[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - Årsberetning 1997

3. Tilsyn

3.1 Handelskontrol
3.2 Kampagner
3.2.1 Kontrol med mærkningen af kul- og olieafledte stoffer
3.2.2 Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler i gartnerier
3.2.3 Salg af forbudte bekæmpelsesmidler
3.2.4 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
3.2.5 Afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj
3.2.6 Afgivelse af nitrosaminer fra flaske- og narresutter
3.2.7 Gifte i visse varmesystemer
3.2.8 Anmeldelse af nye stoffer
3.2.9 Kontrol af UV-solfiltre i kosmetiske produkter
3.2.10 Kontrol med indholdsstoffer i legetøj
3.2.11 Kontrol med omgang m.v. med visse stoffer og produkter med indhold af stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske præparater
3.3 Indberetninger
3.4 Notifikationer

 

3.1 Handelskontrol

Gifttilladelser

Kemikalieinspektionen varetager en række administrative opgaver i forbindelse med reglerne om salg m.v. af henholdsvis meget giftige og giftige bekæmpelsesmidler og meget giftige og giftige kemiske stoffer og produkter. De administrative opgaver følges op af tilsynsbesøg.

Nedenstående tabel angiver de forskellige typer salgs- og brugertilladelser og meddelelser. Tabellen viser, hvor mange tilladelser/meddelelser, der var gældende i 1997 og 1996.

Tabel 1: Tilladelser og meddelelser i 1997 og 1996

Tilladelse/meddelelse 1997 1996
Tilladelse til salg af meget giftige bekæmpelsesmidler*) 42 42
Tilladelse til salg af giftige bekæmpelsesmidler*) 269 267
Tilladelse til brug af meget giftige bekæmpelsesmidler**), udstedt pr. år 596 698
Meddelelse om import/salg af giftige produkter en gros ***) 229 268
Tilladelse til salg af gifte til ikke-erhvervsmæssig brug*) (Gift detail) 52 21

*) Tilladelsen er gældende i to år.
**) Tilladelsen er ikke tidsbegrænset, men gives kun til personer, der har gennemført et særligt giftkursus. Tilladelsen gives til brug for bekæmpelse af muldvarpe, mosegrise, rotter og kornskadedyr.
***) Meddelelsen er gældende i tre år.

Kemikalieinspektionen modtager endvidere fra Arbejdstilsynet kopi til orientering af meddelelser indgivet til Arbejdstilsynet om erhvervsmæssig anvendelse af giftige stoffer og produkter. En meddelelse er gældende i tre år, og Arbejdstilsynet varetager selve tilsynet. l 1997 modtog Arbejdstilsynet 1231 meddelelser mod 703 i 1996. Stigningen skyldes bl.a. en stigning i antallet af meddelelser vedr. anvendelse af blyholdige porcelænsfarver.

Antallet af tilladelser til salg af gifte til private er øget med godt 60 %. Stigningen skyldes også her bl.a. en stigning i antallet af tilladelser til salg af blyholdige porcelænsfarver.

Til kontrol af, om virksomhederne har indhentet ovennævnte tilladelser og/eller indsendt ovennævnte giftmeddelelse, om opbevaringen er lovlig og om bogføringspligten overholdes, foretager Kemikalieinspektionen tilsynsbesøg på relevante virksomheder.

Flere tilsynsbesøg i 1997

Kemikalieinspektionen har i 1997 som led i denne kontrol foretaget i alt 176 tilsynsbesøg (mod 157 i 1996). Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene lægges der vægt på, om firmaet ikke er blevet besøgt i en længere periode, samt på om der verserer eller har verseret sager om firmaets opbevaring af gift eller firmaets tilladelser.

Ved tilsynsbesøgene kontrolleres om oplagrede produkter er lovlige, og om giftige produkter er opbevaret lovligt. For "meget giftige" produkter kontrolleres bogføringen i forhold til lagerbeholdningen. Firmaer der har afmeldt deres tilladelse til salg af "giftige" bekæmpelsesmidler besøges ligeledes.

Nedenstående tabel viser geografisk fordeling af tilsynsbesøgene, sammenholdt med henstillinger og påbud plus forbud.

Tabel 2: Tilsynsbesøg 1997 i forbindelse med handelskontrol. Tallene i parentes er for 1996.

Landsdel Antal besøg Henstillinger Påbud plus forbud
Fyn 0 (18) - (7) - (-)
Jylland 79 (40) 18 (7) 9 (1)
Sjælland 97 (99) 11 (10) 9 (2)
I alt 176 (157) 29 (24) 18 (3)

Henstillinger gives ved mindre forseelser, f.eks. når der i firmaets giftrum er anbragt bekæmpelsesmidler i lavere fareklasse end "giftig", eller hvis der opbevares uvedkommende ting i rummet; hvis der mangler lås/advarselstrekant på døren til giftrummet, eller der opbevares giftige bekæmpelsesmidler udenfor giftrummet.

Påbud plus forbud gives ved større forseelser, f.eks. når der forekommer forbudte bekæmpelsesmidler på lagrene.

3.2 Kampagner

11 kampagner i 1997

Kemikalieinspektionen har i 1997 igangsat 11 kampagner inden for følgende områder:

Tabel 3. Kampagner 1997

Bekendtgørelsesområde Kampagne
Klassificering og mærkning Kontrol med mærkningen af kul- og olieafledte stoffer.
Bekæmpelsesmidler Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler i gartnerier.
Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler.
Salg af forbudte bekæmpelsesmidler.
Anvendelsesbegrænsning Afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj.
Afgivelse af nitrosaminer fra sutter.
Gifte i visse varmesystemer.
Nye stoffer Anmeldelse af nye stoffer.
Kosmetik Kontrol af UV-solfiltre i kosmetiske produkter.
Legetøj Kontrol med indholdsstoffer i legetøj.
Stoffer der kan anvendes som
veterinærmedicinske præparater
Kontrol med omgang m.v. med visse stoffer og produkter med indhold af stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske præparater.

I det følgende er de enkelte kampagner beskrevet nærmere:

3.2.1 Kontrol med mærkningen af kul- og olieafledte stoffer

Siden februar 1996 har det været et krav at en række kul- og olieafledte stoffer klassificeres som kræftfremkaldende på grund af deres indhold af benzen og benzo(a)pyren. Denne klassificering kan dog undlades for de stoffer, der indeholder mindre end 0,1 vægtprocent benzen eller mindre end 0,005 vægtprocent benzo(a)pyren. Stofferne indgår i mange malinger, trykfarver og lakker m.m. samt i mange husholdnings- og industriprodukter. Kampagnens formål var at kontrollere, om der ved klassificeringen af stofferne var taget hensyn til stoffernes indhold af benzen og benzo(a)pyren.

20 stikprøver analyseret

Der blev udtaget 20 stikprøver af en række forskellige råstoffer og produkter fra fem virksomheder. Prøverne blev af Danmarks Miljøundersøgelser analyseret for indholdet af benzen og benzo(a)pyren. Da kun en af de udtagne prøver indeholdt benzen, i meget lille mængde, vurderede inspektionen, at problemet med rester af benzen og benzo(a)pyren i kul- og olieafledte stoffer ikke er stort. Der blev kun fundet en enkelt overtrædelse af mærkningsreglerne under kampagnen, idet et af de udtagne produkter var giftmærket, hvor det skulle have været mærket sundhedsskadelig. Producenten trak det fejlmærkede produkt tilbage og ændrede faremærkningen. På den baggrund vil det fremtidige tilsyn på området primært blive tilrettelagt som adhoc tilsyn. Kemikalieinspektionen vil ved fremtidig behandling af mærkningssager af produkter med indhold af kul- og olieafledte stoffer, der er optaget på listen over farlige stoffer, hvor klassificeringen af stoffet er afhængig af restindholdet af ovennævnte to stoffer, bede om dokumentation for indholdet af disse stoffer. Særskilt rapport om analysen er publiceret (3).

3.2.2 Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler i gartnerier

Bekæmpelsesmidler skal før salg, import eller anvendelse i Danmark godkendes af Miljøstyrelsen. Da Kemikalieinspektionen var blevet gjort opmærksom på en ikke ubetydelig anvendelse af ikke godkendte bekæmpelsesmidler i forbindelse med driften af landbrug og gartnerier igangsatte inspektionen i 1997 en kampagne om gartneriernes anvendelse af bekæmpelsesmidler.

Kampagnen blev koncentreret omkring fynske gartnerier, hvor inspektionen i en 4 ugers periode aflagde tilsynsbesøg på i alt 60 gartnerier, heraf var de 48 blomstergartnerier. Resultatet var nedslående. l 10 gartnerier (alle blomstergartnerier) blev der fundet ulovligt importerede bekæmpelsesmidler eller rester heraf, hos 12 gartnerier blev der observeret bekæmpelsesmidler, hvis anvendelse er forbudt og hos 6 gartnerier blev der fundet mindre overtrædelser (bl.a. opbevaring i anden emballage end den oprindelige).

50 besøg - 23 ulovlige forhold

De 10 gartnerier, der var i besiddelse af ulovligt importerede bekæmpelsesmidler, er alle blevet politianmeldt. Af disse blev de 9 afsluttet i 1997. De 8 gartnerier vedtog eller blev idømt bøder på kr. 5.000. I et tilfælde vedtog en gartner en bøde på kr. 3.000, i det sidste tilfælde skyldes det lave beløb meget små mængder.

De 12 gartnerier, der opbevarede bekæmpelsesmidler, der nu er forbudte, fik henstilling om at aflevere produkterne til destruktion. De 6 gartnerier, der opbevarede midlerne ulovligt, fik henstilling om at undlade dette.

3.2.3 Salg af forbudte bekæmpelsesmidler

Kemikalieinspektionen foretager hvert år handelskontrol hos forhandlere af bekæmpelsesmidler. Kontrollen har i 1997 fokuseret på en eventuel handel med forbudte bekæmpelsesmidler. En række bekæmpelsesmidler blev forbudt at markedsføre efter d. 31. december 1996. Inspektionen besøgte i 1997 i forbindelse med denne kontrol 155 forhandlere, typisk korn- og foderstofkompagnier o.lign.

l 18 tilfælde konstaterede inspektionen besiddelse af midler, der ikke lovligt må sælges. 17 af disse sager blev afsluttet med fremsendelse af dokumentation for midlernes lovlige destruktion. I et tilfælde har inspektionen ikke modtaget den påkrævede dokumentation. Denne sag er nu overdraget til anklagemyndigheden med indstilling om bødestraf. Kemikalieinspektionen vil i 1998 fortsætte denne kontrol, idet der er flere bekæmpelsesmidler, som er blevet forbudte at sælge.

3.2.4 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler

Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for overensstemmelse med det deklarerede indhold af aktivstof, det vil sige tolerancetærsklen anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, § 11.

18 produkter analyseret - een overtrædelse

I 1997 blev der foretaget analyser af produkter indeholdende aktivstofferne ethofumesat, propaquizafop, penconazol, phenmedipham og desmedipham. Der blev i forbindelse med undersøgelsen foretaget analyser af 18 produkter. I kun et tilfælde viste analysen et lidt for lavt indhold af aktivstof. Som følge af den meget lille underdosering samt omstændighederne i øvrigt blev overtrædelsen af Kemikalieinspektionen afsluttet med en advarsel. Særskilt publikation udgives senere på året (4).

3.2.5 Afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj

18% af det testede tøj overholdt ikke reglerne

Nikkel kan forårsage alvorlige allergier. Allergien kan opstå ved jævnlig hudkontakt med nikkel i form af f.eks. forniklede knapper og smykker. Det skønnes, at ca. 10-15% af alle danske kvinder og 1-2% af alle danske mænd har nikkelallergi. Det har siden 1989 været forbudt for producenter og importører at sælge visse nikkelholdige produkter, som kommer i kontakt med huden i længere tid. Trods forbuddet har Kemikalieinspektionen haft et stigende antal henvendelser fra borgere om produkter, der frigiver nikkel og dermed kan forårsage nikkelallergi På baggrund af disse henvendelser og på baggrund af det store antal overtrædelser, Kemikalieinspektionen konstaterede i 1996 i forbindelse med kampagnen om nikkelafgivelse fra smykker, besluttede inspektionen at gennemføre en kampagne i 1997 om afgivelse af nikkel fra metalgenstande i tøj.

14 forretninger besøgt - i kun to af disse fandtes der ikke overtrædelser.

Der blev under kampagnen besøgt 14 forretninger. I kun to af forretningerne blev der ikke fundet overtrædelser af bekendtgørelsen.

Der blev i alt testet metalgenstande i 466 forskellige stykker tøj. I 85 stykker tøj blev der fundet for høj frigivelse af nikkel. Dette svarer til, at godt 18% af det testede tøj ikke overholdt reglerne.

De 25 ansvarlige producenter/importører fik varslet et påbud om tilbagekaldelse af de ulovlige produkter. På baggrund af dette tilbagekaldte 7 af producenterne/importørerne de ulovlige produkter, mens resten fik påbud om tilbagekaldelse af tøjet. 3 af importørerne/producenterne fik hver 2 påbud, da inspektionen konstaterede nye overtrædelser i løbet af kampagnen.

En enkelt importør var gået konkurs, hvorfor overtrædelsen ikke blev forfulgt yderligere.

En enkelt producent, der undlod at efterkomme påbuddet, blev politianmeldt for overtrædelse af bekendtgørelsen samt for undladelse af efterkommelse af påbuddet om tilbagetrækning.

De øvrige 23 producenter/importører blev politianmeldt for overtrædelse af bekendtgørelsen med krav om bødestraf.

7 importører havde ved udgangen af 1997 hver vedtaget bøder på 10.000 til 12.000 kr. De resterende sager afventer anklagemyndigheden.

Kemikalieinspektionen vil i de kommende år fortsætte det skærpede tilsyn med overholdelse af bekendtgørelsens regler, bl.a. vil inspektionen i 1998 gentage kampagnen om nikkelfrigivelse fra smykker.

3.2.6 Afgivelse af nitrosaminer fra flaske- og narresutter

25 sutter analyseret

Ved børns brug af sutter kan der afgives nitrosaminer og andre nitroserbare stoffer. Disse stoffer er kræftfremkaldende. For flaske- og narresutter er der derfor ved et EU-direktiv fra 1993 fastsat en grænse for afgivelse på max. 10 g nitrosaminer/kg gummi. Bekendtgørelsen blev kontrolleret i 1995-96 og viste overtrædelser hos 3 ud af 37 sutter. Derfor besluttedes det at gentage undersøgelsen i 1997. Kemikalieinspektionen udtog i oktober 1997 25 narre- og flaskesutter fordelt på 14 forskellige varemærker fra 8 forskellige importører og producenter. Sutterne blev videregivet til Afdeling for Kemiske Forureninger, Veterinær- og Fødevaredirektoratet, som videresendte sutterne til analyse. Ingen af de analyserede sutter overskred grænsen for afgivelse.

Sutternes emballage skal være forsynet med firmanavn og et fabrikationsnummer, så man kan identificere produktionen og dermed analyserne for afgivelse af nitrosaminer. Sutterne fra 5 ud af de 8 firmaer manglede firmanavn på emballagen, og sutterne fra 3 ud af de 8 firmaer manglede produktionsnummer.

5 firmaer var ikke deres ansvar bevidst med hensyn til mærkningspligt, og er derfor blevet påbudt at få bragt mærkningen i orden. Kemikalieinspektionen vil i 1998 efterkontrollere at påbudene overholdes.

3.2.7 Gifte i visse varmesystemer

Ingen overtrædelser

Kemiske stoffer, der skal klassificeres som "giftige" og "meget giftige", samt produkter indeholdende sådanne stoffer, må ikke anvendes som tilsætningsstoffer til cirkulerende vand i centralvarme- og fjernvarmeanlæg.

Inspektionen besøgte 4 kraft/varmeværker på Sjælland. Der blev ikke konstateret overtrædelser af bekendtgørelsen. Inspektionen konstaterede, at det oftest anvendte konditionerings- og antikorrosionsmiddel er et tanninbaseret alkalisk produkt, som ikke kan karakteriseres som farligt for mennesker eller dyr ved korrekt dosering og anvendelse. Kemikalieinspektionen tog i løbet af kampagnen endvidere kontakt med en række leverandører, hvis produkter blev vurderet og fundet i orden.

Fremtidigt tilsyn på området vil blive tilrettelagt som ad hoc tilsyn.

3.2.8 Anmeldelse af nye stoffer

1905 stoffer kontrolleret i EU og Norge

Stoffer, der ikke tidligere har været markedsført i EU, skal an meldes til landets myndighed på området, i Danmark Miljøstyrelsen. I perioden september 1996 til december 1997 deltog Kemikalieinspektionen i et kontrolsamarbejde med myndighederne fra de øvrige EU-medlemslande samt Norge om håndhævelse af disse regler. Kontrollen omfattede mange forskellige typer stoffer, i Danmark kun fotokemikalier. 1905 stoffer fordelt på de deltagende lande blev kontrolleret. Heraf kontrollerede Kemikalieinspektionen 94 stoffer i Danmark. Der blev ikke i Danmark fundet nye stoffer, der ikke var anmeldt. På EU-plan var 5 % (11 stoffer) af de fundne nye stoffer ikke blevet anmeldt. Særskilt rapport om kontrollen er publiceret (5). Fremtidigt tilsyn på området vil blive tilrettelagt som ad hoc tilsyn.

3.2.9 Kontrol af UV-solfiltre i kosmetiske produkter

25 solcremer analyseret

Kosmetiske produkter må kun indeholde de UV-solfiltre, som er angivet i et bilag til kosmetikbekendtgørelsen og kun i de i bilaget angivne koncentrationer. Kampagnens formål var at kontrollere om solcremer indeholdt andre end lovlige UV-solfiltre samt om de angivne koncentrationer for stofferne overholdes.

Analyserne er udført af Danmarks Miljøundersøgelser. Analyserne viste at de undersøgte solcremer kun indeholdt lovlige UV-solfiltre, men der i nogle tilfælde var uoverensstemmelse mellem det firmaet oplyste og det målte indhold. Resultatet af den kvalitative analyse og diskussionen af problemer omkring en kvantitativ bestemmelse vil fremkomme i en arbejdsrapport fra Danmarks Miljøundersøgelser senere på året. Kampagnen vil blive gentaget, når der foreligger kvantitative målemetoder.

3.2.10 Kontrol med indholdsstoffer i legetøj

Legetøj må ikke indeholde farlige stoffer eller blandinger af stoffer i mængder som vurderes at udgøre en sundhedsfare for børn. Farlige stoffer defineres i direktiv 67/548 og 88/379/EØF (dvs. stoffer på listen over farlige stoffer eller stoffer, som producenten eller importøren selv har vurderet som farlige).

Dertil kommer, at børnekosmetik skal overholde reglerne om kosmetiske produkter.

I januar 1997 udtog Kemikalieinspektionen 29 stykker legetøj i 5 forretninger fra i alt 10 importører/producenter. Importørerne/producenterne blev anmodet om dokumentation for overholdelse af Legetøjsstandarden EN71-3 (migration af særlige stoffer), samt om at oplyse hvilke indholdsstoffer der indgik i de enkelte produkter.

12 legetøjsprodukter analyseret

12 af de udtagne legetøjsprodukter blev af Danmarks Miljøundersøgelser analyseret for indhold af organiske opløsningsmidler og blødgørere. I to af produkterne, en dukkesutteflaske og et blødt plasthoved med fyld, blev indholdsstofferne identificeret.

Tre af produkterne (tre dukker) indeholdt store mængder phthalater. Med henblik på en sundhedsmæssig vurdering af de tre produkter har Miljøstyrelsen bedt Danmarks Miljøundersøgelser om at undersøge migrationen af phthalater fra dukkerne. Analysen var ikke tilendebragt ved redaktionens afslutning.

Kemikalieinspektionen har på baggrund af de indhentede oplysninger om indholdsstoffer i de øvrige legetøjsprodukter foreløbig nedlagt tre salgsforbud mod børnekosmetik. To af produkterne indeholdt farvestoffer, der ikke er tilladte i kosmetiske produkter. Det tredje havde, ifølge oplysninger fra importøren, et for højt indhold af konserveringsmidlet Kathon CG, samt manglede lovpligtig deklaration.

Et af salgsforbudene vedr. farvestoffer er sidenhen ophævet, da stoffet ifølge producenten ikke tjener som farvestof, men som glansmiddel i produktet.

Det andet salgsforbud vedr. farvestoffer har ikke fået praktisk betydning, da producenten havde opgivet ukorrekte oplysninger om hvilke farvestoffer, der indgik i produktet. Produktet var dermed ikke ulovligt, men producenten valgte alligevel ikke at genoptage salget.

Det tredje salgsforbud (vedrørende Kathon CG) blev senere ophævet på baggrund af en analyse fra Danmarks Miljøundersøgelser, som dokumenterede et lovligt indhold.

En importør har på baggrund af en sundhedsvurdering fra Miljøstyrelsen frivilligt trukket en bidering tilbage fra markedet.

Kampagnen viste, at importører af legetøj generelt på anmodning fremsender dokumentation for overholdelse af legetøjsstandarden EN71-3. Det har imidlertid i en del tilfælde vist sig at være yderst vanskeligt at indhente oplysninger om produkternes sammensætning. Producenterne/importørerne er kun sjældent i besiddelse af sådanne oplysninger, men må indhente dem hos leverandøren, der ikke i alle tilfælde kan/vil levere oplysningerne. Kemikalieinspektionen vil orientere Forbrugerstyrelsen om dette. Kampagnen var ikke tilendebragt ved årets udgang.

Særskilt rapport om analysen for indhold af opløsningsmidler og blødgørere er publiceret (6).

Kemikalieinspektionen vil i 1998 fortsætte den skærpede kontrol med kemiske stoffer i legetøj, herunder prioritere børnekosmetik og modellervoks.

3.2.11 Kontrol med omgang m.v. med visse stoffer og produkter med indhold af stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske præparater

Ingen overtrædelser

Lægemiddelstyrelsen administrerer bekendtgørelsen herom. Det er kun tilladt at besidde de omhandlede stoffer, hvis Lægemiddelstyrelsen har givet tilladelse hertil. Kontrollen varetages af dels Lægemiddelstyrelsen, Veterinærdirektoratet, Plantedirektoratet og Miljøstyrelsen. l 1997 besøgte Kemikalieinspektionen 5 virksomheder, som har tilladelse til at besidde disse stoffer. Der blev ikke konstateret overtrædelser af bekendtgørelsen. Inspektionen vil gentage kontrollen på et senere tidspunkt.

3.3 Indberetninger

224 indberetninger mod 127 i 1996

Inspektionen har i 1997 modtaget 224 indberetninger. Det svarer til knap en fordobling i antallet af indberetninger i forhold til 1996 og knap en firedobling i forhold til 1995.

I forbindelse med indberetninger vedrørende bideringe, 3 stykker legetøj og bekæmpelsesmidler er der udtaget prøver til analyse.

Ved indberetninger vedr. nikkelafgivelse har Kemikalieinspektionen foretaget test af afgivelsen fra de indsendte genstande.

Tabel 4: Indberetninger indkommet 1997, fordelt på bekendtgørelser.
Tallene i parentes er indberetninger indkommet i 1996.

Bekendtgørelse Antal Procentvis fordeling2)
Klassificering og mærkning 91 (57) 40,6 (44,9)
Kosmetik 50 (7) 22,3 (5,5)
Bekæmpelsesmidler 33 (28) 14,7 (22,0)
Nikkel 21 (12) 9,4 (9,4)
Legetøj 19 (12) 8,5 (9,4)
Øvrige') 10 (5) 4,5 (4,0)
I alt. 224 (127) (100,0) (99,9)

1) Creosot, kviksølv, CFC, udførsel/indførsel af visse farlige kemikalier, produktsikkerhed, overfladeaktive stoffers nedbrydelighed i vaske- og rengøringsmidler.
2 ) Afrundede tal

Inspektionens kampagner i 1996 afspejler sig - med undtagelse af kampagnen om nikkelafgivelse i smykker - ikke i indberetningsmønstret i 1997, i modsætning til i 1996, hvor inspektionens kampagner fra 1995/96 afspejlede sig klart i indberetningsmønstret for 1996.

En vigtig medvirkende årsag til dette er, at der i en række af kampagnerne kun blev konstateret få overtrædelser. Dermed er der selvsagt ikke grundlag for et øget antal indberetninger på disse områder. Som eksempel kan nævnes kampagnen fra 1996 om kviksølv i termometre, hvor der ikke blev konstateret overtrædelser.

En anden vigtig årsag er, at presseomtale af et område generelt giver flere indberetninger på dette område. Generelt er det de mere forbrugerrelaterede kampagner og sager, der er blevet omtalt i medierne. Der har i 1996 og 1997 ikke været nævneværdig omtale af de af inspektionens kampagner, hvor der kun har været få eller ingen overtrædelser af reglerne, ligesom de af inspektionens kampagner, der gennemføres hvert år, f.eks. kontrol af indholdet af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler, ikke har haft den samme medieomtale som de mere forbruger-, især børnerelaterede kampagner.

Kampagnen fra 1996 om afgivelse af nikkel fra smykker har dog været medvirkende årsag til, at der i 1997 har været næsten dobbelt så mange indberetninger om nikkel som året før.

På kosmetikområdet har Skin Cap-sagen afspejlet sig klart. Sagen har medført stor opmærksomhed hos såvel privatpersoner som importører og producenter af kosmetik, hvilket har medført en eksplosiv stigning i antallet af indberetninger om kosmetiske produkter.

Tabel 5 angiver fordelingen af indberettere om mulige ulovligheder til Kemikalieinspektionen.

Tabel 5: Indberetninger indkommet 1997, fordelt på indberetter. Tallene for 1996 i parentes.

Indberetter Antal Procentvis fordeling*)
Kemikalieinspektionen 64 (19) 28,6 (14,9)
Privatperson 48 (20) 21,4 (15,7)
Konkurrent 29 (36) 12,9 (28,4)
Forbrugerstyrelsen 13 (17) 5,8 (13,4)
Arbejdstilsynet 13 (12) 5,8 (9,4)
Kommunerne 3 (10) 1,3 (7,9)
Læger 7 (1) 3,1 (0,8)
Øvrige**) 47 (12) 21,0 (10,2)
I alt 224 (127) (99,9) (100,7)

*) afrundede tal
**) Bl.a. anden offentlig myndighed, brancheforeninger, andre foreninger, faglige organisationer samt medierne.

Kemikalieinspektionen tager flere sager op på eget initiativ

I de 64 sager, hvor Kemikalieinspektionen står som indberetter, er der tale om, at Kemikalieinspektionen uafhængigt af kampagner og indkomne indberetninger tager sager op. Den kraftige stigning i tallet fra 1996 til 1997 er udtryk for, at inspektionen med de øgede ressourcer og tilrettelæggelsen af arbejdet jf. inspektionens strategi- og handlingsplan i langt flere tilfælde end i de foregående år har været udfarende på områder, som inspektionen tillægger vægt.

Af sådanne aktiviteter kan nævnes:
klassificering og mærkning (flere tilsyn i salgsleddet, bl.a. af produkter, der tidligere har været fejlmærkede)
bekæmpelsesmidler (annoncer, reklamer i tidsskrifter, tilsyn i butikker)
vildledende markedsføring (nyregistrering af navne, reklamering generelt)

Stigningen i antallet af indberetninger fra private og fra gruppen øvrige skyldes den øgede opmærksomhed om kemiske produkter generelt.

Faldet i antallet af indberetninger fra kommunerne er et udtryk for, at en enkelt kommune i 1996 indsendte en række indberetninger som følge af kommunens tilsynskampagne om rengøringsmidler.

Den øgede opmærksomhed om kosmetiske produkter har medført en stigning i antallet af indberetninger fra læger, der fra deres patienter hører om kosmetiske produkter, der markedsføres som havende helende/lindrende effekt i forhold til hudsygdomme/eksem.

3.4 Notifikationer

Ifølge artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed, som omfatter kosmetik, legetøj og produkter der ikke er omfattet af specialdirektiver, skal et medlemsland, hvis det træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse markedsføringen af et produkt, underrette Kommissionen. Kommissionen underretter de øvrige medlemslande herom. De enkelte medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Kommissionen meddeles resultatet af denne undersøgelse. Hvis der er tale om alvorlig og umiddelbar risiko, udsender Kommissionen en notifikation efter artikel 8. Når et medlemsland modtager en sådan notifikation skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre produktets tilbagetrækning fra markedet i det pågældende land.

Forbrugerstyrelsen er kontaktpunkt i Danmark. Forbrugerstyrelsen videresender notifikationerne til resortmyndigheden.

l 1997 har Miljøstyrelsen modtaget og behandlet 5 notifikationer om legetøj, 4 om sikkerhed ved en række produkters kemiske egenskaber og 3 om kosmetiske produkter.

Legetøjsnotifikationer

De 5 legetøjsnotifikationer omhandlede 5 legetøjsprodukter, hvoraf de 4 ikke var på det danske marked. Overfor det femte produkt (et selvlysende halsbånd indeholdende farlige stoffer) nedlagde Kemikalieinspektionen salgsforbud.

Produktsikkerhedsnotifikationer

De 4 notifikationer vedr. produkters kemiske egenskaber omfattede et rengøringsmiddel, en luftfrisker og 2 mærker af narre- og flaskesutter.

Ingen af produkterne fandtes på det danske marked.

Kosmetiknotifikationer

Den ene kosmetiknotifikation omhandlede et produkt, der havde et for højt indhold af hydrogenperoxid (brintoverilte) i forhold til kosmetikbekendtgørelsens regler herom. Produktet var hjemtaget på prøve af en enkelt importør i Danmark. Da importøren ikke påregnede at forhandle produktet, foretog inspektionen ikke videre i forhold til notifikationen.

Den anden omhandlede et produkt, der gav betændelse i huden samt hårtab. Produktet fandtes ikke på det danske marked.  Den tredje kosmetiknotifikation omhandlede et produkt, der indebar risiko for forveksling med levnedsmidler. Produktet fandtes ikke på det danske marked.

Notifikationer om bideringe og om Skin Cap

Endelig skal det nævnes, at Danmark har udsendt notifikationer om henholdsvis de tre bideringe, som frivilligt blev trukket tilbage fra markedet og om Skin Cap.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]