlige kloaksystem. Kommunen havde året forinden ansøgningen foretaget en større undersøgelse af virksomhedens spildevand, som viste, at virksomheden udledte relativt høje mængder af tungmetallerne bly, cadmium og kobber (Cd 6,5 m
g/l, Pb 0,3-0,6 mg/l og Cu 0,6 mg/l).

Med baggrund i spildevandsundersøgelsen lagde kommunen i udledningstilladelsen fra april 1995 vægt på at sikre, at virksomheden ville udarbejde handlingsplaner, som skulle føre til nedbringelse af miljøbelastningen fra virksomheden.

Tidsbegrænset tilladelse
Spildevandstilladelsen blev tidsbegrænset ud fra den betragtning, at man tre år senere ville have udviklet den fornødne teknologi både i form af recirkuleringsløsninger og nye produktionsprincipper f.eks. ved omstruktureringer af produktionen. Kommunen forventede, at virksomheden inden da ville kunne halvere sine udledninger af tungmetal.

Endvidere lagde kommunen vægt på, at der årligt blev gennemført en revision af handlingsplanerne, f.eks. i forbindelse med den årlige egenkontrol, som udtages i form af en ugentlig måleserie på spildevandet.

Virksomheden havde i mange år anvendt natriumhypochlorit (NaOCL), som kan danne adsorberbare, organiske chlorforbindelser i vandmiljøet, som blegemiddel. Kommunen så derfor helst, at virksomheden afskaffede stoffet, hvorfor der i spildevandstilladelsen blev stillet vilkår om, at virksomheden skulle undersøge muligheden for substitution.

Vilkår 2. Driftskontrol

2.2 Nøgletal for produktionen udregnes årligt for forbrug af vand og kemikalier. Der udregnes for henholdsvis beklædnings-, linned- og måtteafdeling nøgletal i form af vandforbrug pr. kg tøj for de respektive kemikalier, der anvendes.

2.3 Efter opstilling af nøgletal skal forbrug af vand og kemikalier vurderes. Vandforbruget vurderes dels ud fra forbruget i de enkelte afdelinger og dels ud fra forbruget pr. kg tøj. Disse data sammenlignes med de tidligere års registreringer, og udviklingen vurderes. Herefter opstilles målsætning og handlingsplan for mulig nedsættelse af forbruget af vand og kemikalier.

Vilkår 4. Handlingsplaner
4.1 Ved fremkomsten af måleresultaterne fra hvert gennemført måleserie foretages en vurdering af resultaterne. På denne baggrund opstilles en målsætning og en handlingsplan for mulig nedsættelse af miljøbelastningerne.

4.2 Inden den 1. september 1997 fremsendes en teknisk, økonomisk og miljømæssig vurdering af mulighederne for etablering af fuldskalaanlæg til rensning og recirkulering af spildevand fra beklædningsvaskeri til Gladsaxe Kommune. Herunder vurderes muligheder for:

Optimeret anvendelse af detergenter (45-60% ledes normalt til kloak) energibesparelser ved udnyttelse af varmekapaciteten i vandet besparelser på indkøb og afledning af vand.

4.3 Senest den 1. september 1997 fremsendes teknisk, økonomisk og miljømæssig vurdering af mulighederne for substitution af blegemidlet natriumhypochlorit til mindre miljøbelastende stoffer (eller metode). Herunder ønskes substitution til stofferne natriumpercarbonat og hydrogenperoxid vurderet.

4.5 Inden den 1. september 1997 fremsendes en redegørelse for og en vurdering af de fra produktionen udledte kemikaliers miljømæssige egenskaber, herunder toksicitet, bioakkumulerbarhed og bionedbrydelighed.

Baggrunden for vilkår 4.1 var, at virksomheden skulle evaluere resultaterne af den gennemførte årlige måleserie, og at denne evaluering skulle afrapporteres samtidigt med måleresultaterne til kommunen. Evalueringen var tænkt som en del af den samlede årlige revision af virksomhedens forhold på miljøområdet i relation til spildevandet.

Baggrunden for vilkår 4.2 var, at DTI tidligere havde påvist, at der kan være store muligheder for ressource- og energibesparelser ved et fuldskalaanlæg, som tillige ville reducere tungmetaludledningen fra virksomheden væsentligt.

Baggrunden for vilkår 4.5 var et forsøg fra kommunens side på i samarbejde med virksomheden at starte en proces, hvor vaskeriet stiller krav til sine kemikalieleverandører for at få oplysninger om kemikaliernes egenskaber i det ydre miljø. På sigt ville dette måske skabe mulighed for, at virksomheden ved kemikalieindkøb også ville prioritere miljøegenskaberne for de pågældende kemikalier.

Resultat
Virksomheden fremsendte i juni 1996 en status over de tiltag, den var blevet pålagt i spildevandstilladelsen fra foråret 1995.

Via de stillede vilkår om drifts- og nøgletal er virksomheden bl.a. blevet opmærksom på uhensigtsmæssig brug af kemikalier. Virksomheden vurderer således, at der anvendes for meget alkali og blegeessens, og at der måske anvendes for mange typer vaskemidler og for meget natronlud.

I rapporten angiver virksomheden at den vil begynde at arbejde med følgende tiltag:

Udskiftning af kemikalieleverandør
Etablering af fuldautomatisk doseringsanlæg
Etablering af lokal spildevandsrensning
Reduktion af vandforbrug på 80%
Reduktion af energiforbrug på 30%
Udfasning af 95% af natriumhypochlorit til fordel for brintoverilte.


4.3.4 Nedbringelse af vand- og energiforbruget - Fyns Amt

Formål

At nedbringe vand- og energiforbruget samt undersøge mulighederne for alternativ anvendelse af affaldet fra produktionen.

Amtets tiltag

Vilkår om energisyn i forbindelse med udvidelse og krav om undersøgelse af mulighederne for reduktion af vandforbruget.

Alternativ til

 

Resultat

Kendes ikke, da virksomhedsudvidelsen ikke er etableret.

Baggrund
I forbindelse med at en cellulosemasse-virksomhed i 1994 ville udbygge produktionen med oparbejdelse af mælke- og juicekartoner, søgte virksomheden om fornyelse af miljøgodkendelsen. Af renere teknologi redegørelsen fremgik det, at det ikke var muligt at finde eksempler på tilgængelige energi- og vandbesparende processer, som var bedre end de aktuelle valg. Det fremgik af redegørelsen, at virksomheden lå på et rimeligt lavt niveau sammenlignet med andre pap-, papir- og pulpproduktioner i Danmark.

Fyns Amt fandt, at reduktionsmulighederne for energi- og vandforbruget skulle undersøges. Også mulighederne for alternativ affaldsbortskaffelse skulle undersøges, og der blevet stillet vilkår om, at affaldsproduktionen ikke måtte overstige 18.000 tons vådt affald pr. år de første to år - herefter skulle undersøgelsesarbejdet tages op til revision.

Renere Teknologi

32. Virksomhederne skal inden for ét år regnet fra opstarten lade gennemføre et energisyn af virksomheden med henblik på reduktion af energiforbruget.

Energisynet skal foretages af et af Energistyrelsen godkendt konsulentfirma og udføres efter de retningslinier, der er angivet i Energistyrelsens bekendtgørelse nr. 88 af 24. Februar 1993 "Energisyn og energieffektivisering i visse virksomheder".

En rapport over energisynet skal være Fyns Amt i hænde senest ét år efter opstart.

33. Virksomheden skal inden et år regnet fra opstarten undersøge mulighederne for at reducere vandforbruget. Oplysninger om resultatet af undersøgelsen samt hvilke vandbesparende foranstaltninger, virksomheden har tænkt sig at arbejde videre med, skal meddeles til Fyns Amt senest 2 år efter opstarten.

34. Virksomheden skal foretage en undersøgelse af hvilke muligheder der eksisterer for alternative anvendelser af affaldet fra produktionen.

Resultatet af undersøgelsen samt oplysninger om, hvilke tiltag virksomheden har tænkt at igangsætte på denne baggrund skal meddeles Fyns Amt senest 2 år efter opstarten.

På baggrund af redegørelsen vil Fyns Amt tage stilling til en eventuel revision af den i vilkår 3 fastsatte grænse for affaldsmængde til bortskaffelse.

Baggrunden for at lægge et loft for affaldsproduktionen var bl.a., at der i amtet ikke var tilstrækkelig kapacitet til at bortskaffe affaldet.

Resultat
Virksomheden valgte ikke at udvide produktion og kom derfor ikke til at udnytte godkendelsen.


4.3.5 Vilkår om vand- og kemikaliereduktion - MLK Fyn

Formål

At nedbringe chromindholdet i virksomhedens spildevandsudledning.

MLK-enhedens tiltag

Stille vilkår om redegørelse for reduktion af vand- og kemikalieforbrug samt etablering af internt renseanlæg

Alternativ til

 

Resultat

Virksomheden har fået forlænget spildevandstilladelsen med to år.

Baggrund
Et garveri søgte i april 1996 kommunen om en ny spildevandstilladelse i forbindelse med, at virksomheden skulle søge amtet om ny miljøgodkendelse. Amtet meddelte virksomheden tilladelse til en produktion, der medførte større forurening i spildevandet. Dette fandt amtet acceptabelt både i forhold til kommunens rensningsanlæg og i forhold til den videre udledning fra rensningsanlæg til recipient.

Virksomheden foretog i 1992 en miljøteknisk revision. Ud over en kortlægning af produktions- og miljøforholdene opstillede virksomheden en langsigtet handlingsplan for at nedbringe virksomhedens forurening, herunder foranstaltninger til reduktion af forbruget af vand, hjælpestoffer og kemikalier.

Virksomheden forventede at kunne reducere vandforbruget inden for en årrække fra 43 m3/ton råvare til ca. 35 m3/ton råvare.

På denne baggrund fastsatte MLK- Fyn følgende vilkår:

4. Tilsyn og kontrol
4.1 Virksomheden skal forsat arbejde for nedbringelse af det specifikke ressource- og vandforbrug.

Virksomheden skal én gang årligt til kommunen fremsende en redegørelse for gennemførte tiltag og for hvilke tiltag, der i det følgende produktionsår forventes iværksat for at nedbringe det specifikke ressource- og vandbrug.

4.2 Virksomheden skal inden det interne renseanlæg til chromfjernelse etableres fremsende en funktions- og driftsbeskrivelse af anlægget til godkendelse hos kommunen.

4.3 Virksomheden skal, når renseanlægget er etableret og klar til drift, give kommunen meddelelse herom.

Resultat
Garveriet har fået nye ejerforhold og har fået to års forlængelse af den eksisterende spildevandstilladelse.


4.4 Rammegodkendelser

Med en rammegodkendelse kan tilsynsmyndighederne give virksomheder mulighed for — uden forudgående godkendelse — at gennemføre ændringer i drift og indretning eller produktionsmæssige udvidelser indenfor en given ramme.

I forhold til Miljøbeskyttelseslovens intentioner bør rammegodkendelser primært anvendes overfor miljøpositive virksomheder, hvor sikkerheden for at virksomheden vil agere hensigtsmæssigt er størst.

I dette afsnit ses en række eksempler på vilkår om indførelse af miljøstyring på virksomhederne. Disse vilkår er dog i alle de gengivne tilfælde forhandlet på plads med virksomheden i en åben dialog. Virksomhedens incitament hertil er netop at opnå en rammegodkendelse, der opfattes som mere smidig end en "almindelig" godkendelse.


4.4.1 KARTA-modellen - miljøstyring og rammegodkendelse - Københavns Amt

Formål

At der skabes mulighed for bedre ressourceudnyttelse og dermed mulighed for bedre miljø- og produktionsmæssige resultater.

Amtets tiltag

Udvikling af KARTA-modellen, der kombinere helhedsbetragtninger, forebyggelse og affaldsminimering i godkendelsesprocedurer og miljøstyringssystemer.

Alternativ til

Traditionelle godkendelser baseret på emissionsgrænser.

Resultat

Forestående udgivelse af en håndbog om KARTA-modellen, der tilbydes de virksomheder, der ønsker at optimere drifts- og miljøforhold. Etablering af miljøstyringssystemer og udarbejdelse af rammegodkendelser for virksomheder med en række miljøgevinster til følge.

Formål med KARTA
Københavns amt iværksatte i 1994 et pilotprojekt i samarbejde med seks af amtets større virksomheder. KARTA (Københavns Amts Renere Teknologi Aktiviteter) var og er baseret på frivilligt samarbejde mellem virksomhed og miljømyndighed om en forebyggende miljøindsats. Formålet med projektet var at udmønte miljølovens forebyggende principper i overensstemmelse med de senere års udvikling mod en mere markedsorienteret indsats. Et led i projektet var at finde og løse de problemer, som i dagligdagen udgør en barriere for en mere langsigtet og forebyggende godkendelsespraksis.

Amtet har udviklet en godkendelsesmodel, KARTA-modellen, med en detaljeret manual for såvel godkendelsesprocedure som etablering af miljøstyringssystemer. En godkendelse efter KARTA-modellen, som tilbydes de miljøpositive virksomheder, er en rammegodkendelse, der baseres på virksomhedens miljøledelse og tilskynder virksomheden til at samordne interne krav om effektiv drift og kvalitetskontrol med den miljømæssige kontrol.

Myndighederne får ved at integrere miljøstyringssystemer i godkendelser større sikkerhed for, at virksomheden fortsat udfører miljømæssige forbedringer — også efter godkendelsens udstedelse, mens virksomheden bl.a. får mere fleksible rammer for dens udvikling.

Et af de væsentligste arbejdsområder i pilotprojektet viste sig at være en styrkelse af den åbne dialog og en samarbejdsform, hvor parterne frivilligt optræder som kvalificerede modspillere i et samarbejde om at nå langsigtede miljøfordele. Væsentlig var også den mere værktøjsprægede del, hvor der er arbejdet med i praksis at etablere og koordinere miljøstyringssystemer med mere udviklingsrettede rammegodkendelser.

Amtet har nu udstedt godkendelser med rammer, der modsvarer de seks pilotvirksomheders miljøansvarlige adfærd og udarbejdet en detaljeret manual for samarbejdet med virksomhederne og koordineringen af miljøstyringsarbejdet og rammegodkendelser. Tankegangen er, at elementerne fra miljøstyringsstandarder og fra godkendelsesbekendtgørelsen kan samordnes i opbygningen af ét system.

For at inspirere virksomhederne til at arbejde mere målrettet med miljøforholdene har amtet i forbindelse med KARTA-projektet afholdt møder i et lederforum, hvor virksomhedslederne har drøftet den enkelte virksomheds miljøpræstation. De konkrete diskussioner har virket stærkt befordrende for virksomhedsledernes vilje til at indgå i det forebyggende miljøarbejde.

En væsentlig forudsætning for at amtet tilbyder en rammegodkendelse er, at virksomheden har vilje og evne til miljøansvarlig adfærd. Der ligger endnu ingen administrative regler for, hvordan virksomheders miljøansvarlighed skal vurderes, men Teknisk Forvaltning har på baggrund af KARTA-projektet opstillet et vurderingsgrundlag, som passer til KARTA-modellen.

KARTA-modellen
De væsentligste elementer i rammegodkendelser efter KARTA-modellen er:

  1. Vurdering og valg af godkendelsesform.
    Virksomhed og myndighed vurderer, om der er grundlag for at anvende KARTA-modellen, eller om et traditionelt godkendelsesforløb er at foretrække.
  2. Kortlægning af den aktuelle miljøpræstation.
    På dette trin koordineres virksomhedens miljøstyring med amtets miljøgodkendelse. Miljøstyringens indledende miljøgennemgang svarer til de oplysninger, der skal ligge til grund for ansøgning om miljøgodkendelse, men der skal foretages visse justeringer, hvis kortlægningen skal kunne anvendes til begge formål.

    I en miljøkortlægning afdækkes sammenhængen mellem virksomhedens produktion og miljøforholdene. Der udformes en samlet fremstilling af de miljøforhold, der skal prioriteres i miljøarbejdet samt af eksisterende miljødata. Det tilstræbes, at virksomhederne etablerer løbende opsamling af data fra processerne, som afspejler virksomhedens aktuelle miljøpræstation.

    Som led i kortlægningen opstilles så vidt muligt både absolutte produktions- og emissionstal og nøgletal for emissioner i forhold til produktmængde. Nøgletallene danner et godt udgangspunkt for det videre forebyggende miljøarbejde, der kan tage udgangspunkt i en reduceret miljøpåvirkning pr. produceret enhed.

    I en KARTA-rammegodkendelse erstattes amtets kontrol med virksomhedernes miljøforhold så vidt muligt af egenkontrol og årlig afrapportering af det samlede miljøregnskab. For at dette kan lade sig gøre, skal virksomhedens organisering af miljøstyringsarbejdet med egenkontrol, dokumentation og dokumentstyring være på plads. Udover en kortlægning af miljøforholdene indebærer miljøkortlægningen derfor ligeledes en kortlægning af virksomhedens organisatoriske indgangsvinkel til miljøarbejdet.
  3. Miljøprogrammet - Den miljøforbedrende indsats.

    Den miljøforbedrende indsats udtrykkes ved virksomhedens miljøstyringssystem og den tilsvarende miljøtekniske beskrivelse. De relevante indsatsområder fastlægges ud fra en prioritering af de væsentlige områder. Prioriteringen foretages i samarbejde ud fra virksomhedens mål og myndighedskrav.

KARTA-håndbogen
I amtets KARTA-håndbog er opstillet en detaljeret model for arbejdet med miljøstyring og rammegodkendelser på de miljøpositive virksomheder. Der opstilles retningslinjer, værktøjer og/eller vejledning for områder som: Indledende dialog, forudsætninger for samarbejde, vurdering af miljøansvarlig adfærd, miljøstyringssystemets elementer, miljøteknisk vurdering, samkørsel af godkendelse og miljøstyringssystem. Håndbogen indeholder desuden en lang række checklister og eksempler på rammegodkendelsesvilkår baseret på miljøstyring.

Erfaringer
Københavns Amt har meget positive erfaringer fra pilotprojektet og den videre indsats, men understreger, at KARTA-modellen ikke giver alle svar, men opstiller en række muligheder. Dialogen med virksomhederne er styrket betydeligt, der implementeres en lang række renere teknologi-tiltag, organiseringen af miljøarbejdet i virksomhederne er på plads, og tilsyn med de godkendte virksomheder påregnes at ændre karakter i retning af en årlig afrapportering og dialog. KARTA-håndbogen forventes at blive et væsentligt redskab for amtets tilsynsvirksomhed.


4.4.2 Driftsjournal og handlingsplaner - MLK Østjylland I/S

Formål

At fastholde virksomheden på en fortsat miljøindsats.

MLK-enhedens tiltag

Rammegodkendelse med krav om driftsjournal og årlige handlingsplaner.

Alternativ til

MLK-enheden ser intet alternativ til dette tiltag, idet MLK-enheden ikke mener at krav om renere teknologi kan indføres som vilkår i miljøgodkendelsen.

Resultat

Endnu intet resultat.

MLK Østjylland I/S meddelte i juni 1996 rammegodkendelse til en overfladebehandlingsvirksomhed (A4) med vilkår om, at virksomheden skal føre driftsjournal og udarbejde handlingsplaner for nedbringelse af miljøbelastningen ved brug af renere teknologi.

Vilkårene blev stillet på baggrund af dialog med virksomheden. Ud fra oplysninger i driftsjournal samt handlingsplanerne kan der indledes en dialog med virksomheden om renere teknologi.

1.2.19 Driftsjournaler
Virksomheden skal føre driftsjournaler, som på forlangende skal forevises tilsynsmyndigheden. Driftsjournalerne skal indeholde oplysninger om forbrug af energi, vand og råvarer samt arten og mængden af forurenende stoffer.

Driftsjournalerne skal som minimum ajourføres en gang om måneden og indeholde følgende oplysninger:

  1. Forbrug af naturgas og olie.
  2. Virksomhedens elforbrug.
  3. Virksomhedens vandforbrug.
  4. Mængden af jern, aluminium og evt. andre metaller der overfladebehandles.
  5. Forbruget af produkter til affedtning/bejdsning, chromatering, overfladebe-handling og dechromatering.
  6. Mængde og tidspunkt for aflevering af olie- og kemikalieaffald samt navn på affaldstransportør og affaldsmodtager. Kvitteringer for aflevering af olie- og kemikalieaffald skal kunne forevises på tilsynsmyndighedens forlangende.
  7. Tidspunkt for kontrol med renseanordninger samt eventuelle reparationer.

1.2.20 Driftsjournaler og evt. emissionsopgørelser skal sammenfattes i en årsopgørelse for et kalenderår. Første gang for 1997. Årsopgørelsen skal tilsendes kommunen hvert år inden den 1. marts. Første gang den 1. marts 1998.

1.2.21 Handlingsplaner
På baggrund af driftsjournaler og evt. emissionsopgørelser skal virksomheden foretage en vurdering af virksomhedens emissioner i forhold til produktionen samt opstille en handlingsplan for mulig nedsættelse af miljøbelastningen ved hjælp af renere teknologi. Handlingsplanen skal revideres hvert år og sammen med årsrapporten indsendes til kommunen.

Tilsynsmyndigheden konstaterer i rammegodkendelsen, at der er stillet vilkår omkring de maksimale luft-emissioner/immisioner, som virksomheden kan bevæge sig indenfor uden at skulle søge ny miljøgodkendelse, hvis ændringer i driftsformen, der medfører forøget forurening meddeles til kommunen. Rammegodkendelsen medfører desuden, at virksomheden selv er ansvarlig for, at f.eks. afkast på et givent tidspunkt har den tilstrækkelige højde til sikring af, at de enkelte vilkår i rammegodkendelsen overholdes. Der er således ikke stillet vilkår om bestemte afkasthøjder eller maksimale produktionsstørrelser.

Som det fremgår af ovenstående, vil kommunen først i 1998 modtage en handlingsplan fra virksomheden.


4.4.3 Rammegodkendelse med virksomhedsaftale - Aalborg

Formål

At følge og fastholde virksomhedens miljøindsats.

Kommunens tiltag

Meddelelse af rammegodkendelse, krav om årlig statusrapport, deltagelse i virksomhedens udvælgelse og prioritering af indsatsområder samt indgåelse af virksomhedsaftale 2.

Alternativ til

At virksomheden ikke bliver opmærksom på og motiveret til renere teknologi-tiltag.

Resultat

Virksomheden har gennemført renere teknologi-tiltag og et miljøstyringssystem.

Aalborg Kommune har i marts 1995 meddelt rammegodkendelse til en kartoffelmelsfabrik (E13). Virksomheden producerer kartoffelstivelse og -protein samt kemisk modificeret stivelse.

I rammegodkendelsen er der stillet vilkår om loft på virksomhedens årlige produktion og affaldsdannelse. Virksomheden skal hvert år oplyse om den kommende kampagnes maksimale produktion og dokumentere, at kartoffelsaft og procesvand fra produktionen kan opbevares og udbringes efter de til enhver tid gældende regler.

Placering, indretning og drift
1. Den årlige produktion må ikke overstige 60.000 t kartoffelstivelse, 3.000 t kartoffelprotein og 44.000 t modificeret kartoffelstivelse.
2. Virksomheden skal hvert år inden kampagnestart og senest den 1. august oplyse den kommende kampagnes maksimale produktion og dokumentere, at kartoffelsaft og procesvand fra denne produktion kan opbevares og udbringes efter de til enhver tid gældende regeler.

Lugt
19. Virksomhedens drift må ikke efter kommunens skøn medføre væsentlige lugtgener i omgivelserne.
20. Virksomheden skal fortsætte undersøgelserne for hurtigst muligt at finde en metode til undgåelse af lugtgener. Status for undersøgelserne og planlagte undersøgelsesaktiviteter skal indsendes til kommunen til godkendelse hvert år inden 1. august.

I forbindelse med status for undersøgelserne skal virksomheden oplyse, hvilke metoder/foranstaltninger der vil blive anvendt til undgåelse af lugtgener i den kommende periode.

Afkast fra modificeringsanlæg

22. Ved ændring af kemikalier, der anvendes i modificeringsprocessen, skal der forinden indsendes produktblade på de nye kemikalier til kommunen. Der skal vedlægges beregninger/målinger, der dokumenterer, at massestrømme og emissionsmålinger ikke overskrides, og at B-værdier i luftvejledningen kan overholdes med de givne kanalhøjder.

Affald
41. Virksomhedens affaldsmængder må ikke overstige følgende mængder:
- sten 2.000 tons/år
- jord 9.000 tons/år
- vasket sand15.000 tons/år

Kommunen vurderer, at lugtgener er en af virksomhedens væsentligste miljøbelastninger. Virksomheden må derfor arbejde på hurtigst muligt at finde en sikker metode, der fremover helt kan fjerne lugtgenerne i forbindelse med opbevaring af kartoffelsaften. Kommunen har ikke selv kendskab til en metode hertil og vurderer derfor, at virksomheden kan få problemer med at overholde et vilkår om, at driften ikke må medføre væsentlige lugtgener i omgivelserne. Der stilles derfor vilkår om, at virksomheden skal fortsætte undersøgelserne af metoder til undgåelse af lugtgener.

RT-tiltag
Kommunen konstaterer i godkendelsens forudsætningsdel, at virksomheden allerede har gennemført flere renere teknologi tiltag. Således udvindes kartoffelprotein fra kartoffelsaften, hvorved kartoffelsaftens restkvælstofindhold reduceres med op til 50% samtidig med, at der med det indvundne kartoffelprotein opstår et salgbart produkt. Virksomheden har påbegyndt og fortsætter forsøg på at opnå en yderligere begrænsning af mængden af kartoffelsaft ved bl.a. opkoncentrering/genbrug af vand samt udvinding af f.eks. fodermidler og protein fra de forskellige safttyper. Kommunen konstaterer i den sammenhæng, at kommunen ikke har kendskab til renere teknologi, som kan nedbringe virksomhedens miljøbelastning yderligere.

Miljøstyring og aftale
Kartoffelmelsfabrikken indgik i 1994-95 i et pilotprojekt med kommunen med det formål at udvikle en manual med anvisninger, om hvordan virksomheder kan opbygge og gennemføre et miljø- og energistyringssystem. På den baggrund indførte kartoffelmelsfabrikken miljøstyring og indgik sammen med kommunen en "Virksomhedsaftale 2" (se afsnit 2.1.1), som betyder, at kommunen har været inddraget i virksomhedens udvælgelse og prioritering af indsatsområder. Kommunen vil også fremover blive inddraget i drøftelser om virksomhedens udvælgelse og prioritering af indsatsområder.


4.4.4 Miljøstyring, handlingsplan og massebalance - Herning

Formål

At motivere virksomheden til at fortsætte sin miljøindsats.

Kommunens tiltag

Krav om miljøstyring, årlige miljøhandlingsplaner og massebalancer på baggrund af ønske fra virksomheden.

Alternativ til

Almindelig godkendelse med emissionskrav m.v.

Resultat

Miljøstyringssystemet er endnu ikke certificeret. Virksomheden er miljøpositiv. For andet år i træk er der udarbejdet en miljøredegørelse.

På baggrund af et ønske fra en galvaniseringsvirksomhed (A3, A4 samt A6) har Herning Kommune i april 1994 i en rammegodkendelse for virksomheden opstillet rammer for produktionen og fastsat vilkår om indførelse af et miljøstyringssystem, udarbejdelse af miljøstatus og massebalance for forbrug af zink, udarbejdelse af renere teknologi-handlingsplaner m.v.

Generelle vilkår
1. Godkendelsen omfatter:
Eksisternde varmforzinkning af indtil 70.000 tons stål pr. år, anlæg for blæserensning, anlæg for metallisering, lakeringsanlæg for drift og vedligeholdelse, tilhørende hjælpeanlæg og servicefunktioner samt udbygning i tilknytning hertil, eksempelvis: (…)

Miljøstyring
6. Virksomheden skal udvikle, bruge og vedligeholde et miljøstyringssystem omfattende følgende hovedområder:

  1. Miljøpolitik med overordnede målsætninger for alle virksomhedens miljørelationer angående aktiviteter og produkter.
  2. Udmøntning af miljøpolitikken i delmål med tilhørende handlingsplan, organisation, metodebeskrivelser (arbejdsinstrukser) og egenkontrolprogram.
  3. Dokumentation blandt andet omfattende årlig miljøstatus og en til stadighed ajourført miljøteknisk beskrivelse.
  4. Periodisk kontrol af miljøstyringssystemets funktion med nødvendig korrektion.

7. Virksomheden skal senest den 13.04.1995 have udarbejdet en handlingsplan for den videre indsats på miljøområdet, herunder indførelse af renere teknologi. Handlingsplanen skal blandt andet forholde sig til målsætningerne angivet i Brancheorienteringen for varmforzinkningsindustrien. Miljøhandlingsplanen skal omfatte en periode på 4 år. Virksomheden skal herefter, mindst hvert andet år, ajourføre handlingsplanen i overensstemmelse med virksomhedens miljøpolitik, miljøstatus samt ændringer i virksomhedens aktiviteter. Handlingsplanen fremsendes til Herning Kommunes miljøafdeling til kommentering.

8. Som en del af miljøhandlingsplanen skal virksomheden udarbejde et program for virksomhedens egenkontrol, der — som minimum — beskriver hvordan virksomheden vil dokumentere at den overholder gældende miljøkrav. Egenkontrolprogrammet skal hvert år ajourføres under hensyn til den aktuelle miljøstatus og ændringer i virksomhedens aktiviteter, Måle- og analysemetoder skal fremgå af egenkontrolplanen. Egenkontrolprogrammet indsendes til Herning Kommunes Miljøafdeling til godkendelse senest en måned før det træder i kraft. Egenkontrolprogrammet kan i øvrigt ændres efter aftale med Herning Kommunes Miljøafdeling.

9. Virksomheden skal i sin organisationsplan indarbejde ansvar og kompetencer vedrørende miljøforhold.

10. Virksomheden skal udarbejde metodebeskrivelser for alle betydende miljøforhold, eksempelvis drift og vedligeholdelse af renseanlæg, miljøtekniske aktiviteter og processer, miljøkrav ved indkøb af råvarer og materiel, håndtering og opbevaring af affald o.s.v.

11. Virksomheden skal udarbejde og ved ændringer ajourføre en miljøteknisk beskrivelse af virksomheden med flowsheet, massebalancer, oplag, stoffer og materialer samt andre forhold af betydning for miljøet. Den miljøtekniske beskrivelse skal endvidere omfatte en beskrivelse og nummering af alle emissioner med tilhørende forureningsbegrænsende anlæg samt en oversigt over udarbejdede, hertil førende metodebeskrivelser.

12. Virksomheden skal hvert år efter afslutning af egenkontrolprogrammet udarbejde en miljøstatus for virksomheden med angivelse af virksomhedens emissioner, massebalancer for betydende stoffer og materialer samt en vurdering af udviklingstendenser og forhold til gældende miljøkrav og opstillede mål i øvrigt. Miljøstatus fremsendes årligt senest den 1. marts til Hernings Kommunes Miljøafdeling til orientering.

38. Virksomheden skal 1 gang årligt udarbejde en massebalance for zink. Massebalancen udarbejdes for den samlede virksomhed, men kan evt. opgøres for mindre enheder. Virksomheden skal herudover, såfremt Herning Kommune finder det nødvendigt, udarbejde tilsvarende massebalencer for andre parametre, eksempelvis vand, andre tungmetaller og organiske opløsningmidler. Massebalancer fremsendes til tilsynsmyndigheden sammen med den udarbejdede Miljøstatus, jævnfør vilkår 12.

I ansøgningen om miljøgodkendelse påpeger virksomheden, at den ønsker at anvende miljøstyring/miljørevision som ledelsesværktøj, og at den løbende vil udarbejde handlingsplaner for miljøtiltagene, herunder indførelse af renere teknologi i processerne. I forlængelse af dette konstaterer kommunen, at hovedhensynet for udformningen af rammegodkendelsen har været at begrænse forureningen med tungmetaller og risikoen for jordforurening, og at sikre sammenhæng med virksomhedens drift i øvrigt, herunder det forhold at virksomhedens planlægger at indføre et miljøstyringssystem.

Således har et væsentligt formål med kommunens vilkår om miljøstyring været at sikre, at de oplysninger, som virksomheden skal bruge som dokumentation i et miljøstyringssystem, også kan bruges som dokumentation over for kommunen. En dokumentation, der i så høj grad som muligt kan baseres på driftsdata, der i forvejen anvendes i virksomheden.

Erfaringer
Kommunen lægger vægt på, at vilkår om miljøstyring er opstillet i enighed med virksomheden. Dette skyldes, at der efter kommunens mening ligeså vel kan stilles traditionelle vilkår med grænseværdier og egenkontrol m.v., hvis virksomheden ikke ønsker at indføre miljøstyring.

Kommunen mener, at fordelen ved ovenstående vilkår er, at dialogen mellem virksomheden og kommunen formaliseres, så der årligt er mulighed for at diskutere virksomhedens miljøstatus, egenkontrol og fremtidsplaner.

Virksomheden arbejder forsat på at indføre miljøstyring og er nået så langt, at kommunen nu for andet år i træk har modtaget en miljøredegørelse. Miljøstyringssystemet er dog endnu ikke certificeret.


4.4.5 Miljøhåndbog og årlig afrapportering - Århus

Formål

At tilskynde til at virksomhederne foretager en forebyggende miljøindsats, herunder også produktorienteret miljøindsats.

Kommunens tiltag

Udarbejdelse af rammegodkendelse, herunder dialog med virksomhed om udformning af godkendelsens rammer.

Alternativ til

Almindelig miljøgodkendelse.

Resultat

Rammegodkendelse, hvor vilkårene tilskynder til anvendelse af renere teknologi. Første redegørelse fra virksomheden 1. maj 1998.

Århus Kommune har i 1997 meddelt en større maskinfabrik (A6) rammegodkendelse. Rammerne i godkendelsen angiver, at virksomheden kan udvide sin produktion til en vist antal enheder og med et råvareforbrug, som er 50% større end forbruget i 1994. Drift- eller bygningsmæssige ændringer eller udvidelser skal anmeldes til kommunen til vurdering i forhold til rammerne i godkendelsen. Rammerne omfatter derudover bl.a. vilkår om maksimal timeemission af forurenende stoffer, vilkår om udarbejdelse og løbende ajourføring af miljøhåndbog og vilkår om årlig afrapportering. Et udsnit af vilkårene ses nedenfor.

1.2. Rammerne for nærværende godkendelse er defineret ved følgende:

Godkendelsen omfatter en årlig produktionsstørrelse (for 1 kalenderår) på op til (x) antal enheder, og et heraf afledt råvareforbrug, som er 50 % større end forbruget i 1994.

3. Luftforurening

3.2. Virksomhedens samlede timeemission af støv fra svejsning, flamme-/plasmaskæring, slyngrensning og bearbejdning samt fyring med fuelolie, må ikke overstige nedennævnte grænser. Bidrag fra fyringsanlægget medregnes kun under støv i øvrigt:

Art: Max. timeemission af partikler mindre end 10 m m:
Ni + CrVI 0.38 gram pr. time
Mn + Pb + Cu + CrIII 46.0 gram pr. time
Støv i øvrigt 1665 gram pr. time


5. Tilsyn og kontrol

5.8. Virksomheden skal føre journal over:

Indkøb af råvarer og hjælpestoffer
Eftersyn/vedligeholdelse og udskiftning af filtre
Uheld/driftsproblemer jf. vilkår 5.7
Borttransport af affald

Journalen skal være umiddelbart tilgængelig for tilsynsmyndigheden.

5.9. På virksomheden skal forefindes en håndbog/miljøredegørelse indeholdende oplysninger efter samme struktur som i ansøgningen om miljøgodkendelse eller tilsvarende. Håndbogen/redegørelsen skal ajourføres i forbindelse med ændringer. Håndbogen/redegørelsen skal være tilgængeligt for Miljøkontoret, og kan til enhver tid rekvireres af Miljøkontoret.

5.10. Hvert år, inden 1. maj, skal virksomheden til Miljøkontoret rapportere følgende vedrørende foregående kalenderår:

  1. Producerede antal enheder samt antal driftstimer.
  2. Anvendte mængder råstoffer og hjælpestoffer, specificeret på kategorier som i ansøgningen.
  3. Fremkomne mængder affald, herunder olie- og kemikalieaffald.
  4. Samlet redegørelse for uheld og driftsforstyrrelser.
  5. Hvilket tiltag virksomheden har udført med hensyn til anvendelse af renere teknologi/mindst forurenende teknologi i produktionen med henblik på reduktion af ressourceforbruget, vand og energi, samt minimering af spild i form af affald og emissioner til omgivelserne.
Virksomheden kan foruden ovennævnte vælge at oplyse om eventuel produktorienteret indsats med henblik på at reducere miljøbelastningen fra virksomhedens produkter over hele deres livscyklus. Afgivelse af disse produktrelaterede oplysninger er helt frivilligt for virksomheden.
Det bør tilstræbes, at virksomheden i redegørelsen formulerer de miljømæssige mål for det kommende kalenderår.
Rapportering skal ske 1. gang for kalenderåret 1997. Rapporteringen kan eventuelt erstattes af et grønt regnskab, hvis virksomheden beslutter sig for at udarbejde et sådant. Dog skal som minimum ovennævnte forhold belyses.

Håndbog
ansøgningstidspunktet arbejdede virksomheden med indførelse af et certificeret miljøstyringssystem, hvilket er baggrunden for kravet om tilstedeværelsen af en håndbog der, når virksomheden er certificeret, vil svare til virksomhedens miljøstyringshåndbog.

Grænse for støv-emission
Grænserne for emissionen af støv fra virksomheden er fastsat i dialog med virksomheden på baggrund af kravene i Luftvejledningen. I praksis medfører vilkårene, at virksomheden må anvende renere teknologi, subsidiært bedste renseteknik, hvis virksomheden ønsker at udvide produktionen.

Kommunen har med godkendelsen søgt at definere konkrete og præcise rammer, så rammevilkårene tilskynder til/nødvendiggør anvendelse af renere teknologi.

Ressourceforbrug
Samlet har udformningen af rammegodkendelsen taget ca. et år, og der har i alt været afholdt fem møder mellem virksomhed og kommune omkring godkendelsens udformning. Kommunen har anvendt omkring 150 timer på godkendelsesforløbet.


4.4.6 Produktionsstyring og handlingsplan - Høje-Taastrup

Formål

At reducere emission af organiske opløsningsmidler fra virksomhed.

Kommunens tiltag

Vilkår om produktionsstyring, handlingsplan samt årlig miljøredegørelse i rammegodkendelse.

Alternativ til

Lempeligere vilkår eller lukning af virksomhedens produktion.

Resultat

Substitution til mindre toksiske lakker og substitution af opløsningsmidler.

Høje-Taastrup Kommune har i 1996 i en rammegodkendelse af en større lakvirksomhed stillet vilkår om, at virksomheden skal foretage produktionsstyring med henblik på reduktion af opløsningsmiddel-emissionen til omgivelserne. Der blev endvidere stillet vilkår om, at virksomheden skulle udarbejde en handlingsplan vedr. reduktion af emissionen af organiske opløsningsmidler, idet de vejledende grænseværdier ikke kunne overholdes, samt at virksomheden skal udarbejde en årlig miljøredegørelse.

Ansøgning om udvidelse
Virksomheden er etableret før Miljøbeskyttelsesloven trådte i kraft og var derfor ikke miljøgodkendt, da den i sommeren 1996 indsendte en ansøgning om tilladelse til at udvide produktionen fra to til tre laklinier. Udvidelsen ville betyde, at virksomheden ikke kunne overholde de vejledende grænseværdier.

Virksomheden, som anvender ca. 80 forskellige lakker, udviklede som følge deraf sammen med en rådgiver en beregningsformel, som kan udregne emissionen og immissionsbidraget i omgivelserne af opløsningsmidler fra en aktuel produktion i virksomheden. Beregningen er baseret på nøgletal for de enkelte lakker (B-værdi og indhold af opløsningsmidler) og produktionsdata.

Hvis en planlagt drift vil betyde, at immissionsbidraget af opløsningsmidler vil overskride den beregnede vægtede (gennemsnitlige) grænseværdi, skal virksomheden begrænse produktionen, så grænseværdien kan overholdes. Høje-Taastrup Kommunes immissionsvilkår til virksomheden varierer således med toksiciteten af de aktuelt anvendte lakker.

Produktionsstyring: (vilkår 6.12)
Anvendes en af de i vilkår 6.11 anvendte lakker på én eller flere af laklinierne, skal virksomheden før lakeringen sættes i gang kontrollere, at driften ikke medfører overskridelser af grænserne for virksomhedens immissionskoncentrationsbidrag, jf. vilkårene 4.8-4.11. Kontrollen skal ske ved den beregningsmetode, der er beskrevet i den miljøtekniske redegørelse, herunder bilag 9:
Hvis det beregnede immissionsindeks er > 100%, skal produktionerne reguleres således, at indekset er £
100%.
Trykkerirapporter og beregnede immissionsindeks skal opbevares i 2 år og forevises tilsynsmyndigheden på forlangende.

Indberetning til tilsynsmyndigheden
Virksomheden skal senest 15. januar 1997 fremsende en handlingsplan til tilsynsmyndighedens godkendelse vedr. reduktion af emissionen af organiske opløsningsmidler fra rengøring af lakvalsedele. Emissionen skal nedbringes så meget, at emissionen fra valsevaskerummet dels ikke overskrider emssionsgrænserne, jf. vilkårene 3.1 og 3.1, og dels kan rummes inden for grænseværdierne for virksomhedens samlede immissionskoncentrationsbidrag til omgivelserne, jf. vilkårene 4.10 og 4.11. Handlingsplanen kan omfatte flere faser, hvoraf første indsats skal være gennemført senest 1. februar 1997.

Der skal én gang årligt udarbejdes en miljøredegørelse for foregående kalenderår. Miljøredegørelsen skal fremsendes til tilsynsmyndigheden senest 1. juni og som minimum omfatte følgende oplysninger:

Samlet forbrug af lak specificeret på de enkelte anvendte lakker
Samlet forbrug af opløsningsmiddel
Samlet forbrug af trykfarve
Samlet forbrug af PVC-compound
Samlet produktion i stanseafdelingen opgjort i antal låg
Samlet produktion i tryk/lakafdelingen opgjort i antal plader
Samlet mængde bortskaffet affald opgjort for de enkelte fraktioner, som angivet i miljøteknisk redegørelse
Ajourført liste over anvendte lakker med lavere B-værdi end den beregnede maksimale immissionskoncentration, jf. vilkår 6.11.
Resumé af foretagne kontrolmålinger
Datoer for driftsstop af det termisk regenerative rensningsanlæg fordelt på akutte hhv. planlagte stop med angivelse af antal timer, hvor produktionen på laklinierne I/III og/eller stanselinierne har været i gang. Der skal desuden i henhold til vilkår 2.6 foreligge dokumentation for overholdelse af immissionskoncentrationsbidragene i dagstimer med udledning fra den høje skorsten, jf. vilkårene 4.1, 4.2, 4.8-4.11
Datoer for driftsstop på efterbrænderen på laklinie II.

Den indsendte miljøredegørelse kan — excl. de 4 sidste punkter — erstattes af grønt regnskab i henhold til Miljøministeriets bekg. nr. 975 af 13. december 1995 om visse godkendelsespligtige virksomheders pligt til at udarbejdelse af grønt regnskab. Dog skal det grønne regnskab også indeholde ovennævnte oplysninger.

Resultat
Som et resultat heraf har virksomheden valgt at substituere de mest toksiske lakker, idet de som følge af ovenstående beregninger virkede produktionsbegrænsende.

Endvidere havde virksomheden problemer med for høje emissioner af opløsningsmiddelholdige rensevæsker fra vask af lakvalser. Her fik virksomheden 6 måneders frist til at udarbejde en plan for reduktion af denne emission. Som følge heraf substituerede virksomheden disse rensevæsker med en lavemitterende, esterholdig rensevæske.


4.4.7 Regulering via driftskontrol - Københavns Amt

Formål

At regulere emissionen af stoffer på en for virksomheden hensigtsmæssig måde og at sætte fokus på virksomhedens driftsparametre og dermed bidrage til, at virksomheden får fokus på forebyggende initiativer.

Amtets tiltag

At benytte driftsdata som grundlag for regulering af virksomhedens emission af forurenende stoffer.

Alternativ til

Målinger.

Resultat

Helt ny godkendelse, derfor ingen miljømæssige resultater endnu.

I sammenhæng med den nye KARTA-model for miljøgodkendelse har Københavns Amt i foråret 1997 udstedt miljøgodkendelse (rammegodkendelse) til en J1-virksomhed, industriel fremstilling af protein, pektin eller enzymer.

En forudsætning for, at der kan arbejdes med rammegodkendelse, er at virksomheden er miljøpositiv. Denne virksomhed har indført kvalitetsstyring og er — i sammenhæng med KARTA-arbejdet — ved at indføre miljøstyring. Virksomheden er således ved at etablere et fuldt system til overvågning og kontrol af produktionssystemet.

På en række punkter betyder kvalitets- og miljøstyringssystemet, at amtet har fået mulighed for at kontrollere virksomhedens miljøpåvirkning ved driftsdata i stedet for ved målinger. Dette indebærer en række fordele:

virksomhedens omkostninger til egenkontrol reduceres
der sættes fokus på virksomhedens driftsforhold, hvorved virksomheden bliver motiveret til at iværksætte forebyggende initiativer til begrænsning af ressourceforbrug og emissioner
reguleringen hviler på en indsigt i virksomhedens drift og ikke på øjebliksmålinger
der opnås et helhedsbillede af virksomhedens drift og emissioner.
2. Luftforurening

Aktivt enzymprotein

2.1 Emission af enzymer skal begrænses ved hensigtsmæssig drift.

Der fastsættes ikke vilkår for koncentrationer af enzym i afkast, men koncentrationen reguleres gennem kontrol af anlæggets driftsforhold. Niveauet for emission af enzymprotein skal holde sig på det lave niveau, som fremgår af måleresultaterne refereret i miljøteknisk beskrivelse side 23.

2.2 Virksomheden skal, jf. Handlingsplanen bilag L, udføre en serie enzymmålinger på afkastet fra tørre-bed’en under normale driftsbetingelser. Målingerne skal påbegyndes senest 3 måneder efter godkendelsens dato og være afrapporteret til amtet senest 9 måneder fra godkendelsens dato. Målingerne skal dokumentere sammenhængen mellem enzymemissionen fra anlægget og driftsparametre.

Herefter kan egenkontrol af enzymemissionen foretages som kontrol af de driftsparametre, der har betydning for produktets støvtal.

4.4.8 Egenkontrol per produceret enhed - MLK Fyn

Formål

At motivere virksomheden til at fokusere på forurening per produceret enhed.

MLK-enhedes tiltag

Stille vilkår til opgørelse over forbrugsmængder.

Alternativ til

Opgørelse af emissioner uden relation til forbrugsmængde.

Resultat

Bruges i næsten samtlige rammegodkendelser- men proceduren er ny, hvorfor ingen erfaring er indhentet.

I forbindelse med at MLK Fyn i juni 1997 skulle meddele en samlet miljøgodkendelse til en emballagevirksomhed (E3), ansøgte denne om en rammegodkendelse, og der blev derfor stillet vilkår om egenkontrol.

6.0 Egenkontrol
6.1 Der skal føres journal over forbruget af produkter der indeholder organiske opløsningsmidler: lakker, hvide farver, kulørte farver, vandbaseret lakker, Pu-lak, klæbere og fortyndere. Opgørelse skal desuden indeholde oplysninger om mængden af fremstillet emballage i perioden.

Herudover skal der føres journal over de i forbindelse med virksomhedens drift frembragte affaldsmængder med data for bortskaffelse samt modtager af affaldet.

Yderligere skal journalen indeholde en redegørelse for, hvorvidt de anvendte produkter er baseret på mindst forurenende råvarer.

Journalen skal være tilsynsmyndigheden i hænde senest 1. april det efterfølgende år efter årsopgørelsen.

Baggrunden for vilkåret er, at MLK fandt, at virksomheden burde finde muligheder for at reducere det store forbrug af opløsningsmidler.

Virksomheden kunne ikke på godkendelsestidspunktet overholde luftvejledningen, hvorfor der blev stillet vilkår om udformning af et projekt inden for et halvt år. Projektet skulle redegøre for, hvordan grænseværdierne kunne overholdes.

Resultat
Vilkåret er stillet medio 1997, hvorfor MLK endnu ikke har set resultaterne af vilkåret. Men vilkåret indføjes i dag i stort set alle MLKs rammegodkendelser for at få virksomhederne til at fokusere på eget ressourceforbrug.


4.5 Produktionsvilkår

Når der ses bort fra rammegodkendelser, ses der yderst sjældent vilkår, der fastsætter grænser for en virksomheds affaldsfrembringelse. I det følgende gengives et eksempel fra en rammegodkendelse og et fra en almindelig godkendelse.


4.5.1 Begrænsning af affald - Aalborg

Aalborg Kommune har i to miljøgodkendelser stillet vilkår om loft på virksomhedernes affaldsfrembringelse.

Eksempel 1
Det første eksempel er i en rammegodkendelse fra marts 1995 af en kartoffelmelsfabrik (E13), der producerer kartoffelstivelse og- protein samt kemisk modificeret stivelse.

Affald
41. Virksomhedens affaldsmængder må ikke overstige følgende mængder:
- sten 2.000 tons/år
- jord 9.000 tons/år
- vasket sand 15.000 tons/år

Virksomhedens forventninger
Vilkåret er stillet på baggrund af, at virksomheden frem til 1998 forventer en produktionsstigning på omkring 33%. Denne fremskrivning har kommunen lagt til grund, dels som grundlag for et loft på den årlige produktion, dels som grundlag for et loft på virksomhedens årlige affaldsfrembringelsen.

Eksempel 2
Det andet eksempel er i en miljøgodkendelse fra september 1995 af et trykkeri (E3), der foretager laminering og farvetryk på plastemballage.

Affald:
22. Virksomhedens affaldsfrembringelse fra produktionen må ikke overstige følgende mængder:
Folieaffald 427 tons/år
Papaffald 17 tons/år
Jernaffald 32 tons/år
Halogenholdigt opløsningsmiddelholdigt affald 3,4 tons/år
Opløsningsmiddelaffald 8,1 tons/år
Organisk-kemisk affald 20,0 tons/år


Virksomhedens forventninger
Vilkåret er stillet på baggrund af virksomhedens forventninger til stigningen i affaldsfrembringelsen frem til år 2001 grundet en forventet produktionsstigning i samme periode på 25%. Virksomheden forventede, at det halogen- og opløsningsmiddelholdige affald ville være væk efter 1996, hvilket blev opfyldt.

Kommunens praksis
I begge ovenstående eksempler er loftet på virksomhedernes affaldsfrembringelse identisk med virksomhedernes egne forventninger. Der er således ikke tale om, at kommunen stiller skærpede krav til virksomhederne omkring mængden af virksomhedernes affaldsfrembringelse.

Kommunen stiller ovenstående vilkår bl.a. på baggrund af Miljøbeskyttelseslovens §33. Forekommer der efter kommunens opfattelse væsentlig overskridelse af de tilladte affaldsmængder, skal virksomheden indsende ansøgning om godkendelse af den ændrede affaldsfrembringelse.

Overvejelser om ny praksis
Kommunen overvejer i øjeblikket at ændre fremgangsmåden ved vilkårstillelse om loft på affaldsfrembringelsen. I stedet for at fastholde faste mængdegrænser, overvejer kommunen at fastsætte vilkår om indsendelse af en årlig redegørelse over de frembragte affaldsmængder fordelt på fraktioner. Sammen med redegørelsen skal der medfølge begrundelser for eventuelle stigninger i mængden af frembragt affald. Denne metode vurderer kommunen vil have en større holdningsbearbejdende effekt på virksomhederne, da de dermed selv skal følge og tage stilling til udviklingen af affaldsfrembringelsen.


4.6 Påbud

4.6.1 Forureningsbegrænsende foranstaltninger - MLK Fyn

Formål

At nedsætte forureningen med opløsningsmidler til omgivelserne.

MLK-enhedens tiltag

Påpege forskellige muligheder for nedbringelse emisison af opløsningsmidler ved brug af renere teknologi - samt påbud.

Alternativ til

Skorstensforhøjelse.

Resultat

Indførelse af vandbaserede baselakker.

Baggrund
I 1996 gav MLK Fyn et autolakkeri påbud om at gennemføre forureningsbegrænsende foranstaltninger i forbindelse med udskiftning af dens lakeringsanlæg. Ved installation af en ny lakkabine kunne de foreskrevne afkast- og afstandsregler i autobranchebekendtgørelsen ikke overholdes, med mindre afkastet blev forhøjet til 17 meter. Dette ønskede kommunen imidlertid ikke at give byggetilladelse til.

Varslet
MLK undersøgte på baggrund af en OML-beregning om autolakkeriet kunne overholde luftvejledningens B-værdier med det aktuelle 12 meters afkast og med de anvendte lakker. Dette var ikke muligt, hvorfor MLK fremsendte et varsel til virksomheden med krav til spredningsfaktoren.

Varslet afgørelse
………..
Der skal senest den 1. februar 1997 træffes foranstaltninger, som sikrer, at forureningen fra lakeringskabinen er nedbragt til et acceptabelt niveau. Dette kan eksempelvis ske ved gennemførelse af nævnte foranstaltninger:
  1. Renere teknologi i form af anvendelse af miljøvenlige malingprodukter, eksempelvis produkter med lav opløsningsmiddelindhold og/eller opløsningsmidler med høj B-værdi.
  2. Fortynding af opløsningsemissionen ved justering af skorstenshøjde og røghastighed.
  3. Emissionsbegrænsning i form af rensning.

Med den eksisterende skorsten:

Højde over terræn: 12 meter
Lysning i top: 0,8 meter
Røghastighed: 10 m/s

Må der kun udledes stoffer, hvor kravet til spredning Snødv er mindre end:

Snødv = Qmax /Br < 1200 m3/sek

Hvor:

Qmax er den maksimale timeemission af det udledte opløsnings-middel for den anvendte malingtype (mg/s). Den maskimale time-
emission svarer til det maksimalt mulige forbrug for lakering af en personvogn.

BR er den resulterende B-værdi for de anvendte malingtyper (mg/m3)

Snødv er den stofemission (Qmax) og tilhørende B-værdi, der fører til den største værdi for udtrykket Qmax /Br.

Ved en forhøjelse af skorstenshøjden til 14 meter over terræn og en forhøjelse af lufthastighed i toppen af afkast til ca. 20 m/s må der tilsvarende kun udledes stoffer, hvor kravet til spredningen Snødv er mindre end:

Snødv = Qmax /Br < 2850 m3/sek

Eksempel: til hellakering af en personvogn anvendes ca. 4 liter base/forlak. Da den ansøgte malingtype har en resulterende B-værdi på 0,12 mg/m3, må virksomheden med 14 meter skorstenshøjde maksimalt udlede 1,2 kg opløsningsmidler per time, hvilket svarer til et indhold af opløsningsmidler på 30 vol-%.

På denne baggrund anmodede virksomheden om at få udskudt det varslede påbud og afholde et møde med kommunen. Påbudet blev udskudt og virksomheden fremsendte en redegørelse for et forsøg med anvendelse af vandbaserede baselakker.

Resultat
Værkstedet har ikke forhøjet skorstenen, men bruger i dag udelukkende vandbaserede baselakker.

MLK anvender ofte spredningsfaktoren i godkendelser, fordi den giver virksomheden mulighed for at anvende andre malingprodukter end de oplyste. Ved ændringer skal virksomheden blot dokumentere, at de nye produkter har en Snødv< anlæggets spredningsfaktor.

Erfaring
MLK stiller krav om, at virksomhederne selv skal beregne Snødv. Alle fremsender ikke beregningen, men data på forbrugte produkter.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]