[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - Årsberetning 1997

4. Forfølgelse af overtrædelser

4.1 Bødestørrelser
4.2 Strafferetslige afgørelser 1997 efter lov om kemiske stoffer og produkter
4.2.1 Bekæmpelsesmidler
4.2.2 Overtrædelse af regler om salg, emballering og mærkning
4.2.3 Opbevaring af kemiske stoffer og produkter
4.2.4 Anvendelsesbegrænsninger 28
 

Nedenstående tabel viser de af Kemikalieinspektionens sager, der afsluttedes i 1997, fordelt på afslutningsform.

Tabel 6: Overtrædelsessager, afsluttet i 1997, fordelt efter afslutningsform

Afslutningsform Antal
henstilling 133
påbud 44
påbud + forbud mod markedsføring 66
overdraget til anklagemyndigheden 64
anden afslutning**) 28

*) afrundede tal
**) videresendt til anden myndighed (ikke anklagemyndighed), afsluttet med indsendelse af dokumentation

Hovedparten af henstillingerne er givet i forbindelse med sager om mærkning af kemiske stoffer og produkter, herunder kosmetik, samt i sager om opbevaring af bekæmpelsesmidler.

Påbudene er primært givet i forbindelse med overtrædelse af mærkningsreglerne og kosmetikreglerne.

Påbud plus forbud mod markedsføring er primært nedlagt i sager vedrørende bekæmpelsesmidler, afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj samt kosmetik.

De 64 sager, der er indbragt for anklagemyndigheden, fordeler sig for størstedelens vedkommende på sager vedr. mærkning af kemiske produkter, ulovligt importerede bekæmpelsesmidler samt afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj og fra smykker. Enkelte af sagerne er henvendelser fra politiet, hvor politiet som følge af en konkret sag udbeder sig inspektionens vurdering.

Kemikalieinspektionen havde pr. 31. december 1997 desuden 36 endnu ikke afgjorte sager indbragt for anklagemyndigheden.

Tredobling i antallet af overtrædelsessager i forhold til 1996

Antallet af overtrædelsessager, afsluttet i 1997, er godt tredoblet i forhold til 1996, hvilket er udtryk for, at inspektionen i kraft af flere indberetninger og de valgte kampagner konstaterer og forfølger flere overtrædelser.

Antallet af sager, der er overdraget til anklagemyndighederne er ottedoblet siden 1996.

4.1 Bødestørrelser

Tabel 7
link til tabel

I lighed med de foregående år har godt halvdelen af bøderne i 1997 været på 5.000 kr. eller derunder.

Næsten alle dommene med høje bødestørrelser er sager om salg og opbevaring af ulovlige bekæmpelsesmidler. Den største økonomiske sanktion var på 750.000 kr. og blev givet i 1997 for ulovlig import og videresalg af ca. 31.000 liter ikke-godkendt bekæmpelsesmiddel. I sanktionen indgik konfiskation af fortjenesten, som blev opgjort til 600.000 kr.

Bøder for overtrædelse af reglerne vedr. afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj ligger på 10.000 til 12.000 kr.

Det fremgår af tabellen, at Kemikalieinspektionen i 1997 i kraft af de øgede ressourcer har haft mulighed for at konstatere og dermed indbringe flere overtrædelser for anklagemyndigheden. Knap en tredjedel af sagerne i perioden 1990-1997 er indbragt i 1997.

Kemikalieinspektionen arbejder fortsat for en forhøjelse af sanktionsniveauet herunder i niveauet for konfiskationspåstandene. Miljøstyrelsen bad i 1995 professor dr. jur. Gorm Toftegaard-Nielsen om at udarbejde en rapport om sanktionsniveauet i miljøstraffesager. Her viste det sig at bøde samt eventuel konfiskation i miljøstraffesager efter miljøbeskyttelsesloven kun i et begrænset omfang modsvarer den fortjeneste, der har været i forbindelse med overtrædelsen.

Det samme billede tegner sig efter Kemikalieinspektionens opfattelse også for straffesager efter kemikalielovgivningen. En sådan situation modvirker selvsagt Kemikalieinspektionens bestræbelser i retning af en begrænsning af den samlede mængde overtrædelser af kemikalielovgivningen.

4.2 Strafferetslige afgørelser 1997 efter lov om kemiske stoffer og produkter

4.2.1 Bekæmpelsesmidler

Import af ca. 31.000 liter ikke godkendt bekæmpelsesmiddel.
En landmand havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, importeret ca. 31.000 liter ikke godkendt bekæmpelsesmiddel. Midlerne var i Danmark blevet videresolgt til primært danske landmænd.

Landmanden blev ved byretten i Kolding idømt en bøde på kr. 150.000 samt konfiskation af fortjenesten opgjort til kr. 600.000.
Sagen er anket.

Import af små mængder udenlandske bekæmpelsesmidler.
9 fynske gartnerier havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, importeret og anvendt udenlandske bekæmpelsesmidler. Der var i hvert enkelt tilfælde tale om mængder på under 10 liter/kg.

De 8 gartnerier vedtog eller blev idømt bøder på kr. 5.000. l et tilfælde vedtog en gartner en bøde på kr. 3.000, i det sidste tilfælde skyldes det lave beløb meget små mængder.

Salg af ikke godkendt bekæmpelsesmiddel
En virksomhed havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, solgt ikke under 42 stk. pakninger indeholdende fluegift.

Virksomheden blev ved retten i Holsted idømt en bøde på kr. 5.000.

Salg af ikke godkendt bekæmpelsesmiddel
En virksomhed havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, solgt to forskellige typer fluegift til heste.

Virksomheden vedtog en bøde på kr. 5.000.

Salg af ikke godkendt bekæmpelsesmiddel
En virksomhed var tiltalt for overtrædelse af lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, for salg af ca. 500 stk. bekæmpelsesmiddel mod fluer, til anvendelse på heste.

Tiltalte blev ved byretten i Gentofte frifundet, idet retten lagde til grund, at tiltalte havde spurgt Miljøstyrelsen om lov. Sagen er anket.

Ulovlig markedsføring af et produkt som et bekæmpelsesmiddel.

En forretningskæde med hovedsæde i Århus havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 10, stk. 3, markedsført et produkt som et bekæmpelsesmiddel.

Forretningskæden vedtog en bøde på kr. 10.000.

Salg af et bekæmpelsesmiddel uden godkendt etiket.
En producent af bl.a. bekæmpelsesmidler solgte to typer bekæmpelsesmidler mod myrer inden der fra Miljøstyrelsen forelå en iht. bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler § 19, godkendt etiket.

Virksomheden vedtog en bøde på kr. 7.500.

Fremstilling og anvendelse af ikke godkendt bekæmpelsesmiddel.

En træimprægneringsvirksomhed havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, bl.a. fremstillet og anvendt et ikke godkendt bekæmpelsesmiddel til imprægnering af træ. Virksomheden var herudover tiltalt for andre overtrædelser af miljølovgivningen.

Virksomheden vedtog en bøde på kr. 50.000. Der blev i forbindelse med fastsættelsen lagt vægt på virksomhedens besparelse ved den ulovlige fremstilling og anvendelse.

Ulovlig import af 5 kg ikke godkendt bekæmpelsesmiddel.


En planteskole havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, fra Tyskland importeret 5 kg ikke godkendt bekæmpelsesmiddel.

Planteskolen vedtog et bødeforlæg på kr. 4.000.

Ulovlig import af ikke godkendt bekæmpelsesmiddel.
2 sønderjyske landmænd havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1, til eget brug uafhængigt af hinanden importeret ikke godkendte bekæmpelsesmidler fra Tyskland.

Den ene blev ved retten i Tønder idømt en bøde på kr. 5.000, den anden vedtog en bøde på kr. 3.000.

For meget aktivstof i bekæmpelsesmiddel
En producent af bekæmpelsesmiddel tiltalt for overtrædelse af bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler § 11, stk. 1, idet indholdet af aktivstof i et produceret bekæmpelsesmiddel oversteg den deklarerede mængde.

Producenten vedtog en bøde på kr. 5.000.

For lidt aktivstof i bekæmpelsesmiddel
En producent af bekæmpelsesmiddel tiltalt for overtrædelse af bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler § 11, stk. 1, idet indholdet af aktivstof i et produceret bekæmpelsesmiddel lå under den deklarerede mængde.

Producenten blev ved byretten i Lyngby idømt en advarsel. Domstolen lagde i sin dom vægt på, at afvigelsen var ganske ubetydelig, samt det faktum at et mindre indhold ikke findes at udgøre en risiko.

4.2.2 Overtrædelse af regler om salg, emballering og mærkning.

En importørs/producents salg af giftige blyholdige porcelænsfarver.
En importør/producent havde i strid med lov om kemiske stoffer og produkter § 24, stk. 1, solgt giftige blyholdige porcelænsfarver en gros uden at sikre sig at køber var berettiget til at købe de pågældende produkter. De giftige blyholdige porcelænsfarver var i strid med bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring § 11, ikke i en børnesikret emballage.

Virksomheden vedtog en bøde på kr. 10.000.

Salg af giftige, blyholdige porcelænsfarver
2 porcelænsbrænderier havde uafhængigt af hinanden solgt giftige blyholdige porcelænsfarver uden forinden at have søgt om tilladelse fra Miljøstyrelsen, dette er en overtrædelse af lov om kemiske stoffer og produkter § 25, stk. 3. Farverne var desuden solgt uden modtagelse af politipåtegnet rekvisition, en overtrædelse af lovens § 24, stk. 1.

Porcelænsfarverne blev solgt i poser, og var således ikke mærket og emballeret i overensstemmelse med bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring kap. 3.

De to porcelænsbrænderier vedtog begge bødeforlæg på kr. 5.000. Der blev i forbindelse med bødernes beregning lagt vægt på de små mængder samt omstændighederne i øvrigt.

4.2.3 Opbevaring af kemiske stoffer og produkter

Opbevaring af cyanid i åbne kar.
En galvaniseringsvirksomhed havde i strid med bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring, § 38, opbevaret cyanid i åbne produktionskar, ligesom virksomheden opbevarede kemikalier i umærkede eller ukorrekt mærkede dunke uden for virksomhedens giftrum.

Virksomheden blev ved byretten i København idømt en bøde på kr. 10.000.

4.2.4 Anvendelsesbegrænsninger

Overtrædelse af bekendtgørelse om nikkelafgivelse.
7 importører af primært børnetøj blev afsløret i import af tøj hvor knapper, spænder eller lynlåse afgav nikkel. Her var i alle tilfælde tale om overtrædelser af bekendtgørelse om forbud mod salg og om mærkning af visse nikkelholdige produkter § 1.

De 7 importører har alle vedtaget bøder på mellem 10.000 og 12.000 kr. Der er i forbindelse med bødernes beregning lagt vægt på om virksomhederne rettidigt efterlevede Miljøstyrelsens påbud om tilbagetrækning af de nikkelholdige produkter.

Overtrædelser af bekendtgørelse om nitrosaminer i flaske- og narresutter.
En producent af flaske- og narresutter blev tiltalt for overtrædelse af bekendtgørelse om flaske- og narresutter, § 1, idet analyser havde vist at sutter afgav for store mængder nitrosaminer.

Tiltalte blev ved byretten i Lyngby frikendt, idet retten ikke fandt, at bekendtgørelsen med tilstrækkelig klarhed pålægger producenten selvstændigt at foretage analyser af indholdet af nitrosaminer. Inspektionen har som konsekvens af dommen henstillet til at bekendtgørelsen ændres, således at et eventuelt krav til producenten klart fremgår.

Afgørelser vedrørende CFC
To virksomheder var tiltalt for erhvervsmæssig anvendelse af CFC i strid med bekendtgørelse om forbud mod anvendelse af visse ozonlags-nedbrydende stoffer.

De to virksomheder blev dømt i Byretten men frikendt i Landsretten, idet bekendtgørelsens straffebestemmelse henviste til en forkert paragraf. Årsagen var, at bekendtgørelsen var blevet ændret, uden at man samtidig havde ændret bekendtgørelsens straffebestemmelse. Fejlen er nu rettet.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]