Case beskrivelser
Miljøskattejagt i Hundested
Bevilliget fra Den Grønne Fond
Den Grønne Fond har med 2.600 kr. støttet en miljøskattejagt i Brugsen og en
økologisk indkøbstur i Favør i Hundested.
Organisation
Projekterne er organiseret af naturvejlederen i Hundested i samarbejde med
Brugsen og Favør i Hundested. I det første tilfælde var skattejagten tilrettelagt
sammen med 7. klasse fra Lerbjerg skolen i forbindelse med klassens tema: Børn laver
miljøarbejde. Sigtet i begge projekter var at demonstrere sammenhæng mellem
indkøbsvaner og miljøforhold.
Kort om selve projektet
Sigtet i projekterne var at ramme ind i folks hverdagssituation og sætte det
almindelige forbrug og dets miljømæssige konsekvenser til diskussion.
Naturvejlederen havde gennemdiskuteret miljøskattejagten med 7. klasse og hjulpet
børnene med at formulerer posterne i skattejagten, der foregik i forbindelse med
Hundestedborgernes lørdagsindkøb. Det var børnene, der stod for det praktiske
arrangement med at opsætte og bemande posterne i Brugsen. En post kunne bestå i finde de
æg, der var lagt af fritgående høns. Hver post gav et bogstav, der samlet dannede en
løsning, der belønnedes med et stykke 'sundt' slik.
Frem for alt var det børnenes opgave at overtale de voksne kunder og deres børn til at
deltage i skattejagten. Som blikfang havde de bure med fritgående høns og et
burhønsebur. Kunderne skulle gætte, hvor mange burhøns, der måtte være pr. m2. Det
var ikke den nemmeste opgave, at få kunderne til at deltage. Mange afslog fordi de ikke
havde tid til at nå det sammen med deres indkøbsgøremål. Projektet var annonceret i
lokalpressen.
En anden barriere for projektet var, at man havde satset skattejagten på børnefamilier
med børn i 8 -10 års aldersgruppen, men kundernes profil var en anden, så man gik lidt
skævt af sin målgruppe.
Det andet projekt var organiseret som en indbudt diskussion, hvor de interesserede kunder
mødtes i Favør efter lukketid til et oplæg fra naturvejlederen, fra bestyreren og fra
en økologisk landmand om hvorledes forskellige varer produceredes og varenes
miljømæssige konsekvenser. Som diskussions grundlag sammenholdtes en indkøbsvogn med
alternative vare med en med almindelige vare: en frossen kylling over for en nyslagtet,
neutral shampoo overfor shampoo med belastende tilsætningsstoffer osv.
Projektet var annonceret i den lokale presse, det henvendte sig kunder med en i forvejen
mere eller mindre grøn overbevisning. Et første møde havde måtte aflyses pga. for få
tilmeldte, trods mange tilkendegivelser om, at det var en vældig god idé.
I det andet møde deltog 15 personer, mødet forløb med en stor interesse og
diskussionslyst og trak en time længere ud end planlagt, og det sluttede med en spontan
tak til arrangø-rerne.
Verdensbillede
En naturvejleders dialog med sine brugere om miljøspørgsmål:
Naturvejlederen ser projekterne som en måde at få folk i tale i deres hverdagssituation,
fremfor som naturvejleder altid at møde folk ude i naturen for at diskuterer
miljøspørgsmål. Projekterne var samtidigt et meget bevidst forsøg på at undgå rollen
som belærende autoritet, men i stedet at opnå en dialog med brugerne, hvor brugerne selv
stiller miljøspørgsmålene og selv søger svarene. Det havde bl.a. den konsekvens, at i
annonceringen var alle de miljørigtige grønne begreber bevidst nedtonet, for ikke at
støde brugere bort.
Effekt
I miljøskattejagten deltog omkring 50 voksne og 30 børn og i diskussionen
omkring indkøbsvognene deltog 15 voksne. Skolebørnene noterede sig, at i skattejagten
var det først og fremmest bevidste grønne kunder, der deltog. De kendte svarene på
posterne på forhånd.
I følge naturvejlederen var der ros til begge arrangementer, kunderne syntes, at det
havde været gode og illustrerende måder, at få diskuteret varerne i en miljømæssig
synsvinkel i sammenhæng med indkøbet. Naturvejlederen vurderede, at begge projekter
skabte en god dialog, og at projekterne burde kunne gentages måske i en støre bymæssige
sammenhæng end en lille provinsby.
Effekten for 7. klasse var at de fuldkommen adopterede projektet og internaliserede den
viden, de selv havde været med til at formidle. Med bl.a. den konsekvens at de nægtede
at spise æg fra burhøns, således at skolekøkkenet måtte omlægge sine indkøb.
Børnenes lærer vurderede, at børnenes holdninger også havde konsekvenser for
indkøbene i hjemmene.
Kunderne der deltog er sandsynligvis også blevet påvirket af den viden, de har fået,
fordi det har en helt anden praktisk konsekvens at stå med en flaske neutral shampoo i
den ene hånd og en af de skrappe i den anden, fremfor at læse om dem i en undersøgelse
i avisen.
For Brugsen og Favør var effekten, at de hentede reklame på projekterne bl.a. til
igangværende kampagner for økologiske varer. Brugsen skaffede 'sundt' slik i forbindelse
med skattejagten og har det stadig i sit sortiment. Brugsuddeleren vurderer, at et sådant
lokalt initiativ har indflydelse på forbruget og er med til at påvirke på længere
sigt. Uddeleren nævnte konkret, at efterspørgslen efter æg fra fritgående høns steg
markant den efterfølgende uge. Favør søgte lokalt at udvide sin mærkningsordning af
varerne.
Begge projekter er mindre projekter økonomisk og arbejdsmæssigt, men de har
tilsyneladende ramt godt ind i folks hverdagssituation og derfor haft en relativt stor
effekt.
Den Grønne Fond
Naturvejlederen ville have gennemført begge projekter også uden midler fra Den
Grønne Fond. Men tilskuddet havde - som en anerkendelse af arbejdet - været et ekstra
energitilskud til arbejdet.
Sammenfatning
To mindre projekter der lokalt henvender sig til en kreds af mere grønt
bevidste kunder og omkring deres indkøbssituation, og skaber en frugtbar diskussion om
sammenhængen mellem indkøb og miljøproblemer, hvor kunderne på egne præmisser bliver
konfronteret med bestemte varers miljømæssige konsekvenser og erhverver sig en praktisk
adfærdsændrende viden om deres forbrugsmuligheder.
Kilder:
Sagens akter
Poul Hjulmann, naturvejleder
Bent Olsen, brugsuddeler
Ida Schmidt, biologilære.
"Grønt Beboerhus" på Christianshavn
Bevilling fra Den Grønne Fond
Projektet blev støttet med 16.000 kr. fra Den Grønne Fond.
Kort om selve projektet
I april 1997 afholdt Christianshavns Beboerhus i samarbejde med en lokal Agenda
21-gruppe en temamåned under titlen "Grøn bæredygtig april i beboerhuset".
Formålet med arrangementet var at inspirere christianshavnerne til mere bæredygtig
adfærd i deres hverdag, samt inspirere flere til aktiv deltagelse i de Agenda 21-grupper,
der allerede er etableret. Fra beboerhusets side var ønsket, at beboerhuset skulle gøres
grønnere. Det gjaldt både rent visuelt, idet man til havde indkøbt en masse grønne
planter og det gjaldt beboerhusets varesortiment, hvor man ønskede at prøve om det var
muligt uden prisstigning, kun at benytte økologiske vare.
I løbet af temamåneden blev afholdt en række aktiviteter både i selve beboerhuset
og udenfor. Af aktiviteterne i beboerhuset kan bl.a. nævnes, at der blev vist film om
miljøproblemer, holdt foredrag om bl.a. affaldssortering, fødevarekvalitet og
bæredygtig produktion af fødevarer, om økologisk byggeri og om Christianshavns haver og
gårde. Ligeledes serverede Spisehuset økologiske mad og der blev holdt vinsmagning på
økologisk vin. Der var desuden diverse arrangementer udenfor beboerhuset som fx. besøg
til Øllinggård og Svanholm og til genbrugspladsen i Vermlandsgade.
Organisering
Temamåneden "Grøn bæredygtig april i Beboerhuset" var led i et
større projekt, igangsat efteråret 1996 og som først nu, foråret 1998, er ved at blive
afrundet. Projektet har indeholdt flere arrangementer som fremtidsværksted, byvandringer,
foredrag, m.m., samt dette projekt "Grønt beboerhus på Christianshavn".
Organisatorisk var det Beboerhusforeningen og den lokale Agenda 21 gruppe (initieret af
Christianshavns lokalråd) der stod bag projektet med Rikke Kruse, ansat i Beboerhuset,
som koordinator.
Verdensbillede
Det verdensbillede, der fremtræder i projektet er, at der bliver sjusket for
meget med de vores ressourcer. "Brug-og-smid-væk"-mentaliteten hersker i vidt
omfang og medfører at folk bliver mere og mere fremmedgjorte overfor "ting".
Derfor må en mere langsigtet tankegang ind. Samtidig er det dog også vigtigt med
realisme, således at der også bliver handlet i nuet og ikke kun udarbejdet
handlingsplaner. Folks livsstil skal påvirkes, det tager lang tid og det kræver
påmindelser hele tiden, derfor lægges der også vægt på, at der i hver måned er
mindst en artikel under emnet bæredygtighed i lokalavisen Christianshavneren.
Påvirkningen må ske efter princippet om at sprede ringe i vandet. Derudover skal folk
også kunne se en fordel ved at ændre adfærd, det være sig praktisk eller økonomisk.
Barriere
Det var svært at få folk til at komme til de forskellige arrangementer,
således var der generelt ikke så stort fremmøde til temamånedens foredrag. Ligeledes
måtte en fælles cykeltur til Vesterbro aflyses på grund af manglende tilslutning. Der-
imod var besøgene på Svanholm og Øllingegård meget populære. For at få tilslutning
til arrangementerne må deltagerne også få noget "hyggeligt" ud af det, eller
emnet skal omhandle forhold, der vedrører folk i det nære, - er emnet for bredt og
overordnet tiltrækker det ikke et stort publikum.
Effekter
Opmærksomheden omkring økologiske varer er blevet skærpet. SuperBrugsen på
Christienshavns Torv bemærkede en stigende efterspørgsel på økologiske produkter
omkring temamåneden, men erkender, at det ikke kan udelukkes at den samtidige
FDB-kompagne ikke også har spillet ind.
Foredragene har bidraget med en almendannende viden om affaldssortering, byøkologi,
fødevarekvalitet m.m.
Fremmødet til de forskellige arrangementer fordelte sig for foredragenes vedkommende
mellem 12 25 personer. Arrangementet med størst tilslutning var besøget på
Svanholm og Øllingegård hvor omkring 40 deltog. De fleste arrangementer blev endvidere
refereret i Christianshavns lokalavis således, at folk der ikke deltog i selve
arrangementerne herigennem kunne få indblik.
Koordinatoren mente at, det er svært at afgøre hvad lige netop temamåneden har haft
af effekt, fordi det blot var et arrangement af mange. Hun understreger, at hun siden det
overordnede projekt startede i 1996 har mærket, hvordan "ringene" langsomt har
bredt sig.
For at få et indtryk af kampagnens spredning i bydelen blev der rettet kontakt til
medlemmer af Christianshavns lokalråd de er aktive i bydelen og de kommer
jævnligt i beboerhuset. Der blev opnået kontakt til 7 medlemmer. Af disse havde et
medlem slet ikke hørt om kampagnen, fire havde noteret sig kampagnen, men ikke deltaget
og kendte ingen i deres omgangskreds, der havde deltaget. Kun to havde deltaget i et eller
flere arrangementer, begge var i forvejen aktivt miljøinteresseret. Konklusion: Kampagnen
er ikke gået helt hen over hovedet på bydelen, men den har haft meget begrænset
videnssprednings effekt.
Sammenfatning
Temamåneden "Grøn bæredygtig april i beboerhuset" må
sammenfattende siges at være en lidt bred og diffus kampagne med mange delemner og uden
specifik målgruppe. Rekruteringseffekten var ret beskeden og den tilsvarende
påvirkningseffekt var sandsynligvis svag, både hvad angår de motiverede og de ikke i
forvejen grønt motiverede.
Kilder
Mundtlige kilder:
Koordinator Rikke Kruse
Bestyren af SuperBrugsen på Christianshavn
7 medlemmer fra Christianhavns lokalråd
Skriftlige kilder:
Alle de udleverede papire om sagen
Økologisk Høstmarked ved Louns Landhandel i Himmerland
Bevilling fra Den Grønne Fond
Himmerlands Miljø- og energikontor fik 10.09.97 bevilget 7.500 kr. til støtte i
Himmerland til et høstmarked ved Louns Landhandel
Kort om selve projektet
I forbindelse med tilbagevendende høstmarkeder blev der i weekenden d. 6-7
september 1997, afholdt et økologisk høstmarked ved Louns Landhandel/ I/S Ovenskovgård
i Hvalp-sund i Himmerland med det overordnede tema: "Energi og miljøvenlig
levevis". En række grønne organisationer stillede op med informationsstande og
aktiviteter og den økologiske gård Ovenskovgård, som også ejer landhandlen holdt
åbent hus. Der var rundvisninger så de besøgende kunne se gårdens gartneri,
fåremalkning med isproduktion af mælken m.v. De repræsenterede stande var udover
Himmerlands Miljø- og energikontor bl.a. et biobrændsels fyr, Nørager Kommunes grønne
guide, K.H. Nordther (staldvarme) m.v. De besøgende kunne således få oplysninger om
emner som: Forskellige opvarmningsmetoder, el-forbrug og el-besparelser, miljøvenligt
byggeri, rodzoneanlæg, rapsolie i bilmotorer (Thy-bilen), grøn guide-ordningen,
økologisk dyrkning, økologiske fødevare og smagsprøver heraf samt se eksempler på
økologisk tøj. Et af landhandlens formål med høstmarkedet er selvfølgeligt at gøre
opmærksom på egen eksistens samt få solgt nogle af sine produkter. Derudover blev der
serveret økologisk mad og kaffe mod betaling.
Organisering
Himmerlands Miljø- og energikontor er en privat forening med ca. 100 medlemmer.
Kontoret er et at de 17 Miljø- og energikontorer, der er rundt om i Danmark, og som i
øjeblikket er tilskudsberettiget fra Energistyrelsen. Foreningen har 3 ansatte herunder
den daglige leder foruden også en grøn guide. Foreningen har som primært formål at yde
gratis rådgivning bl.a. om de mange tilskudsordninger, der efterhånden findes.
Ovenskovgård er et økologisk landbrug med fællesdyrkning ved 3 mand. Således har
gården kvæg, eget ismejeri, samt gartneri og landhandelen. Louns Landhandel fører et
stort udbud i økologiske produkter, husflidskunst, samt egne produkter: grønsager, kød,
uld og fåreis. Det var tredje sæson der blev høstmarked, men der har ikke tidligere
været fokuseret omkring et bestemt tema og med så mange stande. Derfor trådte
Himmerland Miljø- og energikontor til som rådgivere og som projektansvarlige, mens Louns
Landhandel/Oven-skovgård selv stod for den praktiske del af arrangementet.
Verdensbillede
Arrangørerne er af den opfattelse, at økologiske markeder med et alsidigt udbud
er et vigtigt instrument til at få folk i tale om miljøforhold og økologi. Inden for
markedets rammer skal folk inspireres af de økologiske tilbud og informationer, men de
skal også have en rar oplevelse, falde i snak med andre og få et positivt indtryk fx
ved, at der serveres god mad. Arrangørerne understreger alsidighed i markedet. Der skal
ikke kun være noget for den "vakte" miljøbevidste gæst, men noget for hele
familien, så besøget kan gøres til en familietur. Derfor må der også være noget for
børn, som på dette høstmarkedet, hvor man havde lejet en karrusel. Som de på
Ovenskovgård udtrykker det, så bliver folk længere og køber mere når børnene har det
sjovt.
I denne forbindelse ser Miljø- og energikontoret det som væsentligt, at der ikke
opkræves deltagerbetaling til arrangementer, der som dette høstmarked præsenterer
alternative holdninger, idet de besøgende ellers primært vil blive folk, der i forvejen
er interesserede. Midlerne fra Den Grønne Fond er derfor afgørende til dækning af
udgifter til porto, reklamering m.v., for at undgå nødvendigheden af entréindtægt. På
den måde mener de, at man også får tiltrukket folk der "tvivler lidt", men
alligevel er nysgerrige.
Louns Landhandel selv lægger vægt på, at udbrede kendskabet til økologi og
økologisk produktionsform. Derfor tilbyder de rundvisninger hele året og arrangerer
disse høstmarkeder. Samtidig erkender de, at det selvfølgelig i høj grad også handler
om at reklamere for deres butik, da den er en af deres indtægtskilde. De synliggør
endvidere, ved salg af egne vare, at der ikke behøver være langt fra produktionssted til
køber.
Barriere
Vejret var på høstmarkedets første dag ikke ret godt, og desuden var det den
dag Prinsesse Diana blev begravet. På høstmarkedets anden dag kom der dog mange
mennesker. Stedets geografisk ugunstige beliggenhed, - et sted man ikke bare kommer forbi
har derfor nok spillet en begrænsende i rolle, hvad angår besøgstallet.
Effekter
Høstmarkedet blev besøgt af ca. 850 personer.
På Ovenskovgård vurderer de, at markedet var en succes. De fik solgt en
tilfredsstillende mængde økologiske varer og besøgstallet levede til fulde op til deres
forventning.
Louns Landhandel og Ovenskovgård er almindelig kendt i området. Derfor var mange af
de besøgende lokale, der allerede havde besøgt gården ved tidligere arrangementer. Der
kom dog også mange længere væk fra. En karakteristik af de besøgende er vanskelig. Den
brede vifte af tilbud gjorde, at der kom folk med forskelligt formål og interesser.
Himmerlands Miljø- og energikontor, der var repræsenteret med en stand på
høstmarkedet, giver udtryk for, at det er et af de bedste markeder af denne karakter, de
har været til.
Ved en samtale med repræsentanten for et biobrændselsfyr fremgik det tydeligt, at han
var meget positiv overfor arrangementet, som han i øvrigt ikke havde ikke ventet sig
meget af på forhånd. Selve arrangementet virkede professionelt, og han oplevede stor
interesse fra de besøgende. Efterfølgende er han blevet kontaktet af 6-10 personer, der
havde besøgt hans stand og nu er interesserede i at købe et anlæg. Han er derfor meget
villig til igen at stille op, hvis det bliver aktuelt.
Ligeledes har Himmerlands Energiforsyning tilkendegivet at de er interesserede i en
gentagelse, idet de med succes fik fat i brugere, de normalt har svært ved at indfange,
fordi det er i udkanten af deres geografiske område.
Sammenfatning
På det økologiske marked møder producenten af såvel grøntsager som
energispareråd sin bruger og markedet er, efter producenternes udsagn, så effektiv en
formidlingsform, at nogle markeder kan gentages på tredje år. Samtidig er markedet et
vigtigt instrument til at tiltrække almindeligt økologisk nysgerrige. Men
forudsætningen for at markedet fungerer, er at det også indeholder noget andet end det
økologiske budskab underholdning gøgl gratis kaffe eller servering,
således at markedet kan fungere som mål for en familieudflugt.
Et argument for markedets brede rekrutteringseffekt har man i en sammenligning af
besøgstallene. Den Økologiske Have i Odder med besøgstallene ved havens to-dags
miljømarked.
I hele sæsonen 1997 var der i alt 5000 betalende gæster i Den Økologiske Have, men af
disse kom hele 2000 til de to dage med miljømarked.
Høstmarkedet i Himmerland med et besøgstal på 850 gæster er, sammenlignet med andre
økologiske markeder et af de større, idet mange markeder kun har omkring 200-300
besøgende.
Kilder
Mundtlige kilder:
Marianne Bender, Himmerlands Miljø- og energikontor
Karen Bak Rolskov, Ovenskovgård
Grete, Landhandlen
2 besøgende
Svend Erik Sund, Biobrændselsfyr
Skriftlige kilder:
De til sagen udleverede papirer
Evalueringens resultater
Generel beskrivelse
Skaber de projekter, som Den Grønne Fond, støtter en grøn
adfærdsændrende viden?
Producerer de økologiske markeder og familiearrangementer en viden, der vækker en
økologisk interesse og rekruttere nye grønt motiverede brugere?
Der er meget stor forskel på vidensspredningen og effekten af vidensspredningen i
arrangementer i delprojekt 7, og specielt i de tre arrangementer, der er undersøgt som
cases.
Med udgangspunkt i indholdsbeskrivelser og opgørelser over deltagerantal i projekternes
afslutningsrapport kan man se, at de arrangementer, der er koncentreret om et enkelt tema
fx. de såkaldte elmedage, fjordens dag eller grønt landskue tilsyneladende rekruttere
langt flere mennesker og langt mere effektivt end de arrangementer, hvor man så at sige
skyder med spredehagl i form af mange forskellige økologiske temaer.
De tematiserede arrangementer ser imidlertid også ud til, at rekruttere brugere, der i
forvejen har grønne interesser, omvendt rekruttere markedsarrangementer mere bredt og
får også fat i brugere, der blot er almindeligt nysgerrige.
Resultater af evaluering af cases
Foretager man ud fra distinktionen mellem de tematiserede og de brede
arrangementer, og med alle forbehold for usammenlignelighed, en sammenligning af
vidensspredningseffekten mellem miljøskattejagten og indkøbsturen i Hundested og
kampagnen Grønt beboerhus på Christianshavn, forekommer Hundested-projektet med sit
afgrænsede tema langt mere effektivt, set i forhold til arbejdsindsats og set i forhold
til økonomi end Christianshavner-projektet. Både vurderet i forhold til antallet af
rekrutterede deltagere og i forhold til omfanget og karakteren af praktisk
adfærdsændrende viden, der blev formidlet.
En forklaring på dette forhold kan ligge i Hundesteds-projektets forudsætninger for
dialog med brugerne: For at få en dialog med brugeren om miljøproblemer, gælder det om
at få brugeren i tale i forhold til hans hverdagssituation, uden at påpege fejl og uden
at optræde belærende, samtidig med at brugeren stilles frit med hensyn til at
interesserer sig for de miljøproblemer, der bringes på bane.
I Hundested trådte naturvejlederen, så at sige direkte ind i Hundestedborgerens
lørdagsindkøb og solgte med succes sit miljøbudskab via en miljøskattejagt på
Brugsens varesortiment. Omvendt trådte den grønne kampagne ikke ind i
christianshavnernes hverdagssituation, den havde næsten ingen rekrutteringseffekt - den
var for bred, og den kan ikke sige sig fri for at være belærende. Muligvis er kampagnen
også blevet opfatte, som for meget ideologi. I flere af de øvrige cases reagerede
brugerne overfor det "økologiske": En af brugerne af fælleshaven i Beder
formulerede, at det appellerende ved haven, var økologi som sund fornuft - ikke som
ideologi.
Anbefalinger til Den Grønne Fond
Argumentationen om, at de tematiserede arrangementer har en større
videnssprednings effekt set i forhold til arbejdsindsats og ressourceforbrug, fører ikke
til en konklusion om at droppe alle bredt tematiserede arrangementer, men den må føre
til en diskussion af prioriteringen af de tematiserede arrangementer i forhold til de
brede arrangementer, hvor sidstnævnte i dag udgør tre fjerdedele af samtlige
arrangementer i projektgruppen.
Den anden side af de bredt tematiserede arrangementer først og fremmest de
økologiske markeder - er, at de har den kvalitet, at de rekruttere bredere, og at de
også får fat i almindeligt økologisk nysgerrige. Det kan forklares ved, at markedet
yder en vis anonymitet over for brugeren, han/hun kan se på det økologiske budskab uden
nødvendigvis, at skulle købe det.
Men forudsætningen for, at det økologiske marked fungerer, er at det også rummer noget
andet - gøgl, musik, bespisning, en kop gratis kaffe - alt det som netop midlerne fra Den
Grønne Fond ikke må anvendes til. Her kunne det være en overvejelse værd, om det netop
er det element fonden skal støtte. Det økologiske indhold kan arrangørerne i vid
udstrækning selv dække.